Rozhodnutí Ústavního soudu
ze dne 30.04.1996, sp. zn. I. ÚS 2/95 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ],paralelní citace: N 38/5 SbNU 305 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:1.US.2.95
Právní větaUstanovení §250f občanského soudního řádu tvoří výjimku z principu obecného, znamená prolomení zásady veřejnosti, ústnosti a bezprostřednosti soudního jednání, takže je třeba splnění jeho podmínek vykládat přísně a restriktivně, nikoli toliko gramaticky. Takový výklad ustanovení §250f o.s.ř. je na místě i z toho důvodu, že soudní řízení o žalobách proti rozhodnutím správních orgánů podle §247 a násl. o.s.ř. je řízením jednostupňovým, takže eventuální pochybení procesního soudu již obecný soud vyššího stupně napravit nemůže (srov. nálezy Ústavního soudu IV. ÚS 97/94, IV. ÚS 105/94).Pro postup soudu podle ustanovení §250f o.s.ř. nestačí sama skutečnost, že jde o posouzení otázky právní, neboť musí být splněna i základní podmínka aplikace citovaného ustanovení, totiž aby šlo o případ jednoduchý. "Jednoduchý případ" však nespočívá toliko v tom, že správní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu, neboť tento text je v zákoně uveden jen příkladmo, takže existují i jiná hlediska pro posouzení právní věci jako případu, který je či není jednoduchý.V souzené právní věci jde o zcela novou a vysoce závažnou společenskou problematiku, před niž jsou správní úřady i soudy postaveny, kdy ve srovnatelných případech neexistují precedenty a kdy rozhodnutí v dané věci může mít zásadní význam pro postavení stěžovatele ve společnosti i pro jeho další praktický život vůbec.Za této - či srovnatelné - situace je proto třeba umožnit každému, aby ve složitém procesu nalézání práva a spravedlnosti osobně vystoupil před nezávislým a nestranným soudem ve veřejném ústním jednání, v němž by měl šanci náležitě hájit své zájmy, přednést svoji verzi věci, argumentovat a tím i působit na očekávané soudní rozhodnutí.
ECLI:CZ:US:1996:1.US.2.95
sp. zn. I. ÚS 2/95NálezÚstavní soud České republiky rozhodl dnešního dne v I. senátě ve věci stěžovatele Ing. P. U., zastoupeného JUDr. P. R., účastníka řízení - Městského soudu v Praze a vedlejšího účastníka - Magistrátu hlavního města Prahy, o ústavní stížnosti stěžovatele proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 31. 10. 1994, č.j. 38 Ca 4/94-13, takto:Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 31. října 1994, č.j.38 Ca 4/94-13, se z r u š u j e .Odůvodnění:Stěžovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Městskéhosoudu v Praze ze dne 31. 10. 1994, č.j. 38 Ca 4/94-13, jímž bylazamítnuta jeho žaloba se žádostí o přezkoumání rozhodnutíMagistrátu hl. m. Prahy, odboru vnitřní správy, ze dne 11. 8.1994, č.j. MHMP 70379/OVS 1176/1994, kterým bylo zamítnuto jehoodvolání proti rozhodnutí Obvodního úřadu v Praze 2 ze dne 6. 6.1994, č.j. 606/4-2571/94. Tímto rozhodnutím bylo určeno, že podleustanovení §13 písm. c) a §17 zákona č. 40/1993 Sb., o nabývánía pozbývání státního občanství České republiky, nelze stěžovatelivydat osvědčení o státním občanství České republiky.V ústavní stížnosti stěžovatel uvedl, že podle ustanovení §3 zákona Národní rady Slovenské republiky č. 40/1993 Zb. získaldnem 30. 6. 1993 volbou státní občanství Slovenské republiky. Potépožádal Obvodní úřad v Praze 2 o vystavení osvědčení o státnímobčanství České republiky a výslovně uvedl, že jako občan Českérepubliky získal volbou dne 30. 6. 1993 slovenské státníobčanství. Zdůraznil, že projevil pouze vůli k získání i slovensképříslušnosti, neprojevil však vůli pozbýt občanství české. Obvodníúřad v Praze 2, odbor vnitřní správy, rozhodl dne 6. 6. 1994 podč.j. 606/4-2571/94, že podle §13 písm. c) a §17 zákona č.40/1993 Sb. osvědčení o státním občanství nelze vydat.V odůvodnění svého rozhodnutí správní orgán uvedl, že pozbytístátního občanství České republiky je vázáno podle těchtozákonných ustanovení na nabytí cizího státního občanstvís výjimkou v zákoně uvedených případů. Forma, jakou žadatelprojevil vůli získat cizí státní občanství, není rozhodující.Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel odvolání, kteréodbor vnitřní správy Magistrátu hl. m. Prahy rozhodnutím ze dne11. 8. 1994, č.j. MHMP 70379/OVS 1176/1994, zamítl a rozhodnutísprávního orgánu 1. stupně potvrdil z důvodů, které uvedl obvodníúřad. Dodal ještě, že žadatel nebyl zbaven státního občanstvíČeské republiky aktem státního orgánu ve smyslu článku 12 odst.2 Ústavy.Stěžovatel podal proti rozhodnutí odvolacího orgánu správnížalobu podle §247 a násl. o.s.ř. Poukázal na znění článku 12odst. 2 Ústavy České republiky, podle něhož nikdo nemůže být protisvé vůli zbaven státního občanství a prohlásil, že on sám vůlisměřující k pozbytí státního občanství České republiky nikdyneprojevil. Současně navrhl - pro případ, že by soud dospělk závěru, že ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb. upravuje způsobzániku (pozbytí) státního občanství nezávisle na vůli nebo protivůli občana pouze jako důsledek získání cizího státního občanstvívolbou - aby soud ve smyslu ustanovení §64 odst. 4 zákona č.182/1993 Sb. podal Ústavnímu soudu ČR návrh na zrušení §17 zákonač. 40/1993 Sb. a aby až do rozhodnutí Ústavního soudu přerušilřízení.Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 31. 10. 1994, č.j.38 Ca 4/94-13, byla uvedená žaloba zamítnuta. Městský soudpovažoval za nepochybně prokázáno, že žalobce jako státní občanČeské republiky si dne 30. 6. 1993 zvolil podle §3 zákona č.40/1993 Zb. Národní rady Slovenské republiky slovenské státníobčanství a tímto dnem také státní občanství Slovenské republikynabyl. V takovém případě není rozhodné, zda současně projevil vůlipozbýt státní občanství České republiky, neboť s nabytím cizíhostátního občanství zákon č. 40/1993 Sb. spojuje bez dalšíhopozbytí státního občanství České republiky (vyjma taxativněuvedených případů) a těchto důsledků si měl být žalobce vědom.I když zákon Národní rady Slovenské republiky č. 40/1993 Zb.rozlišuje volbu státního občanství Slovenské republiky a udělenítohoto občanství na základě žádosti, je třeba vycházet z toho, žek nabytí cizího státního občanství došlo na základě vlastníhoprojevu vůle žalobce. Za takový projev vůle nelze pokládat pouzežádost o udělení státního občanství Slovenské republiky, alei volbu tohoto státního občanství. Je nutno vzít na zřeteli skutečnost, že možnost volby se vztahovala pouze na bývaléobčany České a Slovenské Federativní Republiky, kteří nebylik 31. prosinci 1992 státními občany Slovenské republiky. Jedná setedy o specifický způsob nabytí státního občanství Slovenskérepubliky a z toho, že tento způsob není výslovně uvedenv ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb., nelze dovodit, žev takovém případě k pozbytí státního občanství nedochází. Z těchtodůvodů měl soud za to, že ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb.není v rozporu s článkem 12Ústavy, jak namítal navrhovatel, neboťnabytí cizího státního občanství, s výjimkou taxativně uvedenýchpřípadů, je spojeno s projevem vůle, a proto nelze konstatovat, žestátní občan České republiky je v takovém případě zbavovánobčanství České republiky proti své vůli. Proto soud řízenínepřerušil a návrh na zrušení ustanovení §17 zákona č. 40/1993Sb. Ústavnímu soudu ČR nepodal. Poněvadž je prý nepochybné, žesprávní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavua jde jen o posouzení právní otázky, rozhodl Městský soud v Prazeo žalobě bez jednání (§250fo.s.ř.).Stěžovatel podle §74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavnímsoudu, podal spolu s ústavní stížností návrh na zrušení §17zákona č. 40/1993 Sb. Toto ustanovení stanoví, že státní občanČeské republiky pozbývá státní občanství České republikyokamžikem, kdy na vlastní žádost nabyl cizí státní občanstvís výjimkou, kdy cizí státní občanství nabyl v souvislostis uzavřením manželství nebo narozením. Stěžovatel zejména uvedl,že ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb. je v rozporu s článkem12 odst. 1 Ústavy, protože napadený předpis spojuje pozbytístátního občanství České republiky pouze s nabytím cizího státníhoobčanství, aniž by uvedený následek podmiňoval nepochybnýmzjištěním, že pozbytí státního občanství není v rozporu s vůlístátního občana.Usnesením Ústavního soudu České republiky ze dne 25. 1.1995, sp. zn. I. ÚS 2/95, bylo řízení o ústavní stížnosti podleustanovení §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,přerušeno a návrh na zrušení ustanovení §17 zákona č. 40/1993Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky,byl postoupen plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle článku 87odst. 1 písm. a) Ústavy.Ze spisu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 5/95 vyplývá, ženálezem pléna Ústavního soudu ČR ze dne 8. 11. 1995, sp. zn. Pl.ÚS 5/95, byl návrh ing. P. U. na zrušení ustanovení §17 zákona č.40/1993 Sb. zamítnut.Po tomto rozhodnutí přistoupil senát Ústavního souduk projednání vlastní ústavní stížnosti.Stěžovatel v ústavní stížnosti zejména namítal, že pro výkladprojevu vůle být zbaven státního občanství musí analogicky platitobecná výkladová pravidla, která jsou uvedena v ustanovení §35občanského zákoníku. Především však i zde platí, že právní úkon jeprojev vůle směřující ke vzniku, změně nebo zániku těch práva povinností, které právní předpisy s takovým projevem vůlespojují (§34občanského zákoníku). Jestliže tedy Ústavanezakazuje dvojí nebo víceré státní občanství, nelze projev vůlesměřující k získání státního občanství jiného státu ztotožňovats projevem vůle směřujícím ke ztrátě státního občanství Českérepubliky. Napadená správní rozhodnutí a napadený rozsudekMěstského soudu v Praze představují "při použité interpretaciustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb." potenciální ohroženísvobody stěžovatele; jde o právo nebýt nucen k opuštění své vlastia o právo na svobodný návrat do ní, tedy o práva, která jsouzaručena článkem 14 odst. 1Listiny základních práv a svobod,článkem 3 protokolu č. 4 k Úmluvě o ochraně lidských práva základních svobod a článkem 12 odst. 4 Mezinárodního paktuo občanských a politických právech. Stěžovatel pak jako údajnýcizinec je vyřazován z ochrany zákona a cítí se v porovnánís ostatními občany České republiky diskriminován. Napadenýrozsudek, potvrzující správní rozhodnutí konstatující pozbytí jehostátní příslušnosti k České republice ex lege, představuje "připoužité aplikaci ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb." porušenízásady rovnosti před zákonem, tedy základního práva stěžovatelevyjádřeného v článku 3 odst. 1Listiny základních práv a svobod,v článku 14Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svoboda v článku 26 Mezinárodního paktu o občanských a politickýchprávech.Při ústním jednání předložil stěžovatel písemné doplněníústavní stížnosti ze dne 29. 4. 1996. Poukázal zejména na to, žejiž nález pléna Ústavního soudu ze dne 8. 11. 1995, sp. zn. Pl. ÚS5/95, akcentoval význam rozdílné terminologie v článku 12 odst.1 a odst. 2 Ústavy ("pozbývání" státního občanství a "zbavení"státního občanství) a dovodil, že stejně je třeba u zákona č.40/1993 Sb. odlišovat termíny (a způsoby) nabytí cizího státníhoobčanství "na vlastní žádost" a "volbou". Podle §17 citovanéhozákona dochází k pozbytí českého státního občanství pouze získánímcizího státního občanství na základě žádosti, nikoli provedenímvolby. V souzené věci však stěžovatel žádost o udělení slovenskéhostátního občanství nepodal, ale získal je volbou, takže nejsousplněny podmínky §17 zákona č. 40/1993 Sb. Volbu slovenskéhostátního občanství provedl prý vědomě, neboť důvěřoval v platnostústavních principů právního státu a věděl, že podle znění zákonak pozbytí českého státního občanství nedochází tehdy, jestližečeský občan získá cizí státní občanství nikoli na základě žádosti,nýbrž volbou. Stěžovatel konečně apeloval na to, že napadenýrozsudek byl vydán v řízení konaném bez jeho účasti, což jev rozporu s článkem 36 odst. 1, 2Listiny základních práv a svoboda s článkem 6 odst. 1Úmluvy o ochraně lidských práv a základníchsvobod.Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost postránce formální, avšak závady neshledal (§72 odst. 2 a §43odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu).K ústavní stížnosti se vyjádřil jako účastník řízení Městskýsoud v Praze. Uvedl zejména, že zamítl žalobu na základě zjištění,že žalobce nabyl slovenské státní občanství na základě vlastníhoprojevu vůle, kterým může být i volba, jež byla jako zvláštníprostředek nabývání slovenského státního občanství upravenav zákoně Národní rady Slovenské republiky č. 40/1993 Zb.v souvislosti s rozpadem ČSFR. Obdobný prostředek umožňovali zákon ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státníhoobčanství České republiky, pro státní občany Slovenské republiky.Skutečnost, že pojem "volba státního občanství" není výslovněv ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb. uveden, nic na uvedenémzávěru nemění. Nabytí cizího státního občanství na žádost čivolbou má za následek pozbytí státního občanství České republiky.Městský soud v Praze má za to, že samotným projevem vůle ing.P. U. nabýt cizí státní občanství a jeho skutečným nabytím na nazákladě tohoto projevu pozbyl stěžovatel státní občanství Českérepubliky. Není rozhodující, že nedal výslovně najevo vůli státníobčanství ČR pozbýt. Tento důsledek je dle názoru soudu obsaženv provedené volbě státního občanství Slovenské republiky.Stěžovatel tedy nebyl zbaven státního občanství České republikyproti své vůli (článek 12 odst. 2Ústavy).Proto Městský soud v Praze navrhl, aby byla ústavní stížnostzamítnuta. Dále sdělil, že souhlasí s upuštěním od ústníhojednání.Vedlejší účastník - Magistrát hl. m. Prahy - uvedl, žestěžovatel pozbyl státní občanství České republiky v důsledkunabytí cizího státního občanství [§13 písm. c), §17 zákona č.40/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů], když podle ustanovení§3 zákona č. 40/1993 Zb., o státním občanství Slovenskérepubliky, si prohlášením zvolil státní občanství Slovenskérepubliky. Magistrát hl. m. Prahy souhlasil s upuštěním od ústníhojednání.Stěžovatel však podáním ze dne 26. 2. 1996 oznámil Ústavnímusoudu, že trvá na tom, aby ve smyslu §44 odst. 1 zákona č.182/1993 Sb. bylo ve věci nařízeno ústní jednání.Vlastní rozbor problematikyStěžovatel se dovolává ve stížnosti uvedených článku 12 odst.2 Ústavy, článku 3 odst. 1 a článku 14 odst. 1Listiny základníchpráv a svobod, článku 3 odst. 1 a 2 Protokolu č. 4 k Úmluvěo ochraně lidských práv a základních svobod, článku 12 odst. 4a článku 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právecha článku 14Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod veznění protokolů č. 3, 5 a 8.Ústavní soud usoudil, že ještě před zkoumáním namítanéhoporušení uvedených ústavních předpisů je třeba se zabývat otázkou,zda v řízení před obecným soudem byly dodrženy všechny ústavníprocesní principy, zejména ty, jež jsou zakotveny v hlavě pátéListiny základních práv a svobod (která upravuje právo na soudnía jinou právní ochranu) a v Mezinárodním paktu o občanskýcha politických právech.Podle článku 38 odst. 2Listiny základních práv a svobodkaždý má právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bezzbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit kevšem prováděným důkazům. Podle článku 14 odst. 1 Mezinárodníhopaktu o občanských a politických právech každý má právo, aby bylspravedlivě a veřejně vyslechnut nezávislým a nestranným soudem,který rozhodne buď o jeho právech a povinnostech nebo o jakémkolitrestním obvinění vzneseném proti němu.Výjimku ze zásad ústnosti a veřejnosti soudního řízeníupravuje ustanovení §250fobčanského soudního řádu, které jezařazeno do hlavy druhé, části páté o.s.ř. (rozhodování o žalobáchproti rozhodnutím správních orgánů). Toto ustanovení praví, žev jednoduchých případech, zejména je-li nepochybné, že správníorgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu a jde-li jeno posouzení právní otázky, může soud bez jednání rozhodnouto žalobě rozsudkem. Stejně postupuje, je-li napadené rozhodnutínepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost nebo pro nedostatek důvodů.První věta citovaného ustanovení tedy váže rozhodnutí souduo správní žalobě bez jednání na splnění dvou zákonných podmínek.První z nich je jednoduchost případu, která spočívá zejména v tom,že skutkový stav byl ve správním řízení nepochybně správnězjištěn; to je ovšem toliko příklad "jednoduchého případu", anižby byly vyloučeny případy jiné (arg. "zejména"). Druhou podmínkouje skutečnost, že soud má posoudit toliko otázku právní. Citovanéustanovení tvoří výjimku z principu obecného, znamená prolomenízásady veřejnosti, ústnosti a bezprostřednosti soudního jednání,takže je třeba splnění jeho podmínek vykládat přísněa restriktivně, nikoli toliko gramaticky. Takový výklad ustanovení§250fo.s.ř. je na místě i z toho důvodu, že soudní řízenío žalobách proti rozhodnutím správních orgánů podle §247 a násl.o.s.ř. je řízením jednostupňovým, takže eventuální pochybeníprocesního soudu již obecný soud vyššího stupně napravit nemůže(srov. nálezy Ústavního soudu IV. ÚS 97/94, IV. ÚS 105/94). V tétosouvislosti je třeba zdůraznit, že - jak již Ústavní soudjudikoval - pro postup soudu podle ustanovení §250fo.s.ř.nestačí sama skutečnost, že jde o posouzení otázky právní, neboťmusí být splněna i základní podmínka aplikace citovanéhoustanovení, totiž aby šlo o případ jednoduchý (srov. citovanýnález Ústavního soudu IV. ÚS 105/94).V souzené věci postupoval Městský soud v Praze podleustanovení §250fo.s.ř. a rozhodl o žalobě bez jednání. Podlepřesvědčení Ústavního soudu však obě podmínky tohoto ustanovenínejsou splněny, poněvadž o jednoduchý případ nešlo. Jak jižÚstavní soud uvedl, "jednoduchý případ" nespočívá toliko v tom, žesprávní orgán vycházel ze správně zjištěného skutkového stavu,neboť tento text je v zákoně uveden jen příkladmo, takže existujíi jiná hlediska pro posouzení právní věci jako případu, který ječi není jednoduchý. Ústavní soud přihlíží zejména k tomu, žev souzené právní věci jde o zcela novou a vysoce závažnouspolečenskou problematiku, před niž jsou správní úřady i soudypostaveny, kdy ve srovnatelných případech neexistují precedentya kdy rozhodnutí v dané věci může mít zásadní význam pro postavenístěžovatele ve společnosti i pro jeho další praktický život vůbec.V této souvislosti je třeba zdůraznit, že kvalita soudního řízení(i jeho průběh sám) by měla odpovídat i významu práv a povinností,o které se v řízení jedná. Za této - či srovnatelné - situace jeproto třeba umožnit každému, aby ve složitém procesu nalézánípráva a spravedlnosti osobně vystoupil před nezávislýma nestranným soudem ve veřejném ústním jednání, v němž by mělšanci náležitě hájit své zájmy, přednést svoji verzi věci,argumentovat a tím i působit na očekávané soudní rozhodnutí.Takovou možnost však stěžovatel v řízení před Městským soudemv Praze nedostal.Při zkoumání otázky, zda byly splněny podmínky ustanovení §250fo.s.ř., vzal Ústavní soud v úvahu i skutečnost, že - jakzjistil ze spisu Obvodního úřadu v Praze 2 č.j. 606/4-2571/94 a zespisu Magistrátu hl. m. Prahy sp. zn. MHMP 70379/OVS 1176/1994- stěžovatel nebyl vyslechnut ani před orgánem správním, a to aniv řízení před obvodním úřadem ani v řízení před správním orgánemdruhého stupně. Ze správních spisů je tedy patrno, že před vydánímsprávních rozhodnutí nebyla stěžovateli dána možnost, aby sevyjádřil k jejich podkladům a ke způsobu jejich zjištění,popřípadě, aby mohl navrhnout doplnění správního řízení (§33odst. 2 zákona č. 71/1967, o správním řízení). To platí tím spíšev souzené věci, neboť již v souvisejícím a věcně v podstatěshodném správním řízení vedeném u Obvodního úřadu v Praze 2 podč.j. OM 606/4-29272/93 - v němž tento úřad rozhodl, že Ing. P. U.pozbyl státní občanství České republiky - stěžovatel v odvolání zedne 30. 11. 1993 navrhoval, aby byl jako účastník řízenívyslechnut. K tomu však, jak již bylo uvedeno, ve správním řízenínikdy nedošlo.Za tohoto stavu Ústavní soud usuzuje, že řízení jako celeknebylo v souladu se zásadami spravedlivého procesu, zakotvenýmiv článcích 90, 96 odst. 2 Ústavy, v článku 38 odst. 2Listinyzákladních práv a svobod a v článku 14 odst. 1 Mezinárodního paktuo občanských a politických právech.Vzhledem k tomu se Ústavní soud již nezabýval otázkou, zdabyla napadeným rozsudkem porušena i další ustanovení ústavníchzákonů a mezinárodních smluv, jichž se stěžovatel dovolával.Proto bylo ústavní stížnosti zcela vyhověno a napadenýrozsudek Městského soudu v Praze byl zrušen.Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.V Brně dne 30. dubna 1996
Odlišné stanovisko JUDr. Ivy Brožové k odůvodnění nálezu ve věci sp. zn. I. ÚS 2/95:Razí-li Ústavní soud zásadu materiálního nazírání na právo, pak "pouhé" nesplnění podmínek uvedených v ustanovení §250f o.s.ř. nemůže být důvodem ke zrušení napadeného rozhodnutí, byť by tak došlo k porušení článků 90; 96 odst. 2 Ústavy; čl. 38 odst. 2 Listiny a čl. 14 odst. 1 Paktu. Ostatně logickým důsledkem takto kruciálně chápaného a ústavně zaručeného práva každého, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných průtahů, v jeho přítomnosti a tak, aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům, by měl být postup Ústavního soudu dle §78 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., tj. přerušení řízení o ústavní stížnosti a návrh na zrušení §250f o.s.ř. Vzhledem k uvedenému se nález Ústavního soudu měl vypořádat i s meritem projednávané věci. V tomto směru mám za to, že za situace, kdy stěžovatel byl jako občan zaniknuvší ČSFR nositelem československého občanství zastřešujícího i slovenské občanství, lze stěží konstatovat, že volbou dle zákona Národní rady SR č. 40/1993 Sb. nabyl cizí státní občanství v tom smyslu, jak odpovídá vlastnímu významu tohoto slova. Jinými slovy, protože stěžovatel byl československým občanem, nemohl pojmově nabýt slovenské občanství coby cizí státní občanství, jak předpokládá §17 zák. č. 40/1993 Sb. pro pozbytí českého státního občanství. Jde tedy o to, že napadené rozhodnutí je rozhodnutí zakládající porušení čl. 90 a čl. 96 odst. 2 Ústavy nejen proto, že bylo vydáno aniž byly splněny podmínky §250f o.s.ř., ale též proto, že nebylasplněna ani podmínka ustanovení §17 zák. č. 40/1993 Sb. ve slovech cizí. Navíc tak v prvém směru založilo porušení čl. 38 odst. 2 Listiny a v druhém čl. 12 odst. 2 Ústavy.V Brně dne 30. 4. 1996 JUDr. Iva Brožová