Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.05.2012, sp. zn. 1 As 72/2012 - 18 [ rozsudek / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:1.AS.72.2012:18

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Byla-li žaloba proti rozhodnutí o správním vyhoštění podána u místně nepříslušného krajského soudu před účinností zákona č. 303/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, a místně příslušný krajský soud tuto žalobu na základě usnesení o postoupení věci obdržel až po účinnosti uvedeného zákona, bude o věci rozhodovat specializovaný senát ve složení podle §31 odst. 1 s. ř. s., a to na základě čl. II odst. 5 zákona č. 303/2011 Sb.

ECLI:CZ:NSS:2012:1.AS.72.2012:18
sp. zn. 1 As 72/2012 – 18 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Zdeňka Kühna v právní věci žalobce: A. M., zastoupeného Mgr. Jiřím Ostrýtem, advokátem se sídlem Slezská 14, Praha 2, proti žalované: Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, se sídlem Olšanská 2, Praha 3, proti rozhodnutí žalované ze dne 5. 12. 2011, č. j. CPR-10437-2/ČJ-2011-9CPR-V234, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 19. 3. 2012, č. j. 49 Az 12/2012 - 31, takto: Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 19. 3. 2012, č. j. 49 Az 12/2012 - 31, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Rozhodnutím ze dne 20. 9. 2011, č. j. KRPA-58013/ČJ-2011-000022, Policie České republiky, Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, odbor cizinecké policie, oddělení pobytové kontroly, pátrání a eskort uložila žalobci správní vyhoštění. Dobu, po kterou nelze umožnit vstup na území členských států Evropské unie, stanovila na tři roky a počátek této doby od okamžiku, kdy žalobce pozbude oprávnění k pobytu na území České republiky. Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce odvolání, které žalovaná v záhlaví označeným rozhodnutím zamítla a původní rozhodnutí potvrdila. [2] Žalobce proti rozhodnutí žalované podal dne 16. 12. 2011 žalobu, adresovanou Městskému soudu v Praze. Tomuto soudu byla žaloba doručena dne 19. 12. 2011. Usnesením ze dne 21. 12. 2011, č. j. 11 A 362/2011 – 11, rozhodl Městský soud v Praze o postoupení věci Krajskému soudu v Praze (dále jen „krajský soud“). Krajskému soudu došla věc žalobce dne 31. 1. 2012. Žalobu proti rozhodnutí žalované krajský soud v záhlaví popsaným rozsudkem zamítl. [3] Proti rozsudku krajského soudu brojí žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností. V ní namítá, že žalovaná i krajský soud nesprávně posoudily otázku, zda okamžité vycestování představuje pro stěžovatele ohrožení na životě, tedy vážnou újmu ve smyslu §179 odst. 2 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“). Stěžovatel trvá na tom, že v jeho případě je dán důvod znemožňující vycestování dle §179 odst. 1 zákona o pobytu cizinců. Proto navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. [4] Žalovaná se ke kasační stížnosti nevyjádřila. II. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [5] Nejvyšší správní soud vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu a shledal přitom, že řízení před krajským soudem, jež vedlo k vydání tohoto rozsudku, trpělo vadami, ke kterým musí kasační soud přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.). Řízení před krajským soudem bylo zmatečné (§103 odst. 1 písm. c) s. ř. s.), neboť o žalobě rozhodoval nesprávně obsazený soud. [6] Podle §31 odst. 2 s. ř. s. (ve znění účinném od 1. 1. 2012) ve věcech rozhodnutí o správním vyhoštění rozhoduje specializovaný samosoudce. Podle úpravy úč inné do 31. 12. 2012 se na obsazení soudu ve věcech rozhodnutí o správním vyhoštění vztahoval §31 odst. 1 s. ř. s., podle kterého krajský soud ve věcech správního soudnictví, nestanoví-li zákon jinak, rozhoduje ve specializovaných senátech složených z předsedy a dvou soudců. [7] Podle čl. II odst. 5 zákona č. 303/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, o žalobách ve věcech rozhodnutí o správním vyhoštění, rozhodnutí o povinnosti opustit území, rozhodnutí o zajištění cizince, rozhodnutí o prodloužení doby trvání zajištění cizince, jak ož i jiných rozhodnutí, jejichž důsledkem je omezení osobní svobody cizince, podaných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, rozhodne specializovaný senát ve složení podle dosavadních právních předpisů. To platí i v případě zrušení rozhodnutí krajského soudu na základě kasační stížnosti. Zákon č. 303/2011 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2012. [8] V nyní projednávané věci je nesporné, že žaloba ve věci rozhodnutí o správním vyhoštění byla podána přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 303/2011 Sb., konkrétně dne 16. 12. 2011. Tato žaloba však byla podána u místně nepříslušného soudu (Městský soud v Praze) a následně usnesením postoupena soudu místně příslušnému (Krajský soud v Praze), kterému došla až dne 31. 1. 2012. Rozhodující pro posouzení otázky, zda o ní měl rozhodovat samosoudce či specializovaný tříčlenný senát, je výklad pojmu „podání žaloby“, tedy zda je nutno podáním žaloby rozumět podání u jakéhokoli soudu, byť místně (a případně i věcně) nepříslušného, či zda je žaloba podána až ve chvíli, kdy dojde věcně a místně příslušnému soudu. [9] Konstantní judikatura Nejvyššího správního soudu zcela jasně upřednostňuje první ze shora uvedených výkladů. Podle §72 odst. 1 s. ř. s. lze žalobu podat do dvou měsíců poté, kdy rozhodnutí bylo žalobci oznámeno doručením písemného vyhotovení nebo jiným zákonem stanoveným způsobem, nestanoví-li zvláštní zákon lhůtu jinou. V případech žalob proti rozhodnutí o správním vyhoštění stanoví zákon o pobytu cizinců v §172 pro podání žaloby lhůtu deseti dnů ode dne doručení rozhodnutí správního orgánu v posledním stupni. Podle §32 s. ř. s. je řízení zahájeno dnem, kdy návrh došel soudu. [10] Jak uvedl zdejší soud např. v rozsudku ze dne 24. 9. 2008, č. j. 6 Ads 83/2008 – 41, soudní řád správní pro řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu (§72 odst. 1 s. ř. s.) nestanoví, u kterého soudu má být žaloba podána, jinak řečeno, nestanoví jako podmínku, že žaloba musí být podána u věcně a místně příslušného soudu. Takovou podmínku nestanoví v žádném ze svých ustanovení ani zákon o pobytu cizinců. Nejvyšší správní soud ve shora citovaném rozsudku dále uvedl, že z „§32 s. ř. s. pouze vyplývá, že podáním návrhu u soudu je zahájeno řízení a zahájení řízení má vedle účinků procesních i účinky hmotněprávní v podobě stavení běhu promlčecích a prekluzívních lhůt. Zákon tedy v tomto ustanovení uvádí jen okamžik zahájení řízení u soudu. Otázka místní příslušnosti soudu k projednání věci je pak řešena v ustanovení §7 s. ř. s. Má-li soud, u něhož byl návrh podán, za to, že k jeho vyřízení z hledisek uvedených v ustanovení §7 odst. 2 až 5 s. ř. s. (nyní §7 odst. 2 až 3 s. ř. s., pozn. soudu) není místně příslušný, má postupovat v zákoně pr o tento případ stanoveným postupem. V takovém případě je povinen postoupit podání k vyřízení soudu místně i věcně příslušnému dle §7 odst. 7 s. ř. s. (nyní §7 odst. 5 s. ř. s., pozn. soudu). Z citovaných zákonných ustanovení tedy jednoznačně vyplývá závě r, že řízení se u soudu, bez ohledu na jeho místní příslušnost, zahajuje v tomto případě podáním žaloby a toto podání žaloby, tedy zahájení řízení u soudu, má v oblasti hmotného práva za následek i stavení běhu promlčecích a prekluzívních lhůt. Postoupení žaloby místně příslušnému soudu v důsledku podání žaloby k soudu místně nepříslušnému nemá vliv na běh lhůty k podání žaloby dle §72 odst. 1 s. ř. s., neboť řízení u soudu jako takového je s popsanými hmotněprávními i procesními důsledky již zahájeno .“ Jinak řečeno, podáním žaloby u soudu, byť místně nepříslušného, je zachována lhůta pro podání žaloby (což není otázkou, jež je nutno řešit v nyní souzené věci). Současně je však také zahájeno řízení ve věci, neboť žaloba byla podána. Na tom nemůže ničeho změnit ani následné postoupení věci k vyřízení soudu příslušnému, neboť návrh již byl podán, řízení zahájeno a soud, kterému byla věc postoupena, v něm toliko pokračuje (obdobně též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 8. 2008, č. j. 8 As 2/2008 - 112, publ. pod č. 1721/2008 Sb. NSS). [11] Nejvyšší správní soud současně poukazuje na obdobný právní názor, který za podobné procesní situace zaujal Vrchní soud v Praze v rozhodnutí ze dne 24. 2. 1995, sp. zn. 4 Cdo 42/94, publikovaném ve Sbírce rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu pod č. 6/1997. Podle tohoto rozhodnutí „v ustanovení §82 odst. 1 o.s.ř. není stanoveno, u kterého soud u má být žaloba podána. Proto k zahájení občanského soudního řízení (které má za následek i stavení běhu promlčecích lhůt) dochází dnem podání žaloby i u místně a věcně nepříslušného soudu, a to i když takový soud byl jen žalobcem požádán o „doručení žaloby“ místně nebo věcně příslušnému soud u“. [12] Nejvyšší správní soud aplikoval shora uvedená teoretická východiska na projednávano u věc následujícím způsobem: [13] Ze soudního spisu vyplynulo, že stěžovatel žalobu podal (k poštovní přepravě) dne 16. 12. 2011. Městskému soudu v Praze žaloba došla dne 19. 12. 2011 – tohoto dne tedy bylo zahájeno ve smyslu §32 s. ř. s. řízení o žalobě. Usnesením ze dne 21. 12. 2011, č. j. 11 A 362/2011 – 11, rozhodl Městský soud v Praze o postoupení věci krajskému soudu. Krajskému soudu došla věc žalobce dne 31. 1. 2012. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že žaloby byla ve smyslu čl. II odst. 5 zákona č. 3 03/2011 Sb. podána dne 16. 12. 2011, tedy v době přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 303/2011 Sb. a o věci měl proto rozhodnout specializovaný senát ve složení podle dosavadních právních předpisů. [14] Z napadeného rozsudku je však zřejmé, že ve věci roz hodovala samosoudkyně. Z tohoto důvodu bylo řízení před krajským soudem, jehož výsledkem je kasační stížností napadený rozsudek, zmatečné. Byť stěžovatel námitku zmatečnosti v kasační stížnosti neuplatnil, Nejvyšší správní soud k ní přihlédl z úřední povinnosti a pro tuto vadu také rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.). Krajský soud bude v souladu se závazným právním názorem zdejšího soudu (§110 odst. 4 s. ř. s.) povinen o žalobě rozhodnout znovu, a to ve správném složení. Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že z důvodu vady zmatečnosti řízení nemohl věcně přezkoumat kasační námitku stěžovatele. [15] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí (§110 odst. 3 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 23. května 2012 JUDr. Lenka Kaniová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Byla-li žaloba proti rozhodnutí o správním vyhoštění podána u místně nepříslušného krajského soudu před účinností zákona č. 303/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, a místně příslušný krajský soud tuto žalobu na základě usnesení o postoupení věci obdržel až po účinnosti uvedeného zákona, bude o věci rozhodovat specializovaný senát ve složení podle §31 odst. 1 s. ř. s., a to na základě čl. II odst. 5 zákona č. 303/2011 Sb.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.05.2012
Číslo jednací:1 As 72/2012 - 18
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie
Prejudikatura:8 As 2/2008 - 112
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:1.AS.72.2012:18
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024