ECLI:CZ:NSS:2013:VOL.77.2013:9
sp. zn. Vol 77/2013 - 9
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy senátu JUDr. Vojtěcha
Šimíčka a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Zdeňka Kühna,
JUDr. Radana Malíka, JUDr. Michala Mazance a JUDr. Jana Vyklického, v právní věci
navrhovatele: Ing. B. N., proti odpůrcům: 1) Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů
1634/4, Praha 4, 2) Ing. Miloš Zeman, bytem Brdičkova 1917/9, Praha 5, a
3) Ing. Vratislav Mynář, bytem Osvětimany 274, okr. Uherské Hradiště, odpůrci 2) a 3)
zastoupeni JUDr. Janem Vondráčkem, advokátem se sídlem Zbraslavské nám. 458, Praha 5 -
Zbraslav, v řízení o návrhu na neplatnost volby prezidenta republiky,
takto:
I. Návrh se odmítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1.] Nejvyšší správní soud obdržel dne 5. 2. 2013 v 17.04 hod. v elektronické podobě
bez zaručeného elektronického podpisu návrh na neplatnost volby prezidenta republiky podle
§90 odst. 5 s. ř. s. a §66 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně
některých zákonů (dále jen „zákon o volbě prezidenta republiky“). Písemné podání shodné
obsahu Nejvyšší správní soud obdržel dne 6. 2. 2013. Navrhovatel se uvedeným návrhem
domáhá vyslovení neplatnosti volby prezidenta republiky.
[2.] Jako důvod navrhovatel uvedl, že ve volebních místnostech byly v době volby hlasovací
lístky a nelze vyloučit manipulaci s nimi po uzavření volebních místností během druhého dne
voleb. Není zajištěno, aby volební komise po uzavření volebních místností nezneužila
přítomnosti hlasovacích lístků a evidenčních listin a neprovedla dodatečné hlasování za občany,
kteří se k volbě nedostavili. Dle názoru navrhovatele mají být hlasovací lístky doručovány
do poštovních schránek občanů, a ne rozdávány ve volební místnosti.
[3.] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval otázkou, zda jsou splněny podmínky k tomu,
aby návrh věcně projednal a rozhodl o něm. V prvé řadě zkoumal, zda byl návrh podán
v zákonem stanovené lhůtě.
[4.] Návrh na neplatnost volby prezidenta republiky je třeba podat nejpozději 7 dnů
po vyhlášení celkového výsledku volby prezidenta republiky Státní volební komisí (§66 odst. 1
zákona o volbě prezidenta republiky). Do běhu lhůty se nezapočítává den rozhodný pro její
počátek a lhůta je zachována, je-li poslední den lhůty učiněn úkon u příslušného orgánu,
a to nejpozději do 16.00 hodin (§73 odst. 1 a 3 zákona o volbě prezidenta republiky).
[5.] K vyhlášení celkového výsledku volby prezidenta republiky došlo dne 29. 1. 2013, kdy
bylo v souladu s §57 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky uveřejněno v částce 11/2013
Sbírky zákonů sdělení Státní volební komise č. 25/2013 Sb., o vyhlášení celkového výsledku
volby prezidenta republiky konané ve dnech 11. a 12. ledna 2013 (I. kolo) a ve dnech
25. a 26. ledna 2013 (II. kolo). Zákonem stanovená sedmidenní lhůta k podání návrhu
na neplatnost volby prezidenta republiky tak začala plynout dne 30. 1. 2013 a uplynula dne
5. 2. 2013 v 16:00 hod. Nejpozději v tento okamžik bylo dle ustálené judikatury Nejvyššího
správního soudu třeba návrh doručit soudu, nikoliv pouze předat k poštovní přepravě
(srov. např. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 5. 2004, č. j. Vol 2/2004 - 7,
publikované pod č. 279/2004 Sb. NSS, nebo usnesení ze dne 17. 6. 2010, č. j. Vol 38/2010 – 11,
dostupné na www.nssoud.cz).
[6.] V daném případě byl návrh v elektronické podobě bez zaručeného elektronického
podpisu doručen Nejvyššímu správnímu soudu dne 5. 2. 2013 až v 17.04 hod., tedy po uplynutí
zákonné lhůty k jeho podání. Navíc podle §93 odst. 2 s. ř. s. lze návrh ve věcech volebních, jímž
se řízení zahajuje, nebo úkony, jimiž se řízením nebo jeho předmětem disponuje, provést pouze
písemně nebo ústně do protokolu u věcně a místně příslušného soudu. Za podání provedené
písemně se považuje též podání zaslané soudu v elektronické podobě opatřené zaručeným
elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným
poskytovatelem certifikačních služeb (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne
22. 6. 2010, č. j. Vol 31/2010 - 7, publikované pod č. 2101/2010 Sb. NSS) nebo prostřednictvím
datové schránky osobou, pro niž byla datová schránka zřízena (srov. usnesení Krajského soudu
v Ostravě ze dne 13. 5. 2010, č. j. 22 A 39/2010 - 15, publikované pod č. 2091/2010 Sb. NSS),
nikoliv však podání v elektronické podobě bez zaručeného elektronického podpisu, byť by bylo
do tří dnů potvrzeno písemným podáním shodného obsahu. V tomto ohledu představuje §93
odst. 2 s. ř. s. zvláštní ustanovení ve vztahu k §37 odst. 2 s. ř. s. K návrhu uplatněnému
v elektronické podobě bez zaručeného elektronického podpisu tedy nelze ve věcech volebních
vůbec přihlížet.
[7.] V písemné formě byl předmětný návrh Nejvyššímu správnímu soudu doručen až dne
6. 2. 2013, tedy rovněž po uplynutí zákonné lhůty.
[8.] Z tohoto důvodu Nejvyšší správní soud podaný návrh odmítl pro opožděnost
[§46 odst. 1 písm. b) s. ř. s.].
[9.] O nákladech řízení bylo rozhodnuto podle §93 odst. 4 s. ř. s., podle něhož ve věcech
volebních žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 13. února 2013
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu