Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 01.02.2018, sp. zn. 1 Azs 371/2017 - 28 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.371.2017:28

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.371.2017:28
sp. zn. 1 Azs 371/2017 - 28 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Filipa Dienstbiera a soudkyň JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Lenky Kaniové v právní věci žalobce: P. C. T., zastoupeným Mgr. Štěpánem Svátkem, advokátem, sídlem Na Pankráci 820/45, Praha 4, proti žalované: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců, sídlem náměstí Hrdinů 1634/3, Praha 4, o žalobě proti rozhodnutí žalované ze dne 4. 8. 2014, č. j. MV-26554-4/SO-2013, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 13. 9. 2017, č. j. 10 A 144/2014 – 78, takto: I. Kasační stížnost se zamítá. II. Žalobce n emá pr á v o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti . III. Žalované se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti ne př i z n á v á . Odůvodnění: I. Vymezení věci a řízení před městským soudem [1] Ministerstvo vnitra dne 19. 12. 2011 zrušilo platnost povolení žalobce k trvalému pobytu podle §77 odst. 2 písm. a) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, a stanovilo žalobci lhůtu k vycestování v délce třiceti dnů. Ke zrušení pobytu ministerstvo přistoupilo v návaznosti na opakované odsouzení žalobce pro úmyslné trestné činy a opakované závažné narušení veřejného pořádku. Žalobce se proti tomuto rozhodnutí odvolal, žalovaná v záhlaví specifikovaným rozhodnutím odvolání zamítla a potvrdila rozhodnutí ministerstva. [2] Žalobce brojil proti rozhodnutí žalované žalobou u Městského soudu v Praze. [3] Městský soud rekapituloval dosavadní trestnou činnost žalobce a dospěl k závěru, že ve svém důsledku naplňuje skutkovou podstatu opakovaného závažného narušení veřejného pořádku §77 odst. 2 písm. a) zákona o pobytu cizinců. [4] K posouzení zásahu do soukromého a rodinného života soud uvedl, že žalobce na území České republiky nemá nezletilé ani jiné děti a nemá zde ani manželku, přičemž zde má přítelkyni, sestru a rodiče. Tyto rodinné vazby sice mohou být odcestováním žalobce z České republiky vážně narušeny, avšak tento důsledek je vyvážen zájmem na tom, aby žalobce jako pachatel závažné trestné činnosti na území České republiky již nepobýval. Námitce, že sestra žalobce a jeho otec jsou na něm psychicky i materiálně závislí, soud nepřisvědčil, neboť v řízení vyšel najevo opak. Závěr o tom, že narušení veřejného pořádku v daném případě převáží zásah do soukromého a rodinného života žalobce měl oporu v napadeném rozhodnutí a žalovaný jej učinil s ohledem na skutkové okolnosti zcela správně. [5] Městský soud shledal námitky žalobce jako nedůvodné a podle §78 odst. 7 s. ř. s. žalobu zamítl. II. Kasační stížnost [6] Včasnou kasační stížností brojí žalobce („stěžovatel“) proti rozsudku městského soudu z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). [7] Stěžovatel rekapituloval dosavadní průběh řízení. Podle stěžovatele se městský soud nevypořádal s žalobními námitkami dostatečně jasným a srozumitelným způsobem. Disponoval nedostatečnými podklady, a rozsudek je tudíž nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů. [8] Městský soud v napadeném rozsudku popisuje jednání stěžovatele a skutkové podstaty trestných činů, které tak naplnil. Stěžovateli však není jasné, z jakých podkladů přitom vycházel, neboť trestní rozsudky nejsou založeny ve spise městského soudu (a podle informací stěžovatele ani v rozhodnutí správních orgánů). Rozsah přezkumu stěžovatelovy žalobní námitky pak logicky neodpovídá rozsahu přezkumné činnosti správní žaloby ve smyslu §75 odst. 2 s. ř. s. Když už chtěl městský soud z rozsudků vycházet, měl si je vyžádat a učinit je součástí spisového materiálu. [9] Dále je stěžovatel přesvědčen, že správní orgány nedostatečně zjistily a posoudily skutkový stav tím, že opomněly posoudit zásah do jeho soukromého a rodinného života v souladu s §174a zákona o pobytu cizinců tak, jak jej vykládá ve vztahu k čl. 8 EÚLP Evropský soud pro lidská práva. [10] Stěžovatel pobývá na území České republiky již od roku 1990, má zde veškeré ekonomické i rodinné vazby. Navíc se stará o své rodiče v důchodovém věku, kteří jsou na něm ekonomicky závislí. Sestra se o rodiče postarat nemůže, neboť splácí hypotéku a stará se o vlastní rodinu. Správní orgány měly žalobce i jeho rodinné příslušníky vyslechnout, aby se se situací dostatečně seznámily. Stěžovatel tvrdí, že si na území České republiky našel životní partnerku. [11] Závažným narušením veřejného pořádku se nerozumí jakékoliv porušení zákona ani jakýkoliv trestný čin, současně je třeba jej vážit s intenzitou narušení soukromého a rodinného života, což vyplývá z judikatury Nejvyššího správního soudu. Ve světle této judikatury napadené rozhodnutí neobstojí, neboť trestná činnost stěžovatele nebyla dostatečně závažná. Stěžovatel poukázal na rozsudky Evropského soudu pro lidská práva ve věcech Rodrigues da Silva a Hoogkamer proti Nizozemsku a Üner proti Nizozemsku a další. [12] Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti setrvala na své dosavadní argumentaci a navrhla kasační stížnost zamítnout. III. Posouzení Nejvyšším správním soudem [13] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti, byla podána včas, osobou oprávněnou a obsahuje argumentaci podřaditelnou pod §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. [14] Kasační stížnost není důvodná. [15] Kasační soud přistoupil k posouzení přezkoumatelnosti rozsudku městského soudu, kterým by se musel zabývat podle §109 odst. 4 s. ř. s. z úřední povinnosti i bez námitky stěžovatele. Vlastní přezkum rozhodnutí je totiž možný pouze za předpokladu, že napadené rozhodnutí je srozumitelné a vychází z relevantních důvodů, z nichž je zřejmé, proč městský soud rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku rozhodnutí. [16] K otázce nepřezkoumatelnosti rozhodnutí krajského soudu se opakovaně vyjadřuje judikatura jak Ústavního, tak i Nejvyššího správního soudu (srov. např. rozsudek ze dne 12. 12. 2012, č. j. 9 As 89/2011 – 32, a tam citovaná rozhodnutí). Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 – 130, lze za nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost „[p]ovažovat zejména ta rozhodnutí, která postrádají základní zákonné náležitosti, z nichž nelze seznat, o jaké věci bylo rozhodováno či jak bylo rozhodnuto, která zkoumají správní úkon z jiných než žalobních důvodů (pokud by se nejednalo o případ zákonem předpokládaného přezkumu mimo rámec žalobních námitek), jejichž výrok je v rozporu s odůvodněním, která neobsahují vůbec právní závěry vyplývající z rozhodných skutkových okolností nebo jejichž důvody nejsou ve vztahu k výroku jednoznačné“. Pro nedostatek důvodů je rozhodnutí krajského soudu nepřezkoumatelné např. tehdy, pokud se soud nevypořádal vůbec či alespoň dostatečně s uplatněnými žalobními body, neprovedl navržené důkazy a ani řádně nevyložil, proč tak neučinil (tzv. opomenutý důkaz), pokud z rozhodnutí nebyly seznatelné jeho nosné důvody anebo tyto důvody neměly oporu v provedeném skutkovém zjištění. Povinností soudu je stranám sporu ozřejmit, jakými úvahami byl při svém rozhodování veden a k jakým závěrům na ně navazujícím dospěl. Tyto úvahy pak musí mít odraz v odůvodnění rozhodnutí, neboť jen prostřednictvím odůvodnění rozhodnutí lze dovodit, z jakého skutkového stavu soud vycházel, jak jej v daných souvislostech uvážil, jaké právní předpisy aplikoval a k jakému konečnému rozhodnutí tímto způsobem dospěl. [17] Stěžovatel v obecné rovině namítal nesrozumitelnost napadeného rozsudku městského soudu a dále rovněž nedostatek podkladů rozhodnutí. V kasační stížnosti stěžovatel uvedl, že ve spise městského soudu není založen jediný listinný důkaz (trestní rozsudky) osvědčující závěry o jeho trestné činnosti. [18] Námitka nepřezkoumatelnosti je ovšem nedůvodná. Rozsudek městského soudu je zcela srozumitelný, vlastní odůvodnění rozsudku je koherentní a žalobní námitky jsou v postupném sledu logicky vypořádány. Městský soud žádnou z námitek neopomněl a ze spisu kasačnímu soudu nevyplývá, že by mu chyběly jakékoliv podklady. Všechny soudem citované rozsudky jsou totiž založeny ve spise prvostupňového správního orgánu a městský soud z nich zcela správně vycházel. [19] Z těchto rozhodnutí je patrné, že stěžovatel soustavně narušuje závažným způsobem veřejný pořádek v České republice. Jen namátkou lze uvést závažná porušení zákona z roku 2002 a 2009, kterých se stěžovatel dopustil jednak tím, že spolu s dalšími dvěma spolupachateli fyzicky napadl hosty, kteří je napomenuli, že se chovají hlučně, a to údery pěstmi do obličeje. Tím se dopustil trestného činu výtržnictví podle §202 odst. 1 trestního zákona, za což byl odsouzen k peněžitému trestu ve výši 20.000 Kč. (Další z odsouzených v návaznosti na potyčku zaútočil na jednoho z napadených mečem, čímž se dopustil pokusu vraždy). V následném případě odsouzení za trestný čin významně narušující veřejný pořádek pak stěžovatel spolu s dalšími spolupachateli pohrůžkami násilí donutil poškozeného, aby napsal přiznání, že intimně obtěžoval třetí osobu a že souhlasí s úhradou odškodnění ve výši 26.000 EUR. Přímo stěžovatel hrozil poškozenému likvidací jeho i jeho rodiny a z pouzdra s doklady mu sebral fotografie jeho dětí. Další spolupachatelé při útoku uchopili poškozeného za vlasy a vkládali mu pistoli s tlumičem do úst. Tím se stěžovatel dopustil pokusu trestného činu vydírání podle §235 odst. 1, 2 písm. b), c), d) trestního zákona. Po korekci trestu odvolacím soudem byl odsouzen k trestu odnětí svobody v trvání dvou let. Nadto byl stěžovatel zproštěn obžaloby z důvodu, že se nedovoleně ozbrojoval. U stěžovatele se totiž při domovní prohlídce provedené dne 4. 3. 2009 v 7:10 nalezla střelná zbraň, aniž by byl stěžovatel držitelem zbrojního průkazu. Trestní stíhání proti němu bylo zahájeno až dne 4. 3. 2009 v 14:00, tudíž se jednalo o nepoužitelný důkaz v trestním řízení. [20] Námitka zásahu do soukromého a rodinného života stěžovatele je s ohledem na výše uvedené rovněž nedůvodná. Podle §77 odst. 2 písm. a) zákona o pobytu cizinců sice „[m]inisterstvo platnost povolení k trvalému pobytu dále zruší, jestliže cizinec opakovaně závažným způsobem naruší veřejný pořádek nebo práva a svobody druhých anebo je důvodné nebezpečí, že by mohl ohrozit bezpečnost státu, za podmínky, že toto rozhodnutí bude přiměřené z hlediska jeho zásahu do soukromého nebo rodinného života cizince“. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 10. 2013, č. j. 7 As 90/2013 – 41, však čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod neukládá státu všeobecný závazek respektovat volbu dotčených osob ohledně země jejich společného pobytu, resp. napomáhat rozvíjení vztahů mezi nimi. Při stanovení rozsahu povinností státu je v tomto směru nutno zvážit okolnosti konkrétního případu (viz rozsudek ESLP ze dne 19. 2. 1996, ve věci Gül proti Švýcarsku, stížnost č. 23218/94) a v této souvislosti štrasburský soud bere v úvahu mimo jiné i otázku, do jaké míry je cizinci znemožněn jeho rodinný, případně soukromý, život v jeho zemi původu a do jaké míry je přijímající stát právě z tohoto důvodu povinen umožnit mu přenést si svůj rodinný, respektive soukromý život na jeho území. [21] V rozsudku ze dne 3. 10. 2013, č. j. 7 As 90/2013 – 41, kasační soud dále dovodil, že jakkoliv nelze učinit paušální závěr o tom, že by opakované spáchání více úmyslných trestných činů bylo vždy opakovaným narušením veřejného pořádku závažným způsobem ve smyslu §77 odst. 2 písm. a) zákona o pobytu cizinců, v řadě případů tomu tak být může. K učinění závěru o přiměřenosti zásahu do soukromého a rodinného života cizince, spočívajícím ve zrušení trvalého pobytu, pak postačí toliko jednoduchá úvaha správního orgánu. [22] K tomu kasační soud podotýká, že v nyní projednávané věci správní orgán tomuto judikatornímu požadavku beze zbytku dostál. Žalovaná, jakož i městský soud, se přiměřeností dopadů rozhodnutí ve smyslu §174a zákona o pobytu cizinců pečlivě zabývaly a řádně ji vypořádaly. V obecné rovině bude řízení o zrušení trvalého pobytu z povahy věci vždy určitým způsobem do těchto práv zasahovat, v nyní projednávaném případě však nikoliv v rozměru porušení čl. 8 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Jak správně uvedl městský soud, v daném případě právo na zachování rodinného života stěžovatele nepřevážilo veřejný zájem na zachování veřejného pořádku v České republice. Ačkoliv stěžovatel v kasační stížnosti namítá existenční závislost otce a sestry na jeho osobě, z obsahu spisu (a rovněž jeho vlastních tvrzení) je patrné, že otec stěžovatele má v České republice rozsáhlé zázemí. Tvrzení, že stěžovatelova sestra nebude moct bez jeho pomoci na území České republiky během rodičovské dovolené dále podnikat, předně jen okrajově směřuje k zásahu do rodinného života stěžovatele, především se však s ohledem na výše uvedené tato námitka jeví jako krajně nevěrohodná. IV. Závěr a náklady řízení [23] S ohledem na nedůvodnost všech stěžovatelových námitek Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. [24] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud na základě §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel nebyl v řízení o kasační stížnosti úspěšný, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalované v tomto řízení nevznikly žádné náklady převyšující náklady běžné administrativní činnosti, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 1. února 2018 JUDr. Filip Dienstbier předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:01.02.2018
Číslo jednací:1 Azs 371/2017 - 28
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců
Prejudikatura:7 As 90/2013 - 41
9 As 89/2011 - 32
8 Afs 25/2012 - 351
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.371.2017:28
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024