ECLI:CZ:NSS:2007:1.AS.1.2006
sp. zn. 1 As 1/2006 - 120
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové
a soudců JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Josefa Baxy v právní věci žalobkyně
F. W. T., spol. s r. o., zastoupené JUDr. Milošem Profousem, advokátem se sídlem V Jámě 1,
110 00 Praha 1, proti žalované Státní zemědělské a potravinářské inspekci, inspektorátu
v Praze, se sídlem Za Opravnou 300/6, 150 06 Praha 5, proti rozhodnutí ze dne 4. 3. 2003,
č. j. 231/1/2003-OK, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Městského soudu
v Praze ze dne 11. 8. 2005, č. j. 8 Ca 68/2005 - 99,
takto:
Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 11. 8. 2005, č. j. 8 Ca 68/2005 - 99,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Žalovaná vydala dne 4. 3. 2003 rozhodnutí podle §5 odst. 4 zákona č. 146/2002 Sb.,
o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a o změně některých souvisejících zákonů,
jímž nevyhověla námitkám žalobkyně proti opatření uloženému žalovanou dne 26. 2. 2003,
kterým byl žalobkyni zakázán prodej výrobku z hub sušených, Ucho Jidášovo,DMT
20. 08. 2004, v množství 896 kg a v ceně 192 192 Kč, a to pro jeho zdravotní závadnost.
Žalobkyně brojila proti rozhodnutí žalované žalobou, kterou Městský soud v Praze
usnesením ze dne 19. 5. 2004, č. j. 8 Ca 264/2003 - 64, odmítl. Své rozhodnutí zdůvodnil tím,
že žalobou napadené rozhodnutí je rozhodnutím předběžné povahy, které je vyloučeno
ze soudního přezkumu podle §70 písm. b) s. ř. s.
Na základě kasační stížnosti žalobkyně Nejvyšší správní soud zrušil rozsudkem ze dne
12. 1. 2005, č. j. 1 As 18/2004 - 74, předmětné usnesení Městského soudu a vyjádřil názor,
že rozhodnutí žalované je přezkoumatelné ve správním soudnictví, a to jak pro jeho konečnou
povahu, tak pro výslovný odkaz v §5 odst. 4 in fine zákona č. 146/2002 Sb.
Městský soud v Praze proto žalobu znovu projednal a následně usnesením ze dne
11. 8. 2005, č. j. 8 Ca 68/2005 - 99, odmítl. Důvodem byla skutečnost, že dne 25. 5. 2004
vydala žalovaná rozhodnutí podle §5 odst. 5 zákona č. 146/2002 Sb., jímž zrušila zákaz
prodeje předmětného výrobku, neboť v mezidobí vstoupila v účinnost nová právní úprava
zavádějící jiné podmínky posuzování zdravotní závadnosti výrobků, podle níž již důvod
k uvedenému zákazu netrval. Městský soud proto dospěl k závěru, že není naplněna podmínka
řízení spočívající v existenci správního rozhodnutí, které je žalobou napadáno, přičemž
tato podmínka je neodstranitelná. Žalobu proto odmítl postupem podle §46 odst. 1písm. a)
s. ř. s.
Ve včas podané kasační stížnosti žalobkyně především tvrdí, že je na místě aplikovat
postup dle ustanovení §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. za středníkem a považovat kasační stížnost
za přípustnou, neboť městský soud nerespektoval závazný právní názor vyslovený
v předchozím rozsudku Nejvyššího správního soudu. Městský soud v něm byl zavázán
k věcnému přezkumu rozhodnutí žalované, avšak svým rozhodnutím tento přezkum
znemožnil. Žalobkyně v tomto ohledu poukazuje na nález Ústavního soudusp. zn. IV. ÚS
136/05, který se zabývá aplikací uvedeného ustanovení s. ř. s.
Žalobkyně dále nesouhlasí s odmítnutím žaloby, přičemž svůj nesouhlas opírá o §75
s. ř. s., podle nějž je soud povinen přezkoumávat rozhodnutí správního orgánu ex tunc, resp.
že soud má při svém přezkumu vycházet ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době
rozhodování správního orgánu (v daném případě ze stavu ke dni 26. 2. 2003).
Žalobkyně také namítá, že způsob, kterým městský soud aplikoval §46 odst. 1
písm. a) s. ř. s., je v rozporu se smyslem s. ř. s. Správní orgány by totiž v takovém případě
mohly vydávat rozhodnutí, která by nutila jejich adresáty se určitým způsobem chovat,
a následně by správní orgány mohly své rozhodnutí zrušit a povinnosti vynucované
na adresátech rozhodnutí by tímto zanikly. Napadené rozhodnutí městského soudu
by pak v takovém případě fakticky vylučovalo možnost materiálního využití s. ř. s.,a to
zejména za situace, kdy soudy nerozhodují tak rychle, aby poskytly účinnou ochranu
veřejným subjektivním právům fyzických a právnických osob, což by bylo v rozporu
s konstantní judikaturou Ústavního soudu a s čl. 36 Listiny základních práv a svobod.
Žalobkyně navíc ke dni podání žaloby splňovala podmínky stanovené zákonem.
Žalobkyně se dále domnívá, že postupem městského soudu jí bylo znemožněno
domoci se rozhodnutí, zda napadené rozhodnutí žalované bylo přijato v rozporu se zákony
nebo ne. V důsledku toho jí bylo znemožněno využít práva na náhradu utrpěné škody
nesprávným úředním rozhodnutím, tj. práva garantovaného ústavním pořádkem České
republiky.
Konečně žalobkyně poznamenává, že po celou dobu dodržovala právní předpisy
a řídila se povinnostmi uloženými v napadeném rozhodnutí. Postup žalované či použité
prováděcí předpisy, kterými se žalovaná řídila, pak mohly nabývat charakteru šikanózního
výkonu práva.
Žalobkyně proto navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadené usnesení
Městského soudu v Praze a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaná se ke kasační stížnosti v poskytnuté lhůtě nevyjádřila.
Nejvyšší správní soud nejprve vážil, zda je předložená kasační stížnost přípustná
k projednání. Žalobkyně se v této souvislosti dovolává ustanovení §104 odst. 3 písm a) podle
nějž je kasační stížnost nepřípustná proti rozhodnutí, jímž soud rozhodl znovu poté, kdy jeho
původní rozhodnutí bylo zrušeno Nejvyšším správním soudem; to neplatí, je-li jako důvod
kasační stížnosti namítáno, že se soud neřídil závazným právním názorem Nejvyššího
správního soudu. Podle žalobkyně se městský soud neřídil závazným právním názorem
Nejvyššího správního soudu, když žalobu věcně neprojednal. V předmětném dřívějším
rozhodnutí vyslovil Nejvyšší správní soud názor, že žalobou napadené rozhodnutí žalobkyně
není předběžným rozhodnutím a je povinností soudu toto rozhodnutí věcně přezkoumat.
Aby došlo k situaci předvídané v §104 odst. 3 písm. a) za středníkem, musel by městský soud
žalobu opětovně odmítnout z toho důvodu, že nepodléhá soudnímu přezkumu, neboť se jedná
o rozhodnutí předběžné povahy. To však městský soud neučinil a z informací obsažených
v soudním spisu a v odůvodnění usnesení městského soudu nelze vyčíst, že by závaznému
názoru vyřčenému Nejvyšším správním soudem v předchozím řízení o kasační stížnosti
odporoval.
Nicméně smyslem uvedeného ustanovení o omezení přípustnosti kasačních stížností
je zamezení opakování kasační stížnosti ze stejných důvodů, které by logicky nemohlo přinést
jiný výsledek a vedlo by jen k protahování řízení. Pokud Nejvyšší správní soud zruší
rozhodnutí správního soudu prvního stupně, uvede v rozsudku své důvody, které jej k danému
zrušujícímu výroku vedly, přičemž tyto důvody ve svém celku formují právní názor závazný
pro příslušný soud prvého stupně; tento názor je často návodem, jak by měl příslušný správní
soud v dalším řízení správně postupovat. Další rozhodnutí městského soudu se pak zakládá
na tomto názoru Nejvyššího správního soudu a je i pro jeho účastníky relativně předvídatelné,
neboť správní soud vychází ze skutečností, ke kterým se strany sporu již vyjádřily, a sporná
právní otázka byla vyřešena v řízení o kasační stížnosti před Nejvyšším správním soudem.
V projednávané věci však městský soud ve svém novém rozhodnutí otevřel novou otázku
(věc odmítl z jiných důvodů, než v předchozím rozhodnutí), která nebyla a ani nemohla
být Nejvyšším správním soudem v předchozím řízení řešena, a také žádný z účastníků řízení
se k ní nemohl vyjádřit. Odmítnutí kasační stížnosti v tomto případě z důvodu nepřípustnosti
se proto jeví jako přepjatý formalismus, kterým by v podstatě byla eliminována role
Nejvyššího správního soudu jako sjednotitele judikatury krajských správních soudů
a který by zjevně zasahoval do práva žalobkyně na spravedlivý proces.
V daném případě je pak nutné uvést také žalobkyní citovaný nález Ústavního soudu
ze dne 8. 6. 2005, sp. zn. IV. ÚS 136/05, podle nějž je možné novou kasační stížnost
odmítnout podle §104 odst. 1 písm. a) pouze v případě, že v předchozím řízení o kasační
stížnosti Nejvyšší správní soud vyjádřil závazný právní názor týkající se posouzení věci samé.
Podle Ústavního soudu „vztáhnout však citované ustanovení též na případy, kdy Nejvyšší
správní soud pouze vytýká nižšímu správnímu soudu procesní pochybení, resp. nedostatečně
zjištěný skutkový stav (…), by ve svých důsledcích, v rozporu i s úmyslem zákonodárce, mohlo
vést k naprosté zbytečnosti Nejvyššího správního soudu, neboť byl-li by výklad předestřený
v projednávané věci Nejvyšším správním soudem přípustný, mohl by tento soud v každé
projednávané věci vždy prvním kasačním rozhodnutím vytknout jakoukoli (třebas
i malichernou) procesní vadu a poté v druhém kasačním řízení kasační stížnost odmítnout,
a tím odmítnout i věcný přezkum naříkaného rozhodnutí z pohledu aplikace hmotného práva“.
Ústavní soud zde tedy postavil najisto, že omezení přípustnosti kasační stížnosti lze uplatnit
pouze v případech, kdy již měl Nejvyšší správní soud možnost vyjádřit se k věci samé,
tj. k výkladu hmotného práva; naopak byla-li předmětem první kasační stížnosti pouze otázka
procesní (resp. procesní pochybení správního soudu prvého stupně), není možné novou
kasační stížnost týkající se věci samé bez dalšího odmítnout. V projednávaném případě
se Nejvyšší správní soud v řízení o první kasační stížnosti k věci samé nevyjádřil, a i když
je předmětem druhé kasační stížnosti žalobkyně opět otázka procesní povahy, tím spíše
je nutné takovou kasační stížnost považovat za přípustnou (arg. a maiori ad minus).
Tato otázka navíc Nejvyšším správním soudem v předchozím řízení o kasační stížnosti řešena
nebyla, a nelze tudíž ani usuzovat na to, že by se městský soud mohl v daném případě řídit
již dříve vyřčeným závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu.
Ze všech výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud shledal, že kasační stížnost
je přípustná.
Dále se Nejvyšší správní soud zabýval důvodností kasační stížnosti, přičemž věc
posoudil
takto:možnost uložit zákaz prodeje zdravotně závadných výrobků je upraven
v §5 odst. 1 písm. a) bod 1 zákona č. 146/2002 Sb. Podle §5 odst. 5 stejného zákona
pak inspektor Státní zemědělské a potravinářské inspekce povolí obnovení výroby výrobků,
potravin nebo tabákových výrobků nebo jejich uvádění do oběhu nebo použití surovin k jejich
výrobě anebo používání obalů nebo vadných přístrojů nebo zařízení, které byly zakázány
podle odstavce 1 písm. a), pokud byl závadný stav odstraněn; souhlas musí být vydán
neprodleně, nejpozději však do 30 dnů ode dne oznámení odstranění závadného stavu.
Z citovaného ustanovení vyplývá pravomoc žalované povolit znovu prodej předmětných hub
(do budoucna). Jedinou podmínkou je zde odstranění závadného stavu, přičemž za takové
odstranění je nutné považovat i změnu právní úpravy, která již předmětné výrobky
za zdravotně závadné nepovažuje; jiný závěr by byl v rozporu s principem právní jistoty
a rovnosti před zákonem. Žalovaná proto postupovala správně, pokud po účinnosti vyhlášky
č. 132/2004 Sb., o mikrobiologických požadavcích na potraviny, která hodnotí potraviny
obsahující Salmonellu odlišným způsobem než předchozí úprava a podle níž již předmětné
sušené houby nejsou zdravotně závadné, vydala povolení k prodeji těchto hub.
Z citovaného ustanovení zákona č. 146/2002 Sb., však nevyplývá oprávnění žalované
zrušit předchozí rozhodnutí či opatření vydaná podle §5 odst. 1 písm. a) téhož zákona; může
pouze do budoucna povolit uvádění výrobků do oběhu. Pokud žalovaná v předmětném
povolení současně zrušila předchozí rozhodnutí a opatření, neměla k takovému rozhodnutí
potřebnou pravomoc a povolení je proto v části týkající se zrušení předchozích opatření
nicotné.
Krajský soud měl v daném případě posoudit nicotnost předmětné části povolení
jako předběžnou otázku a následně se zabývat věcí samou, neboť z nicotnosti části povolení
vyplývá, že žalobou napadené rozhodnutí žalované nebylo ničím zrušeno, a proto jsou
naplněny všechny podmínky řízení před soudem. Jelikož toto krajský soud neučinil, trpí řízení
před soudem vadou, které měla za následek vydání nezákonného rozhodnutí o odmítnutí
žaloby, a k jejímuž přezkumu je Nejvyšší soud povinen z moci úřední (§109 odst. 3 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud proto zrušil napadené rozhodnutí Městského soudu v Praze
a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž bude městský soud vázán názorem vysloveným
v rozsudku zdejšího soudu. V novém řízení rozhodne městský soud i o náhradě nákladů řízení
o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 14. března 2007
JUDr. Marie Žišková
předsedkyně senátu