ECLI:CZ:NSS:2019:7.AFS.413.2017:33
sp. zn. 7 Afs 413/2017 - 33
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Tomáše Foltase a soudců
Mgr. Davida Hipšra a Mgr. Lenky Krupičkové v právní věci žalobce: P. Y., zastoupen
JUDr. Ing. Radanem Tesařem, advokátem se sídlem Chodská 1366/9, Praha, proti žalovanému:
Odvolací finanční ředitelství, se sídlem Masarykova 31, Brno, v řízení o kasační stížnosti
žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 15. 11. 2017, č. j. 31 Af 64/2016 - 33,
takto:
I. Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 15. 11. 2017, č. j. 31 Af 64/2016 - 33,
se zrušuje .
II. Rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství ze dne 20. 7. 2016, č. j. 32214/16/5200-
10424-709923, a č. j. 32216/16/5200-10424-709923, se zrušují a věc
se vrací k dalšímu řízení žalovanému.
III. Žalovaný je povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení o žalobě
a o kasační stížnosti částku 23 342 Kč, a to do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku
k rukám JUDr. Ing. Radana Tesaře, advokáta.
Odůvodnění:
I.
[1] Platebními výměry ze dne 6. 1. 2016, č. j. 22467/16/3002-50524-707037,
a č. j. 25632/16/3002-50524-707037 (dále také „platební výměry“), uložil Finanční úřad
pro Jihomoravský kraj, Územní pracoviště Brno II (dále též „správce daně“), žalobci dle §250
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění účinném pro rozhodné období (dále též „daňový
řád“), pokuty za opožděné tvrzení daně v celkové výši 69 307 Kč z důvodu opožděného podání
přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2012 a roku 2014. Za základ
vypočtení pokuty vzal správce daně celkové částky daně, které byly vyměřeny na základě řádných
daňových přiznání žalobce za předmětná zdaňovací období (doručených správci daně dne
26. 10. 2015). V těchto daňových přiznáních žalobce deklaroval (a správce daně mu následně
v souladu s tímto tvrzením vyměřil) ve vztahu k roku 2012 celkový základ daně ve výši
4 948 559 Kč tvořený jednak dílčím základem daně ze závislé činnosti dle §6 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o daních
z příjmů“) ve výši 4 906 659 Kč, a jednak dílčím základem daně z kapitálového majetku dle §8
téhož zákona ve výši 41 900 Kč, a ve vztahu ke zdaňovacímu období roku 2014 pak celkový
základ daně ve výši 3 739 779 Kč tvořený dílčím základem daně ze závislé činnosti ve výši
3 733 118 Kč a dílčím základem z kapitálového majetku ve výši 6 661 Kč.
[2] Proti platebním výměrům podal žalobce odvolání, které žalovaný rozhodnutími ze dne
20. 7. 2016, č. j. 32214/16/5200-10424-709923, a č. j. 32216/16/5200-10424-709923 (dále také
„rozhodnutí o odvolání“), zamítl a napadené platební výměry potvrdil. Žalovaný aproboval
způsob výpočtu pokut za opožděná podání daňových přiznání za předmětná zdaňovací období.
Ve vztahu k odvolacím námitkám uvedl, že na výši pokuty nemá vliv, že zaměstnavatel žalobce
za něj řádně srazil a odvedl daň z příjmů ze závislé činnosti za předmětná zdaňovací období. Výše
pokuty je odvozena od stanovené daně. Podle §147 daňového řádu se daň stanovuje
rozhodnutím (platebním výměrem). V posuzovaném případě byla daň stanovena platebními
výměry, kterými byla žalobci vyměřena daň jak ve vztahu k dílčímu základu daně z kapitálového
majetku, tak ve vztahu k dílčímu základu ze závislé činnosti. Pokutu je tudíž nutné stanovit
z celkových částek stanovených daňových povinností. Pokuta představuje sankci za opožděné
tvrzení daně (nikoli za opožděnou platbu daně); předchozí platba daně (záloh odváděných
zaměstnavatelem žalobce) na ni proto nemá vliv.
II.
[3] Žalobce podal proti rozhodnutím žalovaného žalobu ke Krajskému soudu v Brně (dále
též „krajský soud“). Krajský soud žalobu zamítl. Nepřisvědčil tvrzení žalobce, že správce daně
neměl výši pokut za opožděné tvrzení daně odvozovat od celé daňové povinnosti jím přiznané
v daňových přiznáních, nýbrž měl pro výpočet pokuty využít výši jím přiznané daně snížené
o daň z příjmů ze závislé činnosti (o jejíž výši zaměstnavatel žalobce správce daně pravidelně
informoval pomocí vyúčtování). Výše pokuty se totiž podle krajského soudu odvíjí od stanovené
daně. V souzené věci správce daně stanovil daň dvěma platebními výměry vydanými na základě
žalobcem podaných daňových přiznání, ve kterých žalobce deklaroval jak příjmy ze závislé
činnosti, tak příjmy z kapitálového majetku. Správce daně proto nepochybil, pokud pokutu
vypočetl z daňové povinnosti složené z obou těchto dílčích základů daně. Roční zúčtování
nenahrazuje daňové přiznání, slouží pouze k vypořádání daňové povinnosti poplatníka
(zaměstnance) prostřednictvím plátce daně (zaměstnavatele).
III.
[4] Proti rozsudku krajského soudu podal žalobce (dále též „stěžovatel“) v zákonné lhůtě
kasační stížnost. Napadený rozsudek je podle jeho názoru nepřezkoumatelný, neboť krajský soud
pouze převzal názory žalovaného, a to aniž by se dostatečně vypořádal s žalobními námitkami.
Stěžovatel je dále přesvědčen, že jak žalovaný, tak krajský soud se nesprávně vypořádali s jeho
námitkami týkajícími se způsobu výpočtu a výše jím uložených pokut za opožděné tvrzení daně.
Uložené pokuty jsou neproporcionální; neodpovídají rozsahu porušení povinnosti ze strany
stěžovatele. Žalovaný ani krajský soud nevzali v úvahu stěžovatelem tvrzenou skutečnost,
že i na základě vyúčtování podaného zaměstnavatelem podle §38l odst. 4 až 9 zákona o daních
z příjmů dochází ke stanovení daně (§139 odst. 1 a odst. 2 daňového řádu). Pojem stanovené daně
obsažený v §250 odst. 1 daňového řádu tak nelze vykládat tak, jak učinili žalovaný a krajský soud.
Jejich výklad je formalistický, neodpovídá účelu zákona, zakládá nerovnost a ve své podstatě nutí
stěžovatele uhradit pokutu i ve vztahu k dani, která jím byla deklarována a uhrazena (stěžovatel
v této souvislosti odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2015,
č. j. 3 As 113/2014 - 47).
[5] Z uvedených důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený
rozsudek krajského soudu a vrátil věc tomuto soudu k dalšímu řízení, případně aby s rozsudkem
zrušil i rozhodnutí o odvolání a vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení.
IV.
[6] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že souhlasí s rozsudkem krajského
soudu. Napadený rozsudek je dle názoru žalovaného plně přezkoumatelný. Krajský soud
nepochybil, pokud převzal dostačující a přezkoumatelnou argumentaci žalovaného. Žalovaný dále
konstatoval, že vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti, resp. roční zúčtování záloh skutečně
v některých případech supluje daňové přiznání. Nikoliv však v případě stěžovatele, který měl
povinnost podat daňové přiznání. Orgány finanční správy postupovaly při uložení pokuty
v souladu s §250 daňového řádu. Tento neumožňuje žádné správní uvážení, ani neumožňuje
zohlednit jen část stanovené daně, nýbrž výši pokuty odvozuje pouze ze stanovené daně. Stěžovateli
byla přitom platebními výměry stanovena daň skládající se jak z daně týkající se jeho příjmů
z kapitálového majetku, tak příjmů ze závislé činnosti. Výklad provedený správcem daně
a žalovaným nezvýhodňuje bezdůvodně jednu skupinu daňových subjektů; postavení
zaměstnanců využívajících roční zúčtování a postavení daňových subjektů podávajících daňové
přiznání nelze ztotožňovat.
[7] Žalovaný z uvedených důvodů navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
V.
[8] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
[9] Nejvyšší správní soud se primárně zabýval námitkami poukazujícími
na nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu ve smyslu §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Bylo
by totiž předčasné zabývat se právním posouzením věci samé, bylo-li by současně napadené
rozhodnutí krajského soudu skutečně nepřezkoumatelné.
[10] Jak vyplývá z konstantní judikatury Ústavního soudu a Nejvyššího správního soudu, má-li
být soudní rozhodnutí přezkoumatelné, musí z něj být patrné, jaký skutkový stav vzal soud
za rozhodný, jakým způsobem postupoval při posuzování rozhodných skutečností, proč považuje
právní závěry účastníků řízení za nesprávné a z jakých důvodů považuje argumentaci účastníků
řízení za nedůvodnou (viz nálezy Ústavního soudu ze dne 20. 6. 1996, sp. zn. III. ÚS 84/94,
ze dne 26. 6. 1997, sp. zn. III. ÚS 94/97 a ze dne 11. 4. 2007, sp. zn. I. ÚS 741/06, a rozsudky
Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 - 130, ze dne 29. 7. 2004,
č. j. 4 As 5/2003 - 52, ze dne 1. 6. 2005, č. j. 2 Azs 391/2004 - 62, a ze dne 21. 8. 2008,
č. j. 7 As 28/2008 - 75). Meritorní přezkum rozsudku je tak možný pouze za předpokladu,
že se jedná o rozhodnutí srozumitelné, které je opřeno o dostatek relevantních důvodů, z nichž je
zřejmé, proč soud rozhodl tak, jak je uvedeno v jeho výroku.
[11] Tato kritéria napadený rozsudek splňuje, neboť je z jeho odůvodnění zřejmé, jakými
úvahami byl při posouzení věci v rozsahu žalobních bodů krajský soud veden a k jakému závěru
na jejich základě dospěl. Krajskému soudu přitom nelze vytýkat, že při vypořádání žalobních
bodů zopakoval závěry žalovaného a na tyto v podrobnostech odkázal. Z judikatury zdejšího
soudu plyne, že tak učinit mohl (viz rozsudky ze dne 27. 7. 2007, č. j. 8 Afs 75/2005 - 130,
č. 1350/2007 Sb. NSS, ze dne 3. 2. 2016, č. j. 3 As 86/2014 - 49). Smyslem soudního přezkumu
není stále dokola podrobně opakovat již jednou vyřčené, a proto v případech shody názoru
soudu a odůvodnění napadeného rozhodnutí může krajský soud odkazovat
právě na toto odůvodnění (k tomu viz např. i rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne
2. 7. 2007, č. j. 4 As 11/2006 - 86, a ze dne 2 9. 5. 2013, č. j. 2 Afs 37/2012 - 47). Námitka
nepřezkoumatelnosti je nedůvodná.
[12] Předmětem posuzované kasační stížnosti je zákonnost rozhodnutí žalovaného, kterými
byla zamítnuta odvolání proti dvěma platebním výměrům na pokutu za opožděné tvrzení daně.
[13] Podle §250 odst. 1 písm. a) daňového řádu platí: Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit
pokutu, nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak
po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši 0,05 % stanovené daně za každý
následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně.
[14] Mezi stranami přitom není sporné, že stěžovateli vznikla povinnost uhradit pokuty
za opožděné tvrzení daně, neboť daňová přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací
období roku 2012 a roku 2014 podal po zákonné lhůtě.
[15] Jádro sporu mezi stranami leží ve výši a způsobu výpočtu výše těchto pokut.
[16] Nejvyšší správní soud stěžovateli přisvědčil v tom, že orgány finanční správy při výpočtu
stěžovateli uložené pokuty pochybily. K tomuto závěru jej nicméně vedly odlišné důvody,
než ty tvrzené stěžovatelem v kasační stížnosti.
[17] Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 11. 2016,
č. j. 5 As 104/2013 - 46, „Nejvyšší správní soud v řízení o kasační stížnosti bez ohledu na uplatněné kasační
námitky ex offo přezkoumá, zda bylo správně aplikováno právo v předcházejících řízeních. Je tedy i povinen
se zabývat právním stavem a jeho případnými změnami nastalými až do okamžiku rozhodování krajského
soudu.“
[18] Orgány finanční správy (při určení výše pokut v případě stěžovatele) aplikovaly §250
daňového řádu, nezohlednily již však i další rozhodnou právní úpravu, a to §38o zákona
o daních z příjmů.
[19] Podle §38o zákona o daních z příjmů: Je-li část dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti,
ze kterých plátce daně sráží zálohu na daň, vyšší než 50 % celkového základu daně, snižuje se pokuta
za opožděné tvrzení daně u daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob na desetinu.
[20] Na souzenou věc přitom citovaná právní úprava věcně beze všech pochybností dopadá,
neboť celkový základ daně z příjmů fyzických osob stěžovatele byl pro zdaňovací období roku
2012 ve výši 4 948 559 Kč, přičemž dílčí základ daně ze závislé činnosti (ze které zaměstnavatel
stěžovatele srážel pravidelně zálohy na daň) byl pro toto období ve výši 4 906 659 Kč.
Pro zdaňovací období roku 2014 byl pak celkový základ daně 3 739 779 Kč a dílčí základ daně
ze závislé činnosti 3 733 118 Kč.
[21] Co se pak týče časových souvislostí dané věci, Nejvyšší správní soud si je vědom,
že předmětné pokuty se vztahují k daňovým povinnostem za zdaňovací období let 2012 a 2014,
přičemž §38o zákona o daních z příjmů byl do zákona o daních z příjmů vložen s účinností
k 1. 1. 2015 (novelou provedenou zákonem č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony).
[22] Dle čl. II, bodu 1 zákona č. 267/2014 Sb., tj. přechodného ustanovení vztahujícího
se k §38o platí, že [p]ro daňové povinnosti u daní z příjmů za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona a za zdaňovací období, které započalo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i práva
a povinnosti s nimi související, se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
[23] Otázka, zda lze danou právní úpravu aplikovat za situace, kdy orgány finanční správy
v roce 2016 (tj. za účinnosti §38o zákona o daních z příjmů) vydaly rozhodnutí, kterými
stěžovateli uložily povinnost uhradit pokuty za opožděné tvrzení daně z příjmů za zdaňovací
období roku 2012 a roku 2014 (tj. za zdaňovací období předcházející účinnosti §38o zákona
o daních z příjmů), byla přitom již zdejším soudem vyřešena. Stalo se tak v rozsudku ze dne
24. 1. 2019, č. j. 9 Afs 197/2018 - 53.
[24] V uvedeném rozsudku se zdejší soud zabýval otázkou, zda orgány finanční správy
(rozhodující za účinnosti §38o zákona o daních z příjmů) měly při uložení pokuty za opožděné
tvrzení daně z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2010 zohlednit §38o o daních
z příjmů. Dospěl k závěru, že takto postupovat měly s ohledem na čl. 40 odst. 6
Listiny základních práv a svobod. Tento závěr soud odůvodnil tím, že trestání za správní delikty
musí podléhat stejnému režimu jako trestání za trestné činy a v tomto smyslu je třeba vykládat
všechny záruky, které se podle práva poskytují obviněnému z trestného činu. Pokutu
za opožděné tvrzené daně je přitom podle uvedeného rozsudku nutno považovat za sankci
ukládanou daňovému subjektu za to, že nesplnil zákonem stanovenou povinnost podat daňové
přiznání, hlášení nebo vyúčtování ve stanovené lhůtě nebo je nepodal vůbec, tedy za sankci
za veřejnoprávní (správní, resp. finanční) delikt. Na základě tzv. Engelových kritérií (srov.
rozhodnutí Engel a ostatní proti Nizozemí ze dne 8. 6. 1976, stížnosti č. 5100/71, 5101/71,
5102/71, 5354/72, 5370/72) následně zdejší soud dospěl k závěru, že na pokutu za opožděné
tvrzení daně podle §250 daňového řádu je nutno nahlížet jako na trestní obvinění ve smyslu čl. 6
odst. 1 Úmluvy (resp. čl. 40 odst. 6 Listiny), neboť splňuje shora předestřené požadavky
vyplývající především z judikatury Evropského soudu pro lidská práva. Je proto nutné na ni
důsledně aplikovat základní standardy trestání vyplývající z Úmluvy a z Listiny. Ačkoli je institut
pokuty za opožděné tvrzení daně zařazen do systému daňového práva, má trestní povahu
se zárukami vyplývajícími z čl. 6 a 7 Úmluvy a čl. 40 odst. 6 Listiny. Orgány finanční správy proto
měly podle odkazovaného rozsudku zdejšího soudu na věc aplikovat §38o zákona o daních
z příjmů účinný k datu jejich rozhodování, neboť tento je pro adresáty právních norem
příznivější (umožňuje snížit výši ukládané pokuty za spáchaný finanční delikt).
[25] V citovaném rozsudku se zdejší soud zabýval i dopady přechodného ustanovení
obsaženého v čl. II odst. 1 zákona č. 267/2014 Sb. Uvedl, že: „[s]ituací, kdy dochází ke kolizi mezi
textem přechodného ustanovení, které ukládá postup dle dosavadní právní úpravy a zásadou zakotvenou v čl. 40
odst. 6 Listiny, která ukládá postup dle příznivějšího pozdějšího zákona ve prospěch pachatele, se Nejvyšší
správní soud již zabýval. Dle rozsudku ze dne 26. 10. 2015, č. j. 6 As 114/2014 - 69, je zákon (přechodné
ustanovení), jež by se ocitl v kolizi s čl. 40 odst. 6 věty druhé Listiny, protiústavní. Rozhodující soud však není
povinen navrhnout Ústavnímu soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy jeho zrušení, je-li možné podat ústavně
konformní výklad přechodného ustanovení přikazujícího použití zákona v dosavadním (tj. z pohledu postihu
přísnějším) znění, tzn. výklad, jenž by – při zachování platnosti a účinnosti zákona – umožnil přímé uplatnění
pravidla plynoucího z čl. 40 odst. 6 věty druhé Listiny. […] Přechodné ustanovení obsažené v čl. II odst. 1
zákona č. 267/2014 Sb. dopadá obecně na daňové povinnosti u daní z příjmů za zdaňovací období přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona a za zdaňovací období, které započalo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
jakož i práva a povinnosti s nimi související. Jedná se o standardní přechodné ustanovení, které zajišťuje zamezení
nepravé retroaktivity zákona. Samo o sobě tedy s příkazem obsaženým v čl. 40 odst. 6 větě druhé Listiny
nekoliduje. Není proto důvod navrhovat Ústavnímu soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy jeho zrušení.
V posuzované věci je nicméně třeba je vyložit způsobem souladným s ústavním pořádkem, neboť při jeho aplikaci
v doslovném znění by byl žalobci uložen trest v rozporu s čl. 40 odst. 6 větou druhou Listiny. Stěžovatel proto
měl stanovit výši pokuty za opožděné tvrzení daně podle právního předpisu pro žalobce příznivějšího; tedy měl
aplikovat §38o zákona o daních z příjmů. V jiných případech, kde ke konfliktu s čl. 40 odst. 6 Listiny
nedochází, může být přechodné ustanovení obsažené v čl. II odst. 1 zákona č. 267/2014 Sb. aplikováno
v souladu se svým vlastním zněním.“
[26] V citovaném rozsudku tudíž Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že §38o zákona
o daních z příjmů je namístě aplikovat i v takových situacích jako je ta v nyní posuzované věci,
a to s ohledem na čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod. K pravidlu obsaženému
v daném článku Listiny jsou přitom správní soudy povinny přihlédnout ex officio
(srov. např. usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 11. 2016,
č. j. 5 As 104/2013 - 46, či rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 12. 2016,
č. j. 6 As 163/2016 - 39, ze dne 4. 10. 2018, č. j. 2 As 282/2017 - 41, a ze dne 13. 6. 2008,
č. j. 2 As 9/2008 - 77). Například v posledně uvedeném rozhodnutí zdejší soud uvedl, že „[z] čl.
40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod lze dovodit rozšíření výjimek z vázanosti soudu důvody kasační
stížnosti nad jejich rámec zakotvený v §109 odst. 3 s. ř. s. Protože §109 odst. 3 s. ř. s. představuje normu
procesněprávní a čl. 40 odst. 6 Listiny má povahu hmotněprávní, je třeba připomenout, že smysl procesních norem
spočívá ve vytváření mechanismů k ochraně hmotného práva. Procesní normy nelze vnímat jako samoúčelné a tím
spíše nemohou představovat překážku pro aplikaci ústavně zaručené hmotněprávní normy. Proto může Nejvyšší
správní soud přímo aplikovat čl. 40 odst. 6 Listiny i za situace, kdy stěžovatelka tuto námitku v kasační
stížnosti vůbec neuplatnila.“
[27] Na základě uvedeného nyní rozhodující senát nemohl jinak, než uzavřít, že orgány
finanční správy pochybily, pokud v souzené věci při určení výše pokut za opožděné tvrzení daně
neaplikovaly §38o zákona o daních z příjmů. Krajský soud pak nepostupoval správně, pokud
v této situaci žalobu zamítl.
[28] Nejvyšší správní soud proto kasační stížností napadený rozsudek krajského soudu podle
§110 odst. 1 s. ř. s. zrušil. Jelikož již v řízení před krajským soudem byly dány důvody pro zrušení
rozhodnutí žalovaného, zdejší soud zrušil i rozhodnutí žalovaného a věc vrátil žalovanému
k dalšímu řízení [§78 odst. 3 a 4 v návaznosti na §110 odst. 2 písm. a) s. ř. s.]. Žalovaný je
přitom v dalším řízení vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu (§78 odst. 5 s. ř. s.).
[29] S ohledem na uvedené zásadní vady, resp. aplikaci nekompletní právní úpravy ze strany
orgánů finanční správy se nemohl Nejvyšší správní soud zabývat vlastní argumentací stěžovatele
stran výkladu (nesprávně) aplikované právní úpravy. Jakékoliv úvahy kasačního soudu v tomto
ohledu by byly způsobilé zkrátit účastníky řízení na jejich právech (viz rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 19. 12. 2007, č. j. 7 Afs 103/2007 - 77).
[30] Nejvyšší správní soud ve věci rozhodl v souladu s ust. §109 odst. 2 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání.
[31] Protože Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek krajského soudu a zároveň zrušil
i rozhodnutí žalovaného, rozhodl také o náhradě nákladů řízení (§110 odst. 3 věta druhá s. ř. s.).
Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1, věta první s. ř. s. (ve spojení
s §120 s. ř. s.), podle kterého, nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný
úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti
účastníkovi, který ve věci úspěch neměl.
[32] Žalovaný ve věci úspěch neměl, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení.
[33] Vzhledem k tomu, že stěžovatel měl v řízení o kasační stížnosti i v řízení o žalobě úspěch,
má právo na náhradu nákladů řízení o žalobě i o kasační stížnosti.
[34] Náklady řízení o žalobě se sestávají ze zaplaceného soudního poplatku ve výši 6 000 Kč
(3 000 Kč za každé z žalobou napadených rozhodnutí) a dále z náhrady nákladů zastoupení
za 2 úkony zástupce zastupujícího stěžovatele: 1) převzetí a příprava zastoupení a 2) podání
žaloby. Za tyto úkony [§11 o dst. 1 písm. a), d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., advokátní tarif
ve spojení s §35 odst. 2 s. ř. s.] náleží stěžovateli odměna ve výši 3 100 Kč za jeden úkon [§9
odst. 4 písm. d) ve spojení s §7 bod 5 advokátního tarifu], tj. 6 200 Kč. Stěžovatel má též právo
na náhradu hotových výdajů jeho zástupce za tyto úkony ve výši 2 x 300 Kč (§13 odst. 3
advokátního tarifu). Celkem tedy odměna zástupce za řízení před krajským soudem činí 6 800 Kč.
Zástupce stěžovatele v řízení před krajským soudem je plátcem DPH, proto se odměna a náhrada
hotových výdajů zvyšují o částku odpovídající této dani (§57 odst. 2 s. ř. s.), tj. o 1 428 Kč.
Celkem má tedy stěžovatel právo na náhradu nákladů řízení o žalobě v částce 14 228 Kč.
[35] Náklady řízení o kasační stížnosti se sestávají ze zaplaceného soudního poplatku ve výši
5 000 Kč a dále z náhrady nákladů zastoupení za jeden úkon zástupce stěžovatele, kterým
je podání kasační stížnosti. Za tento úkon [§11 odst. 1 písm. d) advokátního tarifu] náleží
zástupci stěžovatele odměna ve výši 3 100 Kč. Stěžovatel má též právo na náhradu hotových
výdajů jeho zástupce za tento úkon ve výši 300 Kč (§13 odst. 3 advokátního tarifu). Celkem tedy
odměna a náhrada hotových výdajů zástupce za řízení před Nejvyšším správním soudem činí
3 400 Kč. Zástupce stěžovatele je plátcem DPH, proto se odměna a náhrada hotových výdajů
zvyšují o částku odpovídající této dani (§57 odst. 2 s. ř. s.), tj. o 714 Kč. Celkem má tedy
stěžovatel právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti v částce 9 114 Kč.
[36] Dohromady za řízení o žalobě a za řízení o kasační stížnosti má tedy stěžovatel právo
na náhradu nákladů řízení v částce 23 342 Kč. Pro úplnost soud dodává, že zástupci stěžovatele
nepřiznal jím požadovanou odměnu za další tři úkony – další porady s klientem a převzetí
a přípravu zastoupení pro řízení o kasační stížnosti. Uskutečnění porad se stěžovatelem totiž
zástupce stěžovatele soudu (ani ve vztahu k řízení o žalobě, ani ve vztahu k řízení o kasační
stížnosti) nedoložil (viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 6. 2015,
č. j. 1 Azs 99/2016 - 36). Odměnu za převzetí věci a přípravu zastoupení pro řízení o kasační
stížnosti pak soud nepřiznal, protože ze spisu vyplývá, že JUDr. Ing. Radan Tesař, advokát,
stěžovatele zastupoval již v řízení před krajským soudem (viz např. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 18. 3. 2015, č. j. 1 Azs 174/2014 - 41).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 7. února 2019
JUDr. Tomáš Foltas
předseda senátu