ECLI:CZ:NSS:2021:8.AS.415.2018:48
sp. zn. 8 As 415/2018-48
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Petra Mikeše a soudců Milana
Podhrázkého a Jitky Zavřelové v právní věci žalobkyně: M7 Group S.A., se sídlem 2, Rue Albert
Borschette, L-1246 Luxembourg, zast. Mgr. Michalem Hrnčířem, advokátem se sídlem
Karolinská 661/4, Praha 8, proti žalovanému: Český telekomunikační úřad, se sídlem
Sokolovská 219, Praha 9, proti rozhodnutí předsedy Rady žalovaného ze dne 17. 6. 2015,
čj. ČTÚ-71 207/2014-603, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu
v Praze ze dne 23. 11. 2018, čj. 3 A 100/2015-108,
takto:
I. Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 23. 11. 2018, čj. 3 A 100/2015-108,
se r uší .
II. Rozhodnutí předsedy Rady žalovaného ze dne 17. 6. 2015, čj. ČTÚ-71 207/2014-603,
se ruší a věc se v rací žalovanému k dalšímu řízení.
III. Žalovaný je po v i ne n zaplatit žalobkyni náhradu nákladů řízení o žalobě a kasační
stížnosti ve výši 40 037 Kč, a to do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám
jejího zástupce Mgr. Michala Hrnčíře, advokáta.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Právní předchůdci žalobkyně (dále „stěžovatelka“) poskytovali služby nazvané Skyling
a CSlink spočívající v poskytování podmíněného (kódovaného) přístupu k různým balíčkům
rozhlasových a televizních kanálů vysílaných přes satelity. Rozhodnutím žalovaného ze dne
5. 11. 2014, čj. ČTÚ-10 603/2013-631/VII. vyř. – Stu, bylo rozhodnuto, že se stěžovatelka
dopustila správního deliktu podle §118 odst. 1 písm. c) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích),
ve znění účinném do 7. 8. 2013 (dále jen „zákon o elektronických komunikacích“). Správního
deliktu se měla dopustit tím, že žalovanému předem neoznámila zahájení výkonu komunikační
činnosti podle §13 téhož zákona, a to od 1. 1. 2013 do 28. 5. 2014. Za tento delikt jí byla uložena
pokuta ve výši 9,5 mil. Kč a stanovena povinnost nahradit náklady řízení ve výši 1 tis. Kč.
Předseda Rady žalovaného rozhodl o rozkladu stěžovatelky tím způsobem, že změnil výrok
o spáchání správního deliktu tak, že ke spáchání došlo neoznámením zahájení výkonu
komunikační činnosti nejpozději do 31. 12. 2012. Ostatní výroky prvostupňového rozhodnutí
předseda Rady žalovaného potvrdil a rozklad zamítl.
[2] Proti rozhodnutí předsedy Rady žalovaného podala stěžovatelka žalobu, kterou Městský
soud v Praze rozsudkem ze dne 10. 5. 2017, čj. 3 A 100/2015-63, zamítl. Tento rozsudek byl
ke kasační stížnosti stěžovatelky zrušen rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 8. 2018 ,
čj. 9 As 165/2017-45 (dále jen „rozsudek M7 Group I“), a věc byla městskému soudu vrácena
k dalšímu řízení.
[3] Městský soud v nyní napadeném rozsudku částečně zopakoval své dřívější úvahy
a částečně vyšel z rozsudku M7 Group I. Stěžovatelka šířením satelitních televizních programů
poskytovala přenos obsahu vysílání, který je službou elektronických komunikací ve smyslu §2
písm. n) zákona o elektronických komunikacích. Měla proto povinnost informovat žalovaného
o svém záměru podnikat v elektronických komunikacích. K namítané nejasnosti definice služeb
elektronických komunikací odkázal městský soud na rozsudek M7 Group I, ve kterém Nejvyšší
správní soud dospěl k závěru, že námitky týkající se výkladu definice služby elektronických
komunikací podle čl. 2 písm. c) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/21/ES ze dne
7. března 2002 o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací
(rámcová směrnice), vypořádal Soudní dvůr Evropské unie (dále jen „Soudní dvůr“) nejpozději
v rozsudku ze dne 30. 4. 2014, ve věci C-475/12, UPC DTH (dále jen „rozsudek UPC DTH“).
Městský soud rovněž stěžovatelce nepřisvědčil, že jednala v omluvitelném právním omylu. Jak
totiž uvedl Nejvyšší správní soud v rozsudku M7 Group I, odpovědnost za správní delikt podle
§118 odst. 1 písm. c) zákona o elektronických komunikacích není spojena se zaviněním. Nelze
proto použít institut právního omylu, který naopak se zaviněním spjatý je.
[4] Městský soud nesouhlasil s tvrzením stěžovatelky, dle kterého jí ve splnění informační
povinnosti bránila praxe žalovaného, který vyžadoval předchozí zápis v obchodním rejstříku.
Stěžovatelka hypoteticky předjímá, že by žalovaný v případě chybějícího zápisu v obchodním
rejstříku oznámení odmítl. Pouhá skutečnost, že stěžovatelka nemohla dopsat požadovaný
údaj do formuláře žalovaného, ji nemohla zbavit povinnosti podat oznámení. Podmínka
zápisu zahraniční právnické osoby do obchodního rejstříku vyplývala z §21 odst. 4
zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Neexistoval žádný zákonný důvod, pro který
by nesplnění této podmínky mělo bránit provedení oznámení podle §13 zákona o elektronických
komunikacích. Obdobnou argumentaci městský soud následně zopakoval i v bodě 67
napadeného rozsudku ve vztahu k výši uložené pokuty.
[5] Městský soud se neztotožnil s tvrzením stěžovatelky, dle které výše pokuty nebyla
v rozhodnutí jakkoliv vysvětlena. Oba správní orgány se zabývaly všemi námitkami, které s výší
uložené pokuty souvisí, o čemž svědčí i rozsah odůvodnění. Přestože předseda Rady žalovaného
neshledal odůvodnění výše pokuty přiléhavým, nezrušil napadené rozhodnutí a odůvodnění výše
pokuty nahradil vlastním posouzením. Tomuto postupu nelze podle městského soudu nic
vytknout, protože obě napadená rozhodnutí tvoří v rámci správního řízení jeden celek. Městský
soud shledal odůvodnění uložené pokuty adekvátní posuzovanému případu. Z odůvodnění
je patrné, jakými úvahami byly správní orgány obou stupňů vedeny, rovněž bylo objasněno,
jakým způsobem stěžovatelka porušila §13 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích.
[6] K závažnosti správního deliktu a okolnostem jeho spáchání městský soud uvedl,
že jednáním stěžovatelky byl porušen zájem státu na řádném vedení úřední evidence osob
vykonávajících komunikační činnost. Ve srovnání s právy spotřebitelů a koncových uživatelů
veřejně dostupných služeb elektronických komunikací je tento zájem méně významný, jednání
stěžovatelky proto městský soud nepovažoval za zvlášť závažné, ospravedlňující uložení pokuty
v horní polovině zákonné sazby. Městský soud podotkl, že z hlediska systematického výkladu
zákona o elektronických komunikacích zákonodárce tento správní delikt zařadil do skupiny
nejzávaznějších deliktů s ohledem na maximální možnou sazbu pokuty. Stěžovatelka nepoužila
žádných prostředků způsobilých zvýšit míru škodlivosti jejího jednání a jeho povaha se tak
nevymykala obdobným jednáním osob běžně sankcionovaných žalovaným.
[7] Městský soud dále posoudil, zda se žalovaný zabýval přitěžujícími a polehčujícími
okolnostmi. Mezi přitěžující okolnosti žalovaný zahrnul dobu, po kterou stěžovatelka vykonávala
činnost na území České republiky bez oznámení výkonu komunikační činnosti žalovanému,
a rozsah činnosti stěžovatelky z hlediska počtu zákazníků a území, na kterém své služby
poskytovala. Podle městského soudu je rozsah činnosti jak v ČR, tak v zahraniční pro posouzení
výše pokuty relevantní. Přestože nelze z těchto údajů usuzovat na dominantní postavení
stěžovatelky na trhu, nelze je v souvislosti s výší pokuty zlehčovat. Třetí až čtvrtá pozice na trhu
poskytovatelů služeb elektronických komunikací se 3 miliony koncových uživatelů v šesti
evropských zemích není zanedbatelná. Zároveň městský soud poukázal na rozsah poskytování
služeb v ČR. Stěžovatelka uvádí, že poskytovala služby v roce 2013 celkem 1 496 594 zákazníkům
a v roce 2014 dohromady 1 207 861 zákazníkům. Z těchto údajů lze dovodit, že stěžovatelka
je jedním z hlavních poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Delší doba a větší rozsah
činnosti by tak mohly ospravedlňovat uložení sankce v horní polovině zákonné sazby.
[8] Za polehčující okolnost žalovaný označil zájem na napravení závadného stavu,
neboť stěžovatelka dodatečně oznámila žalovanému výkon komunikační činnosti. Městský soud
k tomu dodal, že stěžovatelka tak učinila až po vydání rozsudku UPC DTH, z čehož lze dovodit,
že až do vydání tohoto rozsudku byla stěžovatelka přesvědčena o tom, že není povinna ohlásit
žalovanému poskytování služeb elektronických komunikací. Na druhou stranu je podle
městského soudu třeba zmínit, že stěžovatelce byl znám názor správního orgánu o protiprávnosti
jejího jednání a mimo zákon o elektronických komunikacích tato povinnost vyplývala
i z judikatury Nejvyššího správního soudu. Mezi polehčující okolnosti je možné podle městského
soudu zahrnout i způsob spáchání správního deliktu, který spočíval v nejednání. Lze proto
z hlediska způsobu spáchání usuzovat, že bylo namístě uložit stěžovatelce pokutu v dolní
polovině zákonné sazby.
[9] K námitce stěžovatelky, dle které porušení práva nemělo žádný vliv na práva třetích stran
(především spotřebitelů) a bylo čistě formální, městský soud poukázal na str. 28 rozhodnutí
předsedy Rady žalovaného. Z odůvodnění totiž jednoznačně vyplývá, že neoznámení
zamýšleného podnikání, v jehož rámci jsou poskytovány služby elektronických komunikací
většímu počtu zákazníků, nemá pouze formální následky, ale je naopak způsobilé významným
způsobem ovlivnit evidence a statistické údaje, s nimiž dále pracuje žalovaný, další orgány státní
správy, ale též instituce EU a další mezinárodní organizace. Městský soud se rovněž neztotožnil
s námitkou, dle které delikt stěžovatelky neovlivnil statistické výkazy. Mezi dopady protiprávního
jednání stěžovatelky lze zařadit zkreslování údajů v evidenci podnikatelů, podkladů pro analýzy
trhu a statistiky, úmyslné nerespektování povinností stanovených zákonem o elektronických
komunikacích, potenciální poškození většího počtu zákazníků, ekonomické cíle v daňové
a nákladové oblasti, ve které stěžovatelka získala neoprávněnou konkurenční výhodu oproti jiným
poskytovatelům služeb elektronických komunikací. Nelze se zprostit odpovědnosti tvrzením,
že žalovaný vycházel z údajů subdodavatelů stěžovatelky, a proto nedošlo k ovlivnění
statistických výkazů. Zkreslování údajů v evidenci podnikatelů nelze zhojit odkazem
na subdodavatele.
[10] Městský soud dále neshledal důvodnou námitku, dle které se jednání stěžovatelky v dobré
víře mělo promítnout do výše uložené pokuty. Městský soud pro stručnost odkázal na bod 40
a násl. svého rozsudku, ve kterých dospěl k závěru, že čl. 2 písm. c) rámcové směrnice
je srozumitelný a jednoznačný. Poskytovatelé služeb elektronických komunikací jsou vázáni nejen
právem EU, ale také právním řádem ČR. Ustanovení §2 písm. n) zákona o elektronických
komunikacích a judikatura Nejvyššího správního soudu nezakládaly pochybnost o povaze
činnosti poskytované stěžovatelkou.
[11] K námitce, že stěžovatelka nemá dominantní postavení na trhu, městský soud uvedl,
že stěžovatelka neměla dominantní postavení na trhu, nicméně rozsah její činnosti byl natolik
významný, zejména na území ČR, že jej lze považovat za přitěžující okolnost. Nesprávné tvrzení
správního orgánu, že stěžovatelka má dominantní postavení, ve světle skutečného rozsahu
činnosti stěžovatelky nezakládá nezákonnost rozhodnutí.
[12] Městský soud nepřistoupil k provedení navrhovaného důkazu statistickým přehledem
uložených pokut, které žalovaný uložil za obdobný správní delikt, neboť se jednalo o návrh
důkazu k nově formulované žalobní námitce (§71 odst. 2 s. ř. s.). Podle městského soudu
je žádoucí, aby se výše sankce projevila i v majetkové sféře delikventa s účinky individuální,
ale i generální prevence. Uložená pokuta nesmí klesnout natolik, aby pozbyla své výchovné
a preventivní funkce, zároveň ale nesmí být tak citelným zásahem, že by se pro pachatele stala
likvidační. Uložená pokuta má proto být dostatečně individualizovaná, aby odpovídala
majetkovým poměrům pachatele, a aby efektivně působila jako trest i prevence. Pokuta ve výši
9,5 mil. Kč je s ohledem na maloobchodní tržby stěžovatelky v letech 2013 a 2014 pokutou
nikoliv likvidační, avšak zároveň způsobilou stěžovatelku odradit od dalšího páchání deliktní
činnosti. Uložená pokuta se nachází ve spodní polovině zákonné sazby.
II. Obsah kasační stížnosti
[13] Stěžovatelka napadla rozsudek krajského soudu kasační stížností, podle jejího obsahu
z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s.
[14] Stěžovatelka v první části kasační stížnosti namítá, že bylo opět nesprávně ze strany
městského soudu posouzeno vyloučení odpovědnosti stěžovatelky za správní delikt. Stěžovatelka
si je vědoma toho, že Nejvyšší správní soud nepřitakal stěžovatelkou zastávanému názoru,
že výklad právních norem založených na rámcové směrnici byl natolik nepředvídatelný, že nebylo
možné po ní spravedlivě požadovat, aby tomuto těžko předvídatelnému výkladu mohla vyhovět.
Stěžovatelka se však s tímto závěrem Nejvyššího správního soudu neztotožňuje. Je nadále
přesvědčena, že výklad zaujatý na základě rozsudku UPC DTH byl v rozporu se zněním
příslušných ustanovení rámcové směrnice definujících služby elektronických komunikací jako
služeb, z nichž jsou vyloučeny služby spočívající převážně v poskytování obsahu, což je i případ
stěžovatelky.
[15] V druhé části kasační stížnosti stěžovatelka brojí proti nesprávnému posouzení výše
uložené pokuty. Žalovaný v rozhodnutí neuvedl dostatečné důvody, které ho vedly k uložení
vysoké pokuty. Výše pokuty je zcela mimořádná a je excesem z obvyklé správní praxe
žalovaného. Z důvodu nedostatku veřejně dostupných údajů o správní praxi žalovaného
stěžovatelka nemohla vznést námitku nesouladu udělené pokuty se správní praxí žalovaného
v rozkladu, ani ve správní žalobě. Proto teprve při ústním jednání dne 23. 11. 2018 vznesla nový
důkazní návrh dokumentem se statistickými údaji, který měl prokázat, že žalovaný
ve 23 případech v době 2012 až 2018 uložil za stejný správní delikt pokuty v rozmezí
od 5 do 100 tis. Kč. Důkazní návrh byl zamítnut, přičemž městský soud pouze uvedl, že není
na něm, aby zasahoval do správní praxe žalovaného, a že výše uložené pokuty byla žalovaným
řádně odůvodněna. S tím stěžovatelka nesouhlasí. Jelikož žalovaný nepoukázal na svou předchozí
správní praxi, znemožnil, aby si stěžovatelka mohla sama posoudit, zda výše uložené pokuty
je konzistentní se správní praxí žalovaného, nebo zda se jedná o exces.
[16] Stěžovatelka nesouhlasí se závěrem městského soudu, dle kterého nemohla být v dobré
víře, jelikož příslušné právní normy byly dostatečně zřetelné. Nejvyšší správní soud v rozsudku
M7 Group I neshledal, že by výklad právních norem později přijatý rozsudkem UPC DTH byl
natolik extrémně překvapivý a neočekávaný, že by ospravedlňoval omyl na straně stěžovatelky.
Tento závěr byl Nejvyšším správním soudem učiněn, pouze pokud jde o možnost úplného
vyloučení odpovědnosti stěžovatelky za správní delikt. Nejvyšší správní soud naopak připustil,
že dobrá víra na straně stěžovatelky by mohla být považována za polehčující okolnost. Městský
soud nijak nerozlišuje mezi odpovědností a závažností spáchaného činu a v bodě 66. napadeného
rozsudku pouze souhrnně odkazuje na své závěry ohledně nemožnosti úplného vyloučení
odpovědnosti stěžovatelky z důvodu nejasných ustanovení. Městský soud uvádí, že nejistota
ohledně výkladu nových pravidel byla odstraněna nejpozději v rozsudku UPC DTH. Pak
je ovšem dle stěžovatelky nepochopitelné, proč městský soud užívá tento argument pro
vysvětlení, že stěžovatelka nemohla být ani v době do vydání rozsudku UPC DTH v dobré víře,
jestliže jednala v souladu s novými pravidly.
[17] Před rozsudkem UPC DTH stanovil žalovaný jako podmínku pro oznámení o zahájení
poskytování služeb elektronických komunikací žadatelem, že žadatel musí být zapsán
v obchodním rejstříku. Žalovaný stěžovatelku kárá za dlouhé prodlení, než oznámila poskytování
svých služeb žalovanému a shledává to přitěžující okolností. Avšak opomíjí skutečnost, že jedním
z důvodů, proč stěžovatelka poskytování svých služeb včas neoznámila, byla nezákonná
podmínka zápisu v obchodním rejstříku. Stěžovatelce proto bylo jasné, že jakékoli oznámení
o poskytování služeb elektronických komunikací žalovanému bez předchozího zápisu
v obchodním rejstříku by bylo zamítnuto. Žalovaný není oprávněn doplňovat oznamování
o nezákonné podmínky nebo požadavky a následně stěžovatelku pokutovat za jejich nesplnění.
Podle městského soudu požadavek na usídlení v ČR jako podmínka pro zahájení poskytování
služeb, jak byl vznesen v dopise žalovaného ze dne 13. 7. 2012, je záležitostí oddělenou
od požadavku na oznámení o zahájení poskytování služeb elektronických komunikací, který
vyplývá přímo ze zákona. Stěžovatelce se však tyto dvě záležitosti přirozeně jevily jako vzájemně
provázané, jelikož byly zahrnuty společně ve zmíněném dopise žalovaného. Stěžovatelka nabyla
důvodného podezření, že změny, které přinesla rámcová směrnice, jsou ze strany žalovaného
buď ignorovány, nebo nesprávně vykládány. To vzbudilo ve stěžovatelce dobrou víru, že jednala
po právu, pokud se rozhodla neusadit se v ČR a poskytovat služby na přeshraniční bázi bez
nutnosti oznamovat zahájení poskytování služeb, jelikož její služby spočívaly převážně
v poskytování obsahu.
[18] Stěžovatelka dále namítá, že nemá dominantní postavení na trhu. Ačkoliv se v rozhodnutí
předsedy Rady žalovaného již nehovoří o dominantní postavení, neprojevila se tato změna
ve skutkových závěrech do výše uložené sankce. Ze správních rozhodnutí je zjevné, že okolnost
vysokého tržního podílu stěžovatelky byla pro žalovaného nejdůležitější. Vyhodnotil ji jako
přitěžující, a použil ji k odůvodnění vysoké sankce. Je proto překvapující, že předseda Rady
žalovaného nezměnil výši ukládané pokuty, přestože připustil, že stěžovatelka nemá dominantní
postavení. Městský soud tuto námitku řádným způsobem neposoudil.
[19] Neoznámení o zahájení poskytování služeb elektronických komunikací nemělo žádné
následky, vyjma jednoho, čistě formálního. Pokud žalovaný ve správním rozhodnutí argumentuje
tím, že nemohl správně vyplnit statistické výkazy za roky 2012 a 2013 z důvodu chybějících údajů
od stěžovatelky, pak tento argument nemůže obstát, neboť údaje byly žalovanému řádně
poskytnuty subdodavateli stěžovatelky, kteří byli u žalovaného registrování jako skuteční
poskytovatelé služeb elektronických komunikací.
[20] Stěžovatelka závěrem namítá, že v oblasti trestního práva judikatura vyžaduje, aby byl
podrobně posouzen dopad trestného činu na objekt trestného činu. Žalovaný takové podrobné
posouzení nepřinesl, a proto je jeho rozhodnutí stejně jako napadený rozsudek protiprávní.
Zkreslení statistických výkazů žalovaného bylo použito jako přitěžující okolnost správního
deliktu v rozporu se zásadou dvojího přičítání. Jako přitěžující okolnost nemůže být použita
doba, po kterou stěžovatelka vykonávala činnost elektronických komunikací bez předchozího
oznámení. Správní delikt stěžovatelky představuje jednorázový delikt, a proto tato okolnost
nemůže být použita jako přitěžující okolnost. Žalovaný navíc nezohlednil skutečnost, že samotné
správní řízení trvalo dva a půl roku, namísto 30 dnů.
III. Posouzení Nejvyšším správním soudem
[21] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost a dospěl k závěru, že je důvodná, byť jen
z některých jí uváděných důvodů.
[22] Nejdříve se Nejvyšší správní soud musel zabývat přípustností podané kasační stížnosti,
jelikož jde v pořadí již o druhou podanou kasační stížnost. Nyní napadeným rozsudkem rozhodl
městský soud poté, co jeho předchozí rozhodnutí zrušil Nejvyšší správní soud rozsudkem M7
Group I. Podle §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. je kasační stížnost nepřípustná proti rozhodnutí,
jímž soud rozhodl znovu poté, kdy jeho původní rozhodnutí bylo zrušeno Nejvyšším správním
soudem; to neplatí, je-li jako důvod kasační stížnosti namítáno, že se soud neřídil závazným
právním názorem soudu.
[23] Pravým smyslem výše uvedeného ustanovení je zamezit tomu, aby se Nejvyšší správní
soud musel zabývat znovu věcí, u které již jedenkrát svůj právní názor vyslovil, a kdy se tímto
právním názorem krajský soud řídil. Ostatně i soud je svým předchozím vysloveným právním
názorem vázán, jestliže rozhoduje za jinak nezměněných poměrů v téže věci o kasační stížnosti
proti novému rozhodnutí krajského soudu. K výkladu uvedeného ustanovení se vyslovil rozšířený
senát Nejvyššího správního soudu v usnesení ze dne 22. 3. 2011, čj. 1 As 79/2009-165,
č. 2365/2011 Sb. NSS, ve kterém uvedl, že „[z]e zákazu opakované kasační stížnosti judikatura
Ústavního soudu a Nejvyššího správního soudu dovodila nad rámec doslovného znění §104 odst. 3 písm. a)
s. ř. s. výjimky, jejichž respektování znamená dodržení smyslu a účelu rozhodování Nejvyššího správního soudu.
Dospěla k závěru, že toto ustanovení nelze vztáhnout zejména na případy, kdy Nejvyšší správní soud vytýká
nižšímu správnímu soudu procesní pochybení nebo nedostatečně zjištěný skutkový stav, případně
nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí. Odmítnutí kasační stížnosti za tohoto procesního stavu by znamenalo
odmítnutí věcného přezkumu rozhodnutí z pohledu aplikace hmotného práva. […] Lze tedy shrnout,
že ustanovení §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. limituje přípustnost kasační stížnosti ve vztahu k otázkám již dříve
v téže věci Nejvyšším správním soudem závazně posouzeným.“
[24] Předchozí rozhodnutí městského soudu bylo Nejvyšším správním soudem zrušeno pro
dílčí nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů, neboť městský soud nevypořádal
všechny námitky stěžovatelky stran výše uložené pokuty. Městský soud v nyní napadeném
rozsudku tyto námitky vypořádal a stěžovatelka částečně proti tomuto vypořádání brojí,
což odpovídá výjimce, kterou dovodil rozšířený senát. Nyní podaná kasační stížnost je tak v této
části přípustná. Nepřípustné jsou však námitky, které se týkají vyloučení odpovědnosti
stěžovatelky z důvodu nejasného výkladu definice služeb elektronických komunikací. Nejvyšší
správní soud již v rozsudku M7 Group I uvedl, že nejasnosti ohledně výkladu definice služeb
elektronických komunikací byly odstraněny nejpozději rozsudkem UPC DTH. Zároveň dospěl
k závěru, že nebyly dány předpoklady, aby pro účely správního trestání bylo možné považovat
relevantní ustanovení rámcové směrnice za natolik neurčité, aby to mělo za následek
neodpovědnost stěžovatelky za správní delikt. Námitky uvedené v bodě III. kasační stížnosti,
které jsou téměř doslova převzaty z předchozí kasační stížnosti, jsou proto nepřípustné podle
§104 odst. 3 písm. a) s. ř. s.
[25] Nejvyšší správní soud následně posoudil námitky namířené proti výši uložené pokuty.
[26] Co se týče námitky nedostatečného odůvodnění výše uložené pokuty žalovaným,
z rozhodnutí o rozkladu vyplývá, že předseda Rady žalovaného z části nahradil odůvodnění
žalovaného týkající se výše uložené pokuty vlastními úvahami. Městský soud správně uvedl,
že rozhodnutí správních orgánů I. a II. stupně tvoří jeden celek, případné nedostatky
v odůvodnění rozhodnutí správního orgánu I. stupně proto mohou být napraveny v rozhodnutí
správního orgánu II. stupně (srov. rozsudek NSS ze dne 29. 11. 2012, čj. 4 Ads 97/2012-
66, nebo ze dne 7. 3. 2019, čj. 1 Azs 459/2018-26). Z rozhodnutí žalovaného ve spojení
s rozhodnutím předsedy Rady žalovaného je seznatelné, z jakých důvodů byla stěžovatelce
uložena pokuta ve výši 9,5 mil. Kč, které okolnosti byly hodnoceny jako přitěžující a polehčující,
a proč je uložená pokuta přiměřená s ohledem na typovou závažnost správního deliktu, jeho
rozsah, následky, způsob spáchání a majetkové poměry stěžovatelky. Nejvyšší správní soud proto
námitku nedostatečného odůvodnění výše uložené pokuty důvodnou neshledal.
[27] K namítanému rozporu výše uložené pokuty se správní praxí žalovaného Nejvyšší správní
soud podotýká, že se městský soud touto námitkou nezabýval, protože byla podána opožděně
ve smyslu §71 odst. 2 ve spojení s §72 odst. 1 s. ř. s. Městský soud proto rovněž neprovedl
stěžovatelkou navrhovaný důkaz statistickým přehledem uložených pokut. Nejvyšší správní soud
se s hodnocením městského soudu ztotožnil. Řízení o správní žalobě je ovládáno koncentrační
zásadou. Žalobní body musí být podle §71 odst. 2 s. ř. s. vymezeny ve lhůtě pro podání žaloby,
tj. nejpozději do dvou měsíců poté, kdy rozhodnutí bylo žalobci oznámeno doručením
písemného vyhotovení nebo jiným zákonem stanoveným způsobem, nestanoví-li zvláštní zákon
lhůtu jinou (§72 odst. 1 s. ř. s.). Soud proto nepřihlédne k žalobním bodům uplatněným
opožděně, ledaže by se námitky týkaly skutečností, k nimž je soud povinen přihlížet z úřední
povinnosti (rozsudek NSS ze dne 29. 12. 2004, čj. 1 Afs 25/2004-69). Ukládání pokut za správní
delikty se děje ve sféře správního uvážení (diskrečního práva) správního orgánu. Na rozdíl
od posuzování otázek zákonnosti, jimiž se soud musí při posuzování správní věci k žalobní
námitce zabývat, je soudní kontrola správního uvážení omezena. Podrobit správní uvážení
soudnímu přezkoumání při hodnocení zákonnosti rozhodnutí lze jen potud, překročil-li správní
orgán zákonem stanovené meze tohoto uvážení, vybočil-li z nich nebo uvážení zneužil. Je proto
povinností žalobce, aby v žalobě jednoznačně uvedl, jakými konkrétními nedostatky trpí správní
uvážení správního orgánu o výši uložené pokuty (srov. rozsudek NSS ze dne 21. 8. 2003,
čj. 6 A 96/2000-62, č. 225/2004 Sb. NSS, a ze dne 3. 4. 2012, čj. 1 Afs 1/2012-36, č. 2671/2012
Sb. NSS). Stěžovatelka námitku vznesla až na ústním jednání před městským soudem dne
23. 11. 2018, tedy více než tři roky po doručení rozhodnutí předsedy Rady žalovaného. Lhůta pro
rozšíření žalobních bodů tak nebyla dodržena. Na této skutečnosti nemůže nic změnit tvrzení
stěžovatelky, že námitku nesouladu výše uložené pokuty se správní praxí žalovaného nevznesla
z důvodu nedostatku veřejně dostupných údajů o správní praxi žalovaného. Bylo by v rozporu se
zásadou koncentrace, pakliže by žalobce mohl rozšířit žalobu o nový žalobní bod po uplynutí
lhůty k podání žaloby jen z toho důvodu, že v průběhu řízení získal důkaz, jenž důvodnost
tohoto nového žalobního bodu prokazuje. Městský soud proto správně stěžovatelkou navržený
důkaz neprovedl, neboť se jednalo o návrh důkazu k námitce uplatněné po lhůtě podle §71
odst. 2 ve spojení s §72 odst. 1 s. ř. s. Nad rámec uvedeného Nejvyšší správní soud
poznamenává, že je liché tvrzení stěžovatelky, dle kterého žalovaný ve svých rozhodnutích
nepoukázal na předchozí správní praxi. Naopak předseda Rady žalovaného v rozhodnutí
o rozkladu připustil, že za správní delikt stěžovatelky jsou ukládány pokuty řádově nižší, je však
podle něj nutné přihlédnout ke skutečnosti, že se dosud jednalo o poskytovatele služeb
elektronických komunikací s nepoměrně nižším počtem zákazníků, poskytující služby toliko
místního charakteru.
[28] Stěžovatelka dále namítá, že přestože předseda Rady žalovaného reflektoval námitky
vznesené v rozkladu týkající se dominantního postavení stěžovatelky a dospěl k závěru,
že stěžovatelka byla důležitým poskytovatelem služeb, tak se tato změna ve skutkových závěrech
nijak neprojevila do výše sankce. To podle stěžovatelky zakládá nekonzistenci v rozhodování
žalovaného, přičemž tuto námitku městský soud neposoudil. Nejvyšší správní soud podotýká,
že stěžovatelka v žalobě toliko namítala, že neměla dominantní postavení na trhu. Městský soud
se s touto námitkou řádně vypořádal v bodech 62. a 68. napadeného rozsudku, ve kterých dospěl
k závěru, že přestože stěžovatelka neměla dominantní postavení na trhu, byl rozsah její činnosti
natolik významný, že jej lze považovat za přitěžující okolnost. Nejvyšší správní soud proto
shledal tuto námitku nepřípustnou podle §104 odst. 4 s. ř. s., neboť takto formulovaná námitka
nebyla v řízení před městským soudem uplatněna.
[29] Stěžovatelka, shodně jako v předchozí kasační stížnosti, namítá, že žalovaný řádně
neprovedl posouzení dopadu skutku na objekt správního deliktu. Zkreslení statistických výkazů
žalovaného v důsledku správního deliktu stěžovatelky bylo použito jako přitěžující okolnost
v rozporu se zásadou zákazu dvojího přičítání. Jako přitěžující okolnost nemohla být zohledněna
doba, po kterou byla činnost vykonávána bez oznámení. Žalovaný rovněž nezohlednil dobu
trvání správního řízení. Nejvyšší správní soud shledal tyto námitky již v předchozím rozsudku M7
Group I nepřípustnými podle §104 odst. 4 s. ř. s., neboť nebyly uplatněny v řízení před
městským soudem. Jelikož se i nadále jedná o námitky, které stěžovatelka neuplatnila v řízení
před městským soudem, shledal Nejvyšší správní soud tyto námitky nepřípustnými podle §104
odst. 4 s. ř. s.
[30] Co se týče námitky, dle které neoznámení výkonu komunikační činnosti nemělo žádné
následky vyjma jednoho formálního, a námitky, dle které potřebné statistické údaje byly
žalovanému poskytnuty subdodavateli stěžovatelky, Nejvyšší správní soud konstatuje, že tyto
námitky byly téměř doslovně převzaty z žaloby, aniž by stěžovatelka jakkoliv reagovala na závěry
městského soudu (viz bod [9] tohoto rozsudku). Jelikož nelze v jejich opakování spatřovat
setrvání na dříve vznesené argumentaci, která by byla nadále schopná obstát proti závěrům
městského soudu, nejsou tyto námitky přípustné podle §104 odst. 4 s. ř. s. (srov. usnesení NSS
ze dne 10. 9. 2009, čj. 7 Afs 106/2009-77, č. 2103/2010 Sb. NSS, ze dne 15. 9. 2009,
čj. 6 Ads 113/2009-43, nebo ze dne 14. 6. 2016, čj. 1 As 271/2015-36).
[31] Stěžovatelka ve vztahu k přitěžující okolnosti spočívající v prodlení s oznámením zahájení
poskytování služeb elektronických komunikací namítá, že jedním z důvodů, proč včas výkon
komunikační činnosti žalovanému neoznámila, byla žalovaným nezákonně stanovená podmínka
předchozího zápisu v obchodním rejstříku. Nejvyšší správní soud připouští,
že s ohledem na obsah dopisu žalovaného ze dne 13. 7. 2012 mohla stěžovatelka dospět k závěru,
že podmínkou pro oznámení výkonu komunikační činnosti, která je podnikáním v elektronických
komunikacích, je předchozí zápis v obchodním rejstříku, ačkoliv tato podmínka ze zákona
o elektronických komunikacích nevyplývala. Nelze však přehlédnout, že primárním důvodem,
pro který stěžovatelka oznámení neučinila, bylo konstantní přesvědčení stěžovatelky o tom,
že charakter její činnosti nespadá do rámce definice služby elektronických komunikací podle §2
písm. n) zákona o elektronických komunikacích. To ostatně stěžovatelka sama konstatovala
ve svém stanovisku ze dne 28. 8. 2014, ve kterém již reflektovala závěry rozsudku UPC DTH.
Pakliže by jediným důvodem pro neoznámení činnosti byl požadavek na zápis do obchodního
rejstříku stanovený v rozporu s čl. 3 Směrnice Evropské parlamentu a Rady 2002/20/ES ze dne
7. března 2002 o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací (autorizační směrnice),
pak by nebylo možné klást stěžovatelce k tíži dobu, po kterou oznámení neučinila. Jelikož však
hlavním důvodem pro neoznámení výkonu komunikační činnosti byl stěžovatelkou zastávaný
odlišný výklad definice služby elektronických komunikací, který byl následně zcela vyvrácen
rozsudkem UPC DTH, nelze shledat v hodnocení doby prodlení jako přitěžující okolnosti
pochybení žalovaného. To však neznamená, že by nesprávný postup žalovaného, který oznámení
výkonu komunikační činnosti spojoval s předchozím zápisem do obchodního rejstříku, nebylo
možné hodnotit jako méně významnou polehčující okolnost, neboť není vyloučeno, že tato
informace mohla dílčím způsobem přispět k postupu stěžovatelky, která se rozhodla výkon
komunikační činnosti neoznámit.
[32] Nejvyšší správní soud shledal nicméně důvodnou námitku, dle které dobrá víra
stěžovatelky v její jednání v souladu s právními předpisy měla být promítnuta do výše uložené
pokuty. Nejvyšší správní soud již v předchozím rozsudku k otázce přiměřenosti výše sankce
uvedl, že ačkoliv je odpovědnost za správní delikt stěžovatelky objektivní, tedy bez ohledu
na zavinění, může hrát forma a míra zavinění významnou roli jako polehčující nebo přitěžující
okolnost. Městský soud dospěl k závěru, že dobrá víra stěžovatelky nemůže být promítnuta
do výše uložené pokuty, neboť čl. 2 písm. c) rámcové směrnice s ohledem na rozsudek UPC
DTH není nejasný, a nadto §2 písm. n) zákona o elektronických komunikacích a judikatura
Nejvyššího správního soudu nezakládaly pochybnost o povaze činnosti poskytované
stěžovatelkou. Stěžovatelka však namítala jistou míru nejistoty ohledně výkladu definice služby
elektronických komunikací, která odpadla až rozsudkem UPC DTH.
[33] Za účinnosti zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně a doplnění dalších
zákonů (dále jen „zákon o telekomunikacích“), by podle stěžovatelky jí poskytovaná služba
(spočívající v poskytování obsahu přenášeným prostřednictvím sítí elektronických komunikací)
byla vždy považována za telekomunikační službu bez ohledu na podíl komunikačních služeb
na celkové službě, neboť podle §2 odst. 7 zákona o telekomunikacích byla telekomunikační
služba definována jako služba, jejíž poskytování spočívá zcela nebo zčásti v přepravě nebo
směrování informací telekomunikačními sítěmi třetím osobám. Oproti tomu však je služba
elektronických komunikací definována v §2 písm. n) zákona o elektronických komunikacích úžeji
a to jako „služba obvykle poskytovaná za úplatu, která spočívá zcela nebo převážně v přenosu signálů po sítích
elektronických komunikací, včetně telekomunikačních služeb a přenosových služeb v sítích používaných pro
rozhlasové vysílání, s výjimkou služeb poskytujících obsah nebo vykonávajících redakční dohled nad obsahem
přenášeným prostřednictvím sítí a služeb elektronických komunikací; pojem nezahrnuje služby informační
společnosti, jak jsou definovány v článku 1 směrnice 98/34/ES, které nespočívají zcela nebo převážně v přenosu
signálů po sítích elektronických komunikací.“ [definice vychází z čl. 2 písm. c) rámcové směrnice]
Stěžovatelka byla proto toho názoru, že by podle této definice měla být služba považována
za službu elektronických komunikací pouze za předpokladu, že podíl služby přenosu signálu
na celkové (komplexní) službě převládá. Jestliže služba přenosu signálů má pouze doplňkovou
povahu v rámci komplexní služby, pak by do rozsahu definice služby elektronických komunikací
spadat neměla. Jelikož přenos satelitního signálu zajišťovali subdodavatelé stěžovatelky a pro její
klienty se jednalo pouze o vedlejší službu, neboť hlavní službou pro ně byl obsah, tedy
rozhlasové a televizní vysílání, stěžovatelka oznámení podle §13 zákona o elektronických
komunikacích vůči žalovanému neučinila.
[34] Nejvyšší správní soud přisvědčuje stěžovatelce, že definice služby elektronických
komunikací dle §2 písm. n) zákona o elektronických komunikacích mohla s ohledem na odlišný
požadavek na míru přenosu signálu oproti definici telekomunikačních služeb podle §2 odst. 7
zákona o telekomunikacích svádět její adresáty k mylnému závěru, že je-li podíl služby přenosu
signálu oproti službě spočívající v poskytování obsahu minimální, pak se nejedná o službu
elektronických komunikací, neboť není naplněna podmínka, dle které služba spočívá zcela nebo
převážně v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací.
[35] Rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 1. 2006,
čj. 6 A 89/2002-95, č. 921/2006 Sb. NSS, citovaný městský soudem, na tuto výkladovou
nejasnost odpověď neposkytoval. Jak totiž důvodně uvedla stěžovatelka v kasační stížnosti,
rozšířený senát v tomto rozsudku rozhodoval podle zákona o telekomunikacích. Nemohl proto
zohlednit posun v definici služby elektronických komunikací podle zákona o elektronických
komunikacích. Rovněž usnesení zvláštního senátu zřízeného podle zákona č. 131/2002 Sb.,
o rozhodování některých kompetenčních sporů, ze dne 31. 5. 2006, čj. Konf 6/2005-11,
č. 934/2006 Sb. NSS, z nějž vycházel žalovaný, výkladový problém definice služby elektronických
komunikací nastíněný stěžovatelkou neodstranilo. Jak totiž zvláštní senát v citovaném usnesení
uvedl, nebylo v dané věci sporu o tom, že žalobce prostřednictvím souboru zařízení zajišťoval
pro žalovanou přenos a příjem satelitního signálu. Zvláštní senát se proto zabýval pouze otázkou,
zda přenos a příjem satelitního signálu byl činěn po síti elektronických komunikací.
[36] Podle Nejvyššího správního soudu byla výkladová nejasnost odstraněna nejdříve
rozsudkem Soudního dvoru ze dne 7. 11. 2013, ve věci C-518/11, UPC Nederland, ve kterém
Soudní dvůr dospěl k závěru, že „[p]okud si zákazníci společnosti UPC koupí předplatné s cílem získat
přístup k základní programové nabídce přístupné prostřednictvím kabelové sítě, kterou tato společnost nabízí,
neznamená to však, že činnost společnosti UPC, která spočívá v přenosu programů vyráběných vydavateli obsahu,
tj. v projednávané věci rozhlasovými a televizními stanicemi, až do připojovacího bodu své kabelové sítě umístěného
v domově svých předplatitelů, musí být vyloučena z pojmu „služby elektronických komunikací“ ve smyslu čl. 2
písm. c) rámcové směrnice, a tudíž z oblasti působnosti NPR. Ze skutečností uvedených v bodech 36 až 41 tohoto
rozsudku naopak vyplývá, že poskytování základní programové nabídky přístupné prostřednictvím kabelové sítě
spadá pod pojem „služby elektronických komunikací“, a tudíž do oblasti věcné působnosti NPR, pokud tato
služba zahrnuje přenos signálů prostřednictvím sítě kabelového televizního vysílání. Jakýkoli jiný výklad by
značně zúžil oblast působnosti NPR, ohrozil užitečný účinek jeho ustanovení, a tudíž i dosažení cílů, které tento
rámec sleduje. Jak vyplývá z pátého bodu odůvodnění směrnice 2009/140, cílem NPR je vytvoření skutečného
vnitřního trhu elektronických komunikací, v jehož rámci se tyto elektronické komunikace nakonec musí řídit
pouze právem hospodářské soutěže, takže vyloučení činností takové společnosti, jako je společnost UPC, z jeho
oblasti působnosti s poukazem na to, že se neomezuje pouze na přenos signálů, by NPR zbavilo jeho podstaty.“
(zvýrazněno NSS). Z citovaného rozsudku vyplývá, že i služba spočívající v přenosu programů
vyráběných vydavateli obsahu, tj. rozhlasových a televizních kanálů, spadá pod pojem služby
elektronických komunikací podle čl. 2 písm. c) rámcové směrnice, jestliže tato služba zahrnuje
přenos signálů prostřednictvím sítí elektronických komunikací. Stěžovatelčino rozlišování
jí poskytované služby na službu vedlejší, spočívající v přenosu signálu prostřednictvím sítí
elektronických komunikací, a na službu hlavní, která spočívala v poskytování podmíněného
přístupu k balíčkům rádiových a televizních kanálů, bylo proto zavádějící a mylné. Jak totiž
vyplývá z rozsudku UPC Nederland, rozhodná je pouze skutečnost, že poskytoval služeb, který
není vydavatelem obsahu a který za obsah přenášeného programu nenese redakční odpovědnost,
zajišťuje v rámci poskytované služby přenos signálů prostřednictvím sítě elektronických
komunikací.
[37] Soudní dvůr následně v rozsudku UPC DTH výklad definice služby elektronických
komunikací podle čl. 2 písm. c) rámcové směrnice upřesnil tak, že pro účely kvalifikace
poskytované služby jako služby elektronických komunikací nemá význam skutečnost,
že k přenosu signálu dochází prostřednictvím infrastruktury třetího subjektu. Není rovněž
rozhodné, že služba zahrnuje systém podmíněného přístupu ve smyslu čl. 2 písm. e) a písm. f)
rámcové směrnice, neboť systém podmíněného přístupu lze vzhledem k jeho podpůrné povaze
přiřadit ke službě elektronických komunikací. Na základě rozsudku UPC DTH tak bylo zcela
jednoznačné, že služba poskytovaná stěžovatelkou spadá pod definici služby elektronických
komunikací podle §2 písm. n) zákona o elektronických komunikacích [čl. 2 písm. c) rámcové
směrnice]. Nejvyšší správní soud však podotýká, že hlavní výkladová nejasnost, které
se stěžovatelka v průběhu řízení dovolávala, byla odstraněna již rozsudkem UPC Nederland
(viz bod [36] tohoto rozsudku). Dobrá víra stěžovatelky ve správnost jí zastávaného výkladu
definice služby elektronických komunikací tak mohla trvat nejpozději do vydání rozsudku UPC
Nederland, tj. do 7. 11. 2013.
[38] Z výše uvedeného je patrné, že v době, kdy měla stěžovatelka učinit oznámení
žalovanému o výkonu komunikační činnosti, existovala určitá míra výkladové nejasnosti,
která mohla stěžovatelku vést v dobré víře k mylnému závěru, že není povinna učinit oznámení
podle §13 zákona o elektronických komunikacích. Nejvyšší správní soud je proto přesvědčen,
že dobrá víra stěžovatelky měla být žalovaným zohledněna do výše uložené sankce, navíc
za situace, kdy sám žalovaný měl potíže s výkladem čl. 3 autorizační směrnice a chybně
po stěžovatelce požadoval zápis v obchodním rejstříku. Pro účely správního trestání totiž nelze
klást zcela na roveň situaci, kdy výklad právního předpisu nepřináší naprosto žádné výkladové
obtíže a daná osoba vědomě v rozporu s ním jedná, se situací, kdy se určitá osoba dovolává
ne zcela iracionálního výkladu dané normy. Nelze zároveň souhlasit s tvrzením městského soudu,
že judikatura Nejvyššího správního soudu spolu s §2 písm. n) zákona o elektronických
komunikacích nezakládaly pochybnost o povaze činnosti poskytované stěžovatelkou. Jak totiž
Nejvyšší správní soud uvedl v bodě [36] tohoto rozsudku, městským soudem zmiňovaný
rozsudek sp. zn. 6 A 89/2002 výklad definice služby elektronických komunikací neposkytoval.
[39] Nejvyšší správní soud proto na základě výše popsaných do značné míry specifických
okolností (změna právní úpravy, rozdílné znění definice telekomunikační služby a služby
elektronických komunikací, významný vliv práva Evropské unie, neexistující přiléhavá judikatura
Nejvyššího správního soudu v rozhodné době, pozdější výklad Soudního dvora, nesprávný
požadavek stěžovatele na předchozí zápis v obchodním rejstříku) přisvědčuje stěžovatelce,
že skutečnost, že se řídila myslitelným výkladem čl. 2 písm. c) rámcové směrnice, měla být
žalovaným zohledněna při ukládání pokuty jako polehčující okolnost trvající do vydání rozsudku
UPC Nederland. Žalovaný nepřihlédl při ukládání pokuty k této důvodně namítané okolnosti, která
byla hlavním důvodem, pro který stěžovatelka oznámení neučinila, přestože je podle §120 odst. 4
zákona o elektronických komunikacích povinen při určení výměry pokuty přihlédnout
k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům
a k okolnostem, za nichž byl spáchán. I s ohledem jak na absolutní uloženou výši pokuty (9,5 mil
Kč), tak na relativní výši v polovině zákonného rozpětí (47,5 %), mohla tato okolnost
nepochybně výrazně ovlivnit výši ukládané pokuty. Žalovaný tak zatížil své rozhodnutí vadou
nezákonnosti, pro kterou měl městský soud napadené rozhodnutí zrušit. Protože tak městský
soud neučinil, nezbývá Nejvyššímu správnímu soudu než napadený rozsudek městského soudu
zrušit.
IV. Závěr a náklady řízení
[40] Nejvyšší správní soud z výše uvedených důvodů dospěl k názoru, že kasační stížnost
je důvodná, a v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. napadený rozsudek městského soudu zrušil. Zruší-li
Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu, a pokud již v řízení před krajským soudem
byly pro takový postup důvody, současně se zrušením rozhodnutí krajského soudu může sám
podle povahy věci rozhodnout o zrušení rozhodnutí správního orgánu [§110 odst. 2 písm. a)
s. ř. s.]. Vzhledem k tomu, že v dané věci by městský soud v souladu s vysloveným závazným
právním názorem neměl jinou možnost, než zrušit napadené rozhodnutí žalovaného, rozhodl
Nejvyšší správní soud v souladu s §110 odst. 2 písm. a) ve spojení s §78 odst. 1, 3 a 4 s. ř. s. tak,
že sám rozhodnutí předsedy Rady žalovaného zrušil a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
V něm bude žalovaný postupovat v souladu se závazným právním názorem vysloveným v tomto
rozsudku, zejména při ukládání sankce zohlední dobrou víru stěžovatelky v její jednání v souladu
s právními předpisy.
[41] Tímto rozsudkem je řízení před správními soudy skončeno, Nejvyšší správní soud proto
rozhodl rovněž o celkových nákladech soudního řízení (§110 odst. 3 věta druhá s. ř. s.). Podle
§60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s., má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo
na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci
úspěch neměl. Procesně úspěšnou byla v dané věci stěžovatelka, neboť výsledkem řízení před
správními soudy bylo zrušení správního rozhodnutí, které napadla žalobou.
[42] Náhrada nákladů za řízení před městským soudem ukončené rozsudkem
čj. 3 A 100/2015-63 zahrnuje zaplacený soudní poplatek za žalobu ve výši 3 000 Kč, zaplacený
soudní poplatek za návrh na přiznání odkladného účinku ve výši 1 000 Kč a odměnu advokáta.
Odměna advokáta zahrnuje 3,5 úkonu právní služby spočívající v přípravě a převzetí zastoupení,
sepsání žaloby, účasti na jednání před soudem dne 10. 5. 2017, které trvalo 33 minut, a úkon
ve výši poloviny odměny za návrh na přiznání odkladného účinku [§11 odst. 1 písm. a), d) a g)
a §11 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů
za poskytování právních služeb (advokátní tarif)], a činí v dané věci 3,5 x 3 100 Kč [§7 ve spojení
s §9 odst. 4 písm. d) advokátního tarifu], a paušální částku ve výši 300 Kč za každý úkon právní
služby (§13 odst. 4 advokátního tarifu), tedy 4 x 300 Kč. Odměna advokáta tak činí 12 050 Kč.
Jelikož zástupce stěžovatelky je plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšuje se odměna a náhrada
hotových výdajů o 21% sazbu této daně, tj. o 2 531 Kč. Náklady řízení před městským soudem
tedy představovaly 18 581 Kč.
[43] Náhrada nákladů za řízení před Nejvyšším správním soudem ukončené rozsudkem M7
Group I zahrnuje zaplacený soudní poplatek za kasační stížnost ve výši 5 000 Kč a odměnu
advokáta. Odměna advokáta zahrnuje 2 úkony právní služby spočívající v sepsání kasační
stížnosti a ve vyjádření ze dne 18. 7. 2018 [§11 odst. 1 písm. d) advokátního tarifu],
tj. 2 x 3 100 Kč [§7 ve spojení s §9 odst. 4 písm. d) advokátního tarifu], a paušální částku ve výši
300 Kč za každý úkon právní služby (§13 odst. 4 advokátního tarifu), tedy 2 x 300 Kč. Odměna
advokáta tak činí 6 800 Kč. Jelikož zástupce stěžovatelky je plátcem daně z přidané hodnoty,
zvyšuje se odměna a náhrada hotových výdajů o 21% sazbu této daně, tj. o 1 428 Kč. Náklady
řízení před Nejvyšším správním soudem představovaly 13 228 Kč.
[44] Náhrada nákladů za řízení před městským soudem ukončené nyní napadeným rozsudkem
čj. 3 A 100/2015-108 spočívá v odměně advokáta, která zahrnuje jeden úkon právní služby
spočívající účasti na jednání před soudem dne 23. 11. 2018, které trvalo 34 minut [§11 odst. 1
písm. g) advokátního tarifu], a činí v dané věci 3 100 Kč [§7 ve spojení s §9 odst. 4 písm. d)
advokátního tarifu], a paušální částku ve výši 300 Kč za jeden úkon právní služby (§13 odst. 4
advokátního tarifu). Odměna advokáta tak činí 3 400 Kč. Jelikož zástupce stěžovatelky je plátcem
daně z přidané hodnoty, zvyšuje se odměna a náhrada hotových výdajů o 21% sazbu této daně,
tj. o 714 Kč. Náklady řízení před městským soudem tedy představovaly 4 114 Kč.
[45] Náklady řízení o nyní projednávané kasační stížnosti představuje odměna advokáta,
která zahrnuje odměnu za jeden úkon právní služby spočívající v sepsání kasační stížnosti [§11
odst. 1 písm. d) advokátního tarifu], tj. 3 100 Kč [§7 ve spojení s §9 odst. 4 písm. d) advokátního
tarifu], a paušální částku ve výši 300 Kč za jeden úkon právní služby (§13 odst. 4 advokátního
tarifu). Odměna advokáta tak činí 3 400 Kč. Jelikož zástupce stěžovatelky je plátcem daně
z přidané hodnoty, zvyšuje se odměna a náhrada hotových výdajů o 21% sazbu této daně,
tj. o 714 Kč. Náklady řízení před Nejvyšším správním soudem představovaly 4 114 Kč.
[46] Žalovaný je tedy povinen stěžovatelce zaplatit náklady soudního řízení v celkové výši
40 037 Kč, a to ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám jejího zástupce
Mgr. Michala Hrnčíře, advokáta (149 odst. 1 o. s. ř.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně 11. února 2021
Petr Mikeš
předseda senátu