Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28.02.2019, sp. zn. 10 As 187/2018 - 34 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:10.AS.187.2018:34

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:10.AS.187.2018:34
sp. zn. 10 As 187/2018 - 34 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Ondřeje Mrákoty, soudkyně Michaely Bejčkové a soudce Zdeňka Kühna v právní věci žalobkyně: KONREO, v. o. s., se sídlem Dobrovského 1310/64, Brno, insolvenční správkyně společnosti FAU, s. r. o., se sídlem Pekařská 1639/79a, Opava, zast. JUDr. Alfrédem Šrámkem, advokátem se sídlem Českobratrská 1403/2, Ostrava, proti žalovanému: Odvolací finanční ředitelství, se sídlem Masarykova 427/31, Brno, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 23. 3. 2018, čj. 14060/18/5100 - 41458-710158, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 5. 6. 2018, čj. 25 Af 25/2018-12, takto: I. Kasační stížnost se z amí t á . II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Žalobkyně se jako insolvenční správkyně společnosti FAU, s. r. o., domáhala u Krajského soudu v Ostravě zrušení rozhodnutí, kterým žalovaný potvrdil platební výměry Specializovaného finančního úřadu na úrok z prodlení za měsíce září a říjen roku 2016. Krajský soud v Ostravě dospěl k závěru, že není místně příslušný, neboť podle §12a zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, je v oblasti působnosti Specializovaného finančního úřadu jako správního orgánu prvního stupně místně příslušný ten krajský soud, v jehož obvodu má navrhovatel bydliště nebo sídlo, popřípadě v jehož obvodu se zdržuje. Ačkoliv žalobkyně (se sídlem v Brně) je v postavení insolvenční správkyně společnosti FAU (která sídlí v Opavě), vystupuje v soudním řízení vlastním jménem, a proto je navrhovatelkou ve smyslu §12a zákona o finanční správě. Napadeným usnesením proto Krajský soud v Ostravě postoupil věc Krajskému soudu v Brně. [2] Žalobkyně (stěžovatelka) napadá usnesení krajského soudu kasační stížností. Domnívá se, že místní příslušnost krajského soudu se má řídit podle sídla společnosti FAU (úpadkyně), které je v Opavě. V hmotněprávní rovině je totiž daňovým dlužníkem a nositelem všech práv a povinností vůči orgánům finanční správy pouze úpadce. Podle důvodové zprávy je smyslem §12a zákona o finanční správě zabránit tomu, aby se jakékoliv agendy soustřeďovaly pouze u jednoho soudu. V seznamu insolvenčních správců je evidováno celkem 39 insolvenčních správců se zvláštním povolením (které je vyžadováno pro výkon činnosti insolvenčního správce daňového subjektu s obratem vyšším než 100 000 000 Kč nebo s více než 100 zaměstnanci), z nichž celkem 16 má sídlo v obvodu Městského soudu v Praze. Určování místní příslušnosti podle sídla insolvenčního správce by proto šlo proti smyslu dotčeného ustanovení. Stěžovatelka také poukázala na skutečnost, že v průběhu insolvenčního řízení se může insolvenční správce měnit zcela mimo vůli daňových subjektů. Při ustanovení nového insolvenčního správce se sídlem v obvodu odlišného krajského soudu by se tedy mohla v průběhu soudního řízení změnit místní příslušnost, a to i opakovaně, což je nežádoucí. [3] Žalovaný souhlasí s krajským soudem, pouze doplnil, že v souladu s §20 odst. 3 daňového řádu zůstává daňový subjekt, i když je v úpadku, osobou zúčastněnou na řízení o správě daní, jeho procesní postavení je však omezeno právy a povinnostmi insolvenčního správce, které vyplývají z insolvenčního zákona. Stěžovatelka je v tomto případě osobou s dispozičním oprávněním k majetkové podstatě společnosti FAU a rovněž osobou oprávněnou podat správní žalobu. Je tedy i zároveň navrhovatelkou ve smyslu §12a zákona o finanční správě. [4] Kasační stížnost není důvodná. [5] Podle §12a zákona o finanční správě v oblasti působnosti Specializovaného finančního úřadu jako správního orgánu prvního stupně je k řízení ve správním soudnictví místně příslušný krajský soud, v jehož obvodu má navrhovatel bydliště nebo sídlo, popřípadě v jehož obvodu se zdržuje. [6] Krajský soud si byl vědom toho, že stěžovatelka coby insolvenční správkyně nevystupuje v řízení sama za sebe, nýbrž jménem úpadkyně, jejíž práva hájí (k tomu ostatně srov. i žalovaným citovaný §20 odst. 3 daňového řádu, podle nějž osoby ustanovené podle zákona, které plní povinnosti stanovené daňovým subjektům, zejména správce dědictví a insolvenční správce, mají stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt). Tento vztah mezi oběma společnostmi však nemění nic na tom, že žalobu coby navrhovatelka podala právě stěžovatelka (srov. k tomu usnesení NSS ze dne 5. 1. 2017, čj. Nad 239/2016-5. [7] Neobstojí ani stěžovatelčin poukaz na nadměrnou koncentraci správců se zvláštním oprávněním v hlavním městě Praze. Je pravda, že cílem novely bylo rozmístit spory, které začínají u Specializovaného finančního úřadu, pokud možno mezi různé správní soudy a neponechávat je pouze u Městského soudu v Praze, kde má tento úřad sídlo. Okolnost, kterou uvádí stěžovatelka, je však pouze faktická a nemůže vyvrátit právní závěr, podle nějž je navrhovatelkou ona. (Jen pro úplnost tak soud dodává: z ničeho neplyne, že ty subjekty v úpadku, které mají významný obrat nebo mnoho zaměstnanců, a za něž tak může vystupovat pouze insolvenční správce se zvláštním povolením, jsou rozmístěny na území státu rovnoměrně a že jejich podstatné množství nesídlí třeba právě v Praze.) [8] NSS souhlasí s žalovaným, že i pokud by v průběhu soudního řízení nastala změna insolvenčního správce, podle zásady perpetuatio fori by místní příslušnost zůstala zachována; řízení o žalobě by se tedy dokončilo před tím krajským soudem, před kterým začalo. Ani tato úvaha proto nepodporuje stěžovatelčin závěr o tom, že místně příslušný by měl být Krajský soud v Ostravě. [9] S ohledem na výše uvedené je v tomto případě nutno považovat za navrhovatelku ve smyslu §12a zákona o finanční správě stěžovatelku jakožto insolvenční správkyni, jejíž sídlo je v Brně. Místně příslušný je tak Krajský soud v Brně a postup Krajského soudu v Ostravě byl správný. [10] NSS proto zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou podle §110 odst. 1 s. ř. s., věty poslední. O náhradě nákladů řízení rozhodl NSS podle §60 odst. 1 a §120 s. ř. s. Stěžovatelka neměla ve věci úspěch, proto jí náhrada nákladů řízení nepřísluší. Žalovanému v řízení nevznikly žádné náklady nad rámec jeho běžné úřední činnosti. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí ne j s o u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 28. února 2019 Ondřej Mrákota předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:28.02.2019
Číslo jednací:10 As 187/2018 - 34
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:KONREO, v.o.s. – insolvenční správce úpadce FAU s.r.o.
Odvolací finanční ředitelství
Prejudikatura:Nad 13/2007 - 39
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:10.AS.187.2018:34
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024