Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 04.02.2021, sp. zn. 9 Azs 263/2020 - 29 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.263.2020:29

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.263.2020:29
sp. zn. 9 Azs 263/2020 - 29 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Barbary Pořízkové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Pavla Molka v právní věci žalobce: V. T. V., zast. Mgr. Ing. Karlem Mockem, advokátem se sídlem Nádražní 923/118, Ostrava, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 25. 4. 2019, č. j. OAM-194/ZA-ZA11-HA13-2019, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 19. 10. 2020, č. j. 33 Az 20/2019 - 34, takto: I. Kasační stížnost se o dmít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Podanou kasační stížností se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhá zrušení v záhlaví označeného rozsudku Krajského soudu v Brně (dále jen „krajský soud“), kterým byla jako nedůvodná dle §78 odst. 7 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), zamítnuta jeho žaloba proti shora označenému rozhodnutí žalovaného (dále jen „rozhodnutí žalovaného“). Tímto rozhodnutím žalovaný rozhodl o jeho žádosti tak, že se mu mezinárodní ochrana dle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění účinném pro projednávanou věc (dále jen „zákon o azylu“), neuděluje. I. Vymezení věci a posouzení krajským soudem [2] Stěžovatel podal dne 25. 2. 2019 žádost o udělení mezinárodní ochrany, k níž dne 28. 2. 2019 doplnil, že je státním příslušníkem Vietnamské socialistické republiky, národnosti Kinh, je zdráv, svobodný a bezdětný, bez náboženského vyznání, není čelem žádné politické strany či uskupení a nikdy se politicky neangažoval. Do ČR přicestoval poprvé již v listopadu 2008, do roku 2011 zde pobýval na základě dlouhodobého pobytu za účelem podnikání, následně na základě překlenovacích víz. Ve vlasti byl naposledy navštívit rodinu v roce 2014. [3] O udělení mezinárodní ochrany požádal již v roce 2018, tuto žádost vzal zpět. Jeho cílem je získat pobyt za účelem podnikání, aby mohl i nadále finančně podporovat své rodiče a invalidní sestru, žijící ve Vietnamu. [4] Podle krajského soudu není sporu o tom, že stěžovatel vycestoval z vlasti z ekonomických důvodů a o udělení mezinárodní ochrany žádá až v návaznosti na skutečnost, že přišel o pobytové oprávnění na území ČR. Cílem jeho žádosti je legalizace pobytu na území. [5] Ztotožňuje se s žalovaným, že stěžovatelem uváděné skutečnosti nejsou z pohledu §12 a §13 zákona o azylu relevantní, nejde ani o důvody hodné zvláštního zřetele ve smyslu §14 zákona o azylu, pro které by stěžovateli měl být udělen humanitární azyl, či o důvody, pro které by mu měla být udělena doplňková ochrana podle §14a či §14b zákona o azylu. [6] Žalovaný v návaznosti na skutečnosti uvedené stěžovatelem hodnotil informace obsažené ve zprávách ze země původu, jeho rozhodnutí je dostatečně odůvodněné a nic nenasvědčuje tomu, že by rozhodoval v rozporu se zásadou zákazu libovůle. II. Obsah kasační stížnosti, vyjádření žalovaného [7] Proti rozsudku krajského soudu brojí stěžovatel kasační stížností, jejíž důvody podřazuje pod §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. [8] Má za to, že žalovaný nezjistil dostatečně skutkový stav tak, aby o něm nevznikaly důvodné pochybnosti a na základě toho nesprávně dospěl k závěru, že stěžovatel nesplňuje podmínky pro přiznání některé z forem mezinárodní ochrany. Pro nedostatečné odůvodnění zjištění a závěrů žalovaného je jeho rozhodnutí rovněž zčásti nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. [9] Nelze připustit, aby žalovaný i krajský soud dospěli pouze na základě jeho výpovědi k závěru, že důvody, pro které o mezinárodní ochranu žádá, spočívají výhradně v legalizaci pobytu na území ČR a bez konkrétních a podložených úvah konstatovali, že mu v zemi původu nehrozí žádná újma ze strany státních orgánů. Zprávy ze země původu, z nichž žalovaný vycházel, jsou obecné, zastaralé a neodráží současnou situaci ve Vietnamu. [10] Stěžovatel sice nedokáže popsat, jakým způsobem by proti němu měly vietnamské státní orgány postupovat, resp. jaká újma by mu měla vzniknout, je ale přesvědčen, že by mezinárodní ochranu minimálně v jedné z forem obdržet měl. Nesouhlasí ani s hodnocením žalovaného, že skutečnost, že vyživuje invalidní sestru, nemůže být důvodem hodným zvláštního zřetele podle §14 zákona o azylu. Postup žalovaného při hodnocení této otázky považuje za libovůli. [11] Navrhuje, aby NSS napadený rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. [12] Žalovaný je přesvědčen, že jak jeho rozhodnutí, tak rozsudek krajského soudu, byly vydány v souladu se zákonem a na základě dostatečně zjištěného skutkového stavu. Žalovaný se v rozhodnutí podrobně zabýval žádostí stěžovatele o udělení mezinárodní ochrany a vyhodnotil, že mu nesvědčí žádný z důvodů, pro který by měla být ochrana udělena. Účelové tvrzení, že mu jistě hrozí nějaké represivní kroky ze strany vietnamských státních orgánů, uplatnil stěžovatel poprvé až v kasační stížnosti. Z jeho výpovědi je nicméně zřejmé, že hlavním cílem jeho žádosti jsou ekonomické důvody. Finanční podpora invalidní sestry není důvodem, pro který by stěžovateli měl být udělen humanitární azyl. Nejedná se o důvod hodný zvláštního zřetele, který by se týkal přímo jeho osoby. [13] Navrhuje kasační stížnost jako nedůvodnou zamítnout, případně jako nepřijatelnou odmítnout. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [14] Nejvyšší správní soud posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že kasační stížnost byla podána včas, jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná, a stěžovatel je zastoupen advokátem (§105 odst. 2 s. ř. s.). [15] Soud se dále zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem ve smyslu §104a s. ř. s. podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Pokud by tomu tak nebylo, odmítl by ji jako nepřijatelnou. Pro podrobné vymezení institutu nepřijatelnosti ve věcech mezinárodní ochrany a jeho dopadů do soudního řízení správního soud odkazuje na usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, č. 933/2006 Sb. NSS, v němž NSS neurčitý právní pojem přesah vlastních zájmů stěžovatele vyložil. [16] V projednávané věci soud neshledal, že by kasační stížnost přesahovala vlastní zájmy stěžovatele. [17] K námitce stěžovatele, že jak rozsudek krajského soudu, tak rozhodnutí žalovaného jsou nepřezkoumatelné, NSS uvádí, že nepřezkoumatelnost rozhodnutí je natolik závažnou vadou, že k ní soud přihlíží i bez námitky, z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.). Touto vadou však ani jedno z rozhodnutí netrpí. V obou případech jde o srozumitelná rozhodnutí, opřená o dostatek relevantních důvodů a je z nich zřejmé, proč žalovaný i krajský soud rozhodli tak, jak je uvedeno ve výrocích obou rozhodnutí. [18] Stěžovatel v této souvislosti namítal, že žalovaný nezjistil skutkový stav tak, aby o něm nebyly důvodné pochybnosti a neprovedl dostatečné dokazování, zda mu v zemi původu nehrozí perzekuce i v případě, kdy není politicky aktivní. [19] Podle setrvalé judikatury NSS jsou správní orgány povinny opařovat podklady pro rozhodnutí a postupovat tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti. Tato obecná povinnost správních orgánů je doplněna povinností účastníků řízení poskytnout potřebnou součinnost a označit případné důkazy na podporu svých konkrétních a konzistentních tvrzení (viz např. rozsudek NSS ze dne 30. 9. 2008, č. j. 5 Azs 66/2008 – 70). [20] Stěžovatel v řízení o udělení mezinárodní ochrany zcela obecně vypověděl, že jeho důvody pro pobyt v ČR jsou ekonomické a o mezinárodní ochranu žádá z důvodu legalizace pobytu poté, co ztratil povolení k dlouhodobému pobytu za účelem podnikání. Jiné důvody, z nichž by šlo dovodit, že stěžovatel byl či by po svém návratu do vlasti mohl být politicky pronásledován, v řízení neuváděl. [21] Žalovaný správně konstatoval, že stěžovatel vycestoval z vlasti legálně a bez jakýchkoliv problémů, sám na dotaz žalovaného uvedl, že problémy se státní mocí, policií, soudy či armádou nikdy neměl. Státní orgány nejevily o osobu stěžovatele zájem a vzhledem k tomu, že nebyl ani jinak aktivní v kritice vietnamského režimu, není důvod se domnívat, že by mohl být po návratu do země původu jakkoliv pronásledován. [22] Rozhodnutí cizince pracovat v ČR jako v ekonomicky silnějším regionu, není důvodem pro udělení mezinárodní ochrany. NSS setrvale judikuje, že ekonomické důvody nemohou být důvodem pro udělení jakékoliv z forem mezinárodní ochrany (viz rozsudek NSS ze dne 30. 10. 2003, č. j. 3 Azs 20/2003 - 43). Soud ve své judikatuře dlouhodobě odmítá snahu o legalizaci pobytu cizince prostřednictvím nástrojů azylového práva. V podrobnostech lze odkázat např. rozsudky ze dne 27. 8. 2003, č. j. 4 Azs 7/2003 - 60, ze dne 30. 6. 2004, č. j. 7 Azs 138/2004 - 44, č. 397/2004 Sb. NSS. [23] Krajský soud správně s odkazem na rozhodnutí NSS ze dne 18. 5. 2011, č. j. 5 Azs 6/2011 – 49, upozornil, že i v případech, kdy je snaha o legalizaci pobytu jediným důvodem pro podání žádosti o mezinárodní ochranu, není žalovaný zbaven povinnosti zabývat se případnou existencí azylově relevantních důvodů. [24] Žalovaný se v souladu se svou povinností neomezil pouze na informace uváděné stěžovatelem, ale v průběhu správního řízení shromáždil i další aktuální materiály (informace OAMP – bezpečností a politická situace v zemi ze dne 24. 8. 2018, Zprávy mezinárodní organizace pro migraci, Údaje o zemi Vietnam 2018 ze dne 28. 1. 2019) a informace z nich vyplývající zohlednil při svém rozhodování, jak je uvedeno shora. K námitce, že tyto materiály obsahují zastaralé informace a neodráží současnou situaci v zemi původu NSS podotýká, že zpráva Mezinárodní organizace pro migraci byla vydána 28. ledna 2019, tj. pouhé 3 měsíce před rozhodnutím žalovaného a nelze ji v žádném případě vnímat jako zastaralou. Stěžovatel měl navíc ve správním řízení příležitost se k informacím v ní obsaženým vyjádřit, této možnosti nicméně nevyužil. [25] NSS se rovněž ztotožňuje se závěry žalovaného a krajského soudu, že v projednávané věci nebyly dány důvody pro udělení humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu. [26] Podle rozsudku NSS ze dne 11. 3. 2004, č. j. 2 Azs 8/2004 – 55, smysl humanitárního azylu „spočívá v tom, aby rozhodující správní orgán měl možnost azyl poskytnout i v situacích, na něž sice nedopadá žádná z kautel předpokládaných taxativními výčty ustanovení §12 a §13 zákona o azylu, ale v nichž by bylo přesto „nehumánní“ azyl neposkytnout. Správní orgán díky tomu může zareagovat nejen na případy, jež byly předvídatelné v době přijímání zákona o azylu jako obvyklé důvody udělování humanitárního azylu (např. u osob zvláště těžce postižených či nemocných, u osob přicházejících z oblastí postižených humanitární katastrofou, ať už způsobenou lidskými či přírodními faktory), ale i na situace, jež předvídané či předvídatelné nebyly. Míra volnosti této jeho reakce je pak omezena pouze zákazem libovůle, vyplývajícím pro orgány veřejné moci z ústavně zakotvených náležitostí demokratického a právního státu.“ [27] Z judikatury Nejvyššího správního soudu dále plyne, že je na uvážení správního orgánu, zda humanitární azyl udělí, či nikoliv. Správní uvážení podléhá přezkumu soudu pouze v tom směru, zda nevybočilo z mezí a hledisek stanovených zákonem, zda je v souladu s pravidly logického usuzování a zda premisy takového úsudku byly zjištěny řádným procesním postupem (viz např. rozsudky NSS ze dne 11. 3. 2004, č. j. 2 Azs 8/2004 - 55, ze dne 22. 1. 2004, č. j. 5 Azs 47/2003 - 48, či usnesení NSS ze dne 28. 8. 2013, č. j. 3 Azs 14/2013 - 16). V nyní souzené věci žalovaný této své povinnosti dostál a zhodnotil, že stěžovatel žádné důvody, které by bylo možno hodnotit jako důvody hodné zvláštního zřetele neuvedl. Skutečnost, že ekonomicky podporuje svoji rodinu žijící v zemi původu je, jak správně poznamenal krajský soud, typickým rysem ekonomické migrace. Ta však, jak bylo již shora předestřeno, není důvodem pro udělení mezinárodní ochrany v jakékoliv formě. IV. Závěr a náklady řízení [28] Z výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatele, proto ji v souladu s §104a odst. 1 s. ř. s. odmítl pro nepřijatelnost. [29] O náhradě nákladů řízení bylo rozhodnuto podle §60 odst. 3 věty první s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, neboť kasační stížnost byla odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 4. února 2021 JUDr. Barbara Pořízková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:04.02.2021
Číslo jednací:9 Azs 263/2020 - 29
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:1 Azs 13/2006
5 Azs 6/2011 - 49
2 Azs 8/2004
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.263.2020:29
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024