Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 16.06.2014, sp. zn. Konf 18/2013 - 9 [ usnesení / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2014:KONF.18.2013:9

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta K řízení o nejasném podání je příslušný soud, jemuž bylo podání adresováno. Soud tedy v případě nejasného podání nemůže věc postoupit podle §104b odst. 2 o. s. ř., aniž by předtím vyjasnil předmět řízení postupem podle §43 odst. 1 o. s. ř.

ECLI:CZ:NSS:2014:KONF.18.2013:9
sp. zn. Konf 18/2013 - 9 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Pavla Simona a soudců JUDr. Romana Fialy, JUDr. Michala Mazance, JUDr. Pavla Pavlíka, JUDr. Petra Průchy a JUDr. Marie Žiškové, rozhodl o návrhu Městského soudu v Praze na rozhodnutí kompetenčního sporu mezi ním a Obvodním soudem pro Prahu 1 a dalších účastníků sporu vedeného u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 9 A 165/2012, o nejasném podání ve věci žalobců a) “Ochrana VKP Společenstva křídových pramenů Spiritka“, IČ 22739009, se sídlem Praha 5, Zdíkovská 92, a b) K. N., obou zastoupených Mgr. J. N., obecným zmocněncem, a žalovaných 1) Magistrátu hlavního města Prahy, se sídlem Praha 1, Mariánské náměstí 2/2 a 2) Mgr. L. C. zastoupeného JUDr. Monikou Zoulovou, advokátkou se sídlem Praha 4, Podolská 126/103, takto: I. P ř í s l u š n ý k ř í z e n í o nejasném podání je Obvodní soud pro Prahu 1. II. Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 18. 7. 2012, čj. 18 C 9/2012 - 25, se zrušuje . Odůvodnění: Návrhem, který byl zvláštnímu senátu doručen dne 19. 3. 2013, se Městský soud v Praze domáhá, aby zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, ve znění pozdějších předpisů, rozhodl kompetenční spor vzniklý mezi ním a Obvodním soudem pro Prahu 1 ve věci žaloby (nejasného podání) vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 9 A 165/2012. Ze spisu předloženého navrhovatelem vyplynuly následující skutečnosti: Žalobci podali dne 30. 1. 2012 u Obvodního soudu pro Prahu 1 žalobu „z hlavní intervence do řízení vedeného pod sp. zn. 15 C 35/2010 alternativě určovací žalobu na existenci významného krajinného prvku (Společenstva křídových pramenů pod Spiritkou)“, jíž se domáhali, aby soud rozhodl „podle §91a o. s. ř. tak, že žaloba Mgr. L. C. na neexistenci tohoto významného krajinného prvku (vedená u téhož soudu pod sp. zn. 15 C 35/2010) se zamítá“, nebo pro případ, že soud „nepřipustí žalobu z hlavní intervence“, navrhovali „spojení řízení (s řízením vedeném pod sp. zn. 15 C 35/2010) a určení, že významný krajinný prvek existuje“. Žalobu odůvodnili mimo jiné tím, že „odbor životního prostředí Magistrátu hl. m. Prahy rozhodl dne 8. 11. 2000 o registraci významného krajinného prvku Společenství křídových pramenů Pod Spiritkou (dále také jen „VKP“); že „se objevily snahy nerespektovat VKP“ a „následně došlo k vážnému poškození biologické stability VKP včetně chráněného památného stromu výstavbou rodinného domu v bezprostředním sousedství“ a že „dne 30. 6. 2010 odbor životního prostředí Magistrátu hl. m. Prahy vydal usnesení o zrušení oznámení registrace významného krajinného prvku“ a namítají, že ze strany orgánu ochrany životního prostředí „došlo zrušením registrace VKP k porušení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny“. Dále žalobci uvedli, že poté odbor životního prostředí Magistrátu hl. m. Prahy dne 6. 1. 2011 vydal „rozhodnutí, kterým stanovil nové hranice, aniž by odvolací soud rozhodl o jejich odvolání ze dne 5. 12. 2010“, přičemž „řízení o odvolání žalobců vedená před MŽP byla přerušena do rozhodnutí soudu ve věci vedené pod sp. zn. 15 C 35/2010 (o žalobě na určení neexistence VKP)“. Obvodní soud pro Prahu 1 usnesením ze dne 18. 7. 2012, čj. 18 C 9/2012 - 25, vyslovil nedostatek věcné příslušnosti a rozhodl, že po právní moci tohoto usnesení bude věc postoupena Městskému soudu v Praze. Z obsahu žaloby dovodil, že žalobci se domáhají „ochrany před nezákonným zásahem orgánu územního samosprávného celku v oblasti veřejné správy“ a soudní ochrany proti „nečinnosti orgánu moci výkonné“ a že jde o řízení „proti rozhodnutí správního orgánu ve smyslu §65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., neboť původní oznámení o registraci významného krajinného prvku Společenstva křídových pramenů Pod Spiritkou bylo zrušeno“, a uzavřel, že „podle §104b odst. 2 o. s. ř. není věcně příslušný k rozhodnutí“. Městský soud v Praze poté podal zvláštnímu senátu v úvodu označený návrh. Nesouhlasí s postoupením, neboť má za to, že „z usnesení o postoupení věci není zřejmé, jaká věc mu byla postoupena“, přičemž „bez vyjasnění, o jakou ochranu vlastně žalobci žádají, nelze podanou žalobu do správního soudnictví přijmout“. Obvodnímu soudu pro Prahu 1 vytýká, že v odůvodnění usnesení o postoupení věci „nevymezil, o jaký nezákonný zásah se mělo v daném případě jednat“, a dále, že „uvedl, že má jít o zásah orgánu územně samosprávného celku, ačkoliv žalovaným je Magistrát hl. m. Prahy, odbor životního prostředí, ve věci výkonu státní správy a druhým žalovaným je fyzická osoba“. Městský soud v Praze se proto domnívá, že Obvodní soud pro Prahu 1 „měl obsah žaloby, postavení žalovaných i návrh výroku usnesení vyjasnit, aby rozhodnutí o postoupení věci nebylo rozporné“, a „přesvědčivě odůvodnit jak z hlediska vůle žalobců, tak i z hlediska typu ochrany ve správním soudnictví“; odkazuje přitom na „ustálenou procesní zásadu, že vady žaloby odstraňuje soud, u něhož byla žaloba podána“, a je přesvědčen, že „řešení otázky věcné příslušnosti mezi soudy nelze principielně ustálit na praxi, že okresní (obvodní) soud bez bližšího právního posouzení podání, jehož vady případně neodstraní, toto podání bez dalšího a jen proto, že se v něm vyskytla otázka z oblasti veřejného práva, předá či postoupí správnímu soudu“. Zvláštní senát jedná a rozhoduje v kladných nebo záporných kompetenčních sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost vydat rozhodnutí, jehož stranami jsou soudy a orgány moci výkonné, územní, zájmové nebo profesní samosprávy, nebo jehož stranami jsou soudy v občanském soudním řízení a soudy ve správním soudnictví (§1 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.). Ustanovení §1 odst. 2 zákona č. 131/2002 Sb. vymezuje kompetenční spor jako spor, ve kterém si jedna strana osobuje pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků, o níž bylo druhou stranou vydáno pravomocné rozhodnutí (kladný kompetenční spor) nebo spor, ve kterém jeho strany popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků (záporný kompetenční spor). Řízení před zvláštním senátem je zahájeno dnem, kdy návrh na zahájení řízení o kompetenčním sporu došel zvláštnímu senátu (§3 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.). Návrh na zahájení řízení o kompetenčním sporu je oprávněna podat některá z jeho stran nebo účastník řízení ve věci, v níž se otázka pravomoci vydat rozhodnutí stala spornou. Účastníky řízení, vedle stran kompetenčního sporu, jsou i účastníci řízení, v němž se otázka pravomoci stala spornou. Řízení před zvláštním senátem probíhá za přiměřeného užití ustanovení části třetí hlavy první soudního řádu správního (tj. ustanovení §32 až §64 s. ř. s.) [srov. §4 zákona č. 131/2002 Sb.]. Žaloba je podání, kterým se zahajuje řízení před soudem a které kromě obecných náležitostí podání uvedených v ustanovení §42 odst. 4 o. s. ř. musí obsahovat jméno, příjmení, bydliště účastníků, popřípadě rodná čísla nebo identifikační čísla účastníků (obchodní firmu nebo název a sídlo právnické osoby, identifikační číslo, označení státu a příslušné organizační složky státu, která za stát před soudem vystupuje), popřípadě též jejich zástupců, vylíčení rozhodujících skutečností, označení důkazů, jichž se navrhovatel dovolává, a musí být z něj patrno, čeho se navrhovatel domáhá (srov. §79 odst. 1 o. s. ř.). Z ustanovení §43 odst. 1 o. s. ř. vyplývá, že soud, jemuž bylo podání (mj. žaloba) adresováno, je povinen – má-li podání vady – vyzvat účastníka, a to z úřední povinnosti, aby vady odstranil. Stejně je nepochybné, že o věcné příslušnosti soudu podle §104b o. s. ř. nelze rozhodnout a řízení zastavit, případně věc postoupit věcně příslušnému soudu, který rozhoduje věci správního soudnictví, dříve, než si soud, kterému bylo podání adresováno, vyjasní, co (jaký skutek) má být předmětem řízení a čeho se žalobce domáhá. V projednávané věci bylo z obsahu spisu zjištěno, že žalobci doručili dne 30. 1. 2012 Obvodnímu soudu pro Prahu 1 podání, z něhož nevyplývalo srozumitelné vylíčení rozhodujících skutečností a nebylo z něj patrno, čeho se žalobci domáhají [podání bylo označeno jako „žaloba z hlavní intervence do řízení vedeného pod sp. zn. 15 C 35/2010 alternativně určovací žaloba na existenci významného krajinného prvku Společenstva křídových pramenů pod Spiritkou registrovaného Oznámením žalovaného zn.: MHMP-33173/OŽP/V-1361/00/Pra ze dne 8. 11. 2000“, přičemž z jeho obsahu nebylo zřejmé, zda se žalobci domáhají „pouze“ určení významného krajinného prvku cestou určovací žaloby v civilním soudním řízení, či zda (také) žádají o ochranu před nezákonným zásahem, event. před nečinností správního orgánu, případně, zda (také) podávají žalobu proti rozhodnutí správního orgánu ve smyslu §65 s. ř. s. a násl.]. Protože podání ze dne 30. 1. 2012 neobsahovalo příslušná skutková tvrzení a ani jasný a srozumitelný žalobní petit, bylo vadné pro svoji neúplnost a nesrozumitelnost. Městskému soudu v Praze je proto třeba dát za pravdu, že postup Obvodního soudu pro Prahu 1, který vyslovil svoji věcnou nepříslušnost a věc postoupil Městskému soudu v Praze podle §104b odst. 2 o. s. ř., aniž předtím postupem podle §43 odst. 1 o. s. ř. vyjasnil předmět řízení, nebyl správný. Z důvodů shora uvedených vyplývá, že k řízení o nejasném podání ze dne 30. 1. 2012 je příslušný Obvodní soud pro Prahu 1 jako soud, jemuž bylo podání adresováno. Zvláštní senát podle §5 odst. 3 zákona č. 131/2002 Sb. zruší rozhodnutí, kterým strana kompetenčního sporu popřela svou pravomoc o věci rozhodovat, ačkoliv podle rozhodnutí zvláštního senátu je vydání rozhodnutí ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení v její pravomoci. Dalším výrokem proto zvláštní senát zrušil usnesení Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 18. 7. 2012, čj. 18 C 9/2012 - 25. Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona č. 131/2002 Sb. závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní orgány [§4 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i soudy. Dále bude tedy Obvodní soud pro Prahu 1 pokračovat v řízení ve věci tak, že vyzve podle ustanovení §43 odst. 1 o. s. ř. žalobce, aby podání ze dne 30. 1. 2012 doplnili, a teprve v závislosti na procesním postupu žalobců (bude-li podání řádně a včas doplněno) může - případně – postupovat podle §104b o. s. ř. Tímto postupem přitom není vyloučena možnost vzniku nového kompetenčního sporu ve věci ohledně žaloby, jejíž předmět bude úplně a srozumitelně objasněn. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 16. 6. 2014 JUDr. Pavel Simon předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:K řízení o nejasném podání je příslušný soud, jemuž bylo podání adresováno. Soud tedy v případě nejasného podání nemůže věc postoupit podle §104b odst. 2 o. s. ř., aniž by předtím vyjasnil předmět řízení postupem podle §43 odst. 1 o. s. ř.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:16.06.2014
Číslo jednací:Konf 18/2013 - 9
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Občanské sdružení "Ochrana VKP Společenstva křídových pramenů Spiritka"
Magistrát hlavního města Prahy, Odbor ochrany prostředí
Městský soud v Praze
Obvodní soud pro Prahu 1
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2014:KONF.18.2013:9
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024