ECLI:CZ:US:1997:1.US.137.96
sp. zn. I. ÚS 137/96
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti F. Š. proti rozsudku Okresního soudu v Písku ze dne 28. 11. 1995, sp. zn. 1 T 89/95, a proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 29. 2. 1996, sp. zn. 4 To 66/96, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Trestním příkazem Okresního soudu v Písku ze dne 6. 4. 1995,
č.j. 1 T 89/95-42, byl stěžovatel uznán vinným tím, že dne 8. 1.
1995 v místě svého bydliště fyzicky napadl páskovým vratovým
pantem příslušníka Policie České republiky B. H., jenž prováděl na
základě příkazu Okresního soudu v Písku, sp. zn. 1 T 153/94,
služební zákrok k dodání stěžovatele do výkonu trestu odnětí
svobody. V důsledku tohoto fyzického napadení B. H. utrpěl tržnou
ránu na hlavě dlouhou 7 cm a pohmoždění levého předloktí
s pracovní neschopností od 9. 1. do 31. 1. 1995. Tímto činem se
stěžovatel dopustil spáchání trestného činu útoku na veřejného
činitele podle ustanovení §155 odst. 1 písm. a) a odst. 2 písm.
b) trestního zákona a byl odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí
svobody v délce jednoho roku.
Proti tomuto trestnímu příkazu podal stěžovatel i okresní
státní zástupce odpor.
Napadeným rozsudkem Okresního soudu v Písku ze dne 28. 11.
1995 byl stěžovatel shledán vinným výše popsaným skutkem a byl
odsouzen pro trestný čin ublížení na zdraví podle ustanovení §221 odst. 1 trestního zákona k trestu odnětí svobody v délce pěti
měsíců nepodmíněně. V odůvodnění svého rozsudku soud uvedl, že
vycházel z provedeného dokazování, zejména z výpovědí svědků a ze
znaleckých posudků. Došel k závěru, že policista B. H.
nepostupoval zcela v souladu se zákonem č. 283/1991 Sb., o Policii
ČR (§6 odst. 2), neboť při provádění služebního zákroku
stěžovatele nepoučil o jeho právech, ale pouze mu sdělil, že s ním
potřebuje něco projednat a že si má vzít s sebou občanský průkaz.
Neuvedl tedy důvod své návštěvy, tj. dodání do výkonu trestu, byť
si jej stěžovatel mohl dovodit, neboť věděl, že má vykonat trest
odnětí svobody a měl zkušenosti z dřívějších odsouzení obdobné.
Soud rovněž odkázal na ustanovení §83c odst. 2 trestního řádu,
podle něhož si "může policie vyžádat vstup do obydlí, pokud má
příkaz k předvedení či dodání do výkonu trestu určité osoby, ale
musí šetřit práva této osoby v tom, že ji musí poučit a uvést,
proč je předváděna či dodávána do výkonu trestu", což se však
v tomto případě nestalo. Proto soud dospěl k závěru, že nebyla
vyvrácena stěžovatelova obhajoba, že se "nemohl důvodně domnívat,
že jej policie hledá ve služební věci", takže nebyla naplněna
subjektivní stránka trestného činu útoku na veřejného činitele. Na
druhé straně však soud měl za to, že provedenými důkazy (svědky
a znaleckým posudkem) bylo prokázáno, že stěžovatel skutečně B. H.
úraz způsobil, a proto jej odsoudil toliko pro trestný čin
ublížení na zdraví podle §221 odst. 1 trestního zákona.
Napadeným rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích
byl citovaný rozsudek okresního soudu k odvolání okresního
státního zástupce zrušen, stěžovatel byl uznán vinným trestným
činem útoku na veřejného činitele podle ustanovení §155 odst. 1
písm. a) a odst. 2 písm. b) trestního zákona a byl odsouzen
k trestu odnětí svobody v trvání dvou let a šesti měsíců.
Stěžovatelovo odvolání bylo jako nedůvodné zamítnuto.
V odůvodnění napadeného rozsudku odvolací soud uvedl, že
okresní soud správně zjistil skutkový stav věci, avšak neztotožnil
se s jeho právními závěry v otázce, zda B. H. vystupoval jako
veřejný činitel ve smyslu §155 a §89 odst. 9 trestního zákona.
Podle odůvodnění citovaného rozsudku policisté jednali na základě
příkazu Okresního soudu v Písku k dodání stěžovatele do výkonu
trestu. Podle ustanovení §83c odst. 2 trestního řádu byli při
realizaci tohoto příkazu oprávněni ke vstupu do obydlí, jiných
prostor nebo na pozemek osoby tam se zdržující a byli oprávněni
činit veškeré úkony sloužící k předvedení této osoby. Policisté
prý postupovali v souladu se svými pravomocemi a do prostor domu
vstoupili teprve poté, když stěžovatel před nimi prchal a kdy
fyzicky zaútočil na B. H. Sama okolnost, že policisté ihned
stěžovateli neoznámili, že jej přicházejí dodat do výkonu trestu
odnětí svobody, ale sdělili mu, aby si vzal občanský průkaz
a odešel s nimi na obvodní oddělení policie, prý není jednáním
v rozporu s §6 zákona č. 283/1991 Sb. Předpokládaný zásah do práv
a svobod stěžovatele nepřekračoval míru nezbytnou k dosažení účelu
sledovaného na základě příkazu vydaného k dodání do výkonu trestu
a okolnosti celé situace prokázaly, že jednání policistů "nebylo
neadekvátní obavám z toho, aby obžalovaný nezmařil možnost svého
dodání do výkonu trestu odnětí svobody". Stěžovatel věděl, že se
za ním dostavili policisté ve služebních uniformách, kteří jej
vyzvali, aby je následoval na oddělení policie. Pokud stěžovatel
při vědomí těchto skutečností prchal a v okamžiku, kdy se jej
jeden z policistů snažil zadržet, jej napadl železným pantem
a způsobil mu ublížení na zdraví, naplnil všechny zákonné znaky
trestného činu útoku na veřejného činitele podle §155 odst. 1
písm. a) a odst. 2 písm. b) trestního zákona.
Citované rozsudky obecných soudů napadl stěžovatel ústavní
stížností. V ní zejména uvedl, že Okresní soud v Písku mu dne 12.
12. 1994 odeslal výzvu k nástupu trestu, která však nebyla
doručena, neboť poštovní doručovatelka stěžovatele nezastihla,
přestože se v místě bydliště zdržoval, a dne 15. 12. 1994 byla
výzva vrácena zpět soudu. Téhož dne soud písemně požádal Obvodní
oddělení Policie v Písku o dodání stěžovatele do výkonu trestu
a současně i o doručení výzvy k nástupu trestu. Policie soudu dne
4. 1. 1995 sdělila, že výzvu nelze doručit. V inkriminovaný den
prý u domu, kde stěžovatel bydlí, zazvonil muž v uniformě Policie
ČR a sdělil mu, že s ním chce mluvit. Protože stěžovatel údajně
neměl klíče od vchodových dveří, šel sklepní šachtou a když vyšel
ven, sdělil mu policista, aby jej následoval do auta a na oddělení
policie za účelem předvedení. Protože prý stěžovatel důvod
předvedení neznal a policista mu jej nesdělil, odmítl s ním jít
a snažil se vrátit do sklepa. Policista mu v tom bránil, fyzicky
jej napadl a přitom se údajně sám zranil tím, že "ztratil
rovnováhu a poranil levou ruku o rám okna a hlavou rozbil okenní
výplň".
Policista prý svým jednáním porušil ustanovení §6 odst.
1 a 2 zákona č. 283/1991 Sb. tím, že stěžovateli důvod předvedení
nesdělil a tedy nedbal cti, vážnosti a důstojnosti stěžovatelovy
osoby, čímž oběma vznikla bezdůvodná újma na zdraví. Navíc
provedený zásah do stěžovatelových práv a svobod údajně překročil
míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného služebním zákrokem
a policista stěžovatele ani nepoučil o jeho právech. V opačném
případě by ho prý stěžovatel následoval, protože si byl vědom
nutnosti nástupu výkonu trestu.
Stěžovatel dále uvádí, že v jeho případě nešlo o užití
fyzického násilí proti příslušníkovi policie a tedy ani o útok na
veřejného činitele, neboť - byť měl pochybnosti o tom, zda se
skutečně jedná o příslušníka policie - nijak se mu nebránil
a policista si zranění způsobil sám. Okresní soud v Písku
a Krajský soud v Českých Budějovicích prý v souzené věci
nepostupovaly tak, aby byl zjištěn skutkový stav věci, o němž
nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro
jejich rozhodnutí (§2 odst. 5 trestního řádu). Mezi svědeckými
výpověďmi poškozeného a druhého policisty byly rozpory, tyto
výpovědi prý nebyly podpořeny dalšími důkazy a odporují
stěžovatelovým tvrzením. Oba soudy tedy důkazy v pochybnostech
hodnotily v neprospěch stěžovatele a nikoliv v jeho prospěch, jak
stanoví zákon. Za tohoto stavu prý oběma napadenými rozsudky došlo
k porušení stěžovatelových základních práv podle čl. 7 a 8 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 9
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (dále jen
"Mezinárodní pakt"), a proto stěžovatel navrhl jejich zrušení.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost
vykazuje některé vady, a za účelem jejich odstranění stanovil
lhůtu 20 dnů, kterou - na stěžovatelovu žádost - prodloužil
o dalších 30 dnů. Protože se ani v této lhůtě stěžovateli
nepodařilo zajistit si právní zastoupení, prodloužil mu Ústavní
soud lhůtu k odstranění vad ústavní stížnosti o dalších 30 dnů
a poučil jej o možnosti požádat o určení advokáta Českou advokátní
komoru. Až poté byly vady ústavní stížnosti odstraněny a nic proto
nebránilo projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Okresní
soud v Písku, Krajský soud v Českých Budějovicích - a vedlejší
účastníci řízení - Okresní státní zastupitelství v Písku a Krajské
státní zastupitelství v Českých Budějovicích.
Okresní soud ve svém vyjádření sdělil, že věc byla posuzována
se zřetelem ke všem ustanovením příslušných norem, důkazy byly
hodnoceny podle ustanovení §2 odst. 6 trestního řádu a z toho
vycházely i závěry o trestu s přihlédnutím k osobě stěžovatele
(odsouzeného). Okresní soud netrvá na ústním jednání před Ústavním
soudem.
Krajský soud ve svém vyjádření vyslovil nesouhlas s tvrzením
stěžovatele, že v pochybnostech hodnotil důkazy v jeho neprospěch
a že vycházel pouze z rozporných výpovědí poškozeného H. a svědka
J. V souzené věci prý byl zjištěn skutkový stav věci bez důvodných
pochybností, svědecké výpovědi stěžovatele spolehlivě usvědčily
z úmyslného útoku na policistu H. a tyto důkazy také vyloučily
možnost pouhého náhodného zranění B. H., což ostatně potvrdil
i znalecký posudek. Sama okolnost, že policisté stěžovateli ihned
neoznámili, že jej přicházejí dodat do výkonu trestu odnětí
svobody, není jednáním v rozporu s §6 zákona č. 283/1991 Sb.,
neboť předpokládaný zásah do práv a svobod stěžovatele
nepřekračoval míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného na
základě vydaného příkazu k dodání do výkonu trestu. Policisté,
kteří byli ve služebních uniformách, prý tedy své pravomoce
nepřekročili a jednali přiměřeně nastalé situaci, adekvátně obavám
z toho, aby stěžovatel dodání do výkonu trestu nezmařil. Pokud za
daných okolností stěžovatel prchal a poté, co se ho policista
pokusil zadržet, jej napadl železným pantem a způsobil mu ublížení
na zdraví, "nelze dovozovat, že by byla porušena stěžovatelova
základní práva nebo svobody". Protože v řízení před obecnými soudy
bylo respektováno i stěžovatelovo právo na spravedlivý proces,
krajský soud navrhuje zamítnutí ústavní stížnosti a sděluje, že
netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem.
Okresní státní zastupitelství se ve svém vyjádření odvolalo
na napadený rozsudek krajského soudu a poukázalo na ustanovení §83c trestního řádu a na ustanovení §6 zákona č. 283/1991 Sb.,
které umožňuje, aby policista podle okolností poučil osobu, vůči
níž zákrok směřuje, až dodatečně. Vedlejší účastník se domnívá, že
napadenými rozsudky stěžovatelova citovaná základní práva porušena
nebyla a navrhuje proto zamítnutí ústavní stížnosti. Na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvá.
Krajské státní zastupitelství v Českých Budějovicích ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti uvedlo, že stěžovatel byl zcela
spolehlivě usvědčen výpověďmi policistů B. H. a J. J., o jejichž
věrohodnosti není pochyb. Oba policisté prý řádně prokázali svou
příslušnost k policii ve smyslu §10 zákona č. 283/1991 Sb.,
o Policii ČR, a to konkrétně stejnokrojem. Námitkou stěžovatele,
že mu policista před provedeným zákrokem nesdělil důvod, proč má
být předveden na policejní oddělení, se v odůvodnění svého
rozsudku podrobně zabýval Krajský soud v Českých Budějovicích a na
jeho právní názor lze plně odkázat. Z okolností případu je prý
zřejmé, že pokud by byl stěžovatel předem informován o účelu
předvedení, snažil by se policistům uniknout a zmařit tak splnění
jejich služebního úkolu, o čemž údajně svědčí jednání stěžovatele
poté, kdy vytušil, za jakým účelem jej policisté zamýšlejí odvézt.
Proto krajské státní zastupitelství navrhlo zamítnutí ústavní
stížnosti a sdělilo, že na ústním jednání před Ústavním soudem
netrvá.
Ústavní stížnost není důvodná.
Stěžovatel uvádí, že napadenými rozsudky byla porušena jeho
základní práva a svobody, zakotvená v čl. 7 a 8 Listiny a v čl.
9 Mezinárodního paktu.
Podle čl. 7 Listiny nedotknutelnost osoby a jejího soukromí
je zaručena. Omezena může být jen v případech stanovených zákonem.
Nikdo nesmí být mučen ani podroben krutému, nelidskému nebo
ponižujícímu zacházení nebo trestu.
Podle čl. 8 Listiny je osobní svoboda zaručena (odst. 1).
Nikdo nesmí být stíhán nebo zbaven svobody jinak než z důvodů
a způsobem, který stanoví zákon. Nikdo nesmí být zbaven svobody
pouze pro neschopnost dostát smluvnímu závazku (odst. 2). Další
odstavce se podle povahy věci souzeného případu zjevně netýkají.
Podle čl. 9 Mezinárodního paktu každý má právo na svobodu
a osobní bezpečnost. Nikdo nesmí být svévolně zatčen nebo zadržen.
Nikdo nesmí být zbaven svobody kromě případů, kdy se tak stane na
základě zákona a ve shodě s řízením, jež je stanoveno zákonem
(odst. 1). Další odstavce z povahy věci nepřipadají v úvahu.
Ústavní soud v souladu se svou ustálenou judikaturou
konstatuje, že není součástí soustavy obecných soudů a že mu proto
v zásadě ani nepřísluší přehodnocovat dokazování jimi prováděné.
Právě proti výsledkům prováděného dokazování je však ústavní
stížnost v podstatě namířena. Stěžovatel zejména poukazuje na
údajné rozpory v jednotlivých výpovědích, tvrdí, že nebyl zjištěn
skutkový stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti a důkazy prý
byly v pochybnostech hodnoceny v jeho neprospěch. S uvedenými
námitkami se však Ústavní soud neztotožňuje a konstatuje, že
neshledal v postupu obecných soudů ani v napadených rozsudcích
žádný důvod svědčící pro to, že by v tomto směru byla porušena
stěžovatelova základní práva nebo svobody.
Ústavní soud rovněž neshledal, že by bylo v souzené věci
porušeno stěžovatelovo právo na osobní nedotknutelnost, že by byl
zbaven svobody jinak než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon
nebo že by byl podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu
zacházení. Policisté v daném případě jednali v souladu
s příslušnými zákonnými předpisy (tj. s trestním řádem a se
zákonem č. 283/1991 Sb.), své pravomoce nepřekročili
a stěžovatelovy námitky jsou proto nedůvodné. Jak v odůvodnění
napadeného rozsudku správně uvedl krajský soud, policisté
v souzené věci vystupovali jako veřejní činitelé ve smyslu
ustanovení §89 odst. 9 trestního zákona a v souladu s ustanovením
§6 zákona č. 283/1991 Sb. provedeným zásahem do stěžovatelových
práv a svobod nepřekročili míru nezbytnou k dosažení účelu
sledovaného služebním zákrokem nebo služebním úkonem. Stěžovatel
si byl vědom toho, že má nastoupit výkon trestu odnětí svobody, je
osobou v minulosti 10x soudně trestanou (tedy mající v tomto směru
zkušenosti), viděl, že s ním jednají policisté ve služebních
uniformách a skutečnost, že mu nesdělili předem přesný důvod své
návštěvy, nelze chápat jako překročení míry, nezbytné k dosažení
sledovaného účelu. To ostatně potvrzuje i následný průběh zákroku,
neboť stěžovatel nebyl ochoten policisty následovat, ale naopak
před nimi chtěl utéci.
Pokud stěžovatel při ústním jednání u Ústavního soudu uvedl,
že v době vydání příkazu k dodání do výkonu trestu neměl
k dispozici "příslušné rozhodnutí krajského soudu", považuje
Ústavní soud tuto námitku za irelevantní, neboť stěžovatel při
vynesení soudního rozsudku přítomen byl, takže věděl, že byl
odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody.
Závěrem tedy Ústavní soud konstatuje, že napadenými rozsudky
nebyla porušena stěžovatelova základní práva nebo svobody,
zakotvené v čl. 7 a 8 Listiny a v čl. 9 Mezinárodního paktu.
Protože Ústavní soud ani sám neshledal porušení jiných základních
práv nebo svobod, zakotvených v ústavních zákonech nebo
v mezinárodních smlouvách podle čl. 10 Ústavy ČR, byla ústavní
stížnost zamítnuta.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 15. května 1997