Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28.03.2017, sp. zn. Nad 128/2017 - 16 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2017:NAD.128.2017:16

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2017:NAD.128.2017:16
sp. zn. Nad 128/2017-16 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Miloslava Výborného a soudců Mgr. Petry Weissové a JUDr. Michala Mazance v právní věci žalobce: T. R., proti žalovanému: Vrchní soud v Praze, se sídlem Náměstí Hrdinů 1300, Praha 4, o podání ze dne 26. 1. 2017 ve věci ochrany proti nezákonnému zásahu žalovaného, o nesouhlasu Městského soudu v Praze s postoupením věci, takto: K projednání věci vedené u Krajského soudu v Praze pod sp. zn. 48 A 7/2017, je p ř í s l u š n ý Krajský soud v Praze. Odůvodnění: [1] Dne 26. 1. 2017 žalobce učinil u Krajského soudu v Praze (dále jen „krajský soud“) podání, jímž navrhl zahájit řízení ve věci ochrany proti nezákonnému zásahu, jehož se měl dopustit žalovaný svým postupem v řízení vedeném pod sp. zn. 4 VSPH 38/2017. Uvedené podání krajský soud posoudil podle jeho obsahu jako správní žalobu podanou elektronickou zprávou bez elektronického podpisu. [2] Usnesením ze dne 7. 2. 2017, čj. 48 A 17/2017-10, krajský soud rozhodl o postoupení výše uvedené věci Městskému soudu v Praze (dále jen „městský soud“) jako soudu místně příslušnému podle §7 odst. 2 s. ř. s. s ohledem na sídlo žalovaného, které se nachází na území hlavního města Prahy, tedy v soudním obvodu městského soudu. V odůvodnění usnesení mimo jiné vyslovil, že podle §37 odst. 3 s. ř. s., ve znění účinném od 19. 9. 2016, „je z hlediska formy návrhu na zahájení řízení postačující, že byl učiněn v elektronické formě (...)“. V podání žalobce chybějící elektronický podpis není podle krajského soudu požadavkem na formu podání, nýbrž požadavkem na obsahové náležitosti návrhu, tedy vadou žaloby, kterou lze odstranit postupem podle 37 odst. 5 s. ř. s.; to krajskému soudu nebránilo postoupit věc místně příslušnému městskému soudu. [3] Městský soud s postoupením věci nesouhlasil a předložil ji podle §7 odst. 5 věty druhé s. ř. s. k rozhodnutí Nejvyššímu správnímu soudu. Namítal, že žalobcovo podání ze dne 26. 1. 2017, které bylo krajskému soudu zasláno elektronicky, neobsahuje žádný podpis. Vzhledem k tomu, že jej do tří dnů žalobce nepotvrdil písemným podáním shodného obsahu, měl jej krajský soud posoudit jako úkon, k němuž se nepřihlíží. Pro postoupení věci tedy nebyl důvod. [4] Podle §37 odst. 2 s. ř. s. ve znění účinném od 19. 9. 2016 (po novelizaci provedené zákonem č. 298/2016 Sb.), podání obsahující úkon, jímž se disponuje řízením nebo jeho předmětem, lze provést písemně, ústně do protokolu, popřípadě v elektronické formě. Bylo-li takové podání učiněno v jiné formě, musí být do tří dnů potvrzeno písemným podáním shodného obsahu nebo musí být předložen jeho originál, jinak se k němu nepřihlíží. [5] Posouzením účinků podání obsahujícího úkon, jímž se disponuje řízením nebo jeho předmětem (dále jen „podání“) učiněného v elektronické formě bez elektronického podpisu se již Nejvyšší správní soud zabýval v usnesení ze dne 21. 12. 2016, čj. 7 As 274/2016-16. V něm poukázal na skutečnost, že v důsledku novelizace §37 odst. 2 věty první s. ř. s. došlo k vypuštění části věty stanovící požadavek, aby podání učiněné v elektronické formě bylo „podepsané elektronicky podle zvláštního zákona“. K této změně došlo v souvislosti se zrušením zákona o elektronickém podpisu a nabytím účinnosti zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce (dále jen „zákon č. 297/2016 Sb.), a s ním souvisejícího zákona č. 298/2016 Sb. Nejvyšší správní soud v usnesení uzavřel, že „uvedená novelizace §37 odst. 2 věty první s. ř. s. nic nezměnila na povinnosti potvrdit podání kasační stížnosti zaslané soudu e-mailem bez elektronického podpisu podle §37 odst. 2 věty druhé s. ř. s.“. Smyslem požadavku na připojení elektronického podpisu je totiž „identifikace podatele a autenticita podání (a to skrze vlastnoruční podpis, identifikaci vlastní osoby při sepisu protokolu či skrze elektronický podpis).“ (srov. též usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 3. 2016, čj. 8 As 78/2015-22, bod 21). [6] I po provedené novelizaci §37 odst. 2 s. ř. s. tedy zůstává požadavek na opatření podání učiněného v elektronické formě elektronickým podpisem podle §6 odst. 1 zákona č. 297/2016 Sb. zachován, má-li se jednat o podání, které vyvolává zamýšlené účinky (zde zahájení řízení před správním soudem) bez nutnosti jeho písemného potvrzení podáním shodného obsahu nebo předložením jeho originálu. Smysl a účel novelizované právní úpravy totiž zůstal nezměněn. To lze dovodit i z důvodové zprávy k zákonu č. 298/2016 Sb., podle níž „(...) pro nadbytečnost se navrhuje vypustit duplicitní požadavek na podepsání elektronického podání a předvolání. (…) Bude-li podání činěno v elektronické podobě, bude nutné jej podepsat elektronicky. Konkrétní typ elektronického podpisu (nebude-li užito fikce podpisu podle §18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb.), který je nutné pro podepsání podání použít, je stanoven v navrhovaném §6 odst. 1 zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce.“ [7] Podporu pro právě vyslovené lze najít i v právní úpravě obsažené v §42 o. s. ř. Podle jeho odstavce druhého „písemné podání obsahující návrh ve věci samé učiněné telefaxem nebo v elektronické podobě je třeba nejpozději do 3 dnů doplnit předložením jeho originálu, případně písemným podáním shodného znění. K těmto podáním, pokud nebyla ve stanovené lhůtě doplněna, soud nepřihlíží.“ Dále podle jeho odstavce třetího platí, že „v případě podání v elektronické podobě podepsaného způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, se nevyžaduje doplnění podání předložením jeho originálu podle odstavce 2.“ [8] Přestože si je Nejvyšší správní soud vědom skutečnosti, že v odst. [7] citovanou právní úpravu nelze přímo použít v řízení vedeném podle soudního řádu správního, jelikož se uplatní speciální právní úprava §37 s. ř. s., může sloužit jako vodítko pro výše vyjádřené závěry. Nelze totiž přehlédnout, co vyslovil Ústavní soud v bodě 62 nálezu ze dne 30. 3. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 2/2010, že „právní řád založený na principech jednoty, racionality a vnitřní obsahové bezrozpornosti s sebou nutně přináší imperativ stejného náhledu na srovnatelné právní instituty, byť upravené v rozdílných právních předpisech či dokonce odvětvích [srov. např. nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 72/06 ze dne 29. 1. 2008, bod 50].“ [9] Kasační soud neshledává žádný rozumný důvod, pro který by mělo být na podání učiněné v elektronické formě neobsahující elektronický podpis podle §6 zákona č. 297/2016 Sb. v soudním řízení správním nahlíženo odlišně oproti civilnímu soudnímu řízení a pro který by takové podání v každém z těchto řízení mělo mít jiné účinky (v soudním řízení správním nutnost postupu podle §37 odst. 5 s. ř. s. a v civilním řízení by se k takovému podání nepřihlíželo). [10] S ohledem na právě uvedené Nejvyšší správní soud uzavírá, že k žalobcovu podání učiněnému dne 26. 1. 2017 elektronickou formou, neopatřenému žádným prostředkem pro elektronickou identifikaci [viz též čl. 3 v návaznosti na odstavec 16 odůvodnění Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93 ES, na nějž zákon č. 297/2016 Sb. navazuje], které nebylo do tří dnů potvrzeno písemným podáním shodného obsahu, nebo k němuž nebyl ve stejné lhůtě předložen jeho originál, neměl krajský soud přihlížet. V posuzované věci nebyl důvod postupovat věc k vyřízení jinému soudu. [11] Nejvyšší správní soud tedy považuje nesouhlas městského soudu s postoupením věci za důvodný. Z uvedeného důvodu je podle §7 odst. 5 s. ř. s. nadále místně příslušný krajský soud, u něhož bylo žalobcovo podání ze dne 26. 1. 2017 učiněno; jemu také bude věc vrácena k dalšímu postupu. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 28. března 2017 JUDr. Miloslav Výborný předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:28.03.2017
Číslo jednací:Nad 128/2017 - 16
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Městský soud v Praze
Prejudikatura:7 As 274/2016 - 16
8 As 78/2015 - 22
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2017:NAD.128.2017:16
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024