ECLI:CZ:NSS:2012:6.AS.32.2010:754
sp. zn. 6 As 32/2010 - 754
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Bohuslava Hnízdila
a soudkyň JUDr. Milady Tomkové a JUDr. Kateřiny Šimáčkové v právní věci žalobce: Občanské
sdružení Svoboda zvířat Hradec Králové, se sídlem Lochenice 156, Předměřice nad Labem,
proti žalovanému: Krajský úřad Pardubického kraje, se sídlem Komenského nám. 125,
Pardubice, proti rozhodnutí Městského úřadu Přelouč ze dne 3. 12. 2003, č. j. OŽP/409/2003,
a proti rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje ze dne 4. 3. 2004,
č. j. OŽPZ/4752/2004, za účasti osoby zúčastněné na řízení: 1) Ředitelství vodních cest České
republiky, se sídlem Vinohradská 2396/184, Praha 3, zastoupené Mgr. Markem Vojáčkem,
advokátem, se sídlem Týn 1049/3, Praha 1, 2) Město Přelouč, se sídlem Masarykovo nám. 25,
Přelouč, 3) Ekologický právní servis, občanské sdružení, se sídlem Převrátilská 330/15,
Tábor, zastoupené Mgr. Luďkem Šikolou, advokátem, se sídlem Dvořákova 13, Brno, v řízení
o kasační stížnosti žalovaného a osoby zúčastněné na řízení ad 1) proti rozsudku Krajského
soudu v Hradci Králové, pobočka Pardubice, ze dne 8. 7. 2010, č. j. 52 A 11/2010 - 573,
takto:
I. Kasační stížnosti se zamít aj í .
II. Stěžovatelům Krajskému úřadu Pardubického kraje a Ředitelství vodních cest České
republiky se nepřizn áv á právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Žalobci se nepřizná v á náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti.
IV. Osoby zúčastněné na řízení Město Přelouč, se sídlem Masarykovo nám. 25, Přelouč,
a Ekologický právní servis, občanské sdružení, se sídlem Převrátilská 330/15, Tábor,
nemají právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
Rozhodnutím Městského úřadu Přelouč, odboru životního prostředí ze dne 3. 12. 2003,
č. j.: OŽP/409/2003, bylo podle §77 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a podle §4 odst. 2 citovaného zákona vydáno závazné
stanovisko k zásahům do významných krajinných prvků vodní tok, les a údolní niva,
kterým se uděluje souhlas s umístěním stavby Nový plavební stupeň Přelouč podle předloženého
projektu. Zásah do významných krajinných prvků spočíval ve výstavbě nového plavebního
stupně Přelouč podle předloženého projektu. Zásah do významných krajinných prvků spočíval
ve výstavbě nového plavebního stupně Přelouč na řece Labi v ř. km 112,5 až 115,7 severně
od města Přelouč a jihozápadně od obce Břehy. Stavba zahrnuje nový kanál, plavební komoru,
přemostění Labe a další technické zázemí včetně rozsáhlých okolních změn terénu. Stavba je
vzhledem k vlivu na významné krajinné prvky možná pouze při splnění následujících závazných
podmínek tohoto rozhodnutí ve smyslu §66 zákona, přičemž tyto podmínky byly stanoveny
pod body 1 až 25.
Proti tomuto rozhodnutí podal odvolání žalobce Občanské sdružení Svoboda zvířat
Hradec Králové a o tomto odvolání rozhodl Krajský úřad Pardubického kraje rozhodnutím
ze dne 4. 3. 2004, zn. OŽPZ/4752/2004, tak, že odvolání částečně vyhověl a napadené
rozhodnutí Městského úřadu Přelouč, odboru životního prostředí změnil tak, že v původním
výroku rozhodnutí změnil text stanovených podmínek pod body 2, 3, 5, 9, 15, 17 a 22. Znění
ostatních podmínek, uvedených v odvoláním napadeném rozhodnutí, zůstalo pak v platnosti.
Proti uvedeným správním rozhodnutím podalo žalobu Občanské sdružení Svoboda zvířat
Hradec Králové, o níž rozhodl Krajský soud v Hradci Králové – pobočka v Pardubicích
rozsudkem ze dne 8. 7. 2010, č. j. 52 A 11/2010 - 573, tak, že rozhodnutí Městského úřadu
Přelouč ze dne 3. 12. 2003, č. j. OŽP/409/2003 a rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického
kraje ze dne 4. 3. 2004, zn. OŽPZ/4752/2004 pro vady řízení zrušil a věc vrátil žalovanému
k dalšímu řízení. Dále bylo rozhodnuto o nákladech řízení tak, že žalovaný je povinen zaplatit
do 30 dnů od právní moci rozhodnutí žalobci částku 2000,- Kč a k rukám právního zástupce
žalobce Mgr. Luďka Šikoly na náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti podané proti usnesení
Krajského soudu v Hradci Králové – pobočka v Pardubicích ze dne 31. 1. 2005,
č. j. 52 Ca 30/2004 - 101, částku 7800 Kč ve lhůtě 30 dnů.
Především nutno uvést, že krajský soud již ve věci rozhodl potřetí, když jeho dvě
předchozí rozhodnutí byla zrušena rozsudkem Nejvyššího správního soudu. V odůvodnění
svého rozsudku se krajský soud podrobně vyjádřil k jednotlivým žalobním bodům, kterých je
celkem 8, z nichž důvodnými shledal pouze některé z nich. Krajský soud se nejdříve zabýval
námitkou osoby zúčastněné na řízení Ředitelství vodních cest České republiky týkající se
zpochybnění žalobní legitimace žalobce, neboť tuto otázku z pohledu účastenství žalobce v řízení
shledal jako podstatnou, neboť kdyby žalobce nesplnil zákonné podmínky vzniku
svého účastenství v tomto správním řízení (§70 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb.), pak by nebyla
splněna tato základní podmínka pro přezkum žalovaného rozhodnutí. Krajský soud vyšel z toho,
že oznámení o zahájení řízení vydané Okresním úřadem v Pardubicích dne 15. 8. 2001 bylo
doručeno žalobci dne 24. 8. 2001, přičemž žalobce jako občanské sdružení oznámil svoji účast
v řízení dopisem ze dne 27. 8. 2001, přičemž tuto skutečnost potvrdil i správní orgán prvního
stupně ve svém rozhodnutí ze dne 30. 10. 2001. Právní účinky oznámení o účasti v řízení
tak mělo v pořadí první oznámení žalobce ze dne 27. 8. 2001, když v pořadí druhé oznámení
o účasti v řízení obsažené v podání žalobce ze dne 23. 10. 2001, na které se odvolává
osoba zúčastněná na řízení Ředitelství vodních cest, již bylo v podstatě nadbytečné a nemělo
tak žádné právní účinky. Další namítaná skutečnost, že totiž žalobce podal žádost o informaci
o zahajovaném řízení nikoliv předem, ale až po zahájení řízení, neměla podle názoru krajského
soudu vliv na vznik účastenství žalobce v uvedeném správním řízení. Účelem právní úpravy
obsažené v §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. v části se týkající se požadavku na informace
o zamýšlených zásazích a o zahajovaných řízeních je, aby občanské sdružení obdrželo
tuto informaci v předstihu před uskutečněním zásahů do ochrany přírody a krajiny a mohlo mít
časový prostor k tomu, aby samo uvážilo, zda se bude či nebude správního řízení, v němž mohou
být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny, účastnit a zároveň je účelem uvedeného ustanovení,
aby správní orgán mohl toto účastenství účinně zajistit (tj. aby nedocházelo k případům,
kdy by pozdní oznámení účastenství občanského sdružení znemožnilo efektivní uplatnění práv
občanského sdružení již od počátku správního řízení). Krajský soud proto uzavřel,
že pokud správní orgán prvního stupně připustil možnost účastenství žalobce tím,
že jej o uvedeném řízení informoval, přesto že neobdržel uvedenou žádost o zahájení řízení
předem, ale až po zahájení řízení, přičemž byly splněny další podmínky stanovené §70
uvedeného zákona pro vznik účastenství v řízení, tak bylo uvedeného účelu dosaženo a žalobce
se stal účastníkem uvedeného správního řízení. Žalobce tak splnil základní zákonné podmínky
týkající se žalobní legitimace z hlediska vzniku svého účastenství ve správním řízení, v němž byla
obě rozhodnutí vydána.
Krajský soud pak shledal důvodnou žalobní námitku procesně-právního charakteru
týkající se práva žalobce na odůvodnění správního rozhodnutí. Právem žalobce jako občanského
sdružení, a to právem procesního charakteru, je nepochybně právo na odůvodnění rozhodnutí
odvolacího orgánu, které zahrnuje i úvahy odvolacího orgánu týkající se konkrétní odvolací
námitky tohoto žalobce. Jak vyplývá ze správního spisu, žalobce již v odvolání proti rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně uplatnil obsahově stejnou námitku jako v těchto žalobních
bodech, když konkrétně uvedl, že „podle ustanovení §10 odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb. je
podkladem každého rozhodnutí, které je nezbytné pro uskutečnění záměru uvedeného v příloze
tohoto zákona, stanovisko EIA a správní orgán je povinen v podmínkách svého rozhodnutí uvést
požadavky na ochranu životního prostředí, které jsou ve stanovisku EIA“. Zároveň v odvolací
námitce žalobce uvedl, že Městský úřad Přelouč odmítl vložit do spisu stanovisko EIA, posudek
EIA a dokumentaci EIA a ani v odůvodnění svého rozhodnutí neodůvodnil, proč tak neučinil.
Žalovaný se v podstatě k této konkrétně formulované odvolací námitce v žalovaném rozhodnutí
nevyjádřil, když pouze na straně 9 obecně k bodům č. 10 a 11 odvolání (odvolací námitka byla
obsažena pod bodem č. 11 odvolání) uvedl, že „Odvolací orgán prostudoval všechny součásti
předloženého spisu. Po jejich prostudování dospěl k závěru, že shromáždění podkladů je
pro vydání rozhodnutí ve věci dostatečné. Doplňování dalších dokumentů, kdy řada z nich buď
nepřináší nové poznatky, nebo pouze nevýznamně doplňuje poznatky již získané bez vlivu
na výsledek rozhodování, vede k nárůstu již tak obsáhlého spisu a k těžší orientaci
v něm pro toho, kdo s celým průběhem není obeznámen od počátku.“
Podle názoru krajského soudu v podstatě takový obecný závěr o tom, že odvolací orgán
„prostudoval všechny součásti spisu“ a že „dospěl k závěru o dostatečnosti shromážděných
podkladů“, není konkrétním způsobem vypořádání se odvolacího správního orgánu – žalovaného
– s uvedenou odvolací námitkou žalobce. Jedná se o obecné konstatování, které konkrétně
na uvedenou konkrétní námitku v podstatě nereagovalo. Krajský soud tak dospěl k závěru,
že v této části vztahující se k uvedené odvolací námitce je rozhodnutí žalovaného
nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů (§76 odst. 1 písm. a) s. ř. s.), tedy jedná se o vadu
řízení, která měla za následek zkrácení žalobce na jeho procesních právech, tj. na právu
na odůvodnění rozhodnutí odvolacího orgánu, přičemž k této námitce byl žalobce aktivně
legitimován, a proto již tato vada sama o sobě bez dalšího byla důvodem pro zrušení rozhodnutí
žalovaného pro uvedenou vadu řízení (§76 odst. 1 písm. a/, §78 odst. 1 s. ř. s.).
Rovněž v případě žalobní námitky uvedené v žalobním bodu ad 7 dospěl krajský soud
k závěru o důvodnosti této žalobní námitky. Žalobce v něm totiž tvrdil, že žalovaný znemožnil
žalobci podle §33 odst. 2 správního řádu vyjádřit se ke stanovisku orgánu posuzování vlivu
na životní prostředí, a to tím, když nepřizval jako dotčený orgán státní správy do řízení orgán
posuzování vlivu na životní prostředí. Současně tuto námitku ještě konkretizoval v námitkách
uvedených pod žalobním bodem ad 6, v němž mimo již výše soudem zhodnocenou námitku
týkající se vady řízení ještě poukázal na to, že součástí spisu není stanovisko EIA, když podle §10
odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb. nelze vydat bez stanoviska EIA žádné rozhodnutí, jež je nezbytné
pro uskutečnění záměru uvedeného v příloze tohoto zákona. Žalobce tedy tvrdil, že byl zkrácen
na svém právu vyjádřit se k podkladům řízení, které měl a byl povinen správní orgán zajistit
a učinit je součástí svého rozhodnutí. Krajský soud je názoru, že toto tvrzení žalobce je důvodné,
neboť pokud správní orgán opomene obstarat a učinit součástí svého rozhodnutí určitý zákonný
podklad, tak nepochybně takovým postupem je účastník řízení, tedy občanské sdružení, kráceno
na svém procesním právu, jež zahrnuje nepochybně právo vyjádřit se k podkladům rozhodnutí
(§33 odst. 2 správního řádu).
Podle názoru krajského soudu mělo být stanovisko EIA závazným podkladem
pro rozhodnutí orgánu ochrany přírody podle §4 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., přičemž mělo
být závazným podkladem pro toto rozhodnutí ve správním řízení, v němž byla obě žalovaná
rozhodnutí vydána, a to již podle zákona č. 244/1992 Sb., za jehož účinnosti bylo toto správní
řízení zahájeno. Rozhodnutí podle §4 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. bylo v daném případě
vydáno podle zákona č. 71/1967 Sb., s ohledem na předmět řízení (ochrana významných
krajinných prvků) bylo tedy rozhodnutím konečným, závazným pro navazující rozhodnutí
(stavební povolení, územní rozhodnutí). Navazující rozhodnutí muselo předchozí rozhodnutí
plně respektovat; jeho závěry buďto převzalo, nebo na text předchozího rozhodnutí přímo
odkázalo. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že obsah stanoviska EIA v části hodnotící dopad
zamýšlené stavby do významných krajinných prvků a v části zabývající se hodnocením vlivu
stavby na významné krajinné prvky, měl být zahrnut a zohledněn v žalovaných rozhodnutích.
Jiné řešení nelze podle názoru krajského soudu připustit, neboť v rozhodné době bylo žalované
rozhodnutí pro daný předmět řízení rozhodnutím konečným. Ponechání zohlednění stanoviska
EIA až na rozhodnutí stavebního úřadu o stavebním povolení by znemožnilo použití informací
obsažených ve stanovisku EIA o vlivu stavby na významný krajinný prvek, neboť stavební úřad
nebyl oprávněn zahrnout závěry stanoviska EIA ohledně výše uvedeného předmětu řízení
do svého rozhodnutí, jež bylo vydáno následně po vydání žalovaných rozhodnutí (stavební
povolení, územní rozhodnutí). Ke stejnému závěru, ovšem ve vztahu k rozhodnutí, jímž byl
vydán souhlas podle §12 uvedeného zákona, tj. souhlas se zásahem do krajinného rázu, dospěl
Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 19. 1. 2010, č. j. 1 As 91/2001 - 83, přičemž krajský
soud je názoru, že stejný závěr lze aplikovat v případě jiného rozhodnutí vydaného podle zákona
č. 114/1992 Sb., tj. v případě žalovaného rozhodnutí vydaného podle §4 odst. 2 uvedeného
zákona. Uvedený zákonný požadavek vyplývá i ze zákona č. 100/2001 Sb., a to podle §10 odst. 4
zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivu na životní prostředí a o změně
některých souvisejících zákonů. V daném případě orgán ochrany přírody si uvedené stanovisko
EIA vůbec nevyžádal, čímž v důsledku tohoto postupu zkrátil žalobce na jeho právu vyjádřit se
k uvedenému podkladu rozhodnutí (stanovisko EIA), když toto stanovisko nezahrnul
do podkladu svého rozhodnutí a nezhodnotil jej v odůvodnění rozhodnutí, přičemž v důsledku
tohoto nezákonného postupu zatížil řízení vadou §76 odst. 1 písm. c) s. ř. s. spočívající
v podstatném porušení ustanovení o řízení před správním orgánem, jež mohlo mít za následek
nezákonné rozhodnutí o věci samé, a tím zkrátil žalobce na jeho procesních právech (§65 odst. 2
s. ř. s.). Tato vada řízení byla dalším samostatným způsobem pro zrušení jak rozhodnutí
žalovaného, tak i rozhodnutí správního orgánu prvního stupně (§76 odst. 1 písm. c/, 78 odst. 1
s. ř. s.).
Krajský soud konečně zjistil ex officcio v souladu s výše zmíněnou výjimkou z dispoziční
zásady týkající se vady správního rozhodnutí zahrnujícího nepřezkoumatelnost
pro nesrozumitelnost (§76 odst. 1 písm. a/ s. ř. s), že touto vadou trpí žalované rozhodnutí.
Žalovaným bylo ve výroku rozhodnuto tak, odvolání žalobce se částečně vyhovuje a napadené
rozhodnutí Městského úřadu Přelouč se mění tak, že v původním výroku rozhodnutí se text
stanovených podmínek nahradil novým textem ve znění uvedeném na straně 1 až 4.
Před odůvodněním tohoto rozhodnutí je pak obsažena věta, že „znění ostatních podmínek,
uvedených v odvolání napadeném rozhodnutí, zůstává v platnosti“. Z výroku tohoto rozhodnutí
odvolacího orgánu však podle krajského soudu vůbec nevyplývá, jakým způsobem bylo
rozhodnuto o odvolání, a to ve vztahu k odvoláním napadenému rozhodnutí, tj. v jaké části bylo
rozhodnutí orgánu prvního stupně potvrzeno a odvolání zamítnuto. To nelze vůbec
z tohoto rozhodnutí odvolacího orgánu seznat. Odvolací orgán tak v podstatě změnil k odvolání
žalobce pouze vedlejší výrok rozhodnutí správního orgánu prvního stupně,
přičemž z jeho rozhodnutí není zřejmé, jak rozhodl o odvolání ve vztahu k hlavnímu výroku
rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. Dojde-li odvolací orgán k závěru, že je nutno
změnit napadené rozhodnutí jen v některém výroku nebo části některého výroku, pak ohledně
části změnou nedotčených musí zamítnout odvolání a napadené rozhodnutí potvrdit. Obdobně
postupuje, pokud napadené rozhodnutí toliko v některé části ruší. Jestliže uvedený závěr platí
ve vztahu k hlavnímu výroku, tím spíše tento závěr lze aplikovat ve vztahu k výroku vedlejšímu.
Pokud tedy odvolací orgán změnil pouze vedlejší výrok zahrnující změnu podmínek rozhodnutí,
tak se měl zabývat i částmi rozhodnutí správního orgánu prvního stupně změnou nedotčenými.
Ostatně z §59 odst. 2 správního řádu vyplývá, že jsou-li pro to důvody, odvolací orgán
rozhodnutí změní nebo zruší, jinak odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí. Pokud tedy nemění
odvolací orgán celý výrok rozhodnutí, když mění pouze vedlejší výrok, tak takový postup má
za následek, že z rozhodnutí odvolacího orgánu nelze seznat, jakým způsobem rozhodl
o odvolání ve vztahu k hlavnímu výroku rozhodnutí správního orgánu prvního stupně.
Rozhodnutí odvolacího orgánu tak trpí vadou spočívající v nepřezkoumatelnosti
tohoto rozhodnutí pro nesrozumitelnost (§76 odst. 1 písm. a/ s. ř. s.), přičemž tato vada zjištěna
soudem ex officcio na základě již zmíněné výjimky z dispoziční zásady zkrátila žalobce
na jeho procesních právech, které zahrnují i právo na přezkoumatelné, tj. srozumitelné
rozhodnutí odvolacího orgánu. Tato vada byla rovněž dalším samostatným důvodem pro zrušení
rozhodnutí žalovaného (§76 odst. 1 písm. a/, §78 odst. 1 s. ř. s.).
Proti rozsudku podal kasační stížnost Krajský úřad Pardubického kraje, a to z důvodu
podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tj. z důvodu tvrzené nezákonnosti spočívající v nesprávném
posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. K aplikaci §10 odst. 4 zákona
č. 100/2001 Sb. uvedl, že na základě výkladu Ministerstva životního prostředí ze dne 3. 4. 2009
stanovisko EIA musí být podkladem pro taková povolující rozhodnutí, která jsou rozhodnutími
nutnými k provedení záměru (územní rozhodnutí, stavební povolení). Tzv. podkladová
rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů sama o sobě neopravňují k provedení záměru
a správní úřad je proto může vydat, aniž by musel mít stanovisko podle §10 odst. 1 uvedeného
zákona. Krajský soud při rozhodování nezohlednil výklad Ministerstva životního prostředí
jako ústředního správního úřadu v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí. Vzhledem
k tomu, že Ministerstvo životního prostředí provádí metodickou činnost, jsou vydaná rozhodnutí
orgánu ochrany přírody v souladu s výkladem uvedeného ministerstva. Výklad soudu k §10
odst. 4 uvedeného zákona je podle uvedeného názoru žalovaného diametrálně odlišný od výkladu
Ministerstva životního prostředí a narušuje tak jednotu metodického řízení všech orgánů ochrany
životního prostředí, ale i stavebních úřadů v České republice.
K důvodu zrušení rozhodnutí žalovaného pro nesrozumitelnost výroku rozhodnutí
krajského úřadu v rozhodnutí o odvolání žalovaný uvedl, že krajský úřad odvoláním napadené
rozhodnutí změnil – zároveň poslední větou výroku potvrdil původní znění ostatních podmínek
uvedených v odvoláním napadeném rozhodnutí. Na základě uvedeného neshledal krajský úřad
takovou nesrozumitelnost výroku rozhodnutí o odvolání, která by měla mít za následek
nepřezkoumatelnost a zrušení rozhodnutí. Krajský úřad sice nepoužil takové formulace, ze které
by bylo jednoznačně zřejmé, že nejen ostatní podmínky (vedlejší výrok), nýbrž i výrok hlavní
zůstávají v původní platnosti, tedy že jsou odvolacím orgánem potvrzeny, logicky však plyne,
že jsou-li podmínky potvrzeny nebo nově formulovány, zůstává hlavní výrok (udělení
souhlasného závazného stanoviska) beze změny. Pokud by byl hlavní výrok měněn, tedy byl-li
by vysloven nesouhlas, nemělo by stanovování podmínek žádný význam.
Žalovaný (dále též „první stěžovatel“) navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozhodnutí
krajského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Kasační stížnost proti rozsudku podala rovněž osoba zúčastněná na řízení Ředitelství
vodních cest České republiky, a to z důvodu podle §103 odst. 1 písm. a), c) a d) s. ř. s. Druhý
stěžovatel se především podrobně vyjadřuje k otázce účastenství žalobce na řízení s přihlédnutím
k §70 zákona č. 114/1992 Sb. Zdůrazňuje, že musí být kumulativně splněny všechny zákonné
podmínky podle §70 odst. 2, 3 uvedeného zákona, a to především doručení žádosti příslušnému
orgánu státní správy, která musí všechny potřebné náležitosti a musí být podána u příslušného
orgánu státní správy, a to před zahájením správního řízení a v druhé fázi musí být stavebnímu
úřadu doručeno písemné oznámení, které musí mít rovněž potřebné náležitosti. Namítá pak,
že přestože krajský soud zjistil, že žádost žalobce byla podána až po zahájení předmětného řízení,
dospěl k závěru, že žalobce je účastníkem správního řízení, neboť byly splněny další podmínky
stanovené v §70 uvedeného zákona. S takovýmto závěrem druhý stěžovatel nesouhlasí
a opětovně zdůrazňuje, že pro vznik účastenství ve správním řízení musí být bezvýhradně
splněny kumulativně všechny zákonné podmínky, zejména podmínka doručení žádosti
před zahájením správního řízení, jakožto první podmínka v časové posloupnosti
jejich naplňování. Opačným, nepřípustně extenzivním výkladem, který nemá oporu v zákoně,
příslušného ustanovení by došlo nejen k nezákonnému rozšíření taxativně vymezeného
(omezeného) počtu účastníků správního řízení, ale především k absurdní situaci, kdy by občanské
řízení mohlo do správního řízení vstoupit fakticky kdykoliv. Závěr krajského soudu v otázce
časové posloupnosti splnění podmínek účastenství ve správním řízení ve smyslu §70 zákona
č. 114/1992 Sb. pak nemá oporu v platné právní úpravě. Poněvadž žalobce řádně nesplňuje
již podmínku stanovenou v odst. 2 §70 uvedeného zákona, nemohlo logicky dojít ani k řádnému
splnění podmínky navazující, stanovené v odst. 3 stejného ustanovení. Jelikož nebyly splněny
všechny podmínky účastenství ve smyslu §70 uvedeného zákona, žalobce není účastníkem řízení
a žaloba byla podána osobou neoprávněnou.
Druhý stěžovatel nesouhlasí s názorem krajského soudu, že stanovisko EIA je závažným
podkladem pro rozhodnutí orgánu ochrany přírody podle §4 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.
Má za to, že uvedený závěr krajského soudu nemá oporu v zákoně a je v rozporu se současnou
judikaturou Nejvyššího správního soudu.
K otázce aktivní legitimace ve smyslu §65 odst. 2 s. ř. s. druhý stěžovatel uvedl,
že přestože krajský soud dospěl ke správnému závěru v otázce přípustnosti žalobních námitek
pouze v rozsahu tvrzeného porušení procesních práv žalobce, zcela nelogicky a v rozporu
s tímto závěrem považoval za způsobilou námitku žalobce i námitky v žalobě uvedené
pod žalobními body 6 a 8, přestože žalobce v těchto bodech žaloby jakékoliv porušení
procesních práv netvrdí. V této části je proto napadený rozsudek nesrozumitelný
a nepřezkoumatelný, a to i v situaci, kdy námitku uvedenou pod žalobním bodem 8 shledal
následně krajský soud jako nedůvodnou a tato námitka nebyla důvodem zrušujícího rozsudku
krajského soudu. Poukazuje přitom na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne
29. 8. 2007, č. j. 1 As 13/2007 - 63, v němž Nejvyšší správní soud dovozuje, že stanovisko
k posouzení vlivů na provedení záměru životní prostředí podle §10 zákona č. 100/2001 Sb. není
samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví. Toto stanovisko pak lze přezkoumávat
až v rámci konečného rozhodnutí, jehož je stanovisko podkladem. Je proto toho názoru,
že jakýmkoliv svým vyjádřením se ke stanovisku EIA nemohl žalobce získat v předmětném
správním řízení více svých práv, zejména pak práv procesních. Žalobce v předmětném správním
řízení (o vydání stanoviska k zásahům do významných krajinných prvků) nemohl účinně
napadnout závěry stanoviska EIA. Účastník správního řízení nemůže mít procesní práva
na postup, který je správním řádem výslovně vyloučen (přezkum zákonností rozhodnutí
vydaného jiným správním orgánem). Žalobce tak ve své žalobě uplatňuje toliko jedinou
způsobilou námitku (žalobní bod 7), která však není důvodná. Namítaným pochybením
správního orgánu (k pochybení však vůbec nedošlo) nedošlo k zásahu do procesních práv
žalobce.
V otázce nedostatků důvodů rozhodnutí žalovaného krajský soud podle přesvědčení
druhého stěžovatele pochybil již v základní úvaze, pokud stanovení podmínek souhlasného
závazného stanoviska k zásahům do významných krajinných prvků považuje za vedlejší výrok
rozhodnutí. Rozhodnutí Městského úřadu Přelouč ze dne 3. 12. 2003 obsahuje toliko jediný
výrok, jehož součástí a nedílným celkem jsou jednotlivé podmínky. Tento jediný výrok tvoří
jediný celek, který jako celek zakládá, mění a upravuje práva a povinnosti účastníků řízení.
S poukazem na znění výroku rozhodnutí žalovaného druhý stěžovatel má za to, že žalovaný
nadevší pochybnost dostatečně jasným způsobem rozhodl, v jakém rozsahu odvolání žalobce
vyhověl a jakým způsobem změnil výrok (jediný výrok) rozhodnutí správního orgánu první
instance. O tom svědčí skutečnost, že žádný z účastníků řízení tuto skutečnost nezpochybňoval.
Rozsudkem krajského soudu se druhý stěžovatel cítí být poškozen ve svém právu na rovný
přístup k účastníkům řízení, neboť soud poskytl ochranu účastníku řízení (jenž s odkazem
na výše uvedené účastníkem řízení není) z důvodu formalistického nedostatku rozhodnutí.
Krajský soud tak poskytl právní ochranu údajnému účastníku řízení, jenž svá práva ve správním
řízení neuplatňoval řádně a včas, a to na úkor skutečného účastníka řízení, na jehož návrh bylo
řízení zahájeno a který splnil veškeré podmínky pro vydání kladného rozhodnutí. Krajský soud
nedostatečně zohlednil míru údajného pochybení správního orgánu v návaznosti na důsledky
zvýšení předmětného správního rozhodnutí.
S ohledem na shora uvedené druhý stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený
rozsudek zrušil a žalobu bez meritorního projednávání ve smyslu §110 odst. 1 ve spojení s §46
odst. 1 písm. c) s. ř. s. odmítl jako podanou osobou k tomu zřejmě neoprávněnou.
Pokud by Nejvyšší správní soud došel k závěru, že žalobce byl k podání žaloby aktivně
legitimován, navrhl stěžovatel, aby rozhodnutí krajského soudu bylo podle §110 s. ř. s. zrušeno
a věc tomuto soudu vrácena k dalšímu řízení.
Ke kasačním stížnostem se vyjádřil žalobce, který především uvedl, že krajský soud
se nedopustil těch pochybení, která jsou mu v kasačních stížnostech vytýkána, dopustil se
však jiných pochybení, které měly za následek nesprávné hodnocení všech těch bodů žaloby,
kterým krajský soud nevyhověl, a otázky, kdy žalobce podal na Okresní úřad v Pardubicích
žádost podle §70 zákona č. 114/1992 Sb. Žalobce poukázal na to, že podal své vyjádření soudu
s potřebnými důkazy (jimiž vlastně napravoval to, že si krajský soud nevyžádal od žalovaného
chybějící části spisu, přestože žalobce již v roce 2004 soud písemně výslovně žádal,
aby si chybějící části spisu od žalovaného vyžádal) a den poté mu byl doručen rozsudek,
ve kterém nevěřícně zíral na tvrzení soudu, že prý žalobce podal svou žádost o informace
o řízeních až po zahájení řízení (ve skutečnosti žalobce podal svou žádost již v roce 1998,
což prokázal kopií své žádosti, na které je razítko podatelny okresního úřadu). Žalobce dále
poznamenává, že žalovaný předložil soudu jen část spisu, což má značný vliv na toto soudní
řízení (druhý stěžovatel zneužívá faktu, že žalovaný nepředložil podání žalobce učiněná v letech
1998 – 2002 a vyvozuje z toho, že žalobce nesplnil podmínky pro účast v řízení). Druhý
stěžovatel již předtím oklamal krajský soud a ten nepravdu tvrzenou tímto stěžovatelem uvedl
v odůvodnění svého rozsudku. Skutečnost je přitom taková, že žalobce dne 16. 7. 1998 podal
na Okresní úřad v Pardubicích žádost podle §70 zákona č. 114/1992 Sb. včetně kopie stanov
žalobce. Na základě výzvy okresního úřadu žalobce dne 22. 11. 2000 upřesnil svou žádost ze dne
16. 7. 1998. V upřesnění žádosti žalobce výslovně uvedl, že chce být informován o řízeních
týkajících se splavnění Labe (druhý stěžovatel označil Plavební stupeň Přelouč II jako součást
akce „Splavnění Labe do Pardubic“).
K otázce narušení jednoty metodického vedení orgánu ochrany životního prostředí
žalobce poznamenává, že pokud by tato jednota metodického vedení orgánu ochrany přírody
měla vést k nezákonnému rozhodování a k nechránění životního prostředí, bude jen dobře,
když bude narušena. V právním státě by ústřední správní orgány neměly metodicky vést
jim podřízené správní orgány k porušení zákonů. Dále k této problematice poznamenává,
že jednak Ministerstvo životního prostředí nevede metodicky stavební úřady (ty na má na starost
Ministerstvo pro místní rozvoj), jednak napadený rozsudek nic nemění na stávající praxi
stavebních úřadů (takže je otázkou, co jako měl napadený rozsudek narušovat).
Žalobce se dále ve svém velmi obsáhlém vyjádření dotýká všech otázek rozhodných
pro posouzení věci, rovněž upozorňuje na skutečnost, že výklad obou stěžovatelů je v rozporu
s judikaturou Nejvyššího správního soudu, zejm. s jeho rozsudkem ze dne 19. 1. 2010,
č. j. 1 As 91/2009 - 83.
Vzhledem k tomu, že obě kasační stížnosti jsou nedůvodné (a obsahující neuvěřitelné
množství nesmyslů), navrhuje žalobce zamítnutí obou kasačních stížností.
Ke kasačním stížnostem se vyjádřila i osoba zúčastněná na řízení Ekologický právní
servis, přičemž její argumentace je obdobná argumentaci žalobce. Je toho názoru, že tvrzení
druhého stěžovatele, že žalobce nesplnil podmínky §70 zákona č. 114/1992 Sb. pro získání
postavení účastníka předmětného správního řízení a že v důsledku toho nemohl být ani aktivně
legitimován k podání žaloby, je vyvráceno skutečnostmi uvedenými na str. 9 rozsudku krajského
soudu a zejm. skutečnostmi uvedenými na str. 2 - 4, 5 - 10 podání žalobce v předmětné věci
ze dne 8. 7. 2010, na které krajský soud ve svém rozsudku již nereagoval. Za nejpodstatnější
skutečnosti je podle názoru osoby zúčastněné na řízení nutno považovat, že žalobce podal žádost
o informace o zahajovaných správních řízení, v nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny k okresnímu úřadu již dne 16. 7. 1998, podáním ze dne 22. 11. 2000 tuto žádost doplnil
tak, že nelze mít pochyb o tom, že se vztahuje i na předmětné správní řízení. Svou účast
v předmětném správním řízení pak žalobce oznámil dne 27. 8. 2001, tedy ve lhůtě podle §70
odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb. (informace o zahájení tohoto řízení byla žalobci doručena
dne 24. 8. 2001). Uvedené základní rozhodné skutečnosti vyplývají ze správního spisu, případně,
pokud některý z dokladů není ve správním spise obsažen, z tvrzení žalobce, která žalovaný
ani druhý stěžovatel žádným relevantním důkazem nezpochybnili a krajský soud tedy neměl
důvod z nich nevycházet. Druhý stěžovatel v řízení před krajským soudem tvrdil, že žalobce
oznámil svou účast ve správním řízení až dne 23. 10. 2001. Když bylo toto tvrzení důkazy
obsaženými ve správním spise a citovanými v rozsudku krajského soudu vyvráceno, tvrdí druhý
stěžovatel v kasační stížnosti, že žádost žalobce podle §70 dost. 2 zákona č. 114/1992 Sb., byla
podána až po zahájení předmětného řízení. Nic takového však v řízení před krajským soudem
nebylo a podle názoru osoby zúčastněné na řízení ani nemohlo být prokázáno, naopak z výše
uvedených skutečností vyplývá, že příslušnou žádost žalobce podal před zahájením předmětného
správního řízení. Žalobce tak splnil podmínky pro získání postavení účastníka předmětného
správního řízení o zásahu do významného krajinného prvku. Pro tvrzení žalovaného,
že stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí („stanovisko EIA“) není nezbytným
podkladem pro vydání rozhodnutí o zásahu do významného krajinného prvku podle §4 odst. 2
zákona č. 114/1992 Sb. lze podle osoby zúčastněné na řízení odkázat na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 19. 1. 2010, č. j. 1 As 91/2009 – 83, citovaný i v rozsudku krajského
soudu. Dále dodává, že je zcela mylný právní názor druhého stěžovatele,
podle nějž „jak stanovisko EIA, tak stanovisko orgánu ochrany přírody k zásahům do VKP jsou
na sobě nezávislé, včetně řízení o nich“ a že tato stanoviska jsou si „rovnocenná“
jako „podkladová rozhodnutí“ pro konečné rozhodnutí, tj. rozhodnutí územní. Tento názor zcela
pomíjí specifickou povahu stanoviska EIA dle české právní úpravy jako aktu, jenž nemá povahu
závazného rozhodnutí (správního aktu), ale je odborným podkladem pro navazující rozhodnutí
nutná k povolení závěru – a to pro všechna rozhodnutí, která se zabývají věcnými otázkami,
jež byly předmětem hodnocení v procesu EIA (srov. znění §10 odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb.).
Stanovisko k zásahu do VKP bylo naproti tomu dle úpravy platné v době napadeného
rozhodnutí samostatným rozhodnutím ve smyslu „starého“ správního řádu (dnes jde většinou
o závazné stanovisko podle §149 správního řádu, ve specifických případech však i podle platné
právní úpravy může jít o samostatné rozhodnutí – srov. platné znění §90 odst. 1 zákona
č. 114/1992 Sb.). Tuto odlišnou povahu obou stanovisek ostatně reflektovala i judikatura
Nejvyššího správního soudu, která dospěla k závěru, že zatímco stanoviska EIA nepodléhají
samostatnému soudnímu přezkumu, rozhodnutí o zásazích do VKP ano. I tyto skutečnosti
podle přesvědčení osoby zúčastněné na řízení argumentaci druhého stěžovatele vyvracejí.
Pokud jde o tvrzení druhého stěžovatele týkajícího se toho, že v zákoně č. 244/1992 Sb. nebylo
vymezeno postavení orgánů příslušných k posouzení vlivu na životní prostředí jako dotčených
orgánů v navazujících správních řízeních (na rozdíl od zákona č. 100/2001 Sb.), postačí odkázat
na závěry o aplikovatelnosti ustanovení zákona č. 100/2001 Sb., na výstupy procesu EIA
dle předchozí právní úpravy, obsažené ve výše citovaném rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 19. 1. 2010, sp. zn. 1 As 91/2009.
Závěrem osoba zúčastněná na řízení Ekologický právní servis navrhuje, aby Nejvyšší
správní soud kasační stížnosti zamítl.
Druhý stěžovatel doplnil svoji kasační stížnost podáním ze dne 1. 8. 2011,
v němž se opětovně vyjadřuje k jednotlivým bodům kasační stížnosti.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasačních stížností
a konstatoval, že obě kasační stížnosti jsou podány včas, neboť byly podány ve lhůtě dvou týdnů
od doručení napadeného rozhodnutí (§106 odst. 2 s. ř. s.), a jsou podány osobami oprávněnými
ve smyslu §102 s. ř. s. Oba stěžovatelé jsou též řádně zastoupeni ve smyslu §105 odst. 2 s. ř. s.
Kasační stížnosti nebyly shledány důvodnými.
K otázce aktivní legitimace žalobce lze uvést, že tato aktivní legitimace je soustavně
popírána zejm. druhým stěžovatelem, a to ve všech řízeních souvisejících s umístěním stavby
„Nový stavební stupeň Přelouč“. Druhý stěžovatel při zpochybnění aktivní legitimace žalobce
vychází ze závěru krajského soudu, že žalobce podal žádost, aby byl předem informován o všech
zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy
ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona (§70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.)
až po zahájení předmětného řízení, z čehož dovozuje, že nebyly splněny všechny podmínky
účastenství ve smyslu §70 uvedeného zákona, takže žalobce není účastníkem řízení a žaloba byla
podána osobou neoprávněnou. K tomu lze především uvést, že i kdyby byl správný závěr
krajského soudu, že žádost ve smyslu §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. byla podána
až po zahájení předmětného řízení (tento závěr ovšem správný není, jak bude dále vyloženo),
nebylo by z toho možno dovozovat nedostatek aktivní legitimace žalobce. Nejvyšší správní soud
již v rozsudku ze dne 16. 11. 2011, č. j. 6 As 19/2011 - 728 (ve věci týkající se rovněž „nového
plavebního stupně Přelouč“), vyšel z toho, že podmínky pro účast občanských sdružení
ve správním řízení podle §70 zákona č. 114/1992 Sb. jsou dodrženy i v případě, kdy žádost
o informace o zahajovaných správních řízeních podle §70 odst. 2 zákona o ochraně přírody
a krajiny byla podána správnímu orgánu až po zahájení tohoto řízení.
V předmětné věci byla přitom podmínka uvedená v §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.,
splněna, jak vyplývá z obsahu soudního spisu, pokud pak krajský soud vychází z opaku, není
zřejmé, jak ke svému závěru dospěl.
Závěr krajského soudu byl zřejmě ovlivněn tím, že správní spis je neúplný,
jak na to poukazuje žalobce a osoba zúčastněná na řízení Ekologický právní servis.
Tuto neúplnost správního soudu zjistil Nejvyšší správní soud i ve věci vedené
pod sp. zn. 6 As 18/2011 (jednalo se o věc související s Novým plavebním stupněm Přelouč),
kdy Ředitelstvím vodních cest byla vznesena obdobná námitka. Tato námitka nebyla shledána
důvodnou, protože na základě písemností předložených žalobcem bylo zjištěno, že žádost
ve smyslu §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. byla podána před zahájením správního řízení.
Druhý stěžovatel otázku aktivní legitimace žalobce zpochybnil i v podání ústavní stížnosti
proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 6 As 18/2011. Ústavní soud
však usnesením ze dne 23. 8. 2012, sp. zn. I. ÚS 1305/12, ústavní stížnost odmítl a v odůvodnění
svého usnesení uvedl, že pokud Nejvyšší správní soud opětovně přezkoumal otázku aktivní
legitimace žalobců a dospěl k závěru, že „se jak žalobce ad a), tak žalobce ad b) platně stali
účastníky správního řízení o vydání stavebního povolení a byli tak aktivně legitimováni k podání
žaloby ke krajskému soudu“ je takový závěr Nejvyššího správního soudu třeba považovat
za prvek nezávislého soudního rozhodování, kterému nemá Ústavní soud z pozice ústavnosti
čeho vytknout. V předmětné věci se přitom z obsahu soudního spisu podává, že žalobce
dne 16. 7. 1998 v rámci postupu podle §70 zákona č. 114/1992 Sb. požádal Okresního úřad
Pardubice, aby byl předem informován o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných řízeních,
při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle zákona
č. 114/1992 Sb. v okrese Pardubice. Na tomto podání je razítko Okresního úřadu Pardubice
ze dne 16. 7. 1998. V dalším podání z 22. 11. 2000, které podle podacího razítka bylo doručeno
Okresnímu úřadu Pardubice dne 24. 11. 2000, žalobce pak mj. uvedl, že má zájem o účast
i v řízení, které se týká „Splavnění Labe“. Je tedy nepochybné, že žalobce splnil podmínku
uvedenou v §70 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., takže se stal účastníkem předmětného řízení.
Ostatně za situace, kdy žalobci bylo oznámeno zahájení správního řízení, je logické,
že tomu musela předcházet žádost správnímu orgánu ve smyslu §70 odst. 2 uvedeného zákona.
Ze všech uvedených důvodů tedy námitka o nedostatku aktivní legitimace žalobce nebyla
Nejvyšším správním soudem shledána důvodnou.
V případě zbývajících námitek obou stěžovatelů Nejvyšší správní soud pro stručnost
odkazuje na vyčerpávající a výstižné odůvodnění obsažené v rozsudku krajského soudu,
s nímž se Nejvyšší správní soud ztotožňuje. K jednotlivým stížnostním námitkám lze pak dodat
následující:
Rovněž podle názoru Nejvyššího správního soudu mělo být stanovisko EIA závazným
podkladem pro rozhodnutí orgánu ochrany přírody podle §4 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.
Krajský soud v této souvislosti správně argumentoval rozsudkem Nejvyššího správního soudu
z 19. 1. 2010, č. j. 1 As 91/2001 - 83. Krajský soud v této části svůj názor na stanovisko EIA
náležitým způsobem zdůvodnil, a pokud je tento jeho názor v rozporu s výkladem Ministerstva
životního prostředí ze dne 3. 4. 2009, jak namítá první stěžovatel, je to pro posouzení věci zcela
nerozhodné. Odkaz druhého stěžovatele na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
29. 8. 2007, č. j. 1 As 13/2007 - 63, je nepřípadný, protože krajský soud ve svém rozsudku
nevychází z toho, že stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí
podle §10 zákona č. 100/2001 Sb., je samostatně přezkoumatelné ve správním soudnictví.
Krajský soud shledal pochybení žalovaného v tom, že z výroku rozhodnutí odvolacího
orgánu vůbec nevyplývá, jakým způsobem bylo rozhodnuto o odvolání, a to ve vztahu
k odvoláním napadenému rozhodnutí, tj. v jaké části bylo rozhodnutí orgánu prvního stupně
potvrzeno a odvolání zamítnuto. Krajský soud poukazuje na to, že odvolací správní orgán
v podstatě pouze změnil k odvolání žalobce vedlejší výrok rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně, přičemž z jeho rozhodnutí není zřejmé, jak rozhodl o odvolání ve vztahu k hlavnímu
výroku rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. S krajským soudem lze souhlasit v tom,
že pokud odvolací správní orgán neměnil celý výrok rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně, když změnil pouze vedlejší výrok, takováto formulace výroku rozhodnutí není v souladu
se správním řádem. Přestože tedy výrok rozhodnutí odvolacího správního orgánu není
formulován, jak zákon vyžaduje, lze podle názoru Nejvyššího správního soudu z obsahu celého
rozhodnutí dovodit, jak bylo naloženo s napadeným rozhodnutím správního orgánu prvého
stupně. Nedostatek správné formulace výroku rozhodnutí odvolacího správního orgánu
by tak podle názoru Nejvyššího správního soudu nebyl sám o sobě důvodem ke zrušení
rozhodnutí žalovaného krajským soudem.
Nejvyšší správní soud tedy neshledal kasační stížnost důvodnou z důvodu podle §103
odst. 1 písm. a) s. ř. s., tedy pro nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
soudem, ani z důvodu podle §103 odst. 1 písm. c) s. ř. s., tedy pro zmatečnost řízení
před soudem spočívající v nedostatku podmínek řízení, ani z důvodu podle §103 odst. 1 písm. d)
s. ř. s., tedy pro nepřezkoumatelnost rozhodnutí soudu, a proto ji zamítl podle §110 odst. 1
s. ř. s.
O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1
s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatelé neměli ve věci úspěch, proto jim právo na náhradu
nákladů řízení o kasační stížnosti nebylo přiznáno.
Úspěšný žalobce by sice měl právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti,
z obsahu spisu však nevyplývá, že by tuto náhradu nákladů řízení požadoval, bylo
proto rozhodnuto, že žalobci se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti.
Při rozhodování o nákladech řízení ve vztahu k osobám zúčastněným na řízení Město
Přelouč a Ekologický právní servis vycházel Nejvyšší správní soud z §60 odst. 5 s. ř. s.,
podle něhož osoba zúčastněná na řízení má právo na náhradu jen těch nákladů, které jí vznikly
v souvislosti s plněním povinnosti, kterou ji soud uložil. Z důvodu zvláštního zřetele hodných
může jí soud na návrh přiznat právo na náhradu dalších nákladů řízení. V projednávané věci
osobám zúčastněným na řízení soud žádnou povinnost neuložil, proto jim nárok na náhradu
nákladů řízení v souvislosti s plněním povinnosti uložené soudem nevznikl. Současně
také tyto osoby zúčastněné na řízení nepožadovaly náhradu nákladů řízení s ohledem na důvody
hodné zvláštního zřetele. Proto Nejvyšší správní soud rozhodl, že osoby zúčastněné na řízení
nemají právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne jsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 5. září 2012
JUDr. Bohuslav Hnízdil
předseda senátu