Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.08.2015, sp. zn. Nad 228/2015 - 31 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2015:NAD.228.2015:31

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2015:NAD.228.2015:31
sp. zn. Nad 228/2015 - 31 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudkyň JUDr. Barbary Pořízkové a Mgr. Michaely Bejčkové v právní věci žalobce: K. E., zast. Mgr. Markem Sedlákem, advokátem se sídlem Příkop 834/8, Brno, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, v řízení o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 20. 1. 2015, č. j. MV-1630- 3/OAM-2015, o nesouhlasu soudu s postoupením věci podle §7 odst. 5 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů, ve věci vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 4 A 48/2015, takto: K projednání a rozhodnutí věci vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 4 A 48/2015 je př ísluš ný Městský soud v Praze. Odůvodnění: [1] Žalobou podanou dne 9. 2. 2015 u Krajského soudu v Brně se žalobce domáhá přezkoumání rozhodnutí žalovaného uvedeného v záhlaví, kterým bylo zamítnuto jeho odvolání a potvrzeno usnesení Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, ze dne 24. 11. 2014, č. j. CPR-16257-15/ČJ-2014-930310-V214. Tímto usnesením bylo zastaveno řízení o žádosti žalobce o vydání nového rozhodnutí ve věci zrušení platnosti rozhodnutí o správním vyhoštění ve smyslu §122 odst. 7 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“). [2] Krajský soud v Brně dospěl k závěru, že místně příslušným soudem k projednání a rozhodnutí věci je podle §7 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), Městský soud v Praze. V prvním stupni správního řízení totiž rozhodovala Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, se sídlem Olšanská 2, Praha 3, a území města Prahy spadá do obvodu tohoto soudu. Proto usnesením ze dne 25. 5. 2015, č. j. 32 A 21/2015 - 20, jež nabylo právní moci 1. 6. 2015, vyslovil, že věc se postupuje Městskému soudu v Praze (§7 odst. 5, věta první, s. ř. s.). [3] Městský soud v Praze s tímto závěrem nesouhlasil, proto věc předložil Nejvyššímu správnímu soudu k rozhodnutí o příslušnosti (§7 odst. 5, věta druhá, s. ř. s.). Vysvětlil, že dle jeho názoru není rozhodnutí žalovaného rozhodnutím o správním vyhoštění, ale rozhodnutím o žádosti žalobce podle §122 odst. 7 zákona o pobytu cizinců. Místní příslušnost krajského soudu je proto stanovena §172 odst. 6, větou první, zákona o pobytu cizinců, a to podle místa pobytu žalobce, které bylo ke dni podání žaloby v Brně. [4] Nejvyšší správní soud neshledal nesouhlas Městského soudu v Praze s postoupením věci důvodným. [5] V soudním řízení správním je místní příslušnost obecně upravena v §7 odst. 2 s. ř. s., dle kterého nestanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak, je k řízení místně příslušný soud, v jehož obvodu je sídlo správního orgánu, který ve věci vydal rozhodnutí v prvním stupni nebo jinak zasáhl do práv toho, kdo se u soudu domáhá ochrany. Má-li tento správní orgán sídlo mimo obvod své působnosti, platí, že má sídlo v obvodu své působnosti. [6] Zákon o pobytu cizinců obsahuje speciální úpravu místní příslušnosti v §172 odst. 6. Toto ustanovení obsahuje výjimku z obecného pravidla uvedeného výše, a to ve své první a druhé větě, dle kterých k řízení o žalobě proti správnímu rozhodnutí je místně příslušný krajský soud, v jehož obvodu je cizinec v den podání žaloby hlášen k pobytu; jde-li o cizince, který nemusí hlásit pobyt, krajský soud, v jehož obvodu se převážně zdržuje, a v ostatních případech krajský soud, v jehož obvodu byl zjištěn pobyt cizince na území. Pobývá-li cizinec v zahraničí, je místně příslušný krajský soud, v jehož obvodu by měl cizinec po vstupu na území splnit ohlašovací povinnost. [7] Dle věty třetí to nicméně neplatí, jde-li o rozhodnutí o správním vyhoštění, rozhodnutí o povinnosti uhradit náklady spojené se správním vyhoštěním, rozhodnutí o zajištění, rozhodnutí o prodloužení doby trvání zajištění, rozhodnutí o umístění cizince do části s přísným režimem zajištění a rozhodnutí o správním deliktu. Ustanovení §172 odst. 6, věta třetí, zákona o pobytu cizinců tedy vylučuje užití zvláštního pravidla pro určení místní příslušnosti ve vybraných věcech, mimo jiné jde-li o rozhodnutí o správním vyhoštění. [8] Současné (a pro projednávanou věc rozhodné) znění uvedeného ustanovení bylo do zákona o pobytu cizinců zavedeno zákonem č. 303/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. I důvodová zpráva k tomuto zákonu výslovně uvádí, že „[c]ílem navržené změny je změnit místní příslušnost v řízení o žalobě proti správnímu rozhodnutí vydávanému podle zákona o pobytu cizinců. (...) Navrhovaná změna místní příslušnosti by měla eliminovat zatížení Městského soudu v Praze,“ současně však: „[n]ávrh rovněž počítá s případy, které se budou řídit obecnou místní příslušností stanovenou soudním řádem správním.“ Zákonodárce tedy sledoval eliminaci zatížení Městského soudu v Praze, přesto v určitých případech preferoval obecnou místní příslušnost upravenou v s. ř. s. [9] Spornou otázkou tedy je, zda rozhodnutí o žádosti o vydání nového rozhodnutí ve věci zrušení platnosti rozhodnutí o správním vyhoštění (respektive rozhodnutí o odvolání proti rozhodnutí, jímž bylo toto řízení zastaveno) je rozhodnutím o správním vyhoštění ve smyslu §172 odst. 6 zákona o pobytu cizinců. [10] Podle §122 odst. 7 zákona o pobytu cizinců policie vydá na žádost cizince, který se po nabytí právní moci rozhodnutí o správním vyhoštění stal občanem jiného členského státu Evropské unie, nové rozhodnutí [zde poznámka pod čarou odkazuje na §101 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“)], kterým zruší rozhodnutí o správním vyhoštění, pokud nehrozí nebezpečí, že by mohl při svém pobytu na území ohrozit bezpečnost státu, závažným způsobem narušit veřejný pořádek nebo ohrozit veřejné zdraví. Obdobně policie postupuje v případě cizince, který se po pravomocném rozhodnutí o správním vyhoštění stal rodinným příslušníkem občana Evropské unie. [11] Z dikce tohoto ustanovení vyplývá, že rozhodnutí podle §122 odst. 7 zákona o pobytu cizinců je novým rozhodnutím ve smyslu správního řádu. Jedná se tedy o nové posouzení pravomocně rozhodnuté věci za změněných výchozích podmínek, které zákon o pobytu cizinců konkrétně předvídá, nicméně o rozhodnutí v téže věci. Proto řízení o žádosti podle §122 odst. 7 zákona o pobytu cizinců s „klasickým“ řízením o správním vyhoštění nepochybně úzce souvisí. [12] Z těchto důvodů se určení místní příslušnosti soudu k řízení o žalobě proti rozhodnutí vydanému ve výše uvedeném řízení řídí stejnými pravidly jako v případě žaloby proti rozhodnutí o správním vyhoštění. K tomuto závěru ostatně Nejvyšší správní soud dospěl již v usnesení ze dne 19. 1. 2012, č. j. Nad 36/2011 – 17, nicméně je třeba podotknout, že za účinnosti předchozí právní úpravy, která nezakotvovala výjimku dle §172 odst. 6, věty třetí, zákona o pobytu cizinců. Pro rozhodnutí nyní projednávané věci je tak místně příslušný soud určený podle §7 odst. 2 s. ř. s. [13] Nejvyšší správní soud vzhledem k výše uvedenému rozhodl o nesouhlasu Městského soudu v Praze tak, že soudem místně příslušným k vyřízení věci je Městský soud v Praze (§7 odst. 5, věta druhá, s. ř. s.), neboť sídlo správního orgánu, který ve věci vydal rozhodnutí v prvním stupni, se nachází v jeho obvodu (viz příloha č. 2, bod 1., ve spojení s přílohou č. 4, bodem 3., k zákonu č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů). Rozhodnutím Nejvyššího správního soudu o otázce místní příslušnosti jsou soudy vázány (§7 odst. 5, věta třetí, s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto usnesení ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20. srpna 2015 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.08.2015
Číslo jednací:Nad 228/2015 - 31
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Městský soud v Praze
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2015:NAD.228.2015:31
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024