infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-300-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 17.04.1996, sp. zn. Pl. ÚS 40/95 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 30/5 SbNU 249 [ 123/1996 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.40.95.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyhláška Městské části Brno-střed o užívání nám. Svobody - pravomoc statutárních měst vydávat obecně závazné vyhlášky

Právní věta 1. Statutární města jsou oprávněna postoupit městským částem, resp. jejich zastupitelstvům, pravomoc vydávat obecně závazné vyhlášky v mezích jejich působnosti 2. Při zkoumání ústavnosti a zákonnosti podzákonného právního předpisu nelze odhlídnout od toho, zda tento předpis splňuje základní požadavky obsahové, mezi které patří i terminologická přesnost, srozumitelnost a jasnost. 3. Do samosprávní působnosti obce ani její části nespadá oprávnění normativně upravovat výkon ústavně zaručeného shromažďovacího práva.

ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.40.95.1
sp. zn. Pl. ÚS 40/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl ve věci návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na zrušení vyhlášky č. l/93, vydané Městskou částí Brno-střed, o zvláštním režimu užívání veřejného prostranství náměstí Svobody, takto: Obecně závazná vyhláška Městské části Brno-střed č. 1/93 o zvláštním režimu užívání veřejného prostranství náměstí Svobody, přijatá Zastupitelstvem městské části dne 20. 10. 1993, se z r u š u j e dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: I. Dne 15. 12. 1995 obdržel ÚS ČR návrh, který podepsalo celkem 32 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a ve kterém je požadováno zrušení vyhlášky č. 1/93, kterou přijalo Zastupitelstvo městské části Brno - střed dne 20. října l993, s odvoláním na ust. §36 odst. 1 písm. f) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích. Vyhláška má čtyři články, které znějí takto: Článek 1 Obecná ustanovení 1. Tato vyhláška upravuje režim využívání veřejného prostranství náměstí Svobody obyvateli města a jeho návštěvníky jako klidové zóny a jejich ochranu před nežádoucími aktivitami. 2. Veřejným prostranstvím náměstí Svobody se rozumí vlastní plocha náměstí včetně nástupů do přilehlých objektů (pasáže, vchody) a přilehlých ulic do hloubky 10 metrů. 3. Nežádoucí aktivitou v této lokalitě se rozumí hlučná veřejná shromáždění, reklamní a komerčně zaměřené akce vyjma akcí pořádaných pro humanitární účely, doprovázené hudebními produkcemi, nebo jiné akce narušující běžný provoz v tomto prostoru. 4. V tomto prostoru mohou být výjimečně pořádány kulturní a politické akce schválené orgány města nebo Městské části Brno střed. Článek 2 Povinnosti právnických a fyzických osob 1. Právnické a fyzické osoby hodlající uspořádat veřejné shromáždění v prostoru jehož se týká tato vyhláška jsou povinny tuto skutečnost ohlásit v termínu dle příslušných předpisů. 2. V případě, že jejich záměr odporuje této vyhlášce, ÚMČ Brno střed určí pro jeho konání vhodnou náhradní lokalitu. 3. Náhradní lokality jsou určeny přílohou této vyhlášky. Článek 3 Kontrolní činnost Kontrolu nad dodržováním této vyhlášky provádí orgány ÚMČ Brno střed. Policie ČR a Městské policie. Článek 4 Sankce Přestupky proti této vyhlášce budou postihovány dle platných právních předpisů. Vyhláška je podepsána starostou městské části Mgr. P.R. II. Navrhovatelé vytýkají napadené vyhlášce především to, že v rozporu s čl. l9 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina", jakož i v rozporu s kogentními ustanoveními zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, předem vylučuje konání shromáždění na určitém veřejném prostranství. Přesto, že se snaží vyvolat dojem, že se vztahuje zejména na "hlučná veřejná shromáždění" a jiné podobné akce, považují navrhovatelé za nesporné, že vyhláška konkludentně zahrnuje i veškerá shromáždění přípustná podle zákona o právu shromažďovacím, tedy i pouliční průvody a manifestace svolané k využití svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod. Shromažďovací právo je zaručeno každému a může být omezeno jen zákonem. Shromáždění nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy (čl. l9 odst. 2 poslední věta Listiny) ani státního orgánu (§1 odst. 4 zákona o právu shromažďovacím). Tím spíše pak je, podle názoru navrhovatelů, vyloučeno, aby svolavateli byla předem navržena jiná lokalita, jestliže jeho "záměr odporuje vyhlášce". Zákon o právu shromažďovacím vyžaduje pouze oznámení "účelu shromáždění". Navrhovatelé dále uvádějí, že podle zákona lze shromáždění konat na všech veřejných prostranstvích, s výjimkou stometrového okruhu budov zákonodárného sboru a Ústavního soudu, resp. od míst, kde tyto orgány jednají, a zřejmě i s výjimkou míst, na která se vztahuje omezení svobody pohybu podle čl. 14 odst. 3 Listiny (vojenské újezdy, ochrana přírody apod.). Marginálně ještě poznamenávají, že vyhláška, v rozporu se zákonem, ze subjektů oprávněných svolat shromáždění vylučuje skupinu osob. Podle názoru navrhovatelů tedy Zastupitelstvo městské části Brno-střed upravilo vyhláškou "zvláštní režim" využívání veřejného prostranství - náměstí Svobody - pro veřejná shromáždění. To však lze podle čl. l9 Listiny učinit jen zákonem, nikoliv na základě zákona. Na tom nic nemění ani zákon č. 279/1995 Sb., který zákon o obcích doplnil o ust. §17, podle kterého obec může obecně závaznou vyhláškou vydanou v samostatné působnosti stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci, lze vykonávat pouze na místech a v čase vyhláškou určených, případně stanovit, že na některých veřejně přístupných místech v obci jsou takové činnosti zakázány. Bez ohledu na důvodovou zprávu k této novele, ve které se argumentuje prostitucí, nelze výkon práva pokojně se sdružovat považovat za činnost, kterou by bylo možné regulovat podzákonnými právními předpisy. S odvoláním na výše uvedené argumenty, jakož i s ohledem na právní názory, které Ústavní soud ČR vyslovil ve svých nálezech Pl. ÚS 26/93, Pl. ÚS 5/93 a Pl. ÚS 17/94, zastávají stěžovatelé názor, že předmětnou vyhlášku je nutno zrušit, neboť při jejím vydání byla porušena ústavní kompetence, resp. nebyla vydána v mezích Ústavou stanovené kompetence. III. Ve vyjádření k návrhu skupiny poslanců, které bylo Ústavnímu soudu doručeno dne 5. 2. 1996, se především konstatuje, že předmětná vyhláška byla zastupitelstvem městské části přijata potřebnou většinou poslanců, což je doloženo ověřeným zápisem ze zasedání dne 20. lO. 1993. Ve smyslu ust. čl. 72/1 Statutu města Brna byla tato vyhláška projednána v Radě města Brna a účinnosti nabyla dne 15. 11. 1993. Dále pak se ve vyjádření uvádí, že dne l8. 5. 1994 projednalo zastupitelstvo městské části pozastavení této vyhlášky a posoudilo korespondenci mezi MV ČR, městem Brnem a starostou Městské části Brno-střed. Usnesení zní tak, že zastupitelstvo městské části podporuje další existenci této vyhlášky. Z přiloženého zápisu o zasedání Zastupitelstva města Brna ve dnech 31. 5. - 1. 6. 1994 (str. 9) pak vyplývá, že návrh na zrušení vyhlášky MČ Brno - střed č. 1/1993, který předložil primátor H., nezískal potřebný počet hlasů. K vlastnímu obsahu a smyslu napadené vyhlášky se ve vyjádření zejména uvádí, že byla vydána na základě četných stížností a peticí občanů, v zájmu ochrany klidu, bezpečnosti občanů a pořádku. Při vydávání této vyhlášky se zastupitelstvo opíralo o právní názor, že pokud ust. §8 zákona č. 84/1990 Sb. dává národnímu výboru právo, aby s ohledem na místní podmínky nebo na veřejný pořádek navrhl svolavateli jiné místo nebo jinou dobu konání shromáždění, pak předmětná vyhláška, která pouze negativně vymezuje nežádoucí aktivity, v žádném případě nezasahuje do práva občanů shromažďovat se a není tedy ani v rozporu s čl. l9 Listiny. Zastupitelstvo vycházelo při vydání vyhlášky z toho, že veřejné shromáždění je obecní záležitostí veřejného pořádku tak, jak má na mysli ust. §14 odst. 1 písm. o) zákona o obcích. Tento výklad pak podporuje i poslední novela tohoto zákona, konkrétně pak §17 zákona č. 279/1995 Sb. Z doplňujícího sdělení Městské části Brno - střed vyplývá, že vyhláška č. 1/1993 o zvláštním režimu užívání veřejného prostranství náměstí Svobody byla vyvěšena zákonem předepsaným způsobem. Ze Statutu města Brna, který byl k tomuto vyjádření přiložen, pak vyplývá (čl. 72), že městská část může vydávat obecně závazné vyhlášky s místní působností v samostatné i přenesené působnosti, avšak Zastupitelstvu města Brna přísluší oprávnění vyhlášku vydanou v samostatné působnosti zrušit, odporuje-li vyhlášce města Brna. Odporuje-li obecně závazným předpisům, pak město postupuje podle §62 odst. 4 a 5 zákona o obcích. Z kopie dopisu náměstka ministra vnitra ČR Ing. V. Z. ze dne 30. 6. 1994, č. j. I/s-MS-528/94, Ústavní soud zjistil, že výkon předmětné vyhlášky č. 1/93 byl Ministerstvem vnitra na základě ustanovení §62 odst. 4 zákona o obcích pozastaven. IV. Podle §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, je úkolem Ústavního soudu posoudit obsah právního předpisu z hlediska jeho souladu s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a se zákony, a dále zjistit, zda byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem. Podle §16 odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, musí být obecně závazné vyhlášky v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení. K těmto otázkám, jakož i k otázce co spadá či nespadá do samosprávné působnosti obce, zaujal Ústavní soud již řadu stanovisek (např. Pl. ÚS 17/94, Pl. ÚS 18/94, Pl. ÚS 19/94, Pl. ÚS 24/94). Vzhledem k tomu, že v dosavadní rozhodovací praxi Ústavního soudu ještě nebyl řešen případ napadení obecně závazné vyhlášky vydané městskou částí, musel se Ústavní soud především vypořádat s tím, zda městským částem statutárních měst, resp. jejich zastupitelstvům, může být městem postoupena pravomoc k vydávání obecně závazných vyhlášek pro jejich území. Podle ustanovení §3 odst. 2 zákona o obcích jsou statutární města oprávněna uspořádat svoje vnitřní poměry ve věcech správy obecně závaznou vyhláškou. Bližší pravidla pro vymezení těchto poměrů stanoví §25 cit. zákona. Z ustanovení §27 odst. 2 písm. c) tohoto zákona pak vyplývá, že v městské části územně členěných statutárních měst plní funkci obecního zastupitelstva místní zastupitelstvo, a to v rozsahu mu svěřeném. Tomu odpovídá i ustanovení odst. 1 písm. c) již citovaného §25, které umožňuje vymezit pravomoc zastupitelstev a dalších orgánů městských částí. Přesto, že některá jiná ustanovení zákona o obcích ( zejména §25 odst. 1 písm. i) by mohla vést k závěru, který do značné míry zastává i citované rozhodnutí Ministerstva vnitra o pozastavení výkonu napadené vyhlášky, tj., že statutární město nemůže pravomoc k vydávání obecně závazných vyhlášek městským částem nebo obvodům postoupit, dospěl Ústavní soud k závěru, že takové postoupení pravomoci možné je. Přitom vychází nejen z citovaných ustanovení zákona o obcích, ale především z toho, že čl. 104 odst. 3 Ústavy svěřuje pravomoc k vydávání obecně závazných vyhlášek zastupitelstvům obecně, a to v mezích jejich působnosti. Tomuto ústavnímu vymezení odpovídají již zmíněná ustanovení zákona o obcích, jakož i ustanovení §62 odst. 4 tohoto zákona, ve kterém je stanoven mechanismus pro nápravu nesprávných opatření (a tedy i obecně závazných vyhlášek) a které zřejmě normotvorbu městských částí předpokládá. Jestliže tedy platná právní úprava výslovně nevylučuje možnost přenést pravomoc k vydávání obecně závazných vyhlášek na městské části či obvody, lze dovodit, že v tomto směru ponechal zákonodárce zastupitelstvům statutárních měst prostor, aby zvážila, v jakém rozsahu připustí či nepřipustí vydávání obecně závazných vyhlášek částmi města. Jak vyplývá z ustanovení čl. 71 a 72 Statutu města Brna, který byl vydán jako obecně závazná vyhláška č. 1/1993 Zastupitelstvem města Brna s účinností od 1. 1. 1993, a který byl doplněn vyhláškami města Brna č. 2 a 6/1994, byla městským částem města Brna pravomoc k vydávání obecně závazných vyhlášek svěřena, a to k plnění jejich úkolů ve své územním obvodu, ať již v samostatné či přenesené působnosti. Lze sice mít výhrady k preciznosti a jasnosti rozdělení pravomocí mezi město a jeho části, a stejně tak lze vyslovit pochybnost o tom, zda pravidla užívání náměstí, které je centrem Brna a tedy nepochybně slouží všem občanům a návštěvníkům města, bylo vhodné stanovit jinou, nežli celoměstskou vyhláškou, přesto však Ústavní soud zastává názor, že napadená vyhláška, pokud byla vydána městskou částí, byla vydána samosprávným subjektem k tomu oprávněným. Pokud jde o formální náležitosti vydané vyhlášky, zjistil Ústavní soud, že vyhláška sice byla přijata potřebnou většinou členů zastupitelstva a byla po předepsanou dobu vyvěšena na úřední desce tak, jak to stanoví §16 odst. 3 zákona o obcích, v rozporu s ustanovením §52 odst. 3 tohoto zákona však byla podepsána pouze starostou městské části (chybí tedy podpis zástupce starosty nebo jiného radního). V posuzovaném případě bylo dále třeba odpovědět na otázku, zda napadená vyhláška je skutečně právním předpisem nejen názvem, ale také svým obsahem. Pojem právní předpis je pojmem ústavním a je proto úkolem Ústavního soudu, který v daném případě rozhoduje o "zrušení jiného právního předpisu", aby se nejprve zabýval otázkou, zda skutečně jde o právní normativní akt, který obsahuje abstraktní normy chování, obecně závazné a vynutitelné. Touto problematikou se Ústavní soud zabýval zejména ve svém nálezu Pl. ÚS 17/94 (vyhláška obce Jívka týkající se financování základní školy) a konstatoval, že se musí jednat o právní předpis nejen podle názvu, ale o takový akt samosprávy či státní správy, ve kterém jsou obsažena závazná pravidla chování. Nemůže tady jít jen o jakési oznámení o tom, jak bude v určitých věcech obec postupovat v budoucnu. Pokud jde o napadenou vyhlášku, lze ji označit obecně za akt samosprávy městské části, který z větší části pouze informuje o tom, jaké aktivity na určeném veřejném prostranství individuálně povolovány zpravidla nebudou (pokud jde tedy o ty činnosti, které povolení nepochybně podléhají, jako jsou obchodní a kulturní akce atd.) případně, pokud jde o výkon práva shromažďovacího, je dáváno potencionálním svolavatelům shromáždění na vědomí, že mohou počítat s postupem podle zákona o právu shromažďovacím, tedy s nabídnutím jiné lokality k pořádání shromáždění (zřejmě ve smyslu §8 zákona č. 84/1990 Sb.) a patrně i se zákazem shromáždění z důvodu ochrany zájmů obyvatelstva ( §10 odst. 3 cit. zákona ). Přes tyto výhrady však Ústavní soud dospěl nakonec k názoru, že napadená vyhláška určitý normativní obsah má, a to zejména v té části, kde je vymezen pojem veřejného prostranství náměstí Svobody, toto prostranství se prohlašuje za klidovou zónu a vymezují se nežádoucí aktivity na tomto prostranství (čl. 1 odst. 1 až 3 předmětné vyhlášky). Ústavní soud tedy považuje napadenou vyhlášku za akt vydaný Zastupitelstvem městské části Brno - střed s cílem stanovit obecně závazná pravidla pro užívání konkrétně určeného veřejného prostranství v přesvědčení, že zastupitelstvo jedná v mezích své samosprávné působnosti. Při zkoumání ústavnosti a zákonnosti podzákonného právního předpisu nelze odhlédnout od toho, zda tento předpis splňuje základní požadavky obsahové, mezi které nepochybně patří soulad obsahu použitých pojmů či institutů s právními předpisy, a jde-li o právní pojmy nové, pak musí být dostatečně a jasně vyjádřen jejich obsah. Požadavkem je i terminologická přesnost, srozumitelnost a jasnost. Těmto požadavkům napadená vyhláška neodpovídá. Zatímco totiž v článku 1 vymezuje jakási obecná pravidla pro zamýšlené zklidnění centra města, v odst. 4 téhož článku prakticky normativní hodnotu předešlých ustanovení ruší, když stanoví, že orgány města či městské části mohou individuálním správním rozhodnutím určit i jinak. Stejně tak čl. 2 nadepsaný "Povinnosti právnických a fyzických osob" vlastně jen nadbytečně a navíc nepřesně přepisuje či spíše parafrázuje ustanovení zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím (zejména jeho §4, 5, 8, 10 odst. 3 a §11), a dává jaksi předem na vědomí, jaká náhradní místa mohou být při individuálním rozhodování nabízena. Články 3 a 4 pak žádnou normativní hodnotu nemají, když pouze konstatují obecně známé skutečnosti. Po podrobném rozboru obsahu napadené vyhlášky však Ústavní soud nesdílí názor navrhovatelů, že předmětná vyhláška v rozporu s článkem l9 Listiny, jakož i v rozporu s kogentními ustanoveními zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, předem vylučuje konání shromáždění na určitém veřejném prostranství, případně, že svolavatelům shromáždění je vlastně předem navrhována jiná lokalita. Podle názoru Ústavního soudu napadená vyhláška především nesplňuje nároky, které je nezbytné v právním státě klást na kvalitu obecně závazných vyhlášek obcí, ať již v oblasti samosprávné či přenesené působnosti. Napadená vyhláška totiž, jak ostatně vyplývá i z podání navrhovatelů, může svým obsahem vyvolat pochybnosti a právní nejistotu fyzických i právnických osob, jak pokud jde o výkon ústavně zaručeného shromažďovacího práva, tak i jiných práv a svobod. V této souvislosti považuje Ústavní soud za nutné zdůraznit, že výkon shromažďovacího práva upravuje zákon č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, který zcela jednoznačně stanoví princip oznamovací a nikoli povolovací, jasně vymezuje oprávnění a povinnost svolavatele, povinnosti účastníků shromáždění i úkoly veřejné správy. Stejně tak jsou dostatečným způsobem vymezeny pravomoci státní správy směřující k tomu, aby konkrétní shromáždění nenarušilo veřejný pořádek, nerušilo noční klid atd. Je upraveno i oprávnění státní správy zakázat shromáždění v zákonem přesně vymezených případech, jakož i právo na soudní ochranu svolavatele proti takovému rozhodnutí. Nespadá tedy do samosprávné působnosti obce ani její části jakkoli výkon tohoto práva normativně upravovat, ale je věcí přenesené působnosti obce vydat v případě potřeby individuální správní akt. Napadená vyhláška je tedy v rozporu s čl. 1 a čl. 104 Ústavy, jakož i s ustanovením §14 odst. 1 zákona o obcích. Přestože u některých ustanovení napadené vyhlášky by bylo možné i připustit aplikaci zásady " superfluum non nocet", nalezl Ústavní soud po zvážení všech argumentů více dobrých důvodů pro zrušení napadeného aktu Zastupitelstva městské části Brno-střed. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne l7. dubna l996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.40.95.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 40/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 123/1996 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 30/5 SbNU 249
Populární název Vyhláška Městské části Brno-střed o užívání nám. Svobody - pravomoc statutárních měst vydávat obecně závazné vyhlášky
Datum rozhodnutí 17. 4. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SKUPINA POSLANCŮ
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; l/93; obecně závazná vyhláška městské části Brno-střed o zvláštním režimu užívání veřejného prostranství náměstí Svobody
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 19
Ostatní dotčené předpisy
  • 123/1996 Sb., čl.
  • 367/1990 Sb., §3 odst.2, §16, §17, §25, §27 odst.2 písm.c
  • 84/1990 Sb., §1 odst.4, §8, §10, §11
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (skupina poslanců)
základní práva a svobody/shromažďovací právo
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
veřejné prostranství
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-40-95_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 53240
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-13