ECLI:CZ:NSS:2017:PST.26.2017:24
sp. zn. Pst 26/2017 - 24
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního
a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy
senátu Tomáše Langáška, soudců Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka (soudce zpravodaj),
Miloslava Výborného a soudkyň Lenky Kaniové a Daniely Zemanové v právní věci
navrhovatelky: vláda, se sídlem nábřeží E. Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření
JUDr. Václav Henych, ředitel odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, se sídlem
nám. Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politické hnutí Šance pro Duchcov, IČ 03251501,
se sídlem Jungmannova 1337/24A, Duchcov, o návrhu na pozastavení činnosti politického hnutí,
takto:
I. Návrh na pozastavení činnosti politického hnutí Šance pro Duchcov se zamí t á .
II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Dne 14. 2. 2017 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatelka“)
návrh na pozastavení činnosti politického hnutí Šance pro Duchcov (dále jen „odpůrce“) podle
§15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila
navrhovatelka tím, že odpůrce opakovaně nesplnil svou zákonnou povinnost předložit
Poslanecké sněmovně úplné výroční finanční zprávy, a to za roky 2014 a 2015. V tomto směru
odkázala na usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27. schůze konané 21. 5. 2015, ke zprávě
o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 2014, a na usnesení
Poslanecké sněmovny č. 1232 ze 47. schůze konané dne 25. 5. 2016, ke zprávě o kontrole
výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2015. Odpůrce sice
výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 předložil dodatečně dne 7. 6. 2016, avšak ani jedna
ze zpráv neobsahovala zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky s výrokem bez výhrad.
Nesplnění této zákonné povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod pro pozastavení
činnosti odpůrce Nejvyšším správním soudem.
[2] Odpůrce ve vyjádření k návrhu uvedl, že v reakci na návrh na pozastavení činnosti nechal
provést účetní audit a výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 doplněné o zprávy auditora
zaslal Kontrolnímu výboru Poslanecké sněmovny.
[3] Navrhovatelka v replice uvedla, že výroční finanční zprávy odpůrkyně byly Poslanecké
sněmovně dodatečně doručeny dne 7. 6. 2016, avšak nezahrnovaly zprávu auditora o ověření
roční účetní závěrky s výrokem bez výhrad. K doplnění zaslanému Kontrolnímu výboru
Poslanecké sněmovny v březnu 2017 se navrhovatelka nevyjádřila.
[4] Podle §51 odst. 1 s. ř. s. rozhodl Nejvyšší správní soud s presumovaným souhlasem
účastníků řízení bez nařízení jednání.
[5] Návrh na pozastavení činnosti odpůrce není důvodný.
[6] Podle §4 písm. a) zákona o politických stranách nemohou vznikat a vyvíjet činnost strany
a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů
státu. Z §18 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění do 31. 12. 2016, vyplývala povinnost
stran a hnutí předložit každoročně do 1. 4. Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční
zprávu v členění konkretizovaném pod body a) až f) tohoto ustanovení. Podle §14 odst. 1
zákona o politických stranách, ve znění do 31. 12. 2016, může být činnost strany a hnutí
rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu mimo jiné s §17 až §19.
[7] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího
správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí
a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení
podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany
nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší
správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého s. ř. s. Podle §96 s. ř. s. rozhoduje
o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí soud podle skutkového stavu,
který tu je v době rozhodnutí soudu.
[8] Novelou zákona o politických stranách, provedenou zákonem č. 302/2016 Sb., kterým
se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byl s účinností od 1. 1. 2017 zřízen Úřad
pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, na nějž přejdou kontrolní
pravomoci v oblasti dohledu nad hospodařením stran a hnutí, dosud vykonávané Poslaneckou
sněmovnou (§19f zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Namísto
Poslanecké sněmovny budou politické strany a hnutí předkládat své výroční finanční zprávy
tomuto úřadu (§19h zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Stále platí,
že nesplnění této povinnosti bude důvodem pro podání podnětu vládě k podání návrhu
Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti politické strany nebo hnutí (§14 odst. 1
zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Nicméně podle přechodných
ustanovení (čl. II bod 2 části první zákona č. 302/2016 Sb.) je zřejmé, že odpůrce má i nyní plnit
povinnost předložit výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 (případně též 2016) vůči
Poslanecké sněmovně, která splnění povinnosti posoudí naposledy ve lhůtě do 7. 6. 2017,
a že se splnění této povinnosti posuzuje podle zákona o politických stranách v dosavadním znění.
Agendu výročních finančních zpráv politických stran a hnutí předá Poslanecká sněmovna nově
zřízenému úřadu až letos, nejpozději do 30. 9. 2017 (čl. II bod 1 části první zákona
č. 302/2016 Sb.).
[9] Z obsahu spisu Nejvyšší správní soud konstatuje, že podle usnesení Poslanecké
sněmovny č. 761 z 27. schůze konané 21. 5. 2015, ke zprávě o kontrole výročních finančních
zpráv politických stran a hnutí za rok 2014 [část II písm. b) bod 60], a usnesení Poslanecké
sněmovny č. 1232 ze 47. schůze konané dne 25. 5. 2016, ke zprávě o kontrole výročních
finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2015 [část II písm. b) bod 60],
odpůrce nepředložil finanční zprávy za roky 2014 a 2015. Poslanecká sněmovna proto požádala
vládu o podání návrhu na pozastavení jeho činnosti, jak se také stalo. Odpůrce následně dne
7. 6. 2016 doplnil výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015, ty však neobsahují zprávy
auditora o ověření roční účetní závěrky.
[10] Ze sdělení Ing. M. H., tajemnice Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny, ze dne 4. 4.
2017, č. j. PS2017/4200 2017/KV/328, vyžádaného Nejvyšším správním soudem pro účely
tohoto řízení, vyplývá, že odpůrce dne 10. 3. 2017 zaslal Kontrolnímu výboru Poslanecké
sněmovny zprávy auditora Ing. Pavla Holuba o ověření roční účetní závěrky, který potvrdil, že
účetní závěrky za roky 2014 a 2015 podávají věrný obraz aktiv a pasiv odpůrce. Předložené
dokumenty byly zároveň Nejvyššímu správnímu soudu zaslány v kopii.
[11] Na základě zjištěných skutečností a s přihlédnutím k §96 s. ř. s. Nejvyšší správní soud
uzavřel, že výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 po jejich doplnění ze dne 10. 3. 2017
splňují veškeré zákonné náležitosti požadované §18 odst. 1 zákona o politických stranách.
[12] Byť odpůrce nesplnil své zákonné povinnosti za roky 2014 a 2015 v termínu stanoveném
v §18 odst. 1 zákona o politických stranách, své pochybení dodatečně napravil. Za této situace
by bylo zjevně protismyslné činnost odpůrce pozastavit, neboť by tím nebyl respektován účel
předmětného právního institutu, jímž je vytvoření právního rámce pro nápravu vadného stavu,
a pokud k této nápravě ve stanovené lhůtě nedojde, k následnému podání návrhu na rozpuštění
strany nebo hnutí (srov. např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7. 2004,
č. j. Pst 12/2003 - 48, publ. pod č. 348/2004 Sb. NSS, ze dne 4. 2. 2015, č. j. Pst 19/2014 - 47,
nebo ze dne 17. 3. 2016, č. j. Pst 10/2015 - 61).
[13] Pro rozhodnutí o návrhu na pozastavení činnosti odpůrce přitom není podstatné,
že v době rozhodování soudu nebylo zatím přijato příslušné usnesení Poslanecké sněmovny,
které by konstatovalo úplnost předmětných výročních finančních zpráv odpůrce. Z textu zákona
o politických stranách lze dovodit, že výroční finanční zprávy jsou Poslanecké sněmovně
předkládány „k informaci “ a slouží zejména k naplnění principu transparentnosti financování
politických stran a hnutí jakožto základních prvků, na kterých je založen celý politický systém.
Usnesení Poslanecké sněmovny potvrzující, že politická strana nebo politické hnutí odstranily
protizákonný stav, je významné v případech, kdy již došlo k pravomocnému pozastavení činnosti
této strany nebo hnutí a kdy tímto usnesením Poslanecká sněmovna uznala stanovenou
povinnost za splněnou. Tím se činnost strany nebo hnutí považuje za řádně obnovenou
(§14 odst. 3 zákona o politických stranách). Pokud k pozastavení činnosti nedošlo a byl pouze
podán příslušný návrh, usnesení Poslanecké sněmovny popsaný význam nemá. Není proto
důvodné, aby Nejvyšší správní soud vyčkával schválení předmětného usnesení nebo aby jím
fakticky podmiňoval rozhodnutí ve věci samé. Pro takový postup není dána zákonná opora
a nebyl by ani v souladu s účelem a smyslem zákona o politických stranách (srov. rozsudky
č. j. Pst 12/2003 - 48 nebo č. j. Pst 10/2015 - 61).
[14] Nejvyšší správní soud proto návrh na pozastavení činnosti odpůrce zamítl.
[15] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Byť byl odpůrce ve věci úspěšný,
z obsahu spisu neplyne, že by mu v tomto řízení vznikly jakékoliv náklady.
Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu
správního přípustné.
Politické hnutí je o p ráv n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1
písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jeho rozpuštění
nebo jiné rozhodnutí týkající se jeho činnosti není ve shodě s ústavními nebo
jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto
rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73
a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů).
V Brně dne 5. dubna 2017
Tomáš Langášek
předseda senátu