ECLI:CZ:NSS:2011:1.AFS.21.2011:109
sp. zn. 1 Afs 21/2011 - 109
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové
a soudců JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Zdeňka Kühna v právní věci žalobce: Dukát, Náměšť
nad Oslavou, spol. s r. o., se sídlem Naloučany 36, zastoupeného JUDr. Radkem Ondrušem,
advokátem se sídlem Těsnohlídkova 643/9, Brno, proti žalovanému Finančnímu ředitelství
v Brně, se sídlem nám. Svobody 98/4, Brno, o žalobách proti rozhodnutím žalovaného ze dne
20. 5. 2008, č. j. 8067/08-1300-703609, č. j. 8068/08-1300-703609, č. j. 8069/08-1300-703609,
č. j. 8070/08-1300-703609 a č. j. 8071/08-1300-703609, v řízení o kasačních stížnostech
žalovaného proti rozsudkům Krajského soudu v Brně ze dne 18. 10. 2010, č. j. 30 Ca 149/2008 -
66, č. j. 30 Ca 151/2008 - 66 a č. j. 30 Ca 152/2008 - 64, a ze dne 20. 10. 2010, č. j.
30 Ca 150/2008 - 64 a č. j. 30 Ca 153/2008 - 65,
takto:
I. Věci vedené u Nejvyššího správního soudu pod sp. zn. 1 Afs 21/2011, sp. zn.
1 Afs 26/2011, sp. zn. 1 Afs 27/2011, sp. zn. 1 Afs 28/2011 a sp. zn. 1 Afs 29/2011
se s p o j u j í ke společnému projednání. Nadále budou vedeny pod sp. zn.
1 Afs 21/2011.
II. Rozsudky Krajského soudu v Brně ze dne 18. 10. 2010, č. j. 30 Ca 149/2008 - 66, č. j.
30 Ca 151/2008 - 66 a č. j. 30 Ca 152/2008 - 64, a ze dne 20. 10. 2010, č. j.
30 Ca 150/2008 - 64 a č. j. 30 Ca 153/2008 - 65, se zrušují a věci
se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I.
[1] Dodatečnými platebními výměry, vydanými dne 12. 7. 2007, Finanční úřad v Náměšti
nad Oslavou (dále jen „správce daně“) žalobci dodatečně v yměřil daň z přidané hodnoty
za zdaňovací období 4. čtvrtletí 2004 ve výši 129 647 Kč, za 1. čtvrtletí 2005 ve výši 161 566 Kč,
za 2. čtvrtletí 2005 ve výši 192 630 Kč, za 3. čtvrtletí 2005 ve výši 104 892 Kč a za 4. čtvrtletí
2005 ve výši 116 682 Kč. Správce daně dodatečně vyměřil daň s tím, že žalobce pořizoval
sběratelské předměty od osob registrovaných k dani v jiném členském státě EU a při jejich
zdanění používal institut zvláštního režimu dle §90 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty (dále jen „zákon o DPH“), tj. odváděl daň na výstupu pouze z přirážky, nikoliv
z celkové hodnoty zboží, ačkoliv nesplnil podmínky, za kterých lze tento režim použít. Osoby,
od kterých žalobce zboží nakoupil, totiž nepoužily zvláštní režim zdanění, ale dodaly zboží jako
intrakomunitární plnění osvobozené od daně v Rakousku; zboží tak podléhalo zdanění
v tuzemsku. Žalovaný rozhodnutím č. j. 8068/08-1300-703609 zamítl odvolání proti rozhodnutí
správce daně týkajícím se období 1. čtvrtletí 2005, rozhodnutími č. j. 8067/08-1300-703609
a č. j. 8070/08-1300-703609 žalovaný změnil rozhodnutí správce daně týkající se období
4. čtvrtletí 2004 a 3. čtvrtletí 2005 s tím, že výše dodatečně vyměřené daně zůstala zachována,
a konečně rozhodnutími č. j. 8069/08-1300-703609 a č. j. 8071/08-1300-703609 změnil
rozhodnutí správce daně týkající se období 2. a 4. čtvrtletí 2005 tak, že výše dodatečně vyměřené
daně za uvedená období se snížila na částky 181 412 Kč a 113 743 Kč .
[2] Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobami ze dne 21. 7. 2008. Krajský soud nařídil
ve všech věcech jednání na den 15. 9. 2010. V průběhu prvního jednání nařízeného na uvedený
den zástupce žalobce navrhl, aby byl proveden důkaz kompletním spisovým materiálem správce
daně s tím, že v rámci daňové kontroly předložil všechny důkazy a doklady, k teré po něm správní
orgány požadovaly a jejichž nedoložení mu žalovaný ve svém rozhodnutí vytýká. Za tímto
účelem navrhl rovněž provést důkaz výslechem vedoucího Finančního úřad u v Náměšti
nad Oslavou, neboť v jeho přítomnosti byly tyto doklady předloženy. Krajský soud následně
odročil jednání na neurčito za účelem vyžádání vyjádření od žalovaného týkající se námitky
absence předmětných dokladů ve správním spisu a provedení důkazu výslechem ředitele správce
daně. Obdobně odročil krajský soud i ostatní jednání. Dne 24. 9. 2010 zaslal žalobce krajskému
soudu návrhy na provedení dokazování v jednotlivých věcech.
[3] Dne 18. 10. 2010 a dne 20. 10. 2010 krajský soud v záhlaví uvedenými rozsudky bez
jednání rozhodl o zrušení napadených rozhodnutí žalovaného. Z námitek, kterými žalobce brojil
proti rozhodnutím žalovaného, shledal krajský soud důvodnou námitku, podle níž se žalovaný
nevypořádal s jeho odkazem na doklady předložené v rámci daňové kontroly uvedeným v přípise
zaslaném správci daně dne 25. 3. 2008 (v reakc i na jeho výzvu ze dne 7. 3. 2008). Dle krajského
soudu je zřejmé, že správce daně měl k dispozici žalobcem předložené blíže nespecifikované
příjmové a výdajové pokladní doklady a další interní doklady za předmětná zdaňovací období.
Ve správním spise však žádné takové doklady nejsou a ani zde není patrný žádný konkrétní
seznam, jaké doklady byly žalobcem správci daně předloženy a následně vráceny. Žalovanému
dále vytkl, že v odůvodnění svých rozhodnutí nezmiňoval ani nehodnotil „žalobcem předložené
výdajové, příjmové pokladní doklady, ale především ani „paragony“, které podle tvrzení zástupce žalobce měl
žalobce při prodeji jednotlivých kusů mincí vystavovat a ze kterých (…) správce daně prvního stupně také při svých
úvahách vycházel. Především uvedené doklady o prodeji jednotlivých kusů mincí - „paragony“ přitom mohly mít
zásadní vliv na úvahu ohledně unesení či neunesení důkazního břemene. “ Krajský soud dále obšírně citoval
z usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2. 2008, č. j.
7 Afs 212/2006 - 74, a uvedl, že s ohledem na uvedenou judikaturu bylo povinností žalovaného
zabývat se v odůvodnění napadených rozhodnutí žalobcem poukazovanými podklady předanými
správci daně. Zároveň krajský soud konstatoval, že má za to, že jsou dány podmínky pro zrušení
napadených rozhodnutí žalovaného pro vady řízení bez nařizování dalšího jednání postupem
podle §76 odst. 1 písm. a) a c) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu s právního (dále jen
„s. ř. s.“). Následně krajský soud uvedl, že se dále neza býval rozsahem žalobcem předložených
dokladů v rámci daňové kontroly a že bude na žalovaném, aby se touto otázkou zabýval
a vytčenou vadu napravil. Ke zbývajícím žalobním námitkám uvedl, že je nepovažuje za důvodné.
Vypořádal je přitom velice stručně, zpra vidla odkazy na odůvodnění rozhodnutí žalovaného,
případně též konstatováním, že jejich bližší řešení postrádá smysl s ohledem na vytčenou vadu
týkající se nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného ve vztahu k výše uvedené otázce.
[4] Uvedené rozsudky napadl řádně podanými kasačními stížnostmi žalovaný (dále též
„stěžovatel“).
II.
[5] Stěžovatel v kasačních stížnostech nejprve podrobně shrnul skutkový stav případu.
Konstatoval, že správce daně obdržel od rakouských orgánů informace o tom, že žalobce získával
zboží od dvou dodavatelů (Auktionshaus H.D. Rauch GmbH a Dorotheum GmbH & Co KG)
jako intrakomunitární plnění a že tak při jeho prodeji v tuzemsku nemohl uplatnit zvláštní režim
dle §90 zákona o DPH. V průběhu odvolacího řízení sice žalobce prokázal, že obchodní partner
H.D. Rauch tento režim použil, totéž však nebyl schopen prokázat v případě druhého
dodavatele. Správce daně jej proto vyzval, aby doložil jednotlivé tuzemské prodeje ve zvláštním
režimu pořízeného zboží. Dle stěžovatele toto nebyl žalobce schop en věrohodným způsobem
doložit.
[6] Stěžovatel dále polemizoval zejména se závěrem krajského soudu, podle nějž
se nedostatečně vypořádal s odvolacími námitkami týkajícími se hodnocení dokladů předložených
v průběhu daňové kontroly. K tomu stěžovatel uvedl, že v průběhu odvolacího řízení vyšlo
na základě žalobcem předložených dokladů najevo, že společnost H.D. Rauch změnila následným
souhrnným hlášením způsob zdanění a v obchodech s žalobcem využila zvláštního režimu.
U společnosti Dorotheum však ke změně nedošlo. V průběhu daňové kontroly byly žalobcem
předloženy a následně zpětně převzaty mimo jiné příjmové doklady - paragony. Z předložených
souhrnných dokladů však nebylo možné zjistit, které konkrétní zboží bylo prodáno (zda zboží
od společnosti H.D. Rauch nebo od společnosti Dorotheum), protože zboží bylo na paragonech
označeno obecnými termíny, jako např. „Ag mince z dovozu“. Dne 7. 3. 2008 proto správce daně
vyzval žalobce, aby sdělil, jaké konkrétní zboží a za jakou cenu prodal. Bez této informace nebylo
možné „rozklíčovat“, zda bylo prodáno zboží, u kterého bylo možné využití zvláštního režimu,
nebo zboží, u kterého toto naopak možné nebylo. Z předložených dokladů bylo možné využít
pouze dvou faktur a tyto faktury byly zohledněny v rámci rozhodnutí o odvolání proti
dodatečným platebním výměrům za zdaňovací období 2. a 3. čtvrtletí roku 2005. Žalobce, ačkoliv
disponoval vrácenými doklady, v odpovědi na výzvu pouze uvedl, že mu nebylo nařízeno vést
žádnou zvláštní daňovou evidenci, že výzvě nelze vyhovět a že veškeré doklady byly správci
předloženy. Na základě této reakce žalobce konstatoval stěžovatel, že žalobce porušil povinnosti
stanovené v §90 odst. 12 a §100 zákon o DPH a že neunesl své důkazní břemeno.
[7] Stěžovatel právě uvedené popsal také v žalobami napadených rozhodnutích a ve svých
vyjádřeních k žalobám. Má tedy za to, že se plně vypořádal s žalobcovými námitkami, podle nichž
už byly veškeré doklady správci daně předány a správce daně z nich může vyčíst požadované
informace. Sám žalobce uvedl, že ne vedl žádnou daňovou evidenci, z které by toto bylo
seznatelné, nepopírá ani fakt, že obsahem příjmových dokladů byly neurčité informace. Dle
stěžovatele tak jde ve věci o otázku zřejmého neunesení důkazního břemene, neboť žalobce není
schopen prokázat, v jakém rozsahu využil zvláštního režimu dle §90 a násl. zákona o DPH,
a to z důvodů flagrantně vedené evidence pro daňové účely. Stěžovateli proto není jasné, v čem
konkrétně spočívá výtka krajského soudu k jeho postupu. Žádné doklady, které by nebyly
součástí spisového materiálu, stěžovatel ani prvostupňový sp rávní orgán neevidují. Jde-li
o doklady, které byly žalobci vráceny, tak tyto nemohou být logicky obsahem spisového
materiálu. Pokud žalobce tvrdí, že správce daně má u sebe doklady, které prokazují jím tvrzené
skutečnosti, pak by měl prokázat, že tomu tak skutečně je (např. pomocí protokolů o ústním
jednání). V opačném případě leží důkazní břemeno na něm. Žalobce v rámci ústního jednání
před krajským soudem uvedl obecná tvrzení, že existují jakési dále nespecifikované doklady -
paragony, které mají správní orgány k dispozici. Toto své tvrzení však žádným způsobem
nedokládá. Stěžovatel naopak tvrdí, že žádné takové doklady neexistují. Dle stěžovatele tak
krajský soud pochybil, jestliže přisvědčil tvrzení žalobce bez toho, aby tento své tvrzení podpořil
jakýmkoli důkazem.
[8] Stěžovatel dále namítl, že krajský soud nesprávně aplikoval institut rozhodování bez
nařízení jednání. Stěžovatel se nedomnívá, že žalobami napadnutá rozhodnutí jsou
nepřezkoumatelná, popřípadě že by v řízeních před správním orgánem bylo podstatně porušeno
jakékoliv ustanovení o řízení s dopadem na zákonnost napadnutých rozhodnutí.
[9] Dle stěžovatele bylo také porušeno právo na spravedlivý proces, a to tak, že nebyla
dodržena zásada kontradiktornosti, rovnosti zbraní a předvídatelnosti rozhodnutí soudu.
Ve všech věcech byla na den 15. 9. 2010 nařízena soudní jednání. Stěžovatel tak má za to, že soud
v této době neměl v úmyslu využít ustanovení §76 s. ř. s. Z protokolu o jednání ve věci sp. zn.
30 Ca 149/2008 plyne, že žalobce navrhl provést nové důkazy a že poté, co byla jednání ve všech
věcech odročena na neurčito, navrhl žalobce podáními ze dne 24. 9. 2010 opětovně provedení
nových důkazů, zejména kompletním spisem správce daně. Dne 18. 10. 2010 a 20. 10. 2010 byly
vydány kasačními stížnostmi napadené rozsudky. Stěžovateli však není známo, z jakých
skutečností krajský soud při vydání rozsudků vycházel. V rozsudcích je uvedeno, že vycházel
i z argumentace žalobce přednesené v rámci soudního jednání, stěžovatel tak má za to,
že pravděpodobně vycházel i z podání žalobce ze dne 24. 9. 2010. V této souvislosti stěžovatel
namítl, že mu tato podání nebyla dána na vědomí a nemohl na ně žádným způsobem reagovat.
Odročil-li krajský soud jednání na neu rčito a poté rozhodl bez jednání na základě argumentů
žalobce bez toho, aby obdobná možnost byla dána i stěžovateli, porušil tímto postupem zásadu
rovnosti zbraní a kontradiktornosti. Stěžovateli mělo být umožněno seznámit se s podáními
žalobce a vyjádřit se k nim. Postupem krajského soudu byl stěžovatel znevýhodněn a ve svém
důsledku byly rozsudky soudu vzhledem k okolnostem řízení pro stěžovatele překvapivé.
[10] Porušení práva na spravedlivý proces spatřuje stěžovatel dále v tom, jakým způsobem byl
obsazen senát, který ve věcech rozhodoval. Dle platného rozvrhu práce pro Krajský soud v Brně,
část správní soudnictví je složení odd. 30 následující: Mgr. Milan Procházka, Mgr. Petr Kobylka,
JUDr. Petr Polách a JUDr. Jana Kubenová. Odd. 30 je zastupováno odd. 29 a 31. Soudních
jednání se dne 15. 9. 2010 účastnila jako členka senátu JUDr. Radima Gregorová, náležející
do odd. 31. Stěžovatel v této souvislosti poukázal na nález Ústavního soudu ze dne 27. 5. 2004,
sp. zn. IV. ÚS 307/03 (všechna citovaná rozhodnutí Ústa vního soudu jsou dostupná
na http://nalus.usoud.cz), z nějž plyne, že z rozvrhu práce by mělo být seznatelné, v jakém
pořadí jsou jednotliví soudci zastupováni. Dle stěžovatele Ústavní soud také uvedl, že věc
by měla být projednána a rozhodnuta soudcem, který v dané věci zastupuje. Kasačními stížnostmi
napadené rozsudky však byly vydány senátem ve složení: Mgr. Milan Procházka, Mgr. Petr
Kobylka a JUDr. Petr Polách. Tedy senátem v odlišném složení od senátu, který byl přítomen
při soudních jednáních dne 15. 9. 2010. Vzhledem k okolnostem případu, kdy soud evidentně
rozhodoval pod vlivem soudních jednání, popřípadě žalobcem předložených podání, která
na soudní jednání navazovala, je dle stěžovatele nepřípustné, aby takové okolnosti hodnotil člen
senátu, který se jednání nezúčastnil.
III.
[11] Žalobce ve vyjádřeních ke kasačním stížnostem uvedl, že v průběhu daňové kontroly byla
ze strany správce daně opakovaně (nejméně ve dvou případech) vyžadována kompletní spisová
dokumentace a v prvých dvou případech byly správci daně předloženy fotokopie veškerých
dokumentů včetně paragonů. Správce daně následně vyžádal předložení originálů, jež mu byly
ze strany žalobce předloženy. Právě tyto originály byly po ověření shody s předloženými kopiemi
správcem daně dne 27. 7. 2006 žalobci vráceny. Není tak pravdou, jak tvrdí stěžovatel, že by byly
žalobci vráceny veškeré doklady, kopie předložených dokladů zůstaly v dispozici správce daně.
Tvrzení stěžovatele, že neměl podklady k dispozici, postrádá vnitřní logiku, neboť nelze
předpokládat, že by ve věci rozhodoval bez opory v listinných důkazech.
[12] Když stěžovatel požadoval po žalobci předložení dokladů již po třetí, měl žalobce za to,
že k předmětné výzvě došlo v důsledku nedostatečné součinnosti stěžovatele a prvostupňového
správního orgánu a s jeho požadavkem jej odkázal na požadované podklady, jež se dle jeho
názoru nacházely ve správním spise týkajícím se daňové kontroly. Postup stěžovatele tak byl
pro žalobce zcela překvapivý. Jestliže se v průběhu kontroly či daňového řízení kopie
dokumentace předložené žalobcem ze spisů správce daně ztratily či byly skartovány, měl
stěžovatel na tuto skutečnost žalobce upozornit. Kdyby tak učinil, pak by žalobce jistě vše
předložil ještě jednou. Pokud by měl být shledán překvapivým postup soudu, jak namítá
stěžovatel, pak by stejně nezákonným musel být shledán i postup stěžovatele, který bez dalšího
vyrozumění překvapivě zamítl odvolání žalobce.
[13] K otázce neunesení důkazního břemene žalobce uvedl, že vedl zákonem stanovenou
podvojnou evidenci prostředky výpočetní techniky. Na prodané zboží jsou vystavovány paragony
při souběžném zpracování prodeje na registrační pokladně jakož i skladových kartách. V případě
sporných mincí tak lze zjistit hodnotu jejich nákupu i následného prodeje a z těchto hodnot
vypočítat rabat. Veškerá uvedená evidence byla správci daně v rámci daňové kontroly předložena.
To, že nebyla ve správních spisech dostatečně průkazně a přezkoumatelně zadokumentována,
nemůže být kladeno k tíži žalobce.
[14] Žalobce se dále důrazně ohradil proti tvrzení stěžovatele (uvedeném v kasačních
stížnostech), že byl seznámen s originály dokladů pořízených správcem daně v rámci mezinárodní
spolupráce. Žalobci byly předloženy pouze české překlady některých písemností, nikoliv originály.
Stěžovatel nadto tyto důkazy hodnotí nepřesně. Například v případě obchodů žalobce
se společností H.D. Rauch stěžovatel uvádí, že daná společnost uplatňuje zvláštní režim, kdy
z předložených faktur je zřejmé, že žalobce zboží od uvedené společnosti nakoupil v aukci včetně
zvláštní daně a ve sledovaném období na této dani uhradil cca 125 000 Kč. Z rabatu pak uhradil
dalších 30 000 Kč. Poté, co stěžovatel vyměřil žalobci dodatečně DPH v celkové výši cca 600 000
Kč z předmětného zboží, aniž by od základu daně odpočetl již jednou zaplacenou zvláštní daň
i již zaplacené DPH, nastala fiktivní situace, v níž žalobce prodal předmětné zboží hluboko
pod jeho nákupní hodnotou.
[15] Konstatování stěžovatele, že zvláštní režim obchodování s žalobcem využila pouze
společnost H.D. Rauch, nemůže být dle žalobce důvodem k zamítnutí jeho odvolání en bloc
bez toho, aniž by se stěžovatel v odůvodnění napadeného rozhodnutí s tímto podrobně
nevypořádal. Žalobce má za to, že se stěžovatel argumentací poukazující na údajný nedostatek
jeho součinnosti snažil vyhnout přepočtení dodatečně vyměřené daně a jejímu snížení
o dodatečně doložené případy zaplacení zvláštní daně v případě konkrétních obchodních
partnerů. Pro stěžovatele bylo jednodušší zamítnout odvolání žalobce z důvodu jeho údajné
nedostatečné součinnosti, než prokazovat, v kolika případech je nutno vyměřenou daň
přepočítat.
[16] Celá argumentace kasačních stížností je postavena na negaci závěrů soudu vycházejících
z tvrzení žalobce, že správci daně předložil potřebné podklady, který je měl k dispozici. Žalobce
byl schopen tyto podklady soudu předložit a tím, kdo neunesl důkazní břemeno svého tvrzení,
je stěžovatel, neboť kdyby tyto podklady neměl k dispozici, pak by nebylo zřejmé, na základě
čeho byl zpracován protokol z předmětné daňové kontroly.
[17] Dle žalobce konečně také nelze v daném případě aplikovat zásadu rovnosti zbraní, neboť
v případě přezkumu správních rozhodnutí soudem neexistuje rovnost subjektů sporu. Správní
orgány vystupují v pozici nositelů státní moci, a tak nemůže pojmově existovat rovnost
s postavením těch, vůči nimž je tato státní moc z jejich strany aplikována. Státní orgán jakožto
nositel státní moci se proto nemůže domáhat práva na spravedlivý proces, což je ústavní právo
žalobce, nikoli právo státu, který není nositelem, ale ga rantem ústavních práv.
IV.
[18] Vzhledem k tomu, že kasační stížnosti směřují proti rozh odnutím, která spolu skutkově
i právně souvisejí, rozhodl Nejvyšší správní soud ve shodě s §39 odst. 1 a §120 s. ř. s. o spojení
těchto kasačních stížností ke společnému projednání.
[19] Kasační stížnosti jsou důvodné.
[20] Stěžovatel brojí zejména proti závěru krajského soudu, podle nějž se ve svých
rozhodnutích nedostatečně vypořádal s odvolacími námitkami žalobce týkajícími se hodnocení
dokladů předložených v průběhu daňové kontroly (blíže viz body [6] a [7] výše). Zodpovězení
otázky, zda obstojí uvedený závěr krajského soudu ohledně nepřezkoumatelnosti rozhodnutí
stěžovatele, je však úzce spjato s posouzením dalších (procesněprávních) námitek stěžovatele
(k jejich shrnutí blíže viz body [8] až [10] výše), například zda byl krajský soud oprávněn vydat
napadené rozsudky bez nařízení dalších jednání v daných věcech. Tyto námitky nelze od sebe
zcela oddělit a i Nejvyšší správní soud se jimi bude zabývat ve vzájemné souvislosti.
[21] K argumentaci žalobce, že stěžovatel se nemůže jakožto s právní orgán dovolávat práva
na spravedlivý proces a že tedy některé z jeho námitek jsou nepřípustné, zdejší soud uvádí,
že zásada rovnosti účastníků řízení je ukotvena i na úrovni „jednoduchého“ (ve smy slu
„podústavního“) práva, a to v ustanovení §36 odst. 1 s. ř. s., podle nějž je soud povinen
poskytnout účastníkům stejné možnosti k uplatnění jejich práv. Porušení uvedeného ustanovení
se bezpochyby mohou dovolávat i správní orgány vystupující v pozici účastníků řízení vedených
podle soudního řádu správního. Námitky, které stěžovatel podřadil pod porušení práva
na spravedlivý proces, tedy jsou přípustné.
[22] Krajský soud zrušil žalobami napadená rozhodnutí stěžovatele s tím, že jsou
nepřezkoumatelná pro nedostatek důvodů a že jeho postupem došlo k podstatnému porušení
ustanovení o řízení před správním orgánem, které mohlo mít za následek nezákonné rozhodnutí
o věci samé. Krajský soud odkázal na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
ze dne 19. 2. 2008, č. j. 7 Afs 212/2006 - 74, vymezující rozsah, v kterém má odvolací orgán
povinnost přezkoumat rozhodnutí správce daně v řízení o odvolání proti tomuto rozhodnutí
na základě zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, a dále náležitosti, kt eré musí splnit
odůvodnění rozhodnutí odvolací orgánu. Dle krajského soudu napadená rozhodnutí stěžovatele
tyto náležitosti nesplnila (blíže viz bod [3] výše), stěžovatel mu oponuje, že předmětné odvolací
námitky vypořádal dostatečným způsobem.
[23] Nejvyšší správní soud ze správních a soudních spisů zjistil následující pro posouzení věci
významné skutečnosti. Podle protokolu o ústním jednání ze dne 29. 6. 2006 bylo uvedeného dne
zástupci žalobce sděleno, že s ním správce daně zahajuje daňovou kontrolu (týkajíc í se kromě
jiného také daně z přidané hodnoty za zdaňovací období 3. čtvrtletí 2004 až 4. čtvrtletí 2005).
Zástupce žalobce předal správci daně k daňové kontrole doklady a písemnosti popsané jako
„interní doklady 2004, výdajové pokladní doklady a banka 200 4, příjmové pokladní doklady 2004, výdajové
pokladní doklady 2005, příjmové pokladní doklady a banka 2005, interní doklady 2005, pokladní kniha,
účetní sestavy a inventurní soupisy za 2004 a 2005 “. Dle protokolu o ústním jednání ze dne 27. 7. 2006
byly uvedené písemnosti a doklady vráceny zástupci žalobce. Dne 2. 8. 2006 vyzval správce daně
žalobce k prokázání skutečností a k předložení důkazních prostředků dle §16 odst. 2 písm. c) a e)
a dle §31 odst. 9 zákona č. 337/1992 Sb. Konkrétně jej vyzval, aby doložil a prokázal, že mohl
použít při dodání zboží pořízeného v jiných členských státech EU zvláštní režim dle §90 zákona
o DPH. Žalobce v reakci na uvedenou výzvu zaslal dne 14. 9. 2006 správci daně př ípis, k němuž
připojil listiny, jež dle něj obsahovaly vyjádření zástupců společností H.D. Rauch a Dorotheum
potvrzující, že při dodávání mincí a medailí žalobci používaly uvedené společnosti zvláštní
daňový režim. Správce daně následně ověřoval tyto údaje u rakouských státních orgánů, které mu
sdělily, že v obou případech bylo prohlášení chybně podepsáno, že se nejednalo o dodání zboží
ve zvláštním režimu a že dodání zboží bylo deklarováno jako intrakomunitární dodání. Jak
je patrno ze zprávy o daňové kontrole ze dne 4. 4. 2007, správce daně (mimo jiné) na zá kladě
uvedených sdělení rakouských státních orgánů dovodil, že žalobce neprokázal, že v případě
předmětného zboží byl použit na straně dodavatele zboží zvláštní režim a že z uvedeného
důvodu nemůže zvláštní režim použít ani žalobce při prodeji tohoto zboží. Žalobci proto zvýšil
daň na výstupu za patřičná zdaňovací období.
[24] V průběhu odvolacích řízení (dne 13. 11. 2007) žalobce doložil kopie opravených dokladů
- faktur vystavených společností H.D. Rauch, na nichž uvedený dodavatel deklaruje, že při dodání
mincí žalobci použil zvláštní režim. Správce daně ověřil tyto nové důkazní prostředky a zjistil,
že v případě společnosti H.D. Rauch došlo skutečně ke změně ve způsobu vykazování
předmětných transakcí. Stěžovatel následně uložil správci daně, aby žalobce nov ě vyzval
k prokázání jím tvrzených skutečností. Správce daně tak učinil výzvou ze dne 7. 3. 2008, v níž
žalobce vyzval (kromě jiného) k doložení, kdy a za jakou cenu prodal dotčené sběratelské
předměty nakoupené od společnosti H.D. Rauch. Žalobce v reakci na tuto výzvu zaslal dne
25. 3. 2008 správci daně přípis, v němž uvedl, že veškeré dostupné podklady, které měl v dané
věci k dispozici, byly v průběhu daňové kontroly předloženy finančnímu úřadu. Mimo to, co bylo
v rámci kontroly předloženo, nemá k dispozici žádné další podklady. Žalobci nebyla ze strany
finančního úřadu nařízena žádná zvláštní daňová evidence. Zboží uvedené správcem daně bylo
prodáno v rámci maloobchodního prodeje. Žalobce nevedl evidenci, kdy se tak stalo a za jakou
prodejní cenu byly jednotlivé položky uvedeného zboží prodány.
[25] Stěžovatel poté vydal žalobami napadená rozhodnutí, v nichž konstatoval, že vzhledem
k uvedené odpovědi žalobce neunesl své důkazní břemeno a neprokázal všechny skutečnosti,
k jejichž průkazu byl správcem daně vy zván. Žalobce je dle §100 zákona o DPH povinen vést
v evidenci pro daňové účely veškeré údaje vztahující se k jeho daňové povinnosti, zejména údaje
potřebné pro stanovení daňové povinnosti. Dále v §90 cit. zákona, který upravuje zvláštní režim,
je stanovena povinnost obchodníka vést v evidenci pro daňové účely samostatně plnění podle
jednotlivých způsobů uplatňování daně. Vzhledem k tomu je pochopitelné, že správce daně
žalobci žádnou zvláštní daňovou evidenci nenařídil. Není v silách ani v kompetenci správce daně
nebo stěžovatele, aby z žalobcem předložených souhrnných dokladů, na kterých zboží popisuje
pouze jako „Ag mince z dovozu“ nebo „Au mince z dovozu“, bez bližší specifikace odhadl,
o jaké konkrétní zboží se jednalo. Stěžovatel proto nevyhověl žalo bcovým námitkám ve věci
oprávněnosti použití zvláštního režimu dle §90 odst. 2 zákona o DPH při prodeji zboží
pořízeného od společnosti H.D. Rauch.
[26] Krajský soud nejprve ve všech věcech nařídil jednání, která odročil na neurčito za účelem
vyžádání vyjádření od žalovaného týkající se námitky absence předmětných dokladů ve správním
spisu a upřesnění návrhu na doplnění dokazování ze strany žalobce (blíže viz bod [2] výše).
Žalobce svůj návrh na doplnění dokazování krajskému soudu zaslal, ten p oté bez dalšího vydal
rozsudky, kterými zrušil napadená rozhodnutí stěžovatele.
[27] Stěžovatel k tomu namítá, že uvedeným postupem krajského soudu došlo k porušení jeho
procesních práv, předně zásady kontradiktornosti, rovnosti zbraní a zákazu překvapivých
rozhodnutí, respektive požadavku, aby rozhodnutí bylo pro účastníky předvídatelné.
[28] Zásadou kontradiktornosti a rovnosti zbraní se Nejvyšší správní soud podrobněji zabýval
v rozsudku ze dne 6. 12. 2007, č. j. 2 Afs 91/2007 - 90. Zde poukázal na skutečnost, že úprava
komunikace soudu s účastníky po podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu obsažená
v §74 odst. 1 s. ř. s. není vyčerpávající . Soud může účastníkům doručovat i další vyjádření.
Účastníci řízení musí mít příležitost nejen předložit každý důkaz nutný k tomu, aby obhájili své
nároky, ale také musí být seznámeni s každým důkazem nebo stanoviskem, jejichž účelem
je ovlivnit rozhodování soudu, a musí mít možnost se k nim vyjádřit. Účastníci řízení zároveň
mohou legitimně očekávat, že budou soudem dotázáni, zda určitý dokument vyžaduje
jejich specifické vyjádření. V uvedeném rozsudku jsou dále uvedeny jednotlivé okolnosti,
ke kterým je nutno přihlížet při hodnocení intenzity vady řízení spočívající v tom, že soud
nedoručil vyjádření účastníka řízení ostatním účastníkům. Rozhodující je, zda vyjádření mělo
za cíl ovlivnit rozhodnutí soudu, zda soud z něho ve svém rozhodnutí vyšel, do jaké míry opřel
výrok a odůvodnění rozhodnutí o obsah vyjádření a zda bylo ve věci nařízeno jednání. Nejvyšší
správní soud dospěl v uvedeném rozsudku k závěru, že krajský soud zatížil řízení vadou, která
mohla mít vliv na zákonnost rozhodnutí soudu, jestliže nezaslal ostatním účastníkům řízení
vyjádření jednoho z účastníků, přitom z něho ve svém rozhodnutí vycházel a účastníci se s ním
nemohli seznámit ani během jednání, od kterého soud upustil.
[29] V nyní posuzovaném případě nastala mírně odlišná situace. Krajský soud sice nezaslal
vyjádření žalobce ze dne 24. 9. 2010 stěžovateli a nedal mu možnost na ně reagovat ani při
dalších jednáních, která již nenařizoval, avšak není nijak patrné, že by soud z těchto vyjádření
ve svých rozhodnutích vycházel. Tato vyjádření totiž neobsahují v zásadě nic nového oproti
tomu, co již zaznělo během soudních jednání dne 15. 9. 2010. Zástupce žalobce v nich opětovně
navrhl provedení důkazu spisem Finančního úřadu v Náměští nad Oslavou obsahujícím
kompletní podklady daňové kontroly, dále výslechem ředitele uvedeného finančního úřadu
a důkazu dosud nepředloženou částí spisového materiálu Finančního ředitelství v Brně. Na závěr
uvedl, že vzhledem k pobytu jednatele žalobce v zahraničí není dosud možno předložit další
písemnosti, ale po jeho návratu přistoupí případně k doplnění návrhu na dokazování.
[30] Z čeho však krajský soud bezpochyby vycházel, je argumentace upl atněná žalobcem
při jednáních konaných dne 15. 9. 2010, jak v odůvodnění svých rozsudků výslovně uvádí. Pak
ovšem bylo jeho povinností dát stěžovateli možnost na tuto argumentaci adekvátně reagovat.
Při zmiňovaných jednáních vyvstal mezi žalobcem a stěžovatelem spor o to, zda je spisový materiál předložený stěžovatelem krajskému soudu kompletní. Jak plyne z protokolu o jednání
ve věci sp. zn. 30 Ca 149/2008, žalobce po nahlédnutí do správního spisu uvedl, že ve spise chybí
kopie „paragonů“ o prodeji jednotlivých kusů mincí, které by měly být jeho součástí. Krajský
soud jednání odročil s tím, že (kromě jiného) od stěžovatele vyžádá vyjádření k uvedeným
tvrzením žalobce. Což už však neučinil a v rozsudcích se de facto ztotožnil s tvrzeními žalobce,
protože svou argumentaci založil zejména na konstatování, že stěžovatel se v odůvodnění svých
rozhodnutí nedostatečně zabýval oněmi „paragony“, na které žalobce při jednáních poukazoval.
Uvedeným postupem krajský soud porušil zásadu kontradiktornosti a rovnosti zbraní a zatížil tak
řízení vadou, která mohla mít vliv na zákonnost jeho rozhodnutí.
[31] S ohledem na právě uvedené pak Nejvyšší správní soud n ení v nynějším řízení schopen
a ani oprávněn definitivně hodnotit, zda jsou rozhodnutí stěžovatele nepřezkoumatelná
pro nedostatek důvodů a zda jeho postupem nedošlo k podstatnému porušení ustanovení o řízení
před správním orgánem, které mohlo mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé. Závěr
krajského soudu, podle nějž stěžovatel v odůvodnění svých rozhodnutí vůbec nezmiňoval ani
nehodnotil žalobcem předložené výdajové a příjmové pokladní doklady, totiž není zcela přesný.
Stěžovatel ve svých rozhodnutích zmiňuje žalobcem předlože né doklady a hodnotí je tak,
že nedostatečně specifikují předmětné zboží (pro účely daňové evidence) (viz bod [25] výše).
Žalobce však toto popírá a naopak tvrdí, že „paragony“, jejichž přítomnosti ve spise se při
jednáních před krajským soudem dovolával, jsou těmi doklady, na které odkazoval i ve svém
přípise ze dne 25. 3. 2008, zaslaném správci daně v reakci na výzvu ze dne 7. 3. 2008. Dle žalobce
zároveň lze na základě těchto podkladů přepočítat dodate čně vyměřené daně a snížit
je o dodatečně doložené případy zaplacení zvláštní daně v případě zboží od společnosti H.D.
Rauch, a proto nebyl stěžovatel oprávněn konstatovat, že neunesl své důkazní břemeno.
[32] Je tak zjevné, že rozřešení uvedeného sporu o (ne)kompletnost správního spisu, který
vyvstal při jednáních před krajským soudem, je klíčové pro posouzení dalších (hmotněprávních)
otázek relevantních pro rozhodnutí v dané věci. Nejvyššímu správnímu soudu zároveň není
zřejmé, jak mohl krajský soud dospět ke svému kategorickému závěru o nepřezkoumatelnosti
rozhodnutí stěžovatele, jestliže tento spor řádně nevyřešil. Tj. jestliže nedal stěžovateli možnost
se k tvrzením žalobce vyjádřit a nepřistoupil k provedení důkazů navržených žalobcem (výslech
zástupce správce daně a provedení důkazu žalobcovými „paragony“, aby bylo možné posoudit,
zda tvrzení žalobce obstojí).
[33] Důsledkem postupu krajského soudu je, že mnohé námitky a argumenty uplatněné
stěžovatelem v kasačních stížnostech a žalobcem v jeho vyjádřeních k těmto stížnostem fakticky
nejsou ničím jiným, než pokračováním uvedeného sporu o to, co všechno by mělo být součástí
správního spisu. Kdyby přitom krajský soud postupoval v souladu s výše popsanými zásadami
spravedlivého procesu, pak by tyto námitky a argumenty mohli účastníci řízení plně uplatnit již
v řízení před ním. Krajský soud tak svým postupem v podstatě dostal Nejvyšší správní soud
do pozice, v níž by měl „suplovat“ jeho roli a být první instancí, která bude podrobně řešit
otázky, které měl vyřešit již samotný krajský soud - což však jistě nemůže být úkolem kasačního
soudu.
[34] Stěžovatel dále uplatnil námitky nesprávného obsazení senátu krajského soudu. Jednak
namítl, že rozvrh práce Krajského soudu v Brně je v rozporu s judikaturou Ústavního soudu,
neboť z něj není zřejmé, v jakém pořadí jsou jednotliví soudci zastupováni, jednak poukázal
na to, že soud rozhodl v senátě odlišného složení oproti složení při jednání. Krajský soud k tomu
v protokolech o předložení spisů k rozhodnutí o kasačních stížnostech uvedl, že dne 15. 9. 2010
jednal soudní senát 30 A, Af ve složení zahrnujícím JUDr. Radimu Gregorovou, protože člen
senátu Mgr. Petr Kobylka čerpal řádnou dovolenou a zastupováním za členy senátu 30 A , Af byli
dle aktuálního rozvrhu práce pověřeni členové senátu 29 A, Af (tedy i soudkyně Gregorová).
Poté byly věci s ohledem na doplňující argumentaci žalobce posouzeny jako takové, u nichž není
třeba rozhodovat v rámci jednání, soud již další jednání nenařizoval a rozhodl rozsudky ze dne
18. 10. 2010 a 20. 10. 2010, kdy byli přítomni všichni členové senátu, a proto již nebyl dán důvod
(i vzhledem k rozhodování mimo jednání) pro přítomnost zastupujícího soudce. K doložení
těchto skutečností krajský soud předložil části rozvrhů práce platných v příslušných obdobích
a potvrzení o čerpání řádné dovolené soudcem Kobylkou.
[35] Nejvyšší správní soud k tomu předně uvádí, že v obecně rovině lze jistě souhlasit s tím,
že právo na zákonného soudce účastníků by mělo být respektováno ve všech fázích řízení.
K tomu, aby jeho porušení mělo vliv na zákonnost rozhodnutí ve věci samé, však musí zásah
do uvedeného práva dosáhnout určité intenzity. Lze si tak představit situaci, že senát
projednávající věc bude při jednání složen způsobem, který není zcela v souladu s požadavky
vyvozovanými judikaturou z práva na zákonného soudce, avšak rozhodnutí ve věci samé vydá
senát v řádném složení, a že nebude shledáno, že by vadné složení senátu při jednání mělo dopad
na zákonnost tohoto rozhodnutí. Tak tomu bylo i v nyní posuzovaných případech, kdy není
pochyb o tom, že senát rozhodoval v řádném složení, přičemž jeho členové měli možnost
se seznámit se všemi ve spisech obsaženými sku tečnostmi. Eventuální pochyby o tom, zda bylo
v souladu s právem na zákonného soudce, že při jednání zastupovala soudce Kobylku soudkyně
Gregorová, podle názoru Nejvyššího správního soudu samy o sobě nestačí k tomu, aby byly
z důvodu porušení uvedeného práva shledány rozsudky krajského soudu nezákonnými.
[36] Toliko obiter dictum nicméně Nejvyšší správní soud konstatuje, že Ústavní soud v nálezu
ze dne 27. 5. 2004, sp. zn. IV. ÚS 307/03, N 76/33 SbNU 243, uvedl, že „součástí základního práva
na zákonného soudce je i zásada přidělování soudní agendy a určení složení senátů na základě pravidel
obsažených v rozvrhu práce soudů. Mezi požadavky, jež vyplývají pro rozvrh práce z čl. 38 odst. 1 Listiny, patří
dále předvídatelnost a transparentnost obsazení soudu včet ně zastupování ve vztahu k účastníkům řízení. Pokud
příslušný senát stanovený rozvrhem práce soudu projedná a rozhodne věc v jiném než určeném složení, může se tak
stát pouze tehdy, jestliže je absence rozvrhem práce soudu určených soudců důvodná. Za takov ou je třeba považovat
zejména vyloučení soudce z důvodu podjatosti a jeho odůvodněnou nepřítomnost (v důsledku nemoci, dovolené,
pracovní cesty apod.). Zastoupení soudců se stejně jako složení senátů musí řídit předem stanovenými pravidly
určenými rozvrhem práce.“ V daném případě pak Ústavní soud shledal, že rozvrh práce Městského
soudu v Praze pro patřičné období daným požadavkům neodpovídá, a to z toho důvodu, že sice
řeší, „který konkrétní senát, respektive senáty, funkcionáři soudu a další soudci zastup ují senát 61 To jako
celek, ale neřeší pořadí jednotlivých soudců, kteří mají jednotlivé členy tohoto senátu zastupovat. “ Lze dodat,
že rozvrh práce Krajského soudu v Brně rovněž stanoví pouze to, z kterého oddělení má být
soudce zastupující v případě absence některého z členů senátu 30 A, Af, nelze však z něj nijak
vyčíst, o kterého konkrétního soudce ze zastupujícího senátu se má jednat. V případě jiných
senátů je pak úprava obdobná. Situace je tak totožná s tou, v níž Ústavní soud shledal nedostatky
u rozvrhu práce Městského soudu v Praze. Nejvyšší správní soud proto apeluje na Krajský soud
v Brně, aby svůj rozvrh práce uvedl v tomto ohledu do souladu s judikaturou Ústavního soudu.
V.
[37] Nejvyšší správní soud tedy shledal kasační stížnosti důvodnými a napad ené rozsudky
krajského soudu v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. zrušil a věci mu vrátil k dalším řízením. V těchto
řízeních je krajský soud vázán zde vysloveným právním názorem Nejvyššího správního soudu.
[38] Nejvyšší správní soud nad rámec výše uvedeného kon statuje, že nijak nepředjímá, jak
bude krajským soudem v nových řízeních rozhodnuto o meritu věci. Krajský soud je však
povinen respektovat procesní práva účastníků řízení, zahrnující také zásadu kontradiktornosti
a rovnosti zbraní. Krajský soud tedy musí nejprve od žalovaného vyžádat zaslání avizovaného
vyjádření k tvrzením uplatněným žalobcem při jednáních uskutečněných dne 15. 9. 2010
a následně s tímto vyjádřením seznámit žalobce a dát mu prostor k případné replice. Dále je jeho
povinností řádně se vypořádat se v zásadě skutkovým sporem o úplnost spisového materiálu
předloženého soudu žalovaným. V rámci řešení tohoto sporu je nutno určit, zda je třeba provést
účastníky navrhované důkazy, tj. provést výslech zástupce správce daně, vyžádat žalobcovy
„paragony“ a zhodnotit, zda lze na jejich základě skutečně přepočítat dodatečně vyměřené daně,
jak tvrdí žalobce. V případě, že krajský soud dospěje k závěru, že není třeba provádět žádné další
důkazy a bude rozhodovat bez jednání, musí velmi důkladně odůvodnit, proč se přiklání
k tvrzením jedné ze stran uvedeného skutkového sporu.
[39] Nejvyšší správní soud zároveň upozorňuje, že s ohledem na to, že krajský soud bude
o žalobách nově rozhodovat v plném rozsahu, bude nutné, aby v odůvodnění svých rozhodnutí
vypořádal nejen námitky a tvrzení uplatněné v řízeních následujících po zrušujícím rozsudku
Nejvyššího správního soudu, ale také všechny žalobní námitky obsažené v původních žalobách.
[40] V nových řízeních krajský soud rozhodne rovněž o náhradě nákladů řízení o kasačních
stížnostech (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 31. května 2011
JUDr. Lenka Kaniová
předsedkyně senátu