Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.11.2013, sp. zn. 9 Azs 23/2013 - 14 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2013:9.AZS.23.2013:14

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2013:9.AZS.23.2013:14
sp. zn. 9 Azs 23/2013 - 14 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka, soudkyně JUDr. Barbary Pořízkové a soudce JUDr. Miloslava Výborného v právní věci žalobce: U. O. A., zast. Mgr. Lilianou Křístkovou, advokátkou se sídlem nám. I. P. Pavlova 3, Praha 2, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 11. 1. 2013, č. j. OAM-236/ZA-ZA09-P12-2012, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 29. 8. 2013, č. j. 2 Az 2/2013 - 45, takto: I. Kasační stížnost se o d mí t á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků n emá p ráv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovené zástupkyni stěžovatele Mgr. Lilianě Křístkové, advokátce se sídlem nám. I. P. Pavlova 3, Praha 2, se p ř i z n á v á na náhradě nákladů řízení částka 4 114 Kč, která bude proplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 1 měsíce od právní moci tohoto usnesení. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 11. 1. 2013, č. j. OAM-236/ZA-ZA09-P12-2012, Ministerstvo vnitra (dále jen „žalovaný“) zastavilo podle §25 písm. h) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“), řízení o žádosti žalobce (dále jen „stěžovatel“) o udělení mezinárodní ochrany; dle citovaného zákonného ustanovení se řízení zastaví, jestliže „žadatel o udělení mezinárodní ochrany v průběhu řízení neoprávněně vstoupil na území jiného státu nebo se o neoprávněný vstup na území jiného státu pokusil “. Takto vymezenou skutkovou podstatu naplnil stěžovatel pokusem vycestovat s falešným cestovním dokladem dne 18. 12. 2012 z letiště Václava Havla v Praze do Dubaje s následným pokračováním do Lagosu. Městský soud v Praze žalobu proti rozhodnutí žalovaného rozsudkem napadeným kasační stížností zamítl. V odůvodnění tohoto rozsudku s odkazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu městský soud především uvedl, že při naplnění podmínek pro aplikaci §25 písm. h) zákona o azylu vzhledem k procesnímu charakteru tohoto ustanovení žalovaný již nezkoumá důvodnost žádosti o udělení mezinárodní ochrany. Důvody, o něž stěžovatel opřel podanou kasační stížnost navrhující zrušení rozsudku městského soudu, netřeba opakovat, jelikož jsou stěžovateli známy. S kasační stížností spojil stěžovatel návrh na přiznání jejího odkladného účinku. Ve věcech mezinárodní ochrany se Nejvyšší správní soud nejprve v souladu s ustanovením §104a zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), zabývá otázkou, zda podaná kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje zájmy stěžovatele. Není-li tomu tak, Nejvyšší správní soud takovou kasační stížnost odmítne jako nepřijatelnou. Institut nepřijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud podrobně vyložil ve svém usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, publikovaném pod č. 933/2006 Sb. NSS (vyhledatelné též – stejně jako dále citovaná rozhodnutí – na www.nssoud.cz), v němž vyložil neurčitý právní pojem „přesah vlastních zájmů stěžovatele“. Závěry v tomto rozhodnutí traktované jsou zcela použitelné i v nyní projednávané věci; vzhledem k jejich všeobecné dostupnosti a stabilizovanou judikaturou Nejvyššího správního soudu podepřené neměnnosti postačí na ně odkázat. Stěžovatel výslovně neuvedl, v čem spatřuje v konkrétním případě přesah svých vlastních zájmů a z jakého důvodu by tedy měl Nejvyšší správní soud předloženou kasační stížnost věcně projednat; neunesení břemene tohoto tvrzení by samo o sobě postačovalo k odmítnutí kasační stížnosti pro nepřijatelnost. Z kasační stížnosti však lze dovodit, že stěžovatel přesah svých vlastních zájmů spatřuje v zásadních pochybeních městského soudu a žalovaného spočívajících v nezohlednění překážek pro vycestování, resp. neaplikování zásady non-refoulement, případně v nepřezkoumatelnosti naříkaného rozsudku. K tomu Nejvyšší správní soud uvádí, že prvá z uvedených námitek byla již jeho judikaturou řešena; v podrobnostech zde postačí připomenout rozsudek ze dne 16. 1. 2004, č. j. 4 Azs 41/2003 - 50. Právní úvahy v tomto rozhodnutí obsažené jsou plně aplikovatelné i v případu stěžovatele. Na uvedené rozhodnutí navázal rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 6. 2007, č. j. 9 Azs 23/2007 – 64, publikovaný pod č. 1336/2007 Sb. NSS. V tomto rozsudku Nejvyšší správní soud zdůraznil, že závěry vyslovené v rozsudku č. j. 4 Azs 41/2003 – 50 jsou správné, avšak je nutno k nim doplnit řešení situace, kdy případ nelze posoudit toliko v intencích vnitrostátní právní úpravy, ale též v souvislosti s ochranou poskytnutou jakoukoli mezinárodní smlouvou, jíž je Česká republika vázána, pokud by taková smlouva upravovala problematiku odlišně od vnitrostátního práva. K uvedenému Nejvyšší správní soud zdůraznil, že takový postup „nelze uplatňovat automaticky vždy, ale jen tehdy, pokud to skutkové okolnosti vyžadují “, tedy „kdy stěžovatel předložil ve správním řízení dostatečně přesvědčivé důkazy svědčící o reálném ohrožení jeho života v zemi jeho původu.“ V projednávané věci stěžovatel ani ve správním řízení, ani v žalobě či kasační stížnosti žádná taková tvrzení nepřednesl; tvrdil pouze, že v zemi původu pomohl zachránit „bílého muže“ uneseného jako odplatu za těžbu ropy v dané oblasti, což mu údajně měla místní komunita vyčítat. Nehledě na rozpory ve výpovědích (např. stěžovatel původně vypovídal, že zachránění muži byli dva, vypovídal odlišně o místu, kde měli být drženi – původně v domě starosty, posléze na jiném neznámém místě - či o vztazích s místním starostou, který mu měl původně vyhrožovat v dané souvislosti zabitím, později však uvedl, že s ním měl blízký vztah), takové tvrzení není předložením přesvědčivého důkazu ve smyslu citovaného rozsudku ze dne 14. 6. 2007, č. j. 9 Azs 23/2007 – 64. Ohledně dalších stěžovatelových námitek možno k věci souhrnně konstatovat, že žalovaný dospěl procesně bezvadným způsobem k závěru respektujícímu relevantní zákonnou úpravu; práva stěžovatele nebyla ve správním řízení ani v rozhodnutí jím završeném nikterak zkrácena. Městský soud správně a s dostatečným odůvodněním žalobu zamítl, a to aniž by se při svém rozhodování dopustil jakéhokoliv pochybení způsobilého přivodit zrušení stěžovaného rozsudku. Pro shora uvedené Nejvyšší správní soud neshledal důvod pro přijetí kasační stížnosti k věcnému projednání, neboť kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatele; proto ji dle §104a s. ř. s. odmítl. O akcesorickém návrhu žádajícím přiznání odkladného účinku kasační stížnosti nebylo třeba zvlášť rozhodovat, neboť bezodkladným rozhodnutím o kasační stížnosti samotné se stal tento návrh požadavkem obsoletním. Nejvyšší správní soud k tomu navíc poznamenává, že kasační stížnost ve věcech mezinárodní ochrany má dle §32 odst. 5 zákona o azylu odkladný účinek (s výjimkou kasační stížnosti proti rozhodnutí krajského soudu o žalobě proti rozhodnutí ministerstva o udělení doplňkové ochrany osobou požívající doplňkové ochrany) vždy. Výrok o náhradě nákladů řízení se při odmítnutí kasační stížnosti opírá o ustanovení §60 odst. 3, větu první, s. ř. s., ve spojení s ustanovením §120 s. ř. s. Ustanovené advokátce se dle §35 odst. 8 s. ř. s. s přihlédnutím k §7 bodu 5., §9 odst. 4 písm. d), §11 odst. 1 písm. d) a §13 odst. 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů, přiznává odměna za zastupování 3 100 Kč za jeden úkon právní služby (sepsání kasační stížnosti) a paušální náhrada hotových výdajů 300 Kč, celkem částka 3 400 Kč. Přestože advokátka na výzvu Nejvyššího správního soudu nedoložila osvědčení, že je plátkyní daně z přidané hodnoty, toto osvědčení je obsaženo ve spisu městského soudu. Z toho důvodu Nejvyšší správní soud přiznanou odměnu navýšil o sazbu této daně ve výši 21 % na výslednou částku 4 114 Kč, která bude proplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 1 měsíce od právní moci tohoto usnesení. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 8. listopadu 2013 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.11.2013
Číslo jednací:9 Azs 23/2013 - 14
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2013:9.AZS.23.2013:14
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024