Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 17.01.2022, sp. zn. Konf 32/2021 - 9 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:KONF.32.2021:9

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:KONF.32.2021:9
sp. zn. Konf 32/2021 - 9 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, složený z předsedy Mgr. Radovana Havelce a soudců JUDr. Pavla Simona, Mgr. Víta Bičáka, JUDr. Romana Fialy, Mgr. Jitky Zavřelové a JUDr. Tomáše Rychlého, rozhodl o návrhu Městského soudu v Praze, jako soudu rozhodujícího ve správním soudnictví, na rozhodnutí kompetenčního sporu mezi ním a Obvodním soudem pro Prahu 6 a Městským soudem v Praze, jako soudy rozhodujícími v občanském soudním řízení, a dalších účastníků řízení vedeného u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 6 Ad 1/2020, o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, žalobce Ing. T. U., a žalovaného ministra obrany, se sídlem Praha 6, Tychonova 221/1, takto: Návrh se od m ít á . Odůvodnění: [1] Podáním doručeným dne 27. 12. 2021 zvláštnímu senátu pro rozhodování některých kompetenčních sporů (dále jen „zvláštní senát“) navrhuje Městský soud v Praze, jako soud rozhodující ve správním soudnictví (dále též jen „navrhovatel“), aby zvláštní senát rozhodl tvrzený spor o pravomoc podle §1 odst. 1 písm. b) zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů (dále jen „zákon č. 131/2002 Sb.“), který měl vzniknout mezi ním a Obvodním soudem pro Prahu 6 a Městským soudem v Praze, jako soudy rozhodujícími v občanském soudním řízení, ve věci žaloby proti rozhodnutí ministra obrany ze dne 15. 11. 2019, č. j. MO 295499/2019-8694, vedené u Městského soudu v Praze pod sp. zn. 6 Ad 1/2020. [2] Z obsahu předloženého spisu Obvodního soudu pro Prahu 9 sp. zn. 9 C 193/2016 zvláštní senát zjistil, že žalobou podanou u Okresního soudu v Mostě dne 27. 8. 2015 se žalobce domáhal po žalované České republice – Ministerstvu obrany: (a) zaplacení 176 720 Kč s příslušenstvím, jakožto „ušlého zisku“ na hodnostním příplatku, platovém stupni a příplatku za vedení, z titulu nezákonného (úředního) postupu, respektive nezákonného rozhodnutí tehdejší žalované, (b) zaplacení 330 020 Kč, jakožto zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou a morální újmu a diskriminaci plynoucí ze shora uvedeného jednání tehdejší žalované, (c) uložení povinnosti tehdejší žalované zahrnout prostřednictvím Vojenského úřadu pro sociální zabezpečení do příjmů žalobce za rok 2015 částku 63 780 Kč a na tomto základě přepočítat a nově stanovit „výsluhové náležitosti“ žalobce a vzniklý rozdíl, počínaje dnem 1. 1. 2016, žalobci doplatit; rozšířením žaloby se žalobce dále (d) domáhal, aby bylo tehdejší žalované a řediteli Vojenského zpravodajství uloženo se žalobci omluvit. Obvodní soud pro Prahu 6 (jemuž byla žaloba postoupena) usnesením ze dne 5. 10. 2017, č. j. 9 C 193/2016 - 31, řízení zastavil (výrok I.) s tím, že po právní moci tohoto usnesení bude věc, pokud jde o žalobní nároky ad a) až c), postoupena ministru obrany. Výrokem ad III. obvodní soud nepřipustil změnu žaloby, spočívající v jejím rozšíření [ad bod d) výše] a rozhodl dále o nákladech řízení (výrok IV.). K odvolání tehdejší žalované Městský soud v Praze usnesením ze dne 3. 1. 2018 č. j. 11 Co 462/2017 - 43, usnesení obvodního soudu změnil tak, že se řízení, pokud jde o žalobní nárok ad b) nezastavuje a v tomto rozsahu se věc nepostupuje ministru obrany; ve zbytku bylo (s výjimkou výroku o nákladech řízení) usnesení obvodního soudu potvrzeno. Usnesením odvolacího soudu tak došlo k pravomocnému zastavení řízení v rozsahu žalobních nároků a) a c) s tím, že v tomto rozsahu bude věc postoupena k dalšímu řízení ministru obrany. Odvolací soud aproboval názor obvodního soudu, že žalobní nároky a) a c) mají svůj původ ve služebním poměru žalobce, který je vztahem veřejnoprávním, a tedy spory z něj povstalé nepředstavují spor z právních vztahů uvedených v §7 o. s. ř. [3] Zvláštní senát dále z předloženého spisu Ministerstva obrany zjistil, že ředitel Vojenského zpravodajství, poté, co mu věc byla postoupena soudem, rozhodnutím ze dne 20. 6. 2018, č. j. 63-3/2018-4730, rozhodl, že žalobce (I.) nemá právo na náhradu škody ve výši 176 720 Kč s příslušenstvím za ušlý zisk v hodnostním příplatku, platovém stupni a příplatku za vedení, a že (II.) nemá právo na zahrnutí částky 63 780 Kč do svého příjmu za rok 2015, ani na přepočítání a nové stanovení výsluhových náležitostí a doplacení rozdílu, počínaje dnem 1. 1. 2016. Toto rozhodnutí bylo rozhodnutím ministra obrany ze dne 11. 9. 2018, č. j. MO 233709/2018-8694, zrušeno pro nepřezkoumatelnost a věc byla prvoinstančnímu orgánu vrácena k dalšímu řízení. Ředitel Vojenského zpravodajství rozhodnutím ze dne 20. 8. 2019, č. j. 63-11/2018-4730, rozhodl stejně jako ve svém předcházejícím rozhodnutí. Své rozhodnutí odůvodnil tím, že platové poměry žalobce odpovídaly jeho tehdejšímu služebnímu zařazení, platebním výměrům i vydaným personálním rozkazům; tyto akty nebyly zrušeny a je proto u nich presumována jejich zákonnost. Pokud tedy byl vyplácený plat žalobce s těmito akty v souladu, nelze hovořit o nesprávném úředním postupu. Odvolání proti tomuto rozhodnutí ministr obrany rozhodnutím ze dne 15. 11. 2019, č. j. MO 295499/2019-8694, zamítl a toto rozhodnutí potvrdil. [4] Konečně, ze spisu navrhovatele zvláštní senát ověřil, že žalobce u tohoto soudu napadl rozhodnutí ministra obrany ze dne 15. 11. 2019, č. j. MO 295499/2019-8694, správní žalobou; věc je vedena pod sp. zn. 6 Ad 1/2020. [5] Navrhovatel v návrhu na zahájení kompetenčního sporu uvedl, že nesouhlasí s právním názorem, podle kterého by žalobcem uplatněné nároky nemohly být posuzovány podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nezákonným postupem (dále jen „zákon č. 82/1998 Sb.“), ale pouze v režimu zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání (dále jen „zákon č. 221/1999 Sb.“). Má za to, že pravomoc služebních funkcionářů je omezena pouze na rozhodování o nárocích souvisejících se zákonem o vojácích z povolání. §112 tohoto zákona, ze kterého vycházeli oba služební funkcionáři, dopadá pouze na případy, kdy došlo ke škodě porušením právních povinností. K tomu však v posuzované věci nedošlo (žalobci byl plat vyplácen v souladu s jeho tehdejším zařazením na základě platových výměrů a pravomocných personálních rozkazů); ani žalobce nic takového netvrdí. Žalobcovy nároky ve správním řízení věcně posouzeny nebyly, neboť služební funkcionáři vycházeli z toho, že mu žádná škoda v režimu zákona o vojácích z povolání nevznikla; možnost projednat věc dle obecné úpravy náhrady škody cestou aplikace zákona č. 82/1998 Sb., byla žalobci odepřena rozhodnutím civilních soudů. Žalobce přitom své nároky uplatňoval výslovně dle zákona č. 82/1998 Sb., soudy však nesprávně postupovaly tak, jako by byly uplatňovány podle zákona č. 221/1999 Sb. Z těchto důvodů navrhovatel popírá svou pravomoc vydat ve věci rozhodnutí a navrhuje, aby zvláštní senát rozhodl tak, že příslušným rozhodnout v této věci je soud v občanském soudním řízení. [6] Zvláštní senát se nejprve zabýval otázkou, zda jsou splněny podmínky pro vydání rozhodnutí o kompetenčním sporu, přičemž vycházel z následujících skutečností a úvah: [7] Podle §1 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb., se podle tohoto zákona postupuje při kladných nebo záporných kompetenčních sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost (dále jen „pravomoc“) vydat rozhodnutí, jehož stranami jsou: a) soudy a orgány moci výkonné, územní, zájmové nebo profesní samosprávy, b) soudy v občanském soudním řízení a soudy ve správním soudnictví. [8] Z ustanovení §1 odst. 2 téhož zákona plyne, že kompetenčním sporem je buď spor, ve kterém si jedna strana osobuje pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků, o níž již druhá strana vydala pravomocné rozhodnutí (pozitivní kompetenční spor), anebo spor, ve kterém jeho strany popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků (spor negativní). [9] Takto vymezené kompetenční spory projednává a rozhoduje zvláštní senát (srov. §2 odst. 1 tohoto zákona). Ten pak rozhodne, kdo je příslušný vydat rozhodnutí ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení (§5 odst. 1 téhož zákona). [10] Esenciální podmínkou pro to, aby byla založena pravomoc zvláštního senátu, je tedy existence kompetenčního sporu. Ten podle názoru zvláštního senátu v dané věci nevznikl. [11] Z toho, co bylo uvedeno výše, je zřejmé, že v dané věci svou pravomoc projednat a rozhodnout některé nároky žalobce popřely pouze civilní soudy; služební funkcionáři, kterým byla věc v tomto rozsahu postoupena, svou pravomoc nepopřeli, nároky žalobce věcně projednali a ve věci rozhodli. V tomto smyslu tedy žádný kompetenční spor nevznikl, přičemž služebním funkcionářům nic nebránilo, aby takový spor případně sami vyvolali, pokud by měli za to, že jejich pravomoc, respektive věcná příslušnost, k projednání a rozhodnutí věci, není dána. [12] Kompetenční spor nicméně nevznikl ani následně mezi navrhovatelem (správním soudem) a civilními soudy. Předmětem řízení vedeného navrhovatelem je přezkum zákonnosti rozhodnutí služebního funkcionáře (ministra obrany), respektive řízení, které jeho vydání předcházelo, v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu dle části třetí hlavy druhé dílu prvního s. ř. s. Má-li správní soud za to, že rozhodnutí civilních soudů je chybné, tedy že věc jimi měla být projednána, a nebyla proto založena věcná příslušnost (a tedy i pravomoc) služebních funkcionářů, nic mu nebrání, aby z tohoto důvodu rozhodnutí žalovaného, potažmo též prvoinstanční správní rozhodnutí, deklaroval jako nicotná. Předmět řízení vedeného navrhovatelem (přezkum zákonnosti správních rozhodnutí) se míjí s předmětem řízení vedeného civilními soudy (posouzení důvodnosti žalobcem uplatněných nároků); nic na tom nemění ani fakt, že se civilní soudy těmito nároky věcně nezabývaly a řízení zastavily pro nedostatek podmínek řízení. [13] Kompetenční spor by (objektivně) vznikl až ve chvíli, kdy by navrhovatel shora uvedeným způsobem (tj. vyslovením nicotnosti správních rozhodnutí) postupoval (zvláštní senát se ovšem ke správnosti takového postupu nikterak nevyjadřuje). V této situaci by totiž byl povinen podat návrh na rozhodnutí kompetenčního sporu služební funkcionář, neboť na straně jedné by byl vázán pravomocnými usneseními civilních soudů o postoupení věci, na straně druhé závazným právním názorem správního soudu o nedostatku své pravomoci (viz legislativní zkratka uvedená v §1 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.). Teprve v tomto okamžiku by se zvláštní senát mohl autoritativně vyjádřit k tomu, který orgán veřejné moci je povolán nároky žalobce projednat a rozhodnout. [14] Je tedy evidentní, že za daného stavu věci mezi navrhovatelem (soudem rozhodujícím ve správním soudnictví) a soudy rozhodujícími v občanském soudním řízení kompetenční spor nevznikl. Není proto splněna esenciální podmínka pro aktivaci rozhodovací pravomoci zvláštního senátu vyplývající z §1 odst. 2 zákona č. 131/2002 Sb. (viz bod [8] výše). [15] Vzhledem k uvedeným skutečnostem zvláštnímu senátu nezbylo, než návrh na zahájení řízení o kompetenčním sporu odmítnut [§4 zákona č. 131/2002 Sb., a §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s.], neboť nejsou splněny podmínky takového řízení. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 17. ledna 2022 Mgr. Radovan Havelec předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:17.01.2022
Číslo jednací:Konf 32/2021 - 9
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo obrany
Městský soud v Praze
Městský soud v Praze
Ministerstvo obrany
Prejudikatura:Konf 20/2007 - 8
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:KONF.32.2021:9
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024