Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19.05.2009, sp. zn. 1 Azs 26/2009 - 21 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2009:1.AZS.26.2009:21

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2009:1.AZS.26.2009:21
sp. zn. 1 Azs 26/2009 - 21 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové a soudců JUDr. Lenky Kaniové, JUDr. Zdeňka Kühna, Mgr. Bc. Radovana Havelce a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci žalobců: a) A. K., b) nezl. S. K, nezletilý žalobce zastoupen žalobkyní ad a) jakožto zákonnou zástupkyní, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 6. 11. 2008, č. j. OAM-1-767/VL-07-ZA05-2007, v řízení o kasační stížnosti žalobců proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 5. 3. 2009, č. j. 16 Az 18/2008 - 13, takto: Usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 5. 3. 2009, č. j. 16 Az 18/2008 - 13, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Výše uvedeným rozhodnutím žalovaný neudělil žalobcům mezinárodní ochranu podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu). Proti tomuto rozhodnutí žalobci podali žalobu, v níž obecně namítli porušení §4 odst. 1, §50 odst. 4, §68 odst. 3 správního řádu a §12 písm. b) zákona o azylu. Navrhli, aby soud rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Současně požádali o ustanovení advokáta s tím, že ten žalobu řádně doplní. Přípisem ze dne 12. 12. 2008 (č. l. 4) krajský soud žalobce vyzval k prokázání osobních, majetkových a výdělkových poměrů. K této výzvě žalobkyně ad a) zaslala soudu vyplněný formulář „Potvrzení o osobních, majetkových a výdělkových poměrech“, v němž uvedla, že nemá žádné příjmy ani majetek. Následně soud v záhlaví označeným usnesením žádosti žalobců o ustanovení zástupce z řad advokátů pro řízení o žalobě nevyhověl. Uvedl, že podle §35 odst. 8 s. ř. s. je možné žalobci ustanovit zástupce pouze pokud nemá dostatečné prostředky a je zřejmé, že s ohledem na své poměry není v řízení před soudem schopen bez poskytnutí právní pomoci řádně uplatňovat svá práva. V daném případě žalobci prokázali splnění předpokladů pro osvobození od soudních poplatků. Pokud jde o druhou podmínku, soud konstatoval, že žalobci sepsali žalobu kvalifikovaně ve smyslu §37 odst. 3 a §71 odst. 1 s. ř. s. V dalším průběhu řízení je soud rozsahem žalobních námitek vázán a tudíž by nemohl přihlížet k případným dalším námitkám, a to i kdyby byly specifikovány za pomoci zástupce. Lhůta pro rozšíření žaloby o další žalobní body již totiž v souzené věci uplynula. Žalobci tedy využili kvalifikovaným způsobem svých práv k ochraně svých zájmů, prokázali dobrou orientaci v právním řádu České republiky a jejich procesní situace tak není důvodem pro ustanovení advokáta v řízení, v němž není právní zastoupení povinné. Soud dodal, že v dalším průběhu řízení mohou žalobci opětovně požádat o ustanovení zástupce, vyvstane-li taková potřeba z důvodu ochrany jejich práv. Ve včasné kasační stížnosti proti tomuto usnesení žalobci uvedli, že krajský soud nevzal dostatečně do úvahy jejich finanční situaci, v níž nemohou shromažďovat dokumenty na ochranu svých práv, tyto by však mohl bez problémů obstarávat placený právník. Nic přitom nebrání tomu, aby advokát zastupoval žalobce během celého řízení a nikoli až při jednání, jak uvedl krajský soud. Navrhli, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení krajského soudu zrušil. Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil. V řízení o kasační stížnosti musí být stěžovatel podle §105 odst. 2 s. ř. s. zastoupen advokátem. V dané věci však povaha rozhodnutí, proti němuž kasační stížnost směřuje, vylučuje, aby skutečnost, že stěžovatelé nejsou zastoupeni advokátem a sami rovněž nemají právnické vzdělání, bylo možno považovat za důvod pro odmítnutí kasační stížnosti (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2004, č. j. 6 Azs 27/2004 - 41, publikovaný pod č. 486/2005 Sb. NSS; všechna citovaná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz). Po konstatování přípustnosti kasační stížnosti se Nejvyšší správní soud ve smyslu §104a s. ř. s. zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatelů. Pokud by tomu tak nebylo, musela by být podle tohoto ustanovení odmítnuta jako nepřijatelná. K podrobnějšímu vymezení institutu přijatelnosti kasační stížnosti ve věcech mezinárodní ochrany lze pro stručnost odkázat např. na usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, publ. pod č. 933/2006 Sb. NSS. Podle tohoto usnesení se o případ přijatelnosti kasační stížnosti může jednat mj. tehdy, pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do právního postavení stěžovatele; příkladem toho může být např. hrubé pochybení krajského soudu v jednotlivém případě při výkladu hmotného či procesního práva. Nejvyšší správní soud z níže uvedených důvodů shledal, že se o tento případ jedná v souzené věci, a proto dospěl k závěru, že kasační stížnost je přijatelná a je tedy zapotřebí se jí meritorně zabývat. V posuzované věci vzešla z obsahu kasační stížnosti otázka, zda je ustanovení zástupce třeba k ochraně práv žalobců. Jak správně uvedl krajský soud, ustanovení §35 odst. 8 s. ř. s. vymezuje pro ustanovení zástupce účastníka řízení před soudem dvě kumulativní podmínky. První podmínkou je předpoklad osvobození tohoto účastníka řízení od soudních poplatků. Druhou podmínkou je potřeba takového ustanovení k ochraně jeho práv. První podmínku považoval krajský soud za splněnou, o podmínce druhé však uvážil opačně. Své rozhodnutí o nevyhovění žádosti založil na tom, že žalobci sepsali kvalifikovanou žalobu, přičemž v důsledku zásady koncentrační nelze žalobní body již podané žaloby rozšiřovat a v daném řízení navíc není zastoupení podle zákona povinné. Těmto závěrům však Nejvyšší správní soud nemůže přisvědčit. Jak plyne z judikatury zdejšího soudu, musí se soud při rozhodování o návrhu na ustanovení zástupce otázkou potřeby ochrany práv účastníka řízení zabývat komplexně. Sama o sobě tak nehraje roli otázka, že zastoupení není v dané právní věci povinné. Potřebu ochrany práv v řízení před soudem pak nelze omezovat pouze „na podání žaloby samotné či stanovení žalobních bodů, pro které má být žaloba soudem projednána, a nelze ji tedy omezovat ani na pouhé doplnění žaloby o důvody nové“. Skutečnostmi, které nutně musí být při rozhodování o návrhu na ustanovení zástupce zjišťovány, jsou „jak hmotněprávní charakter projednávané věci, tak osobnostní a faktické poměry stěžovatele včetně úrovně jeho legitimně očekávatelného a předvídatelného povědomí o hmotných i procesních právech, která pro něj z včas podané žaloby vyplývají“ (viz rozsudek ze dne 26. 2. 2004, č. j. 6 Azs 19/2003 - 45, publ. pod č. 492/2005 Sb. NSS). Je-li pak žalobcem cizinec, přihlédne soud také k jeho znalosti českého jazyka a orientaci v právním řádu České republiky (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 9. 2003, č. j. 1 Azs 5/2003 - 47, publ. pod č. 108/2004 Sb. NSS). Souhrnem výše naznačených, pro rozhodování o ustanovení zástupce relevantních skutečností, se však krajský soud dostatečně nezabýval a otázku potřebnosti ustanovení zástupce zkoumal nesprávně pouze s ohledem na obsah žaloby a nemožnost rozšiřování žalobních bodů. I při posuzování těchto předpokladů pak postupoval nesprávně, a to zejména v otázce „kvalifikovanosti“ žalobkyně a) při sepisu předmětné žaloby. Jedná se totiž o formulářovou žalobu, poměrně často používanou žalobci ve věcech mezinárodní ochrany. Tato žaloba však nesplňuje požadavky projednatelnosti, když její obsah tvoří pouhé obecné odkazy na určitá ustanovení zákona bez souvislosti s konkrétními skutkovými výtkami (k náležitostem žaloby ve správním soudnictví a k otázce odstraňování jejich nedostatku srov. rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 12. 2005, č. j. 2 Azs 92/2005 - 58, publ. pod č. 835/2006 Sb. NSS; dále též např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 8. 2007, č. j. 2 Azs 54/2007 - 42). Taková žaloba vyžaduje doplnění či upřesnění v ní naznačených žalobních bodů na výzvu soudu podle §37 odst. 5 s. ř. s. Této skutečnosti si byla žalobkyně vědoma, a tím, že v žalobě zmínila doplnění žaloby ve spojitosti s žádostí o ustanovení advokáta též dala soudu najevo pochybnosti o své způsobilosti hájit své zájmy v řízení před soudem (srov. např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 5. 2004, č. j. 4 As 21/2004 - 64, či ze dne 19. 10. 2006, č. j. 6 Azs 306/2005 - 66). Nedostatečným posouzením žádosti o ustanovení zástupce krajským soudem mohlo být žalobcům znesnadněno uplatnění i ústavním pořádkem zaručeného (č. l. 37 odst. 2 Listiny základních práv a svobod) práva na právní pomoc v řízení před soudy a též práva na přístup k soudu. To se pak v konečném důsledku mohlo negativně projevit i v jejich materiální sféře. Z uvedených důvodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost je důvodná, a proto usnesení krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.), v němž, vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.), rozhodne i o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 19. května 2009 JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:19.05.2009
Číslo jednací:1 Azs 26/2009 - 21
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:


Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2009:1.AZS.26.2009:21
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024