infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, errUsPouceni, infUsKratkeRadky-279-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.10.1995, sp. zn. Pl. ÚS 3/95 [ nález / KLOKOČKA / výz-2 ], paralelní citace: N 59/4 SbNU 91 [ 265/1995 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.3.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Malé pivovary - zákonné zmocnění k vydání prováděcího právního předpisu

Právní věta Prováděcí předpis je přitom článkem 79 odst. 3 Ústavy ČR vázán pouze k takové podrobnější úpravě, jež se pohybuje "na základě a v mezích zákona". První pojmová náležitost (produkce do 200 000 hl) je zákonem rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo vyhláškou specifikovat podrobnosti. Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž "nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce a tím se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv zákonodárce. Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných oblastech života společnosti.

ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.3.95
sp. zn. Pl. ÚS 3/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 11. října 1995 v plénu o návrhu prezidenta republiky na zrušení: 1. §2 písm. i), části §33 týkající se malých nezávislých pivovarů podle §2 písm. i) a §33a zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č. 199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a zákona č. 260/1994 Sb. 2. čl. II bodů 2,3,4,5 a 6 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, za účasti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, takto: 1) Dnem 1. ledna 1996 se z r u š u j e článek II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. 2) Vyslovuje se, že vyhláška Ministerstva zemědělství č. 111/1995 Sb., kterou se stanoví právní a ekonomické podmínky nezávislosti malých nezávislých pivovarů, pozbývá platnosti současně. 3) Ve zbývající části se návrh zamítá. Odůvodnění: I. Prezident republiky, využiv svého práva, přiznaného mu ustanovením §64 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, podal dne 20. ledna 1995 podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky návrh na zrušení 1. §2 písm. i), části §33 týkající se malých nezávislých pivovarů podle §2 písm. i) a §33a zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č. 199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a zákona č. 260/1994 Sb., 2. čl.II bodů 2,3,4,5 a 6 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pro rozpor s čl. 1 Listiny základních práv a svobod, čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky a, jak vyplývá z textu návrhu, také s čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Návrh na zrušení jednotlivých ustanovení zákona pro rozpor s ústavním zákonem lze rozčlenit do dvou okruhů: a) Zákon o spotřebních daních ve znění napadené novely zavádí diferencovanou nižší daň pro malé nezávislé pivovary, jejichž roční výstav (produkce) piva není větší než 200 000 hl, což je podle navrhovatele v rozporu s principem rovnosti v právech podle čl. 1 Listiny základních práv a svobod. Navrhovatel namítl, že zatímco podle předchozí právní úpravy spotřebních daní u všech vybraných výrobků včetně piva byly sazby daně a její odstupňování závislé výlučně na vlastnostech těchto výrobků, nová právní úprava zavedla u piva, a jen u něho, další hledisko daňové diferenciace, totiž rozsah roční produkce. Uvedl, že zásada rovnosti v právech, která patří k základním zásadám moderních demokratických právních soustav, se pojímá tak, že jde o rovnost subjektů relativní, která je chápána ve vztahu k určité právní normě a která vyžaduje, aby bylo uplatňováno stejné právo za stejných faktických poměrů a v této souvislosti poukázal na nález Ústavního soudu ČSFR, publikovaný pod č. 11/1992 Sbírky usnesení a nálezů, podle něhož v principu nelze sice vyloučit, aby zákonodárce stanovil diferencované daně podle zásady, že výkonnější subjekt bude odvádět vyšší daně, je však třeba, aby zákonodárný orgán podložil své rozhodnutí objektivními a racionálními kriterii, což se podle názoru navrhovatele v posuzované věci nestalo, neboť zákonodárce neodůvodněně zvýhodnil pouze jednu skupinu výrobců u jednoho z výrobků podléhajících dani spotřební, totiž piva, ač podobné ekonomické rozlišení by bylo možné zavést i u jiných výrobků podléhajících spotřební dani. b) Citovaná novela v čl. II bodu 5 ukládá Ministerstvu zemědělství, aby v dohodě s Ministerstvem financí vydalo právní předpis, kterým stanoví právní a ekonomické podmínky nezávislosti malých pivovarů. To je podle navrhovatele v rozporu s čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona a s čl. 78 a 79 odst. 3 Ústavy, které stanoví, že prováděcí předpis může být vydán jen k provedení zákona a v jeho mezích. Tyto podmínky nejsou podle navrhovatele splněny, neboť zákon nestanovil meze právního předpisu nižší právní síly. Zmocňovací ustanovení zákona, který v napadených ustanoveních znaky "nezávislosti" malých pivovarů neurčuje ani nenaznačuje, deleguje zákonodárnou pravomoc na orgán moci výkonné - ministerstvo v takové míře, již ústavní řád České republiky nepřipouští. Soudce zpravodaj nejprve zkoumal, jsou-li splněny všechny zákonem požadované podmínky řízení a má-li návrh všechny formální a obsahové náležitosti. Nezjistil nic, co by ho opravňovalo k odmítnutí návrhu podle §43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Stejně tak neshledal existenci okolnosti, na jejímž základě by doporučil plénu vydání usnesení o zastavení řízení. Návrh byl zaslán Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, která zákon, jehož částečné zrušení je navrhováno, vydala, s výzvou k vyjádření (§69 zák. č. 182/1993 Sb.). Předseda Poslanecké sněmovny ve stanovisku z 22. února 1995, také s odvoláním na citovaný nález Ústavního soudu ČSFR, vyjádřil mínění, že zavedená daňová diferenciace je odůvodněna objektivními a racionálními kriterii. K druhé části návrhu, týkající se zmocňovací normy, vyslovil názor, že Parlament články 78 a 79 odst. 3 Ústavy neporušil a ani porušit nemohl, ježto se ho netýkají, neboť zavazují orgány výkonné moci při vydávání prováděcích předpisů. Zaujal stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou a naším právním řádem a uvedl, že je na Ústavním soudu, aby po projednání návrhu prezidenta republiky posoudil ústavnost napadených ustanovení zákona o spotřebních daních a vydal příslušné rozhodnutí. Z vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, z vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1173), společné zprávy výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR k tomuto návrhu zákona (tisk 1336) spolu s těsnopiseckým záznamem rozpravy k uvedenému zákonu a z částky 77 ročníku 1994 Sbírky zákonů České republiky bylo zjištěno, že návrh novely zákona o spotřebních daních předložila Parlamentu vláda. Ustanovení o daňovém zvýhodnění malých nezávislých pivovarů, která vládní návrh neobsahoval, byla do návrhu zákona včleněna až na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu. Zákon, včetně napadených ustanovení, byl přijat dne 7.12.1994 na 25. schůzi Parlamentu, jíž bylo přítomno 163 poslanců. Pro přijetí zákona hlasovalo 133 poslanců, 7 poslanců hlasovalo proti, 11 poslanců se hlasování zdrželo a 12 poslanců nehlasovalo. Zákon byl podepsán všemi příslušnými ústavními činiteli a byl vyhlášen v částce 77 Sbírky zákonů, rozeslané 30.12.1994, kdy nabyl platnosti. Účinným se stal 1.1.1995 s výjimkou právě sazeb daně pro malé nezávislé pivovary, které nabyly účinnosti 1.7.1995. Zákon byl tedy přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem. II. Ústavní soud se zabýval tvrzenou protiústavností napadených ustanovení zákona. Zákon č. 260/1994 Sb. v §2 písm. i) charakterizuje malý nezávislý pivovar jako takovou právnickou osobu nebo fyzickou osobu, jejíž roční výstav piva není větší než 200 000 hl a která splňuje podmínky podle zvláštního předpisu. Pro takový pivovar pak zákon v §33 stanoví zvláštní sazbu daně, která je nižší než daňová sazba u ostatních pivovarů. Je tedy především třeba zvážit, zda zákonným stanovením nižší sazby daně pro určitou skupinu pivovarů, jejichž základní znak je stanoven v citovaném zákoně, byla porušena ústavní zásada rovnosti. K otázce rovnosti v daňové oblasti, jak správně konstatovali oba účastníci, zaujalo právní stanovisko již plénum Ústavního soudu ČSFR ve svém nálezu z 8.10.1992 sp. zn. Pl.ÚS 22/92 publikovaném pod č. 11 ročníku 1992 Sbírky usnesení a nálezů. Podle tohoto nálezu relativní rovnost, jak ji chápou moderní ústavy, požaduje pouze odstranění neodůvodněných rozdílů. Speciální normy mohou pro určité obory stanovit zvláštní kriteria rovnosti, která ze všeobecného principu neplynou, protože aplikací zásady rovnosti nejsou stanoveny tak přesné meze, aby vylučovaly jakékoliv volné uvážení těch, kteří ji aplikují. V oblasti daňové je třeba požadovat, aby zákonodárný orgán podložil své rozhodnutí objektivními a racionálními kriterii. V citovaném nálezu se současně uvádí, že pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny a zároveň s tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty. Z obdobné úvahy vycházel i nález Ústavního soudu České republiky ze 7. června 1995 sp. zn. Pl. ÚS 4/95 ve věci návrhu prezidenta republiky na zrušení §34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů. Napadená zákonná ustanovení představují daňovou výhodu pro určitou skupinu subjektů, což v našem daňovém systému není vůbec neobvyklé, jak plyne z daňových předpisů, které stanoví různá osvobození od daně (např. §4 a §9 zákona ČNR č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, §4 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů, §8 zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, §25 zákona ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, §3 zákona ČNR č. 16 /1993 Sb., o silniční dani, ve znění pozdějších předpisů), slevy na dani (např. §35 zákona o daních z příjmů, §12 zákona o silniční dani), zvláštní sazby daně (např. §36 zákona o daních z příjmů) a diferencovaně nezdanitelné části základu daně (např. §15 odst. 2 zákona o daních z příjmů). Důvody zvláštní úpravy daňové sazby pro malé nezávislé pivovary vyplývají z trendu kompatibility s právem zemí ES. Čl. 90 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé (sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 7/1995 Sb.), která po vyslovení souhlasu Parlamentem a ratifikaci prezidentem republiky vstoupila v platnost dnem 1.2.1995, mimo jiné uvádí, že strany budou podporovat výměnu informací a know-how mimo jiné v oblasti zavádění právních, administrativních, technických, daňových a finančních podmínek, potřebných pro zakládání a rozšiřování malých a středních podniků a pro spolupráci přesahující hranice. Ze zprávy ze dne 14.3.1995 č.j. 117/1995- 222, předložené Ústavnímu soudu Ministerstvem zemědělství České republiky, bylo zjištěno, že prováděcí vyhláška má vycházet ze Směrnice 92/84 EHS Rady z 19.10.1992 a praxe ES. V oddílu I čl. 4 této Směrnice je uvedeno, že členské státy mohou použít na pivo vařené v malých nezávislých pivovarech snížené daňové sazby, které mohou být odstupňovány podle roční produkce příslušného pivovaru (Směrnice též uvádí, koho lze považovat za malý nezávislý pivovar). Ministerstvo zemědělství současně ke svému vyjádření přiložilo pro informaci výnos Spolkového ministerstva financí vrchním finančním správám z 28.7.1993, které uvádí demonstrativně některé prvky právní a hospodářské závislosti pivovaru s tím, že nezávislost je vždy nutno v jednotlivých případech přezkoušet. K první části návrhu lze na základě výše uvedeného shrnout, že zákonem stanovené diference sazby daně z piva jsou projevem legitimní vůle zákonodárce, která vyjadřuje veřejný zájem na podpoře malých nezávislých pivovarů a směřuje ke kompatibilitě s právními úpravami států Evropské unie. Po posouzení této části návrhu Ústavní soud učinil závěr, že napadená ustanovení zákona o spotřebních daních nejsou v rozporu s článkem 1 a článkem 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod a proto návrh prezidenta republiky na zrušení §2 písm. i), části §33 týkající se malých nezávislých pivovarů podle §2 písm. i) a §33a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č. 199/1993 Sb., č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb. a zákona č.260/1994 Sb. a článku II bodů 2,3,4, a 6 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pod bodem 3) výroku tohoto nálezu zamítl podle §70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. III. V druhé části návrhu je uplatněna námitka, že Parlament při přijímání zákona nepostupoval v souladu s čl. 79 odst. 3 Ústavy, protože nestanovil ve zmocňovacím ustanovení zákona meze právního předpisu nižší právní síly. Konkrétně jde o čl. II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., podle něhož Ministerstvo zemědělství v dohodě s Ministerstvem financí vydalo právní předpis, kterým stanoví právní a ekonomické podmínky nezávislosti malých nezávislých pivovarů podle §2 písm. i) zákona (vyhl. Ministerstva zemědělství č. 111/1995 Sb.). V tomto sporném bodu vycházel Ústavní soud z vymezení objektu ochrany v zákoně č. 260/1994 Sb. Objektem ochrany v napadeném zákoně je "malý nezávislý pivovar". Pro účely zákona je v §2 pod písm. i) definován malý nezávislý pivovar jako taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž roční výstav piva není vyšší, než 200 000 hl a která splňuje podmínky podle zvláštního předpisu. Z tohoto vymezení vyplývají dvě určující náležitosti, dva konstitutivní znaky uvedeného pojmu: a) malý pivovar, přičemž tento pojmový znak je definován produkcí do 200 000 hl ročně, b) nezávislý pivovar, přičemž tento pojmový znak určen není, resp. je "určen" v §2 písm. i) slovy "splňuje podmínky podle zvláštního předpisu". Prováděcí předpis je přitom článkem 79 odst. 3 Ústavy ČR vázán pouze k takové podrobnější úpravě, jež se pohybuje "na základě a v mezích zákona". První pojmová náležitost (produkce do 200 000 hl) je zákonem rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo vyhláškou specifikovat podrobnosti. Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž "nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce a tím se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv zákonodárce. Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných oblastech života společnosti. Příslušná vyhláška na základě zákona č. 260/1994 Sb. byla vydána pod č. 111 Ministerstvem zemědělství ČR a vymezila v §1 pod písm. a) - d) aspekty, dle nichž je třeba posuzovat nezávislost pivovarů. Ústavní soud zrušil též tuto vyhlášku, neučinil to však proto, že vyhláška vymezila obsahově nezávislé pivovary způsobem, jak to učinila, ale proto, že tuto základní pojmovou náležitost určila místo zákonodárce. V tomto směru se tedy Ústavní soud přiklonil k názoru vyslovenému v návrhu prezidenta republiky. Pokud jde o bod 1 nálezu, Ústavní soud se rozhodl zrušit článek II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., na základě kterého Ministerstvo zemědělství v dohodě s Ministerstvem financí příslušnou vyhlášku vydalo, k pozdějšímu datu, a to k 1. lednu 1996, aby tak byl Parlamentu České republiky poskytnut čas k takové úpravě, jež by mu umožnila své představy o konstitutivních náležitostech pojmu nezávislého pivovaru v novele zákona vyjádřit. Ústavní soud vychází dále z toho, že z nálezu soudu vyplývá uznání ústavnosti principu daňové úlevy pro malé pivovary a předpokládá, že do doby, než Parlament a nová vyhláška věci upraví, budou finanční úřady z této situace vycházet u vědomí, že při konečném daňovém vyrovnání na konci roku 1996 věc uzavřou způsobem, který bude odpovídat nové úpravě. Ústavní soud zrušil článek II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pro jeho rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky podle §70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a současně, v souladu s ustanovením §70 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb., vyslovil, že prováděcí předpis, vyhláška Ministerstva zemědělství č. 111/1995 Sb., kterou se stanoví právní a ekonomické podmínky nezávislosti malých nezávislých pivovarů, pozbývá platnosti také dnem 1. ledna 1996. Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 11. října 1995

O d l i š n é s t a n o v i s k o podané podle §14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, k bodům 1) a 2) nálezu Ústavního soudu České republiky z 11. října 1995 sp. zn. Pl. ÚS 3/95 ve věci návrhu prezidenta republiky na zrušení některých ustanovení zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Citovaným nálezem kvalifikovaná většina pléna Ústavního soudu zrušila od 1. ledna 1996 článek II bod 5 zákona č. 260/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, pro rozpor tohoto ustanovení s čl. 79 odst. 3 Ústavy a v odůvodnění této části rozhodnutí dala za pravdu navrhovateli, že Parlament při tvorbě této zmocňovací právní normy nestanovil meze prováděcího předpisu a že napadené ustanovení postrádá potřebnou míru určitosti. S tímto názorem nesouhlasíme z těchto důvodů: Formulace čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona, umožňuje bližší úpravu druhotnou normou. V tomto směru je shoda v praxi a teorii [srov. např. Fr. Weyr: Čs. právo ústavní, Praha 1937, str. 256 a 257 - zejm. výklad pojmu "na základě zákona" v souvislosti s komentářem k §111 Ústavní listiny Československé republiky (uvozené zákonem č. 121/1920 Sb. z. a n.)] a uznává to sám navrhovatel. Ze současných prací lze zmínit monografii Hendrych a kol.: Správní právo - obecná část, Praha 1994, zejm. str. 29-36. Jsou zde rozlišovány povinnosti, které se ukládají na základě zákona a povinnosti, které stanoví jen zákon. Dále se tu uvádí, že zákonodárce je povinen dbát, aby zákony naplňovaly požadovanou míru určitosti. Požadavky na určitost hmotného práva lze jen obtížně stanovit v obecné rovině; úprava se bude lišit případ od případu podle oblasti, která bude jejím předmětem. Míru určitosti nelze dopředu svázat přesným pravidlem. Ze zákona má být patrný obsah, účel a rozsah působení správy. Pokud jde o nařízení jako obecnou formu normotvorby veřejné správy, musí upravovat vždy případy stejného druhu; obecnými znaky je vymezen i okruh jeho adresátů. Rozsah minimálního zákonného základu bude vykazovat odlišnosti podle upravovaného předmětu. Do jaké míry zákonodárce tuto oblast využije, závisí zejména na tom, jak posoudí její potřebnost, přičemž hranice je proměnná. Do sféry nařízení patří především věci, které zákonodárce shledal nepodstatnými z hlediska zákonné formy a tudíž je přímo neupravil, jejichž právní úprava, byť druhotnou normou delegovaného orgánu, je však přesto nutná nebo alespoň vhodná či účelná. Dále jde o věci nepředvídatelné ve chvíli přijetí zákona, jež mohou podléhat změnám, podrobnosti zejména technického charakteru apod. Dikce §2 písm. i) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 260/1994 Sb., podle našeho názoru umožňuje vydání prováděcího předpisu ve smyslu Ústavy. K tomu lze konstatovat, že toto ustanovení zákona vymezuje základní znaky pro poskytnutí daňové úlevy uvedením skupiny subjektů charakterizovaných jako malý nezávislý pivovar s ročním výstavem piva nepřesahujícím 200 000 hl. Tím jsou určeny hlavní zákonné znaky subjektu určité daňové povinnosti. K tomu zákon ještě uvádí, že pivovar této kategorie má splňovat podmínky podle zvláštního předpisu. Zmocnění k vydání prováděcího předpisu je obsaženo v čl. II bodu 5 zák. č. 260/1994 Sb., v němž zákonodárce deleguje normotvornou pravomoc na Ministerstvo zemědělství, které má příslušný právní předpis vydat v dohodě s Ministerstvem financí. Za daného právního stavu zákon splňuje základní podmínky dostatečné určitosti. Prakticky jde nyní pouze o bližší konkretizaci pojmu nezávislosti, který je jako jeden ze znaků v zákoně uveden. K tomu lze uvést, že v našem právním řádu existuje velké množství předpisů, které obsahují relativně abstraktní hypotézy, tedy právní skutečnosti, s nimiž je spojen vznik, změna či zánik právních vztahů, které jsou upraveny v dispozici, která stanoví, komu a jaká práva a povinnosti vzniknou, nastanou-li skutečnosti v hypotéze uvedené. Někdy odborná literatura v této souvislosti hovoří o tzv. relativně neurčitých pojmech, jimiž je náš právní řád hojně prostoupen, a to již Ústavou počínaje. Výklad podléhá běžným interpretačním pravidlům. V rámci hierarchické výstavby právního řádu pak dochází k postupu, v němž se právní povinnosti konkretizují až k vydání příslušných individuálních právních aktů (rozhodnutí). Podle čl. 79 odst. 3 Ústavy mohou ministerstva na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněna. To se v daném případě v souladu s Ústavou stalo. Jak v logicky obdobné právní situaci tuto otázku analyzoval již Hoetzel ve své práci Československé správní právo, Praha 1937, na straně 55, není možno obrat "v jeho mezích", tj. v mezích zákona, vykládat tak, že by každý zákon musel výkonné moci vytyčit určité meze. Tato slova znamenají jen tolik, že nařízení (v našem případě vyhláška ministerstva) se musí držet směrnic, jež v zákoně jsou, tj. jsou-li tam. Jak Hoetzel výstižně podotýká, pro takový výklad mluví i tato úvaha: Může-li zákon zmocnit správní úřad, aby vydával konkrétní správní akty zcela podle volného uvážení (a takových případů je nepočítaně), nelze usoudit, proč by zákon nemohl takové zmocnění dávat k tvoření nařízení, která jako abstraktní normy dávají větší záruky objektivnosti a spravedlnosti, než akty konkrétní, nejsouce střižena na určité osoby. Autoři odlišného stanoviska se ztotožňují s logikou uvedeného výkladu v projednávaném případě i z toho aspektu a docházejí k názoru, že napadené ustanovení zákona není protiústavní. Akceptování tohoto stanoviska by zabránilo zahlcování zákonů podrobnostmi, umožnilo by jednoznačné určení právních důsledků nálezu na něm založeného a předešlo by následným nejasnostem, které by mohly vznikat ve vztahu malých nezávislých pivovarů a finančních orgánů, zejména do doby, než věc bude nově upravena. Vzhledem k uvedenému podepsaní setrvávají na přesvědčení, že návrh měl být zamítnut zcela, neboť neshledávají rozpor zrušeného ustanovení s Ústavou. V Brně dne 24. října 1995

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:Pl.US.3.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 3/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 265/1995 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 59/4 SbNU 91
Populární název Malé pivovary - zákonné zmocnění k vydání prováděcího právního předpisu
Datum rozhodnutí 11. 10. 1995
Datum vyhlášení 11. 10. 1995
Datum podání 20. 1. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel PREZIDENT REPUBLIKY
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt zákon; 587/1992; o spotřebních daních; §2/i, §33 v části týkající se malých nezávislých pivovarů
zákon; 260/1994 Sb.; kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů; čl. II/2, čl. II/3, čl. II/4, čl. II/5, čl. II/6
Typ výroku vyhověno
vykonatelnost odložená - §58/1
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 78, čl. 79
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 11 odst.5
Ostatní dotčené předpisy
  • 111/1995 Sb.
  • 260/1994 Sb., čl. II
  • 265/1995 Sb.
  • 587/1992 Sb., §2 písm.i, §33, §33a
Odlišné stanovisko Čermák Vladimír
Holeček Miloš
Předmět řízení zrušení právního předpisu (prezident republiky)
Věcný rejstřík daň/daňová povinnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-3-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28003
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31