Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29.01.2015, sp. zn. Konf 6/2014 - 115 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2015:KONF.6.2014:115

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2015:KONF.6.2014:115
sp. zn. Konf 6/2014 - 115 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Pavla Pavlíka, JUDr. Romana Fialy, JUDr. Pavla Simona, Mgr. Ing. Radovana Havelce a JUDr. Marie Žiškové, rozhodl o návrhu obchodní společnosti Služby Bruntál s.r.o. se sídlem v Bruntálu, Slovenská 79/4, na rozhodnutí kompetenčního sporu mezi Okresním soudem v Bruntálu na straně jedné a Krajským soudem v Ostravě a Nejvyšším správním soudem na straně druhé, a dalších účastníků sporu vedeného u Krajského soudu v Ostravě pod sp. zn. 79 A 7/2013 ve věcech opatření obecné povahy – územního plánu města Bruntálu ze dne 21. 9. 2010 a zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje ze dne 22. 12. 2010 a sporu vedeného u Okresního soudu v Bruntálu pod sp. zn. 10 C 2/2006: žalobkyně: Služby Bruntál se sídlem v Bruntálu, Slovenská 79/4, IČO 61942006 a žalovaných: 1) Město Bruntál, se sídlem v Bruntálu, Nádražní 994/20, a 2) Moravskoslezský kraj, se sídlem v Ostravě, 28. října 117, 3) Státního pozemkového úřadu se sídlem v Praze 3, Husinecká 1024/11 (jako nástupce Pozemkového fondu ČR) a dalších 11 účastníků (jednotlivých správních orgánů) vyjmenovaných v návrhu, takto: Návrh se odmítá . Odůvodnění: Podáním doručeným dne 18. 3. 2014 se obchodní společnost Služby Bruntál s.r.o. (dále jen „ navrhovatelka“) obrátila na tento senát s návrhem na rozhodnutí tvrzeného sporu o věcnou příslušnost podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů. Dovozuje, že v této věci je dána pravomoc soudu ve správním soudnictví. Z podání a předložených dokladů vyšly najevo následující skutečnosti: Dne 4. 7. 2006 podala navrhovatelka žalobu u Okresního soudu v Bruntále, kterou se domáhala stanovení povinnosti Pozemkovému fondu ČR uzavřít s žalobkyní smlouvu o převodu nemovitostí specifikovaných v žalobě. Okresní soud v Bruntále rozsudkem ze dne 2. října 2008, čj. 10 C 2/2006 - 106, žalobu zamítl. K odvolání žalobkyně Krajský soud v Ostravě rozsudkem ze dne 27. 5. 2009, čj. 56 Co 8/2009 - 146, rozsudek soudu prvního stupně potvrdil. Poté Nejvyšší soud v Brně usnesením ze dne 17. března 2010, čj. 28 Cdo 4803/2009 - 176, dovolání žalobkyně odmítl. V odůvodnění uvedl, že odvolací soud věc posoudil v souladu s judikaturou Nejvyššího soudu (viz rozhodnutí ze dne 8. 11. 2006, sp. zn. 28 Cdo 2259/2006), podle které zánik nároku na náhradní pozemek podle §11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb o půdě ze strany osob, které nárok převzaly postoupením od osob oprávněných v restituci, vyplývá z nálezu Ústavního soudu Pl ÚS 6/05 ve vztahu k zákonu č. 253/2003 Sb., kterým byl změněn zákon o půdě. O dalších podáních žalobkyně ze dne 21. 11. 2013 a 12. 12. 2013 u Krajského soudu v Ostravě, směřujících proti územnímu plánu města Bruntálu a proti Zásadám územního rozvoje Moravskoslezského kraje, Krajský soud v Ostravě rozhodl usnesením ze dne 16. ledna 2014, čj. 79 A 7/2013 - 81, tak, že mimo jiné odmítl návrh navrhovatelky směřující vůči územnímu plánu města Bruntálu, vydanému 21. 9. 2010, dále návrh navrhovatelky na náhradu majetkové újmy s tím, že žalobkyně byla současně poučena, že může ve lhůtě jednoho měsíce od právní moci rozhodnutí podat žalobu k místně příslušnému okresnímu soudu a dále vyloučil návrh navrhovatelky směřující vůči Zásadám územního rozvoje Moravskoslezského kraje, vydaným 22. 12. 2010 a účinným od 4. 2. 2011, k samostatnému projednání. Usnesení nabylo právní moci dne 21. ledna 2014. V řízení o kasační stížnosti navrhovatelky Nejvyšší správní soud usnesením ze dne 25. března 2014, čj. 6 As 36/2014 - 65, kasační stížnost pro nesplnění podmínky povinného zastoupení advokátem odmítl, když předtím usnesením ze dne 14. 3. 2014, čj. 6 As 36/2014 - 12, řízení pro nezaplacení soudního poplatku (nepravomocně) zastavil. Usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 11. února 2014, čj. 79 A 1/2014 - 41 (v právní moci dne 14. února 2014), byl odmítnut mimo jiné návrh žalobkyně směřující vůči Zásadám územního rozvoje Moravskoslezského kraje, vydaným 22. 12. 2010 a účinným od 4. 2. 2011. Poté se žalobkyně obrátila na zvláštní senát s návrhem na zahájení řízení o kompetenčním sporu, ve kterém jednak žádá „rozhodnutí, kdo je příslušný vydat rozhodnutí ve věci návrhu na zahájení řízení, který byl řádně uplatněn u Krajského soudu v Ostravě sp. zn. 79 A 7/2013, přesto o tomto přednostním návrhu v rámci podané kasační stížnosti nebylo usnesením krajského soudu v Ostravě sp. zn. 79 A 7/2013, ani usnesením Nejvyššího správního soudu sp. zn. 6 As 36/2013 rozhodnuto. Dále žádá, aby ve věci OOP (obnova operátu katastru) o změně územního plánu Města Bruntál rozhodl Krajský soud v Ostravě jako soud ve správním soudnictví. Podle žalobkyně rozhodování o žalobách proti rozhodnutí o opravě chyb v katastrálním operátu není svěřeno obecným soudům rozhodujícím podle části páté občanského soudního řádu. Dále žalobkyně uvádí, že podala žalobu u Krajského soudu v Ostravě, který tuto žalobu usnesením sp. zn. 79 A 7/2013 a 79 A 7/2013-81, odmítl a zamítl, když žalobkyni poučil, že ve lhůtě jednoho měsíce od právní moci tohoto usnesení může podat novou žalobu k místně příslušnému okresnímu soudu. To žalobkyně v minulosti bez výsledku učinila (viz rozsudek Okresního soudu v Bruntále č.j. 10 2 C 2/200-106, rozsudek sp. zn. Ca 2/97-19), kdy žalovaní 1-13 jednající ve shodě, zůstávají v nečinnosti vydat ve věci návrhů žalobkyně rozhodnutí.“ Žalobkyně proto žádá, aby ve výše uvedených věcech rozhodl soud ve správním soudnictví a aby zvláštní senát zrušil rozsudek Okresního soudu v Bruntále ze dne 2. 10. 2008, čj. 10 C 2/2006 - 106, usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 16. 1. 2014, čj. 79 A 7/2013 - 81 a 79 A 7/2013 - 41, a usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 3. 2014, čj. 6 As 36/2013 - 12. Zvláštní senát se v prvé řadě zabýval otázkou, zda v daném případě došlo ke vzniku kompetenčního konfliktu, přičemž vycházel z následujících skutečností: Podle ustanovení §1 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb. se podle tohoto zákona postupuje při kladných nebo záporných kompetenčních sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost vydat rozhodnutí, jehož stranami jsou a) soudy a orgány moci výkonné, územní, zájmové nebo profesní samosprávy, b) soudy v občanském soudním řízení a soudy ve správním soudnictví. Podle ustanovení §1 odst. 2 téhož zákona kompetenčním sporem je spor, ve kterém si jedna strana osobuje pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků, o níž bylo druhou stranou vydáno pravomocné rozhodnutí. Kompetenčním sporem je též spor, ve kterém jeho strany popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků. Podle §3 odst. 2 citovaného zákona návrh na zahájení řízení o kompetenčním sporu je oprávněna podat některá z jeho stran nebo účastník řízení ve věci, v níž se otázka pravomoci vydat rozhodnutí stala spornou. Základní podmínkou pro to, aby byla dána pravomoc zvláštního senátu, je existence kompetenčního sporu. Z výše uvedeného návrhu však nevyplývá, že by mezi soudem na jedné straně a správním orgánem na straně druhé, či mezi soudem v občanském soudním řízení a soudem ve správním soudnictví bylo sporné, kdo má vydat rozhodnutí v totožné věci. Navrhovatelka podala jednak žalobu u Okresního soudu v Bruntále, který ji zamítl rozsudkem, k odvolání žalobkyně byl rozsudek soudu prvního stupně potvrzen Krajským soudem v Ostravě a Nejvyšší soud v Brně dovolání žalobkyně odmítl. Řízení o podáních, o kterých rozhodoval v prvním stupni Krajský soud v Ostravě jako soud ve správním soudnictví pod sp. zn. 79 A 7/2013, byla skončena pravomocnými rozhodnutími. V daném případě tedy kompetenční spor nevznikl, neboť jak soud v občanském soudním řízení, tak i soud ve správním soudnictví svoji pravomoc nepopřely a věc řádně projednaly, (nejedná se o záporný kompetenční konflikt), stejně tak neexistuje druhá strana sporu, která by si pravomoc rozhodovat v posuzované věci také osobovala (nejde ani o kompetenční spor kladný). Vzhledem k uvedeným skutečnostem byl návrh obchodní společnosti Služby Bruntál na zahájení řízení o kompetenčním sporu odmítnut podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. ve spojení s §4 zákona č. 131/2002 Sb., neboť nejsou splněny podmínky takového řízení. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 29. ledna 2015 JUDr. Michal Mazanec předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:29.01.2015
Číslo jednací:Konf 6/2014 - 115
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Služby Bruntál s.r.o.
Katastrální úřad pro Moravskoslezský kraj, Katastrální pracoviště Bruntál
Město Bruntál
Městský úřad Bruntál
Povodí Odry, státní podnik
Lesy České republiky, s.p.
Státní pozemkový úřad
Ministerstvo zemědělství
Správa Chráněné krajinné oblasti Jeseníky
Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky
Ministerstvo životního prostředí
Zeměměřický a katastrální inspektorát v Opavě
Český úřad zeměměřický a katastrální
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Služby Bruntál s.r.o.
Okresní soud v Bruntále
Krajský soud v Ostravě
Nejvyšší správní soud
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2015:KONF.6.2014:115
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024