Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.09.2022, sp. zn. 8 Azs 374/2021 - 25 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:8.AZS.374.2021:25

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:8.AZS.374.2021:25
sp. zn. 8 Azs 374/2021-25 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jitky Zavřelové a soudců Petra Mikeše a Milana Podhrázkého v právní věci žalobce: E. H., zastoupený JUDr. Irenou Strakovou, advokátkou se sídlem Karlovo náměstí 287/18, Praha 2, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 5. 8. 2021, čj. MV-50652-9/OAM-2021, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 16. 11. 2021, čj. 33 A 32/2021-29, takto: I. Kasační stížnost se o dm ít á . II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1 ] Rozhodnutím Policie ČR, Ředitelství služby cizinecké policie, Přijímací středisko cizinců Zastávka (dále jen „prvostupňový správní orgán“) ze dne 15. 6. 2021, čj. CPR-3108-25/ČJ-2021-931200-SV, bylo podle §119 odst. 1 písm. b) bodu 3 a 4 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (dále též „zákon o pobytu cizinců“), rozhodnuto o správním vyhoštění žalobce a stanovena doba dvou let, po kterou mu nelze umožnit vstup na území členských států Evropské unie. Odvolání žalobce žalovaný shora označeným rozhodnutím zamítl jako opožděné. [2 ] Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu k Městskému soudu v Praze, který ji postoupil Krajskému soudu v Brně. Tento soud žalobu výše uvedeným rozsudkem zamítl. [3] Žalobce (dále „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost. Namítal, že krajský soud věc nesprávně posoudil, neboť v bodě 28 napadeného rozsudku citoval právní názor Ústavního soudu vyslovený v nálezu ze dne 07. 4. 2009, sp. zn. I. ÚS 669/09, který na uvedený případ nedoléhal. Předmětem sporu v této věci totiž bylo chybně uvedené poučení o možnosti podat opravný prostředek, vzhledem k chybějící datové schránce Přijímacího střediska cizinců Zastávka. Stěžovatel v kasační stížnosti dále uvedl, že skutečnost, že v řízení před správním orgánem byl zastoupen advokátem, neznamenala, že chybné údaje o příslušné součásti Policie České republiky, které poučení obsahovalo, byly zhojeny s ohledem na jeho právní zastoupení. [4] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že ze správního spisu plyne bezpečný závěr o tom, že odvolání stěžovatele bylo správnímu orgánu podáno opožděně po marném uplynutí lhůty. S ohledem na to se žalovaný podané odvolání odmítl jako opožděné. Krajský soud v postupu správního orgánu vady řízení ani nezákonnost neshledal. Žalovaný se s jeho názory ztotožnil a navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. [5] Kasační stížnost je nepřípustná. [6] Kasační stížnost je opravným prostředkem proti pravomocnému rozhodnutí krajského soudu ve správním soudnictví (§102 s. ř. s.). Důvody pro podání kasační stížnosti soudní řád správní taxativně vymezuje v ustanovení §103 odst. 1. Kasační stížnost lze podat z důvodu tvrzené nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení [§103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.], z důvodu vážných vad správního řízení, pro které mělo být rozhodnutí správního orgánu soudem zrušeno [§103 odst. 1 písm. b) s. ř. s.], z důvodu zmatečnosti řízení před soudem [§103 odst. 1 písm. c) s. ř. s.], z důvodu nepřezkoumatelnosti soudního rozhodnutí nebo vážných procesních vad v řízení před soudem [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.], a konečně též z důvodu nezákonnosti rozhodnutí o odmítnutí návrhu nebo o zastavení řízení [§103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.]. [7] Aby byla kasační stížnost způsobilá k projednání, musí kvalifikovaným způsobem zpochybňovat rozhodnutí krajského soudu, proti němuž byla podána. Stěžovatel je povinen uvést konkrétní argumentaci zpochybňující závěry vyslovené v napadeném rozhodnutí krajského soudu (srov. např. rozsudky NSS z 15. 2. 2017, čj. 1 Azs 249/2016-38, bod 12, nebo z 29. 1. 2015, čj. 8 Afs 25/2012-351, bod 140 a judikaturu tam citovanou). Pokud tak neučiní je kasační stížnost nepřípustná dle §104 odst. 4 s. ř. s., neboť se opírá o jen jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103 s. ř. s, nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl (stejně např. rozsudek NSS ze 4. 3. 2004, čj. 1 Azs 23/2004-55). [8] V podané kasační stížnosti stěžovatel nezpochybňuje zákonnost napadeného rozsudku. Kasační stížnost totiž postrádá polemiku se závěry krajského soudu, na kterých je postaven napadený rozsudek. Krajský soud v napadeném rozsudku reagoval na žalobní námitky, ve kterých stěžovatel s odkazem na §40 odst. 1 písm. d) zákona č. 500/2004, správní řád, tvrdil vážné důvody, proč nemohl učinit podání u místně a věcně příslušného správního orgánu a byla tedy zachována lhůta pro podání odvolání u správního orgánu vyššího stupně, tedy u žalovaného. Tyto důvody stěžovatel spatřoval v tom, že prvostupňový správní orgán, uvedený v poučení o možnosti podat odvolání (tedy podle stěžovatele Přijímací středisko Zastávka), neměl datovou schránku. Krajský soud uvedl, že podle §165 písm. b) zákona o pobytu cizinců je zřejmé, že Ředitelství cizinecké policie, Přijímací středisko Zastávka není přímou organizační složkou Ministerstva vnitra, nýbrž z organizačního i funkčního hlediska samostatným správním orgánem. Dodal dále, že údaje o prvostupňovém správním orgánu byly v poučení náležitě uvedeny a že tímto prvostupňovým orgánem je Ředitelství služby cizinecké policie, přičemž související údaje označují adresu pro případné doručování písemností. [9] Proti těmto rozhodovacím důvodům kasační stížnost ovšem nebrojí. Kasační námitky se s nimi zcela míjí. Námitka, v níž stěžovatel tvrdí, že zastoupení advokátem nemůže zhojit chybně uvedené údaje v poučení, nemá oporu v rozsudku krajského soudu, který nikde neuvádí, že zastoupení advokátem by zhojilo případné vady v poučení. Krajský soud totiž žádné takové vady neshledal a zmínka o zastoupení advokátem byla pouze určitým podivem nad tím, že by advokátka z poučení neseznala, kdo byl prvostupňovým správním orgánem, a to v situaci, kdy v pořadí první odvolání na základě stejného poučení tatáž zástupkyně podala řádně a včas právě do datové schránky prvostupňového správního orgánu. Vedle toho stěžovatel stručně brojil již jen proti odkazu na nález ÚS sp. zn. III. US 150/99. Na ten ale krajský soud poukázal na závěr pouze podpůrně a per analogiam, a to v návaznosti na svůj závěr, že žalovanému, který obdržel odvolání v poslední den lhůty v 22:58 hodin, nelze vytýkat, že se mu ještě v zákonné lhůtě nepodařilo odvolání zaslat věcně a místně příslušnému prvostupňovému orgánu. Ani proti tomu stěžejnímu závěru ovšem stěžovatelka nic konkrétního nenamítla. [10] Vzhledem k tomu, že stěžovatelka opřela svou kasační stížnost jen o jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103 s. ř. s., Nejvyšší správní soud její kasační stížnost vyhodnotil jako nepřípustnou (§104 odst. 4 s. ř. s.), a odmítl ji [§46 odst. 1 písm. d) ve spojení s §120 s. ř. s.]. [11] O nákladech řízení rozhodl soud v souladu s §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků řízení nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně 8. září 2022 Jitka Zavřelová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.09.2022
Číslo jednací:8 Azs 374/2021 - 25
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:8.AZS.374.2021:25
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024