Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.08.2022, sp. zn. 5 As 83/2022 - 20 [ rozsudek / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:5.AS.83.2022:20

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu podle §58 odst. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, lze s ohledem na individuální okolnosti věci aplikovat jako mírnější opatření i v případě, že tím bude pozastaveno provozování živnosti v rozsahu celého živnostenského oprávnění.

ECLI:CZ:NSS:2022:5.AS.83.2022:20
sp. zn. 5 As 83/2022 - 20 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Viktora Kučery a soudců JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Jakuba Camrdy v právní věci žalobkyně: Z. V., zast. JUDr. Alenou Porostlou, advokátkou se sídlem Prostorná 4, Ostrava, proti žalovanému: Krajský úřad Moravskoslezského kraje, se sídlem 28. října 117, Ostrava, o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 17. 2. 2022, č. j. 22 A 24/2019 - 81, takto: I. Kasační stížnost se zamít á . II. Žalobkyni se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti ne p ři zn áv á . Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Kasační stížností se žalovaný (dále jen „stěžovatel“) domáhal zrušení v záhlaví označeného rozsudku, kterým Krajský soud v Ostravě (dále jen „krajský soud“) zrušil jeho rozhodnutí ze dne 21. 2. 2019, č. j. MSK 12914/2019. [2] Uvedeným rozhodnutím stěžovatel zamítl odvolání žalobkyně a potvrdil rozhodnutí Magistrátu města Ostravy (dále jen „správní orgán I. stupně“) ze dne 20. 12. 2018, č. j. SMO/847505/18/ŽÚ/TOM, kterým bylo podle §58 odst. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění rozhodném pro posuzovanou věc (dále jen „živnostenský zákon“), zrušeno živnostenské oprávnění žalobkyně s předmětem podnikání „Výroba obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ s oborem činnosti „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“. Důvodem zrušení bylo závažné porušení zákonných povinností, neboť žalobkyně organizovala zájezdy, ačkoliv k tomu neměla příslušné živnostenské oprávnění („Provozování cestovní kanceláře“ – živnost koncesovaná) a neměla sjednané pojištění záruky pro případ úpadku, které je pro cestovní kancelář povinné. [3] V odvolání žalobkyně mimo jiné namítala, že správní orgán I. stupně přikročil k nejtvrdšímu možnému postihu, čímž žalobkyni zamezil podnikat jako průvodkyně v oblasti cestovního ruchu; žalobkyně podnikala od roku 1996 a v rámci jejího podnikání jí nikdy nebylo nic vytýkáno, a proto se zrušením živnostenského oprávnění nesouhlasila. Stěžovatel námitce nepřisvědčil a v reakci na ni uvedl, že správní orgán I. stupně měl v jejím případě jedinou možnost, a to živnostenské oprávnění zrušit podle §58 odst. 3 živnostenského zákona. Nemohl provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu pozastavit, protože tato možnost se vztahuje pouze na situace, kdy podnikatel disponuje živnostenským oprávněním s širokým rozsahem činností. To však není případ žalobkyně, jejímž oborem činnosti je pouze „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“. II. Řízení před krajským soudem [4] Žalobkyně napadla výše uvedené rozhodnutí stěžovatele žalobou u krajského soudu. Namítala, že poskytovala pouze ubytování s doprovodnými službami a bylo pouze na klientech, zda si u partnerské cestovní agentury dokoupí dopravu či si dopravu zařídí jiným způsobem, a tím pádem poskytované služby není možno považovat za zájezd. Dále namítala, že lze přistoupit k postihu podle §58 odst. 3 živnostenského zákona pouze v důsledku závažného porušení povinností; v jejím případě se však o závažné porušení nejednalo. Nesouhlasila též s názorem stěžovatele, že bylo jedinou možností zrušit její živnostenské oprávnění, neboť pozastavení by přicházelo v úvahu jen v případě živnostenského oprávnění s širokým rozsahem činností. K tomu dále uvedla, že jejím oborem činnosti je „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“, přičemž porušení povinností souviselo pouze s provozováním cestovní agentury. Nabízelo se tedy přistoupit namísto zrušení živnostenského oprávnění k pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu. II.a. První rozsudek krajského soudu (ze dne 12. 3. 2020, č. j. 22 A 24/2019 - 39) [5] Krajský soud rozhodnutí stěžovatele zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení dle §76 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále též „s. ř. s.“). [6] Krajský soud neshledal důvodnými námitky, že nabízené služby nebylo možno považovat za zájezdy a že se žalobkyně nedopustila závažného porušení zákonných povinností. Při přezkumu námitky, že nemuselo být zrušeno její živnostenské oprávnění „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3“ (živnost volná), neboť bylo možno přistoupit k pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu, konstatoval, že je rozhodnutí stěžovatele v tomto ohledu nepřezkoumatelné. Krajský soud stěžovateli vytkl, že jeho rozhodnutí pracuje s pojmem „široký rozsah činností“, v jehož případě by podle stěžovatele pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu přicházelo v úvahu, aniž by jej vysvětlil. Soudu tak zůstalo utajeno, zda v případě volné živnosti podle stěžovatele pozastavení vůbec nepřichází v úvahu, resp. pokud v úvahu přichází, zda v případě nahlášení různých oborů činnosti či při větším počtu oddělitelných činností v rámci jednoho oboru činnosti. [7] Proti tomuto rozsudku brojil stěžovatel kasační stížností, na jejímž základě Nejvyšší správní soud (rozsudkem ze dne 12. 4. 2021, č. j. 5 As 116/2020 - 22) posledně citovaný rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Zavázal přitom krajský soud právním názorem, že napadené rozhodnutí stěžovatele není nepřezkoumatelné. Z rozhodnutí stěžovatele je zřejmé, že nelze přistoupit k pozastavení živnostenského oprávnění, pokud podnikatel disponuje jediným oborem činnosti, a je na krajském soudu, aby posoudil správnost tohoto stěžovatelova posouzení a dopad jeho případného pochybení na zákonnost žalobou napadeného rozhodnutí. II.b. Druhý rozsudek krajského soudu (ze dne 13. 7. 2021, č. j. 22 A 24/2019 - 58) [8] Krajský soud se následně žalobou zabýval znovu, přičemž rozhodnutí stěžovatele zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení dle §78 odst. 1 s. ř. s. Dospěl k závěru, že živnostenský zákon nevylučuje, aby obory činnosti byly dále děleny na další podmnožiny – jednotlivé činnosti. Žalobkyní ohlášený obor činnosti „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“ se skládá ze dvou oddělitelných činností, a to z „provozování cestovní agentury“ na straně jedné a „průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu“ na straně druhé. Průvodcovskou činnost lze obsahově oddělit od jiných služeb cestovního ruchu, a obstojí tedy také sama o sobě, a to i bez provozování jiných činností. Podle krajského soudu proto měl stěžovatel přistoupit jen k pozastavení provozování živnosti v rozsahu „Provozování cestovní agentury“. [9] Rovněž tento rozsudek byl ke kasační stížnosti stěžovatele Nejvyšším správním soudem opět zrušen a věc byla vrácena krajskému soudu k dalšímu řízení (viz rozsudek ze dne 17. 12. č. j. 5 As 246/2021 - 15). Zdejší soud dospěl k závěru, že obor činnosti „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“ nelze dělit na více dílčích součástí. Stěžovatel tedy nemohl pozastavit dílčí činnost „Provozování cestovní agentury“ a dílčí činnost „průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu“ ponechat bez jakéhokoliv postihu. II.c. Třetí rozsudek krajského soudu (ze dne 17. 2. 2022, č. j. 22 A 24/2019 - 81) [10] Krajský soud se žalobou zabýval potřetí, přičemž rozhodnutí stěžovatele znovu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení dle §78 odst. 1 s. ř. s. Za nesprávný označil názor stěžovatele, že v případě žalobkyně bylo možno živnostenské oprávnění pouze zrušit, neboť nelze „v odpovídajícím rozsahu“ pozastavit výkon živnosti, je-li zapsán jediný obor činnosti. Živnostenský zákon poskytuje živnostenskému úřadu značný prostor pro správní uvážení, neboť podle §58 odst. 3 tohoto zákona je na něm, zda v případě porušení povinností živnostníkem nepřistoupí k žádnému postihu či zda jeho živnostenské oprávnění zruší nebo v odpovídajícím rozsahu pozastaví provozování živnosti. Posledně zmíněné opatření je přitom středně přísné. Krajský soud nenalezl důvod, proč by odpovídající rozsah, v němž má k pozastavení provozování živnosti dojít, nemohl být roven celému rozsahu živnostenského oprávnění. Vzhledem k tomu, že stěžovatel založil své rozhodnutí na nesprávném právním názoru a přistoupil ke zrušení živnostenského oprávnění již jen kvůli tomu, že mírnější opatření podle něj v dané situaci z povahy věci nepřicházelo v úvahu, bylo nutno považovat žalobu za důvodnou. Je na stěžovateli, aby posoudil případ žalobkyně za použití celé škály možností, které §58 odst. 3 živnostenského zákona nabízí. III. Kasační stížnost [11] Stěžovatel proti rozsudku krajského soudu brojí kasační stížností. Podle jeho názoru je rozsudek krajského soudu nedostatečně odůvodněný, neboť krajský soud uvádí pouze, že stěžovatel nepřípustně zúžil výklad §58 odst. 3 živnostenského zákona, avšak vůbec nezdůvodňuje, v čem nepřípustnost této úvahy spočívá. Stěžovatel připustil možnost pozastavení výkonu činnosti, avšak zdůraznil, že v napadeném rozsudku zcela chybí jakékoliv zdůvodnění takového postupu. Krajský soud se ani nezabýval otázkou, zda je vůbec vhodné na daný případ uplatnit pozastavení výkonu živnosti. [12] Žalobkyně se ke kasační stížnosti nevyjádřila. IV. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [13] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že kasační stížnost byla podána včas, za stěžovatele jedná pověřená osoba s vysokoškolským právnickým vzděláním, které je podle zvláštních zákonů vyžadováno pro výkon advokacie, a jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná – a to přesto, že již v této věci dvakrát rozhodoval a podle §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. je kasační stížnost nepřípustná proti rozhodnutí, „jímž soud rozhodl znovu poté, kdy jeho původní rozhodnutí bylo zrušeno Nejvyšším správním soudem; to neplatí, je-li jako důvod kasační stížnosti namítáno, že se soud neřídil závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu“. [14] Možnost stěžovatele napadnout nové rozhodnutí krajského soudu byla omezena citovaným ustanovením, k jehož aplikaci se vyslovil Ústavní soud, který ve svém nálezu ze dne 8. 6. 2005, sp. zn. IV. ÚS 136/05, č. 119/37 SbNU 519, poukázal na to, že je jím zajištěno, aby se Nejvyšší správní soud nemusel znovu zabývat věcí, u které již vyslovil svůj právní názor závazný pro nižší soud, a to v situaci, kdy se nižší soud tímto právním názorem řídil. V nyní posuzované věci krajský soud zrušil rozhodnutí stěžovatele na základě zcela odlišného důvodu než v rozsudku předcházejícím – zrušovacím důvodem nyní nebylo, že stěžovatel mohl přistoupit k pozastavení části oboru činnosti živnosti volné, ale pochybení stěžovatele v tom smyslu, že mohl pozastavit provozování živnosti v rozsahu celého živnostenského oprávnění, a odůvodnění jeho rozhodnutí, že použití institutu pozastavení nepřicházelo v úvahu s ohledem na to, že nemohl být výkon živnosti pozastaven v odpovídajícím rozsahu, proto nemůže obstát. K tomuto právnímu názoru se Nejvyšší správní soud v předchozím řízení nemohl vyjádřit. [15] Za tohoto stavu není na místě vycházet ze zákazu opakované kasační stížnosti, z něhož judikatura dovodila nad rámec doslovného znění §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. výjimky mj. právě pro případ, kdy stěžovatel v předchozím řízení o kasační stížnosti neměl možnost určitou námitku uplatnit (viz výše zmíněný nález Ústavního soudu či usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2011, č. j. 1 As 79/2009 - 165, č. 2365/2011 Sb. NSS). [16] V posuzované věci není pochyb, že stěžovatel nemohl namítat nesprávné právní posouzení krajského soudu ohledně možnosti pozastavit provozování živnosti v rozsahu celého živnostenského oprávnění, neboť tento názor krajský soud v předchozím řízení vůbec nezformuloval. Nejvyšší správní soud proto považoval kasační stížnost za přípustnou, přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů, ověřil přitom, zda tento rozsudek netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti, a dospěl k následujícímu závěru. [17] Kasační stížnost není důvodná. [18] Nejvyšší správní soud konstatuje, že kasační stížnost předkládá k posouzení především otázku dostatečnosti odůvodnění krajského soudu. [19] Podle §58 odst. 3 věty první živnostenského zákona „[ž]ivnostenský úřad může živnostenské oprávnění zrušit nebo v odpovídajícím rozsahu provozování živnosti pozastavit, jestliže podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení koncese, tímto zákonem nebo zvláštními právními předpisy“. Podle krajského soudu může být odpovídajícím rozsahem, ve kterém je provozování živnosti pozastavováno, i rozsah stoprocentní, a lze tedy pozastavit živnostenské oprávnění v jeho celistvosti. Naproti tomu stěžovatel k výslovné odvolací námitce žalobkyně v rozhodnutí o odvolání uvedl, že v jejím případě nebylo možno k institutu pozastavení živnosti přistoupit, neboť měla zapsán jen jediný obor činnosti živnosti volné, a nebylo tedy možno provozování živnosti pozastavit v odpovídajícím rozsahu. [20] Nejvyšší správní soud se s názorem krajského soudu ztotožňuje. Možnost pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu byla do živnostenského zákona vtělena novelou provedenou zákonem č. 286/1995 Sb. Podle důvodové zprávy k této novele úprava zavádí „možnost pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu, což umožňuje fakticky zasáhnout jen v tom rozsahu, v jakém se podnikatel porušení právních předpisů dopustil, aniž by se mu celkově znemožňovalo provozování živnosti“. Z toho je zřejmé, že úmyslem zákonodárce bylo umožnit, aby se pozastavení mohlo vztahovat na část rozsahu živnostenského oprávnění, nikoliv aby pozastavení provozování živnosti bylo vyloučeno v rozsahu celého živnostenského oprávnění. [21] Ostatně v případě, kdy živnostenský úřad ke zrušení živnostenského oprávnění či pozastavení provozování živnosti přistupuje obligatorně (§58 odst. 2 živnostenského zákona), zákon formulaci „v odpovídajícím rozsahu“ neobsahuje, a pozastavení tak bezesporu přichází v úvahu ve vztahu k celému rozsahu živnostenského oprávnění; přitom není důvodu, proč by měl být živnostník, jehož živnost má být postižena podle nyní aplikovaného §58 odst. 3 živnostenského zákona znevýhodněn v tom smyslu, že má-li být postiženo celé jeho živnostenské oprávnění, lze jej pouze zrušit, nikoliv pozastavit provozování živnosti. [22] Nejvyšší správní soud je tedy přesvědčen, že rozhodným aspektem není pouze rozsah činností prováděných v rámci živnostenského oprávnění, ale rovněž (a především) závažnost porušení povinností, pro které k zásahu ze strany živnostenského úřadu dochází, dostatečnost ochrany práv třetích osob zvoleným institutem (pozastavením provozování živnosti či zrušením živnostenského oprávnění) a záruky poskytované podnikatelem, že dojde k nápravě protiprávního stavu či ukončení protiprávního jednání. Tento názor koneckonců zastává i komentářová literatura (srov. Kunštátová, T., Solomonová, K., Dickelt, F., Balada, L. Živnostenský zákon. Komentář 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2019, s. 180, marg. č. 3). [23] Nejvyšší správní soud upozorňuje, že správnost tohoto právního názoru v kasační stížnosti nezpochybňuje ani stěžovatel, neboť sám uvádí, že živnostenský zákon v daném případě „připouští možnost pozastavení výkonu živnosti“. Rozlišování mezi zrušením živnostenského oprávnění a pozastavením provozování živnosti v rozsahu celého živnostenského oprávnění přitom v žádném případě není samoúčelné, neboť se s oběma těmito opatřeními pojí různé následky: např. lze uvést §8 odst. 6 písm. a) živnostenského zákona, podle kterého „[n]estanoví-li zvláštní právní předpis jinak, nemůže po dobu 3 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění stejnou živnost provozovat fyzická nebo právnická osoba, které bylo zrušeno živnostenské oprávnění podle §58 odst. 2 nebo 3“. Takový následek pozastavení provozování živnosti nemá, naopak jej lze stanovit na dobu maximálně jednoho roku (§58 odst. 8 živnostenského zákona). [24] Lze tedy uzavřít, že stěžovatel v kasační stížnosti (byť nepřímo) uznal chybnost odůvodnění svého rozhodnutí, které vycházelo z předpokladu, že pozastavení provozování živnosti přichází v úvahu jen tam, kde lze část činnosti pozastavit a část ponechat bez postihu. Podle stěžovatele je však i tak rozsudek krajského soudu stižen nezákonností, neboť krajský soud dostatečně neodůvodnil, proč je výklad stěžovatele nepřípustný a proč bylo v případě žalobkyně třeba přistoupit pouze k pozastavení provozování živnosti, a nikoliv ke zrušení živnostenského oprávnění. [25] K tomu zdejší soud předně poznamenává, že krajský soud stručně uvedl důvody, pro které se neztotožňuje s názorem prezentovaným stěžovatelem v jeho rozhodnutí, neboť představil výklad, v jehož kontextu (zcela opačný) názor stěžovatele nemohl obstát. Z tohoto hlediska je tedy napadený rozsudek odůvodněn dostatečně. [26] Nejvyšší správní soud se dále zabýval otázkou, zda měl krajský soud podrobně odůvodnit, proč bylo v případě žalobkyně vhodné přistoupit pouze k pozastavení provozování živnosti. Podle §58 odst. 3 živnostenského zákona je na správním uvážení živnostenského úřadu, zda přistoupí ke zrušení živnostenského oprávnění či k pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu. Právě možnost volby mezi více zákonem předvídanými eventualitami je správnímu uvážení inherentní. Správnost správního uvážení je ze soudního přezkumu vyjmuta – správní soudy mohou pouze ověřit, zda nedošlo k překročení zákonných mezí či zneužití tohoto uvážení (§78 odst. 1 věta druhá s. ř. s.). [27] V nyní posuzované věci stěžovatel na správní uvážení zcela rezignoval. Podle jeho názoru neměly v dané situaci správní orgány na výběr, neboť pozastavení provozování činnosti v odpovídajícím rozsahu nepřicházelo v úvahu, musel tedy přistoupit k přísnějšímu opatření – zrušení živnostenského oprávnění. Jak však vyplývá z výše uvedeného, prostor pro správní uvážení při výběru mezi uvedenými opatřeními dán byl, a správní orgány jej tak měly přezkoumatelným způsobem provést; to platí tím spíše, že se jedna z odvolacích námitek týkala přímo možnosti volby mezi zrušením živnostenského oprávnění a pozastavením provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu. [28] Krajský soud nepochybil, pokud sám neposuzoval, zda je v daném případě přiléhavé přistoupit k pozastavení provozování živnosti. Jeho úkolem bylo posoudit zákonnost rozhodnutí správních orgánů, nikoliv napravit jejich chyby. Jak uvedl Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 27. 8. 2009, č. j. 4 As 30/2008 - 102, „žalobu nelze zamítnout z jiných skutkových a právních důvodů, o které své rozhodnutí správní orgán neopřel a ani se jimi nezabýval “. Uvedené platí tím spíše, že se v posuzované věci jednalo o chybějící správní posouzení, které správní soud nemůže nejen přezkoumat z hlediska jeho správnosti, ale ani jej nemůže sám nahradit vlastním uvážením. Naopak, pokud by krajský soud posuzoval vhodnost jednotlivých opatření, mezi nimiž měl rozhodovat stěžovatel, fakticky by nahrazoval správní uvážení, a postupoval by tak v rozporu s principem dělby moci mezi exekutivou a justicí, neboť by učinil uvážení, které zákonodárce vyhradil pouze správním orgánům (obdobně srov. nález Ústavního soudu ze dne 16. 3. 2006, sp. zn. IV. ÚS 49/04, N 62/40 SbNU 607). [29] Jak vyplývá z výše uvedeného, krajský soud založil svůj rozsudek na správném a dostatečně odůvodněném právním názoru a v situaci, kdy stěžovatel kvůli nesprávnému právnímu posouzení věci rezignoval na svou povinnost učinit přezkoumatelné správní uvážení, krajskému soudu nezbývalo než stěžovatelovo rozhodnutí zrušit a věc mu vrátit k dalšímu řízení; v něm je úkolem stěžovatele jakožto odvolacího orgánu, aby znovu rozhodl o odvolání žalobkyně a s ohledem na obsah jejího odvolání a veškeré skutkové okolnosti implikující závažnost celé věci dostatečně zvážil (a také odůvodnil), zda bylo opravdu nutno přistoupit ke zrušení živnostenského oprávnění, anebo naopak postačovalo přijetí mírnějšího opatření v podobě pozastavení provozování živnosti žalobkyně (byť v rozsahu celého živnostenského oprávnění) – viz výše. V. Závěr a náklady řízení [30] S ohledem na výše uvedené Nejvyšší správní soud uzavírá, že neshledal kasační stížnost důvodnou, a proto ji podle §110 odst. 1 poslední věty s. ř. s. zamítl. [31] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti Nejvyšší správní soud rozhodl podle §60 odst. 1 věty první s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl úspěch ve věci, nemá proto právo na náhradu nákladů řízení. Žalobkyně měla ve věci plný úspěch, avšak žádné náklady jí v souvislosti s řízením o kasační stížnosti nevznikly, Nejvyšší správní soud jí proto náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3, §120 s. ř. s.) V Brně dne 23. srpna 2022 JUDr. Viktor Kučera předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Pozastavení provozování živnosti v odpovídajícím rozsahu podle §58 odst. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, lze s ohledem na individuální okolnosti věci aplikovat jako mírnější opatření i v případě, že tím bude pozastaveno provozování živnosti v rozsahu celého živnostenského oprávnění.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.08.2022
Číslo jednací:5 As 83/2022 - 20
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Prejudikatura:4 As 30/2008 - 102

5 As 116/2020 - 22
5 As 246/2021 - 15
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:5.AS.83.2022:20
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024