infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-162-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 24.04.1996, sp. zn. Pl. ÚS 41/95 [ nález / ZAREMBOVÁ / výz-2 ], paralelní citace: N 34/5 SbNU 277 [ 125/1996 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.41.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vyhláška města Brna o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou,náboženskou,politickou a třídní nenáv...

Právní věta Obecně závazné vyhlášky obce nejsou pramenem práva stejného stupně právní síly jako zákon, a proto předmětem jejich úpravy, s ohledem na ústavní princip zakotvený v čl. 39 Listiny základních práv a svobod, nemůže být vymezení znaků skutkové podstaty trestného činu.

ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.41.95
sp. zn. Pl. ÚS 41/95 Nález Plénum Ústavního soudu ČR rozhodlo ve věci návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR na zrušení vyhlášky města Brna č. 1/95, ze dne 14. 2. 1995, o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist na území města Brna, za účasti města Brna, takto: Obecně závazná vyhláška města Brna č. 1/95, ze dne 14. 2. 1995, o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist na území města Brna, se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Odůvodnění: I. Dne 15. 12. 1995 obdržel Ústavní soud ČR návrh 32 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, jejichž zastupováním byl v řízení před Ústavním soudem pověřen poslanec JUDr. D. M., na zrušení vyhlášky města Brna č. 1/95 - o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist na území města Brna. Znění vyhlášky je následující: Zastupitelstvo města Brna schválilo na svém III/II zasedání, konaném ve dnech 14. - 15. února 1995, v souladu s §14 odst. l písm. i) a §36 odst. l písm. f) zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, tuto obecně závaznou vyhlášku: O zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist na území města Brna. §l Propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist se na území města zakazuje. §2 Propagací stran a hnutí šířících národností, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist se rozumí: a) požadavky na násilnou změnu ústavního pořádku b) užívání symbolů těchto zločinných hnutí c) zpochybňování zločinnosti režimů, které tato hnutí představovala d) jakékoliv veřejné vychvalování totalitních režimů, které potlačují základní lidská práva. §3 Porušení této vyhlášky podléhá stíhání dle trestního zákona, §260 odst. l, 2. §4 Vyhláška nabývá účinnosti 15. dnem následujícím po dni jejího vyhlášení. Návrh podaný podle §64 odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, na zrušení výše citované vyhlášky odůvodňují navrhovatelé jednak jejím rozporem se zákonem, konkrétně rozporem s §13 odst. 2 a §16 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších změn a doplnění (dále jen zákon o obcích), jednak rozporem s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod (dále jen Listina), konkrétně rozporem s čl. 2 odst. 4, čl. 104 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 2 a 3, čl. 4 odst. l a 2 a čl. 39 Listiny. V důvodech svého návrhu navrhovatelé uvádějí, že oprávnění obecních zastupitelstev vydávat obecně závazné vyhlášky ve věcech samostatné působnosti obce je sice zakotveno v čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR, současně je však omezeno působností, která může být stanovena jen zákonem (čl. 104 odst. 1 Ústavy ČR). Tímto zákonem je v prvé řadě zákon o obcích, v jehož ustanovení §13 odst. 2 se uvádí, že při výkonu samostatné působnosti se obec řídí jen zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy, vydanými ústředními orgány k jejich provedení. Podle §16 odst. 2 téhož zákona musí být takové vyhlášky s uvedenými právními předpisy v souladu. Okruh věcí svěřených do samostatné působnosti obcí (měst) je příkladmo uveden v §14 a obecně v §15 zákona o obcích. Ze smyslu zákonného zmocnění zastupitelstev obcí k vydávání vyhlášek je třeba dovodit, že toto zmocnění je nutno interpretovat restriktivně, neboť se vztahuje jen na věci, v nichž obec nevystupuje jako subjekt oprávněný určovat pro občana povinnosti jednostrannými příkazy a zákazy. V tomto směru se navrhovatelé odvolávají na nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. Pl. ÚS 26/93. Nové ustanovení §17 zákona o obcích, ve znění zákona č. 279/1995 Sb., rozšiřuje sice pravomoc obcí obecně závaznou vyhláškou omezovat nebo zakazovat činnosti, které by mohly narušit veřejný pořádek, tato rozšířená pravomoc se však vztahuje jen na místní záležitosti veřejného pořádku (podle §14 odst. 1 písm. o) zákona o obcích), mezi které aktivity, definované v napadené vyhlášce a podléhající stíhání podle trestního zákona, nepatří. Napadená vyhláška je podle názoru navrhovatelů též v rozporu s ustanovením čl. 2 odst. 4 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 3 Listiny, podle nichž každý může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Jde také o rozpor s ustanovením čl. 4 odst. l Listiny, podle něhož povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. V této souvislosti se navrhovatelé dovolávají právního názoru Ústavního soudu ČR vyjádřeného v jeho nálezech, sp. zn. Pl. ÚS 5/93, Pl. ÚS 8/93, Pl. ÚS 26/93, Pl. ÚS 27/93, Pl. ÚS 29/93, Pl. ÚS 38/93, Pl. ÚS 39/93, Pl. ÚS 18/94, totiž že obecně závazné vyhlášky, jejichž obsahem jsou právní povinnosti, je obec oprávněna vydávat jenom v případě výslovného zákonného zmocnění. Dále navrhovatelé uvádějí, že v §2 napadené vyhlášky se definují skutkové podstaty činů, s jejichž spácháním je podle §3 vyhlášky spojena trestní odpovědnost podle §260 odst. l a 2 trestního zákona, v platném znění, přitom z porovnání skutkových podstat podle §2 vyhlášky se skutkovými podstatami obsaženými v §260 trestního zákona je zřejmé, že je mezi nimi podstatný rozdíl. Dovozují, že Zastupitelstvo města Brna si v rozporu s čl. 39 Listiny a čl. 15 odst. 1 Ústavy ČR osvojilo pravomoc stanovit, které jednání je trestným činem a jaký trest lze za jeho spáchání uložit. S odvoláním na uvedené argumenty, jakož i s ohledem na právní názory, které Ústavní soud ČR vyslovil v již citovaných nálezech, zastávají navrhovatelé názor, že předmětnou vyhlášku je nutno zrušit, neboť při jejím vydání byla porušena ústavní kompetence, resp. nebyla přijata a vydána v mezích Ústavou stanovené kompetence. V písemném vyjádření k obsahu návrhu na zahájení řízení město Brno, jako účastník tohoto řízení, poukazuje na to, že napadená vyhláška byla přijata platným usnesením Zastupitelstva města Brna, tedy orgánem města, který je k přijetí vyhlášky oprávněn. Přijetí vyhlášky směřovalo k úpravě problematiky, kterou považuje Zastupitelstvo města Brna z hlediska jeho občanů za velmi významnou, a proto navrhlo zamítnutí podaného návrhu. II. Podle ustanovení čl. 87 odst. l písm. b) Ústavy ČR rozhoduje Ústavní soud ČR o zrušení jiných právních předpisů, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. V takovém řízení je Ústavní soud podle §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, povinen také zkoumat, zda napadený právní předpis byl vydán ústavně předepsaným způsobem. V tomto směru zjistil Ústavní soud ze zápisu o průběhu jednání III/II zasedání Zastupitelstva města Brna, konaného ve dnech 14. - 15. 2. 1995, a přiložené prezenční listiny, že z přítomných 46 členů Zastupitelstva města Brna hlasovalo pro přijetí vyhlášky 33, 8 členů bylo proti, 5 se hlasování zdrželo. Vzhledem k tomu, že Zastupitelstvo města Brna má celkem 55 členů, lze konstatovat, že napadená vyhláška byla přijata kvalifikovaným způsobem (§38 odst. 5 zákona o obcích). Vyhláška byla, jak bylo doloženo potvrzením vedoucího odboru vnitřních věcí Magistrátu města Brna, vyvěšena na úřední desce Magistrátu města Brna dne 1. 3. 1995, odkud byla sejmuta dne 16. 3. 1995 a nabyla podle svého §4 v souladu s ustanovením §16 odst. 4 zákona o obcích účinnosti dnem 29. 2. 1995. Ústavní soud má proto za to, že napadený předpis byl vydán ústavně předepsaným způsobem. III. Při posuzování souladu napadené vyhlášky s Ústavou ČR, ústavními zákony, mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy a se zákony se Ústavní soud především zabýval otázkou, zda předmět úpravy v ní obsažený je vůbec takovým právním předpisem, jako je obecně závazná vyhláška, regulovatelný. Z ustanovení §3 napadené vyhlášky vyplývá, že porušení zákazu jednání definovaného v předchozích paragrafech má být postihováno sankcí, obsaženou v §260 trestního zákona. To znamená, že předmětem úpravy této vyhlášky je v podstatě vymezení znaků skutkové podstaty trestného činu, jehož sankce je obsažena v citovaném ustanovení trestního zákona. Které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání uložit, může však ve smyslu čl. 39 Listiny stanovit jen zákon. Právě s ohledem na tento ústavní princip zakotvený v čl. 39 Listiny, je třeba učinit závěr, že takový předmět úpravy, jaký je v napadené vyhlášce obsažen, není obecně závaznou vyhláškou regulovatelný proto, že obecně závazné vyhlášky nejsou pramenem práva stejného stupně právní síly jako zákon. Jestliže tedy obecně závazná vyhláška města Brna č. 1/95 jako podzákonný právní předpis stanoví, které jednání je trestným činem a má být postihováno podle §260 trestního zákona, je tím dán její rozpor s čl. 39 Listiny a Ústavní soud ji proto z tohoto důvodu zrušil. Navíc pak Ústavní soud dodává, stejně jak to učinil ve svém nálezu, sp. zn. Pl. ÚS 44/95, že chce-li obec nebo město výslovně projevit svoji určitou politickou vůli, může tak případně učinit jinými adekvátními prostředky, nikoliv však normativním právním aktem. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 24. dubna 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:Pl.US.41.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 41/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 125/1996 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 34/5 SbNU 277
Populární název Vyhláška města Brna o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou,náboženskou,politickou a třídní nenávist
Datum rozhodnutí 24. 4. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 12. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SKUPINA POSLANCŮ
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje; 1/95; obecně závazná vyhláška města Brna o zákazu propagace stran a hnutí šířících národnostní, rasovou, náboženskou, politickou a třídní nenávist na území města Brna
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 104 odst.1, čl. 104 odst.3
  • 2/1993 Sb., čl. 39
Ostatní dotčené předpisy
  • 125/1996 Sb.
  • 140/1961 Sb., §260
  • 279/1995 Sb.
  • 367/1990 Sb., §14 odst.1, §13 odst.1, §16 odst.2, §17
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (skupina poslanců)
Věcný rejstřík obec/obecně závazná vyhláška
pravomoc
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-41-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27979
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31