ECLI:CZ:NSS:2010:KONF.121.2009:15
sp. zn. Konf 121/2009 - 15
USNESENÍ
Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých
kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Romana
Fialy, JUDr. Pavla Pavlíka, JUDr. Milady Tomkové, JUDr. Pavla Vrchy a JUDr. Marie Žiškové,
rozhodl o návrhu Českého telekomunikačního úřadu, se sídlem v Praze 9, Sokolovská 219
(adresa pro doručování: poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025), na rozhodnutí kompetenčního
sporu mezi ním a Okresním soudem v Karlových Varech, a dalších účastníků sporu vedeného
u Okresního soudu v Karlových Varech pod sp. zn. 13 C 466/2008, o 2828,50 Kč
s příslušenstvím: žalobkyně Český inkasní kapitál, a. s., se sídlem v Praze 1, Václavské
náměstí 808/66, IČ 27646751, zastoupené JUDr. Romanem Majerem, advokátem v Plzni,
Úslavská 33, a žalované Š. S.,
takto:
I. P ř í s l u š n ý vydat rozhodnutí ve věci vedené u Okresního soudu v Karlových
Varech pod sp. zn. 13 C 466/2008, v části týkající se zaplacení smluvní pokuty ve výši
2700 Kč, je správní orgán.
II. Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2009, čj. 10 Co 144/2009 - 32,
se zrušuje ve výroku II., kterým byl zrušen výrok I., II., III. a IV. (týkající
se zaplacení 2700 Kč s příslušenstvím) rozhodnutí Okresního soudu v Karlových Varech
ze dne 19. 2. 2009, čj. 13 C 466/2008 - 22.
III. Rozsudek Okresního soudu v Karlových Varech ze dne 25. 6. 2009,
čj. 13 C 466/2008 - 50, a usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 18. 9. 2009,
čj. 10 Co 377/2009 - 66, j s o u n i c o t n é .
Odůvodnění:
Návrhem doručeným dne 10. 11. 2009 se Český telekomunikační úřad domáhal,
aby zvláštní senát rozhodl spor o pravomoc vzniklý ve smyslu §1 odst. 1 písm. a) zákona
č. 131/2002 Sb. mezi ním a Okresním soudem v Karlových Varech ve věci žaloby vedené
u tohoto soudu pod sp. zn. 13 C 466/2008 týkající se zaplacení 2828,50 Kč s příslušenstvím.
Z předložených soudních spisů vyplynuly následující skutečnosti:
Společnost Telefónica O2 Czech Republic, a. s. (dále jen „Telefónica“), uzavřela
s žalovanou smlouvu o poskytování telekomunikačních služeb, na jejímž základě žalované
poskytovala služby prostřednictvím mobilní telekomunikační sítě. Za tyto služby se žalovaná
zavázala platit měsíčně částku, kterou jí Telefónica vyfakturovala. Žalovaná neuhradila dvě
faktury na částku v celkové výši 2828,50 Kč.
Společnost Telefónica postoupila pohledávku ve výši 2828,50 Kč žalobkyni, která podala
proti žalované dne 21. 11. 2008 u Okresního soudu v Karlových Varech žalobu na zaplacení
této částky s příslušenstvím.
Okresní soud v Karlových Varech usnesením ze dne 19. 2. 2009, čj. 13 C 466/2008 - 22,
řízení o žalobě zastavil (výrok I.) s tím, že po právní moci usnesení bude věc postoupena
Českému telekomunikačnímu úřadu (výrok II.). V odůvodnění uvedl, že podle §129 odst. 1
zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících
zákonů (dále jen „zákon o elektronických komunikacích“), rozhoduje spory mezi osobou
vykonávající komunikační činnost (§7) na straně jedné a účastníkem, popř. uživatelem na straně
druhé, Český telekomunikační úřad. Na věci nic nemění skutečnost, že v důsledku singulární
sukcese došlo k postoupení pohledávky na žalobkyni, která není osobou vykonávající
komunikační činnost. Z důvodu nedostatku pravomoci soud řízení zastavil s tím, že po právní
moci rozhodnutí bude věc postoupena příslušnému úřadu.
Proti usnesení okresního soudu brojila žalobkyně dne 17. 3. 2009 odvoláním u Krajského
soudu v Plzni. Dle žalobkyně o postoupené pohledávce nemá pravomoc rozhodovat Český
telekomunikační úřad, protože nejsou splněny podmínky uvedené v §129 zákona
o telekomunikacích. Český telekomunikační úřad řeší spory pouze mezi zákonem stanovenými
subjekty, a to osobou vykonávající komunikační činnost (§7) na straně jedné, a účastníkem
nebo uživatelem na straně druhé. Žalobkyně není osobou vykonávající komunikační činnost,
k rozhodování sporu je proto příslušný soud.
Krajský soud považoval odvolání za částečně důvodné. Dlužná částka 2828,50 Kč
se skládá z nezaplacených plateb za telekomunikační služby ve výši 128,24 Kč a ze smluvní
pokuty ve výši 2700 Kč. Dle krajského soudu byla žaloba v části týkající se smluvní pokuty
ve výši 2700 Kč neúplná. V žalobě chybí rozhodující skutečnosti ve smyslu §79 odst. 1 věta
druhá o. s. ř. Pokud okresní soud i v této části řízení zastavil a věc postoupil Českému
telekomunikačnímu úřadu, učinil tak předčasně. Krajský soud proto potvrdil usnesení okresního
soudu o zastavení řízení jen ohledně částky 128,24 Kč, o které i podle jeho právního názoru
má pravomoc rozhodovat Český telekomunikační úřad, ale zrušil rozhodnutí soudu I. stupně
ohledně částky smluvní pokuty 2700 Kč a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Okresní soud v Karlových Varech rozsudkem ze dne 25. 6. 2009, čj. 13 C 466/2008 - 50,
stanovil žalovanému povinnost zaplatit 2700 Kč s příslušenstvím (výrok I.) a náhradu nákladů
řízení (výrok II.).
Žalobkyně podala odvolání proti výroku II. (vyčíslení náhrady nákladů řízení)
ke Krajskému soudu v Plzni.
Krajský soud usnesením ze dne 18. 9. 2009, čj. 10 Co 377/2009 - 66, rozsudek okresního
soudu v napadeném výroku II. potvrdil.
Český telekomunikační úřad (dále jen „navrhovatel“) poté podal návrh zvláštnímu senátu
k rozhodnutí kladného kompetenčního sporu. Navrhovatel vychází z toho, že smluvní pokuta
je sankcí vycházející z porušení povinnosti ze smlouvy o poskytování služeb elektronických
komunikací. Vztah mezi porušenou povinností a nárokem na smluvní pokutu je vztahem příčiny
a následku; nelze je posuzovat odděleně. O smluvní pokutě tedy má rozhodovat on sám,
jako orgán, který je podle zákona příslušným k rozhodnutí o sporech vyplývajících z vlastního
porušení povinností. Navrhovatel dále odkázal na rozhodnutí zvláštního senátu ze dne
9. září 2008, čj. Konf 27/2008 - 7.
Při řešení vzniklého sporu o pravomoc mezi správním úřadem a obecným soudem
ohledně zaplacení smluvní pokuty ve výši 2700 Kč s příslušenstvím se zvláštní senát řídil
následující úvahou:
S účinností od 1. ledna 2003 se postupuje při kladných nebo záporných kompetenčních
sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost vydat rozhodnutí podle zákona č. 131/2002 Sb.,
o rozhodování některých kompetenčních sporů.
Zvláštní senát se musel nejdříve zabývat otázkou, zda o postoupené pohledávce
(ať se smluvní pokutou či bez ní) může rozhodovat navrhovatel. Pravomoc Českého
telekomunikačního úřadu vymezuje §129 odst. 1 zákona o telekomunikacích: „Úřad rozhoduje spory
mezi osobou vykonávající komunikační činnost (§7) na straně jedné, a účastníkem, popřípadě uživatelem
na straně druhé, na základě návrhu kterékoliv ze stran sporu, pokud se spor týká povinností uložených tímto
zákonem nebo na jeho základě. Podání návrhu podléhá správnímu poplatku“.
Zákonný text - na pohled dostatečně jasný - ve skutečnosti umožňuje dvojí výklad
se zásadními důsledky pro závěr o pravomoci toho, kdo má věc rozhodnout: poprvé, že má být
rozuměno „rozhoduje existující spory...“, po druhé „rozhoduje spory vzniklé mezi...“. Zvláštní
senát přisvědčil za užití obvyklých interpretačních metod výkladu druhému.
Ustanovení §129 odst. 1 zákona o telekomunikacích vymezuje dvě podmínky, které musí
být současně splněny, aby byla dána pravomoc ČTÚ věc rozhodnout.
Prvá část vykládaného ustanovení [„spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost (§7)
na straně jedné, a účastníkem, popřípadě uživatelem“] znamená osobnostní vymezení předpokladu
pravomoci. Je proto otázkou, ke kterému okamžiku má být splnění tohoto předpokladu
zkoumáno: zda k okamžiku vzniku závazku, nebo k okamžiku vzniku sporu, anebo k okamžiku,
kdy je pravomoc zkoumána. Je totiž zřejmé, že postoupí-li věřitel (osoba vykonávající
komunikační činnost) svou pohledávku za účastníkem (obvykle tedy telefonním účastníkem)
jinému, dochází ke změně závazku v osobě, a je otázkou, zda se tedy mění i pravomoc orgánu,
který o sporu má rozhodnout.
V okamžiku vzniku pohledávky, tedy před jejím postoupením, resp. tam,
kde by k postoupení nedošlo, by ve sporu rozhodoval bez pochybností Český telekomunikační
úřad.
Smluvní postoupení pohledávky, cessio voluntaria (poznamenává se výslovně, že zvláštní
senát nezkoumal případ cese ze zákona nebo úředním výrokem, stejně tak nezjišťoval,
zda tu jde nebo nejde o tzv. cesi fiduciární či inkasocesi, při níž se pohledávka převádí
jen formálně, totiž proto, aby postupník pohledávku vymohl a převedl výtěžek postupiteli),
je upraveno v §524 a násl. zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku. Předmětem postoupení
není celý závazkový vztah (ale právě jen pohledávka, případně u dospělé pohledávky také nárok).
Cesí nedochází k zániku dosavadního závazkového vztahu a ke vzniku závazku nového
(nepostupuje se tedy „smlouva“ jako v některých jiných cizích řádech), ale závazek se mění
v subjektech. Na místo dosavadního věřitele (postupitele) nastupuje osoba třetí (postupník).
Na postupníka s pohledávkou přechází i její příslušenství a všechna práva s ní spojená. Dle §524
občanského zákoníku ostatně nelze postoupit pohledávku, jejíž obsah by se změnou věřitele
změnil.
Zvláštní senát dále přihlédl také k důvodům právní úpravy: Z důvodové zprávy
k §127-129 zákona o elektronických komunikacích: „Úřad rozhoduje pouze spory uvedené v těchto
ustanoveních (spory týkající se plnění povinností stanovených tímto zákonem). Vyňato je řešení sporů o plnění
povinnosti k peněžitým plněním. Pravomocí Úřadu rozhodovat uvedené spory je vyloučeno právo stran obrátit
se na obecný soud před vydáním rozhodnutí řešení sporu Úřadem (§7 občanského soudního řádu). Není tím však
dotčeno použití předpisů o správním soudnictví“, lze dovodit, že bylo úmyslem zákonodárce podmínit
rozhodovací činnost ČTÚ tím, že půjde o spor věcně, nikoli osobně vymezený. Vlastní zákonná
úprava pak tento záměr poněkud zastřela přidáním „osobní“ podmínky. I tento pohled
proto svědčí o tom, že osobní upřesnění, které zákonodárce vložil do vlastního zákonného textu,
je mnohem spíše časově vztaženo k okamžiku vzniku závazku než k okamžiku vzniku sporu.
To platí tím spíše, že v okamžiku odstoupení od cese, nebo v případech její absolutní neplatnosti
atp., by se pravomoc musela „vracet“ ČTÚ, což bez pochyb zákonodárce nesledoval.
Proto i tento aspekt výkladu vede k tomu, že změny v subjektech při postoupení
pohledávky nemají v posuzované věci vliv na změnu pravomoci k řešení sporů.
Podpůrně lze také připomenout, že takovýto výklad §129 zákona o elektronických
komunikacích je v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/21/ES ze dne
7. 3. 2002, o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací (dále
jen „Směrnice“). Článek 8 odst. 4 písm. b) Směrnice ukládá vnitrostátním regulačním orgánům
členských států působících v oblasti elektronických komunikací povinnost, aby zajistily dostupné
a nenákladné postupy pro řešení sporů. Spory v oblasti elektronických komunikací by měl řešit
subjekt nezávislý na zúčastněných stranách. Tím má být zajištěna ochrana spotřebitelů dle čl. 8
odst. 4 písm. c) Směrnice. Je zřejmé, že směrnice tu sleduje právě možnost dovolit rozhodování
v takovýchto věcech regulátorům. Není zřejmě sporu o tom, že pokud by tvůrci směrnice trvali
na tom, aby v takovýchto případech rozhodovaly soudy, bylo by ustanovení §8 odst. 4 písm. b)
zbytečné, neboť tu jde o zcela obvyklý závazek soukromého práva, o kterém (civilní) soudy
pravidelně rozhodují. Ustanovení proto míří na to, aby pravomocí k rozhodování sporů mohl být
nadán i správní orgán (ať již v pravomoci dělené, nebo pod kasační kontrolou správního soudu,
nebo - jako v českém případě - s následným zvláštním civilním řízením podle části páté
občanského soudního řádu). Původci směrnice oprávněně očekávali, že právě řízení u správního
orgánu vyhovuje potřebám posuzování speciálních - mnohdy ryze technických - otázek,
přičemž i otázky právní se obvykle týkají jen úzké speciální problematiky (zejména smluv
uzavíraných s poskytovateli služeb).
Navrhovatel (ČTÚ) je k řešení problematiky elektronických komunikací zřízen,
je odpovídajícím způsobem vybaven odborně i personálně, a lze proto očekávat,
že jeho rozhodování bude rychlé, účastníkům dostupné a pro ně nenákladné. Je ostatně
významné i to, že jeho rozhodování (jako rozhodování z jednoho centra) už z povahy věci nenese
riziko odchylující se „judikatury“. Proti rozhodnutí ČTÚ je možné brojit rozkladem u předsedy
Českého telekomunikačního úřadu, a případně dále podat řádnou civilní žalobu u soudu
rozhodujícího v občanském soudním řízení (podle části páté občanského soudního řádu).
Proto má zvláštní senát za to, že jeho výklad zákona o elektronických komunikacích
o pravomoci ČTÚ k rozhodování ve sporech i v případě postoupených pohledávek odpovídá
i požadavkům, které na český právní řád klade právo evropské.
Obdobnými otázkami se zabýval také Nejvyšší soud v rozhodnutí ze dne 31. 3. 2009,
sp. zn. 33 Cdo 2894/2008. Ve svém rozhodnutí - v němž otázku pravomoci posoudil stejně
jako zvláštní senát - uvedl: „odvolací soud nepochybil, jestliže dovodil, že v posuzovaném případě změna osoby
uvedené v §129 odst. 1 zákona č. 127/2005 Sb. v důsledku postoupení pohledávky osobou vykonávající
komunikační činnost nemá vliv na pravomoc Českého telekomunikačního úřadu k rozhodování sporu týkajícího
se povinnosti uložené tímto zákonem. Postoupením pohledávky osobou vykonávající komunikační činnost
na žalobkyni (§524 obč. zák.) se na podstatě a charakteru sporu ničeho nezměnilo. Na žalobkyni (postupníka)
s právem na plnění (včetně příslušenství pohledávky a veškerých práv s ní spojenými) přešly též povinnosti,
jež má věřitel vůči dlužníkovi (např. poskytnout dlužníkovi potřebnou součinnost ke splnění dluhu, přijmout
řádně nabídnuté plnění apod.). Rozsah a obsah povinností dlužníka je stejný a nemění se nic ani na běhu
promlčecí doby“.
Ze všech vyložených důvodů proto zvláštní senát uzavřel, že pro určení pravomoci
je prvý předpoklad pravomoci ČTÚ splněn, vznikl-li spor mezi osobou vykonávající
telekomunikační činnost a účastníkem (uživatelem). Postoupení pohledávky takovýto charakter
sporu nezměnilo; proto i k návrhu postupníka (a nikoli již osoby vykonávající telekomunikační
činnost) bude rozhodovat Český telekomunikační úřad. Charakter sporu vymezený v §129
zákona o elektronických komunikacích je tedy určen v době vzniku závazku, a změna v osobě
věřitele cesí jej nemění.
Spor v konkrétní věci je však omezen na to, kdo má pravomoc rozhodovat o povinnosti
zaplatit smluvní pokutu; okresní soud má za to, že tímto orgánem je navrhovatel (ČTÚ), krajský
soud však tuto pravomoc přiřkl soudu. Proto bylo třeba řešit i druhý předpoklad pravomoci ČTÚ
(„pokud se spor týká povinností uložených tímto zákonem nebo na jeho základě“).
Tento předpoklad má zvláštní senát za splněný, a to s ohledem na právní závěry
navrhovatelem zmíněného rozhodnutí sp. zn. Konf 27/2008, a to z právních důvodů v onom
rozhodnutí probraných, tedy i ve věcech nezaplacených smluvních pokut. Otázkou pravomoci
k rozhodování o smluvní pokutě se zvláštní senát již zabýval ve zmíněném usnesení (publikováno
ve Sb. NSS pod číslem 1738/2009). Vyložil, že „o smluvní pokutě za porušení či nesplnění povinnosti
vyplývající ze smlouvy uzavřené mezi osobou vykonávající komunikační činnost a účastníkem, popřípadě
uživatelem (§129 odst. 1 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích), rozhoduje ten orgán,
který je podle zákona příslušný k rozhodování sporů o porušení povinnosti samotné.“
Jádrem argumentace (na němž není důvod ničeho měnit), je právní názor, že smluvní
pokuta je soukromoprávním institutem, jde o způsob zajištění závazku, jehož účelem je zpravidla
peněžitá transakce za porušení nebo nesplnění smluvní povinnosti (§544 odst. 1 občanského
zákoníku). Při posuzování pravomoci k rozhodování sporů na úseku elektronických komunikací,
jejichž předmětem je právě nárok na smluvní pokutu, je nutné se zabývat povinností, která byla
porušena. Vztah mezi porušenou povinností a nárokem na smluvní pokutu je totiž vztahem mezi
příčinou a následkem; nelze je posuzovat odděleně. Porušení povinnosti je základní podmínkou
pro stanovení, zda existuje nárok na smluvní pokutu. O smluvní pokutě bude tedy rozhodovat
ten orgán, který je příslušný k rozhodování sporů o porušení povinnosti, na jejímž základě vznikl
nárok na smluvní pokutu.
Rozliší se proto, za jaké porušení povinnosti nárok na smluvní pokutu vznikl. Pokud
se jedná o porušení povinnosti vyplývající ze smlouvy mezi osobou vykonávající komunikační
činnost a účastníkem, ve které si tyto subjekty dohodly smluvní pokutu pro případ, že účastník
neuhradí cenu za poskytnutou službu, pak je k rozhodování o smluvní pokutě příslušný Český
telekomunikační úřad. Neuhrazení ceny za poskytnuté služby je porušením zákona
o elektronických komunikacích a nárok na smluvní pokutu s tímto porušením přímo souvisí.
Pokud se naopak jedná o (typickou) smluvní pokutu za nevrácení vypůjčeného zařízení
(např. satelitní antény, modemu atp.), tedy výpůjčku, byl by k rozhodování o smluvní pokutě
plynoucí z porušení povinností vztahujících se k výpůjčce soud. Srov. k tomu např. usnesení
ze dne 13. 10. 2005, čj. Konf 99/2004 - 5, publikované ve Sb. NSS pod č. 1478/2008). Judikatura
v tomto ohledu je zcela stabilní.
Zvláštní senát z uvedených důvodů vyslovil, že k rozhodnutí o věci je dána pravomoc
správního orgánu (§5 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb., výrok I.).
Protože pak v řízení, které následovalo po řízení odvolacím, okresní soud mimo
svou pravomoc (vázán v té době rozhodnutím krajského soudu) rozhodl o té části návrhu,
která se týká smluvní pokuty, vyslovil zvláštní senát podle §5 odst. 2 zákona č. 131/2002 Sb.
nicotnost rozhodnutí (rozsudku Okresního soudu v Karlových Varech ze dne 25. 6. 2009,
čj. 13 C 466/2008 - 50). Nicotným je taktéž usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 18. 9. 2009,
čj. 10 Co 377/2009 - 66, kterým krajský soud na základě odvolání žalobkyně přezkoumával výše
uvedený rozsudek okresního soudu.
Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona č. 131/2002 Sb.
závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní
orgány [§4 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i soudy. Bude proto na krajském soudu, aby v intencích výše
uvedených závěrů zvláštního senátu znovu rozhodl o odvolání ohledně částky připadající
na smluvní pokutu, a následně byla věc postoupena Českému telekomunikačnímu úřadu.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně 7. května 2010
JUDr. Michal Mazanec
předseda zvláštního senátu