Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 19.09.2019, sp. zn. 9 As 361/2018 - 47 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.361.2018:47

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.361.2018:47
sp. zn. 9 As 361/2018 - 47 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudkyň JUDr. Barbary Pořízkové a Mgr. Michaely Bejčkové v právní věci žalobkyně: Z. Š., proti žalovanému: Krajský úřad Moravskoslezského kraje, se sídlem 28. října 2771/117, Ostrava, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 4. 8. 2017, č. j. MSK 74036/2017, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 9. 2018, č. j. 22 A 167/2017 - 40, takto: I. Kasační stížnost se z amí t á . II. Žalovaný je p ov in e n zaplatit žalobkyni náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti ve výši 126 Kč do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku. III. Žalovaný n em á pr á v o na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalovaný (dále „stěžovatel“) se kasační stížností domáhá zrušení v záhlaví označeného rozsudku Krajského soudu v Ostravě, kterým bylo zrušeno jeho rozhodnutí specifikované tamtéž a věc mu byla vrácena k dalšímu řízení. Uvedeným rozhodnutím stěžovatel zamítl odvolání žalobkyně a potvrdil rozhodnutí Městského úřadu Frýdlant nad Ostravicí ve věci odepření nahlédnutí do spisu vedeného o žádosti o vydání společného územního souhlasu a souhlasu s provedením ohlášeného záměru – stavby rodinného domu včetně souboru staveb (pergoly, terasy, oplocení ad.). [2] Podstatou projednávané věci je otázka, zda má žalobkyně jako osoba odlišná od účastníků řízení a jejich zástupců právní zájem na nahlédnutí do spisu v intencích §38 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů. [3] Žalobkyně odůvodnila svoji žádost obavou z bakteriálního znečištění a podmočení své studny a sklepu, které se dle hydrogeologických posouzení nachází ve směru toku podzemních vod od stavby rodinného domu. Likvidace dešťových a splaškových vod z domu byla řešena v rámci jiného řízení – územního řízení o umístění stavby čistírny odpadních vod včetně splaškové kanalizace, dešťové kanalizace a vsaku, územní rozhodnutí týkající se čistírny však nebylo v právní moci. Žalobkyně proto měla za to, že nebyla zajištěna likvidace dešťových a splaškových vod z rodinného domu, a její obavy trvaly. [4] Správní orgány opakovaně poukazují na to, že otázky, o které se žalobkyně zajímá, nejsou řešeny v postupu týkajícím se rodinného domu, ale v samostatném územním řízení týkajícím se čistírny, přičemž do spisu vedeného v této věci žalobkyně nahlížet mohla. Žalobkyně proto dle jejich názoru neprokázala právní zájem na nahlížení do spisu týkajícího se rodinného domu. [5] Krajský soud dospěl k opačnému závěru. Uvedl, že likvidace splaškových a odpadních vod nebyla doposud vyřešena a žalobkyně může informace ze spisu vedeného ve věci společného souhlasu ke stavbě rodinného domu využít k ochraně svých práv. Právě tato okolnost je stěžejní a správní orgány neměly o nahlížení do spisu rozhodovat na podkladě hodnocení, která stavba může mít negativní vliv na sousední nemovitosti, jaký bude výsledek nahlížení do spisu a jak žalobkyně zjištěné informace použije. [6] Dále uvedl, že správní orgány založily chybně své hodnocení zejména na tom, že žalobkyně není dotčenou osobou při vydávání společného souhlasu. Jedná se o jinou otázku než podmínka právního zájmu v intencích §38 odst. 2 správního řádu a nelze je směšovat. [7] Stěžovatele proto zavázal k novému posouzení žádosti žalobkyně, včetně dalších podmínek §38 odst. 2 správního řádu. Závěrem podotkl, že žalobkyně již realizovala své právo nahlížet do správního spisu v průběhu soudního řízení. II. Obsah kasační stížnosti [8] Stěžovatel se v obecné rovině ztotožňuje se závěry krajského soudu a má za to, že je naplnil. Krajský soud však dle jeho názoru zůstal právě jen v obecné rovině a na rozdíl od něj nezhodnotil věc na podkladě konkrétních skutkových okolností. Zdůrazňuje, že je na žadateli, aby tvrdil a prokázal právní zájem na nahlédnutí do spisu. [9] Z napadeného rozsudku dle něj vyplývá, že právní zájem na nahlížení do spisu je dán čistě hypotetickou možností získaných informací k ochraně práv žadatele. Při takovém výkladu by však pro nahlédnutí do spisu stačilo, aby žadatel byl vlastníkem nemovitosti v okolí, což je nepřípustný a nezákonný závěr. Je nesporné, že žalobkyně plánuje nahlížení do spisu využít k ochraně svých práv – chce zjistit, jestli se záměr dotýká jejích práv řešením odpadních vod, či nikoli. Správní orgány však ověřovaly, zda vůbec tvrzené dotčení připadá ve věci v úvahu, tedy zda odpovídá obsahu spisu a je předmětem projednání, jinak by právní zájem na nahlédnutí do spisu nebyl prokázán [a neposuzovaly bez dalšího, zda je žalobkyně dotčenou osobou ve smyslu §96 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, dále jen „stavební zákon“]. [10] V dané věci tomu tak nebylo, neboť žalobkyně svoji žádost opřela o okolnosti, které byly předmětem projednání v jiné věci – v rámci postupu vedoucího k vydání společného souhlasu nebylo řešeno odkanalizování rodinného domu či případný vliv splaškových a dešťových vod na sousední pozemky. Stavební úřad byl vázán předchozím územním rozhodnutím vydaným pro soubor staveb, které umístění rodinného domu podmiňují a jehož předmětem je právě komplexní řešení odvádění srážkových a odpadních vod. [11] Uzavírá, že žalobkyně neprokázala právní zájem na nahlížení do spisu, a nebylo proto potřeba řešit další podmínky §38 odst. 2 správního řádu. [12] Dodává, že krajský soud postupoval v rozporu s §45 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), když žalobkyni umožnil nahlédnutí do sporného spisu. Nahlížení mělo být povoleno pouze v rozsahu vedeného soudního řízení. III. Vyjádření žalobkyně [13] Žalobkyně ve svém vyjádření upozorňuje, že v době vydání společného souhlasu žádné územní rozhodnutí týkající se čistírny odpadních vod neexistovalo, tudíž jím stavební úřad nemohl být vázán. Dodatečné vydání tohoto rozhodnutí jí nemůže jít k tíži a nemohlo být důvodem k odepření nahlížení do spisu ve věci společného souhlasu ke stavbě rodinného domu. [14] Nahlížení do správního spisu v průběhu soudního řízení bylo dle jejího názoru v pořádku, nejednalo se o utajované informace. [15] Navrhuje zamítnutí kasační stížnosti. IV. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [16] Nejvyšší správní soud posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že byla podána včas, osobou k tomu oprávněnou, směřuje proti rozhodnutí, proti němuž je podání kasační stížnosti přípustné, z důvodů, které zákon připouští, a za stěžovatele jedná zaměstnankyně, která má vysokoškolské vzdělání vyžadované zvláštními právními předpisy pro výkon advokacie (§102 a násl. s. ř. s.). Poté přistoupil k přezkumu rozsudku krajského soudu v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů. Ověřil také, zda netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [17] Dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. [18] Předmětem přezkumu správních soudů byla správní rozhodnutí ve věci odepření nahlížení do správního spisu žalobkyni dle §38 odst. 2 správního řádu. Podle tohoto ustanovení platí, že [j]iným osobám [než účastníkům řízení a jejich zástupcům podle odst. 1] správní orgán umožní nahlédnout do spisu, prokáží-li právní zájem nebo jiný vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem. [19] Mechanismus rozhodování o žádosti o nahlédnutí do správního spisu je tedy takový, že správní orgán nejprve posoudí, zda žadatel prokázal právní zájem nebo jiný vážný důvod na nahlížení do správního spisu. Dospěje-li k závěru, že nikoli, žádost bez dalšího zamítne. V opačném případě přistoupí k hodnocení otázky, zda by nahlížením do spisu nebylo porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem, a musí mít na paměti, že případné omezení práva nahlížet do spisu musí být proporcionální k zájmu, který je odepřením nahlížení chráněn (srovnej rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 5. 3. 2010, č. j. 10 Ca 140/2009 – 24, č. 2234/2011 Sb. NSS). Teprve při splnění obou podmínek nahlížení do spisu umožní. [20] V nynější věci je spor o splnění první podmínky, konkrétně zda žalobkyně prokázala právní zájem na nahlížení. [21] Nejvyšší správní soud především ve shodě s krajským soudem uvádí, že správní orgány při hodnocení této otázky chybně řešily, zda žalobkyně je dotčenou osobou při vydávání územního souhlasu podle §96 odst. 3 stavebního zákona, respektive osobou přímo dotčenou podle §96 odst. 5 stavebního zákona. Právo na nahlédnutí do spisu se neomezuje na osoby, které mohou být přímo dotčeny územním souhlasem, úprava §38 je podstatně širší. Právní zájem na nahlédnutí do spisu podle jeho odst. 2 bude s ohledem na konkrétní okolnosti věci dán tehdy, kdy žadatel může informace obsažené ve správním spise využít k ochraně svých práv, a to např. i pro účely civilního sporu o náhradu škody (srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 1. 2014, č. j. 1 Afs 87/2013 - 73). [22] Stěžovatel se v kasační stížnosti snaží relativizovat způsob, jakým přistupoval ke vztahu právního zájmu a přímého dotčení práv žadatele, jeho argumentace však nemá oporu v napadeném správním rozhodnutí. Stavební úřad zcela jasně posuzoval žádost žalobkyně na podkladě toho, že nejsou přímo dotčena její práva. V prvostupňovém rozhodnutí je výslovně uvedeno, že právní zájem nebyl prokázán proto, že: (i.) žalobkyně není dotčenou osobou ve smyslu §96 odst. 3 stavebního zákona, (ii.) ani osobou ve smyslu §96 odst. 5 stavebního zákona, jejíž práva mohou být záměrem přímo dotčena. Stěžovatel sice své rozhodnutí tímto způsobem nestrukturoval, výslovně se však ztotožnil se závěry stavebního úřadu a konstatoval, že: „v napadeném usnesení v návaznosti na ust. §96 stavebního zákona odůvodnil, proč odvolatelka [žalobkyně] nesplňuje kritéria dotčené osoby (stejná kritéria obsahuje i ust. §105 a 106, takže tyto důvody platí jak pro vydání územního souhlasu, tak pro souhlas s provedením ohlášeného záměru) a proč neprokázala právní zájem ani jiný vážný důvod pro nahlížení do spisu.“ Stěží tedy může dovozovat, že pro něj přímé dotčení na právech žalobkyně nebylo až tak podstatné. [23] Nejvyšší správní soud nicméně hodnotí tuto chybnou úvahu jako dílčí vadu správních rozhodnutí a soustředil se na to, zda důvody správních orgánů obstojí po věcné stránce. [24] Ve shodě s krajským soudem má za to, že žalobkyně prokázala právní zájem na nahlédnutí do spisu, a to s ohledem na to, že její nemovitosti, jejichž součástí je mj. sklep a studna, se nacházejí po směru toku podzemních vod od pozemku, na kterém má být provedena stavba rodinného domu (tyto skutečnosti jsou nesporné), a má tedy obavy o to, aby odpadní vody ze stavby neznečistily její studnu, případně nepodmočily sklep. [25] Stěžovatel k tomu opakovaně uvádí, že oblast zájmu žalobkyně se netýká stavby rodinného domu, ale čistírny odpadních vod, která však byla umisťována v jiném územním řízení. Jeho zdůvodnění se na první pohled jeví racionálně, ignoruje však konkrétní okolnosti nynější věci. Především je to skutečnost, kterou žalobkyně zdůrazňovala ve své žádosti, a sice že do spisu chtěla nahlédnout kvůli tomu, že územní rozhodnutí týkající se čistírny v té době ještě nebylo v právní moci. Z předloženého spisového materiálu, případně z nesporných tvrzení účastníků skutečně vyplývá, že společný souhlas byl vydán 29. 7. 2016 a nabyl účinnosti dne 1. 8. 2016, územní rozhodnutí týkající se čistírny však nabylo právní moci až dne 12. 4. 2017 a žalobkyně se ještě předtím, konkrétně dne 3. 4. 2017, dostavila na stavební úřad a domáhala se nahlédnutí do správního spisu ve věci společného souhlasu na rodinný dům. V tomto světle se její požadavek jeví podstatně jinak: žalobkyně mohla vědět, jakým způsobem je plánována likvidace splaškových a dešťových vod v územním řízení týkajícím se čistírny odpadních vod, to však ještě nebylo pravomocně ukončeno, přestože územní souhlas již byl v účinnosti. Vcelku logicky se tedy zajímala o to, jak byla likvidace splaškových a dešťových vod řešena v dané chvíli. [26] Žalobkyně měla za popsané situace právní zájem do spisu nahlédnout, a to bez ohledu na to, že by např. mohla zjistit, že likvidace dešťových a splaškových vod v něm nijak řešena není. I to by totiž bylo odpovědí na její otázku a je podstatné, aby dostala možnost nalézt ji ve spise sama, nikoli na základě toho, co jí sdělí či nesdělí stavební úřad. Při posuzování otázky právního zájmu v intencích §38 odst. 2 správního řádu totiž není úkolem správních orgánů hodnotit, jaké budou výsledky nahlížení do spisu a zda povedou k úspěšnému prosazení nároků žadatele, jak výstižně uvedl již krajský soud (srovnej také rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 3. 2013, č. j. 9 Afs 29/2012 - 53). [27] Stěžovatel se domnívá, že tento právní názor vede k paušálnímu „otevření“ spisu vlastníkům všech nemovitostí v okolí, ale není to pravda. Právní zájem žalobkyně nebyl podložen jen tím, že vlastní nemovitosti v okolí, ale skutečností, že její nemovitosti jsou ve směru toku podzemních vod ve spojení se specifickou situací popsanou výše, viz body [24] a [25] tohoto rozsudku. [28] Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že se ztotožňuje se závěry krajského soudu, jehož právním názorem bude stěžovatel v dalším řízení vázán. [29] K poukazu stěžovatele na to, že žalobkyni bylo v průběhu soudního řízení v rozporu s §45 s. ř. s. umožněno nahlédnout též do spisu vedeného ve věci společného souhlasu, pro úplnost dodává následující. Byť nesprávná aplikace §45 s. ř. s. obecně může představovat jinou vadu řízení ve smyslu §103 odst. 1 psím. d) s. ř. s. (srovnej usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 7. 2007, č. j. 7 Afs 28/2007 - 47, č. 1963/2010 Sb. NSS), v nynější věci je vyloučeno, aby měla vliv na zákonnost napadeného rozsudku krajského soudu. Informace obsažené ve zpřístupněném správním spise nebyly způsobilé ovlivnit argumentační pozici žalobkyně a neměly ani vliv na důvody rozhodnutí správních soudů v nynější věci. Námitka stěžovatele tedy nebyla způsobilá vést ke zrušení napadeného rozsudku a Nejvyšší správní soud se jí více nezabýval. V. Závěr a náklady řízení [30] Nejvyšší správní soud kasačním námitkám nepřisvědčil a neshledal ani vadu, ke které by musel přihlédnout z úřední povinnosti, kasační stížnost proto zamítl podle §110 odst. 1, věty poslední, s. ř. s. [31] O návrhu stěžovatele na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti nerozhodoval, neboť byl podán v době, kdy již nynější věc byla procesně připravena k rozhodnutí, a soud proto přistoupil přímo k rozhodnutí ve věci samé (návrh na přiznání odkladného účinku byl podán téměř rok po kasační stížnosti). Za těchto okolností by bylo rozhodování o odkladném účinku kasační stížnosti bez reálného významu. [32] Výroky o náhradě nákladů řízení se opírají o §60 odst. 1 s. ř. s., ve spojení s §120 s. ř. s. Žalobkyně měla úspěch ve věci a náleží jí proto náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Tyto náklady jsou tvořeny hotovými výdaji žalobkyně na poštovné spojené s podáním vyjádření ke kasační stížnosti a návrhu na přiznání odkladného účinku ve výši 67 Kč a 59 Kč, tedy celkem 126 Kč. Stěžovatel, který úspěch ve věci neměl, právo na náhradu nákladů řízení nemá. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 19. září 2019 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:19.09.2019
Číslo jednací:9 As 361/2018 - 47
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Prejudikatura:10 Ca 140/2009 - 24
9 Afs 29/2012 - 53
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.361.2018:47
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024