Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.09.2017, sp. zn. 1 As 312/2017 - 12 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2017:1.AS.312.2017:12

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2017:1.AS.312.2017:12
sp. zn. 1 As 312/2017 - 12 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Marie Žiškové a soudců JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Filipa Dienstbiera v právní věci žalobce: J. G., proti žalovanému: Ministerstvo práce a sociálních věcí, se sídlem Na Poříčním právu 376/1, Praha 2, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 6. 6. 2017, č. j. MPSV-2017-119673-912, sp. zn. SZ/MPSV-2017/203185-912, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Krajského soudu Praze ze dne 9. 8. 2017, č. j. 48 Ad 25/2017 – 17, takto: I. Návrh žalobce na ustanovení zástupce se zamítá . II. Kasační stížnost se zamítá . III. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. IV. Žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává . Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] V řízení o žalobě proti výše uvedenému rozhodnutí žalovaného, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí správního orgánu I. stupně o nepřiznání dávky mimořádné okamžité pomoci dle zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, požádal žalobce o ustanovení zástupce z řad advokátů, s tím, že sám není schopen vzhledem ke své současné sociální situaci a složitosti věci zjistit skutečný obsah spisů orgánu pomoci v hmotné nouzi. Dále uvedl, že vzhledem k ústavněprávnímu přesahu celé věci a její složitosti je třeba vysoce odborných znalostí. [2] Krajský soud v záhlaví uvedeným usnesením žalobcův návrh na ustanovení zástupce zamítl. Uvedl, že pro ustanovení zástupce účastníkovi musí být v souladu s §35 odst. 8 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (s. ř. s.) splněny dvě podmínky: 1. jde o účastníka, u něhož jsou dány předpoklady pro osvobození od soudních poplatků, 2. je to nezbytně třeba k ochraně jeho zájmů. [3] Soud se zaměřil na zkoumání druhé podmínky, tedy zda je ustanovení zástupce z řad advokátů nezbytně třeba k ochraně zájmů žalobce. Tato podmínka dle jeho názoru nebyla splněna. Krajský soud při svém hodnocení vycházel z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 2. 2004, č. j. 6 Azs 19/2003 - 45, publikováno pod č. 482/2005 Sb. NSS, ve kterém je uvedeno, že při zkoumání naplnění podmínky nezbytnosti k ochraně zájmů je třeba hodnotit jak hmotněprávní charakter projednávané věci, tak žalobcovy osobnostní a faktické poměry včetně úrovně jeho legitimně očekávatelného a předvídaného povědomí o jeho právech. Dále vymezil, že zohledňuje zejména schopnost účastníka řízení samostatně hájit své zájmy. [4] V této souvislosti krajský soud uvedl, že je-li z návrhu na zahájení řízení bezpečně seznatelné, z jakých důvodů byl tento návrh podán a čeho se navrhovatel domáhá, zpravidla není ustanovení zástupce nutné. V současném případě žalobce v podané doplněné žalobě jasně vymezil svoji argumentaci, se kterou rozhodnutí žalovaného napadá a to i s odkazem na konkrétní ustanovení právních předpisů, a také podal návrh na přiznání odkladného účinku žalobě, což dle názoru krajského soudu svědčí o tom, že se žalobce orientuje ve svých právech. [5] Krajský soud tedy vyhodnotil, že ustanovení zástupce v současném případě není nezbytně nutné k ochraně žalobcových práv a přes toto rozhodnutí by žalobci nemělo nic bránit v řádném pokračování v řízení. Složitost daného řízení a seznámení se s obsahy správních spisů není sama o sobě dostatečná k tomu, aby soud žalobci vyhověl. II. Kasační stížnost [6] Stěžovatel v podané kasační stížnosti namítá, že neustanovením zástupce mu bylo zasaženo do jeho základních lidských práv, neboť se domnívá, že v jeho případě je zástupce třeba k tomu, aby se domohl účinné soudní ochrany, kterou garantuje Listina základních práv a svobod. Stěžovatel namítá, že je v hmotné nouzi a nemá potřebné právní vzdělání, na rozdíl od správního orgánu, který je zastoupen odborníky, a jeho zastoupení advokátem je tedy nezbytné k zachování spravedlivého postupu a naplnění principu rovnosti zbraní. [7] Stěžovatel dále líčí okolnosti dle svého názoru významné pro samotné meritorní posouzení sporu mezi ním a žalovaným, nejedná se však o relevantní námitky vzhledem k rozsahu této kasační stížnosti. [8] Zároveň stěžovatel požádal Nejvyšší správní soud o ustanovení advokáta pro povinné zastoupení v řízení o kasační stížnosti a také o odkladný účinek kasační stížnosti. III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [9] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost jako přípustnou a včasnou. Napadené usnesení krajského soudu přezkoumal v rozsahu uplatněných kasačních námitek (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), neshledal přitom vady, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. [10] Nejprve se soud zabýval stěžovatelovu žádostí o ustanovení advokáta pro řízení o kasační stížnosti. Zastoupení advokátem ve smyslu §105 odst. 2 s. ř. s. není v nynějším řízení nutné, s ohledem na jeho specifické okolnosti. Předmětem přezkumu totiž není rozhodnutí krajského soudu o návrhu ve věci samé (o žalobě), či o jiném návrhu, jehož podání je spojeno s poplatkovou povinností [§1 písm. a), §2 odst. 2 písm. b) a §4 odst. 1 písm. d) zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích] (srov. usnesení rozšířeného senátu ze dne 9. 6. 2015, č. j. 1 As 196/2014 – 19, č. 3271/2015 Sb. NSS, bod 28 a 29). Zároveň dle soudu je předmětem řízení o kasační stížnosti natolik jednoduchá otázka, že k ochraně práv stěžovatele není advokáta nezbytně třeba (srov. §35 odst. 8 s. ř. s.). Proto soud žádost stěžovatele o ustanovení advokáta výrokem I. tohoto rozsudku zamítl. [11] Kasační stížnost není důvodná. [12] Předně je třeba uvést, že v řízení o žalobě není zastoupení advokátem povinné. K jeho vedení tedy není třeba právního vzdělání, jak namítá stěžovatel. Soudní řád správní však umožňuje, aby byl účastníku řízení zástupce ustanoven, a to za současného splnění čtyř předpokladů (§35 odst. 8 ve spojení s §36 odst. 3 s. ř. s.): a) je podán návrh na ustanovení zástupce, b) podaný návrh (na zahájení řízení) není zjevně neúspěšný, c) žadatel doložil nedostatek prostředků pro vedení řízení a d) ustanovení zástupce je nezbytně třeba k ochraně navrhovatelových práv (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 9. 2015, č. j. 1 As 197/2015 - 19). [13] Jak vyplývá z judikatury Nejvyššího správního soudu, soud v souvislosti s posuzováním toho, zda je čtvrtá podmínka splněna, přihlíží k charakteru projednávané věci, k osobnostním poměrům žalující osoby, k úrovni žaloby, případně dalších podání, z nichž lze dovodit úroveň povědomí žalobce o jeho právech v soudním procesu a vůbec právních poměrech v České republice, a také i k tomu, zda je účastník řízení českým občanem a ovládá český jazyk (srov. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 9. 2003, č. j. 1 Azs 5/2003 - 46, publ. pod č. 108/2004 Sb. NSS, ze dne 26. 2. 2004, č. j. 6 Azs 19/2003 - 45, č. 492/2005 Sb. NSS, ze dne 8. 1. 2013, č. j. 3 As 92/2012 - 34, ze dne 3. 4. 2012, č. j. 1 As 62/2012 - 16, ze dne 31. 5. 2011, č. j. 5 Afs 20/2011 - 62 či ze dne 21. 5. 2015, č. j. 7 As 84/2015 - 14 aj.). [14] V posuzované věci tak lze konstatovat, že stěžovatel je českým občanem ovládající český jazyk. Pokud jde pak o samotné úkony činěné stěžovatelem v řízení před krajským soudem, jako stěžejní je nutno posoudit fakt, že stěžovatel byl schopný zformulovat správní žalobu, která byla způsobilým podkladem pro zahájení řízení před krajským soudem, a po výzvě soudu k odstranění vad žaloby doplnil též obsahové náležitosti v podobě žalobních bodů, v nichž vylíčil, z jakého důvodu správní rozhodnutí žalované napadá. [15] Nejvyšší správní soud se již dříve v podobné věci vyjádřil (srov. rozsudek ze dne 27. 5. 2004, č. j. 4 As 21/2004 - 64), že největší nároky po odborné stránce klade na účastníka řízení formulování samotného návrhu (žaloby). Z tohoto důvodu je právě žaloba a její obsahová a formální úroveň hlavním kritériem pro závěr soudu o potřebě ochrany práv účastníka. [16] V nyní posuzovaném případě obsahovala žaloba veškeré náležitosti po formální stránce, jako jsou označení napadeného rozhodnutí, či petit, v doplnění žaloby stěžovatel uvedl též, z jakých důvodů rozhodnutí napadá, a z jeho podání je tedy seznatelné, že je sám schopen orientovat se v soudním řízení a hájit svá práva soudní cestou. [17] Stěžovatel byl kromě sepsání žaloby v řízení před krajským soudem způsobilý činit také další relevantní úkony. Na výzvu soudu svou žalobu doplnil a sám se rovněž obrátil na Nejvyšší správní soud včasnou a bezvadnou kasační stížností, aby se bránil proti usnesení Krajského soudu v Praze, kterým tento soud zamítl jeho návrh na ustanovení zástupce. [18] Nejvyšší správní soud se tedy ztotožňuje s posouzením krajského soudu, který vyhodnotil, že stěžovatel nesplňuje pro ustanovení advokáta podmínku nezbytnosti k ochraně svých práv. Vzhledem k tomuto závěru nebylo třeba, aby krajský soud hodnotil splnění dalších podmínek. [19] Nejvyšší správní soud uzavírá, že neshledal v postupu krajského soudu pochybení, resp. že stěžovatel nebyl zkrácen na svých subjektivních právech a nebylo mu odepřeno právo na soudní ochranu. [20] Návrhem na přiznání odkladného účinku se Nejvyšší správní soud nezabýval, protože rozhodl bez odkladu o samotné kasační stížnosti, a otázka odkladného účinku se tak stala bezpředmětnou. IV. Závěr a náklady řízení [21] Z výše uvedených důvodů proto Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 s. ř. s.). O náhradě nákladů řízení Nejvyšší správní soud rozhodl podle §60 odst. 1 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl úspěch. Žalovanému, kterému by jinak jakožto úspěšnému účastníku řízení právo na náhradu nákladu řízení příslušelo, náklady řízení nad rámec jeho běžné úřední činnosti nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 27. září 2017 JUDr. Marie Žišková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.09.2017
Číslo jednací:1 As 312/2017 - 12
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo práce a sociálních věcí
Prejudikatura:1 As 196/2014 - 19
1 As 197/2015 - 19
4 As 21/2004
1 Azs 5/2003
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2017:1.AS.312.2017:12
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024