Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.07.2018, sp. zn. 8 Azs 105/2017 - 81 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.105.2017:81

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.105.2017:81
sp. zn. 8 Azs 105/2017 - 81 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Jiřího Pally a soudců Mgr. Petry Weissové a Mgr. Aleše Roztočila v právní věci žalobkyně: V. L., zast. JUDr. Michalem Špirkem, advokátem se sídlem Vysoká 92, Rakovník, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 22. 2. 2016, č. j. OAM- 958/ZA-ZA04-P16-2015, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 31. 3. 2017, č. j. 49 Az 13/2016 - 40, takto: I. Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 31. 3. 2017, č. j. 49 Az 13/2016 - 40, se zru š u je a věc se v rací tomuto soudu k dalšímu řízení. II. Ustanovenému zástupci žalobkyně JUDr. Janu Špirkovi, advokátovi, se p ři zn áv á odměna a náhrada hotových výdajů za řízení o kasační stížnosti ve výši 8.228 Kč, která bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Odůvodnění: I. [1] Žalovaný v záhlaví označeným rozhodnutím (dále jen „napadené rozhodnutí“) rozhodl, že se žalobkyni neuděluje mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu (dále jen „zákon o azylu“). II. [2] Žalobkyně napadla rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Praze, který ji shora uvedeným rozsudkem (dále jen „napadený rozsudek“), pro nedůvodnost zamítl. Shledal, že žalobkyně nesplňuje podmínky pro udělení azylu nebo alespoň doplňkové ochrany z důvodu pronásledování členy Pravého sektoru. Není podle něj totiž prokázáno, že „stát, strana nebo organizace, včetně mezinárodní organizace, kontrolující stát nebo podstatnou část jeho území nejsou schopny nebo ochotny odpovídajícím způsobem zajistit ochranu před pronásledováním nebo vážnou újmou.“ Z hlediska možnosti udělení humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu krajský soud uzavřel, že úvahy žalovaného o této otázce podléhají omezenému soudnímu přezkumu a tvrzené zdravotní potíže žalobkyně nejsou dostatečně závažné pro udělení této formy mezinárodní ochrany a jsou v zemi původu léčitelné. III. [3] Proti napadenému rozsudku nyní z důvodů vyplývajících z §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. brojí žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) kasační stížností. Navrhuje napadený rozsudek zrušit a věc vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení. [4] Přijatelnost kasační stížnosti stěžovatelka odůvodňuje potřebou „vymezení pojmu pronásledování za situace, kdy k pronásledování z důvodu uplatňování politických práv a zastávání politických názorů dochází nestátním subjektem ve státě, v němž není státní moc schopna a ochotna poskytnout ochranu občanovi, který zastává politické názory a je členem bývalé politické strany (Strany Regionů) a politické strany (UKROP), se kterými státní moc nesouhlasí a nachází se s nimi v opozičním boji.“ Stěžovatelka má za to, že napadený rozsudek trpí zásadními pochybeními ohledně zjišťování skutkového stavu a náležitostí odůvodnění. Vytýká, že žalovaný, ani krajský soud nezjišťoval přesné okolnosti postavení státní moci ve vztahu k bývalým členům Strany regionů a prorusky smýšlejícímu obyvatelstvu, ani ve vztahu k pravicově zaměřené politické straně UKROP a nezohlednil její tvrzení, že stát není schopen a ochoten jí poskytnout ochranu; tato její tvrzení vypořádal pouze poukazem na obecnou schopnost státních orgánů tuto ochranu poskytnout, což však stěžovatelka nepovažuje za dostatečně přesvědčivé a správné. [5] Podle stěžovatelky je napadený rozsudek nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů, neboť se s žalobními námitkami vypořádal pouze obecně, stručně a nedostatečně. Napadený rozsudek neuvádí konkrétní zprávy shromážděné žalovaným, z nichž krajský soud usuzuje, že by nemohla být „případná snaha žalobkyně hledat ochranu u ukrajinských státních orgánů (…) apriori neúspěšnou.“ Krajský soud také neupřesňuje, jaké konkrétní skutečnosti ze zpráv opatřených žalovaným zjistil. Pokud vychází z dalších informací o zemi původu, známých mu z jeho úřední činnosti, v napadeném rozsudku konkrétně neupřesňuje, jaký je obsah těchto informací. Podle stěžovatelky krajský soud nevypořádal všechny žalobní námitky, resp. neodůvodnil, proč se jimi nezabýval. Jednalo se o stěžovatelčino tvrzení o nedostatečných skutkových zjištěních ohledně faktické politické a bezpečnostní situace na Ukrajině a postojem státní moci k politickým stranám (Straně regionů, UKROP či Pravému sektoru). Krajský soud ani neobstaral (shodně jako žalovaný) žádné konkrétní podklady týkající se postoje státní moci a její realizace ve vztahu k potřebě ochrany stěžovatelky, která je příznivcem protistátních a státem potlačovaných politických stran a hnutí, ani neuvedl, proč zprávy opatřené žalovaným považuje za dostatečný podklad rozhodnutí. Stěžovatelka poukázala i na tvrzení a zprávy, jež v žalobě předestřela soudu o konkrétní situaci na Ukrajině. Jelikož se státní moc na Ukrajině snaží potlačit proruské smýšlení, je v jejích očích stěžovatelka jako propagátorka ruštiny podporovatelkou země, jež se staví proti Ukrajině a je s Ukrajinou „v boji“. To je důvod, proč neočekávala a neočekává ochranu ze strany současné státní moci. Ačkoliv je evidována jako členka a delegátka strany UKROP, čelí pronásledování ze strany Pravého sektoru, jehož útokům a činnosti není státní moc na Ukrajině schopna účinně čelit a tuto potlačit. K útokům Pravého sektoru stěžovatelka poskytla kromě tvrzení i informace, s nimiž se soud nevypořádal, stejně jako s námitkou týkající se posouzení závažnosti a intenzity útoků namířených proti stěžovatelce ze strany příslušníků Pravého sektoru. [6] Vedle námitky nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku stěžovatelka v kasační stížnosti vytýká též nesprávné posouzení právní otázky soudem ve vztahu k závěrům o předpokladech pro udělení azylu podle §12 odst. 1 písm. a) a b) zákona o azylu. Namítá též, že skutková podstata, z níž správní orgán vycházel, nemá oporu ve spisu; v této souvislosti stěžovatelka upozorňuje na svá tvrzení a důkazní návrhy nasvědčující neochotě a neschopnosti státních orgánů jí poskytnout pomoc před pronásledováním. IV. [7] Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti popřel její opodstatněnost. Poukázal na to, že ve správním řízení stěžovatelka neuvedla žádné skutečnosti, z nichž by vyplynulo, že vyvíjela vlastní činnost směřující k uplatňování politických práv a svobod, pro niž by byla azylově relevantním způsobem pronásledována. Jí tvrzené skutečnosti o pronásledování z důvodu členství ve stranách Strana regionů a UKROP nelze co do intenzity označit za pronásledování ve smyslu zákona o azylu odůvodňující udělení mezinárodní ochrany. Sama stěžovatelka přitom uvedla, že s žádostí o pomoc se na státní orgány Ukrajiny neobrátila. Žalovaný vytkl též skutečnost, že při pohovoru stěžovatelka uvedla, že do České republiky přijela odpočívat, nikoliv s úmyslem požádat o azyl; to snižuje hodnověrnost jejího prohlášení, že důvodem jejího odjezdu ze země původu byly výhružky ze strany Pravého sektoru. Uváděla-li stěžovatelka jako další důvod žádosti o mezinárodní ochranu léčbu zdravotních problémů, nejedná se o důvod, pro který by bylo možno azyl podle §12 zákona o azylu udělit. Legalizace pobytu má podle žalovaného být řešena jinými formami podle zákona o pobytu cizinců. Nakonec žalovaný zdůraznil, že obstaral dostatek informačních zdrojů jako podkladů rozhodnutí, stěžovatelka se však s nimi přes řádné vyrozumění neseznámila. Žalovaný navrhl zamítnutí kasační stížnosti pro nedůvodnost. V. [8] Jednou z podmínek věcného přezkumu kasační stížnosti ve věcech mezinárodní ochrany je její přijatelnost. Kasační stížnost je v souladu s §104a s. ř. s. přijatelná, pokud svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Výkladem institutu přijatelnosti (jako neurčitého právního pojmu) a demonstrativním výčtem jejích typických kritérií se Nejvyšší správní soud zabýval například v usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39. Na tam uvedené závěry kasační soud nyní pro stručnost odkazuje. [9] Nejvyšší správní soud v nyní posuzované věci dospěl k závěru, že v řízení před krajským soudem došlo k procesním vadám, které odůvodňují přijatelnost kasační stížnosti. Toto pochybení krajského soudu totiž mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatelky. [10] Kasační stížnost je důvodná. [11] Krajský soud v napadeném rozsudku správně poukázal na článek 46 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU ze dne 26. 6. 2013 o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany (dále jen „směrnice), který vyžaduje, aby soudy prvního stupně přezkoumávající rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany posuzovaly projednávaný případ dle právního a skutkového stavu ke dni rozhodnutí soudu. Uvedený článek směrnice nebyl do právního řádu České republiky transponován přesto, že lhůta k tomu uplynula již dne 20. 7. 2015 (viz článek 51 odst. 1 uvedené směrnice); výše uvedený článek směrnice má tudíž přímý účinek. [12] Krajský soud však tento jinak správný závěr sám nerespektoval. Obecně na straně 6 odůvodnění napadeného rozsudku vyslovil, že vycházel při posouzení věci ze zpráv shromážděných žalovaným a dále i z dalších informací o zemi původu známých mu z jeho úřední činnosti. Neuvedl však ani které konkrétní zprávy a z jakého konkrétního zdroje takto při posouzení věci v souladu s článkem 46 odst. 3 směrnice využil, ani jaký byl jejich obsah a jak je hodnotil. [13] Jeho závěry jsou proto z hlediska přezkumu závěrů žalovaného týkajících se posouzení předpokladů pro udělení mezinárodní ochrany ve formě azylu podle §12 zákona o azylu, resp. též doplňkové ochrany podle §14a téhož zákona nepřezkoumatelné. [14] Krajský soud se také nikterak nevypořádal s důkazními návrhy, které stěžovatelka učinila v žalobě a jimiž podporovala svá tvrzení o situaci v zemi původu a postoji státní moci ve vztahu k činnosti politických stran a hnutí, jichž byla stěžovatelka delegátkou, členkou či s nimiž podle svých tvrzení „spolupracovala“, a z nichž také usuzovala na neochotu ukrajinských státních orgánů poskytnout jí ochranu před tvrzeným pronásledováním. Měl-li krajský soud za to, že stěžovatelkou označené důkazní návrhy jsou týmiž, resp. se stejným obsahem, které mu jsou známy z úřední činnosti, bylo na místě tuto skutečnost v napadeném rozsudku výslovně uvést včetně skutečností, z nichž při přezkumu napadeného rozhodnutí vycházel. [15] Jak již výše uvedeno, v souzené věci byl krajský soud povinen napadené rozhodnutí přezkoumat podle skutkového a právního stavu ke dni svého rozhodnutí. Navrhovala-li tedy stěžovatelka v žalobě na podporu svých tvrzení týkajících se skutkového stavu věci, jenž byl základem pro posouzení její žádosti o udělení mezinárodní ochrany, konkrétní důkazy, soud se jimi byl povinen zabývat. Jakkoliv nebyl povinen všechny stěžovatelkou navržené důkazy provést, neboť má bezesporu právo posoudit a rozhodnout, které z navržených důkazů provede a které nikoli (§52 odst. 1 s. ř. s.), toto právo jej nezbavilo povinnosti odůvodnit, co jej vedlo k takovému závěru a z jakého důvodu považuje provedení navržených důkazů za nadbytečné (viz také rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2005, č. j. 5 Afs 147/2004 - 89). Pokud totiž soud provedení určitého důkazu nepovažuje za potřebné, musí ve svém rozhodnutí vyložit, z jakých důvodů navržený důkaz neprovedl. Pokud tak neučiní, zatíží své rozhodnutí vadou opomenutého důkazu (srov. např. rozsudek ze dne 1. 4. 2008, č. j. 9 Azs 15/2008 - 108). Tak tomu bylo i v souzené věci. [16] Stěžovatelce je nutno přisvědčit i v tom, že krajský soud v napadeném rozsudku nevypořádal všechny stěžejní žalobní námitky. Nezabýval se ani tvrzeným nedostatečným zjištěním skutkového stavu žalovaným a nevyjádřil ani konkrétní úvahy o (ne)naplnění podmínek pro udělení doplňkové ochrany ve smyslu §14a zákona o azylu, přestože i tuto námitku stěžovatelka v žalobě vznesla. K posledně uvedené otázce se krajský soud vyjádřil toliko v ryze obecné rovině v souvislosti s úvahou, zda politická strana Pravý sektor jako nestátní subjekt může být původcem pronásledování ve smyslu definice vyplývající z §2 odst. 6 zákona o azylu. V kontextu žalobních tvrzení a zejména stěžovatelkou navržených důkazů se však uvedeným nezabýval a neposoudil předpoklady udělení doplňkové ochrany z pohledu reálného nebezpečí vážné újmy, na něž stěžovatelka v žalobě též poukazovala. I z uvedeného důvodu je napadený rozsudek nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů. VI. [17] Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, proto rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 věta první s. ř. s.). V něm je krajský soud vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku §110 odst. 4 s. ř. s.). [18] O nákladech řízení o kasační stížnosti krajský soud rozhodne podle §110 odst. 3 s. ř. s. [19] Stěžovatelce byl pro řízení o žalobě ustanoven zástupce z řad advokátů JUDr. Jan Špirk, který zastupuje stěžovatelku i v řízení o kasační stížnosti. Jeho hotové výdaje a odměnu za zastupování platí v takovém případě stát (§35 odst. 9 ve spojení s §120 s. ř. s.). Ustanovenému zástupci stěžovatelky Nejvyšší správní soud přiznal odměnu za dva úkony právní služby ve výši 3.100 Kč spočívající v poradě s klientem přesahující jednu hodinu dne 15. 5. 2017, doloženou potvrzením z téhož dne a v sepisu doplnění kasační stížnosti podle §7 bod 5., §9 odst. 4 písm. d) vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif) a dále za dvě paušální náhrady hotových výdajů vždy ve výši 300 Kč souvisejícími s těmito úkony podle §11 odst. 1 písm. c) a d) a §13 odst. 3 advokátního tarifu. Ustanovený zástupce doložil, že je plátcem daně z přidané hodnoty. Odměna a náhrada hotových výdajů se proto zvyšuje o částku této daně ve výši 1.428 Kč (tj. 21 % z částky 6.800 Kč). Ustanovenému zástupci tedy celkem náleží 8.228 Kč a tato částka mu bude vyplacena do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku z účtu Nejvyššího správního soudu. [20] Sepis blanketní kasační stížnosti Nejvyšší správní soud nepovažoval za samostatný úkon, za nějž by zástupci stěžovatelky bylo možno odměnu a náhradu hotových výdajů přiznat. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 25. července 2018 JUDr. Jiří Palla předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.07.2018
Číslo jednací:8 Azs 105/2017 - 81
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:1 Azs 13/2006
5 Afs 147/2004
9 Azs 15/2008 - 108
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.105.2017:81
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024