Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 24.08.1996, sp. zn. II. ÚS 198/96 [ usnesení / BROŽOVÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:2.US.198.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:1996:2.US.198.96
sp. zn. II. ÚS 198/96 Usnesení II .ÚS 198/96 ČESKÁ REPUBLIKA USNESENÍ Ústavního soudu České republiky Ústavní soud rozhodl v právní věci navrhovatelky D.K., zastoupené advokátem JUDr. P.G., o ústavní stížnosti spolu s návrhem na zrušení vyhlášky obce S., č. 3/96 a návrhem na vydání předběžného opatření, takto: Návrh se odmítá . Odůvodnění: Navrhovatelka se ve své ústavní stížnosti domáhala vydání nálezu, kterým by bylo rozhodnuto, že je oprávněna provozovat veřejné produkce v období od 15. 5. do 15. 9. běžného roku v době od 21.00 do 4.00 hodin. Spolu s ústavní stížností uplatnila návrh na zrušení vyhlášky č. 3/96 obce S. s tím, že porušuje čl. 11 odst. 1 a 3 a dále čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listina). Dále se domáhala vydání předběžného opatření, kterým by byla účinnost vyhlášky předběžně pozastavena. V odůvodnění svého návrhu uvedla, že smyslem vydané vyhlášky nebylo nic jiného, než omezení její podnikatelské činnosti, kterou v objektu s tančírnou v rekreační oblasti provozuje, přičemž právě vyhláška ve svém č1. 3 toto umožňuje pouze do II. ÚS 198/96 24.00 hodin, ačkoliv na druhé straně přímo v obci se veřejné produkce mohou konat i po 24.00 hodině, jak je tomu například pokud jde o obecní hospodu. Dále uvedla, že v jiných obcích v okolí rekreační oblasti ŽP podnikatelé podobné problémy nemají, a zdůraznila, že má-li podnikatelské oprávnění, nemůže obec rozhodnout, kdy podnikat může a kdy ne. Současně poukázala i na rozpor článku 5 odst. 1 vyhlášky s §30 živnostenského zákona, kde je uvedeno, že kontrolovat dodržování vyhlášky jsou oprávněni příslušníci PČR a osoby pověřené radou obce. V této souvislosti poukázala na obdobnost s hlídkami LM a pomocné stráže VB. Konečně se pozastavila i nad pojmem "neodůvodněný hluk motorových vozidel" s tím, že se obrátila i na přednostu o.ú. ve věci protiústavnosti uvedené vyhlášky, avšak bezvýsledně. K tomu, aby předmětný návrh mohl být ve smyslu zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, kvalifikován jako ústavní stížnost, musí splňovat zákonem vyžadované náležitosti, zakotvené zejména v §30 odst. 1, §34, §72 a násl. cit. zákona. Všechny uvedené náležitosti musí splňovat rovněž ústavní stížnost, se kterou je podle §74 cit. zák. spojen návrh na zrušení zákona nebo jeho jednotlivých ustanovení a návrh na vydání předběžného opatření podle §80 cit. zák. Podle ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., je fyzická osoba oprávněna podat ústavní stížnost jedině tehdy, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením, nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda. V případě navrhovatelky by to v souvislosti s námitkou protiústavnosti vyhlášky č. 3/96 obce S. bylo buď rozhodnutí podle č1. 5 odst. 3 napadené vyhlášky a nebo podle §46 odst. 2 a dále §51 až 88 zák. č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z podaného návrhu však nevyplývá, že by k takovému zásahu orgánu veřejné moci došlo. Za této situace má ústavní soud za to, že navrhovatelka neprokázala základní náležitost ústavní stížnosti, II. ÚS 198/96 totiž zásah orgánu veřejné moci, a proto nezbylo než ústavní stížnost jako zjevně neopodstatněnou dle §43 odst. 1 písm. c) zák. č. 182/1993 Sb., odmítnout. Jak vyplývá z uvedeného, již návrh na vydání předběžného opatření i návrh na zrušení zákona nebo jednotlivých ustanovení sdílí osud ústavní stížnosti, resp. jejím předpokladem je, že tato bude přijata a bude mít zákonem č. 182/1993 Sb. předepsané náležitosti. Konečně dlužno dodat, že za zásah orgánu veřejné moci nelze považovat legislativní činnost, jakož i vydání obecně závazného předpisu, tj. vyhlášky, a to ani v tom případě ne, když jak navrhovatelka tvrdí, její ustanovení porušují základní lidská práva (srov. též nález Ústavního soudu, sp. zn. III. ÚS 120/94; I. ÚS 92/94). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí není odvolání přípustné. JUDr. Iva Brožová V Brně dne 24. 8. 1996 soudce - zpravodaj

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:2.US.198.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 198/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 24. 8. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 7. 1996
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt  
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy  
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-198-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28422
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31