infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-125-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.08.1997, sp. zn. IV. ÚS 167/97 [ nález / ČERMÁK / výz-3 ], paralelní citace: N 98/8 SbNU 389 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:4.US.167.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K řádné publikaci jako předpokladu platnosti a závaznosti právní normy

Právní věta Je-li formálním znakem právní normy náležitá, zákonem předepsaná publikace, v daném případě ustanovením §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, nepostačuje k naplnění tohoto znaku a nesplňuje podmínku náležitosti jen povšechný odkaz v opatření, vydaného Ministerstvem financí ČR, o převzetí opatření vydaných bývalým Ministerstvem financí ČSFR, podle §4 odst. 2 citovaného zákona, a to na opatření, jež doposud publikována nebyla a v publikovaném oznámení (registraci) nejsou jednotlivě uvedena ani pojmenována.

ECLI:CZ:US:1997:4.US.167.97
sp. zn. IV. ÚS 167/97 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 13. srpna 1997 v senátě ve věci ústavní stížnosti M. S., zastoupené I. S., advokátem AK v Praze, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 19. 3. 1997, čj. 10 Ca 234/96-65, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích, jako účastníka řízení, a vedlejšího účastníka Finančního ředitelství v Českých Budějovicích, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 19. 3. 1997, čj. 10 Ca 234/96-65, se z r u š u j e . Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti proti shora uvedenému rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, zamítajícímu žalobu stěžovatele proti rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích ze dne 26. 3. 1996, čj. 1693/1995-1, stěžovatelka poukazuje zejména na tu skutečnost, že opatření Federálního ministerstva financí ze dne 23. 12. 1992, čj. V/1-31370/1992, na jehož podkladě jí byla uložena daňová povinnost, se nestalo součástí právního řádu České republiky. Z těchto, jakož i z dalších důvodů, proto navrhuje, aby její ústavní stížnosti bylo pro porušení ústavně zaručených práv podle článku 11 odst. 5 a článku 38 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") vyhověno a napadený rozsudek byl zrušen. Krajský soud v Českých Budějovicích ve svém vyjádření ze dne 31. 7. 1997 mimo jiné uvedl, že podmínka publikace předmětného opatření formou oznámení ve Sbírce zákonů byla splněna, když opatření bylo uveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 12/2/1992 ze dne 31. 12. 1992 a recepční opatření, čj. 282/2 019/1993, ze dne 29. 1. 1993, kterým bylo toto a další opatření bývalého Federálního ministerstva financí převzaty Ministerstvem financí ČR v souladu s článkem 1 a článkem 3 odst. 3 ústavního zákona ČNR č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky, bylo oznámeno v částce 21 Sbírky zákonů z roku 1993 v části označené jako "opatření ústředních orgánů". Recepční opatření výslovně uvádí, že jde o opatření, kterým jsou přejímána opatření vydaná podle §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tedy opatření, kterými se pro účetní jednotky stanoví účtové osnovy a postupy při účtování. V recepčním opatření pak bylo předmětné opatření bývalého FMF, kterým byly stanoveny postupy účtování u fyzických osob provozujících podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví, uvedeno ve výčtu převzatých opatření v článku I pod č. 3. Z těchto, jakož i dalších důvodů, navrhuje proto zamítnutí ústavní stížnosti. Finanční ředitelství v Českých Budějovicích uvedlo ve svém vyjádření ze dne 29. 7. 1997, že zmíněné opatření bylo ministerstvem financí převzato pro rok 1993, a následující roky, spolu s dalšímu dvaceti federálními účetními předpisy, a to opatřením čj. 282/2019/1993, oznámeným ve Sbírce zákonů v částce 21/1993. Ze všech uvedených, jakož i dalších důvodů, navrhuje proto rovněž zamítnutí ústavní stížnosti. Z obsahu spisu 10 Ca 234/96 Krajského soudu v Českých Budějovicích Ústavní soud zjistil, že napadeným rozsudkem byla zamítnuta žaloba stěžovatelky proti shora uvedenému rozhodnutí Finančního ředitelství v Českých Budějovicích, jímž k odvolání stěžovatelky byl změněn dodatečný platební výměr Finančního úřadu v Kaplici ze dne 14. 12. 1994, č. 173/94, a to tak, že doměřená daň z příjmů fyzických osob za rok 1993 ve výši Kč 32 445,- byla snížena na částku Kč 18 375,-. K námitce stěžovatelky, zpochybňující platnost opatření bývalého Federálního ministerstva financí ze dne 23. 12. 1992, čj. V/1-31370/1992, krajský soud uvedl, že na základě zmocňujícího ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, bylo vydáno také již citované opatření a publikováno ve Finančním zpravodaji bývalého Federálního ministerstva financí č. 12/2/1992 ze dne 31. 12. 1992. Následně byla splněna i druhá zákonná podmínka, tj. publikace opatření zmíněného ústředního orgánu státní správy, neboť tak se stalo s ohledem na státoprávní změny formou recepce předmětného opatření a dalších opatření bývalého Federálního ministerstva financí, a to opatřením Ministerstva financí ČR, čj. 282/2019/1993. Toto opatření bylo publikováno ve Sbírce zákonů v částce 21/1993, přičemž z textu publikace opatření ve Sbírce zákonů je patrno, že ministerstvem financí byla převzata opatření vydaná Federálním ministerstvem financí podle ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Opatření, na jehož podkladě v projednávané věci byla stanovena daňová povinnost, je v recepčním opatření uvedeno v článku I pod č. 3. Z uvedeného důvodu nelze o platnosti předmětného opatření pochybovat. Podle již citovaného ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví účtové osnovy a postupy účtování, uspořádání položek, účetní uzávěrky a obsahové vymezení těchto položek, rozsah údajů ke zveřejnění z účetní uzávěrky, postupy pro provedení konsolidace účetní uzávěrky, které stanoví Federální ministerstvo financí a vyhlašuje je oznámením o jejich vydání ve Sbírce zákonů. Na projednávanou věc se vztahuje opatření č. 76 Federálního ministerstva financí ze dne 23. 12. 1992, čj. V/1-31370/1992, kterým se stanoví postupy účtování u fyzických osob provozujících podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví. Podle článku I odst. 3 toto opatření bude vyhlášeno oznámením o jeho vydání ve Sbírce zákonů. K oznámení citovaného opatření, které je podmínkou toho, aby je bylo možno považovat za právní předpis, však podle názoru Ústavního soudu nedošlo. České ministerstvo financí vydalo sice opatření č. 2 o převzetí opatření vydaných Federálním ministerstvem financí podle §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, čj. 282/2019/1993, uveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 1/1993 dne 31. 1. 1993, v jehož článku I pod bodem 3 je uvedeno také již citované opatření bývalého Federálního ministerstva financí, v částce 21/1993 Sbírky zákonů je však uveden pouze již uvedený název tohoto opatření, aniž by současně bylo konstatováno, kterých jednotlivých převzatých opatření se tato recepce týká. Přitom již citované opatření č. 2 o převzetí opatření vydaných Federálním ministerstvem financí podle §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, je řazeno tak, že v článku I jsou uvedena všechna opatření, jež doposud oznámena (registrována) nebyla, zatímco v článku II opatření, jež již oznámena (registrována) byla. S touto rozdílností mělo se proto vypořádat již citované oznámení (registrace) ministerstva financí v částce 21/1993 Sb. tak, že dosud neoznámená (neregistrovaná) opatření vydaná bývalým Federálním ministerstvem financí podle §4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v něm měla být výslovně konstatována. Pouze takový způsob oznámení (registrace) uspokojuje, podle názoru Ústavního soudu, nároky kladené na jeho určitost, konkrétnost a adresnost představující základní podmínku platnosti normativního právního aktu. Jinými slovy, je-li formálním znakem právní normy náležitá, zákonem předepsaná publikace, nepostačuje k naplnění tohoto znaku a nesplňuje podmínku náležitosti jen povšechný odkaz na opatření, jež doposud publikována nebyla a v publikovaném oznámení (registraci) nejsou jednotlivě uvedena ani pojmenována. Dospěl-li tedy Krajský soud v Českých Budějovicích v napadeném rozsudku k opačnému názoru, totiž že inkriminované opatření je obecně závazným právním předpisem, porušil tímto rozhodnutím článek 95 odst. 1 Ústavy ČR, článek 4 odst. 1, článek 36 odst. 1 Listiny. Ústavní soud proto pro porušení těchto ústavně zaručených práv stěžovatele jeho ústavní stížnosti podle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl a napadený rozsudek podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 13. srpna 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:4.US.167.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 167/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 98/8 SbNU 389
Populární název K řádné publikaci jako předpokladu platnosti a závaznosti právní normy
Datum rozhodnutí 13. 8. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 5. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 95 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb.
  • 563/1991 Sb., §4 odst.2
  • 586/1992 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň
právní předpis
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-167-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30532
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29