ECLI:CZ:US:1998:1.US.233.97
sp. zn. I. ÚS 233/97
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti M. S., bytem v USA, a M. F., bytem v USA, a H. P., bytem v USA, všech zastoupených JUDr. O. U., advokátkou se sídlem kanceláře v P., proti pravomocnému usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 16. 1. 1997, sp. zn. 28 Co 661/96, jímž bylo potvrzeno usnesení Okresního soudu v Rakovníku ze dne 25. 6. 1996, sp. zn. 4 C 421/96, kterým bylo zastaveno řízení o návrhu na vydání nemovitosti, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Stěžovatelky M. S., M. F. a H. P. podaly dne 30. 6. 1997
k Ústavnímu soudu ústavní stížnost proti pravomocnému usnesení
Krajského soudu v Praze, který tímto usnesením potvrdil usnesení
Okresního soudu v Rakovníku, jenž zastavil řízení o návrhu na
vydání nemovitosti - rodinné vily v R., která jim jako dědičkám
připadla po smrti JUDr. M. S. Návrh byl podán proti Městskému
úřadu v Rakovníku.
Stěžovatelky podaly svoji ústavní stížnost na základě
ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, dle něhož ústavní stížnost je oprávněna podat
fyzická osoba podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, jestliže
tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem,
bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručená ústavním
zákonem.
Z odůvodnění ústavní stížnosti vyplývá, že se navrhovatelky
domáhaly v souladu se zákonem č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, vrácení majetku, který byl rodině odňat. Soudu I.
stupně doložily, že majetek přešel na stát v návaznosti na trestní
rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 6, sp. zn. 2 T 138/72, kterým
byl jejich otec JUDr. M. S. odsouzen pro trestný čin opuštění
republiky podle §109 odst. 2 tr. zákona, přičemž byl současně
uložen i trest propadnutí majetku. V roce 1991 byl JUDr. M. S.
rehabilitován v souladu se zákonem č. 119/1990 Sb. Navrhovatelky
dále uvedly, že svým podáním ze dne 15. 9. 1996 žádaly, aby jim
byl navrácen jejich majetek, tj. vila, jež byla po odsouzení dr.
M. S. převzata městem Rakovník a upravena na mateřskou školku.
Z ustanovení §79 odst. 1 občanského soudního řádu (dále jen
"o. s. ř."), který stanoví náležitosti podání, je patrno, že
navrhovatel musí uvést, čeho se domáhá. To je - dle názoru
stěžovatelek - z podání navrhovatelek jednoznačně patrné, neboť
uvedly, že požadují "vrácení rodinné vily v Rakovníku".
Navrhovatelky připouštějí, že neuvedly doslovný petit, tj. přesné
znění čeho se domáhají, ale jsou přesvědčeny, že toto zákon
nevyžaduje. Občanský soudní řád pouze požaduje, aby z návrhu bylo
zřejmé, čeho se navrhovatel domáhá, což se v daném případě stalo.
Okresní soud v Rakovníku však 25. 6. 1996 (sp. zn. 4
C 421/96) řízení zastavil, když navrhovatelky neodstranily
nedostatky podání, na něž byly upozorněny. Proti tomu se
navrhovatelky odvolaly ke Krajskému soudu v Praze, který 16. 1.
1997 usnesení soudu prvého stupně potvrdil.
Navrhovatelky uvádějí ve své ústavní stížnosti, že se
domáhaly vrácení majetku dle zákona č. 87/1991 Sb. Pokud soud
jejich žalobu zamítl z důvodu, že není patrno, zda žádají vrácení
majetku podle zák. č. 87/1991 Sb. nebo zda se domnívají, že jsou
vlastnicemi tohoto majetku popř. žádají, aby soud tento majetek
v rámci dědického řízení dodatečně projednal, soud dle jejich
názoru nejednal správně a zkrátil jejich práva. Zákon č. 87/1991
Sb. neumožňuje ani pouhé konstatování vlastnictví ani dodatečné
dědické projednání a vždy hovoří o vydání věci na základě uzavřené
dohody o vydání věci. Pokud Krajský soud v Praze neseznal, že
navrhovatelky žádají vrácení majetku na základě zákona č. 87/1991
Sb. a v odůvodnění rozsudku připustil, že v rámci rozhodování by
přicházelo v úvahu jen potvrzení vlastnictví nebo dodatečné
dědické projednání a z tohoto důvodu je petit neurčitý, porušil
tím Ústavu ČR, neboť nepostupoval podle zákona a neposkytl ochranu
zákonným právům. Vzhledem k těmto skutečnostem, dle názoru
navrhovatelek, porušil Krajský soud v Praze svým rozhodnutím
zejména čl. 1 a čl. 4 Ústavy ČR a dále čl. 3 odst. 3, čl. 11, čl.
36 a čl. 37 Listiny základních práv a svobod.
Z obsahu spisového materiálu obecných soudů vyplývají dále
uvedené skutečnosti. Z usnesení Okresního soudu v Rakovníku
krajský soud zjistil, že řízení o vydání nemovitosti v předmětné
věci bylo zastaveno. Toto rozhodnutí bylo odůvodněno tím, že
i když byly navrhovatelky vyzvány k opravení a doplnění
nesprávného a neúplného podání ve smyslu §43 odst. 1 o. s. ř.
a poučeny o tom, že řízení bude zastaveno, jestliže výzvě soudu
nevyhoví, k nápravě vadného podání nedošlo. Navrhovatelky sice
zaslaly k soudu další podání, tím však vady odstraněny nebyly
a vzhledem k tomu, že se jednalo o vady, které bránily pokračování
v řízení, soud podle §43 odst. 2 o. s. ř. řízení zastavil.
Krajský soud v odůvodnění svého usnesení, jímž potvrdil rozhodnutí
okresního soudu uvedl, že podle obsahu spisu navrhovatelky podaly
neúplný návrh, který neobsahoval ani obecné náležitosti, ani
náležitosti podle ustanovení §79 odst. 1 o. s. ř. Na základě
výzvy k odstranění vad však navrhovatelky odstranily pouze vady
spočívající v obecných náležitostech, tj. označily soud
a účastníky řízení, avšak jejich podání zůstalo neúplné v tom, že
z něj nebylo možno zjistit, čeho se navrhovatelky domáhají. Tento
nedostatek nebyl odstraněn ani v podaném odvolání proti usnesení
soudu I. stupně. Dle stanoviska krajského soudu z návrhu
stěžovatelek nebylo možno zjistit, zda požadují vrácení majetku
podle zákona o mimosoudních rehabilitacích č. 87/1991 Sb., či zda
se domnívají, že jsou vlastnicemi tohoto majetku na základě
dědického řízení, které patrně proběhlo po smrti JUDr. M. S. a ve
kterém zdědily žalované nemovitosti, popř. zda se domáhají, aby
soud tyto nemovitosti zahrnul do dědického řízení po zemřelém
JUDr. M. S. a tento majetek dodatečně projednal. Bez vymezení
těchto skutečností soud nemohl pokračovat v řízení, neboť nebyl
vymezen předmět řízení a soud neměl o čem jednat. Pokud
navrhovatelky nevymezily předmět řízení, nemohly ani navrhnout
projednatelné znění navrhovaného rozsudku. Vzhledem k tomu, že
soud je navrženým petitem vázán, nemohl by ve věci vydat
rozhodnutí, neboť petit, jak jej navrhly stěžovatelky, je zcela
nevykonatelný.
V závěru odůvodnění Krajský soud uvedl, že náklady řízení by
nebylo možno žalovanému Městskému úřadu Rakovník přiznat ani
v případě, že by mu vznikly, neboť žalovaný nemá způsobilost
k právním úkonům a nemůže být proto účastníkem řízení. Okresní
soud v Rakovníku ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že
navrhovatelky reagovaly na výzvu soudu k odstranění nedostatků
návrhu tím, že odstranily vady návrhu pouze částečně, takže
i nadále nebylo možno zjistit, čeho se domáhají. Nesouhlasil
s tvrzením navrhovatelek, že zákon nevyžaduje, aby byl v návrhu
uveden žalobní petit, neboť právě údaj o tom, čeho se žalobce
domáhá, je žalobním petitem, který musí být zcela přesný,
srozumitelný a určitý. Nezbytnost uvedení žalobního petitu je dána
tím, že kromě výjimek podle §153 odst. 2 o. s. ř. je soud petitem
vázán, nemůže jej překročit, nesmí přiznat jiná práva nebo uložit
jiné povinnosti, než jsou navrhovány a svým rozhodnutím musí
žalobní petit zcela vyčerpat. Žalobní petit musí být vymezen tak,
aby po jeho převzetí do výroku rozhodnutí mohl být podle něho
nařízen a proveden výkon rozhodnutí.
Ve vyjádření Okresního soudu v Rakovníku z 31. 10. 1997 uvádí
dr. F., že okresní soud zcela splnil svoji poučovací povinnost
a pokud navrhovatelky vady podání návrhu ani poté neodstranily,
bylo na místě řízení zastavit, neboť zákon nestanoví jako
předpoklad zastavení řízení opětovné poučování v případě, že je
učiněno podání, kterým vady nejsou zcela odstraněny. Poučování
stěžovatelek o znění žalobního petitu by bylo poučením o hmotném
právu, překročilo by rámec §5 o. s. ř. a bylo by v rozporu
s rovným postavením účastníků řízení. Nedostatkem v postupu
okresního soudu byla pouze skutečnost, že výzva k odstranění vad
podání nebyla učiněna ve formě usnesení, tento nedostatek však
neznamenal nesprávný postup nebo nesprávné rozhodnutí soudu.
Okresní soud dále poukázal na to, že navrhovatelky mylně
interpretují rozhodnutí soudu jako zamítnutí žaloby. Soud o žalobě
meritorně nejednal a řízení bylo zastaveno podle procesních
předpisů.
Krajský soud v Praze ve svém vyjádření k ústavní stížnosti
v plném rozsahu odkázal na odůvodnění svého usnesení. Město
Rakovník ve svém vyjádření poukázalo na dvě skutečnosti. Především
uvedlo, že v předmětných řízeních byl jako žalovaný označen vždy
Městský úřad v Rakovníku. I když se jednalo o zcela přesné
označení, byl takto označen za účastníka řízení někdo, kdo nemá
způsobilost být účastníkem řízení, a tudíž nemůže v občanském
soudním řízení vstupovat do procesních vztahů. Proto i v případě,
že by zde neexistoval jiný důvod k zastavení řízení, oba soudy by
musely přihlédnout k uvedenému neodstranitelnému nedostatku
podmínky řízení a řízení bez dalšího dle §103 a 104 o. s. ř.
zastavit. Navrhovatelky se pokusily tento nedostatek odstranit až
v ústavní stížnosti, kde uvádějí jako vedlejšího účastníka Městský
úřad Rakovník i Město Rakovník. Město Rakovník dále uvedlo, že
pokud se jednalo o žalobu na vydání nemovitostí podle restitučních
předpisů, měly navrhovatelky v zákonné lhůtě vyzvat Město Rakovník
k vydání nemovitostí, žádný takovýto úkon však učiněn nebyl.
Město Rakovník se dále zcela ztotožnilo s postupem obou
obecných soudů a uvedlo, že soudy postupovaly zákonným způsobem,
když řízení zastavily a tímto postupem k porušení Ústavy ČR ani
Listiny základních práv a svobod nedošlo. Navrhovatelky se
rozhodly činit všechny úkony v předmětné věci bez právního
zástupce samy a nyní se odmítají smířit s následky, které si samy
zapříčinily svými pochybeními.
II.
Po zhodnocení všech důkazů, zejména obsahu spisů obou
obecných soudů dospěl Ústavní soud k závěru, že stížnost není
důvodná. Žaloba navrhovatelek i po doplnění na základě výzvy soudu
obsahovala i nadále podstatné nedostatky, které byly překážkou
řízení. Občanský soudní řád upravuje jednoznačně náležitosti
podání k obecným soudům, podmínky pro zahájení řízení i poučovací
povinnost soudu. Navíc k této problematice existuje i rozsáhlá
judikatura.
V §5 o. s. ř. je stanovena poučovací povinnost soudů, v §43 o. s. ř. je pak uložena předsedovi senátu povinnost vyzvat
účastníky k opravení nebo doplnění nesprávného či neúplného podání
a poučit je, jak je třeba opravu nebo doplnění provést. Není-li
přes výzvu soudu oprava či doplnění provedeno, a v řízení nelze
pro tento nedostatek pokračovat, soud řízení zastaví.
Poučovací povinnost soudu ovšem spočívá v poučení
o procesních právech a povinnostech účastníka, nikoli v poučování
o hmotném právu. Cílem poučovací povinnosti soudu ve smyslu tohoto
ustanovení je to, aby účastník, který si neosvojil procesní
pravidla, byl informován o tom, jaká má v procesu práva
a povinnosti, aby mohl před soudem vyjádřit svoji vůli takovým
způsobem, aby jím provedené procesní úkony vyvolaly zamýšlené
účinky a dále aby splnil procesní povinnosti, které mu ukládá
zákon. V řízení před soudem je soud povinen respektovat rovné
postavení všech účastníků a jakákoli pomoc, která by některého
z účastníků zvýhodnila, není přípustná. Je proto nepřípustné
poučení o hmotném právu, i když má účinky i v oblasti procesní.
Podle ustanovení §79 odst. 1 o. s. ř. musí návrh na zahájení
řízení obsahovat kromě obecných náležitostí uvedených v §42 odst.
4 o. s. ř., kterými je označení soudu, označení účastníků
a uvedení, které věci se týká, i řadu dalších konkrétních
skutečností. K nim patří i to, že z návrhu musí být patrno, čeho
se navrhovatel domáhá, to znamená přesné uvedení nároku, jehož
přisouzení se žalobce domáhá (tj. musí být formulován návrh na
rozsudečný výrok soudu - petit). Tento žalobní petit musí být
přesný, určitý a srozumitelný. Je to nutné z toho důvodu, že soud
musí zcela přesně vědět, o čem má jednat a rozhodnout, neboť soud
nemůže účastníkům přiznat jiná práva a uložit jim jiné povinnosti
než jsou navrhovány, soud musí svým rozhodnutím žalobní petit
zcela vyčerpat a nesmí jej překročit (s výjimkami v ust. §153
odst. 2 o. s. ř.). Pokud je žalobní petit nesprávný, tj. vymezení
práv a jim odpovídajících povinností v něm obsažené je nepřesné,
neurčité nebo nesrozumitelné, převzetí takovéhoto petitu do výroku
soudního rozhodnutí by mělo za následek, že by rozhodnutí nebylo
vykonatelné. Požadavek na to, aby žalobní petit byl přesný, určitý
a srozumitelný, není pouze formálním požadavkem na splnění
určitých procesních podmínek, ale je zcela nezbytný pro výsledek
řízení, tedy pro to, aby po převzetí žalobního petitu do výroku
rozhodnutí mohl být nařízen a proveden výkon rozhodnutí, aby tedy
vůbec mohly nastat účinky žalobcem zamýšlené.
Jak je patrné ze spisu Okresního soudu v Rakovníku, původní
podání navrhovatelek mělo charakter přípisu se žádostí o navrácení
rodinného majetku s přiložením některých dokladů o nemovitosti
a občanství, chyběly tedy veškeré náležitosti soudního podání.
Okresní soud v Rakovníku splnil svoji poučovací povinnost vůči
navrhovatelkám ve smyslu ustanovení §5, neboť ve výzvě soudu byly
uvedeny všechny formální i obsahové náležitosti, které musí řádné
podání obsahovat a jaké následky nastanou v případě, že nedostatky
návrhu odstraněny nebudou. I když tak soud neučinil předepsanou
formou, tj. navrhovatelky nebyly vyzvány k upřesnění a doplnění
žaloby usnesením, ale pouze přípisem, vzhledem k tomu, že proti
tomuto usnesení není odvolání přípustné, soud svoji povinnost vůči
navrhovatelkám splnil, aniž by byly poškozeny na svých právech. Na
základě výzvy soudu navrhovatelky některé vady návrhu odstranily,
avšak návrh nadále neobsahoval přesný, určitý a srozumitelný
žalobní petit - ve smyslu ustanovení §79 odst. 1 o. s. ř.,
z něhož by bylo patrno, čeho se navrhovatelky domáhají, neboť
z jejich formulace "navrhovatel požaduje, aby odpůrce bez prodlení
navrátil soukromý majetek, rodinný dům čp. 1032 v Rakovníku,
původnímu majiteli a to z důvodu platnosti dědického práva, jednak
v České republice, jednak v bývalé ČSSR" nebylo jednoznačně
zřejmé, zda uplatňují svůj restituční nárok dle zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, nebo zda se domáhají
rozhodnutí o svých dědických nárocích či o nárocích jiných. Oba
obecné soudy se na základě předložených dokladů mohly pouze
domýšlet, čeho se navrhovatelky domáhají. Z toho důvodu také
krajský soud v odůvodnění usnesení pouze příkladem uvedl, co
všechno by bylo možno dovodit z nepřesného podání navrhovatelek
a dospěl tak k závěru, že není-li vymezen předmět řízení, nemůže
být vymezen ani projednatelný petit navrhovaného rozsudku.
Vzhledem k tomu, že řízení ve věci bylo zastaveno na základě
uvedených nedostatků návrhu, soudy se nezabývaly otázkou, zda
navrhovatelky jsou osobami oprávněnými dle zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, a nezkoumaly ani splnění podmínky
státního občanství. Na okraj budiž však řečeno, že stěžovatelky
připojily doklad o americkém občanství a ve svém přípisu z 8. 9.
1991 Okresnímu úřadu v Rakovníku pouze sdělily, že žádná z nich
zřejmě podmínku občanství nesplňuje. Ústavní soud se přiklonil ke
stanovisku krajského soudu, že žalobní petit navrhovatelek byl
natolik neurčitý, že soud by v předmětné věci nemohl vydat
rozhodnutí již vzhledem k tomu, že petit, který navrhovatelky
uvedly v podání, není vykonatelný. Nelze tedy souhlasit s tvrzením
navrhovatelek, že z jejich podání bylo jednoznačně patrno, čeho se
domáhají a že je to dle občanského soudního řádu dostačující.
Ustanovení §79 odst. 1 o. s. ř., dle něhož navrhovatel musí
uvést, čeho se domáhá, zní sice dosti obecně, avšak soud může
jednat a rozhodnout pouze o takovém petitu, který, je-li převzat
do výroku soudního rozhodnutí, je možno nařídit a vykonat. Tato
skutečnost je pro posouzení přesnosti, určitosti a srozumitelnosti
petitu soudem základní a rozhodující a v tomto smyslu je nutno
citované ustanovení §79 odst. 1 o. s. ř. posuzovat. Petit uvedený
navrhovatelkami v podání tyto podmínky nesplňoval, neboť
požadavek, aby odpůrce "navrátil soukromý majetek původnímu
majiteli", je velmi neurčitý. Skutečnost, že navrhovatelky žádaly
navrácení majetku podle zák. č. 87/1991 Sb. je sice uvedena
v ústavní stížnosti, avšak není uvedena, ani jednoznačně nevyplývá
z doplněné žaloby, kterou navrhovatelky podaly u Okresního soudu
v Rakovníku.
Ze všech výše uvedených skutečností lze dovodit, že obecné
soudy rozhodovaly v souladu s ustanoveními občanského soudního
řádu, a že tudíž ani nedošlo k porušení žádného ze základních
lidských práv, jak uvádí navrhovatelky v ústavní stížnosti, aniž
by dále specifikovaly, jakým postupem k jejich porušení došlo. Ze
všech podání navrhovatelek (stěžovatelek) k soudu je zřejmé, že
navrhovatelky si přesto, že byly soudem od počátku upozorněny na
vady podání, z neznámého důvodu nezvolily advokáta, aby je
v řízení před obecnými soudy zastupoval. Pokud by tak
navrhovatelky učinily, vady podání by byly advokátem odstraněny,
žalobní petit by byl jasně formulován a soud by nemusel řízení
zastavit. Navrhovatelky, které se zcela pochopitelně v občanském
právu procesním nevyznají, zřejmě pochybily, když si po celou dobu
před obecnými soudy advokáta nezvolily.
Z postupu soudů není patrné, že by došlo k porušení čl. 1
a čl. 4 Ústavy ČR, tedy že by soudy nerespektovaly práva a svobody
navrhovatelek a neposkytly jim ochranu. Rovněž nebyly porušeny ani
čl. 3 odst. 3, čl. 11, čl. 36 a čl. 37 Listiny základních práv
a svobod. Navrhovatelkám nebyla způsobena újma pro uplatňování
jejich základních práv a svobod, neboť jim nebylo ničím bráněno
v uplatňování jejich práv u nezávislého a nestranného soudu, soudy
postupovaly v souladu s platnými zákony a v rozsahu stanoveném
zákonem jim i poskytly právní ochranu. Stejně tak nebyla porušena
rovnost účastníků řízení a pokud se týká práva na právní pomoc dle
čl. 37 odst. 2, pak lze jen konstatovat, že navrhovatelky tohoto
svého práva nevyužily, neboť se nenechaly v řízení před obecnými
soudy zastoupit právním zástupcem ani o to nepožádaly, ale
rozhodly se činit všechny úkony u soudu samy, což vedlo
k negativním důsledkům řízení, které nyní musí nést. Konečně pak
nedošlo ani k porušení čl. 11 Listiny, kde je zakotveno právo
vlastnit majetek, neboť jednak soud zastavil řízení z procesních
důvodů a vůbec nerozhodoval o meritu věci a jednak navrhovatelky
se svého vlastnického práva teprve domáhaly, aniž by byly
vlastníky. Jak Ústavní soud již vícekrát judikoval, čl. 11 Listiny
chrání vlastnické právo již konstituované, nikoliv pouze
deklarované. Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem Ústavní
soud předmětnou ústavní stížnost dle ustanovení §82 odst. 1
zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č.
77/1998 Sb., zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 1. září 1998