Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 26.07.2018, sp. zn. 10 Afs 111/2017 - 37 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:10.AFS.111.2017:37

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:10.AFS.111.2017:37
sp. zn. 10 Afs 111/2017 - 37 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně Daniely Zemanové, soudkyně Michaely Bejčkové a soudce Ladislava Derky v právní věci žalobce: JUDr. Jiří Švihla, se sídlem Lannova tř. 16/13, České Budějovice, insolvenční správce dlužníka Tabák Plus, spol. s r. o., se sídlem Nové sady 606/40, Brno, zast. JUDr. Monikou Novotnou, se sídlem Platnéřská 191/2, Praha 1, proti žalovanému: Specializovaný finanční úřad, se sídlem nábř. Kpt. Jaroše 1000/7, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutím žalovaného ze dne 19. 11. 2015, čj. 246699/15/4230-22792- 704691, čj. 246792/15/4230-22792-704691, čj. 246797/15/4230-22792-704691, čj. 246819/15/4230-22792-704691, čj. 246852/15/4230-22792-704691, čj. 246861/15/4230- 22792-704691, čj. 246864/15/4230-22792-704691, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 3. 4. 2017, čj. 51 Af 14/2016-79, takto: Usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 3. 4. 2017, č. j. 51 Af 14/2016 – 79, se z r ušuj e a věc se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: I. Shrnutí věci [1] Stěžovatel se v řízení před krajským soudem domáhal zrušení sedmi dodatečných platebních výměrů žalovaného, kterými mu byla doměřena daň z přidané hodnoty za zdaňovací období duben – říjen 2011. Krajský soud jeho žalobu odmítl, neboť podle jeho názoru nevyčerpal řádné opravné prostředky v řízení před správním orgánem. [2] V projednávané věci stěžovatel podal proti platebním výměrům odvolání, řízení o něm však bylo zastaveno podle §243 odst. 2 daňového řádu po ukončení přezkumného jednání, na kterém byly projednány pohledávky žalovaného založené napadenými platebními výběry. Platební výměry v souladu s §243 odst. 2 daňového řádu nabyly právní moci. Podle krajského soudu se stěžovatel tím, že daňové pohledávky žalovaného nechal přezkoumat v insolvenčním řízení, připravil o možnost soudního přezkumu ve správním soudnictví. S důsledkem zastavení odvolacího daňového řízení musel počítat. Podmínkou přípustnosti žaloby podle §68 písm. a) s. ř. s. je vyčerpání řádných opravných prostředků, tím je nutno rozumět proběhnutí celého řízení o opravném prostředku završeného vydáním rozhodnutí. Pokud odvolací řízení bylo ex lege zastaveno, aniž by proběhl meritorní odvolací přezkum, není splněna výše citovaná podmínka přípustnosti podání žaloby ve správním soudnictví. [3] Stěžovatel se proti usnesení krajského soudu brání kasační stížností, ve které namítá, že mu bylo upřeno právo na soudní ochranu. V situaci nastolené krajským soudem nemá možnost přezkumu pravomocných rozhodnutí správního orgánu, insolvenční soud nemůže v řízení o incidenčním sporu nahradit přezkum zákonnosti dodatečných platebních výměrů. V rámci incidenčního sporu soud nemá možnost sporné rozhodnutí zrušit a věc vrátit správci daně k novému rozhodnutí se závazným právním názorem pro další řízení. Dále upozorňuje na to, že poměr speciality mezi insolvenčním zákonem a daňovým řádem nelze vykládat tak, že by přezkoumání pohledávek z nepravomocných rozhodnutí správce daně znamenalo ex lege vyloučení z jejich věcného přezkumu ve správním soudnictví. Tato řízení si nemohou konkurovat. Správní soud posuzuje na základě žaloby zákonnost rozhodnutí správce daně, jeho rozhodnutí se promítne do rozhodnutí insolvenčního soudu v incidenčním sporu o určení pravosti pohledávky. Jedině tento postup umožní realizaci práva daňového subjektu na spravedlivý proces. [4] Žalovaný ve vyjádření v kasační stížnosti odmítá tvrzení stěžovatele, že je mu odepřeno právo na přezkum napadených platebních výměrů. Tento přezkum provede insolvenční soud v incidenčním sporu, který stěžovatel popřením pohledávek vyvolal. Výsledek incidenčního sporu bude určující i při správě daní. II. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [5] Kasační stížnost je přípustná (§102 a násl. s. ř. s.) a splňuje zákonné náležitosti (§106 odst. 1 s. ř. s.), NSS proto přezkoumal napadené usnesení v souladu s §109 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které stěžovatel ve své kasační stížnosti uplatnil. Neshledal přitom vady, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.). [6] Nejvyšší správní soud předesílá, že se skutkově i právně shodnou argumentací stěžovatele zabýval v řízení vedeném pod sp. zn. 1 Afs 141/2017. Stěžovateli i žalovanému je toto rozhodnutí známo, proto v projednávané věci NSS shrne své závěry již pouze stručně. [7] Předmětem sporu je posouzení, zda lze ve správním soudnictví přezkoumat rozhodnutí žalovaného o doměření daně z přidané hodnoty za situace, kdy postupem dle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (dále jeninsolvenční zákon“), ve spojení s §243 odst. 2 daňového řádu, nabyly prvostupňové platební výměry právní moci a odvolací řízení bylo ex lege zastaveno bez toho, že by proběhl meritorní přezkum věci. Jak je uvedeno výše, krajský soud žalobu odmítl jako nepřípustnou podle §68 písm. a) s. ř. s., dle něhož je žaloba nepřípustná tehdy, "nevyčerpal-li žalobce řádné opravné prostředky v řízení před správním orgánem, připouští-li je zvláštní zákon, ledaže rozhodnutí správního orgánu bylo na újmu jeho práv změněno k opravnému prostředku jiného“. [8] V projednávané věci stěžovatel odvolání proti platebním výměrům podal, odvolací orgán je však nepřezkoumal a řízení zastavil s odkazem na §243 odst. 2 daňového řádu, podle něhož „ukončením přezkumného jednání se nalézací řízení týkající se pohledávek, které nejsou pohledávkami za majetkovou podstatou, zastavuje a dosud nepravomocné rozhodnutí nabývá právní moci“. Zákon tedy vytváří konstrukci, podle které provedení přezkumného jednání podle insolvenčního zákona má za následek zastavení nalézacího daňového řízení a nabytí právní moci platebních výměrů (s výjimkou řízení, v němž se rozhoduje o nároku na nadměrný odpočet, viz rozsudek NSS ze dne 24. 6. 2015, čj. 3 Afs 134/2014-37). Důvody této úpravy jsou spojené výhradně se zásadami insolvenčního řízení, tj. zajištění rovných možností všech věřitelů a dále zamezení přihlašování nepravomocných pohledávek v insolvenčním řízení. Pro posouzení sporné otázky je však podstatné, že v důsledku aplikace §243 odst. 2 daňového řádu se stane z původně napadeného platebního výměru pravomocné rozhodnutí, které závazně určuje povinnosti daňového subjektu, a nejsou již proti němu ze zákona přípustné žádné opravné prostředky. Proto NSS neshledává prostor pro vyloučení přezkumu z důvodu uvedeného v §68 písm. a) s. ř. s., neboť podmínkou aplikace tohoto ustanovení je existence a přípustnost řádných opravných prostředků proti rozhodnutí správního orgánu, které má být ve správním soudnictví přezkoumáno. V dané situaci nebude porušen princip subsidiarity soudní ochrany, neboť řízení před správním orgánem je ukončeno, není zde žádný prostor pro jeho další činnost. [9] Nejvyšší správní soud nesouhlasí s argumentací krajského soudu, podle které se stěžovatel vlastním postupem připravil o možnost přezkumu platebního výměru, pokud nechal dotyčné platební výměry zahrnout do přezkumného jednání, ani s tím, že rovnocenná ochrana bude poskytnuta v rámci incidenčního sporu. Vedení insolvenčního řízení nevylučuje přezkum rozhodnutí správce daně ve správním soudnictví. Tento závěr potvrdil rozšířený senát NSS v rozsudku ze dne 10. 7. 2018, čj. 4 As 149/2017-121, v němž k této otázce uvedl: "Je zřejmé, že mohou-li orgány veřejné správy zásadně (tj. až na insolvenčním zákonem stanovené výjimky) uplatňovat své pravomoci vůči dlužníkovi i po dobu účinnosti rozhodnutí o úpadku, musí být i po tuto dobu dlužníkovi zaručena účinná soudní kontrola vůči takovémuto jednání veřejné správy. Zajistit tuto kontrolu prostředky, jež zná insolvenční zákon, tedy zejména řešením incidenčních sporů, by mohlo být z řady důvodů málo účinné". ... "[V]e správním soudnictví, jak trefně uvádí i předkládající senát, je předmětem soudního řízení jednání veřejné správy. Úkolem správního soudu je na základě žaloby (případně jiného návrhu) prověřit, zda veřejná správa vykonávala či vykonává své kompetence v souladu se zákonem, a pokud ne, zjednat nápravu. V tomto smyslu je vskutku předmět řízení před správními soudy poněkud odlišný od předmětu řízení v typických soudních sporech v oblasti soukromého práva. Nepochybně by bylo možné i ve věcech, jež spadají do správního soudnictví, pomocí různých analogií či širokého výkladu ustanovení o incidenčních sporech dospět k závěru, že po dobu účinku rozhodnutí o úpadku budou otázky, jež by jinak byly předmětem řízení před správními soudy, vyřešeny v rámci incidenčních sporů. Takový výklad by však pomíjel zvláštní povahu a postavení správního soudnictví v systému ochrany subjektivních práv jednotlivců". [10] Ze všech uvedených důvodů Nejvyšší správní soud přisvědčil námitkám stěžovatele, který má právo nechat zákonnost platebních výměrů přezkoumat ve správním soudnictví. Závěry krajského soudu vycházejí z nesprávného posouzení právních otázek, rozhodnutí o odmítnutí návrhu bylo proto nezákonné. III. Závěr a náklady řízení [11] Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná, proto napadený rozsudek krajského soudu podle §110 odst. 1, věty první, s. ř. s. zrušil a vrátil mu věc k dalšímu řízení. Krajský soud v něm bude vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.). [12] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud (§110 odst. 3 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 26. července 2018 Daniela Zemanová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:26.07.2018
Číslo jednací:10 Afs 111/2017 - 37
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Specializovaný finanční úřad
Prejudikatura:1 Afs 141/2017 - 34
4 As 149/2017 - 121
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:10.AFS.111.2017:37
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024