Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.02.2008, sp. zn. 5 Afs 33/2004 - 94 [ rozsudek / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2008:5.AFS.33.2004:94

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Při aplikaci §10 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je nutné zkoumat, zda při uskutečněném příjmu dochází taktéž ke zvýšení majetku stěžovatelky. Pokud k takovémuto kritériu Nejvyšší správní soud nepřihlédl, nešetřil podstatu a smysl základního práva stěžovatelky na vlastnictví a přijatým výkladem se ocitl mimo zákonný podklad stanovení daňové povinnosti. Rozšířil totiž daňovou povinnost na situaci, na kterou při řádném (mírnějším) výkladu zákona daňová povinnost nedopadá. Zasáhl tedy do práva stěžovatelky garantovaného čl. 11 Listiny a postupoval v rozporu s čl. 4 odst. 4 Listiny.

ECLI:CZ:NSS:2008:5.AFS.33.2004:94
sp. zn. 5 Afs 33/2004 - 94 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily Valentové a soudkyň JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Miluše Doškové v právní věci žalobkyně: Mgr. H. V., zastoupené JUDr. Zlatavou Davidovou, advokátkou se sídlem Brno, Přívrat 12, proti žalovanému: Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu, se sídlem Štěpánská 28, Praha 1, o žalobě žalobkyně proti rozhodnutí žalovaného ze dne 1. 4. 2003, č. j. FŘ-9937/11/01, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 30. 1. 2004, č. j. 5 Ca 124/2003 – 33, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 30. 1. 2004, č. j. 5 Ca 124/2003 – 33, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Rozsudkem ze dne 30. 1. 2004, č. j. 5 Ca 124/2003 - 33, zamítl Městský soud v Praze žalobu žalobkyně (dále také stěžovatelka) proti rozhodnutí žalovaného ze dne 1. 4. 2003, č. j. FŘ 9937/11/01. Tímto rozhodnutím žalovaný změnil dodatečný platební výměr Finančního úřadu pro Prahu 10 (dále jen „správce daně I. stupně“) ze dne 11. 10. 1999 na daň z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 1997 tak, že dodatečně stanovil základ daně ve výši 3 221 400 Kč a vyměřil daň ve výši 1 263 952 Kč (tj. snížil tímto vyměřenou daň ve výši 1 832 720 Kč). Stěžovatelka podala proti rozsudku městského soudu kasační stížnost s odkazem na ustanovení §103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb. soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), neboť má za to, že Městský soud v Praze nesprávně posoudil právní otázku zdanění jejího příjmu z postoupení pohledávky, kterou držela z titulu prodeje cenných papírů. Stěžovatelka k tomuto uvedla, že samotný prodej cenných papírů byl od daně z příjmů osvobozen dle ustanovení §4 odst. 1 písm. w) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „ZDP“). Kupní cena nebyla kupujícím uhrazena celá a stěžovatelka tak držela pohledávku z tohoto prodeje v hodnotě 4 360 200 Kč, kterou v roce 1997 za stejnou hodnotu postoupila a získala tak příjem v uvedené výši. Správce daně posoudil uvedený příjem jako ostatní příjem dle ustanovení §10 ZDP a z celé částky stěžovatelce dodatečně vyměřil daň z příjmu. Již v žalobě stěžovatelka namítala, že u ní nedošlo k navýšení majetku ve smyslu ustanovení §10 odst. 1 ZDP, proto předmětný příjem nemůže být podroben dani. Navíc argumentovala skutečností, že předmětná pohledávka pocházela z příjmu od daně osvobozeného, tj. z prodeje cenných papírů a tudíž i prodej této pohledávky musí být od daně z příjmů osvobozen. Kasační stížností se domáhala zrušení rozsudku městského soudu a vrácení věci tomuto soudu k dalšímu řízení. Nejvyšší správní soud kasační stížnosti stěžovatelky nevyhověl. Dospěl totiž k závěru, že právním titulem příjmu stěžovatelky ve výši 4 360 200 Kč byla v daném případě smlouva o postoupení pohledávky ze dne 31. 7. 1997, nikoli smlouva o převodu cenných papírů. Předmětná pohledávka sice pocházela z příjmu od daně osvobozeného, tj. z prodeje cenných papírů, avšak ze zákona o daních z příjmů vyplývá zřejmý úmysl zákonodárce přiznat osvobození od daně pouze příjmům za cenné papíry a nikoli příjmům z titulů odvozených. V daném případě k tomu, aby stěžovatelka získala předmětný příjem musela přistoupit k již uzavřené smlouvě o úplatném převodu cenných papírů další právní skutečnost, a to smlouva o postoupení pohledávky. Stěžovatelce vznikla uzavřením smlouvy o úplatném převodu cenných papírů ze dne 28. 5. 1997 pohledávka za obchodní společností SCES, s. r. o. ve výši dohodnuté kupní ceny 10 920 000 Kč. Smlouvou o postoupení pohledávky stěžovatelka úplatně převedla na postupníka právo na plnění (uspokojení pohledávky) odpovídající hodnotě postupované pohledávky. Postoupením pohledávky tak došlo v závazkovém právním vztahu mezi stěžovatelkou jako věřitelem a obchodní společností SCES, s. r. o. jako dlužníkem ke změně věřitele. V části pohledávky odpovídající hodnotě postupované pohledávky vstoupil do závazkového právního vztahu postupník Ing. H., který se stal věřitelem namísto stěžovatelky. Stěžovatelce uzavřením smlouvy o postoupení pohledávky vznikla pohledávka nová (právo na úhradu smluvené úplaty) za Ing. H. Plnění ze smlouvy o postoupení pohledávky – poskytnutí smluvně sjednané úplaty nebyl příjmem za prodej cenných papírů, který by byl podle ustanovení §4 odst. 1 písm. w) od daně z příjmů osvobozen. Právo na dohodnutou úplatu za postoupení pohledávky získala stěžovatelka na základě smlouvy o postoupení pohledávky, nikoli tedy z titulu prodeje cenných papírů dle kupní smlouvy od jeho nabyvatele, nýbrž z jiného, již odvozeného titulu. Zákon o daních z příjmů přiznává osvobození od zdanění pouze příjmu za prodej cenných papírů, nikoli příjmům za postoupení pohledávky, byť tato pohledávka vznikla v souvislosti s jejich prodejem. Shodně s názorem městského soudu měl Nejvyšší správní soud za to, že zákon „zvýšení majetku“ nestanoví jako podmínku pro podřazení příjmů pod ustanovení §10 ZDP. Z ustanovení §10 odst. 1 je zřejmé, že všechny příjmy, nejde-li o příjmy dle ustanovení §6 až §9, jsou považovány za „ostatní příjmy, při kterých dochází ke zvýšení majetku“. Nejvyšší správní soud neshledal naplnění stížního důvodu ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a dospěl k závěru, že právní i skutkové otázky byly městským soudem posouzeny v souladu se zákonem, a proto kasační stížnost podle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s. jako nedůvodnou zamítl. Proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 6. 2005 č. j. 5 Afs 33/2004 - 62 podala stěžovatelka ústavní stížnost a Ústavní soud nálezem ze dne 16. 8. 2007 sp. zn. IV. ÚS 650/05 citovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu zrušil. V nálezu dospěl Ústavní soud k závěru, že: „výklad příslušného ustanovení §10 odst. 1 ZDP učiněný Nejvyšším správním soudem a na jeho základě přijatý závěr o nepodmíněnosti zvýšení majetku pro podřazení předmětného příjmu pod ostatní příjmy z tohoto ustanovení dle názoru Ústavního soudu jednoznačně nevyplývá. Stejný názor zastává i právní praxe, když např. v komentáři k zákonu o daních z příjmů se k předmětnému ustanovení §10 odst. 1 mimo jiné uvádí, že „(...) v ustanovení §10 jsou uvedeny příklady hlavních druhů ostatních příjmů, které mohou přicházet v úvahu pro zdanění. Jde však o příjmy nahodilé, pro které je stanoven též limit osvobození (...). Důležité je předvětí §10 odst. 1; aby se jednalo o „ostatní příjem“, musí dojít ke „zvýšení majetku.“ (viz Pelech, P – Pelc, V.: Daně z příjmů s komentářem, 8. aktualizované vyd., Nakl. ANAG, Olomouc 2007, str. 208 a násl.). Obdobně, že „podmínkou zdanění ostatních příjmů je, že při nich dochází k navýšení majetku.“ (viz Brabec, F. a kol.: Daně 2006, ASPI MERITUM, Praha 2007, bod 1586 a násl.).“ Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy jsou vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu závazná pro všechny orgány i osoby. Nejvyšší správní soud proto napadený rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž bude tento soud vycházet z právního názoru vysloveného Ústavním soudem v jeho nálezu ze dne 16. 8. 2007 sp. zn. IV. ÚS 650/05. V novém rozhodnutí rozhodne městský soud i o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 8. února 2008 JUDr. Ludmila Valentová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Při aplikaci §10 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je nutné zkoumat, zda při uskutečněném příjmu dochází taktéž ke zvýšení majetku stěžovatelky. Pokud k takovémuto kritériu Nejvyšší správní soud nepřihlédl, nešetřil podstatu a smysl základního práva stěžovatelky na vlastnictví a přijatým výkladem se ocitl mimo zákonný podklad stanovení daňové povinnosti. Rozšířil totiž daňovou povinnost na situaci, na kterou při řádném (mírnějším) výkladu zákona daňová povinnost nedopadá. Zasáhl tedy do práva stěžovatelky garantovaného čl. 11 Listiny a postupoval v rozporu s čl. 4 odst. 4 Listiny.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.02.2008
Číslo jednací:5 Afs 33/2004 - 94
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2008:5.AFS.33.2004:94
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024