ECLI:CZ:NSS:2014:2.AFS.68.2012:34
sp. zn. 2 Afs 68/2012 - 34
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v rozšířeném senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa
Baxy a soudců JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Jana Passera, JUDr. Barbary Pořízkové, JUDr. Petra
Průchy, JUDr. Karla Šimky a JUDr. Jaroslava Vlašína v právní věci žalobce: ADMIRAL
GLOBAL BETTING, a. s., se sídlem Komořany 146, Rousínov, proti žalovanému: Magistrát
města Brna, odbor rozpočtu a financování, se sídlem Malinovského náměstí 3, Brno,
o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 14. 8. 2012,
č. j. 30 Af 24/2011 - 43,
takto:
I. Správce místního poplatku má povinnost vydat platební výměr podle §46 odst. 4
zákona o správě daní a poplatků, resp. dle §139 či 147 odst. 1 daňového řádu,
a řádně jej doručit, pokud nejpozději v poslední den lhůty, ve které byl poplatník
povinen splnit ohlašovací povinnost (§14 odst. 2 zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích), sdělil poplatník kvalifikovaným způsobem své pochybnosti a současně
o vydání platebního výměru požádal, přestože místní poplatek ve stanovené lhůtě
včas a ve správné výši uhradil.
II. V případě nečinnosti správce místního poplatku nedochází k vyměření místního
poplatku podle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatku, ani k vystavení
platebního výměru dle §140 daňového řádu.
III. Věc se vrací k projednání a k rozhodnutí druhému senátu.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Žalobce zaslal během druhé poloviny roku 2010 ohlášení místně příslušným úřadům
městských částí statutárního města Brna coby správcům místního poplatku (dále také „správci
poplatku“) podle §4 obecně závazné vyhlášky statutárního města Brna č. 9/2010, (účinné
od 1. 7. 2010) o místním poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické
herní zařízení povolené Ministerstvem financí. V n ich popsal jím provozovaná herní zařízení,
povolená Ministerstvem financí podle §50 odst. 3 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných
podobných hrách, ve znění účinném za posuzované období (dále jen „zákon o loteriích“)
a současně uvedl důvody, pro které nemají dle jeho názoru tato herní zařízení podléhat
místnímu poplatku. Mají-li správci poplatku naopak za to, že herní zařízení poplatkové
povinnosti podléhají, požádal je žalobce o vydání a doručení odůvodněných platebních výměrů
podle §46 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění účinném za posuzované
období (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“).
[2] Někteří místně příslušní správci platební výměry nevydali, pouze žalobce upozornili,
jakou formou může provést platbu místního poplatku, někteří naopak platební výměr vydali
a řádně jej žalobci doručili (např. platební výměr ze dne 28. 12. 2010, č. j. OF/040497/10).
Žalobce sporné poplatky uhradil, neboť se obával, že v případě včasného nezaplacení poplatku
by mu správci poplatků mohli vyměřit až trojnásobek původní výše místního poplatku
podle §11 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění účinném za posuzovaná
období (dále jen „zákon o místních poplatcích“). Žalobce podal ve všech případech odvolání.
V případech, kdy žádný platební výměr neobdržel, podal odvolání proti vyměření daně
postupem dle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatkům (fiktivním platebním výměrům),
ve kterých namítal nezákonnost poplatku a vady řízení spočívající v nevydání jím požadovaných
platebních výměrů. Nezákonnost poplatku shledával v nesprávném posouzení předmětu
poplatkové povinnosti, jakož i ve způsobu přijetí novelizace zákona o místních poplatcích,
který měl za protiústavní.
[3] Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) všechna odvolání věcně posoudil a zamítl je.
K námitkám žalobce ve věci nevydání platebních výměrů uvedl, že včasným uhrazením
poplatku byla poplatková povinnost žalobce splněna, takže nebylo třeba vydávat platební
výměry. Věcně se neztotožnil ani s žalobcovými výtkami ohledně tvrzené protiústavnosti
novelizace zákona o místních poplatcích, ani s výtkami napadajícími nesprávné posouzení
předmětu poplatku (vymezení technického herního zařízení povoleného Ministerstvem financí).
[4] Proti rozhodnutím stěžovatele podal žalobce třináct žalob, které Krajský soud v Brně
spojil ke společnému řízení a rozsudkem ze dne 14. 8. 2012, č. j. 30 Af 24/2011 - 43,
jim vyhověl, napadená rozhodnutí zrušil a věc vrátil stěžovateli k dalšímu řízení. Krajský soud
vyšel z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 1. 2012, č. j. 2 Afs 76/2011 – 62,
a z rozhodnutí rozšířeného senátu tohoto soudu ze dne 27. 7. 2010, č. j. 5 Afs 92/2008 – 147.
Ze závěrů zde uvedených dovodil povinnost správců místního poplatku vydat formou
platebního výměru rozhodnutí o vyměření místních poplatků postupem podle §46 odst. 4
zákona o správě daní a poplatků. K vyměření daně podle odst. 5 téhož ustanovení nebylo
možné přistoupit, neboť správci místních poplatků si nebyli jisti výší vyměřené daně.
Pokud správci poplatku platební výměry nevydali, neexistovalo vůbec právně účinné
rozhodnutí, na jehož základě by byl žalobce povinen místní poplatek uhradit. Stěžovatel
měl proto vyhovět žalobcovým odvoláním a zavázat místně příslušné správce poplatku k vydání
platebních výměrů.
[5] Stěžovatel napadl tento rozsudek kasační stížností, v níž uplatňuje zákonné důvody
obsažené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) zák. č. 150/2002 Sb., soudního řádu
správního (dále jen „s. ř. s“). Uvádí, že za situace, kdy prvoinstanční správce místního poplatku
místní poplatek nevyměřil a žalobce jej sám od sebe zaplatil a shledal, že došlo
ke konkludentnímu vyměření místního poplatku, neměl už stěžovatel možnost vrátit věc
do fáze vyměřovacího řízení, neboť poplatek byl fakticky zaplacen a správce poplatku jeho výši
akceptoval. Krajský soud i Nejvyšší správní soud v rozsudku č. j. 2 Afs 76/2011 - 62 odhlédly
od specifik řízení o místních poplatcích, v nichž se zákon o správě daní a poplatků uplatní
teprve tehdy, pokud místní poplatek není zaplacen včas a ve správné výši.
[6] Stěžovatel trvá na tom, že nemohl a ani po vydání rozsudku krajského soudu nemůže
vyhovět návrhu, aby byla konkludentní vyměření místního poplatku zrušena a věc vrácena
prvoinstančnímu správci místního poplatku k dalšímu řízení, neboť coby odvolací orgán může
rozhodnutí pouze změnit, zrušit nebo odvolání zamítnout. Změna konkludentního rozhodnutí
ovšem není v dané procesní situaci možná, jeho zrušení a zastavení řízení by vedlo
k nemožnosti vyměření místního poplatku jednou provždy a rozhodnutí zamítající odvolání mu
již krajský soud „zkritizoval“. Zbývá ještě možnost odmítnutí odvolání, čímž by se ovšem dostal
do rozporu s úvahou krajského soudu, že odvolání byla přípustná.
[7] Krajský soud měl postupovat stejně jako Krajský soud v Českých Budějovicích v řízení
přezkoumávaném v citovaném rozsudku č. j. 2 Afs 76/2011 - 62, tedy zrušit rozhodnutí
o odvolání i konkludentní vyměření místního poplatku a věc vrátit do vyměřovacího stádia.
Stěžovatel také připomíná, že ač krajský soud vyšel z rozsudku Nejvyššího správního
soudu č. j. 2 Afs 76/2011 - 62, zcela pominul existenci rozsudku ze dne 22. 6. 2011,
č. j. 1 Afs 31/2011 - 56, podle kterého nelze podat odvolání proti konkludentnímu vyměření
místního poplatku. Stěžovatel vydal svá rozhodnutí do března 2011, tedy ještě před vydáním
obou těchto rozsudků, přiklání se spíše k názoru vyjádřenému v rozsudku 1. senátu. Zejména
však připomíná, že by bylo namístě řešit existenci rozporných právních názorů postupem
podle §17 s. ř. s.
II. Důvody předložení věci rozšířenému senátu
[8] Při předběžném posouzení věci předkládající senát shledal, že k právní otázce, která
je v tomto případě sporná, zaujaly rozdílné právní názory 1. a 2. senát Nejvyššího správního
soudu. Touto spornou právní otázkou je, jak měl postupovat místně příslušný správce místního
poplatku v situaci, kdy potenciální poplatník poplatku za provozovaný výherní hrací přístroj
podle §10a zákona o místních poplatcích, ve znění účinném do 31. 12. 2011, nesouhlasil s tím,
že by jím provozované hrací přístroje místnímu poplatku podléhaly, tento svůj nesouhlas
vyjádřil a sdělil správci místního poplatku, nicméně z důvodu opatrnosti zároveň zaplatil místní
poplatek za tyto hrací přístroje ve výši, která vyplývala z příslušné obecně závazné vyhlášky.
[9] Podle rozsudku ze dne 22. 6. 2011, č. j. 1 Afs 31/2011 – 56, vzniká poplatková povinnost
přímo na základě obecně závazné vyhlášky obce po přistoupení relevantní právní skutečnosti
(zde provozování jiného technického výherního zařízení povoleného Ministerstvem financí).
Má-li tedy poplatník stanovení místního poplatku příslušnou obcí v obecné rovině
za nezákonné, či dokonce protiústavní, je třeba iniciovat přezkum aktu, který tuto poplatkovou
povinnost generálně stanoví (tj. obecně závazné vyhlášky obce). Vzhledem k normativní povaze
tohoto aktu je přiměřeně redukován okruh osob aktivně legitimovaných k podání návrhu
Ústavnímu soudu na jeho zrušení.
[10] Soudního přezkumu lze docílit tehdy, pokud správce daně vydá platební výměr dle §11
odst. 1 zákona o místních poplatcích. V rámci přezkumu platebního výměru je pak možné
namítat jednak nezákonnost či protiústavnost právní úpravy ukládající povinnost platit místní
poplatek, jednak nezákonnost ve vztahu ke konkrétním okolnostem individuálního případu
(pochybení při výkladu právních norem, nesprávné stanovení výše poplatku apod.). Platební
výměr dle §11 odst. 1 zákona o místních poplatcích je deklaratorním rozhodnutím, které
nezakládá poplatkovou povinnost, ale toliko závazně určuje výši dlužného poplatku. Teprve
na základě platebního výměru je možné vést daňovou exekuci, zanést nedoplatek do evidence
daní. Skutečnost, že proti povinnosti uhradit místní poplatek se lze bránit teprve poté,
co je vydán platební výměr, není v rozporu s čl. 11 nebo čl. 36 Listiny základních práv a svobod.
Zákon o místních poplatcích ve spojení se zákonem o správě daní a poplatků poplatníkovi
zaručuje, že bude moci zpochybnit poplatkovou povinnost a dosáhnout jejího soudního
přezkumu dříve, než bude zahájena daňová exekuce, tedy než bude fakticky zasaženo
do majetkové podstaty poplatníka.
[11] Poplatník si nemůže vynutit přezkum existující, avšak nevyměřené poplatkové povinnosti
tím, že se na žalovaného obrátí podáním, jež není řádným opravným prostředkem
dle aplikovatelného procesního řádu.
[12] Druhý senát v rozsudku ze dne 17. 1. 2012, č. j. 2 Afs 76/2011 – 62, naopak dospěl
k závěru, že nesouhlasí-li poplatník s výší poplatku, kterou by měl na základě obecně závazné
vyhlášky platné v dané obci zaplatit, a tento svůj nesouhlas kvalifikovaným způsobem vyjádří,
byť by přitom poplatek fakticky zaplatil ve výši požadované obecně závaznou vyhláškou,
má správce poplatku povinnost vydat platební výměr na základě subsidiárního použití §140
odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový
řád“).
[13] Samotný zákon o místních poplatcích nedává poplatníkovi jinou možnost, jak se domoci
vydání platebního výměru, než nezaplatit, aby tak nastaly důsledky předpokládané v jeho §11
odst. 1. Nucení k tomu, aby se stal neplatičem a vystavil se tak hrozbě zvýšení místního
poplatku až na trojnásobek podle §11 odst. 1 věta druhá zákona o místních poplatcích,
nelze pokládat za uspokojivé řešení toho, jak by se poplatník domohl rozhodnutí o výši
místního poplatku, který má platit.
[14] Skutečnost, že §11 odst. 1 zákona o místních poplatcích upravoval pouze to, kdy má být
platební výměr obecním úřadem vydán, a contrario neznamená, že by toto ustanovení
zakazovalo vydat platební výměr i v situacích, na něž sice nepamatuje sám tento zákon,
pamatuje na ně ale zákon, který má být na řízení o místních poplatcích použit subsidiárně.
Sám zákon o místních poplatcích ve svém §13 zakotvuje subsidiární použití zvláštních
předpisů, v nichž je třeba hledat řešení právě těch otázek, které zákonem o místních poplatcích
řešeny nejsou. Takovou otázkou je i otázka, jak řešit rozpor mezi výší poplatku odvedeného
a výší, která podle poplatníka měla být odvedena. A oním subsidiárně použitelným předpisem
byl do 31. 12. 2010 zákon o správě daní a poplatků, od 1. 1. 2011 daňový řád, o čemž mezi
účastníky není sporu.
[15] Oba tyto subsidiárně použitelné předpisy byly v různých fázích řízení aplikovatelné.
Účinky úkonů učiněných do 31. 12. 2010 podle zákona o správě daní a poplatků zůstávají
podle §264 odst. 2 daňového řádu zachovány, ovšem počínaje 1. 1. 2011 bylo třeba řízení
dokončit podle daňového řádu, jak stanovil jeho §264 odst. 1. Pohledem těchto předpisů
je třeba posoudit jednotlivé žalobcovy úkony a reakce městského úřadu a stěžovatele na ně.
[16] Sdělil-li poplatník správci poplatku nesouhlas s výší poplatku, která na něj dopadala
podle obecně závazné vyhlášky, a požádal o sdělení výsledku vyměření ve smyslu §46 odst. 5
zákona o správě daní a poplatků, bylo jediným správným postupem poplatek vyměřit a výsledek
vyměření mu sdělit postupem podle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků. Rozpornost
projevené vůle poplatníka (daňového subjektu) musí být odstraněna vydáním rozhodnutí.
Pokud se tak nestalo, bylo naprosto pochopitelné, že proti takto vzniklému konkludentnímu
vyměření daně podal žalobce odvolání.
[17] Úvaha, že se ve věcech místních poplatků uplatní nalézací řízení pouze v případě
nesprávného či pozdního zaplacení poplatků, není správná. K nalézacímu řízení musí dojít
i tehdy, kdy poplatník poplatku má zaplatit poplatek ve výši, s níž nesouhlasí, a tento svůj
nesouhlas kvalifikovaně vyjádří. Opačné řešení, poplatníka buď nutí stát se neplatičem a čelit
hrozbě zvýšení místního poplatku až na trojnásobek, nebo ho zbavuje možnosti dosáhnout
vydání rozhodnutí, jehož zákonnost by mohl napadnout v rámci daňového řízení a posléze
v rámci soudního přezkumu. Takové lpění na tom, že v rámci řízení o místním poplatku nebylo
možno vykročit za hranice §11 zákona o místních poplatcích, je třeba odmítnout a přistoupit
k subsidiárnímu použití předpisů, na něž odkazuje §13 zákona o místních poplatcích.
[18] Smyslem subsidiárního použití právních předpisů by totiž mělo být nacházení odpovědí
na otázky, na něž samotný předpis, který na použití jiného právního předpisu odkazuje,
odpovědi nenabízí, či řešení problémů, které neřeší.
[19] Na tomto svém právním názoru setrval 2. senát i při předběžné poradě v nyní
posuzované věci.
III. Posouzení věci rozšířeným senátem
III.1 Pravomoc rozšířeného senátu
[20] Rozšířený senát nejprve zkoumal, zda má pravomoc v projednávané věci rozhodovat.
Dosud zaujaté názory 1. a 2. senátu se liší jednak v otázce, zda měl správce poplatku
podle zákona o místních poplatcích účinného od 16. 6. 2010 do 31. 12. 2011 povinnost vydat
platební výměr, pokud poplatník sice místní poplatek zaplatil, ale s jeho placením nesouhlasil;
jednak v otázce, zda v případě nevydání platebního výměru dojde ke konkludentnímu vyměření
místního poplatku, proti němuž lze platně podat odvolání. Je zřejmé, že právní názor vyjádřený
v dosavadních rozhodnutích soudu není jednotný.
[21] Současně je splněna i druhá podmínka pro rozhodování rozšířeného senátu,
neboť posouzení nastolené právní otázky rozšířeným senátem je potřebné pro rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu o projednávané věci. S ohledem na výše uvedené rozšířený senát
uzavřel, že pravomoc v dané věci rozhodovat je dána.
III. 2 Právní úprava a její vývoj
[22] Poplatky lze obecně vymezit jako nesankční peněžitá plnění, která ukládají veřejnoprávní
subjekty jednotlivcům a která jsou příjmem veřejných rozpočtů. Podle čl. 11 odst. 5 Listiny
základních práv a svobod lze daně a poplatky ukládat jen na základě zákona. Ukládání,
vyměřování a výběr daní a poplatků proto nemůže záviset na libovůli správního orgánu.
Zákonným podkladem pro výběr místních poplatků je §1 zákona o místních poplatcích,
který obsahuje taxativní výčet poplatků, které lze vybírat. Uložit lze pouze takový místní
poplatek, který je co do svého předmětu shodný s poplatkem vymezeným v zákoně o místních
poplatcích.
[23] Zákonem č. 183/2010 Sb., kterým se s účinností k 16. 6. 2010 mj. mění zákon o místních
poplatcích, došlo k rozšíření místního poplatku za výherní hrací přístroj o tzv. „jiná technická
herní zařízení povolená Ministerstvem financí“. Od tohoto dne tak byly obce oprávněny vydat
obecně závaznou vyhlášku stanovující místní poplatek a jeho výši za zmíněná zařízení.
[24] Oprávnění obce zavést daný poplatek reflektuje negativní dopady spojené s provozem
těchto přístrojů (herní závislost) a posiluje regulační funkci tohoto poplatku. Jeho stanovení
proto logicky patří do samostatné působnosti obce. Ta může poplatek zavést obecně závaznou
vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jeho vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu
poplatku, vznik a zánik poplatkové povinnosti, lhůtu pro splnění ohlašovací povinnosti,
splatnost, úlevy a případné osvobození od poplatku (§14 odst. 2 zákona o místních poplatcích).
Správa poplatků naopak patří do přenesené působnosti obce.
[25] Podle §11 zákona o místních poplatcích ve znění účinném do 31. 12. 2010 (před
účinností daňového řádu) se platebním výměrem poplatek vyměří, pokud není zaplacen
(odveden) včas nebo ve správné výši. Včas nezaplacené (neodvedené) poplatky nebo jejich
nezaplacenou (neodvedenou) část může obec zvýšit až na trojnásobek.
[26] Ustanovení §12 zákona o místních poplatcích, ve znění účinném do 31. 12. 2010,
upravovalo tříletou prekluzivní lhůtu, ve které byl správce poplatku oprávněn dlužné částky
vyměřit nebo doměřit. Tato lhůta běžela od konce kalendářního roku, ve kterém poplatková
povinnost vznikla. Byl-li před uplynutím této lhůty učiněn úkon směřující k vyměření
nebo doměření poplatku, běžela tříletá lhůta znovu od konce roku, v němž byl poplatník
nebo plátce o tomto úkonu písemně uvědomen. Nejpozději bylo možno vyměřit a doměřit
poplatek do 10 let od konce kalendářního roku, ve kterém poplatková povinnost vznikla.
[27] Ustanovení §13 zákona o místních poplatcích, ve znění účinném do 31. 12. 2010,
odkazovalo (v pozn. pod čarou) na subsidiární použití zákona o správě daní a poplatků.
[28] Zákon č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového
řádu, s účinností od 1. 1. 2011 upřesnil dosavadní znění stávajícího odst. 1 §11 zákona
o místních poplatcích ohledně nezaplacení či neodvedení poplatku včas nebo ve správné výši.
Způsob vyměřování poplatků zůstal beze změny. Správce poplatku není povinen při včasné
a správné úhradě poplatku vydávat platební výměr. Dále se ve vazbě na daňový řád upřesnilo,
že zvýšení poplatku je příslušenstvím poplatku. Nově se jako sankce, která se u místních
poplatků neukládala, doplnila pořádková pokuta. Z důvodové zprávy k návrhu tohoto zákona
(digitální repozitář PSP ČR, V. volební období, České národní rady, tisk č. 680, dostupné
na www.psp.cz) vyplývá, že touto pořádkovou pokutou je myšlena mj. pokuta za opožděné
hlášení, odpovídající pokutě za opožděné tvrzení daně. Dosavadní ustanovení §12 a 13 zákona
o místních poplatcích se zrušila pro nadbytečnost. Procesní postup pro řízení ve věcech
místních poplatků totiž vyplývá z §2 odst. 3 daňového řádu, přičemž lhůty pro vyměření daně
(poplatku) jsou v daňovém řádu komplexně upraveny.
[29] Nově byly do zákona o místních poplatcích zakotveny náležitosti ohlášení, mezi které
patří také údaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti. Z již shora uvedené
důvodové zprávy vyplývá, že záměrem zákonodárce bylo podřadit ohlašovací povinnost
k poplatkové povinnosti pod obecná registrační pravidla a pravidla pro tvrzení daně obsažená
v daňovém řádu.
[30] Rozšířený senát nemá žádné pochybnosti o tom, že pro řízení ve věcech místních
poplatků byl subsidiárně použitelným předpisem do 31. 12. 2010 zákon o správě daní
a poplatků, od 1. 1. 2011 pak daňový řád. Tento dílčí závěr však nepostačuje k dovození
povinnosti správce daně postupovat v případě včasné a správné úhrady poplatku podle §46
odst. 5 zákona o správě daní a poplatků, resp. §140 daňového řádu.
[31] Pro úplnost rozšířený senát uvádí, že zákonem č. 458/2011 Sb., o změně zákonů
souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných
zákonů byl §10a zákona o místních poplatcích k 31. 12. 2011 zcela derogován. Místní poplatek
za provozovaný výherní hrací přístroj a jiné technické herní zařízení byl nahrazen odvodem
z loterií a jiných podobných her.
III.3 Vyměřovací řízení podle daňového procesu
[32] Podle §46 odst. 4 zákona o správě daní a poplatku o stanoveném základu daně
a vyměřené dani vyrozumí správce daně daňový subjekt platebním výměrem nebo hromadným
předpisným seznamem, nestanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak, a takto vyměřenou daň
současně předepíše.
[33] Podle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků neodchyluje-li se správcem daně
vyměřená daň od daně uvedené daňovým subjektem v daňovém přiznání, nemusí správce daně
sdělovat daňovému subjektu výsledek vyměření, pokud o to daňový subjekt výslovně nepožádá
nejpozději do konce příštího zdaňovacího období. V tomto případě se za den vyměření daně
a současně za den doručení tohoto rozhodnutí daňovému subjektu považuje poslední den lhůty
pro podání daňového přiznání. Stejně se při počítání lhůt postupuje i u dodatečného daňového
přiznání.
[34] Judikatura k zákonu o správě daní a poplatků (srov. zejména rozhodnutí rozšířeného
senátu ze dne 27. 7. 2010, č. j. 5 Afs 92/2008 - 147) dospěla k jednoznačnému závěru,
že vyměřit daň bez vyhotovení řádného platebního výměru lze jen za předpokladu,
že se vyměřená daň shoduje s výši daně uvedené v daňovém přiznání nebo hlášení
a že si daňový subjekt může být vždy jist výší takto vyměřené daně. Znamená to také
a contrario, že vždy, když chce správce daně vyměřit daň ve výši odchylné od té, která
je uvedena v daňovém přiznání nebo hlášení nebo dodatečném daňovém přiznání, musí vydat
platební výměr (dodatečný platební výměr) a doručit jej daňovému subjektu; teprve doručením
se stává toto rozhodnutí právně účinným.
[35] Obdobné platí za situace, kdy bylo zahájeno vytýkací řízení dle §43 zákona o správě daní
a poplatků. I v případě, že budou pochybnosti odstraněny a nebude dán důvod k tomu, aby daň
byla vyměřena v odchylné výši od výše daně, jak ji tvrdil daňový subjekt, musí být výsledek
vyměření vždy oznámen daňovému subjektu platebním výměrem. Za den vyměření daně se
považuje až den vydání platebního výměru. Zákonné zmocnění nesdělovat daňovému subjektu
výsledek vyměření současně znamená toliko oprávnění správce daně tímto způsobem
postupovat, nikoli jeho povinnost. Správce daně je tedy oprávněn vydat a doručit platební
výměr i v případě, že se vyměřená daňová povinnost shoduje s povinností tvrzenou.
[36] Oprávnění správce daně nesdělovat daňovému subjektu výsledek vyměření může být
vyhrazeno pouze případům, které nejsou žádným způsobem sporné. Pokud i v tomto případě
požádá daňový subjekt o sdělení výsledku vyměření, pak v souladu se závěry rozšířeného senátu
uvedenými v usnesení č. j. 5 Afs 92/2008 - 147 má takový úkon toliko informativní povahu.
V případě jakýchkoliv pochybností ohledně výsledné povinnosti, tj. pochybností jak na straně
správce daně (vytýkací řízení), tak na straně daňových subjektů (nesouhlas s deklarovanou výší
daňové povinnosti), bylo na místě vydat platební výměr podle §46 odst. 4 zákona o správě daní
a poplatků.
[37] Podle §264 daňového řádu se řízení nebo postupy, které byly zahájeny podle
dosavadních právních předpisů, ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona (1. 1. 2011) dokončí
a práva a povinnosti z nich plynoucí se posoudí podle ustanovení tohoto zákona, která upravují
řízení nebo postupy, které jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
[38] Podle §140 odst. 1 daňového řádu neodchyluje-li se vyměřovaná daň od daně tvrzené
daňovým subjektem, správce daně nemusí daňovému subjektu výsledek vyměření oznamovat
platebním výměrem; to neplatí, pokud byl zahájen postup k odstranění pochybností. Platební
výměr správce daně založí do spisu. Odvolání není přípustné. Podle odst. 3 uvedeného
ustanovení je daňový subjekt oprávněn vyžádat si od správce daně stejnopis platebního výměru,
který správce daně zašle daňovému subjektu do 30 dnů ode dne, kdy obdržel jeho žádost;
je-li žádost podána před okamžikem vydání platebního výměru, běží tato lhůta ode dne jeho
vydání.
[39] Na rozdíl od úpravy v zákoně o správě daní a poplatků (odsouhlasení daně
prostřednictvím podpisu a otisku úředního razítka na zadní straně tiskopisu daňového přiznání
a fikce vydání a doručení platebního výměru) daňový řád již nepředpokládá možnost stanovení
daně bez vydání rozhodnutí, avšak stále stanoví fikci jeho doručení.
[40] Pokud tedy dojde správce daně podle současné právní úpravy k závěru, že se vyměřovaná
daň neodchyluje od daně tvrzené daňovým subjektem, správce daně sice vyhotoví platební
výměr, avšak nezašle jej daňovému subjektu. Pouze jej založí do spisu. Za den doručení
platebního výměru a tím i stanovení daně se považuje poslední den lhůty pro podání daňového
přiznání. Proti takovému rozhodnutí se nelze odvolat, což mj. znamená, že daň je stanovena
pravomocně a již následující den může daňový subjekt měnit svoji poslední známou daňovou
povinnost prostřednictvím dodatečného daňového přiznání. Jestliže správce daně dodatečně
tvrzenou daňovou povinnost nevyměří ve výši deklarované v dodatečném přiznání, je povinen
rozdíl v rozhodnutí o stanovení daně odůvodnit.
III. 4 Subsidiární použití daňového procesu
[41] Ohlašovací povinnost podle zákona o místních poplatcích nelze přirovnat k povinnosti
podat daňové tvrzení, ale spíše k registrační povinnosti. Obdobně nelze ani samotné ohlášení
ztotožnit s přiznáním k dani. Poplatník místního poplatku sice v ohlášení uvádí skutečnosti
rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti, není však povinen si sám poplatek
v ohlášení vypočítat. K vyměřování poplatkové povinnosti podle §46 odst. 5 zákona o správě
daní a poplatků tak nemůže dojít, neboť žádná výsledná částka, která by mohla být v souladu
s ohlášením vyměřena a podpisem pracovníka správce daně stvrzena na zadní straně ohlášení,
poplatníkem v ohlášení vyčíslena není.
[42] O aplikaci úpravy stanovené v §140 daňového řádu by se v teoretické rovině uvažovat
naopak dalo. Správce daně je na základě údajů tvrzených v daňovém přiznání povinen vždy
vydat platební výměr, tj. rozhodnutí, které musí obsahovat náležitosti, jež zákon stanoví včetně
částky platební povinnosti. Při subsidiární aplikaci této úpravy na správu poplatků by tedy
správce daně na základě údajů tvrzených v ohlášení sám vypočetl výši poplatkové povinnosti,
kterou by následně uvedl do platebního výměru. Takový výklad však zcela popírá úpravu §11
zákona o místních poplatcích a platební výměr by ani nesplnil účel, pro který poplatník vydání
platebního výměru žádá. Platební výměr podle §140 daňového řádu se totiž pouze zakládá
do spisu, daňovému subjektu se nedoručuje a není proti němu přípustné odvolání.
[43] Ohlášenou a uhrazenou poplatkovou povinnost nelze následně měnit prostřednictvím
dodatečného tvrzení, tak jak to daňový řád předpokládá pro změnu poslední známé daňové
povinnosti. Ustanovení §11 zákona o místních poplatcích je navíc postaveno na předpokladu,
že při placení místních poplatků obvykle nebude vzhledem k jejich jednoduchosti docházet
k rozporům mezi poplatníkem (plátcem) místního poplatku a obecním úřadem, který
jej spravuje, ohledně toho, zda má být místní poplatek uhrazen a v jaké výši. Z uvedeného
důvodu také zákon o místních poplatcích obsahuje odlišnou procesní úpravu, než pro nesporné
případy stanovil §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků či §140 odst. 1 daňového řádu.
Pokud by zákonodárce skutečně zamýšlel uložit obecním úřadům povinnost vyměřovat místní
poplatky platebním výměrem vždy, bylo by celé ustanovení §11 zákona o místních poplatcích
matoucí a nadbytečné.
[44] Speciální úprava v zákoně o místních poplatcích na druhou stranu neznamená,
že v případě, kdy je včasná a řádně uhrazená poplatková povinnost sporná, nemá poplatník
možnost platební výměr získat. Závěry, které aproboval první senát, sice odpovídají textu
zákona o místních poplatcích, nejsou však udržitelné s ohledem na ústavní zásady ochrany
poplatníka. Odmítnutí vydat ve sporném případě platební výměr by ve svém důsledku mohlo
vést k rezignaci poplatníka na jakoukoliv právní obranu, nebo poplatníka nutilo stát
se neplatičem a čelit hrozbě zvýšení místního poplatku až na trojnásobek.
[45] V případě sporné poplatkové povinnosti je proto správce poplatku povinen postupovat
obdobným způsobem, jako by pochybnosti o poplatkové povinnosti byly na jeho straně,
tj. vyměření poplatkové povinnosti oznámí poplatníkovi doručením platebního výměru,
který musí být odůvodněn a proti kterému je možné se odvolat, přestože je či bude poplatek
včas a řádně uhrazen. Oba subsidiárně použitelné předpisy takový postup umožňují, zákon
o správě daní a poplatků v případě sporné daňové povinnosti resp. pochybností o její výši
stanoví povinnost vydat platební výměr dle §46 odst. 4; daňový řád dle §139 nebo §147
odst. 1.
[46] Subsidiární aplikace §46 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků, resp. §139 či §147
odst. 1 daňového řádu na sporné poplatkové povinnosti nenutí správce poplatku rezignovat
na speciální úpravu stanovenou v §11 zákona o místních poplatcích a vyměřovat poplatky vždy,
tj. i v případě nesporných poplatkových povinností. Současně při pochybnostech na straně
poplatníků zachovává jejich legitimní právo na vydání platebního výměru, jehož
prostřednictvím se domůžou přezkumu sporné poplatkové povinnosti. Takový postup
pochopitelně předpokládá kvalifikované sdělení pochybností poplatníkem a včasnou žádost
o vydání platebního výměru.
[47] Má-li platební výměr sloužit jako právní titul pro odvolací a případně i následné soudní
řízení, která jsou vždy zasazena do určitého časového rámce (propadné lhůty pro zahájení
odvolacího či soudního řízení), je nutné zvážit lhůtu, ve které je poplatník oprávněn o vydání
platebního výměru na místní poplatek požádat. Jedině tak lze předejít situaci, ve které
by poplatník mohl žádat a následně právní cestou zpětně zpochybňovat již dávno uhrazené
poplatky, resp. poplatky které původně za sporné nepovažoval. Zároveň odstraňuje i právní
nejistotu ohledně toho, který z předpisů měl vlastně být správcem místního poplatku aplikován.
[48] Podrobnosti o vybírání místních poplatků (konkrétní sazba poplatku, vznik a zánik
poplatkové povinnosti, lhůty pro plnění ohlašovací povinnosti, splatnost, úlevy a případné
osvobození od poplatků) jsou v pravomoci obcí (§14 odst. 2 zákona o místních poplatcích).
Lhůtu, ve které lze o vydání platebního výměru požádat, je proto nutné odvíjet od konkrétní
obecně závazné vyhlášky, která úpravu toho kterého místního poplatku zavedla.
[49] Podle čl. 6 obecně závazné vyhlášky účinné v projednávané věci vzniká poplatková
povinnost ode dne vydání povolení k provozování výherního hracího přístroje nebo jiného
technického herního přístroje povoleného Ministerstvem financí. Poplatník je dle čl. 4 této
vyhlášky povinen splnit ohlašovací povinnost nejvýše pět a nejméně jeden den před uvedením
výherního hracího přístroje nebo jiného technického herního zařízení do provozu. Nesouhlasí-li
poplatník s poplatkovou povinností, je oprávněn ve stejné lhůtě sdělit správci poplatku
kvalifikovaným způsobem své pochybnosti (§70 a71 daňového řádu) a současně požádat
o vydání a doručení platebního výměru. Tyto podmínky musí být splněny kumulativně.
[50] Pokud poplatník kvalifikovaným způsobem a ve stanovené lhůtě o vydání platebního
výměru nepožádá, nelze poplatkovou povinnost považovat za spornou. V takovém případě
se plně uplatní úprava stanovená v §11 zákona o místních poplatcích. Pokud tedy např. půjde
o místní poplatek splatný ve splátkách (srov. čl. 7 obecně závazné vyhlášky), musí být žádost
o vydání platebního výměru a zákonnost poplatku zpochybněna již při včasném plnění
ohlašovací povinnosti, nikoli až v souvislosti s úhradou jednotlivých splátek. Požadovat vydání
platebního výměru a zpochybňovat postup správce poplatku před každou splátkou místního
poplatku či kdykoliv v průběhu poplatkového období možné není.
[51] Rozšířený senát zdůrazňuje, že o případné nečinnosti správce místního poplatku,
spočívající v nevydání platebního výměru, je možné uvažovat pouze při sporných poplatkových
povinnostech, tj. v situacích, kdy se §11 zákona o místních poplatcích neaplikuje. Při aplikaci
§11 zákona o místních poplatcích správce místního poplatku nemá zákonnou povinnost
platební výměr vydat.
[52] V souvislosti s druhou předkládanou otázkou tj., zda v případě nevydání platebního
výměru dojde ke konkludentnímu vyměření místního poplatku, proti němuž lze platně podat
odvolání, je vhodné připomenout, že ani za účinnosti zákona o správě daní a poplatků
nedocházelo k „samo vyměření daně“.
[53] Jakkoliv zákon o správě daní a poplatku upravoval fikci vyměření a doručení platebního
výměru, proti kterému připouštěl odvolání, nedocházelo v tomto případě k fiktivnímu vyměření
mlčky, či konkludentně. V usnesení čj. 5 Afs 92/2008 - 147 rozšířený senát mj. uvedl, že fiktivní
platební výměr „[v]zniká se zpětnou účinností ke dni uvedenému ve větě druhé §46 odst. 5 zákona o správě
daní a poplatků v den, kdy správce daně na základě posouzení daňového přiznání či hlášení nebo dodatečného
daňového přiznání a případných dalších poznatků, které má k dispozici, dojde k závěru, že se daň, kterou
je na místě vyměřit, neodchyluje od daně uvedené v daňovém přiznání nebo hlášení. Výsledek posouzení se projeví
v daňovém spisu, a sice v příslušné kolonce daňového přiznání či hlášení nebo dodatečného daňového přiznání,
v níž se zaznamená provedení vyměření podle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků.
Tzv. konkludentní vyměření či doměření daně tedy ve skutečnosti není konkludentním, čili mlčky učiněným,
nýbrž výslovným, avšak zjednodušeným a interním, tedy navenek (mimo sféru správce daně) se bezprostředně
neprojevujícím způsobem vyměření daně. K projevení se uvedeného způsobu vyměření navenek dojde většinou
jen tím, že správce daně daňovému subjektu na základě jeho žádosti sdělí výsledek vyměření. Žádost daňového
subjektu o sdělení výsledku vyměření je úkonem, který nutí správce daně k tomu, aby posouzení neprodleně
provedl, neučinil-li tak již dříve. Jen na základě posouzení může sdělit daňovému subjektu výsledek vyměření,
dospěje-li k závěru, že je na místě vyměřit daň konkludentně podle §46 odst. 5 d. ř., anebo – dospěje-li
k závěru, že konkludentní vyměření na místě není – postupovat jiným způsobem (zejm. vydat platební výměr).“.
[54] Vyměření dle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků tedy není konkludentním,
tj. mlčky učiněným, nýbrž výslovným, avšak zjednodušeným a interním, tedy navenek
(mimo sféru správce daně) se bezprostředně neprojevujícím způsobem vyměření daně.
Předchází mu jednak úvaha správce daně o tom, zda se vyměřená daň odchyluje či neodchyluje
od daně tvrzené a tato úvaha, resp. výše vyměřené daně, musí být stvrzena na zadní straně
přiznání vyznačením podpisu příslušného pracovníka správce daně a otiskem úředního razítka.
[55] Daňový řád fikci vydání platebního výměru opustil, konkludentní vydání platebního
výměru tedy vůbec nepřipadá v úvahu.
[56] Druhé otázce předkládajícího senátu, zda v případě nevydání poplatníkem požadovaného
platebního výměru dojde ke konkludentnímu vyměření místního poplatku podle §46 odst. 5
zákona o správě daní a poplatku či §140 daňového řádu, z výše uvedených důvodů přisvědčit
nelze. Důsledkem eventuální nečinnosti správce poplatku nemůže být „fiktivní platební výměr“,
o jehož zákonnost by se následně vedl spor. Požádá-li poplatník o vydání platebního výměru
za podmínek uvedených v tomto usnesení, je povinností správce místního poplatku
požadovaný platební výměr vydat.
IV. Závěrečné shrnutí
[57] Správce místního poplatku má povinnost vydat platební výměr podle §46 odst. 4 zákona
o správě daní a poplatků, resp. dle §139 či 147 odst. 1 daňového řádu, a řádně jej doručit,
pokud nejpozději v poslední den lhůty, ve které byl poplatník povinen splnit ohlašovací
povinnost (§14 odst. 2 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích), sdělil poplatník
kvalifikovaným způsobem své pochybnosti a současně o vydání platebního výměru požádal,
přestože místní poplatek ve stanovené lhůtě včas a ve správné výši uhradil.
[58] V případě nečinnosti správce místního poplatku nedochází k vyměření místního poplatku
podle §46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatku, ani k vystavení platebního výměru dle §140
daňového řádu.
V. Další postup ve věci
[59] Rozšířený senát v dané věci posoudil sporné právní otázky. V souladu s ustanovením
§71 odst. 1 Jednacího řádu Nejvyššího správního soudu rozhodl usnesením jen o těchto
otázkách a věc vrací druhému senátu, který o ní rozhodne v souladu s vysloveným právním
názorem.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 24. června 2014
JUDr. Josef Baxa
předseda rozšířeného senátu