ECLI:CZ:NSS:2012:4.ADS.102.2011:75
sp. zn. 4 Ads 102/2011 - 75
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Marie Turkové
a soudců JUDr. Jiřího Pally a JUDr. Dagmar Nygrínové v právní věci žalobce: JUDr. J. P., zast.
Mgr. Vladanou Pščolkovou, advokátkou, se sídlem Sokolská třída 451/11, Ostrava, proti
žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, v řízení o kasační stížnosti
žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 20. 10. 2010, č. j. 9 Ca 192/2008 - 32,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ministra vnitra ve věcech služebního poměru ze dne 11. 3. 2008,
č. 85/2008, bylo zamítnuto odvolání žalobce a potvrzeno rozhodnutí ředitele odboru sociálního
zabezpečení Ministerstva vnitra ve věcech služebního poměru (dále jen „správní orgán prvního
stupně“) ze dne 13. 8. 2007, č. j. OSZ-64394-7/VD-Ro-2007.
V odůvodnění rozhodnutí o odvolání žalovaný uvedl, že napadeným rozhodnutím
byl žalobci dnem 1. 3. 2007 přiznán výsluhový příspěvek ve výši 16 635 Kč. Výsluhový příspěvek
byl vypočten podle §160 odst. 1 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „služební zákon“) ve výši rozdílu
mezi výsluhovým příspěvkem ve výši 27 260 Kč a starobním důchodem ve výši 10 625 Kč.
Starobní důchod byl žalobci přiznán již od 4. 4. 2004, ke dni přiznání byla jeho výše 9131 Kč
a ke dni 1. 3. 2007 činila jeho výše 10 625 Kč.
K námitce žalobce, že rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a starobním důchodem
měl být zjištěn ke dni přiznání starobního důchodu a nikoliv ke dni přiznání výsluhového
příspěvku, žalovaný uvedl, že věta druhá a třetí §160 odst. 1 služebního zákona je v rozporu
s větou první a neumožňuje zjistit rozdíl mezi příspěvkem a důchodem v případě, kdy souběh
obou plnění nastane až po přiznání důchodu. Rozdíl se přitom zjišťuje ke dni přiznání starobního
důchodu toliko tehdy, jedná-li se o bývalého příslušníka, který je ke dni přiznání důchodu
již poživatelem výsluhového příspěvku. Pokud je však bývalý příslušník poživatelem starobního
důchodu ke dni přiznání výsluhového příspěvku, zjišťuje se rozdíl k tomuto dni. Opačný závěr
by totiž vedl k neodůvodněnému zvýhodnění poživatele důchodu žádajícího o výsluhový
příspěvek vůči bývalému příslušníkovi, jenž požádá o starobní důchod až po vzniku nároku
na výsluhový příspěvek.
Žalovaný dále uvedl, že služební funkcionář stanovil měsíční služební příjem pro výpočet
výše výsluhového příspěvku podle §166 odst. 1 služebního zákona, podle něhož se za měsíční
služební příjem považuje průměrný hrubý služební příjem poskytovaný za předchozí kalendářní
rok přede dnem skončení služebního poměru. Výměra výsluhového příspěvku ve smyslu §158
služebního zákona činí 50 % měsíčního služebního příjmu, neboť služební poměr žalobce trval
35 let. Žalobce se ale domnívá, že mu měl být měsíční služební příjem pro účely výsluhových
nároků stanoven ze služebního příjmu poskytnutého za období leden až únor 2007, a to podle
§166 odst. 1 věty třetí služebního zákona, podle níž trval-li služební poměr po dobu kratší
než jeden rok, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční příjem z celé doby služebního poměru.
Žalobce má totiž za to, že jeho služební poměr nově vznikl ke dni 1. 1. 2007. Služební poměr
žalobce však ve skutečnosti trval nepřetržitě od 1. 9. 1971 až do 28. 2. 2007. Navíc služební
poměr ode dne 1. 1. 2007 ani vzniknout nemohl, protože podle předchozího zákona do této
doby žalobce služební poměr neskončil a i po tomto datu byl nadále příslušníkem Policie České
republiky. Podle §215 služebního zákona byl žalobce v souvislosti se změnou právní úpravy
služebního poměru ustanoven na služební místo, jmenován do služební hodnosti a byly mu nově
stanoveny služební náležitosti. Ustanovení §166 odst. 1 věty třetí služebního zákona je určeno
výlučně pro příslušníky, jejichž služební poměr opakovaně vznikl v době kratší než jeden rok.
Ze všech těchto důvodů žalovaný odvolání zamítl a napadené rozhodnutí správního
orgánu prvního stupně potvrdil.
Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 20. 10. 2010, č. j. 9 Ca 192/2008 - 32, byla
žaloba proti uvedenému rozhodnutí žalovaného jako nedůvodná zamítnuta. V odůvodnění
tohoto rozsudku soud uvedl, že podle §160 služebního zákona se při souběhu se starobním nebo
invalidním důchodem výsluhový příspěvek vyplácí pouze tehdy, pokud je vyšší než některý
z uvedených důchodů, a to ve výši rozdílu mezi výsluhovým příspěvkem a důchodem. Tento
rozdíl se zjišťuje ke dni přiznání starobního nebo invalidního důchodu. V případě souběhu
nároku na výplatu výsluhového příspěvku a nároku na výplatu starobního důchodu se považuje
ode dne přiznání starobního důchodu za výsluhový příspěvek toliko rozdíl mezi starobním
důchodem a výsluhovým příspěvkem k tomuto dni, který se nadále se zvyšuje podle §159
služebního zákona bez přihlédnutí k výši důchodu.
Soud se proto neztotožnil s námitkou, že žalovaný stanovil výplatu žalobcova
výsluhového příspěvku v rozporu se zákonem, když rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem
a starobním důchodem zjišťoval k datu souběhu těchto nároků (1. 3. 2007) a nikoliv ke dni
přiznání starobního důchodu (4. 4. 2004). Z ustanovení §160 věty třetí služebního zákona
vyplývá, že zákonodárce počítal pouze s variantou, že nárok na důchod vzniká teprve po vzniku
nároku na výsluhový příspěvek. Totéž lze dovodit i z důvodové zprávy k zákonu č. 530/2005 Sb.,
kterým se mění mj. služební zákon. V ní se uvádí, že po vzniku nároku na výplatu starobního
důchodu bude výsluhový příspěvek dále vyplácen jen ve výši rozdílu mezi výší náležejícího
starobního důchodu a výší přiznaného výsluhového příspěvku s tím, že pouze tento rozdíl bude
nadále považován za výsluhový příspěvek. Tato skutečnost je dána tím, že nárok na výsluhový
příspěvek vzniká již po 15 letech služby a zákonem předvídaná posloupnost nároků tak bude
v praxi většinovým jevem. Na případy, kdy plnění vzniknou v opačném pořadí, pak zákon
výslovně nepamatuje. Tento nedostatek však lze překlenout výkladem, zejména podle smyslu
a účelu daného ustanovení. Cílem aplikovaného ustanovení je totiž upravit situaci,
kdy oprávněnému vznikl nárok na výsluhový příspěvek i na dávku důchodového pojištění.
Základním pravidlem je, že výsluhový příspěvek, je-li vyšší než důchod, se po dobu souběhu
vyplácí pouze ve výši rozdílu mezi ním a důchodovou dávkou. Toto pravidlo má za účel zachovat
bývalému příslušníkovi životní úroveň ve výši výsluhového příspěvku i v době, kdy pobírá dávku
důchodového pojištění, která je oproti výsluhovému příspěvku nižší. Zachován má přitom
být právě celkový příjem ve výši výsluhového příspěvku před redukcí tak, aby úhrn výsluhového
příspěvku a důchodu ke dni vzniku souběhu nepřevyšoval přiznaný výsluhový příspěvek
před úpravou jeho výše. Aby bylo možno tohoto cíle dosáhnout, je nutno vycházet ze stavu,
kdy reálně dochází k souběhu obou nároků, neboť jen tehdy bude výsledný příjem odpovídat výši
výsluhového příspěvku před jeho úpravou pro výplatu. Žalobcem navrhovaný přístup
by skutečně představoval neodůvodněné zvýhodnění tzv. přesluhujících osob, neboť by jim
ke dni souběhu přiznával vyšší částku, než která odpovídá neredukované výši výsluhového
příspěvku.
Soud tedy shrnul, že pro stanovení výše rozdílu podle §160 služebního zákona je zcela
nepodstatné, který z obou nároků vznikl dříve, neboť rozhodný je nutně vždy den,
ke kterému došlo k jejich reálnému souběhu. Správní orgány tedy postupovaly správně,
pokud v projednávané věci rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a starobním důchodem
zjišťovaly k datu souběhu obou nároků (1. 3. 2007), tedy ke dni vzniku nároku žalobce
na výsluhový příspěvek, a nikoliv zpětně ke dni přiznání starobního důchodu (4. 4. 2004),
neboť pouze takovým postupem bylo možné dosáhnout cíle aplikovaného ustanovení. Městský
soud v Praze v této souvislosti odkázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
29. 9. 2010, č. j. 3 Ads 87/2010 - 43, dostupný na www.nssoud.cz.
Soud dále uvedl, že za měsíční služební příjem se podle §166 odst. 1 služebního zákona
považuje průměrný hrubý služební příjem poskytovaný za předchozí kalendářní rok přede dnem
skončení služebního poměru příslušníka. Jestliže služební poměr skončil posledním dnem
kalendářního roku, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční služební příjem z tohoto kalendářního
roku. Trval-li služební poměr po dobu kratší než jeden rok, zjišťuje se průměrný hrubý služební
příjem z celé doby trvání služebního poměru. Je-li to pro příslušníka výhodnější, zjišťuje
se průměrný hrubý služební příjem za předchozí tři kalendářní roky. Žalobce se domáhá aplikace
věty třetí uvedeného ustanovení, neboť má za to, že jeho služební poměr trval po dobu
kratší než jeden rok. Podle soudu však ze služebního zákona, jenž nabyl účinnosti dne 1. 1. 2007,
nelze dovodit, že by žalobcův dosavadní služební poměr příslušníka Policie České republiky,
který trval ke dni 31. 12. 2006, k témuž dni skončil a dne 1. 1. 2007 vznikl nový služební poměr.
Zákon o služebním poměru vychází ze zásady kontinuity, což vyplývá i z jeho přechodných
ustanovení, např. §215. Služební poměr příslušníka vzniklý podle dosavadních právních předpisů
přede dnem 1. 1. 2007 trvá i po tomto datu. Od 1. 1. 2007 se však na příslušníka a jeho služební
poměr vztahuje nová právní úprava a z ní plynoucí práva a povinnosti, např. povinnost ustanovit
příslušníka vykonávajícího službu podle §1 odst. 4 služebního zákona ke dni účinnosti
služebního zákona na takové služební místo, pro které splňuje stanovaný stupeň vzdělání,
a jmenovat jej do služební hodnosti, která je stanovena pro toto služební místo.
Proto podle soudu nelze považovat rozhodnutí ředitele Policie České republiky,
Správy Severomoravského kraje ve věcech služebního poměru ze dne 18. 12. 2006,
č. RŘSMK-2139/2006, za rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, neboť tímto rozhodnutím
byla toliko splněna zákonná povinnost ustanovit žalobce na služební místo a jmenovat
jej do vhodné služební hodnosti. Žalobce navíc nemusel písemně žádat o přijetí do nového
služebního poměru, což je po dle §13 odst. 1 písm. a) služebního zákona jedním z předpokladů
přijetí do služebního poměru. Při výpočtu průměrného měsíčního příjmu se tedy žalobce nemůže
dovolávat §165 služebního zákona, neboť toto ustanovení upravuje dobu rozhodnou
pro výsluhové nároky, nikoliv způsob určení měsíčního služebního příjmu příslušníka pro účely
výše výsluhových nároků. Ustanovení §166 odst. 1 služebního zákona nestanoví, že by se dobou
trvání služebního poměru příslušníka rozuměla pouze doba trvání služebního poměru počítaná
od 1. 1. 2007. Pokud služební zákon vychází ze zásady kontinuálního trvání služebních poměrů
vzniklých podle dosavadních právních předpisů, je při určení doby trvání služebního poměru
příslušníka nutno zohlednit celou dobu, po kterou končící služební poměr trval, tedy i dobu,
po kterou příslušník tento služební poměr vykonával přede dnem 1. 1. 2007. Mezi stranami není
sporu o tom, že služební poměr žalobce jako příslušníka Policie ČR trval od 1. 7. 1992
do 28. 2. 2007, přičemž od 1. 9. 1971 do 30. 6. 1992 byl žalobce ve služebním poměru příslušníka
SNB. Závěr žalovaného, že služební poměr žalobce netrval méně než jeden rok a nelze
tak postupovat podle §166 odst. 1 věty třetí služebního zákona, je tedy v souladu se zákonem.
Městský soud v Praze neshledal důvodnou ani námitku týkající se nepřezkoumatelnosti
rozhodnutí obou správních orgánů. Rozhodnutí správního orgánu prvního stupně totiž obsahuje
všechny náležitosti. V jeho odůvodnění je vysvětleno, jak služební funkcionář postupoval
při výpočtu výsluhového příspěvku a jakým způsobem byla určena výše výplaty tohoto příspěvku.
Nebylo přitom zapotřebí, aby správní orgán prvního stupně v rozhodnutí uváděl,
z jakého důvodu zjišťoval rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a starobním důchodem k datu
souběhu obou nároků a nikoliv k jinému datu. Nebylo také třeba vysvětlovat, proč nebyl
aplikován §166 odst. 1 věty třetí služebního zákona, neboť služební funkcionář správně vycházel
z toho, že služební poměr žalobce před jeho skončením trval více než jeden rok. S odvolacími
námitkami se pak žalovaný řádně vypořádal v žalobou napadeném rozhodnutí.
Ze všech těchto důvodů soud žalobu jako nedůvodnou zamítl.
Ve včasné kasační stížnosti žalobce (dále jen „stěžovatel“) namítl, že soudem uváděný
záměr zákonodárce z §160 služebního zákona nevyplývá a je nepravdivý. Z věty druhé §160
služebního zákona jednoznačně vyplývá, že se má vycházet ze základní výše starobního důchodu
ke dni přiznání starobního důchodu. Toto ustanovení také upravuje, z jaké částky výsluhového
příspěvku se má vycházet, pokud již vznikl nárok na jeho vyplácení. Výsluhový příspěvek
se průběžně valorizuje, a proto bylo stanoveno, že v rámci výpočtu při souběhu a stanovení
rozdílu se bude vycházet z výše výsluhového příspěvku ke dni přiznání starobního důchodu s tím,
že takto stanovený výsluhový příspěvek se bude samostatně zvyšovat podle §159 služebního
zákona bez přihlédnutí k výši důchodu. Zákonodárce dále určil, že starobní důchod pro účely
výpočtu výsluhového příspěvku bude bez případné valorizace, neboť se vychází ze stavu ke dni
jeho přiznání.
V souzené věci se podle stěžovatele vycházelo z výše výsluhového příspěvku, který nebyl
valorizován, a ani nemohl být, neboť souběhu nároků nepředcházel nárok na výplatu
výsluhového příspěvku. Pak měla být bez výhrad aplikována věta druhá §160 služebního zákona
a rozdíl mezi nároky stanoven ke dni přiznání starobního důchodu, přičemž nárok na rozdíl
vznikl okamžikem souběhu obou nároků a ode dne souběhu mu měla být přiznána částka
odpovídající vzniklému nároku.
Podle další stížnostní námitky právním posouzením, které provedl městský soud, dochází
k většímu znevýhodnění stěžovatele oproti těm, kterým nárok na výplatu starobního důchodu
vznikne až poté, co již pobírají výsluhový příspěvek, neboť pak není valorizována částka
výsluhového příspěvku, je valorizována částka starobního důchodu, a tudíž vzniklý rozdíl bude
ještě nižší, než plyne z právní úpravy. Tento výklad městského soudu však odporuje
jednoznačnému znění §160 služebního zákona. Výsluhový příspěvek je daný pevnou částkou
a všem bývalým příslušníkům se počítá stejným mechanismem. Tato částka se stanoví ke dni
skončení služebního poměru, maximální částka je daná zákonem a na její výši nemá vliv,
zda je pobírán jiný důchod či nikoliv. Výsluhový příspěvek před redukcí je pevná a maximální
částka, která nikdy nebude překročena a není tomu tak ani v tomto případě. Úhrn vypláceného
výsluhového příspěvku a důchodu nepřevyšuje přiznaný výsluhový příspěvek před redukcí.
Závěr, že rozhodující je stav výše důchodu ke dni vzniku souběhu, je tak nelogický a zákonu
odporující, neboť na straně stěžovatele nedochází k neodůvodněnému zvýhodnění.
Stěžovatel také namítl, že nárok na výsluhový příspěvek vzniká po skončení služebního
poměru za podmínky, že bývalý příslušník vykonával službu alespoň 15 let. Ustanovení §160
služebního zákona neupravuje toliko problematiku souběhu se starobními důchody,
ale rovněž s důchody invalidními. Není tak pravdivý závěr městského soudu, že je zde absence
zákonné úpravy pro souběh těchto dvou nároků v případech, kdy nároky na předmětná plnění
vzniknou v opačném pořadí. Ustanovení §160 služebního zákona je totiž zcela jednoznačné.
V této souvislosti je nutné podle stěžovatele poukázat na nezbytnost použití gramatického
a systematického výkladu, přičemž jiné metody výkladu lze použít pouze, pokud základní metody
nevedou k jednoznačnému výsledku. Výklad soudu byl tak podle stěžovatele nedostatečný.
Příslušná tvrzení žalovaného jsou dále podle stěžovatele paušální, nebyla prokázána
žádnými navrženými důkazy, výklad provedený správním orgánem prokazuje prvky libovůle.
Rozhodnutí žalovaného je proto nejen nezákonné, ale i nesrozumitelné. Toto rozhodnutí
též nesplňovalo zákonné náležitosti, nebylo dostatečně odůvodněno, nebylo srozumitelné. Soud
přitom nemá povinnost nahrazovat svou činností úvahy správního orgánu. Žalovaný měl
své argumenty sdělit v odvolacím řízení, a pokud tak neučinil, měl soud jeho rozhodnutí zrušit.
Stěžovatel rovněž namítl, že napadením rozhodného dne, k němuž žalovaný zjišťoval
rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a důchodem, napadl automaticky i mechanismus výpočtu
a žalovaný se touto námitkou měl zabývat. V této souvislosti stěžovatel poukázal na to,
že §17 služebního zákona upravuje problematiku vzniku služebního poměru a přechodné
ustanovení §215 téhož právního předpisu pak stanoví, že příslušník ustanovený do funkce podle
dosavadních právních předpisů, který vykonává službu podle §1 odst. 4 služebního zákona, bude
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona ustanoven na služební místo, pro které splňuje stanovený
stupeň vzdělání, a jmenován do služební hodnosti, která je stanovena pro toto služební místo.
Pokud v předchozím rozhodnutí služebního funkcionáře tyto výroky absentovaly, není možné
konstatovat, že byla zachována kontinuita jeho služebního poměru. Tu ostatně ani z §215
služebního zákona nelze dovodit. Pokud tedy Městský soud v Praze argumentuje tímto
ustanovením, je zapotřebí jeho rozhodnutí považovat za nepřezkoumatelné.
Soud měl podle stěžovatele dále vyložit zejména §166 odst. 1 větu třetí služebního
zákona, jak již bylo namítáno v žalobě, avšak s tímto argumentem se nevypořádal. Přechodná
ustanovení neobsahují úpravu ve vztahu k §166 služebního zákona, a proto nelze dovodit
nic jiného, než že trval-li služební poměr po dobu kratší než jeden rok, pak se zjišťuje průměrný
hrubý měsíční příjem z celé doby trvání služebního poměru. Jelikož se tedy Městský soud v Praze
nezabýval výkladem §166 odst. 1 služebního zákona, zatížil řízení vadou, jež mohla způsobit
nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku.
Podle stěžovatele neobstojí ani výklady §165 a §224 služebního zákona provedené
městským soudem. Zákon totiž přesně rozlišuje služební poměr podle tohoto zákona a dobu
odpracovanou podle dřívějšího služebního zákona, přičemž z přechodných ustanovení tato
kontinuita nevyplývá. Přechodná ustanovení upravují odchylky od některých ustanovení nové
právní úpravy pro příslušníky, jejichž služební poměr trval k 31. 12. 2006, avšak nezakládají
kontinuitu služebního poměru. Skutečnost, že nejde o kontinuitu, je vyjádřena např. v §165
služebního zákona, v němž je rozlišováno mezi dobou trvání služebního poměru a dobou
započtenou ke dni účinnosti zákona. Ustanovení §166 služebního zákona pak nelze aplikovat
na dobu před jeho účinností, tj. na dobu před 1. 1. 2007, kdy platil jiný právní předpis.
Konečně stěžovatel znovu namítl, že při určení měsíčního služebního příjmu pro určení
výše výsluhových nároků měl žalovaný vycházet z celé doby služebního poměru, který podle
služebního zákona trval od 1. 1. 2007, tj. z doby kratší než jeden rok. Jestliže tedy městský soud
po provedeném řízení shledal rozhodnutí správních orgánů přezkoumatelná a navíc správná,
musí být kasační stížnost shledána důvodnou. Pro úplnost stěžovatel uvedl, že pokud soud zamítl
žalobu, měl do výroku uvést, o jakou žalobu se jednalo.
Ze všech těchto důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek
Městského soudu v Praze ze dne 20. 10. 2010, č. j. 9 Ca 192/2008 - 32, zrušil a věc vrátil tomuto
soudu k dalšímu řízení.
Vyjádření žalovaného ke kasační stížnosti nebylo podáno.
Nejvyšší správní soud přezkoumal kasační stížností napadený rozsudek v souladu s §109
odst. 2 a 3 s. ř. s., podle nichž byl vázán rozsahem a důvody, jež byly stěžovatelem v kasační
stížnosti uplatněny. Neshledal přitom vady, k nimž by podle §109 odst. 3 s. ř. s. musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
V odůvodnění rozhodnutí o odvolání žalovaný uvedl, že jednotlivé věty ustanovení §160
odst. 1 služebního zákona jsou ve vzájemném rozporu a neumožňují zjistit rozdíl
mezi výsluhovým příspěvkem a starobním důchodem v případě, kdy souběh obou plnění nastane
až po přiznání důchodu. Toto ustanovení je proto nutné vyložit tak, že se tento rozdíl zjišťuje
ke dni přiznání starobního důchodu jen tehdy, jedná-li se o bývalého příslušníka bezpečnostního
sboru, který je ke dni přiznání důchodu již poživatelem výsluhového příspěvku.
Jestliže však je bývalý příslušník poživatelem starobního důchodu ke dni přiznání výsluhového
příspěvku, zjišťuje se rozdíl k tomuto dni. Těmito úvahami o nejasnosti aplikace §160 odst. 1
služebního zákona a o použití jeho věty třetí jen na příslušníky, kteří jsou ke dni přiznání
starobního důchodu již poživateli výsluhového příspěvku, se tedy odvolací orgán řádně vypořádal
s odvolacími námitkami o jednoznačnosti tohoto ustanovení a o tom, že z hlediska
výše výsluhového příspěvku není rozhodné, že nárok na něj vznikl až po přiznání starobního
důchodu. V rozhodnutí o odvolání žalovaný rovněž objasnil, na základě jakých skutečností
nemůže být pro účely stanovení výše výsluhového příspěvku aplikována třetí věta §166 odst. 1
služebního zákona, tedy za období od 1. 1. 2007. Stížnostní námitky o nepřezkoumatelnosti
rozhodnutí o odvolání tedy Nejvyšší správní soud neshledal důvodnými.
Městský soud v Praze v odůvodnění napadeného rozsudku obsáhle vysvětlil, na základě
jakých ustanovení služebního zákona dovodil nepřetržité trvání služebního poměru stěžovatele
založeného podle předchozí právní úpravy i po účinnosti služebního zákona a z toho vyplývající
nemožnost nahlížet na tento služební poměr při výpočtu výše výsluhového příspěvku
jako na kratší jednoho roku. Soud tedy svůj závěr o kontinuitě služebního poměru příslušníků
bezpečnostních sborů dostatečně odůvodnil. V záhlaví rozsudku soud vymezil předmět řízení
o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu přesným označením rozhodnutí o odvolání,
takže pokud ve výroku I. rozsudku uvedl, že „Žaloba se zamítá“, je tato výroková část kasační
stížností napadeného rozsudku zcela srozumitelná. Ani stížnostním námitkám
o nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku tedy Nejvyšší správní soud nepřiznal důvodnost.
Rovněž tak se neztotožnil ani s kasačními námitkami o nesprávném posouzení právní
otázky soudem ve vztahu k výkladu §160 odst. 1 služebního zákona.
Otázkou stanovení rozhodného dne, k němuž se při souběhu výsluhového příspěvku
se starobním důchodem zjišťuje rozdíl mezi těmito dvěma dávkami za situace,
kdy byl příslušníkovi bezpečnostního sboru nejprve přiznán starobní důchod a teprve poté
výsluhový příspěvek, se již Nejvyšší správní soud zabýval ve svém rozsudku ze dne 29. 9. 2010,
č. j. 3 Ads 87/2010 - 43, který lze vyhledat na www.nssoud.cz. V tomto judikátu Nejvyšší správní
soud uvedl tyto úvahy:
„Podle §160 odst. 1 služebního zákona se při souběhu nároku na výplatu výsluhového příspěvku
s nárokem na výplatu starobního důchodu, plného invalidního důchodu nebo částečného invalidního důchodu
výsluhový příspěvek vyplácí pouze tehdy, jestliže je vyšší než některý z uvedených důchodů, a to ve výši rozdílu
mezi výsluhovým příspěvkem a důchodem. Rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a důchodem se zjišťuje ke dni
přiznání starobního důchodu, plného invalidního důchodu nebo částečného invalidního důchodu anebo ke dni
úpravy částečného invalidního důchodu v souběhu s výdělkem. Jde-li o souběh nároku na výplatu výsluhového
příspěvku s nárokem na výplatu starobního důchodu, považuje se ode dne přiznání starobního důchodu
za výsluhový příspěvek toliko rozdíl mezi náležejícím starobním důchodem a výsluhovým příspěvkem k tomuto
dni a nadále se samostatně zvyšuje podle §159 bez přihlédnutí k výši důchodu.
Z textu citovaného ustanovení - nejmarkantněji pak z jeho věty třetí - podle názoru Nejvyššího správního
soudu vyplývá, že zákonodárce počítal pouze s variantou, kdy nárok na důchod vzniká teprve po vzniku nároku
na výsluhový příspěvek. Srov. zejména formulaci „považuje se ode dne přiznání starobního důchodu za výsluhový
příspěvek toliko rozdíl...“. Totéž lze dovodit rovněž z textu důvodové zprávy k zákonu č. 530/2005 Sb.,
kterým se mění mimo jiné služební zákon. Zde se doslova uvádí: „Navrhuje se změnit mechanismus posuzování
nároku na výplatu výsluhového příspěvku v souběhu s nárokem na výplatu starobního důchodu a výrazně uspořit
finanční prostředky vynakládané na výplatu výsluhových nároků. Po vzniku nároku na výplatu starobního
důchodu bude výsluhový příspěvek dále vyplácen jen ve výši rozdílu mezi výší náležejícího starobního důchodu a výší
přiznaného výsluhového příspěvku s tím, že pouze tento rozdíl bude nadále považován za výsluhový příspěvek...“
Uvedené je zřejmě dáno tím, že nárok na výsluhový příspěvek vzniká již po 15 letech služby (§157 služebního
zákona), a zákonem předvídaná posloupnost nároků tak bude v praxi většinovým jevem.
Na případy jako v projednávané věci, kdy nároky na předmětná plnění vzniknou v opačném pořadí,
tak sice není v zákoně výslovně pamatováno, přesto je Nejvyšší správní soud toho názoru, že tento nedostatek
zákonného znění lze překlenout výkladem, a to zejména podle smyslu a účelu daného ustanovení.
Cílem aplikovaného ustanovení obecně je upravit situaci, kdy oprávněnému vznikl nárok na výsluhový
příspěvek i na dávku důchodového pojištění. Základním pravidlem pak je, že výsluhový příspěvek, je-li vyšší
než důchod, se po dobu souběhu vyplácí pouze ve výši rozdílu mezi ním a důchodovou dávkou. Toto pravidlo
sleduje zjevně jediný účel, a to zachovat osobě, která pracovala ve služebním poměru, životní úroveň odpovídající
výši výsluhového příspěvku i v době, kdy již pobírá dávku z jiného systému zabezpečení,
která je oproti výsluhovému příspěvku nižší. Zdůraznit je třeba, že zachován má být právě příjem ve výši
výsluhového příspěvku před redukcí, jinými slovy, aby úhrn vypláceného výsluhového příspěvku a důchodu ke dni
vzniku souběhu nepřevyšoval přiznaný výsluhový příspěvek před úpravou jeho výše.
Aby bylo možné tohoto cíle dosáhnout, je pak - při určování výše rozdílu mezi výsluhovým příspěvkem
a důchodovou dávkou - nutno vycházet ze stavu, kdy reálně dochází k souběhu obou nároků.
Pouze takovýto přístup je totiž schopen zajistit, aby výsledný příjem - ke dni rozhodnutí správního orgánu
- odpovídal výši výsluhového příspěvku před jeho úpravou pro výplatu. Je to tedy nikoli postup správních orgánů
v projednávané věci, který by neoprávněně zvýhodňoval příslušníky, kteří tzv. nepřesluhovali, nýbrž právě postup
navrhovaný stěžovatelem, který by představoval neodůvodněné zvýhodnění - ovšem naopak osob tzv. přesluhujících,
neboť by jim v konečném důsledku přiznával již ke dni souběhu vyšší částku, než která odpovídá neredukované
výši výsluhového příspěvku.“
Na základě těchto úvah učinil Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 29. 9. 2010,
č. j. 3 Ads 87/2010 - 43, závěr, že „pro stanovení výše rozdílu podle §160 odst. 1 služebního zákona
je zcela nepodstatné, který z obou nároků vznikl dříve, neboť rozhodný je nutně vždy den, ke kterému došlo
k jejich reálnému souběhu.“
S tímto závěrem se ztotožňuje Nejvyšší správní soud i v nyní projednávané
věci a neshledává žádný důvod se od něho odchýlit. Uvedený judikát se zabývá i skutečnostmi,
jimiž v dané věci argumentoval stěžovatel v kasační stížnosti, takže na něj lze zcela odkázat.
Zbývá tedy učinit závěr, že Městský soud v Praze nepochybil, když v posuzovaném případě
dospěl k závěru o nutnosti stanovit rozdíl mezi výsluhovým příspěvkem a starobním důchodem
ke dni souběhu obou těchto dávek, a nikoliv ke dni přiznání starobního důchodu.
Konečně se Nejvyšší správní soud zabýval stížnostními námitkami o vzniku nového
služebního poměru po účinnosti služebního zákona a z toho plynoucí nutnosti aplikovat
při stanovení měsíčního služebního příjmu pro účely výpočtu výše výsluhového příspěvku §166
odst. 1 věty třetí tohoto zákona.
Uvedenou otázkou se Nejvyšší správní soud v minulosti rovněž zabýval. V rozsudku
ze dne 16. 3. 2001, č. j. 6 Ads 137/2010 - 75, který je taktéž dostupný na www.nssoud.cz, uvedl,
že „základní úpravu výpočtu měsíčního služebního příjmu pro účely stanovení výše výsluhových nároků upravuje
§166 odst. 1 věta první a druhá služebního zákona, který stanovuje, že „[z]a měsíční služební příjem
se pro účely stanovení výše výsluhových nároků považuje průměrný hrubý služební příjem poskytovaný za předchozí
kalendářní rok přede dnem skončení služebního poměru příslušníka. Jestliže služební poměr skončil posledním
dnem kalendářního roku, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční služební příjem z tohoto kalendářního roku.“ Věta
třetí a čtvrtá téhož ustanovení pak k těmto obecným normám dotváří zvláštní pravidla pro některé skupiny
příslušníků: „Trval-li služební poměr po dobu kratší než 1 rok, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční služební
příjem z celé doby trvání služebního poměru. Je-li to pro příslušníka výhodnější, zjišťuje se průměrný hrubý
služební příjem za předchozí 3 kalendářní roky.
…
Argument stěžovatele, že mu nový služební poměr vznikl rozhodnutím příslušného funkcionáře dle §17
ve spojení s §215 odst. 1 služebního zákona, dle Nejvyššího správního soudu neobstojí. Právě dikce §215 svědčí
pro kontinuitu služebních poměrů, neboť v odstavci druhém vymezuje důvody zániku služebního poměru,
nelze-li postupovat dle odstavce prvého, tj. pokud příslušník vykonávající službu podle §1 odst. 4 služebního
zákona nemůže být „ustanoven na služební místo, pro které splňuje stanovený stupeň vzdělání, a jmenován
do služební hodnosti, která je stanovena pro toto služební místo“. V této souvislosti tak není možné vykládat
§215 odst. 1 služebního zákona jako lex specialis k §17 téhož zákona.
Hlavním cílem přijetí služebního zákona bylo dle důvodové zprávy zejména „sjednotit roztříštěné právní
úpravy služebních poměrů příslušníků Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky,
Vězeňské služby České republiky, Celní správy České republiky, Bezpečnostní informační služby a Úřadu
pro zahraniční styky a informace“ a „přiblížit právní úpravu právu Evropských společenství“ (sněmovní tisk
256/0). Ani teleologickým výkladem tak nelze dovodit zákonodárcův úmysl dát k datu účinnosti služebního
zákona vzniknout novým služebním poměrům, nýbrž pouze změnit dosavadní právní úpravu stávajících
služebních poměrů (případně těch, které vznikly po nabytí účinnosti služebního zákona) s účinky do budoucna.
Za účelem dosažení právní kontinuity upravil některé aspekty služebního poměru v jeho přechodných ustanoveních.
Citovaná důvodová zpráva ke služebnímu zákonu k tomuto sice uvádí, že zákon upravuje přechod stávajících
příslušníků do služebního poměru podle nového zákona, avšak z toho nelze dovodit vznik nových služebních
poměrů, nýbrž se naopak jedná o vyjádření právní kontinuity, neboť nová právní úprava dopadá i na služební
poměry stávající.
Pokud bychom připustili výklad stěžovatele, pak by (dovedeno ad absurdum) jedním z důsledků
diskontinuity služebních poměrů bylo, že by příslušníci měli při zániku prvého služebního poměru nárok
na odchodné dle §155 služebního zákona (trval-li tento služební poměr alespoň 6 let), neboť zde není dán žádný
z důvodů pro jeho neposkytnutí dle písm. a) až d) téhož ustanovení. To však zcela evidentně nekoresponduje
se záměrem zákonodárce uvedeným v důvodové zprávě k novele služebního zákona č. 500/2005 Sb.,
kterým je „snížit náklady v oblasti odměňování a výsluhových nároků (odchodného a výsluhového příspěvku)
příslušníků, popřípadě další náklady“ (sněmovní tisk 1002/0, 4. volební období, dostupný na www.psp.cz).
Nejvyšší správní soud dále neshledal, že by zde docházelo k nepřípustné retroaktivní aplikaci §166
odst. 1 služebního zákona. V této souvislosti Nejvyšší správní soud podotýká, že se jedná o tzv. nepravou
retroaktivitu. Vztah nové právní úpravy k úpravě dřívější a právním vztahům podle ní vzniklým vyjadřují
obvykle přechodná ustanovení zákona (intertemporalia). I při dodržování platnosti zásady zákazu zpětného
působení zákonů platí ve smyslu těchto přechodných ustanovení ještě další zvláštnosti. Právní vztahy, které vznikly
za platnosti práva starého, se spravují zásadně tímto právem včetně otázek jejich vzniku, a to až do doby účinnosti
práva nového; po jeho účinnosti se však řídí již výlučně tímto právem novým. Nejvyšší správní soud
pak na základě výše uvedeného považuje námitku stěžovatele vůči nepřípustné retroaktivní aplikaci §166
služebního zákona za nedůvodnou.“
Na základě těchto úvah tedy Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 16. 3. 2001,
č. j. 6 Ads 137/2010 - 75, dovodil, že z „§17 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů, který stanoví náležitosti rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, mimo jiné i den vzniku
služebního poměru, ve spojení s §215 tohoto zákona (přechodné ustanovení, podle něhož je příslušník dnem
účinnosti zákona ustanoven na konkrétní služební místo), nelze dovodit, že by účinností citovaného zákona
vznikl již zaměstnaným příslušníkům bezpečnostních sborů nový služební poměr.“
Také s tímto závěrem se Nejvyšší správní soud v posuzovaném případě zcela ztotožňuje
a neshledává žádný důvod se od něho odchýlit. Rovněž i na tento judikát postačí odkázat,
neboť dostatečně pokrývá stěžovatelovu argumentaci. Městský soud v Praze tedy nepochybil,
když v dané věci dospěl k závěru o nemožnosti aplikace §166 odst. 1 věty třetí služebního
zákona a o nutnosti vycházet při stanovení výše výsluhového příspěvku z měsíčních služebních
příjmů stěžovatele dosažených před účinností služebního zákona.
Ani se stížnostními námitkami o nutnosti aplikace §166 odst. 1 věty třetí služebního
zákona se tedy Nejvyšší správní soud nemohl ztotožnit.
S ohledem na všechny shora uvedené skutečnosti dospěl Nejvyšší správní soud k závěru,
že kasační stížnost není důvodná, a proto ji podle §110 odst. 1 věty druhé s. ř. s. zamítl.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti bylo rozhodnuto podle §120 a §60 odst. 1
věty první s. ř. s., neboť stěžovatel ve věci nebyl úspěšný a žalovanému nevznikly náklady,
které by přesahovaly jeho běžnou úřední činnost.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 25. ledna 2012
JUDr. Marie Turková
předsedkyně senátu