ECLI:CZ:NSS:2010:5.AS.41.2009:91
sp. zn. 5 As 41/2009 - 91
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily
Valentové a soudců JUDr. Jakuba Camrdy, Ph.D. a JUDr. Lenky Matyášové, Ph.D. v právní věci
žalobců: 1) Občanské sdružení Modrý most, se sídlem Na Nábřeží 5, České Budějovice,
zastoupené Mgr. Luďkem Šikolou, advokátem se sídlem Dvořákova 13, Brno, 2) Ing. J. V., proti
žalovanému: Krajský úřad Jihočeského kraje, se sídlem U Zimního stadionu 1952/2, České
Budějovice, v řízení o kasační stížnosti žalobce 1) proti rozsudku Krajského soudu v Českých
Budějovicích ze dne 23. 2. 2009, č. j. 10 Ca 245/2008 – 41,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 2. 2009,
č. j. 10 Ca 245/2008 – 41, se ruší a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 17. 6. 2008, č. j. OdaSH-5035-1/08/ŠM,Zo, povolil Magistrát města
České Budějovice, odbor dopravy a silničního hospodářství jako příslušný speciální stavební úřad
„Stavební úpravy ulice M. Vydrové a Na Nábřeží za účelem změny v užívání Modrého mostu
(č. ev. CB-009) pro automobilovou dopravu“. Stavební povolení se vztahovalo na stavební
úpravy místních komunikací nezbytné pro nový způsob užívání českobudějovického Modrého
mostu přes řeku Malši pro obousměrný provoz motorovými vozidly do 3,5 t.
Proti uvedenému rozhodnutí speciálního stavebního úřadu podali žalobce 1) a žalobce 2)
odvolání. Žalovaný však rozhodnutím ze dne 8. 10. 2008, č. j. KUJCK/29001/08/ODSH/-Čej.,
označil odvolání žalobce 1) za nepřípustné. Odvolání žalobce 2), stejně jako další tři odvolání
účastníků předmětného stavebního řízení, pak žalovaný pro nedůvodnost zamítl a napadené
rozhodnutí speciálního stavebního úřadu potvrdil.
Žalobci 1) a 2) posléze napadli uvedené rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského
soudu v Českých Budějovicích. V žalobě namítali, že žalobce 1) byl postupem žalovaného
zkrácen na svých právech, neboť mu nebylo přiznáno postavení účastníka předmětného
stavebního řízení, přestože jeho účastenství bylo založeno §70 zákona č. 114/1992 Sb.,
o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně přírody
a krajiny“). Ve své argumentaci žalobci poukázali na ustanovení §90 odst. 4 zákona o ochraně
přírody a krajiny, podle kterého je tento zákon ve vztahu k předpisům o územním plánování
a stavebním řádu zákonem zvláštním. Žalobci tedy dovodili, že v předmětném řízení bylo třeba
aplikovat §70 zákona o ochraně přírody a krajiny jako úpravu zvláštní ve vztahu k obecné úpravě
účastenství ve stavebním řízení obsaženou v §109 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“).
Další žalobní námitka se vztahovala k postupu speciálního stavebního úřadu, který označil
předmětné stavební řízení za řízení s velkým počtem účastníků a v řízení postupoval podle §144
zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“),
přestože pro takový postup dle názoru žalobců nebyly v posuzovaném případě dány podmínky,
tj. nejednalo se o řízení s více než 30 účastníky.
Dále žalobci namítali, že změna ve způsobu užívání Modrého mostu měla být posouzena
v rámci územního řízení. Žalobci zdůraznili, že pokud má být Modrý most, jenž byl doposud
používán pouze pěšími a cyklisty, nadále používán pro obousměrný provoz motorovými vozidly
do 3,5 t, jedná se o takovou změnu ve způsobu užívání stavby, která podstatně mění nároky
stavby na okolí a která podle §81 stavebního zákona vyžaduje územní rozhodnutí o změně
stavby a o změně vlivu stavby na využití území. Stavení úřad však pouze konstatoval soulad
předmětné změny stavby s územně plánovací dokumentací a dále poukázal na vyjádření
Magistrátu města České Budějovice, stavebního úřadu jako příslušného obecného stavebního
úřadu ze dne 4. 4. 2008, ve kterém obecný stavební úřad s odkazem na §15 odst. 2 stavebního
zákona sdělil, že „stavební úpravy komunikace ul. Marie Vydrové – v souvislosti s napojením komunikace
Modrého mostu“ jsou v souladu se záměry územního plánování v dotčeném území. Takový postup
ovšem nemůže být podle názoru žalobců správný, jelikož nelze ignorovat zákonnou povinnost
provést v konkrétním případě územní řízení poukazem na soulad záměru změny v území
s územně plánovací dokumentací. Samotný §15 odst. 2 stavebního zákona pak stanoví,
že „povolení pro stavby mohou [speciální stavební úřady] vydat jen se souhlasem obecného stavebního úřadu
příslušného k vydání územního rozhodnutí, který ověřuje dodržení jeho podmínek […]. Jestliže se nevydává
územní rozhodnutí ani územní souhlas, postačí vyjádření obecného stavebního úřadu o souladu navrhované stavby
se záměry územního plánování“. Vzhledem ke znění poslední citované věty je dle názoru žalobců
zřejmé, že stavební úřad nemohl předmětnou stavbu povolit pouze s odkazem na vyjádření
obecného stavebního úřadu o souladu navrhované stavby se záměry územního plánování, neboť
mělo být vydáno územní rozhodnutí podle §81 stavebního zákona.
V posledním bodu žaloby pak žalobci uvedli, že Krajská hygienická stanice Jihočeského
kraje vyslovila svým závazným stanoviskem ze dne 21. 4. 2008, č. j. 2635/08/HOK.CB, souhlas
s předmětnou stavbou, přestože z přiložené dokumentace (konkrétně z hlukové studie ze září
2007 provedené Ing. L. Z., ZESA, jejímž předmětem bylo posouzení hlukových poměrů
souvisejících s otevřením Modrého mostu pro individuální automobilovou dopravu) jasně
vyplynulo, že po realizaci předmětné stavby budou jejím provozem v rozporu s příslušnými
právními předpisy překračovány hlukové limity pro chráněný venkovní prostor. Takové závazné
stanovisko je tedy dle názoru žalobců třeba posoudit jako nezákonné, a to bez ohledu
na skutečnost, že Krajská hygienická stanice Jihočeského kraje svůj souhlas podmínila
požadavkem stanovit před kolaudací pro předmětnou stavbu zkušební provoz, v jehož rámci
by měl být v návaznosti na zmíněnou hlukovou studii konkrétně vymezen rozsah nezbytných
protihlukových opatření. Dále žalobci uvedli, že nezákonnost zmíněného závazného stanoviska
byla namítána již v odvolání proti rozhodnutí stavebního úřadu o povolení předmětné stavby.
Žalovaný se však s touto námitkou vypořádal konstatováním, že Krajská hygienická stanice
Jihočeského kraje je pro stavební úřad dotčeným orgánem státní správy a svým závazným
stanoviskem stanovila podmínky realizace stavby. Žalovaný měl ovšem podle názoru žalobců
postupovat podle ustanovení §149 odst. 4 správního řádu, podle kterého je odvolací správní
orgán v situaci, kdy odvolání směřuje proti obsahu závazného stanoviska, povinen vyžádat si jeho
potvrzení nebo změnu od správního orgánu nadřízeného správnímu orgánu příslušnému
k vydání takového závazného stanoviska. Vzhledem k uvedenému tedy žalobci namítali jednak
nezákonnost postupu žalovaného a zároveň i nezákonnost samotného závazného stanoviska.
Krajský soud rozhodl tak, že výrokem I. v záhlaví označeného rozsudku žalobu žalobce
1) zamítl. Žalobu žalobce 2) však krajský soud shledal důvodnou. Výrokem II. zmíněného
rozsudku tedy napadené rozhodnutí žalovaného pro vady řízení zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení.
V odůvodnění svého rozsudku se krajský soud nejprve vypořádal s žalobní námitkou,
podle které měl žalovaný nesprávně posoudit otázku účastenství žalobce 1) v předmětném
stavebním řízení. Krajský soud poukázal na §109 odst. 1 stavebního zákona, který vymezuje
okruh účastníků stavebního řízení, přičemž konstatoval, že toto zákonné ustanovení nepřiznává
(na rozdíl od §85 stavebního zákona, jenž vymezuje okruh účastníků územního řízení)
účastenství osobám, které by své právo účasti odvozovaly od zvláštního právního předpisu.
Krajský soud tedy uzavřel, že stavební úřad ani žalovaný nepochybili, když Občanskému sdružení
Modrý most nepřiznali postavení účastníka v předmětném stavebním řízení. Vzhledem
k uvedenému tedy krajský soud neshledal žalobu žalobce 1) opodstatněnou.
Na ostatní žalobní námitky tedy krajský soud nadále pohlížel jako na námitky uplatněné
toliko žalobcem 2), neboť ze dvou uvedených žalobců pouze on mohl být jako účastník
předmětného stavebního řízení napadeným rozhodnutím na svých právech zkrácen přímo
či v důsledku porušení svých procesních práv. Důvodnou však krajský soud shledal pouze
poslední námitku, když žalobci 2) přisvědčil, že žalovaný zatížil svým postupem správní řízení
vadou, když rozhodl o odvolání žalobce 2), aniž by postupoval v souladu s §149 odst. 4
správního řádu, tj. aniž by si v situaci, kdy odvolání žalobce 2) směřovalo proti obsahu závazného
stanoviska dotčeného orgánu, nejprve vyžádal jeho potvrzení nebo změnu od správního orgánu
nadřízeného dotčenému správnímu orgánu.
Proti výroku I. uvedeného rozsudku krajského soudu a s ním souvisejícímu výroku IV.
O nákladech řízení podal žalobce 1) (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost. Jako důvod kasační
stížnosti stěžovatel uvádí nezákonnost napadeného rozsudku spočívající v nesprávném posouzení
právní otázky soudem v předcházejícím řízení, tj. důvod dle §103 odst. 1 písm. a) zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“). Stěžovatel
zároveň namítá i nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu pro nedostatek důvodů
ve smyslu §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
Krajský soud v Českých Budějovicích v rámci úkonů podle §108 odst. 1 s. ř. s. stěžovateli
usnesením ze dne 9. 4. 2009, č. j. 10 Ca 245/2008 – 62, uložil kasační stížnost doplnit o konkrétní
důvody. Stěžovatel reagoval podáním ze dne 12. 5. 2009, v němž rozvedl své námitky proti
napadenému rozsudku krajského soudu. Ke zmíněnému podání stěžovatel dále přiložil kopii
Zprávy o šetření veřejného ochránce práv ve věci zavedení oboustranné automobilové dopravy
na Modrém mostě přes řeku Malši v Českých Budějovicích ze dne 23. 10. 2008, č. j.
4618/2008/VOP/MH, kopii Závěrečné zprávy veřejného ochránce práv o ukončení šetření
ve věci zavedení oboustranné automobilové dopravy na Modrém mostě přes řeku Malši
v Českých Budějovicích ze dne 27. 1. 2009, č. j. 4618/2008/VOP/MH, a odpověď Ministerstva
pro místní rozvoj ze dne 3. 9. 2008, č. j. 26554/08 – 82, na dotaz sdružení Calla – Sdružení
pro záchranu prostředí ohledně výkladu §109 stavebního zákona.
Stěžovatel v kasační stížnosti zopakoval svou žalobní námitku vztahující
se k nesprávnému posouzení otázky jeho účastenství v předmětném stavebním řízení. Stejně jako
v žalobě uvádí, že jeho účastenství ve stavebním řízení bylo založeno §70 zákona o ochraně
přírody a krajiny, který má ve vztahu ke stavebnímu zákonu postavení zákona zvláštního.
Argumentaci krajského soudu k této námitce považuje stěžovatel za zcela nesprávnou. Závěr
krajského soudu především popírá zásadu lex specialis derogat legi generali. Nadto, jak stěžovatel
poukazuje, je takový závěr též v rozporu s mezinárodněprávními závazky České republiky,
konkrétně s Aarhuskou úmluvou vyhlášenou sdělením Ministerstva zahraničních věcí
pod č. 124/2004 Sb.m.s., jež má dle tvrzení stěžovatele přednost před zákonem. Uvedený
právní názor, jak stěžovatel podotýká, formuloval ve své zprávě o šetření ze dne 23. 10. 2008, č. j.
4618/2008/VOP/MH, i veřejný ochránce práv, který zde uvedl: „Navzdory tomu, že cit. ustanovení
§109 stavebního zákona výslovně nestanoví, že účastníkem stavebního řízení je také ten, koho za účastníka
označuje zvláštní právní předpis, jsem toho názoru, že je třeba zohlednit speciální právní úpravu obsaženou
v zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, kde se v ustanovení §70 odst. 1 uvádí, že ochrana
přírody se podle tohoto zákona uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení
a dobrovolných spolků či aktivů. […] Jsem přesvědčen o tom, že vyloučení účasti občanských sdružení
ze stavebních řízení by bylo zcela nepřípustným popřením dosud v právním řádu zastávaných principů
transparentnosti veřejné správy a účasti veřejnosti na rozhodování správních úřadů. […] I když stavební zákon
stanoví okruh účastníků stavebního řízení taxativně (a speciálně vůči obecnému vymezení účastníků řízení podle
§27 správního řádu), ustanovení §70 zákona č. 114/1992 Sb., je ve vztahu k §109 stavebního zákona
ustanovením speciálním, které okruh účastníků stavebního řízení rozšiřuje. Občanská sdružení nebo jejich
organizační jednotky, jejichž hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny, mají (při splnění
podmínek vyplývajících z §70 zákona č. 114/1992 Sb.) postavení účastníků jak stavebního, tak územního
řízení a postavení účastníků územního řízení by na základě těchto ustanovení měla i v případě, že by §85
stavebního zákona na osoby, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis, neodkazoval. Pokud by měla být
občanská sdružení podle §70 zákona č. 114/1992 Sb. z účasti ve stavebních řízeních vyloučena, dostala
by se vnitrostátní úprava do rozporu s čl. 6 a čl. 9 Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti
na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (tzv. Aarhuská úmluva,
č. 124/2004 Sb.m.s.) a s čl. 6 odst. 4 a čl. 10a směrnice Rady 85/337/EHS o posuzování vlivů některých
veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Mezi dotčenou veřejnost patří
jak podle Aarhuské úmluvy, tak i směrnice Rady 85/337/EHS, také nevládní organizace podporující ochranu
životního prostředí a splňující požadavky vnitrostátních předpisů. Pokud by občanská sdružení podle §70
zákona č. 114/1992 Sb. nemohla být účastníky stavebního řízení, nemohla by ani podávat žaloby podle §65
a násl. soudního řádu správního, čímž by v těchto případech přišla jak o účast v rozhodovacím řízení, tak
i o přístup k právní ochraně prostřednictvím soudů ve smyslu Aarhuské úmluvy, resp. směrnice Rady
85/337/EHS.“
Druhá stížní námitka se pak vztahuje k absenci územního rozhodnutí o změně vlivu
stavby na využití území podle §81 stavebního zákona a je formulována obdobně jako v žalobě,
přičemž i zde stěžovatel na podporu svých tvrzení odkazuje na zprávu veřejného ochránce práv
o šetření ze dne 23. 10. 2008, č. j. 4618/2008/VOP/MH, a na související závěrečnou zprávu
ze dne 27. 1. 2009, č. j. 4618/2008/VOP/MH. Krajskému soudu stěžovatel vytýká nedostatečný
a nesprávný výklad §81 stavebního zákona. Krajský soud uvedl, že předmětná stavba
nevyžadovala územní rozhodnutí, jelikož nešlo „o žádnou změnu stavby, jde pouze o stavební úpravy ulic
v předpolí mostu, nikoli tedy o změnu užívání stavby Modrého mostu“. Stěžovatel však má za to,
že speciální stavební úřad v posuzované věci povolil mimo jiné i otevření Modrého mostu,
původně kolaudovaného pro užití pěšími a cyklisty, automobilové dopravě. Dle názoru
stěžovatele jde o takovou změnu, která podstatně mění nároky stavby na okolí ve smyslu §81
odst. 2 písm. c) stavebního zákona.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti plně odkázal na své vyjádření k žalobě
ze dne 7. 1. 2009, č. j. KUJCK/35236-2/08/ODSH/Čej.
Žalobce 2) se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a shledal,
že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného rozsudku (§106 odst. 2 s. ř. s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel
byl účastníkem řízení, z něhož napadený rozsudek vzešel (§102 s. ř. s.), a je zastoupen advokátem
(§105 odst. 2 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud dále posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů, přičemž zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž
by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 2 a 3 s. ř. s.), a dospěl k závěru, že kasační
stížnost je v dále uvedeném rozsahu důvodná.
Ze správního spisu vyplývá, že stěžovatel dne 26. 11. 2007 doručil speciálnímu
stavebnímu úřadu podání, jehož obsahem byla „žádost o pozvání k účasti na rekolaudačním řízení
a ostatních řízeních týkajících se změny užívání Modrého mostu (z lávky pro pěší a cyklisty na most
s obousměrným automobilovým provozem)“. Speciální stavební úřad na toto podání reagoval sdělením
ze dne 2. 1. 2008, ve kterém uvedl, že Statutární město České Budějovice jako vlastník Modrého
mostu podal dne 21. 12. 2007 žádost o změnu v jeho užívání. Speciální stavební úřad posléze
vyzval Statutární město České Budějovice, aby zmíněnou žádost doplnilo, jelikož po jejím
prostudování bylo zjevné, že navrhovaná změna v užívání stavby podléhá rozhodnutí podle §127
odst. 3 stavebního zákona. Bude tedy záležet, jak stavební úřad stěžovateli dále sdělil, zda
z doplnění žádosti vyplyne, že je navrhovaná změna v užívání stavby Modrého mostu podmíněna
změnou dokončené stavby, která vyžaduje ohlášení nebo stavební povolení. V takovém případě
by muselo být zahájeno stavební řízení. Okruh účastníků stavebního řízení je pak podle
stavebního úřadu taxativně vymezen v §109 stavebního zákona, ze kterého nelze dovodit,
že by právo účastenství ve stavebním řízení byl přiznáno občanským sdružením, jejichž posláním
je ochrana přírody a krajiny. Pokud by ovšem v souvislosti se změnou v užívání Modrého mostu
žádné stavební úpravy či jiné změny stavby, jež vyžadují ohlášení nebo stavební povolení,
prováděny nebyly, pak by návrh Statutárního města České Budějovice speciální stavební úřad
projednal v řízení o změně v užívání stavby podle §127 odst. 3 stavebního zákona, ve kterém
by stěžovateli právo účasti přiznal, a to podle §27 správního řádu.
Ze správního spisu dále vyplývá, že Statutární město České Budějovice podalo dne
18. 4. 2008 žádost o vydání stavebního povolení pro „Stavební úpravy ulice M. Vydrové
a Na Nábřeží za účelem změny v užívání Modrého mostu (č. ev. CB-009) pro automobilovou
dopravu“. Dne 30. 4. 2008 pak stavební úřad oznámil zahájení stavebního řízení veřejnou
vyhláškou. Stěžovatel své námitky proti projektové dokumentaci, způsobu provádění a užívání
stavby podal dne 28. 5. 2008. Speciální stavební úřad však námitky stěžovatele v rozhodnutí
o povolení stavby ze dne 17. 6. 2008 zamítl, aniž by se jimi věcně zabýval, s tím, že stěžovatel
není ve smyslu §109 stavebního zákona účastníkem předmětného stavebního řízení (je ovšem
pravdou, že stavební úřad věcně posoudil obsahově shodné námitky jiných účastníků stavebního
řízení).
Následně žalovaný v 5. výroku žalobou napadeného rozhodnutí označil odvolání
stěžovatele za nepřípustné, neboť nebylo podáno účastníkem řízení. Přestože formulace, kterou
žalovaný ve zmíněném výroku zvolil, je nesprávná (žalovaný zde pouze konstatoval nepřípustnost
odvolání stěžovatele, místo aby jej jako nepřípustné zamítl), Nejvyšší správní soud má
za nepochybné, že žalovaný postupoval dle §92 odst. 1 správního řádu, tj. že konstatoval
nepřípustnost odvolání, jelikož bylo podáno osobou, kterou nepovažoval za účastníka řízení, aniž
by toto odvolání dále meritorně projednal (je opět pravdou, že se žalovaný věcně zabýval
obdobnými odvolacími námitkami některých dalších odvolatelů). Žalovaný k otázce účastenství
stěžovatele připomněl, že podle §28 odst. 1 správního řádu bude v pochybnostech za účastníka
řízení považován i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem, přičemž o tom, zda osoba je či není
účastníkem, vydá správní orgán usnesení. V daném případě však vzhledem k taxativnímu
vymezení okruhu účastníků stavebního řízení v §109 stavebního zákona nebylo podle
žalovaného pochyb o tom, že stěžovatel neměl být účastníkem předmětného správního řízení,
v takovém případě podle názoru žalovaného postačovalo, že speciální stavební úřad tuto
skutečnost stěžovateli ve svém rozhodnutí sdělil.
Vzhledem k uvedenému musí Nejvyšší správní soud připomenout, že rozsah, v jakém
žalovaný odvolání stěžovatele posuzoval, byl posléze určující pro možný rozsah soudního
přezkumu žalobou napadeného rozhodnutí ve výroku, jímž bylo odvolání stěžovatele zamítnuto
pro nepřípustnost.
Nejvyšší správní soud v této souvislosti zdůrazňuje, že rozhodnutí odvolacího orgánu
o zamítnutí odvolání pro opožděnost nebo nepřípustnost podle §92 odst. 1 správního řádu není
rozhodnutím, v němž by se správní orgán věcně zabýval odvoláním účastníka řízení.
Rozhodnutím podle §92 odst. 1 správního řádu odvolací správní orgán zamítá odvolání
z důvodu jeho opožděnosti či nepřípustnosti, tj. z důvodu nenaplnění jedné ze základních
procesních podmínek, bez níž nelze podané odvolání meritorně posoudit, proto také není
odvoláním napadené rozhodnutí na základě opožděného či nepřípustného odvolání současně
potvrzováno. V souladu s ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu je tedy soud
v případě žaloby proti rozhodnutí o zamítnutí odvolání jako opožděného nebo nepřípustného
oprávněn zkoumat v mezích žalobních bodů pouze to, zda se skutečně jednalo o opožděné nebo
nepřípustné odvolání a zda byl žalobce zkrácen na svých právech neprovedením odvolacího
přezkumu (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 12. 2003,
č. j. 5 A 14/2002 - 35, publikovaný pod č. 287/2004 Sb. NSS, usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 8. 2008, č. j. 8 As 51/2006 - 105, rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 30. 9. 2008, č. j. 8 As 51/2006 - 112, rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 27. 11. 2008, č. j. 2 As 53/2007 - 111, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
23. 12. 2009, č. j. 5 As 105/2008 - 135, nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
23. 4. 2010, č. j. 5 As 10/2010 - 75, všechny dostupné na www.nssoud.cz).
Z uvedeného vyplývá, že krajský soud byl oprávněn, pokud jde o žalobu stěžovatele,
přezkoumat rozhodnutí žalovaného pouze z toho hlediska, zda bylo odvolání stěžovatele
po právu zamítnuto jako nepřípustné, či nikoliv. Nemohl se tedy zabývat stěžovatelem
uplatněnými námitkami nezákonnosti rozhodnutí speciálního stavebního úřadu, proti jehož
rozhodnutí podal stěžovatel odvolání, jež bylo žalovaným zamítnuto jako nepřípustné, konkrétně
namítanou absencí územního rozhodnutí podle §81 stavebního zákona. Takový postup
je ostatně z kasační stížností napadeného rozsudku krajského soudu zřejmý. Přestože stěžovatel
podal žalobu společně s žalobcem 2), krajský soud ve vztahu k osobě stěžovatele správně
posoudil pouze otázku jeho tvrzeného účastenství v předmětném stavebním řízení. Vzhledem
k tomu, že dospěl ke shodnému závěru jako žalovaný, tedy že stěžovatel nebyl účastníkem
předmětného stavebního řízení, konstatoval dále, že žalovaný nepochybil, když odvolání
stěžovatele posoudil jako nepřípustné, a žalobu stěžovatele bez dalšího zamítl. Ostatní žalobní
námitky pak již posuzoval toliko k žalobě žalobce 2).
Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že i on byl ve svém přezkumu v rámci řízení o kasační
stížnosti stěžovatele omezen pouze na jedinou otázku, kterou k žalobě stěžovatele krajský soud
v napadeném rozsudku posuzoval, tj. otázku, zda bylo odvolání stěžovatele po právu zamítnuto
jako nepřípustné, jinými slovy otázku, zda stěžovatel měl být účastníkem předmětného
stavebního řízení. Proto se zdejší soud nemohl druhou stížní námitkou, podle níž mělo
rozhodnutí speciálního stavebního úřadu předcházet územní řízení, prozatím zabývat.
Pokud jde o otázku účastenství stěžovatele ve stavebním řízení, z kasační stížnosti není
zřejmé, zda i k ní stěžovatel vztahoval svou obecnou námitku nedostatku důvodů rozhodnutí
krajského soudu. Nejvyšší správní soud ovšem musí v každém případě konstatovat, že takovou
vadu napadeného rozsudku v této souvislosti neshledal, neboť jak vyplývá z výše uvedeného,
krajský soud svůj závěr sice stručně, nicméně zcela srozumitelně a jednoznačně odůvodnil, je tedy
zřejmé, na základě jakých úvah k danému právnímu závěru dospěl. Jinou otázkou je ovšem
posouzení, zda je tento závěr, podle něhož stěžovatel neměl být účastníkem předmětného
stavebního řízení, správný.
Nejvyšší správní soud v této souvislosti především konstatuje, že okruh účastníků řízení
je vymezen v §109 stavebního zákona. Podle odst. 1 zmíněného ustanovení je účastníkem
stavebního řízení:
„a) stavebník,
b) vlastník stavby, na níž má být provedena změna či udržovací práce, není-li stavebníkem, nejde-li
o případ uvedený v písmenu g),
c) vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna, není-li stavebníkem,
d) vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba prováděna, a ten, kdo má k tomuto pozemku
nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu, mohou-li být jejich práva navrhovanou stavbou přímo dotčena,
e) vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být jeho vlastnické právo navrhovanou
stavbou přímo dotčeno,
f) ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému břemenu, může-li být toto právo
navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
g) společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního předpisu ve stavebním řízení, které se týká
domu nebo společných částí domu anebo pozemku; v případě, že společenství vlastníků jednotek podle zvláštního
právního předpisu nemá právní subjektivitu, vlastník, jehož spoluvlastnický podíl na společných částech domu činí
více než jednu polovinu.“
Podle odst. 2 citovaného ustanovení pak platí, že „účastníky řízení nejsou nájemci bytů,
nebytových prostor nebo pozemků“.
Z citovaného zákonného ustanovení je zřejmé, že zákonodárce okruh účastníků
stavebního řízení definoval uzavřeným výčtem, přičemž výslovně neuvedl, že mezi účastníky
je nutno řadit i takové osoby, jimž je účastenství ve stavebním řízení přiznáno podle zvláštních
zákonů. O uvedené opřel svou argumentaci krajský soud, když konstatoval, že účastenství jiných
osob než takových, které jsou v §109 odst. 1 stavebního zákona uvedeny, je vyloučeno.
Vzhledem k tomu, že §109 odst. 1 stavebního zákona výslovně neřadí mezi účastníky stavebního
řízení i osoby, o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis, dospěl krajský soud k závěru,
že stěžovateli jakožto občanskému sdružení nebylo možné účastenství v předmětném řízení
přiznat.
Nutno podotknout, že názor, který si osvojil krajský soud, sdílí i část odborné veřejnosti.
Jiří Plos například k účastenství ve stavebním řízení podotýká: „Okruh účastníků řízení je podstatně
omezen. Nejedná se o řízení veřejné a účastenství v řízení není vzhledem k charakteru řízení přiznáno občanským
sdružením podle zvláštních právních předpisů.“ (J. Plos, Nový stavební zákon s komentářem pro praxi,
Grada Publishing, Praha, 1. vydání, 2007, str. 98). Jiní autoři oproti tomu uvádějí: „Na rozdíl
od úpravy účastníků územního řízení v §85 odst. 2 nejsou v §109 výslovně uvedeny osoby, které jsou účastníky
řízení, pokud jim to zvláštní předpis přiznává. Mají se tím na mysli občanská sdružení, která se stávají
účastníky řízení za podmínek zvláštního zákona. Účastenství těchto osob v řízení není založeno stavebním
zákonem, ale zákonem zvláštním.“ (M. Hegenbart, B. Sakař a kol., Stavební zákon – komentář, Praha,
C.H.Beck, 1. vydání, 2008, str. 307 -308).
Nejvyšší správní soud se musí přiklonit k posledně citovanému právnímu názoru.
Zákonné ustanovení, které doplňuje okruh účastníků řízení o osoby, jimž takové právo zakládá
zvláštní zákon, není totiž ničím jiným než explicitním odkazem na zvláštní právní úpravu,
již je však třeba v každém případě použít před právní úpravou obecnou. Zákonodárce může
takový odkaz do zákonné definice okruhu účastníků řízení zařadit ve snaze vymezit okruh
účastníků co nejúplněji a nejpřesněji, s cílem poskytnout vodítko pro budoucí aplikaci takového
ustanovení. Absence výslovného odkazu však nemůže nic změnit na skutečnosti, že pokud
existuje zvláštní právní norma, která má užší vymezení, ať už věcné či osobní, bude muset být
podle pravidla lex specialis derogat generali aplikována před úpravou obecnou, tzn. že ji buď zcela
nahradí nebo ji alespoň dílčím způsobem modifikuje. V tomto rozsahu tedy Nejvyšší správní
soud plně souhlasí s argumentací stěžovatele a právním názorem vysloveným veřejným
ochráncem práv ve zmíněné zprávě o šetření ze dne 23. 10. 2008, č. j. 4618/2008/VOP/MH.
Otázkou k posouzení tedy zůstává, zda ustanovení §70 zákona o ochraně přírody
představuje ve vztahu k §109 stavebního zákona zvláštní právní úpravu účastenství ve stavebním
řízení. Podle §70 zákona o ochraně přírody ustanovení platí:
„(1) Ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím jejich
občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů
.
(2) Občanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana
přírody a krajiny (dále jen „občanské sdružení“) je oprávněno, pokud má právní subjektivitu, požadovat
u příslušných orgánů státní správy, aby bylo předem informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných
správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona.
Tato žádost je platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně
specifikována.
(3) Občanské sdružení je oprávněno za podmínek a v případech podle odstavce 2 účastnit se správního
řízení, pokud oznámí svou účast písemně do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo příslušným správním orgánem
zahájení řízení oznámeno; v tomto případě má postavení účastníka řízení. Dnem sdělení informace o zahájení
řízení se rozumí den doručení jejího písemného vyhotovení nebo první den jejího zveřejnění na úřední desce
správního orgánu a současně způsobem umožňujícím dálkový přístup.“
Ustanovení §70 zákona o ochraně přírody a krajiny se tedy vztahuje na specificky
vymezený okruh správních řízení, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny
chráněné podle tohoto zákona. Pro takto definovaná řízení pak citované ustanovení doplňuje
okruh účastníků, který je vymezen obecnou normou, o občanská sdružení, jejichž hlavním
posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny.
Z uvedeného je zřejmé, že §70 zákona o ochraně přírody a krajiny obsahuje zvláštní
úpravu účastenství pro zde vymezená správní řízení. Kritériem pro stanovení, zda se jedná
o řízení, na které předmětná úprava dopadá, či nikoli, je toliko skutečnost, zda v takovém řízení
mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné tímto zákonem. Podle §2 odst. 2
písm. g) zákona o ochraně přírody a krajiny se ochrana přírody a krajiny podle tohoto zákona
zajišťuje mimo jiné i spoluúčastí v procesu územního plánování a stavebního řízení s cílem
prosazovat vytváření ekologicky vyvážené a esteticky hodnotné krajiny. Nejvyšší správní soud
tedy neshledal důvod, pro který by bylo možné z okruhu správních řízení, na něž se vztahuje
zvláštní úprava účastenství dle §70 zákona o ochraně přírody a krajiny, vyloučit veškerá stavební
řízení jako celek. Naopak má za to, že ustanovení §70 zákona o ochraně přírody a krajiny
se vztahuje na všechna správní řízení podle stavebního zákona, pokud při nich mohou být
dotčeny zákonem chráněné zájmy ochrany přírody a krajiny.
Nejvyšší správní soud poukazuje rovněž na odpověď Ministerstva pro místní rozvoj
ze dne 3. 9. 2008, č. j. 26554/08 – 82, na dotaz sdružení Calla – Sdružení pro záchranu prostředí
k výkladu §109 stavebního zákona, jejíž kopii stěžovatel připojil ke kasační stížnosti.
V ní zmíněný ústřední orgán státní správy ve věcech stavebního řádu odkazuje na §90 odst. 4
zákona o ochraně přírody a krajiny, ve znění účinném ke dni 30. 11. 2009, které je relevantní
i pro posuzovanou věc a podle kterého „zákon o ochraně přírody a krajiny a předpisy vydané k jeho
provedení jsou zvláštními předpisy ve vztahu k předpisům o lesích, vodách, územním plánování a stavebním řádu,
o ochraně nerostného bohatství, ochraně zemědělského půdního fondu, myslivosti a rybářství“ (důraz doplněn).
Nezbývá tedy než konstatovat, že dle právního stavu rozhodného pro posouzení věci zákon
o ochraně přírody a krajiny samotný svou povahu zákona zvláštního vůči zákonu stavebnímu
výslovně deklaroval. Ani následné vypuštění §90 odst. 4 ze zákona o ochraně přírody a krajiny
provedené s účinností od 1. 12. 2009 zákonem č. 349/2009 Sb. však nemůže nic změnit na tom,
že §70 zákona o ochraně přírody a krajiny zůstává zvláštním ustanovením ve vztahu k §109
stavebního zákona.
Vzhledem k tomu, že závěr o právu účasti občanských sdružení, jejichž hlavním posláním
podle stanov je ochrana přírody a krajiny, ve stavebním řízení, v němž mohou být dotčeny zájmy
ochrany přírody a krajiny, jednoznačně vyplývá z vnitrostátních právních předpisů, nemusel se již
Nejvyšší správní soud zabývat tím, zda by opačný závěr byl případně v rozporu s rozsahem
procesních oprávnění, která ekologickým spolkům přiznává Aarhuská úmluva, resp. její
provedení do unijního práva v podobě směrnice Rady 85/337/EHS.
Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že závěr krajského soudu o tom, že účastenství
stěžovatele jako občanského sdružení nemohlo být založeno ustanovením §70 zákona o ochraně
přírody a krajiny, je nesprávný.
Nejvyšší správní soud ovšem dále připomíná skutečnost, že právo účasti na předmětném
stavebním řízení podle §70 zákona o ochraně přírody a krajiny by v posuzovaném případě
stěžovateli svědčilo pouze při splnění zde stanovených podmínek.
Jak již bylo zmíněno, podmínkou aplikace §70 zákona o ochraně přírody a krajiny
je především existence takového řízení, při němž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny chráněné tímto zákonem. Nejvyšší správní soud pro úplnost odkazuje na svůj rozsudek
ze dne 7. 12. 2005, č. j. 3 As 8/2005 - 118, publikovaný pod č. 825/2006 Sb. NSS, ve kterém
konstatoval, že „účast občanských sdružení podle §70 zákona o ochraně přírody a krajiny nelze vykládat
natolik široce, že by se vztahovala na jakoukoliv složku životního prostředí, nýbrž toliko na složky životního
prostředí chráněné zákonem o ochraně přírody a krajiny“ (srov. též rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 4. 2. 2010, č. j. 7 As 2/2009 - 80, www.nssoud.cz). V souladu s §2 odst. 1 zákona
o ochraně přírody a krajiny lze za zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné tímto zákonem
považovat péči o volně žijící živočichy, planě rostoucí rostliny a jejich společenstva, o nerosty,
horniny, paleontologické nálezy a geologické celky, péče o ekologické systémy a krajinné celky,
jakož i o vzhled a přístupnost krajiny. Samotné posouzení, zda se v konkrétní věci jedná o takové
správní řízení, při němž některé ze zmíněných zájmů mohou být dotčeny, je přitom věcí
správního orgánu, u něhož bylo řízení zahájeno a jenž musí zjistit okruh účastníků řízení.
Další podmínkou pak je, jak již bylo také řečeno, že účastenství podle §70 odst. 2 až 3
zákona o ochraně přírody a krajiny může být přiznáno pouze občanskému sdružení, jehož
hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny. Takové občanské sdružení
je oprávněno požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby bylo předem informováno
o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny
zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona. Tato žádost musí být věcně
a místně specifikována, je platná jeden rok ode dne jejího podání, přičemž ji lze podávat
opakovaně. Občanským sdružením je dále přiznáno i právo účasti na správních řízeních, při nichž
mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny. To ovšem pouze za podmínky, že svou
účast písemně oznámí do osmi dnů ode dne, kdy mu bylo oznámeno zahájení řízení.
Bude tedy na krajském soudu, aby v dalším řízení posoudil, zda výše uvedené podmínky
byly vzhledem ke skutkovým okolnostem posuzovaného případu splněny, či nikoliv. Pokud
krajský soud dospěje k závěru, že ze strany stěžovatele podmínky naplněny byly, tj. že stěžovatel
je občanským sdružením, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny,
a zároveň, že se v souladu s §70 odst. 3 zákona o ochraně přírody a krajiny přihlásil o své
účastenství v předmětném řízení ve lhůtě zde stanovené (přičemž se krajský soud bude v této
souvislosti zabývat i výše zmíněným podáním stěžovatele doručeným speciálnímu stavebnímu
úřadu dne 26. 11. 2007, tedy před zahájením předmětného stavebního řízení), pak bude muset
konstatovat, že stavební úřad mohl odepřít stěžovateli postavení účastníka řízení a žalovaný
zamítnout jeho odvolání jako nepřípustné pouze tehdy, pokud by správní orgány dospěly
k závěru, že se v posuzovaném případě nejednalo o řízení, při němž mohly být dotčeny zájmy
ochrany přírody a krajiny. I pokud by tomu tak bylo, musel by se ovšem krajský soud vypořádat
také s tím, že žalovaný posoudil odvolání stěžovatele jako nepřípustné i přesto, že speciální
stavební úřad nevydal řádně odůvodněné usnesení podle §28 odst. 1 správního řádu o tom,
že stěžovatel není účastníkem předmětného stavebního řízení (např. z toho důvodu, že by v něm
podle názoru stavebního úřadu nemohly být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny),
a že skutečnost, že stěžovatele nepovažuje za účastníka řízení, mu stavební úřad sdělil
až v samotném stavebním povolení, tedy v rozhodnutí o věci samé.
Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, měl
by v souladu s §109 odst. 2 s. ř. s., podle něhož je Nejvyšší správní soud vázán rozsahem kasační
stížnosti, rozsudek krajského soudu zrušit v rozsahu napadeného výroku I. tohoto rozsudku
a s ním souvisejícího výroku IV. o nákladech řízení. Posledně uvedené pravidlo však neplatí, je-li
na napadeném výroku závislý výrok, který napaden nebyl (§109 odst. 2 věta za středníkem
s. ř. s.).
Jak již bylo vysvětleno, krajský soud správně přezkoumal rozhodnutí žalovaného,
napadené společným podáním stěžovatele a žalobce 2), vzhledem ke každé osobě žalobce zvlášť,
a to vždy v příslušném rozsahu, tj. v rozsahu, v jakém se jednotlivými odvoláními žalobců zabýval
žalovaný v odvolacím řízení. Krajský soud ovšem, přestože žalobu stěžovatele zamítl, zrušil
napadené rozhodnutí žalovaného k žalobě žalobce 2) jako celek, tedy včetně 5. výroku, jímž bylo
odvolání stěžovatele zamítnuto jako nepřípustné.
Uvedený chybný postup krajského soudu působí aktuálně nemalé procesní potíže.
Nejvyšší správní soud by měl totiž po té, co rozsudek krajského soudu ke kasační stížnosti
stěžovatele přezkoumal a shledal důvody pro jeho zrušení, tento zrušit toliko v rozsahu kasační
stížnosti a věc v tomto rozsahu vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení, což by ovšem
znamenalo, že krajský soud by v dalším řízení fakticky přezkoumával zákonnost již neexistujícího
(zrušeného) rozhodnutí žalovaného.
Zde musí Nejvyšší správní soud odkázat na své rozhodnutí ze dne 12. 3. 2008,
č. j. 1 As 21/2007 - 272, www.nssoud.cz, ve kterém dospěl k závěru, že „jednou z podmínek řízení
o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu je existence pravomocného rozhodnutí, kterým správní orgán založil,
změnil, zrušil nebo určil veřejné subjektivní právo nebo povinnost účastníka. Tato nutná podmínka plyne
ze samotné povahy rozhodování správních soudů: ty se totiž neomezují na konstatování, že rozhodnutí, jímž
správní orgán v minulosti zasáhl do právní sféry účastníka, bylo nezákonné či nikoli. (Nutno připustit, že takový
akademický výrok by soud hypoteticky mohl učinit i opakovaně bez jakýchkoli neblahých faktických důsledků,
pochopitelně ovšem i bez praktického přínosu pro účastníka.) Správní soudy naopak z nezákonnosti – shledají-li
ji – vyvozují praktické procesní důsledky, nezákonná rozhodnutí ruší a vracejí věci správním orgánům k dalšímu
řízení. Jakmile je však jednou rozhodnutí správního orgánu pravomocně zrušeno, nemůže se jím soud zabývat,
neboť věc už přešla zpět do rozhodovací pravomoci správního orgánu a soud již nad ní nemá žádnou moc“.
Vzhledem k uvedenému dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že pokud by zrušil
napadený rozsudek krajského soudu pouze v rozsahu kasační stížnosti, nebyly by v takovém
případě dány podmínky pro další řízení před krajským soudem. Nejvyššímu správnímu soudu
tedy nezbývá než konstatovat, že přestože kasační stížností byl napaden pouze výrok I. rozsudku
krajského soudu a s ním související výrok o nákladech řízení, je na místě napadený rozsudek
zrušit v plném rozsahu, a to z toho důvodu, že v posuzované věci není možné výroky I. a II.
daného rozsudku, jimiž krajský soud rozhodl o jednotlivých žalobách, posoudit jako samostatné,
aniž by to působilo v dalším řízení zásadní problémy v rovině procesní. Nejvyšší správní soud
tudíž výroky I. a II. napadeného rozsudku posoudil jako výroky související ve smyslu §109
odst. 2 s. ř. s. S ohledem na tento závěr je pak namístě rozsudek krajského soudu zrušit jako
celek, v důsledku čehož dříve zrušené rozhodnutí žalovaného na omezenou dobu „obživne“,
neboť po tuto dobu nebude existovat soudní rozhodnutí, které by je (pravomocně) zrušovalo.
Pouze tímto postupem lze dle názoru Nejvyššího správního soudu docílit toho, že budou dány
podmínky pro další řízení před krajským soudem, který tedy znovu posoudí ve světle výše
uvedených závěrů Nejvyššího správního soudu žalobu stěžovatele. Teprve v případě, že ji shledá
důvodnou, zruší, vedle výroků rozhodnutí žalovaného, které se bezprostředně týkají žalobce 2)
(2. a 6. výrok), také 5. výrok rozhodnutí žalovaného, jímž bylo odvolání stěžovatele zamítnuto
jako nepřípustné (resp. zruší v takovém případě již rozhodnutí žalovaného celé, pokud dospěje
k závěru, že žalobami nenapadené výroky tohoto rozhodnutí, jimiž byla zamítnuta odvolání
ostatních odvolatelů, nemohou samostatně obstát).
Nejvyšší správní soud tedy shledal kasační stížnost důvodnou a v souladu s §110 odst. 1
s. ř. s. rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 2. 2009, č. j.
10 Ca 245/2008 – 41, v celém rozsahu zrušil, a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude
Krajský soud v Českých Budějovicích vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu
vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne Krajský soud v Českých
Budějovicích v novém rozhodnutí (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3,
§120 s. ř. s.).
V Brně dne 27. května 2010
JUDr. Ludmila Valentová
předsedkyně senátu