infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsBrne, infUsKratkeRadky-208-004,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.02.1998, sp. zn. I. ÚS 23/97 [ nález / KLOKOČKA / výz-3 ], paralelní citace: N 24/10 SbNU 157 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1998:1.US.23.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Ke zneužívání dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.

Právní věta V předmětné věci má zásadní význam posouzení otázky, zda majetek, konfiskovaný podle dekretu č. 108/1945 Sb., může být předmětem restitučního nároku dle zák. č. 87/1991 Sb. vzhledem k rozhodnému období upravenému v této restituční normě, tj. období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Dekret č. 108/1945 Sb. působil ex lege, tj. dnem 30. 10. 1945, tedy v době před rozhodným obdobím. Ústavní soud ve své dosavadní rozhodovací činnosti vycházel ze skutečnosti, že v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 máme co činit s obdobím nesvobody, v němž docházelo k dodatečnému zneužití dekretu č. 108/1945 Sb. při vydávání správních aktů v zájmu nového totalitního režimu, a to i za cenu rozhodnutí, jež nebyla právně přiměřená. Dle názoru Ústavního soudu nelze formálním způsobem pokládat z našeho "českého hlediska" za Němce Žida, kterého sami Němci vyvrhli z německé "Volksgenossenschaft" a nepokládali ho za německého soukmenovce, nýbrž za příslušníka rasy, o jejíž likvidaci usilovali, a který zachránil svůj život před nacisty jen tím, že uprchl před začátkem druhé světové války do Švédska. Dále Ústavní soud vycházel z nutnosti respektovat vůli zákonodárce, pokud jde o naplnění smyslu zák. č. 87/1991 Sb., kterým je zmírnění křivd spáchaných v období nesvobody, v návaznosti na jednotlivé zákonodárcem formulované restituční důvody. Je nepochybné, že k vydání konfiskačního výměru dne 13. 2. 1950 došlo již v době cílené likvidace tzv. třídního nepřítele. Přestože H. M. byl židovského původu a měl doklad SNB o státní spolehlivosti, obrážela konfiskace již i snahu tehdejšího režimu využít všech okolností k likvidaci "třídních rozdílů", v tomto případě ke konfiskaci majetku otce stěžovatelky.

ECLI:CZ:US:1998:1.US.23.97
sp. zn. I. ÚS 23/97 Nález Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky L. M. proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 12. 1996, sp. zn. 13 Co 635/96, ve věci žaloby o stanovení povinnosti uzavřít dohodu o vydání nemovitosti podle zák. č. 87/1991 Sb., takto: Ústavní stížnosti se vyhovuje a rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 12. 1996, sp. zn. 13 Co 635/96, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Ostravě ze dne 24. 5. 1996, sp. zn. 37 C 215/95, se z r u š u j e . Odůvodnění: I. Svou ústavní stížností napadá navrhovatelka rozsudek Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 13 Co 635/96, ze dne 13. 12. 1996. Citovaným odvolacím rozhodnutím byl potvrzen rozsudek soudu prvého stupně, Okresního soudu v Ostravě, sp. zn. 37 C 215/95, ze dne 24. 5. 1996, jímž byla zamítnuta žaloba navrhovatelky proti vedlejšímu účastníkovi na stanovení povinnosti uzavřít dohodu o vydání nemovitosti podle zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Navrhovatelka poukazuje ve své ústavní stížnosti na porušení čl. 11 odst. 1, první a druhé věty Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Dovozuje, že napadeným rozhodnutím obecného soudu bylo porušeno její ústavně zaručené právo vlastnit majetek. V tomto směru vytýká obecným soudům nesprávný závěr pokud dovodily, že k přechodu majetku na stát došlo přímo ze zákona dnem účinnosti dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech národní obnovy (dále jen "dekret č. 108/1945 Sb."), tj. dnem 30. 10. 1945, a tím mimo rozhodné období z hlediska zák. č. 87/1991 Sb. V té souvislosti poukazuje na nález Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS 94/95, z něhož je patrný závěr, že ke konfiskaci majetku podle dekretu č. 108/1945 Sb. sice docházelo ex lege, nicméně se zřetelem na splnění všech stanovených podmínek. Mezi ně náleželo i pravomocné rozhodnutí správního orgánu o tom, že podmínky pro konfiskaci podle dekretu č. 108/1945 Sb. jsou splněny. Přitom v případě navrhovatelkou uplatněného nároku byl konfiskační výměr vydán 13. 2. 1950, ačkoliv její otec byl židovského původu a měl doklad SNB o státní spolehlivosti ze dne 20. 6. 1947, jeho sourozenci zemřeli v koncentračních táborech, zatímco on sám se zachránil před nacistickou perzekucí emigrací do Švédska. Podle navrhovatelky rozhodujícím je proto okamžik, kdy bylo ukončeno správní řízení o konfiskaci, což v jejím případě bylo nepochybně v době rozhodné podle zák. č. 87/1991 Sb., tj. v době od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Dále vytýká navrhovatelka ve své ústavní stížnosti odvolacímu soudu jeho závěr, že není oprávněn přezkoumávat výměry správního orgánu a v důsledku toho není oprávněn řešit otázku oprávněnosti konfiskace. Podle navrhovatelky dává zákon o mimosoudních rehabilitacích jako tzv. zvláštní předpis soudům i "zvláštní oprávnění", aby přezkoumávaly, zda jim konkrétním správním aktem nebyla způsobena křivda, a pokud ano, v rámci zákonných možností ji alespoň zmírnit. Zdůraznila, že pokud by byl akceptován závěr rozhodnutí odvolacího soudu, znamenalo by to ve svém důsledku nenaplnitelnost účelu restitučních předpisů všude tam, kde křivda byla realizována na základě rozhodnutí správního orgánu. Konečně ve své ústavní stížnosti poukazuje navrhovatelka na skutečnost, že obecné soudy rozhodly zamítavým výrokem i přesto, že je upozornila na judikaturu jak Ústavního soudu, tak i Vrchního soudu v Praze k této problematice. Krajský soud jako účastník řízení ve svém písemném vyjádření setrval na závěrech svého rozhodnutí a odkázal na odůvodnění svého rozsudku, a to jak pokud šlo o okamžik přechodu majetku na stát podle dekretu č. 108/1945 Sb., tak pokud se jednalo o závěr, že soud není oprávněn přezkoumávat výměr správního orgánu vydaný podle citovaného dekretu. K dosahu závaznosti rozhodnutí Ústavního soudu pro obecné soudy rovněž krajský soud poukázal na odůvodnění svého rozhodnutí, kde je uvedeno, že právní názor vyslovený v odůvodnění nálezu Ústavního soudu není součástí právní věty tohoto nálezu. Vedlejší účastník, Státní podnik bytového hospodářství Moravská Ostrava a Přívoz, v likvidaci, ve svém písemném vyjádření navrhl zamítnutí ústavní stížnosti. Poukázal na dva rozdílné způsoby výkladu restitučního zákona v interpretaci vztahu mezi §1 odst. 1, §2 odst. 1 a §6 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb. Vedlejší účastník je názoru, že nárok navrhovatelky je sice opodstatněný, nicméně mu nelze vyhovět. Důvodem pro nevyhovění je podle vedlejšího účastníka skutečnost, že pokud nebyla na otce navrhovatelky aplikována výjimka podle dekretu č. 108/1945 Sb., stalo se tak v důsledku přijetí obecného názoru tehdejšími správními orgány, že emigrace německého Žida není splněním jedné z podmínek pro uplatnění zákonné exempce. V návaznosti na tuto argumentaci poukazuje vedlejší účastník na ustanovení §135 odst. 2 občanského soudního řádu. Podle tohoto ustanovení soudy vycházejí ze správních rozhodnutí, pokud správní orgán o určité otázce v rámci svých kompetencí již rozhodl. Všichni účastníci i vedlejší účastník řízení Ústavnímu soudu písemně sdělili, že souhlasí s tím, aby Ústavní soud rozhodl o ústavní stížnosti bez ústního jednání. Ústavní soud připojil spis Okresního soudu v Ostravě, sp. zn. 37 C 215/95, z něhož zjistil, že stěžovatelka se s odvoláním na §6 odst. 2 ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991 Sb. domáhala vydání rozhodnutí, kterým by byla vedlejšímu účastníkovi uložena povinnost uzavřít s ní dohodu o vydání jedné ideální čtvrtiny nemovitostí v kat.území Moravská Ostrava. Citované nemovitosti byly v rozporu s §1 bodem 2 dekretu č. 108/1945 Sb. výměrem Jednotného národního výboru města Ostravy zn. XXIV/6197/47 ze dne 13. 2. 1950, který nabyl právní moci 18. 3. 1950, otci navrhovatelky konfiskovány. Ke konfiskaci došlo přesto, že ještě 20. 6. 1947 byl otec navrhovatelky dle předložené zprávy SNB osobou státně spolehlivou. Rozsudkem odvolacího soudu byl potvrzen prvoinstanční rozsudek s odůvodněním, že došlo k přechodu vlastnictví ex lege dnem účinnosti dekretu č. 108/1945 Sb. (tj. 30. 10. 1945), tedy mimo rozhodné období z hlediska zák. č. 87/1991 Sb. Pokud pak se jednalo o správní rozhodnutí, jež bylo vydáno podle §1 odst. 4 dekretu č. 108/1945 Sb., bylo charakterizováno jako rozhodnutí deklaratorní povahy s účinky ex tunc. S odkazem na předúnorovou judikaturu i pozdější judikaturu pak odvolací soud uzavřel, že není oprávněn se od této judikatury odchylovat, a proto nemůže přezkoumávat konfiskační výměr správního orgánu z roku 1950. Pokud jde o stanoviska obsažená v rozhodnutí Ústavního soudu, poukázal krajský soud na to, že nejsou součástí právní věty a co do jejich závaznosti uvedl, že Ústavní soud není soudem nadřízeným soudům obecným, a proto nemůže být obecný soud vázán tím, co je tzv. obiter dictum. II. V předmětné věci má zásadní význam posouzení otázky, zda majetek, konfiskovaný podle dekretu č. 108/1945 Sb., může být předmětem restitučního nároku dle zák. č. 87/1991 Sb. vzhledem k rozhodnému období upravenému v této restituční normě, tj. období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Dekret č. 108/1945 Sb. působil ex lege, tj. dnem 30. 10. 1945, tedy v době před rozhodným obdobím. Ústavní soud ve své dosavadní rozhodovací činnosti vycházel ze skutečnosti, že v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 máme co činit s obdobím nesvobody, v němž docházelo k dodatečnému zneužití dekretu č. 108/1945 Sb. při vydávání správních aktů v zájmu nového totalitního režimu, a to i za cenu rozhodnutí, jež nebyla právně přiměřená. Dle názoru Ústavního soudu nelze formálním způsobem pokládat z našeho "českého hlediska" za Němce Žida, kterého sami Němci vyvrhli z německé "Volksgenossenschaft" a nepokládali ho za německého soukmenovce, nýbrž za příslušníka rasy, o jejíž likvidaci usilovali, a který zachránil svůj život před nacisty jen tím, že uprchl před začátkem druhé světové války do Švédska. Dále Ústavní soud vycházel z nutnosti respektovat vůli zákonodárce, pokud jde o naplnění smyslu zák. č. 87/1991 Sb., kterým je zmírnění křivd spáchaných v období nesvobody, v návaznosti na jednotlivé zákonodárcem formulované restituční důvody. Je nepochybné, že k vydání konfiskačního výměru dne 13. 2. 1950 došlo již v době cílené likvidace tzv. třídního nepřítele. Přestože H. M. byl židovského původu a měl doklad SNB o státní spolehlivosti, obrážela konfiskace již i snahu tehdejšího režimu využít všech okolností k likvidaci "třídních rozdílů", v tomto případě ke konfiskaci majetku otce stěžovatelky. Proto také Ústavní soud, aniž by zpochybnil, že ke konfiskaci dle dekretu č. 108/1945 Sb. docházelo již dnem 30. 10. 1945, podpořil ve svých nálezech tendenci těch obecných soudů, které přistoupily k restitučním předpisům jako ke speciální právní úpravě se všemi důsledky z toho plynoucími, tedy včetně oprávnění soudu přezkoumávat, zda rozhodnutí správního orgánu bylo již vydáno v období nesvobody a zda bylo či nebylo důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu restitučního důvodu dle §6 odst. 2 ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991 Sb. Vzhledem k tomu, že rozsudek odvolacího soudu, napadený předmětnou ústavní stížností, odporuje shora uvedenému, neposuzuje restituční předpis, na jehož základě uplatnila stěžovatelka svůj nárok, jako lex specialis, jehož smyslem je náprava křivd spáchaných v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990. Současně toto napadené rozhodnutí obecného soudu nebere v úvahu i ustanovení §2 zák. č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, kde je období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 charakterizováno jako období zločinného, nelegitimního a zavrženíhodného režimu. Důsledkem toho pak je neopodstatněný závěr obecného soudu, že neshledává sebemenších důvodů pro odchýlení se od konstantní judikatury, podle níž soud není oprávněn přezkoumávat rozhodnutí správního orgánu. Za použití §82 odst. 1, odst. 2 písm. a), odst. 3 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, proto nezbylo Ústavnímu soudu než toto rozhodnutí obecného soudu zrušit. Společně s rozhodnutím odvolacího soudu z důvodu procesní ekonomie zrušil Ústavní soud i rozhodnutí soudu prvého stupně, neboť oběma těmito rozhodnutími obecných soudů byl porušen čl. 95 odst. 1 Ústavy, podle něhož je soudce při rozhodování vázán zákonem. Obecné soudy svými rozhodnutími současně porušily i čl. 36 odst. 1 Listiny, tj. právo stěžovatelky na spravedlivý proces, a to v důsledku toho, že odmítly přezkoumat, zda rozhodnutí správního orgánu, vydané v období nesvobody, bylo či nebylo důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Obecné soudy totiž nevzaly v úvahu skutečnost, že otec stěžovatelky byl židovského původu a měl doklad o státní spolehlivosti ze dne 20. 6. 1947, jeho sourozenci zahynuli v nacistických koncentračních táborech, zatímco on se zachránil emigrací do Švédska. V neposlední řadě zamítavé rozhodnutí obecných soudů ohledně nároku navrhovatelky svědčí o neposkytnutí rychlé a účinné ochrany práv ve smyslu ustanovení §6 občanského soudního řádu, a ve svém souhrnu o porušení čl. 36 odst. 2 Listiny. Krajský soud v této věci rozhodoval s vědomím existence Ústavního soudu, se znalostí jeho judikatury, s vědomím možného uplatnění ústavní stížnosti ze strany navrhovatelky jakožto krajního prostředku ochrany jejích práv. Rozhodoval tedy s vědomím dalších průtahů ve věci samé. K tomu je třeba dodat, že v závěrečné části svého rozsudku z 13. 12. 1996 se Krajský soud v Ostravě zabývá povahou nálezů a usnesení Ústavního soudu. Podtrhuje stanovisko, že "pokud navrhovatelka odkazovala na odůvodnění ..nálezu a usnesení Ústavního soudu ČR, pak v tomto ohledu nutno především poukázat na to, že právní názor zde uvedený není součástí právní věty" a dovozuje, že jde o "obiter dictum", jímž nemůže být v žádném případě obecný soud vázán. Toto stanovisko Ústavní soud odmítá a poukazuje na to, že lze právem předpokládat schopnost soudů pochopit, která sdělení, jež jsou obsažena v odůvodnění nálezu Ústavního soudu, jsou potřebná a užitečná pro pochopení a správný výklad nálezu samého. Ten - sám o sobě - může být velmi stručný, např.: "Ústavní stížnost se zamítá". V §57 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. se uvádí, že se ve Sbírce zákonů vyhlašuje jak výrok, tak i taková část odůvodnění, ze které je zřejmé, jaký je právní názor Ústavního soudu. Proto je také zřejmé, že právní názor tam vyslovený je svým základním smyslem a obsahovým dosahem pro obecné soudy závazný. Teprve to ostatní je "obiter dictum". Ze všech uvedených důvodů proto Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl a zrušil rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 12. 1996, sp. zn. 13 Co 635/96, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Ostravě ze dne 24. 5. 1996, sp. zn. 37 C 215/95, a to rozhodnutím bez ústního jednání, neboť všichni účastníci vyslovili souhlas s upuštěním od ústního projednání. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně 18. února 1998

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1998:1.US.23.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 23/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 24/10 SbNU 157
Populární název Ke zneužívání dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.
Datum rozhodnutí 18. 2. 1998
Datum vyhlášení 10. 3. 1998
Datum podání 21. 1. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 95 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 108/1945 Sb., §1
  • 87/1991 Sb., §1 odst.1, §2 odst.1 písm.c, §6 odst.1, §6 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík konfiskace majetku
rozhodné období
správní rozhodnutí
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-23-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29360
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30