Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14.09.2006, sp. zn. 7 Azs 99/2006 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.99.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.99.2006
sp. zn. 7 Azs 99/2006 - 55 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Radana Malíka, JUDr. Jaroslava Hubáčka, JUDr. Milady Tomkové a Mgr. Jana Passera v právní věci stěžovatele S. M., zastoupeného JUDr. Ivo Adámkem, advokátem se sídlem v Ostravě-Moravská Ostrava a Přívoz, Ostrčilova 13, za účasti Ministerstva vnitra, se sídlem v Praze 7, Nad Štolou 3, v řízení o kasační stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 11. 1. 2006 č. j. 59 Az 28/2005 - 18, takto: I. Kasační stížnost se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. III. Odměna advokáta JUDr. Ivo Adámka se u r č u je částkou 1075 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů od právní moci tohoto usnesení. Odůvodnění: Krajský soud v Ostravě rozsudkem ze dne 11. 1. 2006 č. j. 59 Az 28/2005 - 18, zamítl žalobu stěžovatele proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen ministerstvo) ze dne 10. 2. 2005 č. j. OAM-180/VL-20-11-2005, jímž byla zamítnuta jeho žádost o udělení azylu jako zjevně nedůvodná podle §16 odst. 1 písm. k) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost, v níž namítal nezákonnost správního rozhodnutí způsobenou tím, že ministerstvo nezjistilo přesně a úplně skutkový stav věci před vydáním rozhodnutí a v důsledku toho i nesprávně právně posoudilo žádost o azyl. Dále namítal, že důkazy, které si ministerstvo opatřilo pro rozhodnutí, nebyly úplné a nemohlo tedy správně usuzovat na skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potřebuje zodpovědět, a že rozhodnutí nevyplývá ze zjištěných podkladů, tj. není zde logická vazba mezi rozhodnutím a podkladem pro ně, čímž došlo k porušení ustanovení §3 odst. 4, §32 odst. 1, §34 odst. 1 a §46 zákona č. 71/1967 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“). Stěžovateli jeho problémy, zdánlivě soukromého charakteru, znemožňují život doma. Navíc mu jde o život ze strany věřitelů. Dále se stěžovatel dovolával názoru vyjádřeného v Příručce k postupům a kritériím pro určování právního postavení uprchlíků, a to čl. 53. Z uvedených důvodů navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek zrušil, věc vrátil k dalšímu řízení a kasační stížnosti přiznal odkladný účinek. Protože kasační stížnost měla vady spočívající v tom, že neobsahovala zákonem předepsané náležitosti, byl stěžovatel usnesením krajského soudu ze dne 6. 4. 2006 č. j. 59 Az 28/2005 – 41 vyzván, aby ve lhůtě jednoho měsíce ode dne doručení tohoto usnesení prostřednictvím ustanoveného zástupce doplnil kasační stížnost tak, že označí rozhodnutí, proti němuž kasační stížnost směřuje, uvede v jakém rozsahu a z jakých důvodů podle §103 odst. 1 s. ř. s. rozsudek napadá a zároveň uvede, kdy mu bylo napadené rozhodnutí soudu doručeno. Současně byl krajským soudem poučen, že nebude-li kasační stížnost ve stanovené lhůtě doplněna a v řízení nebude možno pro tento nedostatek pokračovat, bude kasační stížnost odmítnuta. Toto usnesení bylo právnímu zástupci stěžovatele doručeno dne 25. 4. 2006. Ve stanovené lhůtě stěžovatel doplnil svoji kasační stížnost tak, že označil rozhodnutí, které napadá a uvedl, kdy mu bylo toto rozhodnutí doručeno. Dále uvedl, že nezákonnost spatřuje v tom, že ministerstvo nezjistilo přesně a úplně skutkový stav věci před vydáním vlastního rozhodnutí a že důkazy, které si opatřilo pro své rozhodnutí nebyly úplné. Stěžovatel má obavy z návratu do vlasti pro dosud neuhrazené dluhy. Na území České republiky vstoupil již v dubnu 2003, v lednu 2005 je mu ukládáno soudní vyhoštění a teprve poté podává žádost o azyl, kterou se snaží legalizovat svůj pobyt v České republice. Pokud se stěžovatel domáhal zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci krajskému soudu k dalšímu projednání, měl na mysli, že jeho případ lze podřadit pod ustanovení §14 zákona o azylu a lze mu tak přiznat azyl z humanitárních důvodů. Nejvyšší správní soud se kasační stížností zabýval nejprve z hlediska splnění podmínek řízení, neboť pouze v tomto případě může být kasační stížnost soudem meritorně projednána. Podle §106 odst. 1 s. ř. s. musí kasační stížnost kromě obecných náležitostí podání obsahovat označení rozhodnutí, proti němuž směřuje, v jakém rozsahu a z jakých důvodů jej stěžovatel napadá, a údaj o tom, kdy mu rozhodnutí bylo doručeno. Ustanovení §37 platí obdobně. Stěžovatel sice v kasační stížnosti výslovně uvedl, že ji podává z důvodu nezákonnosti správního rozhodnutí, ale žádným způsobem tyto důvody nespecifikoval a nekonkretizoval. Pouze v obecné rovině namítal, že ministerstvo při projednávání jeho žádosti o azyl porušilo §3 odst. 4, §32 odst. 1, §34 odst. 1 a §46 správního řádu a odvolal se na čl. 53 Příručky, aniž by ke svým tvrzením uvedl konkrétní argumentaci. I když byl stěžovatel krajským soudem vyzván k doplnění kasační stížnosti, nebyl tento nedostatek stěžovatelem odstraněn, neboť i v doplnění kasační stížnosti opět neuvedl žádné konkrétní skutečnosti, v nichž spatřuje důvody ve smyslu §103 odst. 1 s. ř. s. Skutečnost, že podání neobsahuje zákonem požadované náležitosti, brání věcnému vyřízení kasační stížnosti. Námitka stěžovatele, že jeho případ lze podřadit pod ustanovení §14 zákona o azylu a lze mu tak přiznat azyl z humanitárních důvodů je nepřípustná, protože Nejvyšší správní soud porovnáním obsahu žaloby a kasační stížnosti zjistil, že tuto námitku stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl (§104 odst. 4 s. ř. s.). Z důvodů výše uvedených Nejvyšší správní soud kasační stížnost podle §37 odst. 5 ve spojení s §120 s. ř. s. odmítl. O stěžovatelem podaném návrhu, aby kasační stížnosti byl přiznán odkladný účinek podle ust. §107 s. ř. s., Nejvyšší správní soud nerozhodl, neboť by to bylo nadbytečné, když podání kasační stížnosti má podle §32 odst. 5 zákona o azylu odkladný účinek. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s., podle kterého žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Stěžovateli byl pro řízení o kasační stížnosti soudem ustanoven zástupcem advokát a podle §35 odst. 7 s. ř. s. platí v takovém případě odměnu advokáta včetně hotových výdajů stát. Podle §9 odst. 3 písm. f) vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů, náleží advokátovi odměna za jeden úkon právní služby (doplnění kasační stížnosti) 1000 Kč [§11 odst. 1 písm. d) citované vyhlášky] a podle §13 odst. 3 citované vyhlášky náhrada hotových výdajů v částce 75 Kč, celkem tedy 1075 Kč. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 14. září 2006 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:14.09.2006
Číslo jednací:7 Azs 99/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2006:7.AZS.99.2006
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024