Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.09.2006, sp. zn. 7 Azs 71/2006 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.71.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.71.2006
sp. zn. 7 Azs 71/2006 - 79 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně senátu JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka a JUDr. Radana Malíka v právní věci stěžovatelky L. K. Ch., zastoupené Mgr. Markem Sedlákem, advokátem se sídlem v Brně, Příkop 8, za účasti Ministerstva vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, v řízení o kasační stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 5. 2005, č. j. 60 Az 92/2004 - 23, takto: I. Kasační stížnost se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Krajský soud v Ostravě rozsudkem Ostravě ze dne 30. 5. 2005, č. j. 60 Az 92/2004 - 23 zamítl žalobu stěžovatelky proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „ministerstvo“) ze dne 13. 4. 2004, č. j. OAM-1540/VL-20-05-2004, jímž byla zamítnuta žádost stěžovatelky o udělení azylu jako zjevně nedůvodná podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona č. 325/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). Krajský soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že vycházel z toho, co stěžovatelka uváděla ve vlastnoručně psaném prohlášení, žádosti o udělení azylu a v pohovoru k této žádosti. Podle jejího tvrzení byly jediným důvodem, který ji vedl k opuštění vlasti, osobní problémy s manželem, jenž požíval alkohol a drogy, vymáhal od ní peníze a fyzicky ji napadal. Krajský soud proto dovodil, že ministerstvo opodstatněně zamítlo žádost stěžovatelky o udělení azylu jako zjevně nedůvodnou, protože neopustila svou vlast z důvodu pronásledování za uplatňování politických práv a svobod nebo z důvodu odůvodněného strachu z pronásledování z důvodu rasy, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité sociální skupině nebo pro zastávání určitých politických názorů ve státě, jehož občanství má ve smyslu §12 zákona o azylu. V kasační stížnosti podané v zákonné lhůtě stěžovatelka uvedla, že ji obsahově opírá o důvody uvedené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. Namítala, že podle Zprávy o dodržování lidských práv za rok 1999, kterou vydalo Ministerstvo zahraničních věcí USA dne 25. 2. 2000, přetrvávají ve Vietnamu vážné problémy v dodržování lidských práv, vláda pokračuje v porušování základních politických a náboženských svobod a vězní občany za pokojné vyjadřování politických a náboženských názorů. Sama má rovněž strach z politického pronásledování. V případě návratu do země původu má obavy o svůj život, protože by byla ohrožena její svoboda pro politické přesvědčení a jelikož by se legálně nevrátila, byla by okamžitě uvězněna. Není pravdou, že návrat emigrantů je ve Vietnamu považován za přínosný. Je tomu tak jedině v tom případě, pokud se navrátilci podrobí dobrovolně či násilím následné komunistické propagandě. Je proto přesvědčena, že nenaplňuje zákonné podmínky ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu. Jestliže podle ministerstva nemá nárok na udělení azylu podle ustanovení §12 zákona o azylu, bylo jí možno udělit azyl z humanitárních důvodů podle §14 zákona o azylu. Uvedené pochybení má však základ v nedodržení zásady individuálního posouzení její žádosti. Krajský soud totiž vycházel jen z podkladů prvostupňového správního orgánu, který nechtěl přiměřeným způsobem zjistit a prokázat její pronásledování za uplatňování politických práv a svobod. Je tomu tak proto, že pohovor s ní vedený byl pouhou formalitou a otázky jí kladené byly sugestivní a kapciózní. Tlumočník evidentně spolupracoval s ministerstvem místo toho, aby jí pomáhal s překonáváním pro ní těžkých překážek. Přes tyto skutečnosti věřila v dobrou víru jí pomoci, a proto se nechala svést k obsahu pohovoru, jež s ní „měl být vytvořen“. Stěžovatelka současně požádala i o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, aby mohla na území České republiky vyčkat rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o jejím mimořádném opravném prostředku. Z těchto důvodů se domáhala, aby napadený rozsudek byl zrušen a věc vrácena krajskému soudu k dalšímu řízení. Ministerstvo ve vyjádření ke kasační stížnosti odkázalo na obsah správního spisu, zejména na vlastní podání a výpovědi stěžovatelky, a také na obsah vydaného správního rozhodnutí. Především uvedlo, že stěžovatelka v průběhu řízení neuvedla žádný důvod své žádosti, který by se dal podřadit taxativně vymezeným zákonným podmínkám ustanovení §12 zákona o azylu. Ministerstvo proto shledalo podmínky pro zamítnutí žádosti stěžovatelky o udělení azylu jako zjevně nedůvodné podle §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu. Co se týká posuzování humanitárního azylu podle ustanovení §14 zákona o azylu, odkázalo v tomto případě na ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu (rozsudek ze dne 31. 10. 2003, č. j. 4 Azs 23/2003 - 69), z níž vyplývá, že výrok o udělení či neudělení azylu podle §14 zákona o azylu by měl opodstatnění v rozhodnutí správního orgánu pouze za situace, pokud by rozhodoval o udělení či neudělení azylu podle §12 zákona o azylu. Tak tomu ovšem v posuzované věci nebylo. Ministerstvo proto navrhlo, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl, stejně jako návrh na přiznání odkladného účinku. Z podnětu kasační stížnosti lze napadený rozsudek krajského soudu přezkoumat v mezích daných ustanovením §109 odst. 2, 3 s. ř. s. za předpokladu, že kasační stížnost je přípustná. Podle ustanovení §104 odst. 4 s. ř. s. není kasační stížnost přípustná, opírá-li se jen o jiné důvody než které jsou uvedeny v §103 nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. Podle ustanovení §109 odst. 4 s. ř. s., ke skutečnostem, které stěžovatel uplatnil poté, kdy bylo vydáno napadené rozhodnutí, Nejvyšší správní soud nepřihlíží. Z citovaných ustanovení vyplývá, že ustanovení §104 odst. 4 s. ř. s. in fine brání tomu, aby stěžovatel v kasační stížnosti uplatňoval jiné právní důvody, než které uplatnil v řízení před krajským soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáváno, ač tak učinit mohl; takové námitky jsou nepřípustné, zatímco ustanovení §109 odst. 4 s. ř. s. brání tomu, aby se poté, co bylo vydáno přezkoumávané rozhodnutí krajského soudu, uplatňovaly skutkové novoty. K takto uplatněným novým skutečnostem kasační soud při svém rozhodování nepřihlíží (srov. i rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 9. 2004, sp. zn. 1 Azs 34/2004). Podle ustanovení §71 odst. 1 s. ř. s. musí žaloba kromě obecných náležitostí podání (§37 odst. 2 a 3 s. ř. s.) obsahovat a) označení napadeného rozhodnutí a den jeho doručení nebo jiného oznámení žalobci, b) označení osob na řízení zúčastněných, jsou-li žalobci známy, c) označení výroků rozhodnutí, které žalobce napadá, d) žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových a právních dův odů považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné, e) jaké důkazy k prokázání svých tvrzení žalobce navrhuje provést a f) návrh výroku rozsudku. Žaloba stěžovatelky proti rozhodnutí ministerstva nesplňuje náležitosti podle ustanovení §71 odst. 1 písm. c) a d) s. ř. s. Je tomu tak proto, že v ní stěžovatelka toliko zcela obecně, bez skutkové a právní konkretizace uvedla, že „dne 19. 4. 2004 obdržela rozhodnutí, jímž ministerstvo vnitra nevyhovělo žádosti o udělení azylu … navrhuje proto přihlédnout ke skutečnostem, které uvedla jako důvod své žádosti o azyl … pro důvody o kterých již vypovídala očekává pomoc … nechce se vrátit do Vietnamu … k životu bez svobody a lidských práv … proto žádá o azyl na území České republiky“. Za tohoto stavu krajský soud zcela nadstandardně věcně přezkoumal napadené správní rozhodnutí a žalobu jako nedůvodnou zamítl podle ustanovení §78 odst. 7 s. ř. s. s odůvodněním, že jediným důvodem, který vedl stěžovatelku k opuštění vlasti, byly její osobní problémy s manželem a tyto skutečnosti nelze podřadit pod ustanovení §12 zákona o azylu. V kasační stížnosti vytýká stěžovatelka krajskému soudu, že při svém rozhodování nevzal v úvahu Zprávu o dodržování lidských práv za rok 1999, kterou vydalo Ministerstvo zahraničních věcí USA dne 25. 2. 2000, z níž vyplývá, že ve Vietnamu přetrvávají vážné problémy v dodržování lidských práv, vláda pokračuje v porušování základních politických a náboženských svobod a že vězní občany za pokojné vyjadřování politických a náboženských názorů a poukazuje na to, že má strach z politického pronásledování, že v případě návratu do země původu má obavy o svůj život, neboť by byla ohrožena její svoboda pro politické přesvědčení a jelikož by se legálně nevrátila, byla by okamžitě uvězněna. Proto vyjádřila přesvědčení, že nenaplňuje zákonné podmínky ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu a jestliže podle ministerstva nemá nárok na udělení azylu podle ustanovení §12 zákona o azylu, bylo jí možno udělit azyl z humanitárních důvodů podle §14 citovaného zákona. Nejvyšší správní soud z obsahu žaloby zjistil, že v ní stěžovatelka nevytýkala žádnou z tvrzených vad v rozhodnutí správních orgánů ve vztahu k zamítnutí žádosti o udělení azylu jako zjevně nedůvodné podle ustanovení §16 odst. 1 písm. g) zákona o azylu a potažmo k neudělení azylu podle ustanovení §12 nebo 14 zákona o azylu. Stejně tak nevytýkala žádnou vadu ve vztahu ohledně existence překážky vycestování podle ustanovení §91 zákona o azylu, ačkoliv tak mohla učinit bez jakýchkoliv problémů, pokud by měla za to, že jde o správní rozhodnutí nezákonné. Není proto možné uplatňovat tyto námitky až v řízení o kasační stížnosti před Nejvyšším správním soudem, když je stěžovatelka neuplatnila v řízení před krajským soudem, kde tak mohla učinit. Uvedené námitky kasační stížnosti jsou proto nepřípustným novým právním důvodem, protože ustanovení §104 odst. 4 s. ř. s. brání tomu, aby stěžovatelka v kasační stížnosti uplatňovala jiné právní důvody než které uplatnila v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáváno, ač tak učinit mohla Stejně tak je ve smyslu ustanovení §104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustná námitka, v níž stěžovatelka tvrdí, že krajský soud vycházel jen z podkladů prvostupňového správního orgánu, který nechtěl přiměřeným způsobem zjistit a prokázat její pronásledování za uplatňování politických práv a svobod, neboť pohovor s ní vedený byl pouhou formalitou, otázky jí kladené byly sugestivní a kapciózní a tlumočník evidentně spolupracoval se správním orgánem místo toho, aby jí pomáhal s překonáváním pro ní těžkých překážek. Také tyto tvrzené vady stěžovatelka v žalobě neuváděla a nevytýkala, ačkoliv tak učinit mohla, pokud by měla za to, že v jejich důsledku je správní rozhodnutí nezákonné. Uvedené námitky jsou proto rovněž nepřípustným novým právním důvodem. Z výše uvedených důvodů proto Nejvyšší správní soud kasační stížnost pro nepřípustnost odmítl [§46 odst. 1 písm. d) s. ř. s. za použití §120 s. ř. s.]. O stěžovatelkou podaném návrhu, aby kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek podle ust. §107 s. ř. s., Nejvyšší správní soud nerozhodl, neboť se jedná o věc, která byla vyřízena v souladu s ust. §56 odst. 2 ve spojení s §120 s. ř. s. přednostně. Výrok o nákladech řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 3 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s., podle něhož žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byl -li návrh odmítnut. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 27. září 2006 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.09.2006
Číslo jednací:7 Azs 71/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:1 Azs 34/2004
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.71.2006
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024