ECLI:CZ:NSS:2014:VOL.19.2014:6
sp. zn. Vol 19/2014 - 6
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jana Passera a soudců
JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Tomáše Langáška, JUDr. Radana Malíka,
JUDr. Miloslava Výborného a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci navrhovatele: M. M., proti
odpůrci Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů 4, Praha 4, ve věci návrhu ze dne 15. 10.
2014,
takto:
I. Návrh se odmítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Návrhem doručeným Nejvyššímu správnímu soudu dne 15. 10. 2014 se navrhovatel
domáhal vyslovení neplatnosti hlasování ve volbách do Senátu. Navrhovatel se účastnil voleb
v obvodu Městské části Brno – Kohoutovice, kde se ve stejném termínu konaly volby
do městského zastupitelstva i do Senátu. V návrhu uvedl, že od člena volební komise dostal dva
volební lístky avšak pouze jednu obálku, přičemž mu nebylo řečeno, že musí každý volební lístek
vložit do zvláštní obálky, aby jeho hlas byl platný.
[2] Navrhovatel své podání sice výslovně označil jako "Stížnost na volební komisi", ale jeho
obsah je nutno posoudit jako návrh na neplatnost hlasování.
[3] Podle §90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, v platném znění
(dále jen „s. ř. s.“), se může za podmínek stanovených zvláštními zákony občan, politická strana
nebo nezávislý kandidát anebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení politických stran
nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí soudu
o neplatnosti voleb nebo neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta. Tímto
zvláštním zákonem je zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky
a o změně a doplnění některých dalších zákonů (dále jen "volební zákon"), podle jehož
§87 odst. 2 se může podáním návrhu na neplatnost hlasování, neplatnost voleb nebo neplatnost
volby kandidáta domáhat ochrany u soudu podle zvláštního právního předpisu každý občan
zapsaný do stálého seznamu ve volebním okrsku, kde byl senátor volen, každá politická strana,
politické hnutí, koalice nebo nezávislý kandidát, jejichž přihláška k registraci ve volebním obvodu
byla pro volby do Senátu zaregistrována, přičemž návrh je třeba podat nejpozději 10 dnů
po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí.
[4] Podání navrhovatele nelze meritorně posoudit, neboť bylo učiněno předčasně. Soudní
přezkum voleb do Senátu se řídí §90 s. ř. s. a následně též §87 odst. 2 volebního zákona.
Dle druhé věty citovaného ustanovení je třeba návrh podat nejpozději 10 dnů po vyhlášení
výsledků voleb; nelze jej tedy podat před vyhlášením jejich výsledků. K vyhlášení výsledků voleb
Státní volební komisí přitom došlo v souladu s ustanovením §77 volebního zákona dne
21. 10. 2014, a to publikací ve Sbírce zákonů pod č. 223/2014. Lhůta pro podávání návrhů tudíž
začíná běžet až ode dne následujícího, tedy od 22. 10. 2014, a končí dne 31. 10. 2014 v 16.00 hod.
Nejvyšší správní soud může věcně projednat pouze návrhy, které mu jsou doručeny v takto
vymezené lhůtě. Návrh doručený Nejvyššímu správnímu soudu dne 15. 10. 2014 byl podán dříve,
než začala běžet lhůta k podání návrhu.
[5] Z uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podaný návrh jako předčasný odmítl
[§46 odst. 1 písm. b) s. ř. s.].
[6] Podle ustanovení §93 odst. 4 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů
řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 23. října 2014
JUDr. Jan Passer
předseda senátu