Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 15.12.2010, sp. zn. Pst 9/2009 - 43 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:PST.9.2009:43

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:PST.9.2009:43
sp. zn. Pst 9/2009 - 43 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Radana Malíka, Mgr. Davida Hipšra a JUDr. Petra Průchy v právní věci navrhovatele: vláda, se sídlem nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1 – Malá Strana, za kterou jedná na základě pověření JUDr. Václav Henych, vrchní ředitel Sekce archivnictví a všeobecné správy Ministerstva vnitra, se sídlem nám. Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politická strana STRANA ROVNOST ŠANCÍ, se sídlem Dolákova 528, Praha 8, v řízení o návrhu na rozpuštění politické strany, takto: I. Politická strana STRANA ROVNOST ŠANCÍ se r o z p o u š t í . II. Navrhovateli se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení. III. Likvidátorem se u r č u je Mgr. Radslav Janeček, advokát, se sídlem Bubeníčkova 44, Brno. Odůvodnění: [1.] Dne 18. 12. 2009 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatel“) návrh na rozpuštění politické strany STRANA ROVNOST ŠANCÍ podle ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Navrhovatel uvedl, že rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 1. 2008, č. j. Pst 41/2007 - 41, byla činnost odpůrce pozastavena, a to pro opakované nesplnění povinností plynoucích z ustanovení §18 odst. 1 zákona o politických stranách. Odpůrce pochybil v tom, že nepředložil Poslanecké sněmovně úplné výroční finanční zprávy za roky 2005 a 2006. Přitom podle ustanovení §14 odst. 2 cit. zákona mohou strany a hnutí, jejichž činnost byla pozastavena, činit pouze úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem k rozhodnutí soudu o pozastavení jejich činnosti, a to nejdéle po dobu jednoho roku. Trvají-li nadále skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena, lze podat návrh na rozpuštění. [2.] Po pozastavení činnosti odpůrce dodatečně doplnil výroční finanční zprávy za rok 2005 a 2006, avšak i po doplnění v obou zprávách chybí zprávy auditora. Navrhovatel dále uvádí, že odpůrce opakovaně nesplnil svoji zákonnou povinnost, v dané věci předložit Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu za rok 2008, což vyplývá z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1221 z 56. schůze konané dne 15. 5. 2009 ve vztahu k roku 2008. Za rok 2008 tak odpůrce nesplnil svoji zákonnou povinnost řádně předložit výroční finanční zprávu a neučinil tak ani dodatečně, jak plyne z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1221 z 56. schůze konané dne 15. 5. 2009 a z dokumentace výročních finančních zpráv politických stran a hnutí, uložených v sekretariátu kontrolního výboru Poslanecké sněmovny. [3.] Proto lze mít za to, že činnost odpůrce není v souladu s ustanovením §4 písm. a) zákona o politických stranách, podle něhož vznikat a vyvíjet činnost nemohou strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu, a navrhovatel požaduje jeho rozpuštění. [4.] Odpůrce se k návrhu nevyjádřil. [5.] Z obsahu spisu soud konstatuje, že odpůrce předložil neúplnou výroční finanční zprávu za rok 2005 (usnesení PS č. 2447) a za rok 2006 (usnesení PS č. 295) a vůbec nepředložil výroční finanční zprávu za rok 2008 (viz citované usnesení č. 1221). Neučinil tak ani dodatečně (usnesení PS č. 1222). [6.] Podle ustanovení §51 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, v platném znění (dále jens. ř. s.“), rozhodl Nejvyšší správní soud se souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [7.] Protože podle ustanovení §96 s. ř. s. rozhoduje soud v tomto řízení podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu, a jelikož z důvodu vyhlášení voleb do Poslanecké sněmovny a později do Senátu a do zastupitelstev obcí muselo být řízení přerušeno (§94 odst. 2 s. ř. s.), vyžádal si soud od Poslanecké sněmovny aktuální informaci ohledně předmětných výročních finančních zpráv. [8.] Z přípisu ing. M. H., tajemnice Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny PČR, ze dne 30. 11. 2010, č. j. KV/19.11.10/10257/00313/128H, soud zjistil, že k uvedenému datu odpůrce Poslanecké sněmovně nepředložil doplnění neúplných výročních finančních zpráv za roky 2005 a 2006 a vůbec nepředložil výroční finanční zprávy za roky 2008 a 2009. [9.] Na základě těchto skutečností dospěl soud k následujícím závěrům. [10.] Podle ustanovení §4 písm. a) zákona o politických stranách nemohou vznikat a vyvíjet činnost strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu. Z ustanovení §18 odst. 1 stejného zákona vyplývá povinnost stran a hnutí předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu v členění konkretizovaném pod body a) až e) tohoto ustanovení. Podle ustanovení §14 odst. 1 zákona může být činnost strany a hnutí rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu s §1 až 5, §6 odst. 5 a §17 až 19 nebo se stanovami. [11.] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého s. ř. s. [12.] Na základě výše uvedených skutečností soud dospěl k závěru, že podaný návrh je důvodný, neboť z údajů obsažených ve spise (konkrétně z citovaných usnesení Poslanecké sněmovny) bylo zjištěno, že odpůrce skutečně nesplnil zákonem uložené povinnosti, když opakovaně v zákonem stanoveném termínu nepředložil příslušnému orgánu, tj. Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, úplné výroční finanční zprávy, a to za roky 2005 a 2006, vůbec nepředložil výroční finanční zprávy za roky 2008 a 2009 a neučinil tak ani později. Odpůrce tedy opakovaně nesplnil zákonnou povinnost stanovenou v §18 odst. 1 zákona o politických stranách, přičemž nesplnění této povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který může Nejvyšší správní soud rozhodnout o rozpuštění strany [§13 odst. 1 písm. b) cit. zákona]. [13.] Ze znění i smyslu ustanovení §14 odst. 1 zákona o politických stranách je totiž zřejmé, že za situace, kdy politická strana nebo politické hnutí výroční finanční zprávu nepředložily buď vůbec, anebo ji nepředložily se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo opakovaně, takové porušení ustanovení §18 odst. 1 zákona opodstatňuje rozpustit politickou stranu či hnutí, jelikož platí, že „strana a hnutí mohou být zrušeny rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění ... jestliže i po uplynutí lhůty stanovené v rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti strany nebo hnutí trvají skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena“ (§13 odst. 6 uvedeného zákona). Právě tato situace nastala v nyní projednávané věci. [14.] Proto Nejvyšší správní soud rozhodl o rozpuštění uvedené politické strany. [15.] Výrok o nákladech řízení se opírá o ustanovení §60 odst. 1 s. ř. s., když úspěšnému navrhovateli, který by jinak měl na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před Nejvyšším správním soudem náklady nad rámec jeho běžné činnosti. [16.] Podle ustanovení §13 odst. 6 zákona o politických stranách určil Nejvyšší správní soud likvidátorem Mgr. Radslava Janečka, advokáta se sídlem Bubeníčkova 44, Brno, který s tímto určením souhlasí. Tento bude postupovat přiměřeně podle předpisů o likvidaci majetku a závazků obchodních společností (§12 odst. 4 zákona o politických stranách). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné. Politická strana je o p r á v n ě n a podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jejím rozpuštění není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 odst. 1, 2; §79 odst. 1, věta druhá, zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). V Brně dne 15. prosince 2010 JUDr. Vojtěch Šimíček předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:15.12.2010
Číslo jednací:Pst 9/2009 - 43
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
jiný výsledek
Účastníci řízení:vláda
STRANA ROVNOST ŠANCÍ
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:PST.9.2009:43
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024