ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.28.94
sp. zn. Pl. ÚS 28/94
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu o návrhu přednostky Okresního úřadu v Českých Budějovicích na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Vrábče o poplatku za odvoz a skládkování domovního odpadu, přijaté dne 22. 4. 1994, která nabyla účinnosti dne 9. 5. 1994, takto:
Obecně závazná vyhláška obce Vrábče o poplatku za odvoz a
skládkování tuhého domovního odpadu, přijatá Obecním
zastupitelstvem ve Vrábči dne 22. 4. 1994, s e z r u š u j e
dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
Dne 18. 11. 1994 obdržel Ústavní soud České republiky návrh
přednostky Okresního úřadu České Budějovice na zrušení obecně
závazné vyhlášky obce Vrábče o poplatku za odvoz a skládkování
tuhého domovního odpadu.
Vyhláška byla přijata Obecním zastupitelstvem ve Vrábči dne
22. 4. 1994 a nabyla účinnosti dnem 9. 5. 1994. V obci byla
vyvěšena od 23. 4. 1994 do 9. 5. 1994.
Okresní úřad České Budějovice podle ustanovení §62 odst. 1
zákona č. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dne 11. 10.
1994 pozastavil výkon výše uvedené vyhlášky, a to z důvodu jejího
rozporu s ustanovením §2 odst. 7 zákona č. 238/1991 Sb. o
odpadech.
Dne 14. 11. 1994 sdělil písemně starosta obce Vrábče
Okresnímu úřadu v Českých Budějovicích, že citovaná obecně
závazná vyhláška nebyla obecním zastupitelstvem zrušena.
S ohledem na tuto skutečnost podala přednostka Okresního úřadu v
Českých Budějovicích návrh, aby Ústavní soud ČR zrušil obecně
závaznou vyhlášku obce Vrábče o poplatku za odvoz a skládkování
tuhého domovního odpadu.
Ústavní soud České republiky zaslal návrh přednostky
Okresního úřadu v Českých Budějovicích obci Vrábče, jako
účastníku řízení, k vyjádření a požádal ji i Okresní úřad
v Českých Budějovicích, ve smyslu §44 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o písemný souhlas k tomu, aby Ústavní soud mohl
o návrhu rozhodnout na neveřejném zasedání pléna. Oba účastníci
řízení vyslovili svůj písemný souhlas s projednáním návrhu na
neveřejném zasedání Ústavního soudu, a to obec Vrábče doporučeným
dopisem ze dne 16. 12. 1994 a přednostka Okresního úřadu
v Českých Budějovicích dopisem doručeným dne 15. 12. 1994.
Obec Vrábče ve svém vyjádření ze dne 13. 12. 1994 sdělila, že
napadenou obecně závaznou vyhlášku vydala z těch důvodů, aby
všichni občané, kteří v obci bydlí nebo sem dojíždí na rekreaci,
zaplatili za jimi vyprodukovaný odpad přiměřený poplatek, a tím
se zamezilo vytváření černých skládek.
Ústavní soud ČR již ve svém nálezu, uveřejněném v částce 38
pod číslem 120/1994 Sb., který nabyl účinnosti dnem 10. 6. 1994,
řešil problematiku vydané obecně závazné vyhlášky obce Raškovice
o likvidaci tuhého komunálního odpadu a místním poplatku za jeho
odvoz. Citovaným nálezem byla tato obecně závazná vyhláška
zrušena, neboť její jednotlivé články byly shledány v rozporu
s Ústavou ČR, Listinou základních práv a svobod a §16 odst. 2
zákona č. 367/1990 Sb. o obcích a s ustanovením §1 zákona č.
565/1990 Sb. o místních poplatcích.
Předložený návrh posoudil Ústavní soud ČR podle ustanovení
čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR. V čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR se
uvádí, že orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích
zákona vydávat právní předpisy , jsou-li k tomu zákonem zmocněny.
V čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR je upraveno právo zastupitelstva v
mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.
Do samostatné působnosti obce patří mimo jiné i povinnost
zajišťovat čistotu obce, odvoz domovních odpadů a jejich
nezávadnou likvidaci ( §14 odst. 1, písm. r) zákona č. 367/1990
Sb.) a rovněž stanovení druhů místních poplatků a jejich sazeb
podle zvláštního zákona , t.j. zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších změn ( §14 odst., 1 písm. h)
zákona č. 367/1990 Sb.). V souladu se samostatnou působností může
obec tuto problematiku upravit pomocí obecně závazné vyhlášky. Ve
smyslu ustanovení §16 odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb. o obcích,
( ve znění pozdějších předpisů ) musí být obecně závazná vyhláška
v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými
ústředními orgány státní správy k jejich provedení.
Napadená obecně závazná vyhláška obce Vrábče, ve svém čl.I -
III, stanoví poplatky za odvoz a skládkování odpadu , určuje
jejich sazbu v závislosti na vlastnictví nemovitosti a počtu
obytných jednotek v ní. V čl. IV obecné závazné vyhlášky je
upravena splatnost poplatku, režim jeho vybírání a výše sankce za
jeho nezaplacení.
Stanovení místních poplatků , určení jejich výše, sazby,
způsob jejich vybírání upravuje zákon č. 565/1990 Sb.,o místních
poplatcích , ve znění změn. V §1 tohoto zákona, který taxativně
vypočítává místní poplatky, které obec může upravit svou obecně
závaznou vyhláškou, poplatek za odvoz tuhého komunálního odpadu
uveden není. Oprávnění obce stanovit poplatky za odvoz tuhého
domovního odpadu nevyplývá ani ze zákona č. 238/1991 Sb. o
odpadech. Je tedy zcela nepochybné, že obec Vrábče upravila svoji
obecně závaznou vyhláškou okruh otázek, které není oprávněna
vyhláškou řešit. To znamená, že napadená obecně závazná vyhláška
obce Vrábče o poplatku za odvoz a skládkování tuhého domovního
odpadu je v přímém rozporu se zákonem č. 565/1990 Sb. o místních
poplatcích.
Ústavní soud České republiky rozhodl tak, že obecně závazná
vyhláška obce Vrábče o poplatku za odvoz a skládkování tuhého
domovního odpadu se zrušuje dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce
zákonů.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu České republiky se nelze odvolat.
V Brně dne 17. 1. 1995