Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19.12.2012, sp. zn. Aprk 44/2012 - 108 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:APRK.44.2012:108

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2012:APRK.44.2012:108
sp. zn. Aprk 44/2012 - 108 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném předsedkyně JUDr. Lenky Matyášové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Lenky Kaniové v právní věci žalobce: E. Š., proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem náměstí Hrdinů 1634/3, Praha 4, o návrhu žalobce na určení lhůty k provedení procesního úkonu dle §174a zákona č. 6/2002 Sb. ve věci vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 5A 240/2011, takto: I. Návrh se zamítá . II. Navrhovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Žalobce (dále „navrhovatel“) podal dne 24. 7. 2011 u Městského soudu v Praze (dále „městský soud“) žalobu proti rozhodnutí žalovaného ze dne 20. 7. 2011, č. j. MV-56576-2/VS-2011ve věci uložení sankce za správní delikt. Dne 11. 12. 2012 byl Nejvyššímu správnímu soudu postoupen městským soudem návrh na určení lhůty k provedení procesního úkonu ze dne 6. 12. 2012. Navrhovatel v něm uvádí, že městský soud je bezdůvodně nečinný, když od 23. 11. 2011 až do 6. 12. 2012 neučinil žádné úkony a věcí se vůbec nezabýval a nezabývá. Navrhovatel konstatuje, že se přitom nejedná o složitou věc, neboť soud již věc jednou projednával v předchozím soudním řízení vedeném pod sp. zn. 7 Ca 359/2006, přičemž dne 29. 12. 2009 vydal soud rozhodnutí, jímž bylo zrušeno rozhodnutí ministerstva vnitra a Magistrátu hl. města Prahy a věc byla vrácen a k dalšímu řízení. Byť navrhovatel oproti předchozímu řízení rozšířil svoji právní argumentaci, nejedná se o natolik složitou věc, se kterou by se soud ve své předchozí rozhodovací činnosti nikdy nesetkal. Nadto navrhovatel podotýká, že samotné řízení u obou správních orgánů trvalo ode dne jeho zahájení do nabytí právní moci rozhodnutí žalovaného 2 léta 11 měsíců a 15 dnů. Navrhovatel se tak domáhá spravedlnosti cca 8 let. Dále navrhovatel předestřel skutkový stav věci. Navrhovatel konečně konstatuje, že mu nelze ničeho vytknout a je přesvědčen o tom, že se na průtazích nijak negativně nepodílel, nepodílel se na nich ani žalovaný. Pro posouzení, zda v dané věci dochází v řízení k průtahům, je dle jeho názoru rozhodující, že v dané věci procesní úkony soudu od zahájení řízení do 22. 11. 2011 byly činěny v přiměřených časových lhůtách, avšak od 23. 11. až do doby podání návrhu na určení lhůty, tj. 6. 12. 2012, soud neučinil žádný úkon směřující k projednání a rozhodnutí věci, ačkoli pro takový postup neexistuje žádný rozumný důvod; poukázal přitom na nález Ústavního soudu ze dne 19. 2. 2002, sp. zn. I. ÚS 663/01, který konstatuje, že průtahy v řízení nelze ospravedlňovat obecnou přetížeností soudů. Navrhovatel požaduje, aby Nejvyšší správní soud vydal rozhodnutí., kterým nařídí, aby Městský soud v Praze ve věci vedené u něj pod sp. zn. 5A 240/2011 nařídil ústní ujednání tak, aby se uskutečnilo nejpozději ve lhůtě do 28. 2. 2012 ( zřejmě měl navrhovatel v úmyslu datum 2013 – pozn. soudu); shledá-li však tento soud, že jsou naplněny podmínky uvedené v ust. §76 s. ř. s., je povinen rozhodnout bez nařízení jednání nejpozději do 28. 2. 2012 (pozn. soudu – viz výše) K návrhu se vyjádřila předsedkyně senátu, který ve věci rozhoduje JUDr. Eva Pechová; uvedla, že navrhovatel podal žalobu dne 24. 7. 2011, soud usnesením ze dne 16. 8. 2011 vyzval navrhovatele k odstranění vad podání, usnesením ze dne 31. 8. 2011 rozhodl o osvobození od soudního poplatku a prodloužil lhůtu k odstranění vad žaloby do 20. 9. 2011. Dne 20. 9. 2011 zaslal navrhovatel soudu doplnění žaloby (čítající 55 stran) a stejnopis napadeného rozhodnutí. Dne 16. 11. 2011 bylo soudu předl oženo vyjádření žalovaného, současně bylo žalovaným sděleno, že navrhovatel podal i podnět k přezkoumání rozhodnutí dle §94 a násl. správního řádu. Dne 14. 12. 2011 soud požádal žalovaného o sdělení, zda již bylo rozhodnuto v přezkumném řízení; odpověď žalovaného včetně doplnění spisového materiálu obdržel soud dne 6. 1. 2012. Dle vyjádření předsedkyně senátu je věc po procesní stránce připravena k rozhodnutí; soud se přitom řídí zákonným pravidlem, podle něhož mají být věci vyřizovány v pořadí, v jakém soudu došly, s výjimkou věcí, pro něž je v §56 soudního řádu správního stanoven přednostní režim nebo pro něž lhůtu k rozhodnutí stanoví zvláštní zákon; o takovou věc se v případě navrhovatele nejde. Nejvyšší správní soud konstatuje, že návrh na určení lhůty k pr ovedení procesního úkonu není důvodný. Řízení o návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu, upravené v §174a zákona o soudech a soudcích, představuje promítnutí zásad spravedlivého procesu z hlediska naplnění práva účastníka nebo jiné strany řízení na projednání jeho věci bez zbytečných průtahů, zakotveného zejména v ustanovení čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, do řízení probíhajícího před soudem. Při rozhodování o návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu může příslušný soud stanovit lhůtu jen k provedení takového procesního úkonu, u něhož jsou v návrhu namítány (tvrzeny) průtahy. Uvedený závěr vyplývá nejen z ustanovení §174a odst. 2, věty druhé, zákona o soudech a soudcích (označení procesního úkonu, u něhož jsou namítány průtahy, je náležitostí návrhu, bez jejíhož splnění nelze v řízení pokračovat) a z ustanovení §174a odst. 8, věty první, tohoto zákona (příslušný soud může určit lhůtu k provedení úkonu, u něhož jsou v návrhu namítány průtahy), ale zejména ze zásady nezávislosti soudů a soudců při projednávání a rozhodování sporů a jiných právních věcí, která nesmí být dotčena tím, že by příslušný soud posuzoval - v rozporu se smyslem (účelem) řízení o návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu - nejen otázku určení lhůty k provedení procesního úkonu, ale rovněž to, ve vztahu k jakému procesnímu úkonu nastaly v řízení průtahy. V řízení podle §174a zákona o soudech a soudcích tedy Nejvyšší správní soud rozhoduje o návrhu na určení lhůty. Znamená to, že zjistí- li neodůvodněné průtahy v řízení spočívající zejména v tom, že příslušný soud poté, kdy obdrží podání ve věci, v přiměřené době nečiní žádné úkony, věcí se vůbec nezabývá, aniž by pro takový postup existovaly ospravedlnitelné důvody, anebo činí úkony s nedůvodnou časovou prodlevou, usnesením určí tomuto soudu lhůtu, ve které má úkon učinit, resp. ve které má rozhodnout. Průtahy v řízení znamenají, že v soudním procesu dochází k neodůvodněně pomalému vyřizování věci napadlé příslušnému soudu či dokonce ke vzniku excesivního stavu, kdy dochází k nečinnosti soudu. Soud se tak při posuzování oprávněnosti návrhu na určení lhůty k provedení procesního úkonu zabývá otázkou, zda v řízení dochází k průtahům, s ohledem na složitost věci, význam předmětu řízení pro navrhovatele, postup účastníků nebo stran řízení a na dosavadní postup soudu. Městský soud je podle §56 s. ř. s. povinen zásadně projednávat a rozhodovat věci v pořadí, v jakém mu došly; to neplatí pouze tehdy, jsou-li u věci dány závažné důvody pro přednostní projednávání a rozhodování věci. Soud tak projednává a rozhoduje přednostně návrhy na osvobození od soudních poplatků a návrhy na ustanovení zástupce, projednává a rozhoduje přednostně též žaloby proti nečinnosti správního orgánu a žaloby proti nezákonnému zásahu, pokynu nebo donucení správního orgánu, návrhy a žaloby ve věcech mezinárodní ochrany, rozhodnutí o správním vyhoštění, rozhodnutí o povinnosti opustit území, rozhodnutí o zajištění cizince, rozhodnutí o prodloužení doby trvání zajištění cizince, jakož i jiných rozhodnutí, jejichž důsledkem je omezení osobní svobody cizince, rozhodnutí o ukončení zvláštní ochrany a pomoci svědkům a dalším osobám v souvislosti s trestním řízením, jakož i další věci, stanoví-li tak zvláštní zákon. V případě navrhovatele se však nejedná o věc, která podléhá režimu přednostního vyřizování podle §56 s. ř. s. Nejvyšší správní soud v projednávané věci po posouzení shora uvedeného postupu městského soudu dospěl k závěru, že návrh není oprávněný, neboť městský soud nebyl v případě navrhovatele nečinný. Soud, jak vyplývá z předloženého spisového materiálu, se věcí po jejím obdržení řádně zabýval a činil postupně v přiměřené době procesní úkony, jejichž vykonání bylo ve věci zapotřebí tak, aby věc mohl projednat a rozhodnout, a to s přihlédnutím k pořadí, v jakém se dle zákona věci vyřizují. Nelze tedy konstatovat, že byl ve shora uvedeném smyslu nečinný. Na tomto závěru nemůže nic změnit skutečnost, že celková doby řízení o věci (vč. řízení před správními orgány) jak konstatuje navrhovatel, je více než 8 let. Nepochybně lze souhlasit s navrhovatelem, že celková doba řízení přesahující 8 let, není dobou přiměřenou, nicméně důsledky délky soudního řízení nelze řešit v nyní vedeném řízení o určení lhůty k procesnímu úkonu, ale prostřednictvím jiných právních prostředků (viz ust. §13 odst. 1 zák. č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem). Předmětem řízení podle §174a zákona o soudech a soudcích nemůže být posouzení věci samé ani zde soudu nepřísluší hodnotit rozhodovací důvody ani důvody délky řízení, které jsou zde a priori založeny na opakované m rušení rozhodnutí žalovaného. V řízení o návrhu podaném dle ust. §174a zákona o soudech a soudcích Nejvyššímu správnímu soudu přísluší zabývat důvodností návrhu stran tvrzené nečinnosti a průtahů v řízení soudním, tedy tím, zda soud v řízení je zcela nečinný, jednotlivé úkony činí bezdůvodně s velkými časovými odstupy, provádí úkony nekoordinovaně, úkony nadbytečné, které nedůvodně řízení prodlužují, apod. Takový stav však z předloženého spisu nebyl zjištěn. Na uvedené m nemůže změnit nic ani argumentace navrh ovatele, že předmět sporu není složitý a městský soud již jednou o věci rozhodoval. Učinil- li navrhovatel obsáhlé podání, jímž žalobu doplnil a argumentačně rozšířil, je na místě, pro závěr o tom, zda soud jednání nařídí nebo lze rozhodnout bez jednání a lze uplatnit postup dle §76 s. ř. s, aby se soud s tímto podání řádně seznámil, a to bez ohledu na to, že již jednou ve věci rozhodoval. Nad rámec uvedeného Nejvyšší správní soud poukazuje na skutečnost, že v yhovění tomuto návrhu by totiž ve svém důsledku znevýhodňovalo ty účastníky, jejichž žaloby napadly dříve než žaloba navrhovatele. Nejvyšší správní soud ze všech shora uvedených důvodů neshledal ve věci průtahy, a proto návrh navrhovatele podle §174a odst. 7 zákona o soudech a soudcích zamítl. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §174a odst. 8 zákona o soudech a soudcích, dle kterého hradí náklady řízení o něm stát jen tehdy, je-li návrh uznán jako oprávněný. K tomu v projednávané věci nedošlo, proto soud rozhodl tak, že navrhovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 19. prosince 2012 JUDr. Lenka Matyášová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:19.12.2012
Číslo jednací:Aprk 44/2012 - 108
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
zamítnuto
Účastníci řízení:
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:APRK.44.2012:108
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024