ECLI:CZ:NSS:2018:1.AS.128.2018:96
sp. zn. 1 As 128/2018 - 96
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců
JUDr. Josefa Baxy a JUDr. Filipa Dienstbiera v právní věci žalobce: Ing. L. K., zastoupen JUDr.
Jaroslavou Žákovou, advokátkou se sídlem Komenského nám. 289, Příbram, proti žalovanému:
Český telekomunikační úřad, se sídlem Sokolovská 219, Praha 9, o žalobě proti rozhodnutí
předsedy rady žalovaného ze dne 1. 8. 2017, č. j. ČTÚ-18 775/2017-603, v řízení o kasační
stížnosti žalovaného proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 14. 3. 2018,
č. j. 10 A 159/2017 – 75,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 14. 3. 2018, č. j. 10 A 159/2017 – 75,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Žalobce, který je zaměstnancem Úřadu pro civilní letectví (konkrétně v žalobě uvedl,
že je ředitelem Odboru letišť a leteckých staveb), podal dne 8. 6. 2016 k Českému
telekomunikačnímu úřadu (dále jen „správní orgán I. stupně“) žádost o udělení individuálního
oprávnění k využívání rádiových kmitočtů letecké pohyblivé služby (letadlová stanice), konkrétně
pro bezpilotní pozemní vrtulník typu kvadrokoptéra (Yuneec Q5004K), k žádosti přiložil
Povolení k létání letadla bez pilota udělené mu dne 23. 5. 2016 Úřadem pro civilní letectví
pro tuto kvadrokoptéru. Jako důvod své žádosti uvedl zachování přijatelné úrovně bezpečnosti
v rámci státní dozorové činnosti na úseku letišť; primárním účelem využití bezpilotního systému
mělo být zajištění objektivních důkazů při kontrolní činnosti Oddělení letišť a Leteckého
stavebního úřadu při Úřadu pro civilní letectví.
[2] Správní orgán I. stupně vydal nejprve dne 5. 8. 2016 rozhodnutí
č. j. ČTÚ-54 946/2016-613/II.vyř., kterým žádost žalobce zamítl a individuální oprávnění
k využívání rádiových kmitočtů žalobci neudělil. Toto rozhodnutí předseda Rady Českého
telekomunikačního úřadu (dále jen „žalovaný“) k rozkladu žalobce rozhodnutím ze dne
1. 2. 2017, č. j. ČTÚ-82 535/2016-603, zrušil pro nepřezkoumatelnost a vrátil věc správnímu
orgánu I. stupně k novému projednání.
[3] Správní orgán I. stupně poté vydal dne 13. 3.2017 rozhodnutí
č. j. ČTÚ-54 946/2016-613/IV. vyř., kterým žalobcovu žádost zamítl podle §17 odst. 11 písm. d)
zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o elektronických komunikacích). Uvedl, že se nejedná o letadlovou stanici
ve smyslu čl. 1.83 kapitoly 1, části II, oddílu IV Plánu přidělení kmitočtových pásem (národní
kmitočtové tabulky), která je přílohou vyhlášky č. 105/2010 Sb. Podle uvedeného ustanovení
se letadlovou stanicí rozumí jen pohyblivá stanice letecké pohyblivé služby umístěná na palubě
letadla. Tento požadavek není v případě bezpilotního letadla splněn, neboť vysílací rádiové
zařízení není vůbec fyzicky umístěno na bezpilotním letadle, nýbrž spolu s pilotem trvale
a po celou dobu letu na zemi.
[4] Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce rozklad, který žalovaný v záhlaví specifikovaným
rozhodnutím zamítl a závěry správního orgánu I. stupně potvrdil.
II. Shrnutí rozsudku městského soudu
[5] Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou, kterou městský soud shledal důvodnou,
a proto napadené rozhodnutí i rozhodnutí správního orgánu I. stupně zrušil. Soud upozornil,
že s účinností od 1. 1. 2018 byl bod 1.83 národní kmitočtové tabulky doplněn o druhou větu,
podle které se za umístění na palubě letadla považuje též jiné umístění stanice, které umožňuje její
použití pro komunikaci pilota letadla způsobilého létat bez pilota na palubě. Přisvědčil
žalovanému, že prostým gramatickým výkladem národní kmitočtové tabulky v době vydání
napadeného rozhodnutí bylo nutné dospět k závěru, že umožňuje udělení oprávnění k využívání
příslušných kmitočtů jen pro stanice umístěné na palubě letadla, nicméně tento výklad je zcela
v rozporu se smyslem a účelem zákona o elektronických komunikacích, potažmo národní
kmitočtovou tabulkou, která je prováděcím předpisem k tomuto zákonu.
[6] Soud zdůraznil, že účelem zákona o elektronických komunikacích není jakkoliv regulovat
leteckou dopravu či typ letounů, který smí být v letecké dopravě na území České republiky
používán. K tomu slouží především zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a související
předpisy. Nelze tedy a priori očekávat, že by měl zákonodárce v úmyslu prostřednictvím právní
úpravy na úseku elektronických komunikací nepřímo omezovat provoz bezpilotních letounů,
které jinak dle předpisů regulujících civilní letectví provozovat lze.
[7] Žalovaný se setkal s mezerou v podzákonném právním předpise, který počítal pouze
s udělováním kmitočtů letounům pilotovaných z paluby, nikoliv však s obdobnou situací
bezpilotních letounů, které jsou ovládány ze země, odkud také musí komunikovat jejich pilot
prostřednictvím radiostanice. Pro řešení této nepravé mezery v právním předpise bylo třeba
uplatnit teleologickou redukci, kdy na případ bezpilotního letounu nebude aplikován požadavek
bodu 1.83 národní kmitočtové tabulky ve znění účinném v době vydání napadeného rozhodnutí
a nebude vyžadováno, aby rádiová stanice byla umístěna na jeho palubě, jelikož by takový
požadavek značně ztížil či znemožnil užívání letounu k jeho povolenému účelu. Tento závěr
je umocněn čl. 4 Listiny, dle nějž mohou být povinnosti ukládány toliko na základě zákona
a v jeho mezích. V nyní projednávané věci přitom vyplývá příslušné omezení de facto jen z národní
kmitočtové tabulky, tedy právního předpisu sekundární normotvorby, a to aniž by bylo možné
z kteréhokoliv ustanovení zákona o elektronických komunikacích vyčíst zmocnění
ke stanovování omezení pro typy letounů, které lze provozovat a využívat k tomu
radiokomunikační leteckou pohyblivou službu. Na základě tohoto podzákonného předpisu, který
navíc nereguluje civilní letectví, nelze žalobce při provozu bezpilotního letounu znevýhodnit
ve srovnání s provozovateli letounů ovládaných přímo z jejich paluby.
III. Důvody kasační stížnosti
[8] Žalovaný (stěžovatel) podal proti rozsudku městského soudu kasační stížnost z důvodů
uvedených v §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s., a navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený
rozsudek zrušil a vrátil věc městskému soudu k dalšímu řízení.
[9] Městský soud vycházel z nesprávné premisy, že žalobce žádal o povolení za účelem
provozu bezpilotního letounu. Stěžovatel zdůraznil, že žalobce požádal jako fyzická osoba
podnikající o udělení individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů letadlovou stanicí
podle §17 zákona o elektronických komunikacích, nikoliv o oprávnění za účelem provozu
bezpilotního letounu. Městský soud tak nesprávně směšuje pojmy „provoz bezpilotního letounu“
a „využívání rádiových kmitočtů“. Stěžovatel nepopírá, že povolení samotného provozu
bezpilotního letounu spadá do kompetence Úřadu pro civilní letectví. Avšak do kompetence
stěžovatele spadá pravomoc regulovat množinu rádiových kmitočtů, které lze využívat k zajištění
komunikační činnosti v letecké dopravě, např. prostřednictvím rádiových zařízení umístěných
na palubě letadla. Stěžovatel vycházel z §15 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích, podle
kterého využívání rádiových kmitočtů musí probíhat v souladu se zákonem, Plánem využití
rádiového spektra a s národní kmitočtovou tabulkou. Vzhledem ke skutečnosti, že umístění
letadlové stanice bylo ve zřejmém rozporu s národní kmitočtovou tabulkou (ve znění
do 31. 12. 2017), konkrétně s jejím bodem 1.83, neměl stěžovatel jinou možnost, než žádosti
o udělení individuálního oprávnění dle §17 odst. 11 písm. d) zákona o elektronických
komunikacích nevyhovět. Závěr, že letadlová stanice může být umístěna výlučně na palubě letadla
(což žalobce nesplnil), nikoliv na zemi, nakonec potvrdil i městský soud.
[10] Městský soud svým rozsudkem de facto nadřadil zákon o civilním letectví nad zákon
o elektronických komunikacích, pokud povolení od Úřadu pro civilní letectví staví jako jedinou
podmínku pro vyhovění žádosti o vydání individuálního oprávnění k využívání rádiových
kmitočtů. Takový přístup je však v rozporu s §15 odst. 11 zákona o elektronických
komunikacích, kde jsou stanoveny případy, za kterých nelze žádosti o udělení individuálního
oprávnění vyhovět a jednou z negativních podmínek je i rozpor s národní kmitočtovou tabulkou.
[11] Nesprávný je závěr soudu, že stěžovatel neudělením oprávnění údajně zabránil žalobci
provozovat bezpilotní letoun a tím jej znevýhodnil oproti „klasickým“ pilotům. Podmínkou
pro let letadla bez pilota totiž není udělení individuálního oprávnění k využívání rádiových
kmitočtů letecké pohyblivé služby. Podle údajů Úřadu pro civilní letectví bylo takových povolení
k létání letadla bez pilota vydáno již několik stovek, což mělo vést městský soud k úvaze,
jak mohou provozovat své bezpilotní prostředky jiní držitelé těchto povolení, když nejsou
zároveň držiteli individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů letecké pohyblivé
služby.
[12] Stěžovatel zpochybnil též závěr městského soudu, že odkazy na Radiokomunikační
řád Mezinárodní telekomunikační unie nelze akceptovat, neboť jde o vnitrostátně právně
nezávazný dokument. Mezinárodní telekomunikační unie je mezinárodní organizace, jíž je Česká
republika od roku 1993 členem. Její základní dokumenty – Úmluva Mezinárodní telekomunikační
unie a Ústava Mezinárodní telekomunikační unie byly jako mezinárodní smlouvy podle čl. 49
Ústavy po předchozím souhlasu Parlamentu ratifikovány prezidentem a následně zveřejněny
ve Sbírce mezinárodních smluv (viz sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 69/2013 Sb.m.s.)
Vzhledem k čl. 10 Ústavy se tak staly součástí právního řádu České republiky. Článek 4 odst. 3
Úmluvy Mezinárodní telekomunikační unie pak obsahuje zmocnění k vydání
Radiokomunikačního řádu, který je závazný pro všechny členy, tedy i pro Českou republiku.
[13] Stěžovatel dále nesouhlasí s městským soudem, že by se v posuzované věci jednalo
o právní mezeru. Znění bodu 1.83 Radiokomunikačního řádu Mezinárodní telekomunikační unie
(tedy i národní kmitočtové tabulky) bylo předmětem diskuze na Světové radiokomunikační
konferenci v Ženevě v listopadu 2015, nicméně znění tohoto článku zůstalo nezměněno.
Na konferenci byl dán pokyn Mezinárodní organizaci pro civilní letectví k přípravě příslušných
bezpečnostních standardů, aby na konferenci Mezinárodní telekomunikační unie v roce 2023
mohlo být přijato konečné řešení. Vedle toho aktuálně probíhá na úrovni Evropské unie
též konzultace a harmonizace požadavků na bezpilotní letadla, přičemž výstup z této konzultace
– tzv. Opinion EASA (Evropské agentury pro bezpečnost letectví) 1/2018 bude podkladem
pro konečné rozhodnutí Evropské komise. I z tohoto postupu Evropské unie je tak zřejmá snaha
o harmonizaci provozu bezpilotních prostředků a jejich komunikace na mezinárodní úrovni.
V žádném případě tak nelze hovořit o mezeře v právu, ale o postupném vytváření pravidel
pro bezpilotní letadla. Městský soud svým závěrem o teleologické redukci de facto odňal stěžovateli
pravomoc regulovat účelné využití rádiového spektra. Národní kmitočtová tabulka je zásadní
nástroj pro správu kmitočtového spektra, její popření znamená devalvaci jedné ze základních
pravomocí Českého telekomunikačního úřadu.
[14] Ministerstvo dopravy k Opinion EASA uvedlo, že bude mít aplikační přednost před
úpravou vnitrostátní, a to včetně zákona o civilním letectví a „Doplňku X“ k leteckým předpisům
Ministerstva dopravy řady L. Zároveň Ministerstvo dopravy přiznalo, že Doplněk X, který
obsahuje úpravu bezpilotních letadel, včetně např. žalobcem opakovaného požadavku
na oboustranné rádiové spojení, byl vydán bez jakéhokoliv zákonného zmocnění a jedná
se o jakési právní provizorium.
[15] I kdyby stěžovatel připustil, že bod 1.83 národní kmitočtové tabulky obsahuje mezeru,
nelze v žádném případě takovou mezeru kvalifikovat jako mezeru nepravou. Nanejvýš se může
jednat o mezeru vědomou, tedy o úmyslné mlčení zákonodárce. Takovou mezeru lze vykrýt
pouze změnou zákona.
[16] Městský soud svojí teorii o mezeře v právu zakládá právní nejistotu, jak se do budoucna
stavět k doposud vědomě neupraveným oblastem.
[17] Za nepřezkoumatelnou považuje stěžovatel úvahu soudu, že povinnosti mohou
být ukládány dle čl. 4 Listiny toliko na základě zákona a v jeho mezích, přičemž v posuzovaném
případě příslušné omezení vyplývá jen z národní kmitočtové tabulky, tedy právního předpisu
sekundární normotvorby. Není zřejmé, jaká konkrétní omezení měl městský soud na mysli,
respektive z jakého důvodu považuje podzákonné omezení za synonymum ukládání povinnosti.
Bod 1.83 národní kmitočtové tabulky obsahuje definici letadlové stanice, ale žádné povinnosti
zde neukládá. Národní kmitočtová tabulka má sice formu vyhlášky, nicméně je součástí právního
řádu České republiky, byla vydána předepsaným postupem a nejedná se tak o žádný podřadný
právní předpis. Nesrozumitelný je též odkaz na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
19. 4. 2012, č. j. 5 Afs 45/2011 – 94, č. 2626/2012, neboť není zřejmé, jakou relevanci
má pro posuzovaný případ.
IV. Vyjádření žalobce ke kasační stížnosti
[18] Žalobce ve svém vyjádření ze dne 31. 5. 2018 uvedl, že na posuzovanou problematiku
nelze nahlížet pouze jazykovým výkladem definice, která opakovaně odhlíží od důvodu umístění
stanice na palubě letadla. Je nasnadě, že radiostanice musí být ve fyzickém dosahu pilota
tak, aby ji mohl efektivně využívat pro zajištění bezpečnosti svého letu, ale též bezpečnosti
ostatních uživatelů vzdušného prostoru. Stěžovatel brojí za „aplikační čistotu“, nicméně zcela
v rozporu s cíli, které jsou sledovány používáním radiokomunikace v civilním letectví.
Argumentace „umístěním na palubě letadla“ s vyloučením jakýchkoliv souvislostí, které jsou
v civilním letectví vyžadovány, svědčí o implementační absenci základních zásad správního práva,
kdy přijatá řešení musí být v souladu s veřejným zájmem a nevytvářet podmínky
pro diskriminační jednání správního orgánu. Stěžovatel současným jednáním vytváří duplicitní
regulaci používání vzdušného prostoru, která je však v kompetenci Úřadu pro civilní letectví.
Žalobce poukázal na základní selhání stěžovatele, jako prvoinstančního orgánu, neboť se jednak
nevypořádal s námitkami a připomínkami žalobce, ale též flagrantně ignoroval názor nadřízeného
orgánu. Nevysvětlil totiž, proč nepovažuje za palubu letadla radiostanici užívanou žalobcem
k řízení bezpilotního systému. Nejde o soulad s využíváním a ochranou kmitočtů letecké
pohyblivé služby, ale spíše o zneužití národní kmitočtové tabulky k zamezení nárůstu správní
agendy. Proto zřejmě také stěžovatel odmítl součinnost v otázce definice paluby letadla
s Ministerstvem dopravy. V souvislosti s odkazy stěžovatele na definice upravené
Radiokomunikačním řádem v ustanovení 1.83 žalobce uvedl, že se jedná o pouhé doporučení
Mezinárodní telekomunikační unií, nikoliv závazný standard. Lze pouze kvitovat např. kanadskou
úpravu, která při existenci stejného práva a mezinárodních dohod nejen umožňuje používání
radiostanice, ale v případě provádění leteckých prací jej vyžaduje. Stěžovatelovo odkazování
se na doporučení obsažená v mezinárodní normě tak představuje jistý druh alibismu.
[19] Žalobce se domnívá, že pokud chce používat radiostanici k účelům, které předjímají
letecké předpisy „stejně, jako ostatní piloti letadel“, nemůže být takové používání v rozporu
se zákonem o elektronických komunikacích. Žalobce je již téměř celé dva roky diskriminován
ze strany stěžovatele za postup, který by měl stěžovatel akceptovat, neboť na rozdíl od mnohých
provozovatelů bezpilotních systémů, si je žalobce vědom svých povinností i směrem
ke stěžovateli a odmítá komunikovat bez vydaného oprávnění. Celé toto správní řízení, včetně
navazujícího soudního řízení, je pouze o tom, aby stěžovatel akceptoval fakt, že piloti všech
druhů letadel mají právo (ale též povinnost) na zajištění bezpečnosti svých letů, stejně tak i letů
ostatních uživatelů vzdušného prostoru.
[20] Žalobce dále odkázal na platnou regulaci vzdušného prostoru České republiky, která
ukládá speciálně v případě letišť pro leteckou obchodní dopravu povinnost obousměrného
provozu mezi pilotem/popř. vozidlem a službou řízení letového provozu. Přístupem stěžovatele
je provozovatel bezpilotního systému vykázán do prostoru třídy G, kde se sice vyskytují letiště
s nezpevněnými drahami pro sportovní účely, ale i zde má provozovatel letiště právo vyžadovat
obousměrné spojení. Náhradní spojení prostřednictvím např. mobilního telefonu je technicky
nevyhovující, v některých případech přímo vyloučeno kvůli špatné kompatibilitě s ovládacími
prvky. Přístup stěžovatele tak fakticky omezuje rovný přístup ke společnému vzdušnému
prostoru, což žalobce vnímá jako diskriminační jednání.
[21] Z vyjádření Ministerstva dopravy, na které stěžovatel odkázal, nevyplývá závaznost
tzv. Opinion EASA, nicméně v rámci dobré správy upozorňuje na fakt, že probíhají debaty
o budoucí regulaci této oblasti. Na rozdíl od stěžovatele má Ministerstvo dopravy kompetence
v oblasti regulace užívání vzdušného prostoru svěřeny zákonem o civilním letectví.
[22] Žalobce nesouhlasí s tím, že se ve věci palubní stanice jedná o vědomou mezeru
v regulaci. Pak by totiž muselo být umístění radiostanice vyžadováno striktně jak předpisy
leteckými, tak telekomunikačními a zcela rozhodně by takový požadavek byl zmíněn
v požadavcích na konstrukce letadel vydávaných Rozhodnutím výkonného ředitele Evropské
agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Vize stěžovatele na obdobný požadavek by znamenal
zastavení technického pokroku.
[23] Na rozdíl od stěžovatele je žalobce přesvědčen, že používání bezpilotního systému
za současného stavu regulace leteckými předpisy nepředstavuje žádné riziko pro letecký provoz.
Systém rádiové komunikace je stabilizován v civilním letectví již od dob druhé světové války
a představuje jeden ze základních pilířů leteckého provozu. Žalobce také uvedl příklady,
kdy nasazení bezpilotních systémů přispívá ke zvýšené bezpečnosti leteckého provozu.
[24] Žalobce tedy navrhl, aby Nejvyšší správní soud potvrdil napadený rozsudek městského
soudu.
V. Replika stěžovatele, další vyjádření žalobce a stěžovatele
[25] Stěžovatel zaslal soudu repliku ze dne 3. 7. 2018, ve které se ohradil proti výtce žalobce
ohledně jeho pasivity a nesoučinnosti s ostatními orgány státní správy, co se týče problematiky
bezpilotních letadel. Zástupci stěžovatele se zúčastnili dne 28. 8. 2017 na Úřadu pro civilní
letectví schůzky na toto téma, žádné konečné řešení ve věci definice „paluby letadla“ však přijato
nebylo. Stejně jako žalobce vnímá i stěžovatel rostoucí využívání bezpilotních prostředků, a proto
měl i nadále má snahu o koordinaci a komunikaci se všemi možnými dotčenými subjekty.
Na mezinárodní úrovni pak stěžovatel zaslal dne 22. 6. 2018 podnět na Generální ředitelství
Evropské unie pro komunikační sítě, obsah a technologie (dále jen „DG Connect),
aby na projednávanou problematiku upozornil.
[26] V otázce definice paluby stěžovatel již ve vyjádření k žalobě uvedl, že ta zůstala i přes
technologický pokrok nezměněna, a stále je definována jako prostor, kam mohou vstoupit
cestující, kde je možné uložit zavazadla, kde se nachází posádka. Nadto skutečnost, že bezpilotní
prostředek žalobce nedisponuje palubou letadla, nebyla mezi správním orgánem a žalobcem
vůbec sporná.
[27] Zcela lichá je domněnka žalobce, že stěžovatel nevyhověl jeho žádosti z důvodu obavy
před nárůstem správní agendy. Stěžovatel totiž pouze upozorňoval na možné důsledky udělení
takového oprávnění v rozporu s národní kmitočtovou tabulkou a obavy z přehlcení
již přetíženého pásma 117,975 – 136 MHz. Stěžovatel nijak žalobce nediskriminuje
v provozování bezpilotního prostředku. Skutečnost, že bezpilotní prostředek jako stroj
má příslušnou certifikaci pro užití ve vzdušném prostoru, je třeba odlišovat od skutečnosti,
na jakém kmitočtu chce komunikovat.
[28] Relevantní není ani odkaz žalobce na kanadskou právní úpravu, neboť po detailnějším
přečtení příslušné instrukce lze zjistit, že je zde rovněž stanovena podmínka radiostanice
na palubě letadla, ledaže by letecké oprávnění stanovilo jinak.
[29] Žalobce dále reagoval písemným vyjádřením ze dne 24. 7. 2018 tak, že o součinnosti
stěžovatele se správními orgány lze hovořit spíše v rovině teorie správního práva. Stěžovatel
se zejména všemi dostupnými prostředky snaží o zamítnutí žádosti. Není ani zřejmé, jakou
relevanci má pro posuzovanou věc jeho podnět k DG Connect. K obavě z přehlcení leteckého
pásma žalobce připomněl, že v případě akceptace této domněnky by před zápisem letadla
do leteckého rejstříku byl nutný souhlas stěžovatele, který by zřejmě zkoumal, kde bude po dobu
technologické životnosti dané letadlo působit, neboť jedině tak je možné zabránit přehlcení
pásma.
[30] Stěžovatel v dalším vyjádření ze dne 13. 8. 2018 poznamenal, že Ministerstvo dopravy
ani Úřad pro civilní letectví (na rozdíl od stěžovatele) na mezinárodní úrovni nevyvíjí snahu
o nalezení jednotného systémového řešení předmětné problematiky.
VI. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[31] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení. Zjistil, že kasační stížnost má požadované náležitosti a je projednatelná.
[32] Kasační stížnost je důvodná.
[33] Podle §15 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích „[v]yužívání rádiových kmitočtů
musí probíhat v souladu se zákonem, plánem přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka), plánem
využití rádiového spektra, přídělem rádiových kmitočtů, individuálním oprávněním k využívání rádiových
kmitočtů a krátkodobým oprávněním k využívání rádiových kmitočtů, popřípadě všeobecným oprávněním“.
[34] Podle §16 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích plán přidělení kmitočtových
pásem (národní kmitočtová tabulka) stanoví Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhláškou.
Ustanovení §16 odst. 3 uvádí, že „[p]lán přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka)
v souladu se závazky vyplývajícími z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána, nebo z členství
v mezinárodních organizacích obsahuje kmitočtová pásma pro jednotlivé radiokomunikační služby, popřípadě
rádiová zařízení a obecné podmínky pro využívání kmitočtů“.
[35] Důvodová zpráva k zákonu o elektronických komunikacích specifikovala, že plán
přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka) i plán využití rádiového spektra
se budou v intervalu několika let revidovat tak, aby respektovaly nejnovější stav technologií
a změny v mezinárodních ujednáních i některé změny na národní úrovni.
[36] Vydání individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů upravuje §17 zákona
o elektronických komunikacích. Podle §17 odst. 1 „[r]ádiové kmitočty, které nelze využívat na základě
všeobecného oprávnění podle §9, je možné využívat pouze na základě individuálního oprávnění k využívání
rádiových kmitočtů (dále jen „oprávnění k využívání rádiových kmitočtů“), nestanoví-li tento zákon jinak. Úřad
udělí žadateli oprávnění k využívání rádiových kmitočtů v případě, je-li to nezbytné k a) zabránění škodlivé
interferenci, b) zajištění technických podmínek kvality služby elektronických komunikací, c) zabezpečení účelného
využívání rádiového spektra, d) plnění cílů veřejného zájmu, jimiž jsou ochrana života a zdraví, podpora sociální,
regionální nebo územní soudržnosti nebo podpora kulturní a jazykové rozmanitosti a plurality médií, například
poskytování služeb rozhlasového a televizního vysílání, nebo e) experimentálním účelům.“
[37] Podle §17 odst. 11 písm. d) zákona o elektronických komunikacích Český
telekomunikační úřad neudělí oprávnění k využívání rádiových kmitočtů, jestliže „využívání
požadovaných rádiových kmitočtů neumožňuje plán přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka)
nebo plán využití rádiového spektra; to neplatí v případě využívání rádiových kmitočtů pro experimentální účely
podle §19b“.
[38] Podle bodu 1.83 národní kmitočtové tabulky, která je přílohou vyhlášky č. 105/2010 Sb.,
ve znění účinném do 31. 12. 2017, se letadlovou stanicí rozumí „pohyblivá stanice letecké pohyblivé
služby, jiná než stanice záchranného prostředku, umístěná na palubě letadla“.
[39] V posuzovaném případě žalobce žádal o udělení individuálního oprávnění k využívání
rádiových kmitočtů letecké pohyblivé služby (letadlové stanice) pro bezpilotní pozemní vrtulník
typu kvadrokoptéra.
[40] Národní kmitočtová tabulka v uvedeném znění v bodě 1.83 považuje za letadlovou stanici
pohyblivou stanici letecké pohyblivé služby, která je umístěna na palubě letadla. Je tak zřejmé,
že tato právní úprava nepočítala s případy, v praxi se však vyskytujícími, ve kterých vysílací
rádiové zařízení není umístěno na palubě letadla, nýbrž je ovládáno pilotem ze země, jak je tomu
typicky v případě kvadrokoptér. Gramatickým výkladem tohoto ustanovení tak lze dovodit,
že národní kmitočtová tabulka umožňovala udělení individuálního oprávnění letecké pohyblivé
služby pouze provozovatelům letadel, kde se letadlová stanice nachází na palubě letadla.
[41] Změnu přinesla novelizace národní kmitočtové tabulky účinná od 1. 1. 2018, která v bodě
1.83 uvádí, že letadlovou stanicí je „pohyblivá stanice letecké pohyblivé služby jiná než stanice záchranného
prostředku umístěná na palubě letadla. Za umístění na palubě letadla se považuje též jiné umístění stanice, které
umožňuje její použití pro komunikaci pilota letadla způsobilého létat bez pilota na palubě.“ Toto revidované
znění tak výslovně umožnilo udělení individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů
také provozovatelům bezpilotních letadel, resp. kvadrokoptér.
[42] Pro posouzení věci je klíčové zodpovědět otázku, zda uvedené ustanovení národní
kmitočtové tabulky, ve znění do 31. 12. 2017, obsahuje nezamýšlenou mezeru v právním
předpise, kterou je třeba překlenout analogií či teleologickou redukcí, nebo jestli se naopak jedná
o vědomou mezeru, jejíž vyplnění soudem by nebylo přípustné (viz městský soudem odkazovaný
rozsudek NSS č. j. 8 As 7/2008 – 116).
[43] Městský soud dospěl k závěru, že se jedná o nepravou mezeru, na níž je nutno uplatnit
teleologickou redukci. S tímto závěrem se Nejvyšší správní soud neztotožňuje, resp. nepovažuje
jej za dostatečně odůvodněný.
[44] S městským soudem lze sice souhlasit v tom, že účelem zákona o elektronických
komunikacích není jakkoliv regulovat leteckou dopravu či typ letounů, který smí být v letecké
dopravě na území České republiky používán. Nelze mu ovšem přisvědčit, že neudělením
individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů bylo žalobci zabráněno v samotném
provozu jeho bezpilotního letadla. Je totiž zřejmé, že jeho provoz je možný i bez přidělení
požadovaných kmitočtů, byť mu znemožňuje oboustranné rádiové spojení. Stěžovatel
tak zamítnutím žalobcovy žádosti neomezuje typy letounů, které mohou být na území České
republiky používány, nýbrž v souladu se zněním národní kmitočtové tabulky reguluje typy letadel,
jejichž provozovatelům lze přidělit vyhrazené kmitočty. Tímto postupem tedy vykonává
své pravomoci stanovené mu zákonem o elektronických komunikacích.
[45] Městský soud dále argumentoval smyslem a účelem zákona o elektronických
komunikacích, nijak ovšem nevysvětlil, proč je proti smyslu a účelu tohoto zákona neudělit
příslušné individuální oprávnění bezpilotním letadlům. Je pravdou, že od roku 2010,
kdy rozhodné znění národní kmitočtové tabulky nabylo účinnosti, došlo ke značnému
technologickému pokroku spojenému též s rozvojem používání bezpilotních letadel typu
kvadrokoptéra, nicméně tento technologický rozvoj mělo reflektovat Ministerstvo průmyslu
a obchodu revizí národní kmitočtové tabulky. Vzhledem k tomu, že k takové revizi došlo
až novelou národní kmitočtové tabulky, účinnou od 1. 1. 2018, lze dospět k závěru, že do tohoto
okamžiku neměla být individuálního oprávnění k využívání rádiových kmitočtů letecké pohyblivé
služby udělována také provozovatelům letadel, která nemají umístěnu letadlovou stanici na palubě
letadla.
[46] Nejvyšší správní soud neshledal oporu pro tvrzení, že by byl žalobce, jako provozovatel
bezpilotního letadla, diskriminován, neboť v dané věci mohl být dán důvod pro odlišné
zacházení s letadly, která mají letadlovou stanici na palubě letadla, a s bezpilotními letadly,
konkrétně kvadrokoptérami, které představují relativní technologickou novinku, a jejichž
podmínky rádiové komunikace bylo třeba v právním řádu teprve nově upravit.
[47] Odkaz stěžovatele na debaty ohledně provozu bezpilotních letadel na mezinárodní
(v rámci Mezinárodní telekomunikační unie) a evropské úrovni jsou tak pro posouzení věci
relevantní v tom, že z nich lze dovodit, že provoz bezpilotních letadel je otázkou odborné
diskuze, a nelze tak jednoznačně konstatovat, že bylo namístě automaticky udělovat individuální
oprávnění i těmto druhům letadel. Městský soud proto nesprávně nepřiznal těmto odkazům
relevanci, neboť i ty mohou pomoci zodpovědět otázku, zda je třeba bod 1.83 národní
kmitočtové tabulky ve znění před novelou vykládat tak, že umožňují přidělení kmitočtů
i provozovatelům bezpilotních letadel, resp. že zde existuje nepravá mezera. Ministerstvo
průmyslu a obchodu navíc při vydávání národní kmitočtové tabulky vychází ze závazných
mezinárodních dokumentů, resp. implementuje Radiokomunikační řád Mezinárodní
telekomunikační unie.
[48] Nejvyšší správní soud tedy na základě městským soudem předestřených důvodů
neshledal, že by se jednalo o nepravou mezeru v právním předpisu, tedy mezeru, jejímž obsahem
je neúplnost psaného práva ve srovnání s explicitní úpravou obdobných případů, tj. neúplnost
z pohledu rovnosti anebo z pohledu obecných právních předpisů.
[49] Úvahu městského soudu, že v posuzovaném případě de facto byla v rozporu s čl. 4 Listiny
uložena povinnost podzákonným předpisem, nepovažuje Nejvyšší správní soud
za nepřezkoumatelnou (jak navrhuje stěžovatel), ale za nesprávnou. Příslušné omezení sice
vyplývá z podzákonného právního předpisu, tedy z národní kmitočtové tabulky, nicméně
samotný zákon o elektronických komunikacích jednoznačně stanoví, že využívání rádiových
kmitočtů musí probíhat v souladu s kmitočtovou tabulkou (§15 odst. 4) a že individuální
oprávnění k využívání rádiových kmitočtů nelze udělit, pokud národní kmitočtová tabulka
využívání požadovaných rádiových kmitočtů neumožňuje [§17 odst. 11 písm. d)]. Pokud tedy
národní kmitočtová tabulka připouštěla jako letadlovou stanici pouze stanici umístěnou na palubě
letadla, bylo by udělení oprávnění pro provozovatele bezpilotního letadla, kde se rádiová stanice
na palubě letadla nenachází, v rozporu s kmitočtovou tabulkou, a tím pádem by nesplňovalo
ani zákonné požadavky (tj. soulad s národní kmitočtovou tabulkou).
[50] Není proto přiléhavý ani odkaz městského soudu na rozsudek č. j. 5 Afs 45/2011 – 94,
který se týkal daňové oblasti a účetnictví, resp. výkladu ústavně zakotveného pravidla,
že daň lze uložit pouze na základě zákona. Jak bylo uvedeno výše, zde byla povinnost souladu
s národní kmitočtovou tabulkou stanovena na základě zákona a jedná se tak o odlišný případ.
K vydání národní tabulky je přitom zmocněno Ministerstvo průmyslu a obchodu (§16 zákona
o elektronických komunikacích).
[51] Nelze nicméně přehlédnout, že stěžovatel ještě za účinnosti národní kmitočtové tabulky
ve znění do 31. 12. 2017 vydal individuální oprávnění k využívání rádiových kmitočtů letecké
pohyblivé služby minimálně dvěma bezpilotním letadlům, byť se nejednalo o stejný typ letadla,
jaký provozuje žalobce. Zákonnost těchto rozhodnutí ovšem nyní není předmětem soudního
přezkumu.
[52] Je však nutno podotknout, že pokud by žalobce žádal o příslušné individuální oprávnění
za současného právního stavu, nemohl by stěžovatel shledat rozpor s bodem 1.83 národní
kmitočtové tabulky v aktuálním znění, neboť ta již za umístění na palubě letadla považuje i jiné
umístění, které umožňuje její použití pro komunikaci pilota letadla způsobilého létat bez pilota
na palubě. Žalobci tak nic nebránilo v tom, aby po nabytí účinnosti nového znění národní
kmitočtové tabulky podal novou žádost o udělení individuálního oprávnění. Novému rozhodnutí
v této věci by za situace, kdy dle předchozí právní úpravy nebylo žalobci oprávnění uděleno,
nebránila překážka věci rozhodnuté (§48 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu).
[53] Kasační stížnost dále obsahuje spíše podpůrnou argumentaci, na níž také bohatě reaguje
ve svých vyjádřeních žalobce. Jedná se však převážně o argumentaci, která není pro posouzení
věci zcela relevantní, spíše dokresluje celkovou situaci. Pokud jde o odkaz na vyjádření
Ministerstva dopravy k jeho předpisu L2 Doplněk X – Bezpilotní systémy, je třeba upozornit,
že tento předpis se sice týká provozu bezpilotních letadel, nicméně nedotýká se samotné úpravy
přidělování kmitočtů těmto letadlům (k regulaci této oblasti ostatně ani Ministerstvo dopravy
nemá zmocnění). Pro věc není nijak podstatná ani kanadská právní úprava, stejně jako míra
součinnosti stěžovatele s Ministerstvem dopravy v otázce definice paluby letadla.
[54] Žalobce se domnívá, že postup stěžovatele je způsoben jeho obavou z nárůstu správní
agendy. Podle soudu se jedná toliko o spekulace, nicméně je zřejmé, že vzhledem novelizaci
národní kmitočtové tabulky by měly být tyto obavy již neaktuální.
[55] Pokud žalobce naléhavost udělení individuálního oprávnění odůvodňuje zajištěním
bezpečnosti letového provozu, soud nepřehlédl, že žalobce žádal o individuální oprávnění jako
fyzická osoba, nikoliv v zastoupení Úřadu pro civilní letectví, jehož je zaměstnancem. Zajišťování
bezpečnosti leteckého provozu tak zůstává spíše v rovině tvrzení.
VII. Závěr a náklady řízení o kasační stížnosti
[56] Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná. Proto
rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.), v němž
je soud vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.).
[57] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém rozhodnutí
(§110 odst. 3 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 16. srpna 2018
JUDr. Lenka Kaniová
předsedkyně senátu