ECLI:CZ:NSS:2006:6.AS.46.2004
sp. zn. 6 As 46/2004 - 64
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Bohuslava
Hnízdila a soudkyň JUDr. Brigity Chrastilové a JUDr. Milady Tomkové v právní věci
žalobce: Ing. R. V., zastoupen JUDr. Ing. Petrem Doležalem, advokátem, se sídlem
Šumavská 26, Praha 2, proti žalovanému: Magistrát hlavního města Prahy, odbor
výstavby, se sídlem Mariánské nám. 2, Praha 1, adresa pro doručování: Řásnovka 8, Praha 1,
v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 23. 3.
2004, č. j. 38 Ca 706/2002 - 34,
takto:
I. Kasační stížnost se za mítá .
II. Žalovanému se ne při znává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
Usnesením Městského soudu v Praze ze dne 23. 3. 2004, č. j. 38 Ca 706/2002 - 34,
byla odmítnuta žaloba žalobce, jíž se domáhal zrušení rozhodnutí Magistrátu hlavního města
Prahy ze dne 18. 7. 2002, č. j. MHMP - 97410/2001/VYS/Pi, jímž bylo s upřesňující změnou
potvrzeno rozhodnutí Úřadu městské části Praha 6, odboru výstavby, ze dne 13. 6. 2001,
č. j. výst.: 2580/1/P 32 Lib/01 - Mt, kterým bylo podle §102 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb.,
ve znění pozdějších změn a doplňků (dále jen „stavební zákon“), nařízeno žalobci
jako vlastníku pozemku č. parc. x k. ú. L. zastavení veškerých stavebních prací na pozemku č.
parc. x, L., P. 6, a to ihned. V odůvodnění svého rozhodnutí městský soud poukázal na
ustanovení §100 - §102 stavebního zákona vymezující oprávnění orgánu státního stavebního
dohledu a oproti tomu povinnosti stavebníka a dalších subjektů. Zdůraznil, že základní
formou zásahu státního stavebního dohledu je výzva k odstranění zjištěných závad
(faktických stavebních závad či právních), a to jako operativní prostředek před použitím
opatření přísnějších (§102 odst. 1, 5 písm. a/ stavebního zákona), neboť neuposlechne-li
stavebník výzvy, lze mu zjednání nápravy popř. i zastavení veškeré činnosti na stavbě nařídit.
V případě, kdy je zjištěno provádění nepovolené stavby (tj. stavby bez ohlášení, ač je taková
stavba vyžaduje, či stavby bez stavebního povolení, ač je takové povolení třeba) nebo její
provádění v rozporu s ohlášením či stavebním povolením (nebo jiné závady na rozestavěné
stavbě), a stavebník nedoloží ani na výzvu, že ohlášení podal či stavební povolení bylo
vydáno, či není shledána shoda stavební činnosti s ohlášenou činností či projektovou
dokumentací schválenou v řízení o povolení stavby, a stavebník přes výzvu, aby práci na
takové stavbě bezodkladně zastavil (nebo závady odstranil) této neuposlechne, je orgán
státního stavebního dohledu oprávněn mu zastavení prací nařídit rozhodnutím; existenci
rozestavěné nepovolené stavby pak oznámí příslušnému stavebnímu úřadu. V takovém
případě pak následuje zahájení řízení o odstranění stavby, stavební úřad přitom již vychází,
pokud jde o zjištění nepovolené stavby, ze zjištění provedeného orgánem státního stavebního
dohledu a není-li toto zjištění dodatečně vyvráceno, řízení dokončí následně nařízením
odstranění stavby či jejím dodatečným povolením. Rozhodnutím o nařízení zastavení stavební
činnosti (§102 odst. 2, 5 stavebního zákona) je tak jednak předběžně řešená otázka, zda jde o
nepovolenou stavbu, jednak je dočasně zamezeno v pokračování jednání contra legem (v další
nepovolené či povolením nedoložené stavební činnosti). Na omezenou dobu je před tím, než
bude rozhodnuto o nutnosti odstranění či možnosti dokončení stavby, stanoveno zachovat
stávající stav rozestavěnosti.
Městský soud dospěl proto k závěru, že žalobou napadené rozhodnutí vydané
podle §102 odst. 2 stavebního zákona je z přezkumu ve správním soudnictví vyloučeno,
neboť toto rozhodnutí má nesporně předběžnou povahu, když ve vztahu k rozhodnutí
o nařízení odstranění stavby nebo o jejím dodatečném povolení, které následuje a které teprve
je konečné, se jím předběžně řeší otázka, zda stavba je prováděna bez povolení
nebo v rozporu s ním (bez ohlášení nebo v rozporu s ním) a při zjištění protizákonného stavu
se jím dočasně zakazuje pokračovat v zakázaném jednání (provádět na takové stavbě další
stavební činnost). Pokud jde o uvedenou výluku ze soudního přezkumu nemá ji městský soud
za protiústavní, a je toho názoru, že dané omezení předběžné a dočasné povahy je nutno
strpět; ochrana práv st avebníka je zajištěna tím, že proti rozhodnutí ve věci samé (rozhodnutí
o odstranění stavby nebo o dodatečném povolení stavby) může brojit žalobou u soudu.
Poukázal pak na to, že v daném případě žalobce tak učinil žalobou vedenou u městského
soudu pod sp. zn. 38 Ca 667/2002 podanou proti rozhodnutí o odstranění předmětné stavby.
Městský soud dále zdůvodnil, proč neshledal tuto výluku protiústavní ani Ústavní soud ČR
a v tomto směru odkázal na nález Ústavního soudu uveřejněný pod č. 291/1999 Sb.
Z uvedených důvodů proto Městský soud v Praze podle §46 odst. 1 písm. d) zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen „s. ř. s.“), ve spojení s §68 písm. e) a §70
písm. b) s. ř. s. žalobu odmítl.
Proti uvedenému usnesení podal žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost,
v níž namítl, že městský soud patrně přehlédl, že nejde o to, posuzovat věc z hlediska,
zda rozhodnutí správního orgánu má tu či onu povahu (v tomto případě povahu předběžnou),
nýbrž že otázkou je, zda vůbec rozhodnutí vydáno být mělo, resp. zda vydáno být mohlo.
Stěžovatel tedy vytýká městskému soudu, že napadená rozhodnutí správních orgánů nezrušil,
neboť závěry, k nimž dospěly, neměly v provedených důkazech oporu, a byly s nimi dokonce
v logickém rozporu. Jestliže odbor výstavby Úřadu městské části Praha 6 podle §102 odst. 2
stavebního zákona nařídil stěžovateli zastavení veškerých prací na pozemku č. parc. x
v k. ú. L., P. 6, měl se městský soud především zabývat otázkou, zda tento správní orgán,
vzhledem k argumentaci uvedené stěžovatelem v kasační stížnosti, takové rozhodnutí vůbec
vydat měl, resp. zda jej vydat mohl. Stěžovatel je toho názoru, že skutková zjištění, z nichž
městský soud vycházel, nemají oporu ve spisu (§103 odst. 1 písm. b/ s. ř. s.), a že napadené
usnesení je nepřezkoumatelné s ohledem na nedostatek důvodů, o něž se opírá (§103 odst. 1
písm. d/ s. ř. s.). Odmítnutí žaloby s odůvodněním, že napadené rozhodnutí žalovaného mělo
povahu úkolu předběžné povahy, a proto je nutné je ze soudního přezkoumávání v souladu s §
70 písm. b) s. ř. s. vyloučit, je tudíž podle názoru stěžovatele nezákonné (§103 odst. 1 písm.
e/ s. ř. s.).
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že v předmětné věci bylo zjištěno,
že z povahy stavby a prováděných prací nebyly prováděny udržovací a stavební práce
ve smyslu §55 odst. 2 písm. a) a b) stavebního zákona, ale nová stavba. Prováděné stavební
práce tak nebylo možné realizovat na základě ohlášení, nýbrž měly být projednány
ve stavebním řízení. Navíc prováděné práce byly v rozporu s podaným ohlášením,
kterého se stěžovatel dovolává (podle ohlášení ze dne 2. 4. 2001 měla být provedena „výměna
dožilých prvků a částí na současných částech konstrukce rekreační chaty a to v původním
objemu“). Především s ohledem na zjištění orgánu státního stavebního dohledu ze dne
24. 5. 2001, 12. 7. 2001, 11. 9. 2001, ohledání odboru stavebního MHMP na místě stavby dne
18. 1. 2002 včetně ve spisu doložené fotodokumentace, je patrné, že byla prováděna zcela
nová stavba. Skutečnost, zda nastala fikce tzv. souhlasu s udržovacími pracemi na objektu
na parcele č. x v k. ú. L., který navíc ani nebyl nikdy v minulosti povolen, tedy není pro dané
řízení relevantní (ohlášení stavebních úprav či udržovacích prací je možné učinit pouze na
stavbě povolené). Jeho zrušení jako nezákonného opatření by bylo bez právního významu.
S ohledem na skutečnost, že podle výpisu z katastru nemovitostí je pozemek parc. č. x v k. ú.
L. vedený jako pastvina, či jako trvalý travnatý porost, nezastavěný, tj. bez existence
jakékoliv legálně postavené stavby zapsané v katastru nemovitostí, že v archivu stavebního
úřadu se nenalézají žádné doklady svědčící tomu, že by v minulosti byla na uvedeném
pozemku povolena jakákoli stavba, bylo by třeba k realizaci stavby i projednání v územním
řízení a vydání územního rozhodnutí. Podle územního plánu je však pozemek parc. č. x v k. ú.
Lx, na kterém je stavba provedena přírodní a nelesní plochou, kde ani výjimečně nejsou
přípustné žádné stavby kromě staveb pro provoz a údržbu souvisejících s vymezeným
funkčním využitím. Další plochou, která probíhá severojižním směrem přes dotčený pozemek
a na níž je přímo umístěna západní část novostavby, je plocha vymezena pro ÚSES (územní
systém ekologické stability). Tento funkční lokální biokoridor (L3/238) může být podle
přílohy č. 1 vyhlášky č. 32/99 Sb. hl. m. Prahy, oddílu 7 odst. 2 využíván pouze jako plochy
zeleně a vodní plochy. Navíc je stavba prováděna v záplavovém území L. potoka, ve kterém
podle územního plánu lze výjimečně umístit „nezbytně malé stavby pro potřebu rekreace
v území“. Pod tímto pojmem jsou zahrnuty např. stavby zahrádkářských chat v zahrádkových
osadách, což předmětná stavba o zastavěné ploše cca 200 m
2
není. S ohledem na výše
uvedené je podle žalovaného patrné, že rozhodnutí o zastavení stavebních prací směřujících
k dokončení předmětné stavby bylo vydáno na základě dostatečně zjištěného skutkového
stavu a v souladu s právními předpisy regulujícími výstavbu v hlavním městě Praze.
K posouzení napadeného rozhodnutí o zastavení prací soudem jako předběžné
rozhodnutí (zde má žalovaný zřejmě na mysli rozhodnutí předběžné povahy) se žalovaný
nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud přezkoumal usnesení městského soudu z hledisek uvedených
v §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Usnesením městského soudu došlo k odmítnutí žaloby, stěžovatel může proto kasační
stížnost podat pouze podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tj. z důvodu tvrzené nezákonnosti
rozhodnutí o odmítnutí návrhu. Takovouto nezákonnost však Nejvyšší správní soud neshledal.
Z obsahu správního spisu vyplývá, že na základě výzvy odboru výstavby Úřadu
městské části Praha 6, jakožto orgánu státního stavebního dohledu, ze dne 11. 5. 2001, byl
stěžovatel vyzván, aby j ako vlastník pozemku č. parc. x L. v údolí L. potoka, P.6, zastavil
s okamžitou platností veškeré stavební práce na uvedeném pozemku. Tato výzva byla
odůvodněna tím, že na uvedeném pozemku jsou prováděny zemní práce a práce na základech
budovy, které svým rozsahem podléhají stavebnímu povolení, jež však vydáno nebylo.
Vzhledem k tomu, že stěžovatel na uvedenou výzvu nereagoval a ve stavebních pracích
pokračoval, vydal odbor výstavby Úřad městské části Praha 6 rozhodnutí, kterým stěžovateli
nařídil zastavení veškerých stavebn ích prací na pozemku č. parc. x L., P. 6 - ihned. Toto
rozhodnutí pak bylo s určitou formulační změnou ve výrokové části potvrzeno rozhodnutím
odboru výstavby Magistrátu hlavního města Prahy ze dne 18. 7. 2002.
Podle §102 odst. 2 stavebního zákona nedbá-li osoba výzvy orgánu státního
stavebního dohledu, vydá stavební úřad rozhodnutí, kterým nařízení zjednání nápravy;
při provádění stavby může stavební úřad práce na stavbě zastavit. Z uvedeného ustanovení
tedy vyplývá oprávnění stavebního úřadu vydat rozhodnutí o zastavení veškerých stavebních
prací na předmětném pozemku. Je tedy nepochybné, že stavební úřad takovéto rozhodnutí
vydat mohl, a za situace, kdy zjistil, že stěžovatel provádí práce v rozporu s podaným
ohlášením, bylo vydání uvedeného rozhodnutí zcela namístě (tedy slovy stěžovatele stavební
úřad uvedené rozhodnutí vydat měl). Správní orgány obou stupňů přitom rozhodly na základě
dostatečně zjištěného skutkového stavu věci, námitka stěžovatele, že závěry, k nimž správní
orgány obou stupňů dospěly, neměly v provedených důkazech oporu, je podle názoru
Nejvyššího správního soudu zcela neopodstatněná.
Stěžovatel ve své kasační stížnosti nezpochybňuje, že v daném případě se jedná
o rozhodnutí správního orgánu předběžné povahy, které je ze soudního přezkoumání
ve smyslu §70 písm. b) s. ř. s. vyloučeno. K této otázce se městský soud v odůvodnění svého
rozhodnutí podrobným a zcela vyčerpávajícím způsobem vyjádřil, Nejvyšší správní soud
proto pro stručnost na toto výstižné odůvodnění v plném rozsahu odkazuje.
Nejvyšší správní soud proto z uvedených důvodů neshledal kasační stížnost důvodnou,
a ve smyslu §110 odst. 1 s. ř. s. ji zamítl.
Žalovaný, který měl ve věci plný úspěch, by měl ve s myslu §60 odst. 1 s. ř. s.
proti stěžovateli právo na náhradu nákladů řízení, protože z obsahu spisu nevyplývá,
že by nějaké náklady uplatnil, bylo rozhodnuto tak, že se žalovanému náhrada nákladů řízení
nepřiznává.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne js o u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 11. května 2006
JUDr. Bohuslav Hnízdil
předseda senátu