Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 03.02.2010, sp. zn. 1 As 3/2010 - 77 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:1.AS.3.2010:77

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:1.AS.3.2010:77
sp. zn. 1 As 3/2010 - 77 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové a soudců JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Zdeňka Kühna v právní věci žalobkyně: J. E., zastoupena Organizací pro pomoc uprchlíkům, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného z e dne 22. 8. 2008, čj. OAM-329/LE-05-05-NV3-2008, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 5. 2009, čj. 9 Ca 309/2008 - 47, takto: Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 25. 5. 2009, čj. 9 Ca 309/2008 - 47, se ruší a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: [1] Rozhodnutím blíže uvedeným v záhlaví tohoto rozsudku žalovaný nepovolil žalobkyni vstup na území České republiky podle §73 odst. 4 písm. b) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu. [2] Žalobkyně rozhodnutí žalovaného napadla žalobou k Městskému soudu v Praze (dále též „městský soud“). Ten shora uvedeným usnesením věc podle §7 odst. 6 s. ř. s. postoupil Krajskému soudu v Praze, který je podle jeho názoru místně příslušný. V odůvodnění tohoto usnesení soud odkázal především na §32 odst. 4 zákona o azylu, podle jehož druhé věty je k řízení o žalobě podané žadatelem o udělení mezinárodní ochrany (žalobcem), který učinil prohlášení o mezinárodní ochraně v tranzitním prostoru mezinárodního letiště (§73), místně příslušný Krajský soud v Praze. [3] Proti tomuto usnesení podala žalobkyně (dále také „stěžovatelka“) včas kasační stížnost, v níž výslovně uplatnila kasační důvody podle §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. Konkrétně uvedla, že §32 odst. 4 zákona o azylu upravuje přezkum rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany. Ustanovení §2 odst. 12 téhož zákona upravuje pojem rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany, přičemž do tohoto pojmu nezahrnuje rozhodnutí o povolení či nepovolení vstupu na území podle §46a či §73 zákona o azylu. Městský soud tudíž přehlédl, že žaloba nesměřuje proti rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany, a proto věc nesprávně postoupil Krajskému soudu v Praze. Stěžovatelka proto navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. [4] Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že její posouzení ponechává na zdejším soudu. Dle jeho názoru se v daném případě nejedná o řízení ve věci mezinárodní ochrany, i když je problematika nepovolení vstupu na území ČR upravena v zákoně o azylu. Ve věci není stanovena zvláštní místní příslušnost soudu, neboť rozhodnutí o nepovolení vstupu na území není uvedeno v taxativním výčtu v §2 odst. 12 zákona o azylu. Místně příslušným je proto Městský soud v Praze. Žalovaný proto navrhl, aby zdejší soud kasační stížnosti vyhověl, napadené usnesení zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. [5] Kasační stížnost posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněného důvodu (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.). [6] Kasační stížnost je důvodná. [7] Právní otázkou místní příslušnosti soudu v případě žaloby proti rozhodnutí o nepovolení vstupu na území České republiky podané osobou umístěnou v přijímacím středisku na letišti v Praze - Ruzyni se Nejvyšší správní soud již podrobně zabýval, a to v usnesení ze dne 15. 12. 2009, č. j. Nad 28/2009 - 33 (všechna zde cit. rozhodnutí zdejšího soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz). V něm konstatoval, že místně příslušným k projednání takové žaloby je Městský soud v Praze. V odůvodnění pak zejména uvedl, že rozhodnutím ministerstva ve věci mezinárodní ochrany se „pro účely zákona o azylu rozumí rozhodnutí vydaná podle §15 nebo §15a zákona o azylu a rozhodnutí o udělení azylu, rozhodnutí o udělení nebo prodloužení doplňkové ochrany, rozhodnutí o neudělení mezinárodní ochrany, rozhodnutí o zastavení řízení, r ozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodné a rozhodnutí o odnětí azylu nebo doplňkové ochrany. Rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany, která jso u takto taxativně vymezena v §2 odst. 12 zákona o azylu, tedy představují možná procesní vyústění řízení, jehož p ředmětem je posouzení žádosti o udělení mezinárodní ochrany. Proto pod ně nelze podřadit jiná rozhodnutí, která výsledkem řízení o udělení mezinárodní ochrany nejsou, byť s takovým řízením bezprostředně souvisí.“ [8] Za rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany tedy podle citovaného rozhodnutí nelze považovat ani rozhodnutí o nepovolení vstupu na území České republiky, které se podle §73 odst. 4 věty třetí a čtvrté zákona o azylu vydává do pěti dnů ode dne učinění prohlá šení o mezinárodní ochraně v případě cizince, u něhož nebyla spolehlivě zjištěna totožnost, který se prokazuje padělanými nebo pozměněnými doklady totožnosti, nebo u něhož se lze důvodně domnívat, že by mohl představovat nebezpečí pro bezpečnost státu, veřejné zdraví či veřejný pořádek. Navíc ustanovení §73 odst. 5 zákona o azylu obsahuje speciální úpravu soudního přezkumu rozhodnutí o nepovolení vstupu na území, takže v tomto směru nelze vycházet z úpravy přezkumu rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany soudem, která je obsažena v §32 téhož právního předpisu. [9] Výše uvedené závěry plně dopadají na nyní posuzovaný případ, přičemž jak stěžovatelka, tak i žalovaný s nimi zcela souhlasí. Městský soud tudíž pochybil, pokud dospěl k závěru, že k žalobě proti rozhodnutí o nepovolení vstupu na území podle §73 odst. 4 zákona o azylu je příslušný Krajský soud v Praze. [10] Ze shora uvedeného důvodu dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost je důvodná, a proto usnesení městského soudu podle §110 odst. 1 s. ř. s. zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. [11] V dalším řízení je městský soud právním názorem v tomto rozsudku vysloveným vázán (§110 odst. 3 s. ř. s.). [12] O náhradě nákladů řízení o této kasační stížnosti rozhodne městský soud v dalším řízení (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 3. února 2010 JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:03.02.2010
Číslo jednací:1 As 3/2010 - 77
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:1.AS.3.2010:77
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024