infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-113-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 20.08.1997, sp. zn. IV. ÚS 79/97 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 101/8 SbNU 405 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:4.US.79.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K odepření náležité soudní ochrany v daňové věci. K jednání bez přítomnosti a možnosti vyjádření se dotčené osoby

Právní věta Neveřejné projednání věci při současné absenci jakéhokoli opravného prostředku proti rozhodnutí v takovém řízení vydaném zbavuje účastníka řízení jeho práva na spravedlivý (fair) proces.

ECLI:CZ:US:1997:4.US.79.97
sp. zn. IV. ÚS 79/97 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl ve věci ústavní stížnosti R., a.s. proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 11. 1996, č. j. 22 Ca 263/96-27, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 11. 1996, č. j. 22 Ca 263/96-27, se z r u š u j e . Odůvodnění: Ústavnímu soudu byla dne 5. 3. 1997 doručena ústavní stížnost, která směřuje proti výše uvedenému rozhodnutí, kterým byla zamítnuta žaloba na přezkoumání rozhodnutí Finančního ředitelství v Ostravě ze dne 26. 3. 1996. č. j. FŘ-760/130/1996, ve věci vyměření daňové povinnosti na dani z přidané hodnoty ve výši Kč 3 807 657,-. Stěžovatelka považuje napadený rozsudek za nezákonný, a to zejména ve vztahu k aplikaci ustanovení §2 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém je stanovena jedna ze základních zásad daňového řízení, podle které při uplatňování daňových zákonů v daňovém řízení se bere v úvahu vždy skutečný obsah právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro stanovení či vybrání daní, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho. V souladu s tímto ustanovením totiž správní orgány posoudily právní úkony provedené mezi společností R., a.s., a společností P.R. C., a.s., jako převod majetku v rámci smlouvy o prodeji podniku, který je od daně osvobozen. Na základě provedených zjištění správce daně dospěl k závěru, že P.R. C., a.s., jako prodávající nevznikla povinnost platit daň z přidané hodnoty z převáděného zboží a stěžovatelka pak nemá nárok si tuto daň odečíst, a proto jí byla stanovena nová daňová povinnost, která se následně stala předmětem přezkumu soudem. Podle přesvědčení stěžovatelky tvrzení, že právní úkon, který zastírá právní úkon skutečný, nemusí splňovat jeho náležitosti, odporuje zásadě zákonnosti. Podle jejího názoru je to jedině smluvní vůle subjektu, který právní úkon činí, z níž musí správce daně vycházet, aby zjistil, zda někdo simuluje právní úkon jiný. Stěžovatelka v této souvislosti namítá, že nebyl řádně zjištěn skutkový stav věci, zejména pokud jde o otázku smluvní vůle kupující, platnosti právního úkonu ohledně smluvního převodu zaměstnanců, platební neschopnosti společnosti P. R. C., a.s., která vyvrcholila následným prohlášením konkurzu na majetek této společnosti. V postupu správních orgánů, jehož výsledkem je neoprávněné vyměření daňové povinnosti, tak spatřuje zásah do svého vlastnického práva. Dále namítá, že byla porušena zásada rovnosti a to v tom smyslu, že je sice nutno chránit zájmy státu, ale současně je nezbytné dbát na zachování práv a právem chráněných zájmů osob zúčastněných na daňovém řízení. Hodnocení důkazů v daňovém řízení vyžaduje podle jejího názoru pohled v souvislostech a nelze se spokojit s jednostranným a účelovým výkladem. Stěžovatelka se na základě uvedených tvrzení dovolává řádné soudní ochrany deklarované v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a stejně tak i projednání věci v její přítomnosti, neboť Krajský soud v Ostravě postupoval podle §250f občanského soudního řádu. Navrhuje proto zrušení napadeného rozsudku. Ústavní soud si v souladu s postupem stanoveným v ustanovení §42 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyžádal vyjádření Krajského soudu v Ostravě a Finančního ředitelství v Ostravě. Finanční ředitelství se svého postavení vedlejšího účastníka dne 1. 4. 1997 vzdalo. Pokud jde o vyjádření krajského soudu, předsedkyně senátu v podstatě odkázala na odůvodnění napadeného rozsudku a k námitce, že nebylo nařízeno jednání pak uvádí, že s ohledem na nález č. 269/1996 Sb. považuje vyjádření za nadbytečné, neboť lze předpokládat zrušení napadeného rozsudku. Účastníci řízení vyslovili souhlas s tím, aby Ústavní soud o věci rozhodl bez ústního jednání. Ústavní soud si dále vyžádal spis vedený u Krajského soudu v Ostravě pod sp. zn. 22 ca 263/96. s jehož obsahem se seznámil. Ústavní soud, jak již vyslovil v řadě svých nálezů, není soudem nadřízeným soudům obecným, není vrcholem jejich soustavy, a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností, pokud ovšem tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny. Proto se Ústavní soud především zaměřil na posouzení toho, zda byla naplněna jedna ze základních zásad spravedlivého procesu, a to právo stěžovatelky na veřejné projednání věci v její přítomnosti a zda jí bylo umožněno vyjádřit se ke všem prováděným důkazům tak, jak je garantováno v čl. 38 odst. 2 Listiny. V dané věci postupoval Krajský soud v Ostravě podle ustanovení §250f o.s.ř. a rozhodl dne 21. 11. 1996 o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu a o návrhu na odklad jeho vykonatelnosti v nepřítomnosti účastníků. V této souvislosti Ústavní soud odkazuje na nález Ústavního soudu ze dne 24. 9. 1996 (publikovaný pod č. 269/1996 Sb.), kterým bylo s účinností od 1. 5. 1997 zrušeno ustanovení §250f o.s.ř., neboť bylo shledáno neústavním, a to z toho důvodu, že neveřejné projednání věci a absence jakéhokoli opravného prostředku proti rozhodnutí, které bylo v takovém řízení vydáno, zbavuje účastníka možnosti dožadovat se respektování zásad fair procesu. Za této situace je třeba přisvědčit námitce stěžovatelky, že se jí nedostalo náležité soudní ochrany, když Krajský soud v Ostravě její věc projednal bez její přítomnosti. Navíc se jedná o daňovou věc, jejíž posouzení spočívalo v hodnocení řady důkazů, především smluv a daňových dokladů, které svým charakterem byly rozhodující pro zjištění, zda došlo k uzavření smlouvy o prodeji podniku nebo zda jednání subjektů k tomuto úkonu směřovalo. Proto je tedy vyloučeno, s přihlédnutím ke složitosti a závažnosti předmětné věci, ji považovat za věc jednoduchou a skutkově natolik jasnou, aby soud, který přezkoumával zákonnost správního rozhodnutí, rozhodl bez jednání a nedal tak stěžovatelce možnost předstoupit před nezávislý a nestranný soud ve veřejném ústním jednání. Stěžovatelce tak bylo znemožněno, aby náležitě hájila své zájmy a přednesla své argumenty k vysvětlení svého postupu pro plnění daňové povinnosti. Na základě uvedených skutečností Ústavní soud konstatuje porušení čl. 90, čl. 96 odst. 2 Ústavy České republiky a čl. 38 odst. 2 Listiny. Proto Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl a napadený rozsudek zrušil. Závěrem Ústavní soud konstatuje, že nepovažoval za nutné zabývat se dalšími námitkami uvedenými v ústavní stížnosti vztahujícími se k meritu věci, neboť za dané situace není oprávněn se vyslovit k tomu, jaký by byl výsledek řízení, kdyby bylo dodrženo právo zaručující spravedlivý proces. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy České republiky je vykonatelné rozhodnutí Ústavního soudu závazné pro všechny orgány i osoby. V Brně dne 20. 8. 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:4.US.79.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 79/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 101/8 SbNU 405
Populární název K odepření náležité soudní ochrany v daňové věci. K jednání bez přítomnosti a možnosti vyjádření se dotčené osoby
Datum rozhodnutí 20. 8. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 5. 3. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90, čl. 96 odst.2
  • 2/1993 Sb., čl. 38 odst.2, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §2 odst.7
  • 588/1992 Sb., §14, §1 odst.2, §35
  • 99/1963 Sb., §250f
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň/daňová povinnost
právní úkon/simulovaný
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-79-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 30843
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29