ECLI:CZ:NSS:2011:8.AFS.70.2010:57
sp. zn. 8 Afs 70/2010 - 57
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jana Passera a soudců
JUDr. Michala Mazance a Mgr. Davida Hipšra v právní věci žalobkyně: Medinvest, s. r. o.,
se sídlem Veverkova 1343, Hradec Králové, zastoupené JUDr. Ing. Tomášem Matouškem,
advokátem se sídlem Dukelská 15, Hradec Králové, proti žalovanému: Finanční ředitelství
v Hradci Králové, se sídlem Horova 17, Hradec Králové, proti rozhodnutí žalovaného ze dne
18. 1. 2010, čj. 280/10-1500-607293, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského
soudu v Hradci Králové ze dne 31. 8. 2010, čj. 31 Af 51/2010 - 21,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalobkyně nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti.
Odůvodnění:
I.
1. Rozhodnutím ze dne 18. 1. 2010, čj. 280/10-1500-607293, žalovaný zamítl odvolání
žalobkyně proti rozhodnutí Finančního úřadu v Hradci Králové ze dne 25. 9. 2009,
čj. 215656/09/228602605653, o uložení pokuty 4000 Kč za porušení zákona č. 254/2004 Sb.,
o omezení plateb v hotovosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 254/2004 Sb.“).
II.
2. Žalobkyně napadla rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Hradci Králové,
který ji rozsudkem ze dne 31. 8. 2010, čj. 31 Af 51/2010 - 21, zamítl.
3. Krajský soud uvedl, že žalobkyně se deliktu dopustila za účinnosti zákona č. 254/2004 Sb.
před novelou provedenou zákonem č. 303/2008 Sb. Novela přesněji formulovala jednání,
které zákon považuje za správní delikt, a zrušila spodní hranici pokuty, která do 18. 8. 2008 činila
10 000 Kč. Přestože zmíněný zákon neupravil zásady pro postup při změně právního předpisu
v době spáchání deliktu a v době jeho trestání, bylo podle krajského soudu třeba vyjít
z §7 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o přestupcích“). Správce daně ani žalovaný se přitom neodchýlili od zásad stanovených v tomto
ustanovení.
4. Krajský soud vyšel z toho, že žalobkyně nezpochybnila svou povinnost dle §3 zákona
č. 254/2004 Sb. uhradit kupní cenu ve výši 480 000 Kč ze smlouvy o prodeji klisny Crazy Carrera
ze dne 1. 9. 2006 bezhotovostně, neboť překračuje limit stanovený v §4 odst. 1 citovaného
zákona.
5. Namítla však, že její jednání nenaplnilo materiální podstatu správního deliktu, následky
jejího jednání jsou nulové, proto měla být pokuta uložena v nulové výši.
6. Nejvyšší správní soud se k materiální stránce správního deliktu z pohledu zákona
č. 254/2004 Sb. vyslovil v rozsudku ze dne 31. 10. 2008, čj. 7 Afs 27/2008 - 46. Krajský soud
z něj obsáhle citoval a zkoumal, zda byla v posuzované věci naplněna materiální stránka daného
správního deliktu.
7. Přitom krajský soud zdůraznil odlišnost posuzované věci od věci řešené Nejvyšším
správním soudem pod sp. zn. 7 Afs 27/2008. Uvedl, že správní delikt byl v zákoně č. 254/2004 Sb. definován shodně pro fyzické osoby i pro právnické osoby a podnikající fyzické osoby. Přesto
je třeba jinak hodnotit společenskou nebezpečnost tohoto správního deliktu u nepodnikajících
fyzických osob a u právnických osob nebo podnikajících fyzických osob. Krajský soud shledal
v posuzované věci ohrožení zájmů společnosti především v daňové sféře, tedy v ohrožení
bezproblémového vyměření a vybrání daní. Žalobkyně spadá pod režim zákona o daních
z příjmů případně daně z přidané hodnoty. Z tohoto pohledu je reálná možnost daňových úniků
a platí, že k naplnění materiální stránky daného správního deliktu postačí, aby nezákonným
postupem mohlo dojít k daňovým únikům. Tvrdila-li žalobkyně, že cílem daného zákona
je především potlačení šedé ekonomiky, legalizace výnosů z trestné činnosti a zamezení
financování terorismu, kladla podle krajského soudu nepřijatelný důraz jen na některé důvody,
které k přijetí zákona vedly. Platby v hotovosti uskutečněné ve větší výši, zejména pak ve výši
přesahující zákonný limit, mohou dle krajského soudu v případě chybně vedeného účetnictví
nebo jeho ztráty značně ztížit i zkreslit výslednou daňovou povinnost. Z uvedených důvodů
krajský soud shledal v posuzovaném případě naplnění materiální stránky správního deliktu.
Společenská škodlivost postupu žalobkyně podle krajského soudu přesáhla hranici minimální
typové nebezpečnosti dané ve znacích skutkové podstaty tohoto správního deliktu a dosáhla
míry, kterou zákonodárce uznal za nezbytné postihovat. Z §5 a 6 zákona č. 254/2004 Sb. přitom
krajskému soudu vyplynulo, že shodné jednání podnikajících osob je tímto zákonem vnímáno
jako závažnější než jednání nepodnikající fyzické osoby.
8. Dále krajský soud poznamenal, že pokuta ve výši 4000 Kč, uložená na spodní hranici
zákonné sazby, odpovídala závažnosti deliktního jednání. Správce daně i žalovaný uvedli ve svých
rozhodnutích důvody vedoucí k uložení pokuty. Žalobkyně proti jejich výčtu podle krajského
soudu nevznesla žádné konkrétní námitky a neuvedla žádnou okolnost, kterou by správce daně
a žalovaný přehlédli nebo nevzali v úvahu, a která by svědčila v její prospěch.
9. Z obsahu správního spisu krajskému soudu také vyplynulo, že v době uzavření kupní
smlouvy, tj. ke dni 1. 9. 2006, byli jednateli žalobkyně Nader Safari a Petra Safari, která byla
zároveň na straně prodávající. Společníky žalobkyně byl Nader Safari a obchodní společnost
NaSa CZ spol. s r. o., v níž jedinými společníky byly stejné fyzické osoby. Propojení kupujícího
a prodávajícího tedy bylo nepochybné. Krajský soud zdůraznil, že právě pro takové případy
daňové zákony stanoví přísnější kritéria při dokazování a je na ně zaměřena i zvýšená pozornost
při kontrolní činnosti prováděné správcem daně.
III.
10. Žalobkyně (stěžovatelka) brojila proti rozsudku krajského soudu kasační stížností
z důvodu podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tedy pro nezákonnost spočívající v nesprávném
posouzení právní otázky krajským soudem v předcházejícím řízení.
11. Stěžovatelka nesouhlasila s posouzením materiální stránky správního deliktu. Domnívala
se, že krajský soud neposoudil věc hledisky vytyčenými Nejvyšším správním soudem v rozsudku
čj. 7 Afs 27/2008 - 46. Z argumentace Nejvyššího správního soudu stěžovatelce vyplynulo,
že pokud došlo v době do novely zákona č. 254/2004 Sb. provedené zákonem č. 303/2008 Sb.
ke spáchání jednání, které formálně naplňuje znaky správního deliktu (porušení povinnosti
provést platbu bezhotovostně), ale jeho závažnost je tak nízká, že se ani pokuta v minimální
zákonné výši 10 000 Kč nejeví přiměřenou, pak takové jednání není správním deliktem,
neboť nenaplňuje jeho materiální stránku.
12. Dále stěžovatelka uvedla, že v době jejího jednání zákon č. 254/2000 Sb. stanovil za daný
správní delikt pokutu nejméně 10 000 Kč. Správní orgány v předmětné věci usoudily,
že přiměřenou pokutou je částka 4000 Kč. Z jejich rozhodnutí stěžovatelce vyplynulo, že její
jednání nenaplnilo materiální stránku předmětného správního deliktu. Výše pokuty totiž
nedosáhla ani minimální zákonné hranice. Správní orgány a krajský soud podle stěžovatelky
zohlednily novelizaci provedenou zákonem č. 303/2008 Sb. Nevzaly přitom v úvahu, že aplikují
právní úpravu retroaktivně v neprospěch stěžovatelky. Taková aplikace v případě „trestního
obvinění“ ve smyslu Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod není přípustná.
Jednání, které nebylo v době „spáchání“ materiálně trestné, se zpětně trestným stává,
byť je uložený trest nižší, než byl nejnižší možný trest podle úpravy platné v době „spáchání“
údajného deliktu. Správní orgány ani krajský soud se těmito aspekty nezabývaly,
a to přes existenci judikatury Nejvyššího správního soudu.
13. Konečně stěžovatelka tvrdila, že nebylo doloženo a zůstalo neprokázáno tvrzení přejaté
i krajským soudem, podle nějž došlo k ohrožení hodnot chráněných zákonem č. 254/2004 Sb.
Rovněž poukázala na to, že v některých obdobích předcházejících popsanému jednání
stěžovatelky byl kurz české koruny vůči euru na takové úrovni, že by ani platbou částky
480 000 Kč v hotovosti nemohlo dojít k překročení zákonného limitu EUR 15 000. Věc je podle
stěžovatelky třeba posuzovat i z tohoto hlediska. Fyzické a právnické osoby totiž v běžném
obchodním styku nepřepočítávají jednotlivé platby aktuálním kurzem a spoléhají na jejich určitou
a běžnou oscilaci.
IV.
14. Žalovaný navrhl zamítnutí kasační stížnosti.
V.
15. Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.).
16. Kasační stížnost není důvodná.
17. Stěžovatelka nesouhlasila s krajským soudem v závěru o naplnění materiální stránky
správního deliktu podle §3 a 4 ve spojení s §6 zákona č. 254/2004 Sb. Domnívala se přitom,
že krajský soud věc nerespektoval právní názor Nejvyššího správního soudu vyslovený
v rozsudku čj. 7 Afs 27/2008 - 46.
18. Nejvyšší správní soud v označeném rozhodnutí především zdůraznil, že i u správního
deliktu podle citovaného ustanovení zákona č. 254/2004 Sb. je třeba důsledně zkoumat
jeho materiální stránku a byť není materiální stránka v zákoně výslovně upravena, její nepoužití
by bylo v rozporu s jednotícími principy právního řádu. Zdejší soud opakovaně rozhodl,
že k trestnosti určitého chování nestačí, když jednání vykazuje po formální stránce znaky
skutkové podstaty deliktu. Zároveň jednání musí být společensky nebezpečné (škodlivé).
Tento soud i v případech správních deliktů právnických osob trvá na tom, že pro kvalifikaci
konkrétního protiprávního jednání jako správního deliktu musí být kromě formálních znaků
deliktního jednání naplněna i materiální stránka deliktu, a jednání musí vykazovat určitou míru
společenské nebezpečnosti ve vztahu k porušené povinnosti, stanovené zákonem na ochranu
odpovídajících hodnot. To platí, přestože zákony upravující správní delikty stricto sensu materiální
stránku deliktu neupravují (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2007,
čj. 8 As 17/2007 - 135, č. 1338/2007 Sb. NSS).
19. Namítla-li stěžovatelka, že krajský soud neposoudil věc hledisky zmíněnými Nejvyšším
správním soudem v rozsudku čj. 7 Afs 27/2008 - 46, pohříchu tato opomenutá hlediska blíže
neidentifikovala. Z kontextu kasační stížnosti však vyplývá, že své jednání před novelou
provedenou zákonem č. 303/2008 Sb. nepovažovala za společensky nebezpečné, pokud
ani pokuta v minimální možné výši 10 000 Kč nebyla přiměřenou sankcí. Na tom stěžovatelka
založila stanovisko o nenaplněné materiální stránce správního deliktu a nemožnosti jejího
postihu.
20. Stěžovatelka však opomněla zohlednit zásadní odlišnost skutkových okolností jejího
případu a věci, v níž Nejvyšší správní soud rozhodl rozsudkem čj. 7 Afs 27/2008 - 46. Nejvyšší
správní soud přitom nepřehlédl, že na těchto nápadných rozdílech ve skutkovém základu věci
krajský soud založil odůvodnění svého závěru o společenské nebezpečnosti jednání stěžovatelky.
V této souvislosti zdejší soud odkazuje na stranu 7 poslední odstavec a na stranu 9 první odstavec
napadeného rozsudku, v němž krajský soud zachytil svoje úvahy o propojení prodávajícího
a kupujícího coby účastníků předmětné hotovostní platební transakce na základě smlouvy
o prodeji klisny ze dne 1. 9. 2006 a o nebezpečí daňových úniků.
21. V rozsudku čj. 7 Afs 27/2008 - 46, jehož obsah je ostatně účastníkům řízení i krajskému
soudu podrobně znám, Nejvyšší správní soud na základě obsahu soudního a správního spisu,
vyjádřil pochybnosti o tom, že jednání účastníka řízení sledovalo zakrytí nezákonného původu
výnosu s cílem vzbudit zdání, že se jedná o příjem nabytý v souladu se zákonem. Zavázal přitom
příslušný krajský soud, aby při posuzování skutkového stavu vzal v úvahu zejména výši
předmětné platby, okolnosti její úhrady a další skutečnosti. Pokud současně připustil,
že zákonodárce nastavením minimální výše pokuty nepřímo onu minimální hranici společenské
nebezpečnosti vyslovil, resp. uvedl-li, že do účinnosti zákona č. 303/2008 Sb. tato minimální
hranice společenské nebezpečnosti ležela výše, než kde leží za úpravy ve znění po novele,
nijak tím nepopřel zásady posuzování společenské nebezpečnosti konkrétního protiprávního
jednání, opírající se o přísně individuální zkoumání specifických okolností dané věci. Krajský
soud pak tomuto klíčovému požadavku při posouzení příslušné právní otázky dostál. Nejvyšší
správní soud se se závěry krajského soudu ztotožňuje a pro stručnost na ně na tomto místě
odkazuje. Stížní námitku tento soud neshledal důvodnou.
22. Namítla-li stěžovatelka závěrem kasační stížnosti, že ohrožení hodnot chráněných
zákonem č. 254/2004 Sb. nebylo prokázáno, setrvala opět v rovině obecného tvrzení
nedoprovázeného konkrétní stížní argumentací. Nejvyšší správní soud proto znovu odkazuje
na závěry krajského soudu. Ten správně podotkl, že správním deliktem podle citovaného zákona
nemůže být jen jednání, kdy k daňovému úniku skutečně došlo, a přisvědčil správním orgánům
v jejich závěrech o možnosti ohrožení hodnot a zájmů chráněných tímto právním předpisem
v kontextu posuzované věci. Pro úplnost Nejvyšší správní soud doplňuje, že úvahy stěžovatelky
nad oscilací kurzů eura, resp. Kč nejsou způsobilé na výše přijatém právním názoru ničeho
změnit, příp. ji dokonce ze spáchání správního deliktu vyvinit.
23. Brojila-li stěžovatelka proti nepřípustné retroaktivní aplikaci zákona č. 254/2004 Sb.
ve znění účinném po novele provedené zákonem č. 303/2008 Sb., opírala se o chybné
východisko nedostatku společenské nebezpečnosti svého jednání posuzovaného právní úpravou
v předchozím znění. Její jednání totiž bylo správním deliktem již podle právní úpravy účinné
v době spáchání deliktu, neboť z důvodů vytčených krajským soudem nepostrádalo materiální
stránky. Pozdější právní úprava je přitom pro stěžovatelku ve vztahu k posuzování trestnosti,
jak sama připouští a jak ostatně vyplývá z rozsudku Nejvyššího správního soudu
čj. 7 Afs 27/2008 - 46, nepříznivější. Tak tomu ovšem není v otázce ukládání trestu za tento
správní delikt. Proto správní orgány při ukládání sankce správně aplikovaly pro stěžovatelku
příznivější právní úpravu. Jejich postup správně schválil i krajský soud. Ani tato námitka
tedy nebyla důvodná.
24. Nejvyšší správní soud neshledal napadený rozsudek krajského soudu nezákonným,
proto kasační stížnost zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
25. Stěžovatelka neměla ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti (§60 odst. 1 a contrario za použití §120 s. ř. s.). Žalovanému, jemuž by jinak právo
na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo (§60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120
s. ř. s.), soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, neboť mu náklady řízení nad rámec běžné úřední
činnosti nevznikly.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně 28. února 2011
JUDr. Jan Passer
předseda senátu