ECLI:CZ:US:1998:1.US.141.98
sp. zn. I. ÚS 141/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů E. H., J. N. a V. H., všech zastoupených JUDr. J. B., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 17. 1. 1996, sp. zn. 15 Co 373/93, a rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 18. 12. 1997, sp. zn. 2 Cdon 667/96, za vedlejší účasti Okresního úřadu v B., takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 17. 1. 1996, sp. zn.
15 Co 373/93, a rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 18. 12.
1997, sp. zn. 2 Cdon 667/96, se zrušují.
Odůvodnění:
E. H. a V. H. (právní předchůdci stěžovatelů J. N. a V. H.)
podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích (dále
jen "restituční zákon"), požadovali, aby žalovanému státu,
zastoupenému Okresním úřadem v B., byla stanovena povinnost
uzavřít s nimi dohodu o vydání domu čp. 81 se stavební parcelou
č. 165 a zahradou č. 195, včetně vedlejších staveb, venkovních
úprav, porostů a oplocení, se všemi součástmi a příslušenstvím,
v katastrálním území B., každému v rozsahu jedné poloviny.
Uváděli, že tyto nemovitosti byli nuceni státu prodat za kupní
cenu Kčs 250 000,--, která neodpovídala jejich hodnotě, pod
pohrůžkou vyvlastnění.
Okresní soud v Blansku rozsudkem ze dne 21. 6. 1993, čj.
4 C 832/91 - 69, žalobě zcela vyhověl. Dospěl k závěru, že jsou
splněny podmínky pro aplikaci §6 odst. 1 písm. g) restitučního
zákona, neboť kupní smlouva, na základě které přešly sporné
nemovitosti na stát, byla dne 18. června 1974 prodávajícími
uzavřena v tísni a za nápadně nevýhodných podmínek. Při úvaze,
zda byl naplněn předpoklad tísně, zohlednil soud prvního stupně
především "charakter převáděné nemovitosti", který po roce 1948
neumožňoval spoluvlastníkům volně užívat jejich nemovitost
a disponovat s ní, dále pak dovodil, že prodávající se stěží
mohli bránit výkupu, když iniciativu k odkoupení domu v roce
1974 projevil tehdejší MěNV a dům byl vykupován za účelem asanace
dle územního plánu výhledové výstavby města. Nápadně nevýhodné
podmínky spatřoval v tom, že kupní cena byla stanovena při
neodůvodněném zvýšení míry opotřebení, jakož i v tom, že
žalobkyni bylo sice na stáří přislíbeno bydlení v domě čp. 81,
avšak již tři roky po uskutečnění prodeje domu byla její bytová
jednotka zrušena a následně podána žaloba o zrušení jejího
užívacího práva k bytu.
Krajský soud v Brně rozsudkem ze dne 17. ledna 1996, čj.
15 Co 373/93 - 97, změnil rozsudek soudu prvního stupně a žalobu
zamítl. Na podkladě shodných skutkových zjištění dovodil, že
sdělení o možnosti vyvlastnění nemovitostí z důvodu asanace
převáděného domu nemá charakter výhrůžky ani tísně. Neshledal
tíseň ani v tom, že na dům se vztahoval režim nemovitosti
v soukromém vlastnictví. Proto nepovažoval za nutné zabývat se
ještě otázkou, zda kupní smlouva byla uzavřena za nápadně
nevýhodných podmínek, ale přesto konstatoval, že předpoklad
nápadně nevýhodných podmínek nebyl v daném případě dán, když
prodávající E. H. byla vedle kupní ceny poskytnuta výhoda bydlení
v jednopokojovém bytě, který jí byl přidělen do užívání
rozhodnutím Městského národního výboru v B. ze dne 4. června
1975, čj. 259/75.
Nejvyšší soud na základě dovolání žalobců - stěžovatelů
dospěl k závěru, že skutková zjištění byla odvolacím soudem
odlišně právně posouzena od soudu prvního stupně s tím, že
zjištěné skutečnosti nebyly způsobilé přivodit u žalobců stav
tísně, který na ně doléhal s takovou vážností, že učinili právní
úkon (nemovitosti prodali), který by jinak neučinili. Nejvyšší
soud svým rozhodnutím dovolání zamítl.
Stěžovatelé ve své ústavní stížnosti dále namítali, že
Nejvyšší soud ani soud druhého stupně se řádně nevypořádaly s
jejich námitkami, že řízení u soudů obou stupňů trpělo vadami,
které nevytvořily předpoklad pro řádné zjištění skutkového stavu
věci a postupem soudu došlo k porušení zásady přímosti, ústnosti
a nerespektování čl. 38 Listiny základních práv a svobod.
Pokud jde o posouzení hmotněprávních ustanovení, konkrétně
pak výkladu ustanovení o tísni, stěžovatelé namítají, že Nejvyšší
soud nesprávně dovodil, že zjištěné skutečnosti, týkající se
kupní smlouvy ze dne 18. 6. 1974, nesplňují předpoklady pro
vydání věci podle §6 odst. 1 písm. g) restitučního zákona z
hlediska tísně a že závěr soudu druhého stupně v tomto směru není
v rozporu s dosavadní rozhodovací praxí soudu. Jsou toho názoru,
že Nejvyšší soud "podcenil" význam některých prokázaných
skutečností a tím byl zkreslen i jeho právní názor. Účelová
interpretace zákona a zjištění skutkového základu uplatněného
nároku dokládají neochotu vyhovět restitučnímu nároku
stěžovatelů, neboť jde o ambivalentní značně abstraktní posun,
resp. popření hodnot, ze kterých by měly soudy při interpretaci
a aplikaci restitučního zákona vycházet.
Stěžovatelé na podporu svého uvedeného názoru uvedli, že
soud I. stupně zjistil, že iniciativu k odkoupení domu v roce
1974 projevil tehdejší MěNV, když z potvrzení ze dne 11. 1. 1974
pro ONV v B. i z dalších žádostí o poskytnutí finančních
prostředků na kupní cenu vyplývá, že dům byl vykupován za účelem
asanace dle územního plánu výhledové výstavby města.
Nešlo tedy o jakýsi výhled, ale o zcela konkrétní kroky ze
strany státních orgánů, směřující k naplnění záměru předmětnou
nemovitost získat. Se žalobci bylo několikrát osobně jednáno
pracovníky MěNV a věc jim byla prezentována jako nezvratný proces
v tom směru, že buď se žalobci s MěNV dohodnou, anebo dům bude
vyvlastněn. Objekt prohlížel i znalec ještě dříve, než byl získán
předběžný souhlas ze strany žalobců k prodeji. Prostě šlo o tlak,
kterému nebyli žalobci s to čelit vzdor tomu, že projevovali
s odprodejem nesouhlas, zejména jejich dcera J. N., která do
předmětné nemovitosti investovala na tu dobu značné finanční
prostředky, celkem Kčs 64 937,42, jak bylo u soudu dokladováno.
Šlo o rodinný dům a rodina v té době neměla jinou nemovitost
ani byt. Znamenalo to, že se brala celé rodině žalobců, v té době
již důchodců, střecha nad hlavou a ani případný hodnotový
ekvivalent jim ipso facto bydlení nezajišťoval, jak ostatně vývoj
událostí po prodeji doložil. Nový vlastník předmětné nemovitosti
následně vyvolal s E. H. spor o zrušení užívacího práva a po
dalších soudních peripetiích byla její dcera ji nucena vzít do
svého jednopokojového bytu, který však jí nebyl přidělen jako
státní byt, ale který si byla nucena zajistit jako družstevní ze
svých finančních prostředků a který zdaleka neodpovídal bydlení
v prodané nemovitosti.
Účel prodeje byl ve smlouvě expresis verbis uveden jako
asanace. Stěžovatelům byla asanace předestřena jako hotová věc a
šlo tedy o vynucený převod. Závěr soudů, že šlo pouze o možnost
vyvlastnění z důvodů asanace a v tomto směru o pouhé sdělení ze
strany orgánů státní moci, nemá oporu v provedeném dokazování a
je neobjektivní.
Ze strany státu šlo podle stěžovatelů o účelovou simulaci
asanace domu, což žalobci dodatečně zjistili a sama fakticita to
doložila. Funkcionáři bývalého MěNV si byli plně vědomi tohoto
účelového nátlaku, protože okamžitě po odkoupení domu investovali
do přestavby na kanceláře značné finanční prostředky, provádělo
se bourání příček, celková rekonstrukce ústředního topení,
rozšíření ústředního topení do další přístavby, koupě dvou
velkých plynových kotlů, vybudování jednacích místností atd.
Jak se posléze ukázalo, celá aktivita státních orgánů přimět
stěžovatele k prodeji nemovitosti plynula ze skrytého záměru
zřídit v předmětném objektu kanceláře ředitelství odboru
sociálních služeb, který po prodeji také uskutečnily.
Přesvědčivější důkaz o svévoli místní mocenské garnitury už snad
být nemůže.
Stěžovatelé jednali tedy nepochybně ve stavu tísně, který
vylučoval svobodné vytváření jejich vůle.
Státní orgány v souvislosti s prodejem předmětné nemovitosti
vytvořily pro stěžovatele a jejich rodinu stav nejistoty ohledně
budoucího bydlení a navodily situaci, kdy stěžovatelé, včetně
rodinných příslušníků, byli nuceni se vystěhovat do podstatně
horších bytových podmínek, které si navíc museli zajistit sami.
Kromě toho, že se prodavatelům nedostalo hodnotového ekvivalentu
za převáděné nemovitosti, nápadně nevýhodné podmínky je třeba
spatřovat i v těchto okolnostech nastalé sociální nejistoty.
Stěžovatelé podtrhují, že to byl soud prvního stupně, který
ve svém rozhodnutí postupoval secundum legem a svým výkladem
správně pojal význam skutečností zjištěných zejména pokud jde o
zákonné znaky, jako je tíseň a nápadně nevýhodné podmínky, které
restituční zákon užívá. Naproti tomu jak odvolací soud, tak i
Nejvyšší soud ČR, přehlížejí vývoj právního nazírání na
interpretaci a aplikaci restitučních zákonů se zřetelem na
ochranu základních práv a svobod občana, jak je prezentován v
četných nálezech Ústavního soudu.
Závěrem svého podání stěžovatelé proto dovozují, že Nejvyšší
soud ČR, případně i Krajský soud v Brně, svým rozhodnutím
porušily čl. 11, čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod,
čl. 95 odst. 1 Ústavy ČR, jakož i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod.
Ústavní soud si vyžádal stanoviska k ústavní stížnosti od
obou soudů - účastníků a od vedlejšího účastníka.
Krajský soud v Brně přípisem ze dne 22. 5. 1998 odkázal na
obsah odůvodnění svého rozsudku ze dne 17. 1. 1996, které i
nadále vyjadřuje stanovisko odvolacího soudu k věci.
Nejvyšší soud ČR přípisem ze dne 9. 6. 1998 sdělil, že
dovolací soud se zabýval všemi námitkami stěžovatelů a v
odůvodnění rozsudku se s nimi vypořádal. Pokud jde o výklad pojmu
"tíseň", odkazuje na rozhodnutí Vrchního soudu v Praze ze dne
5. 3. 1993, sp. zn. 3 Cdo 47/92, publikované ve Sbírce soudních
rozhodnutí a stanovisek pod č. 36/93 a rozhodnutí Nejvyššího
soudu ČR sp. zn. 2 Cdon 667/96. Dospěl k závěru, že ústavní
stížnost není důvodná.
Okresní úřad v B. v podání ze dne 16. 6. 1998, předloženém
jeho právní zástupkyní, namítl jednak opožděnost podání, jednak
skutečnost, že nikdo z účastníků nevytýkal soudu nesprávný postup
v proběhlých soudních řízeních a dovozuje, že při rozhodování
soudů nebylo porušeno žádné ústavní právo stěžovatelů.
Ústavní soud po posouzení ústavní stížnosti, rozhodnutí obou
soudů a podkladů ve spisu, dospěl k závěru, že ústavní stížnost
je důvodná.
Ústavní soud se nejprve zabýval námitkou, že ústavní
stížnost byla podána opožděně. Ze spisu zjistil, že Okresní soud
v Blansku rozsudkem ze dne 21. 6. 1993, sp. zn. 4 C 832/91,
žalobě zcela vyhověl a uznal, že byly splněny podmínky pro
aplikaci §6 odst. 1 písm. g) restitučního zákona. Krajský soud
v Brně rozsudkem ze dne 17. 1. 1996, sp. zn. 15 Co 373/93,
změnil uvedený rozsudek Okresního soudu v Blansku a žalobu zcela
zamítl. Poté následující dovolání ze dne 23. 4. 1996 bylo
dovolacím soudem přijato a v dovolacím řízení byl aplikován
občanský soudní řád ve znění po novele provedené s účinností ode
dne 1. ledna 1996 zákonem č. 238/1995 Sb. Šlo tedy o poslední
prostředek, který zákon stěžovateli k ochraně práva poskytuje.
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR byl doručen stěžovatelům, resp.
jejich právnímu zástupci, dne 4. 2. 1998 a ústavní stížnost ze
dne 26. 3. 1998 byla doručena Ústavnímu soudu dne 27. 3. 1998,
tedy v zákonné lhůtě podle §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů.
Podle ustanovení §6 odst. 1 písm. g) zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, se povinnost vydat věc vztahuje na
ty případy, kdy v rozhodném období, tj. od 25. 2. 1948 do 1. 1.
1990, věc přešla na stát na základě kupní smlouvy uzavřené v
tísni za nápadně nevýhodných podmínek. Každý z těchto dvou pojmů
je třeba posuzovat odděleně, i když spolu mnohdy souvisí. Jde
o dva předpoklady, jejichž existence v době právního úkonu
umožňuje opodstatněně uplatňovat práva podle uvedeného ustanovení
zákona.
Ústavní soud shledal, že právě naplnění těchto dvou
předpokladů je podstatou rozdílných názorů mezi stěžovateli a
soudy, tedy mezi ústavní stížností a rozsudkem Krajského soudu v
Brně a Nejvyššího soudu v Brně a že řešení tohoto problému je
zároveň řešením ústavní stížnosti.
Ústavní soud je podle čl. 83 Ústavy ČR soudním orgánem
ochrany ústavnosti a tato činnost není zaměřena na eventuální
porušení běžných práv fyzických nebo právnických osob chráněných
např. restitučními předpisy či občanským soudním řádem, pokud
takové porušení současně neznamená porušení základního práva nebo
svobody zaručené ústavním zákonem či mezinárodní smlouvou podle
čl. 10 Ústavy ČR. Ústavní soud není běžnou třetí či čtvrtou
instancí v systému všeobecného soudnictví; neposuzuje celkovou
zákonnost vydaných rozhodnutí ani nenahrazuje hodnocení důkazů
vlastním hodnocením, ledaže by byly porušeny ústavní procesní
principy, zejména pak tzv. právo na spravedlivý proces ve smyslu
čl. 36 a čl. 38 Listiny základních práv a svobod či čl. 6 odst.
1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
Ústavní soud se ve svých rozhodnutích již vícekrát zabýval
pojmem tísně a pojmem nápadně nevýhodných podmínek, jak jsou
aplikovány v restitučních zákonech a v rozhodnutích obecných
soudů v restitučních věcech, a proto z nich vychází i při
posuzování tohoto případu s přihlédnutím k tomu, že podle čl. 89
Ústavy ČR jsou vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu závazná pro
všechny orgány i osoby.
Právní názory vyslovené Ústavním soudem lze charakterizovat takto:
- objektivní existenci tísně a nápadně nevýhodných podmínek v
době právního úkonu je třeba posuzovat vždy konkrétně podle
okolností daného případu,
- pro aplikaci obou uvedených pojmů je třeba respektovat
restituční charakter obou zákonů (č. 87/1991 Sb., č. 229/1991
Sb., v platném znění) spolu se specifickými rysy perzekuce a
postupu porušujícího obecně uznaná lidská práva a svobody
zejména v tom, že nikdo nesmí být svévolně zbaven majetku,
- restituční zákon je třeba vzhledem k historickým i faktickým
podmínkám chápat jako lex specialis, kterým stát vrací majetek
fyzickým osobám - vlastníkům či jejich právním nástupcům, jimž
byl majetek odňat zásahem státu, i když jen jako částečné
odčinění křivd, které utrpěli; nejen ustanovení, ale i koncepci
příslušných restitučních předpisů, je nutno jako specifikum
respektovat,
- pojem tísně je třeba interpretovat v širších souvislostech a
tedy i v závislosti na politickém nátlaku let 1948 - 1989.
Tento politický nátlak nelze chápat jako jednorázový akt, ale
jako dlouhodobý proces, jehož výsledkem bylo to, že fyzická
osoba, jako vlastník věci, učinila ve vztahu k ní právní úkon,
který by v právním státě neučinila.
Ústavní soud porovnal tyto právní názory s přístupem
Nejvyššího soudu k aplikaci obou uvedených pojmů v stěžovateli
napadeném rozsudku, kde se uvádí:
"Pojem tísně užitý nejen v ustanovení §6 odst. 1 písm. g),
ale i v §6 odst. 1 písm. d) a h) restitučního zákona a stejně
tak v ustanovení §49 občanského zákoníku (§49 odst. 3
občanského zákoníku, ve znění před novelou provedenou zákonem č.
509/1991 Sb.) je zapotřebí vykládat zásadně jednotně a přisuzovat
mu tedy stejný význam, byť jde o pojem užitý různými ustanoveními
restitučního zákona a nad to i ve dvou zdánlivě spolu
nesouvisejících právních předpisech. Hlava první restitučního
zákona (§3 až §13) nazvaná "Občanskoprávní vztahy" obsahuje
ustanovení nepochybně občanskoprávní povahy, a i když jde ve
vztahu k občanskému zákoníku o úpravu speciální, není důvodu, aby
obsahově i formálně shodné pojmy byly vykládány odchylně.
Tísní se ve smyslu ustálené judikatury rozumí objektivní
hospodářský nebo sociální, někdy i psychický stav (například
rozrušení, obavy o osobu blízkou apod., nikoli však psychické
donucení, které je právně relevantní z hlediska ustanovení §37
odst. 1 občanského zákoníku), který takovým způsobem a s takovou
závažností doléhá na osobu uzavírající smlouvu, že ji omezuje ve
svobodě rozhodování natolik, že učiní právní úkon, jenž by jinak
neučinila. Tíseň musí mít základ v objektivně existujícím
a působícím stavu - musí tedy pro ni být objektivní důvod
a současně se musí stát pohnutkou pro projev vůle jednající
dotčené osoby tak, že jedná ke svému neprospěchu."
Otázkou kupní smlouvy uzavřené za nápadně nevýhodných
podmínek se Nejvyšší soud nezabýval. Krajský soud pak zaujal toto
stanovisko:
"I když v dokazování soudu prvního stupně vyplynulo, že cena
prodávané nemovitosti byla stanovena o více jak Kč 50 000,-- níže
než byla skutečná cena, nelze jednoznačně říci, že poskytnutá
kupní cena Kč 250 000,-- nebyla dostatečnou protihodnotou za
převáděnou nemovitost. Jak vyplývá z protokolu ze dne 20. 2.
1974, sepsaného na na odboru výstavby na Okresního národního
výboru v B., za účasti pracovníků odboru výstavby, odboru
finančního MěNV a V. a E. H., se účastníci shodli na tom, že
prodávající souhlasí s přenecháním nemovitosti za cca Kč 218
000,--, přičemž po výkupu si spoluvlastníci zajistí náhradní
bydlení pro sebe družstevní výstavbou, stejně tak jako pro svou
dceru J. K. Přes to rozhodnutím Městského národního výboru
v Blansku ze dne 4. 6. 1975, čj. 259/75, byl E. H. přidělen
jednopokojový byt v předmětné nemovitosti v B. Jak vyplývá
z výpovědi svědkyně, nyní druhé žalobkyně, J. N., tato po prodeji
nemovitosti dostala přidělený jednopokojový byt. Protože
poskytnuté náhradní bydlení je v určitém smyslu také
protihodnotou za získanou nemovitost, odvolací soud má za to, že
předpoklad uzavření smlouvy v tísni za nápadně nevýhodných
podmínek splněn nebyl".
Z tohoto srovnání vyplynulo, že pojem tísně i nápadně
nevýhodných podmínek jsou typické výrazy, které určitou situaci
či podmínku nedefinují, ale naopak vyžadují interpretaci podle
svého smyslu a tím i určitou variabilitu. Avšak Nejvyšší soud ČR
vyšel z názoru opačného, když uvádí, že pojem tísně je zapotřebí
vykládat zásadně jednotně a přisuzovat mu tedy stejný význam.
Individuální posouzení je mu cizí a tím se dostává do rozporu
s právními názory Ústavního soudu již dříve vyslovenými, např. v
nálezu I. ÚS 179/95, kde konstatoval, že z hlediska restitučních
předpisů se v období let 1948 - 1989 fyzická osoba jako vlastník
nemovitosti nacházela v situaci, v níž často činila právní úkon,
který by v právním státě neučinila. Vědomí, že jednotlivec byl
tehdy fakticky i právně v submisivním postavení vůči
vrchnostenskému státu, oslabovalo "a limine" jeho schopnost
a odvahu vést spor se státem a jeho nástroji a právě v celkových
společenských souvislostech tehdejší doby je třeba chápat, že se
stěžovatelé skutečně nacházeli ve stavu určité tísně. Totéž se
týká i rozhodnutí krajského soudu, pokud jde o nápadně nevýhodné
podmínky, kde se mohl přidržet výkladu Nejvyššího soudu ČR ze dne
15. 7. 1993 k ustanovením zákona č. 229/1991 Sb., Cpjn 50/93
(stanovisko občanskoprávního kolegia č. 34 Sbírky soudních
rozhodnutí a stanovisek, ročník 1993) v tom směru, že nápadně
nevýhodnými podmínkami se sice rozumí především rozpor s cenovými
předpisy, ale také jiné okolnosti, např. nucené vystěhování
vlastníka z obce, kde měl nemovitost, do podstatně horších
podmínek apod.
Ústavní soud na základě výše uvedených zjištění dospěl
k závěru, že uvedenými rozhodnutími Krajského soudu v Brně
a Nejvyššího soudu ČR, zejména zúženou interpretací pojmu tíseň
a pojmu nápadně nevýhodné podmínky v souvislosti s restitucemi
a opomenutím vzít v úvahu primární význam restitučních zákonů,
spočívající ve snaze státu zmírnit následky některých majetkových
a jiných křivd, k nimž došlo v období let 1948 - 1989, spolu
s nerespektováním právních názorů Ústavního soudu v předchozích
rozhodnutích, došlo k porušení práva stěžovatelů na účinnou
soudní ochranu ve smyslu čl. 90 a čl. 95 odst. 1 Ústavy České
republiky. Ústavní soud přitom nemohl ani přehlédnout, že byl
ignorován vedlejším účastníkem účel smlouvy, která byla se
stěžovateli uzavřena (asanace), že byl touto cestou vykonáván
tlak na stěžovatele a sledován záměr předmětnou nemovitost
získat.
S přihlédnutím k výše uvedeným důvodům shledal Ústavní soud
nezbytným ústavní stížnosti vyhovět a rozhodnutí Nejvyššího soudu
ČR i Krajského soudu v Brně v celém rozsahu z důvodu procesní
ekonomie zrušit (§82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu).
Ústavní soud nerozhoduje o tom, komu majetek, o nějž se
jedná v restitučním řízení, náleží či připadne, protože k tomu
jsou příslušné zákonem stanovené orgány či instituce, které budou
i v tomto sporu stěžovatelů případ znovu posuzovat při současné
aplikaci závěrů daných tímto nálezem.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 7. října 1998